eitaa logo
من شیعه هستم
559 دنبال‌کننده
308 عکس
376 ویدیو
20 فایل
✅ شناخت دین اسلام : بدون تعصّب، بدون خرافه، با محوریّت تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) و سخن بزرگان اهل معرفت ✅ معرفت، اعتقاد، اخلاق ✅ اینجا قم مقدّس است
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷🌷 💠 و امّا اينكه گفتند حسّ و با كشتن حيوانات و خوردن گوشت آنها نمى سازد، جوابش اين است كه آرى هيچ شكى نيست كه رحمت، خود موهبتى است لطيف و تكوينى كه خداى تعالى آن را در انسان و بسيارى از حيوانات كه تاكنون به وضع آنها آشنا شده ايم به وديعه نهاده إلّا اينكه چنان هم نيست كه تكوين، حسّ رحمت را «حاكم على الإطلاق» بر امور قرار داده باشد، و در هيچ صورتى مخالفت آن را جائز نداند و اطاعتش را بطور مطلق و در همه جا لازم بشمارد. خُب وقتى خودش رحمت را بطور مطلق و همه جا استعمال نمی كند ما چرا مجبور باشيم او را در همه امور حاكم قرار دهيم؟! دليل اينكه تكوين، رحمت را بطور مطلق استعمال نمی كند وجود دردها و بيماريها و مصائب و انواع عذابها است. 💠 از سوى ديگر اين صفت يعنى صفت رحمت اگر در حيوانات بطور مطلق خوب و نعمت باشد در خصوص چنين نيست. يعنى مانند «عدالت» نیست که بدون قيد و شرط و بطور على الإطلاق فضيلت باشد؛ چون اگر اينطور بود مؤاخذه ظالم به جُرم اينكه ظلم كرده، و مجازات مُجرم به خاطر اينكه مرتكب جرم شده درست نبود - و حتّى زدن يك سيلى به قاتل جنايتكار صحيح نبود، زيرا با ترحّم منافات دارد - و همچنين انتقام گرفتن از متجاوز و به مقدار تعدّى او تعدّى كردن درست نبود. و حال اگر ظالم و مُجرم و جانى و متجاوز را به حال خود واگذاريم دنيا و مردم دنيا مى شوند. 💠 و با اين حال، امر رحمت را بدان جهت كه يكى از مواهب خلقت است مُهمل نگذاشته، بلكه دستور داده كه رحمت عمومى گسترش داده شود، و از اينكه حيوانى را بزنند نهى كرده و حتّى از زدن حيوانى كه مى خواهند ذبح كنند منع نموده و داده : مادام كه حيوانِ ذبح شده جانش بيرون نيامده اعضائش را قطع و پوستش را نكَنند، و نيز نهى كرده از اينكه حيوانى را پيش روى حيوان ديگرى مثل آن ذبح كنند، و براى ذبح كردن حيوان راحت ترين و ملايم ترين وضع را مقرّر فرموده، و آن بريدن چهار رگ گردن او است (دو تا لوله خون و يك لوله تنفس و يك لوله غذا)، و نيز دستور فرموده حيوانى را كه قرار است ذبح شود آب در اختيارش بگذاريد، و از اين قبيل احكام ديگرى كه تفصيل آنها در كتب فقه آمده است. 💠 و با همه اينها اسلام دين است نه دين عاطفه، و در هيچ يك از شرايعش عاطفه را بر احكام عقلى كه اصلاح گر نظام مجتمع بشرى است مقدّم نداشته، و از احكام عاطفه آن احكامى را معتبر شمرده كه عقل آن را معتبر شمرده است كه برگشت آن نيز به پيروى حكم «عقل» است. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
🌹🌹🌹 ❇️ تمدّن يا توحّش غربى! 💠 آرى در حكم به اينكه فلان جامعه صالح است يا طالح، ظالم است يا عادل، سعادتمند است يا شقى و ... بايد اين روش را پيش گرفت كه متأسفانه فضلاى ما همانطور كه گفتيم از اين معنا غفلت ورزيده اند، و در نتيجه دچار خَلط و اشتباه شده اند (و چون ديده اند كه فلان شخص انگليسى در لندن پولى كه در زمين افتاده بود بر نداشت و يا فلان عمل صحيح را انجام داد و مردم فلان كشور شرقى اينطور نيستند، آن چنان شيفته غرب و مُنزجر از شرق شدند كه به طور يك كاسه حكم كردند به اينكه تمدّن غرب چنين و چنان است و در مقابل شرقى ها اينطور نيستند، و پا را از اين هم فراتر نهاده و گفتند : در اين عصر نمى تواند انسانها را به صلاح لايقشان هدايت كند). 💠 در حالى كه اگر جامعه غرب را يك می گرفتند، آن وقت رفتار آن شخصيّت را با ساير شخصيّت هاى ديگر جهان مى سنجيدند، معلوم مى شد كه از تمدّن غربى ها به شگفت درمى آيند و يا از توحّش آنان! 💠 و به جان خودم سوگند كه اگر تاريخ غربيها را از روزى كه نهضت اخير آنان آغاز شد، مورد مطالعه دقيق قرار مى دادند و رفتارى را كه با ساير امّتهاى ضعيف و بینوا كردند مورد بررسى قرار مى دادند، بدون كمترين درنگى، حكم به آنان می كردند و مى فهميدند كه تمام ادّعاهايى كه می كنند و خود را مردمى بشر دوست و خير خواه و فداكار بشر معرفى نموده و وانمود می كنند كه در راه خدمت به بشريّت از جان و مال خود مايه می گذارند تا به بشر حُرّيت داده و ستمديدگان را از ظلم و بَردگان را از بردگى و اسيرى نجات بخشند، همه اش و است و جز به بند كشيدن ملل ضعيف هدفى ندارند. و تمام تلاششان اين است كه از هر راه كه بتوانند بر آنها كنند، يك روز از راه قشون كِشى و مداخله نظامى، روز ديگر از راه استعمار، روزى با ادّعاى مالكيّت نسبت به سرزمين آنان، روزى با دعوى قيمومت، روزى به عنوان ، روزى به عنوان كمك در حفظ استقلال آنان، روزى تحت عنوان حفظ و جلوگيرى از تجاوزات ديگران، روزى به عنوان دفاع از حقوق طبقات محروم و بيچاره، روزى ... و روزى ... 💠 انسانى كه «سلامتِ فطرتش» را از دست نداده، هرگز به خود اجازه نمى دهد كه چنين جوامعى را صالح بخواند و يا آن را سعادتمند بپندارد، هر چند كه نداشته باشد و به حكم وحى و نبوّت و بدانچه از نظر دين سعادت شمرده شده، آشنا نباشد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
💗💗💗💗 ❤️ لوْ أَنَّ أَشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللهُ لِطاعَتِهِ عَلَى اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الیُمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا. 💜 اگر شیعیان ما - که خداوند آنها را در راه پیروی از خود موفّق شان دارد - دل‌ هایشان در وفا به پیمانى که با ما دارند بود، از فیض ملاقات ما محروم نشده و سعادت دیدار ما زودتر فراهم می ‌شد. 📚 الإحتجاج طبرسی؛ ج2 ص 499 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7 💗💗💗💗
🌹🌹🌹 💠 و امّا اينكه گفتند رحمت الهى چگونه با تشريع حكم تذكيه و ذبح حيوانات سازگار است با اينكه خداى تعالى أرحم الرّاحمين است؟ جوابش اينست كه اين شبهه از خَلط ميان رحمت و ناشى شده است. آنچه در خداى تعالى است رحمت است نه رقّت قلب كه تأثّر شعورى خاصی است در انسان كه باعث مى شود انسانِ رحم دل، نسبت به فرد مرحوم تلطّف و مهربانى كند؛ و اين خود صفتى است و مادّى كه خداى تعالى از داشتن آن مُتعالى است (تعالى اللَّه عن ذلك عُلواً كبيراً ). 💠 و امّا در خداى تعالى معنايش إفاضه «خير» بر مستحقّ خير است، آن هم به مقدارى كه استحقاق آن را دارد؛ و به همين جهت بسا مى شود كه عذاب را رحمت خدا و بالعكس رحمت او را عذاب تشخيص مى دهيم (هم چنان كه تشريعِ حكم تذكيه حيوانات را براى حيوانات عذاب مى پنداريم). پس اين فكر را بايد از مغز بيرون كرد كه احكام الهى بايد بر طبق كه ناشى از «عواطف كاذبه» بشرى است بوده باشد، و خدا باید «مصالح تدبير» در عالَم تشريع را بخاطر اينگونه امور باطل ساخته و يا در اينكه شرايعش را مطابق با «واقعيّات» تشريع كرده است مُسامحه كند. 💠 لذا از همه مطالب گذشته اين معنا روشن گرديد كه در تجويز خوردن گوشت حيوانات و همچنين در جزئيات و قيد و شرطهايى كه در اين تجويز رعايت نموده ، را حكايت كرده است. فطرتى كه خداى تعالى بشر را بر آن فطرت خلق كرده : ❣ فطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ — پيوسته از طريقه دين خدا كه فطرت خَلق را بر آن آفريده است پيروى كن كه هيچ تغييرى در خلقت خدا نبايد داد، اين است آيين استوار حقّ (سوره روم آیه 30). ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
🌷🌷🌷 ❇️ چرا اسلام حِليّت گوشت را مبنى بر تذكيه كرد؟ 💠 توضيح سؤال اينكه ما پذيرفتيم كه خلقتِ بشر طورى است كه هم مجهّز به جهاز «گياه خوارى» است و هم جهاز «گوشتخوارى»؛ و فطرت و خلقت، گوشتخوارى را براى انسان جائز مى داند. و به دنبال اين حكم ، اسلام هم كه شرايعش مطابق با فطرت است خوردن گوشت را جائز دانسته، ليكن اين سؤال پيش مى آيد كه چرا به خوردن گوشت حيواناتى كه خودشان مى ميرند اكتفاء نكرد، با اينكه اگر اكتفاء كرده بود مسلمين هم گوشت مى خوردند و هم كارد بدست نمی گرفتند و با كمال بى رحمى حيوانى را سر نمى بريدند، در نتيجه عواطف و رحمتشان جريحه دار نمى شد؟ 💠 جواب اين سؤال از بياناتى كه قبلاً گذشت روشن گرديد. چون در آنجا گفتيم رحمت به معناى رقّت قلب، واجب الإتباع نيست و پيروى آن را لازم نمى داند، بلكه پيروى از آن را باعث ابطال بسيارى از احكام حقوقى و جزائى مى داند. و خواننده عزيز توجّه فرمود كه اسلام در عين اينكه احكامش را تابعِ مصالح و مفاسد واقعى قرار داده نه تابع عواطف، مع ذلك در بكار بردن رحمت به آن مقدار كه ممكن و معقول بوده از هيچ كوششى فروگذار نكرده؛ هم مصالح واقعى را إحراز نموده، و هم مَلكه را در بين نوع بشر حفظ كرده. 💠 علاوه بر اينكه (همه مى دانيم بيشترِ گاو و گوسفند و شُترانى كه مى ميرند مرگشان بيماريهايى است كه اگر گوشت آنها خورده شود انسانها هم به همان بيماريها مبتلا می گردند) و مزاج آنان تباه و بدنها متضرّر مى شود، و اين خود خلاف رحمت است. و اگر بشر را محكوم می كرد به اينكه تنها از گوشت حيوانى بخورد كه مثلاً از كوه پَرت شده، آن وقت می بايستى همه افراد بشر، دورِ دنيا بچرخند ببينند كجا حيوانى از كوه پرت شده است و اين براى بشر حكمى حَرَجى و است. 🔹 پایان 🔹 📚 جلد5 ص295 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
🌹🌹🌹 💠 چگونه ممكن است طبيعتِ (كه همه افرادش، اعمّ از اروپايى و آفريقائيش يا آسيايى و امريكائيش و ... به طور مساوى مجهّز به قُوا و اعضايى يكسان مى باشند) رضايت دهد كه يك «طايفه» به نام متمدّن و تافته جدا بافته، بر سر ديگران بتازند و ما يملك آنان را تاراج نموده، خونشان را مُباح و عِرض و مالشان را به يغما ببرند و راه به بازى گرفتن همه شؤون وجود و حيات آنان را براى اين طايفه هموار سازند، تا جايى كه حتّى درك و شعور و فرهنگ آنان را دست بيندازند و بلائى بر سر آنان بياورند كه حتّى انسانهاى نيز آن را نچشيده بودند؟ سَند ما در همه اين مطالب، تاريخ زندگى اين امّت ها و مقايسه آن با جناياتى است كه ملّتهاى ضعيفِ امروز از دست اين به اصطلاح متمدّنها مى بينند. و از همه جناياتشان ، اين جنايات است كه با منطق زورگويى و افسار گسيختگى، جنايات خود را «اصلاح» ناميده و به عنوان «سعادت»! به خورد ملل ضعيف مى دهند. ❇️ اجتماع اسلامى به چه چيز تكوّن يافته و زندگى می كند؟ 💠 شكى نيست در اينكه تشكيل اجتماع (هر نوع كه باشد) مولود و غَرضى واحد است كه مشترك بين همه افراد آن اجتماع مى باشد و اين هدف مشترك در حقيقت به منزله روحِ واحدى است كه در تمام جوانب و اطراف اجتماع دميده شده و نوعى اتّحاد به آنها داده است. البته اين در غالب و بلكه در نوع اجتماعاتى كه تشكيل مى شود، يك هدف مادّى و مربوط به زندگى دنيايى انسانها است؛ البته زندگى مشترك آنان، نه زندگى فرديشان. و جامع همه آن هدفها اين است كه اجتماع از مزاياى بيشترى برخوردار گشته و به زندگى بهترى برسد. 💠 و فرق بين بهره مندى با بهره مندى از نظر خاصيّت، اين است كه انسان اگر مى توانست (مانند بيشتر جانداران) بطور انفرادى زندگى كند، قهراً در همه لذائذ و در برخوردارى از همه بهره هاى زندگيش «مُطلق العنان و آزاد» بود، و هيچ مخالف و معارضى راه را بر او نمى بست و هيچ رقیبی مزاحمش نمى شد. بله چيزى كه آزادى او را محدود می كرد، نارسايى قُوا و جِهازات بدن خود او بود. چون آدمى نمى تواند هر نوع هوايى را استنشاق كند، ساختمان ريه او هوايى مخصوص مى خواهد؛ و همچنين او نمى تواند بيرون از اندازه و گنجايش دستگاه گوارشش غذا بخورد زيرا اين دستگاه براى هضم كردن غذا، قدرتى محدود دارد. و همچنين ساير قوا و جهازات او، يكديگر را محدود می كنند. اين وضع انسان است نسبت به . 💠 و امّا نسبت به ، آنجا كه ما زندگى او را فردى فرض كنيم : نه او كارى به كار انسانهاى ديگر دارد و نه انسانهاى ديگر در بهره وريهاى او مزاحم اويند، و ميدان عمل را عليه او محدود و تنگ مى كنند. چون بنابر اين فرض، علّتى تصور نمى شود كه باعث تضييق ميدانِ عمل او و محدود كردن فعلى از افعال او و عملى از اعمال او گردد. و اين بخلاف انسانى است كه در محدوده زندگى مى كند كه ديگر عرصه زندگى او، آن گستردگى كه در فرض بالا بود را ندارد. و او در ظرف اجتماع نمى تواند در اراده كردن و در أعمال خود مطلق العنان باشد، زيرا او مزاحم آزادى ديگران است. و معلوم است كه وقتى پاى مزاحمت و معارضه به ميان آيد، زندگى خود او و زندگى همه افراد اجتماع تباه مى شود و ما اين معنا را در مباحث نبوّت كه قبلاً گذشت با كامل ترين وجه، شرح داديم. 💠 تنها علّتى كه باعث شد بشر از روز نخست، تَن به حكومت داده و خود را محكوم به حُكم قانون جارى در مجتمع بداند، همانا مسأله... ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " :👇 http://eitaa.com/joinchat/4236247057Cded3cd6bc7 🌺کپی آزاد بشرط دعا و صلوات بر مهدی فاطمه (عج) 🌺
👆ببخشید کمی طولانی شد ولی لازم بود. تشکر🌹
با سلام و عرض ادب به دوستان همراه کانال 🌹I shia 🌹 🔹چند روزی نمیتونم خدمتتون باشم و از این بابت معذرت میخوام. 🔸راستش اگه خدا بخواد راهی مناطق سیل زده هستیم (پلدختر) تا اگه بر فرض که کاری از دستمون بربیاد براشون یه کمکی کرده باشیم. 🔹هر کی بتونه به سیل زده ها حتی 1000تومن هم کمک کنه دریغ نکنه ، روی هم رفته بالأخره مبلغ قابل توجهی میشه و دستشون رو میگیره تا دوباره به یاری خدا بلند بشن ان شاءالله. 🔸کمک هاتون رو هم از طریق نهادهای معتبر براشون ارسال کنید مثل کمیته امداد و هلال احمر و... 🔹صبح ساعت 6 راهی هستیم ان شاءالله. ❤️التماس دعا❤️ 💗یا علی مدد