💠💠 صفات یهودیان از نگاه ویلیام جویس (1)
✡️ در سال 1940 #ویلیام_جویس (William Joyce) که در تبعید خودخواسته در آلمان زندگی میکرد، کتاب خود با عنوان «دورهی افول در انگلستان» را منتشر کرد. او در این کتاب در خصوص #صفات_یهودیان مینویسد:
🔸مادهگرایی سفت و سخت،
🔸استعداد برای تظاهر به عرفان،
🔸بیاحترامی فوقالعاده نسبت به دیگر نژادها،
🔸بیاعتنایی کامل به حقوق دیگر افراد،
🔸زیرکی در تقلید و سرهمبندی،
🔸تنفر از کارهای کم سود،
🔸انرژی بسیار زیاد در پولسازی،
🔸تنفر از هرگونه ملیگرایی البته غیر از ابراز این حس در خود،
🔸وفاداری فوقالعاده نسبت به خانواده و هم مسلکان خود،
🔸اعتقادی راسخ به توانایی در فاسد کردن غیریهودیان،
🔸توانایی برجسته در توطئهچینی،
🔸ناتوانی غیرقابل قبول در همگام شدن با تفکرات عمیق یا آرمانگرایی متعالی،
✡️ از جمله خصوصیات اصلی نژاد یهود است.
👉 goo.gl/H2qndW
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 صفات یهودیان از نگاه ویلیام جویس (2)
✡️ #ویلیام_جویس (William Joyce) ادامه میدهد:
✍️ در مورد تمام ویژگیهای فوق میتوان کتابهایی به رشته تحریر درآورد، اما ذکر برآیند این نیروها صرفاً در گرایشات ذیل و به طور خلاصه میآید:
1️⃣ ناتوانی از اجتناب تشکیل دولت در دولت.
2️⃣ ناتوانی کامل در درک این موضوع که میزبانان غیریهودیشان دارای حقوق برابر با آنان باشند.
3️⃣ تخصص از پیش تعیین شده در تمام فرآیندهایی که سود کلانی را به ارمغان میآورند؛ از این رو در نظام سرمایهداری تقریباً دلمشغولی خاصی به سرمایهگذاری، توزیع و تبادل وجود دارد که متمایز از صنعت تولیدی است. فعالیت حرفهای در جهت سود و پیشرفت اجتماعی به عهده گرفته میشود.
4️⃣ گرایش طبیعی به بهرهبرداری از پیشرفت اجتماعی و اقتصادی با هدف در دست گرفتن قدرت اقتصادی.
5️⃣ نگرانی نامعقول از ملیگرایی، به عنوان عاملی که توجهات را به سمت ماهیت نژادی آنها جلب کرده، فعالیت آنان را برملا میسازد.
6️⃣ تحقیر عمدی معیارهای فرهنگی در سرزمینی که در آن اقامت گزیدهاند.
🔸 …بهنظر میرسد که این برآیندها در هر سرزمینی که #یهودیان در آن سکنا میگزینند؛ بروز پیدا میکند.
👉 goo.gl/H2qndW
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ تورات و ذوالقرنین (1)
1⃣ کتاب مقدس یهودیان بخشهای مختلفی دارد که یکی از این بخشها، مکتوبهی دانیال (یا کتاب دانیال) خوانده میشود. ادعا میشود که این کتاب را دانیال نبی نوشته است.
2⃣ برخی مدعی هستند که در این کتاب، #کوروش همان #ذوالقرنین خوانده شده است. ما در این نوشتار این ادعا را بررسی میکنیم.
✍ خلاصهی ماجرا
1⃣ در کتاب دانیال، آمده است که در سال سوم سلطنت بِلشَصَّر (پادشاه بابِل) دانیال در خواب میبیند که یک قوچ با دو شاخ بلند کنار رودخانه ایستاده بود. پس این قوچ به سوی مغرب، شمال و جنوب شاخ میزد و هیچ جانداری از چنگش جان سالم به در نبرد. ناگهان یک بز نر از غرب ظاهر شد. این بز که یک شاخ بلند در وسط چشمانش داشت، به طرف قوچ حمله کرد و دو شاخش را شکست و او را به زمین کوبید.
2⃣ در ادامه آمده است که: آن قوچ دو شاخ، پادشاهی ماد و پارس بود و آن بز نر، پادشاهی یونان است. [کتاب دانیال 8 : 1-21]
3⃣ این #قوچ_دو_شاخ، در متن عبرانی تورات، به صورت קְרָנָיִם نوشته شده که اینگونه تلفظ میشود: lô q’ränäyim (لوکراناییم) یعنی دو شاخ… و بر همین اساس، برخی مدعی شدهاند که کوروش همان ذوالقرنین است. چون یکی از معانی ذوالقرنین در زبان عربی «صاحب دو شاخ» است.
📖 متن این مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/yF3J8r
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ تورات و ذوالقرنین (2)
✍ نقدها و بررسیها
1⃣ امروزه این دیدگاه روشن و مبرهن است که #کتاب_دانیال، توسط دانیال نبی نوشته و تدوین نشده است. بلکه تاریخ نگارش آن به حدود قرن دوم میلادی (حوالی دوران آنتیوخوس چهارم، یعنی در حدود سال 164 پیش از میلاد) میرسد. یعنی چهارصد سال پس از درگذشت دانیال نبی. ادبیات این کتاب نیز متأخر است و لذا نگارش این کتاب به دست دانیال را نمیتوان پذیرفت.
📚 بنگرید به:
👉 Brown, Raymond E.; Fitzmyer, Joseph A.; Murphy, Roland E., eds. (1999). The New Jerome Biblical Commentary. Prentice Hall. p. 448
👉 Collins, John Joseph (1994). Daniel: A Commentary on the Book of Daniel (Hermeneia: a Critical and Historical Commentary on the Bible). Augsburg Fortress Publishers. pp. 122-123.
👉 VanderKam, James C; Flint, Peter (2004). The Meaning of the Dead Sea Scrolls: Their Significance For Understanding the Bible, Judaism, Jesus, and Christianity , London: T & T Clark International, pp 137-138
📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/yF3J8r
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ تورات و ذوالقرنین (3)
✍ نقدها و بررسیها
2⃣ در همین کتابی که به دانیال نبی منسوب است، در باب 8، آیه 20 وقتی میخواهد آن قوچ دو شاخ را معرفی کند، میگوید: מַלְכֵ֖י מָדַ֥י וּפָרָֽס׃ (تلفظ میشود: مَلکِ مادَی او پاراس) یعنی شاهانِ ماد و پارس (The kings of Media and Persia)، دقت شود: شاهانِ ماد و پارس. [*] پس این عبارت دربارهی #کوروش نیست، بلکه اولاً: دربارهی شاهان پارس و ماد است، ثانیاً: دربارهی #داریوش_سوم (آخرین شاه هخامنشی) است. چون آمده که نخستین شاه یونان (اسکندر) یعنی همان بز تکشاخ، این قوچ دو شاخ را شکست داد. کوروش که از #اسکندر شکست نخورد! بلکه این داریوش سوم بود که از اسکندر شکست خورد!
📚[*] بنگرید به:
👉 BibleHub, Hebrew texr Daniel 8 : 20
📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/yF3J8r
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ تورات و ذوالقرنین (4)
✍ نقدها و بررسیها
3⃣ اگر خوب به همین کتاب منسوب به دانیال نبی نگاه کنیم، میبینیم که این #قوچ_دو_شاخ، چندان شخصیت موجّهی ندارد. در حقیقت، چهرهای وحشی و بیمنطق از آن نشان داده شده است. برای مثال: «این قوچ به سوی مغرب، شمال و جنوب شاخ میزد و هیچ جانداری نمیتوانست با او مقابله كند یا از چنگش جان سالم به در برد. او هر طور میخواست عمل میکرد».
📚 کتاب دانیال، باب 8، آیه 4.
📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/yF3J8r
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ تورات و ذوالقرنین (5)
✍ نقدها و بررسیها
4⃣ برخی میگویند کسانی که دربارهی #ذوالقرنین از پیامبر توضیح خواستند (و آیات مربوطه در پاسخ سؤال آنها نازل شد)، #یهودی بودند و نزدیکترین واژه به ذوالقرنین همان واژه لوکرَنَییم (قوچ دو شاخ) در #تورات است. در پاسخ میگوییم که:
🔸 اولاً عرض کردیم که این قوچ دو شاخ دربارهی #کوروش نیست. بلکه در بهترین حالت مربوط به داریوش سوم است.
🔸 ثانیاً این قوچ دو شاخ بیشتر چهرهای خشن و بیرحم دارد و جای فخر فروشی ندارد.
🔸 ثالثاً قرن در ادبیات قرآن با قرن در ادبیات تورات متفاوت است. در تورات به معنی شاخ و در قرآن به معنی امت آمده است. تشابه لفظی اندک (میان ذوالقرنین و لوکرَنَییم) اثبات کنندهی چیزی نیست. همانگونه که تشابه لفظی در دو واژه سیب و شیب عینیت این دو را ثابت نمیکند!
🔸 رابعاً اخبارِ دال بر این ادعا که پرسشگران، یهودی بودند، ضعف سندی دارند. همچنین ضعف محتوایی دارند، چون در اخبار آمده که عدهای آمدند و دربارهی ذوالقرنین و #اصحاب_کهف پرسیدند. خوب باید پرسید اصحاب کهف که مسیحی بودند، چرا یهودیان باید برای اعتلای آنان کوشش میکردند؟!
🔹 از سویی روایات معارضی داریم که پرسشگرانِ این سؤال، جمعی از مشرکین و بتپرستان بودند. [*] بالفرض هم که پرسشگران یهودی بوده باشند، باز هم در تاریخ، متیقّن است که آشنایی یهودیان با #اسکندر مقدونی بسی بیشتر از آشنایی آنان با کوروش بوده است.
🔹 ایضاً میدانیم که در آثار باستانی بهجا مانده، اسکندر تاجی با دو شاخ بر سر دارد (اگر بخواهیم بحث دو شاخ را بپذیریم، باز هم اسکندر به ذوالقرنین بودن نزدیکتر است تا کوروش).
📚[*] ابن عاشور محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، بیروت: مؤسسة التاریخ، ج 15، ص 47.
📖 متن کامل این مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/yF3J8r
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ تورات و ذوالقرنین (6)
✍ بیشتر بدانیم :
1⃣ کوروش در تورات : مسیح خداوند یا منصوب خداوند؟
👉 goo.gl/sn2BZL
2⃣ کوروش و ذوالقرنین ؛ تقابل شاخها
👉 goo.gl/R7WTFm
3⃣ بررسی ستایش کوروش در تورات
👉 goo.gl/EiJFSu
4⃣ کوروش هخامنشی و پرستش مردوک
👉 goo.gl/quKcqY
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #کوروششناسی
✡ شباهتهای حسیدیم یهودی و مدعیان تصوف (1)
1⃣ #اسرائیل_بن_الیزر که معمولاً با نام #بعل_شم_طوف شناخته میشود، یهودیت #حسیدی را در قرن ۱۸ ایجاد کرد.
2⃣ در لهستان که بیشتر یهودیان ییدیش زبان در آن ساکن بودند سه گروه مختلف یهودی شکل گرفت: اولین گروه کسانی بودند که مخالف مطالعه #کابالا بودند، گروه دوم موافق مطالعه کابالا بودند و گروه سوم کسانی بودند که سکولار شده و مذهبی نبودند.
3⃣ بعد از جنبش #شابتای_زوی در قرن ۱۷ میلادی اختلاف بین این گروهها شدت گرفت. یهودیان جنوب لهستان موافق #تصوف و کابالا بودند در حالی که یهودیان لیتوانی و استونی ضد کابالا بودند.
4⃣ بعد از جنبشهای ضدیهودی قرن ۱۶ و ۱۷ بسیاری یهودیان بسیار درمانده بودند. وضعیت یهودیان در این زمان برای ایجاد جنبش تصوفی جدید بسیار مناسب بود. در بین یهودیان نیز گرایش زیادی به ایدههای کابالایی وجود داشت. دید سنتی و پیروی سنتی از قوانین تورات و تلمود برای اکثریت یهودیان جذابیت زیادی دیگر نداشت. در این زمان دیدگاههای #صوفیگرایانه جدیدی خارج از چهارچوب سنتی حاخامها شکل گرفت.
5⃣ این افراد #نیستاریم یا #بعل_شم (استاد نام خداوند، که در کابالای عملی برای ایجاد معجزه استفاده میشد) نام داشتند. تصویر این افراد درستکار که در بین مردم زندگی میکردند با تصویر کابالایی #زدیک (۳۶ #صدیق مخفی که دنیا را حفظ میکنند) تطابق زیادی داشت.
6⃣ بعل شمها با مجازات مخالف بوده و اعتقاد داشتند که اینگونه مجازاتها با #عشق و #محبت درونی فاصله دارد. از اینرو در #جنبش_حسیدی این نوع سیستم مجازات کنار گذاشته شد و ایدهی #دویکوس به معنی تعلق به خدا در تمامی اعمال جایگزین آن گردید.
📖 متن مقاله در سايت اندیشکده:
👉 goo.gl/KU9eAY
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #حسیدیم
✡ شباهتهای حسیدیم یهودی و مدعیان تصوف (2)
1⃣ یهودیت #حسیدی از ابتدا دارای مخالفان زیادی بود. این مخالفان دلایل زیر را برای مخالفت خود با #جنبش_حسیدی ارائه میکردند:
🔸الف. یهودیت حسیدی تفسیر جدیدی از قوانین یهودی ارائه میدهد. [مثل تأویلات صوفیان]
🔸ب. اهمیت بیش از حد به عبادت حسیدی و نحوه لباس پوشیدن. [مثل دلقپوشی صوفیان]
🔸ج. نگرانی از تبدیل شدن حسیدیم به یک جنبش مسیحایی دیگر نظیر پیروان #شابتای_زوی و #یاکوب_فرانک.
2⃣ جنبش حسیدی لازمهی #اتحاد با خدا و تقرب به او را #شادمانهزیستن میدانست و برای ایجاد این شادمانی هر نوع روشی را جایز میشمرد!
3⃣ #ایزیدور_اپستاین نویسندهی کتاب «یهودیت در سیر تاریخی» در خصوص جنبش حسیدی در صفحه 330 کتاب خود چنین میآورد:
✍ حسیدیسم برای دستیافتن به اين حالت #وجد و #خلسه، به ابزارهای تصنعی، نظیر حركات بدنی نیرومندانه، خواندن سرود همراه با فرياد و حتی #رقص و #سماع متوسل میشود.
4⃣ حسیدیستها معتقدند که خداوند به همهی #ملت_یهود نیازمند است [العیاذ بالله] به ویژه رهبران #صدیق، (حاخامهای حسیدیست). چون هیچ پادشاهی بدون ملت نیست، پادشاه یهودیان هم نیازمند آنان است. با در نظر گرفتن نیاز او به آنان از اهمیت اوامر و نواهی او کاسته میشود. آنها به رقصیدن و آواز خواندن برای #حلول در روح پروردگار [یا حلول روح خداوند در آنها] میپردازند.
5⃣ یهودیان حسیدی هم، مثل اقطاب #صوفیه، بسیاری از احکام شرع را تأویل و تحریف یا ترک کردند، آنان معبدهایی خاص خود دارند با اعمالی مخصوص، مثل خانقاههای صوفیه. آنان معتقدند خدا در همه چیز وجود دارد، در حیوان، گیاه، اشیاء و… دقیقاً همان ادعایی که صوفیان قرنها در دفاعش سینه سپر کردند!
📖 متن مقاله در سايت اندیشکده:
👉 goo.gl/KU9eAY
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ شباهتهای حسیدیم یهودی و مدعیان تصوف (3)
1⃣ #صدیق، محور و کانون جماعت #حسیدی [همان #قطب در #صوفیه] است و بارزترین وجه تمایز عرفان حسیدی از دیگر گرایشهای عرفانی در #فرهنگ_یهود است.
2⃣ در تصوف حسیدی، «صدیق» #انسان_کامل و واسطهی بین خداوند و حسید یا همان مرید میباشد! به این معنا که برای گناهان مریدان خود شفاعت میکند و دعاها و عبادات آنها را به بارگاه خداوند انتقال می دهد و از طریق دیگر فیض و رحمت الهی نیز از طریق او به مریدان میرسد. [دقیقاً مقامات مخصوص اهلبیت علیهمالسلام که صوفیه برای اقطاب خود قائلاند!]
3⃣ صدیقها خود را مقدس میشمرند، ادعای شفای مریضها را دارند و احیای مردگان، که #اقطاب_صوفیه نیز همین ادعاها را تکرار کردند.
4⃣ صدیقها تهمانده غذای خود را برای تبرّک مریدان میگذارند، و پس از اتمام غذا، مریدان به رقص و شادی پرداخته، و صدیق نیز با آنان شریک میشود. دقیقاً کاری که اقطاب و مریدان در #تصوف میکنند.
5⃣ مریدان وقتی به خانهی صدیق میروند، تا موعظه و نصیحت بشنوند، مبلغی را به او میدهند تا امورات زندگی خود را بگذراند. در تصوف نیز این قضیه تکرار شده، كه در فرقه #گنابادی به #عشریه معروف است، که مرید یک دهم درآمدش را به قطب میدهد.
📖 متن مقاله در سايت اندیشکده:
👉 goo.gl/KU9eAY
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 روپرت مرداک یهودی؛ سلطان رسانهای غرب (1)
1⃣ نام: #روپرت_مرداک (Rupert Murdoch) (یا مرداخ یا مردوخ)
2⃣ تاریخ تولد: 11 مارس 1931
3⃣ مذهب: یهودی
4⃣ پایهگذار و رئیس هیأت مدیره نیوز کورپوریش
5⃣ مهمترین رسانههای تحت مالکیت نیوز کورپوریشن:
🌐 روزنامه والاستریت ژورنال / شبکه رسانهای فاکس / فاکس قرن بیستم / روزنامه تایمز چاپ لندن / روزنامه نیویورک پست / دایرکت تیوی / مای اسپیس / ویاکوم / شبکه فاکس بیزنس / داو جونز / بیاسکایبی / میانگین صنعتی داو جونز / ووگ (مجله) / آیتیوی پیالسی / اسکای ایتالیا / اف ایکس (شبکه تلویزیونی) / شبکه نشنال جئوگرافیک / نشنال جئوگرافیک وایلد / سای فای (شبکه تلویزیونی) / هیولو (وبگاه) / گروه روتانا
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_رسانه
💠💠 روپرت مرداک یهودی؛ سلطان رسانهای غرب (2)
✡ امپراطوری رسانهای به هر قیمت ممکن
1⃣ #روپرت_مرداک از امپراتوری رسانهای خود بهمنظور پیشبرد اهداف سیاسی، بهرهگیری كرده و به این خاطر مرتباً مورد انتقاد قرار دارد. برای مثال در جریان زمینهچینی برای حمله آمریکا به عراق، سردبیران رسانههای مرداک با سروصدای فراوان از اردوگاه هواداران جنگ جرج بوش، رئیسجمهور آمریکا، و تونی بلر، نخستوزیر انگلستان، حمایت کردند.
2⃣ یک روزنامه بریتانیایی نوشت: "شما باید قبول کنید که روپرت مرداک یک تاجر رسانهای زیرک است چرا که وی در انتخاب سردبیرانی از سراسر جهان که به خط فکری وی نزدیک هستند، توانایی خطاناپذیری دارد. جز این دیگر چگونه میتوانیم اتحاد بینظیر افکار در امپراتوری رسانهای وی مبنی بر لزوم جنگ در عراق را توضیح دهیم؟ بعد از یک مطالعه و ارزیابی جامع در بین نشریات پرفروش و با نفوذ شرکت نیوزکورپوریشن مرداک در سرتاسر جهان، به این نتیجه میرسیم که اینها همه از یک منبع سرمشق میگیرند. بعضی از آنها همچون شیپوری هستند که از دمیدن نوای جنگ در آن لذت میبرند. برخی دیگر ترجیح میدهند که نقش کمرنگتر و در عین حال زیرکانهتری در این نغمهسرایی داشته باشند. اما هیچیک از آنها جرأت این را ندارند تا ساز مخالفت با جنگ را سر دهند.
["Their Master's Voice", Guardian, February 17, 2003]
3⃣ طبق گفتهی دیوید کرک پاتریک، مفسر سیاسی، دخالت شخصی مرداک در نشریات سبب شده تا همهی خروجیهای خبری وی "با دیدگاه سیاسی شخص آقای مرداک [دیدگاه سیاسی جنگطلبانه] همخوانی داشته باشد"، که همین امر باعث شده تا صدای وی در نزاع جهانی در مورد جنگ آمریکا در عراق از بلندترینها باشد.
[David Kirkpatrick, "Mr. Murdoch's War", New York Times, April 7, 2003]
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #یهود_و_رسانه