eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
22.9هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
595 ویدیو
194 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 فقط دریافت پیام: 👉 @adminmfeb 💥 برای درخواست تبادل اول بنر بفرستید. 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ نقش‌ یهود در تحریف غدیر خم (٢) 💥 برتری‌ فرهنگی‌ و علمی‌ یهود نسبت‌ به‌ اعراب‌ جاهلی 1⃣ بی‌تردید نسبت‌ به‌ اعراب‌ در سطح‌ فكری و فرهنگی‌ بالاتری‌ قرار داشتند و با داشتن‌ كتاب‌ و عالمان‌ دینی‌ از چنان‌ هیبتی‌ برخوردار بودند كه‌ عرب جاهلی در برابر آنان‌ احساس‌ حقارت‌ می‌نمود. 2⃣ در عربستان‌، و مدرسه‌ و تمام‌ را داشت‌. بدین‌جهت‌ خود را از اعراب امّی برتر می‌دانست. اعراب نیز آنها را به‌ همین‌ سِمَت‌ ملاحظه می‌كردند و به‌ علمای‌ آنها گوش‌ می‌دادند. 3⃣ علامه‌ طباطبایی‌‌ در تأیید این مطلب می‌نویسد: یهود در دنیای‌ قبل‌ از اسلام‌ خود را اشرف‌ ملل‌ می‌دانست‌ و سیادت‌ و تقدم‌ بر سایر اقوام را حق‌ مسلّم‌ خود می‌پنداشت‌، و خود را نامیده‌ به‌ داشتن‌ ربانیّین و احبار مباهات می‌نمود. به‌ علم‌ و حكمت‌ خود می‌بالید و سایر مردم‌ را بی‌سواد می‌نامید. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ نقش‌ یهود در تحریف غدیر خم (٣) 💥 یهود، مرجع اعراب جاهلی‌ 1⃣ هیمنهٔ فكری ، در طول‌ چند قرن‌ بر اعرابی‌ كه‌ از‌ علوم‌ و معارف‌ تهی‌ بودند، باعث‌ شده‌ بود كه‌ آنان‌ در مسائل‌ معرفتی‌ همچون‌ شناخت‌ انبیاء، تاریخ‌ پیامبران‌ و امم‌ گذشته‌، به‌ رجوع‌ نموده‌ و اعتمادشان‌ بر آنان‌ باشد. 2⃣ برای‌ اثبات‌‌ در بین‌ اعراب‌، كافی‌ است‌ بدانیم‌ كم‌ نبودند كسانی‌ كه‌ وقتی‌ مواجه‌ با دعوت‌ به‌ اسلام‌ می‌شدند، به‌ حبر یا راهبی‌ مراجعه‌ نموده‌، صدق چنین‌ دعوتی‌ را جویا می‌گشتند.‌ 3⃣ و مهم‌تر از همه‌، اسلام‌ِ اهل‌ است‌ كه‌ زمینهٔ ایمان‌ آنان‌، همان‌ اعتمادی‌ است‌ كه‌ اوس‌ و خزرج‌ به‌ سخنان‌ به‌‌عنوان‌ مراجع‌ فكری‌ خود داشتند. 4⃣ زمانی‌ كه‌ پیامبر (ص) با گروهی‌ از قبیلهٔ خزرج‌ ملاقات‌ كرد و آنان‌ را دعوت‌ به‌ اسلام نمود، آنان‌ با توجه‌ به‌ آن‌چه‌ از دربارهٔ ظهور قریب‌الوقوع‌ پیامبری‌ در این‌ سرزمین شنیده‌ بودند، به‌ یكدیگر گفتند: بخدا قسم‌ این‌ همان‌ پیامبری‌ است‌ كه‌ به‌ آمدنش‌ ما را وعده‌ می‌داد، بیایید در ایمان‌ بر آنها سبقت‌ بگیریم‌. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ نقش‌ یهود در تحریف غدیر خم (۴) 💥 عملكرد یهود در برابر اسلام (١) 1⃣ منتظر‌ ظهور پیامبری‌ در عربستان بودند، اما نه‌ از نژاد عرب‌ و نه‌ از غیر بنی‌اسرائیل‌! یهود بر اساس‌ عقاید‌ تحریف‌شده‌، اعتقاد داشت‌ هیچ‌گاه‌ نبوت‌ از خارج‌ نمی‌شود و همیشه‌ به‌عنوان باقی‌ خواهد ماند. 2⃣ لذا هرچند به‌‌فرمودهٔ قرآن‌، پیامبر را همچون فرزند خویش‌ می‌شناختند، اما به‌علت‌ خوی و ، در مقابل‌ ایشان ایستادند و در راه‌ نابودی‌ اسلام‌ از هیچ‌ تلاشی‌ فروگذار نكردند، تا جایی‌ كه‌ قرآن از آنها به‌‌عنوان سخت‌ترین‌ دشمن یاد كرد‌. 3⃣ علمای یهود سراغ مشرکان می‌رفتند، و آنان‌ را به‌ با اسلام‌ ترغیب می‌نمودند. مشركان‌ سؤال‌ می‌كردند: شما كه‌ اهل‌ علم‌ و كتاب‌ هستید، به‌ ما بگوئید آیا دین‌ ما بهتر است‌ یا دین‌ محمد؟ و می‌گفتند: دین‌ شما برتر و به‌ حق‌ اولی‌تر است‌. و همین‌ باعث‌ می‌شد مشركان‌ با روحیهٔ بیشتری‌ به‌ جنگ‌ اسلام‌ بروند. قرآن‌ كریم‌، با نقل‌ این‌ قضاوت‌ ناحق‌ یهود، آنان‌ را لعنت کرده‌ است‌. 4⃣ از سوی دیگر، یهودیان‌ در میان‌ اعراب‌ مسلمان‌ از خود استفاده نموده‌ تا با ایجاد شک در اعتقادات‌ مسلمین‌ موجبات‌ شكست‌ آنان‌ را‌ فراهم‌ آورند. نمونه‌ای‌ از این توطئه‌ها‌ كه‌ قرآن‌ نیز به آن‌ اشاره‌ دارد این‌ است‌ كه‌ در اول‌ِ روز اظهار ایمان‌ می‌كردند و آخرِ روز از ایمان‌ خود برمی‌گشتند، تا مسلمانان‌ كه‌ هنوز آنان‌ را اهل‌ كتاب‌ می‌دانستند، دچار شک و تردید شوند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ نقش‌ یهود در تحریف غدیر خم (۵) 💥 عملكرد یهود در برابر اسلام (٢) 1⃣ از جمله‌ تلاش‌های‌ برای‌ شكست‌ اسلام‌، ترویج‌ و افكار یهودی، در بین‌ مسلمانان‌ بود. مثلاً گروهی‌ از صحابه‌ اقدام‌ به‌ تعلیم‌ تورات‌ و نوشتن‌ آن‌ كرده‌ بودند که پیامبر (ص) با آن برخورد کردند. 2⃣ در روایات‌ فراوانی‌ از كتب‌ معتبر شیعه‌ و سنّی‌ می‌خوانیم كه بیشتر از همه‌ مشتاق‌ فراگرفتن‌ تورات‌ و تعلّم‌ از بوده‌ است‌. این روایات به‌ احادیث تهوّک مشهور است‌. 4⃣ خلیفهٔ دوم روزی‌ به‌ پیامبر گفت‌: اهل‌ كتاب‌ احادیثی‌ را برای‌ ما می‌گویند كه‌ به‌ دل‌ می‌نشیند و ما را وامی‌دارد كه‌ آنها را بنویسیم‌. پیامبر فرمودند: ای‌ پسر خطاب‌، آیا همان‌گونه‌ كه‌ یهود و نصاری‌ متحیّرند شما نیز دچار سرگردانی‌ و تردید شده‌اید؟!... 5⃣ در نقلی‌ دیگر خلیفهٔ دوم با نوشته‌ای‌ که از یهود تعلیم‌ گرفته‌ بود به حضور پیامبر رسید و گفت:‌ برادری‌ از را دیدم‌ و این‌ مطالب‌ را برایم‌ از نوشت‌، آیا بر شما عرضه‌ بدارم‌؟‌ رنگ‌ چهرهٔ پیامبر از شدت‌ ناراحتی سرخ‌ شد و فرمودند: قسم به‌ كسی‌ كه‌ جان‌ محمد در دست‌ اوست‌، اگر موسی‌ در میان‌ شما بیاید و از او تبعیت‌ كنید و مرا ترک نمائید، به‌ حتم‌ گمراه‌ شده‌اید‌. 6⃣ در خبر دیگری‌ كه‌ حكایت‌ از تكرار أخذ مطالب‌ یهود توسط‌ خلیفهٔ دوم دارد، پیامبر به‌قدری ناراحت‌ و خشمگین‌ شدند كه‌ انصار فریاد السلاح‌ السلاح‌ سر دادند و آنگاه‌ كه‌ گرداگرد منبر پیامبر حلقه‌ زدند، آن‌ حضرت‌ فرمودند: من‌ همه‌چیز را برای‌ شما آورده‌ام‌، راهی‌ روشن‌ و به‌دور از هرگونه‌ ناپاكی‌ در برابر شما گشودم‌، پس‌ سرگردان‌ نشوید و اجازه‌ ندهید سرگردانان شما را مجذوب‌ خود كنند. 7⃣ علاوه‌ بر كه‌ از برخورد شدید پیامبر (ص) نسبت‌ به‌ ارتباط‌ مسلمانان‌ با افكار حكایت‌ دارد، قرآن‌ نیز در آیات‌ متعدد مسلمانان‌ را از اتخاذ اهل كتاب‌ به‌عنوان‌ اولیاء نهی‌ نموده‌ و آیات‌ دیگری‌ مبنی‌ بر تحذیر مسلمانان‌ از یهود نازل‌ شده است. اين‌همه‌ نشانگر خطری‌ است‌ كه‌ مسلمانان‌ را در این‌ زمینه‌ تهدید می‌نمود و ضمناً نشان‌ می‌دهد در میان‌ مسلمانان‌ در فراگیری‌ بعضی‌ مطالب‌ از یهود، اقبال‌ عمومی وجود‌ داشته‌ است‌. 8⃣ از جمله مطالب منحرفی که از طریق توراتِ تحریف‌شده میان مسلمانان ترویج می‌شد، قصصی بود كه‌ به‌قصد تخریب‌ مقام‌ عصمت‌ و قداست‌ انبیای الهی‌ تنظیم‌ شده‌ بودند، که نه‌‌تنها در آنها از عصمت‌ و قداست‌ انبیاء خبری‌ نبود بلكه‌ رسولان‌ حق را تا حد انسان‌های‌ شهوترانی كه‌ از هیچ جنایتی‌ ابا ندارند پایین‌ می‌كشیدند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ نقش‌ یهود در تحریف غدیر خم (۶) 💥 ظهور مخالفت‌ها در برابر پیامبر (ص) 1⃣ با توجه به مطالب قبل، بی‌جهت‌ نیست‌ كه‌ اولین‌ مخالفت‌های علنی‌ و جدّی‌ در برابر پیامبر (ص) از كسی‌ صادر شود كه‌ بیشترین‌ ارتباط‌ با از او گزارش‌ شده است‌. 2⃣ خلیفهٔ دوم در با اعتراض‌ شدید به‌ پیامبر، این صلح‌ را ننگی‌ برای‌ اسلام‌ خواند!! و با آن‌كه‌ پیامبر فرمودند: من‌ هرچه‌ كردم‌ به‌ امرخدا بوده‌ است‌، در وی‌ اثر نكرد، و اعتراضش‌ را به‌ دیگران‌ منتقل‌ می‌نمود. و لذا در این‌ واقعه گفت‌: از ابتدای‌ اسلامم‌ این‌گونه‌ به‌ شک نیفتاده‌ بودم‌! 3⃣ و چون‌ نوشتن‌ صلح‌نامه‌ به‌ پایان‌ رسید پیامبر (ص) به‌ اصحاب‌ فرمودند: برخیزید و قربانی‌ كنید و سپس‌ سرهای‌ خود را بتراشید. راوی‌ می‌گوید به‌خدا قسم‌ احدی‌ بلند نشد حتی‌ پیامبر سه‌ مرتبه‌ امر خود را تكرار نمودند تا آن‌كه‌ خود آن‌ حضرت‌ بلند شده‌ قربانی‌ كردند و سر تراشیدند. آن‌گاه‌ كه‌ اصحاب چنین‌ دیدند بلند شده‌ و فرمان‌ را انجام‌ دادند، ولی‌ هنگام‌ سر تراشیدن‌ از شدت‌ ناراحتی نزدیک بود یكدیگر را بكشند! 4⃣ در ، آنگاه‌ كه پیامبر امر كردند تا هركس‌ با خود قربانی‌ نیاورده‌، حجّش‌ را به‌ عمره‌ تبدیل‌ كند و از احرام‌ خارج‌ شود، بعضی‌ اطاعت كرده‌ و برخی‌ مخالفت‌ نمودند. نقل شده‌ كه‌ حتی‌ كسانی‌ كه‌ اطاعت‌ نمودند، این‌ امر بر آنها بسیار سنگین‌ می‌آمد و قلباً نمی‌توانستند به‌ آن‌ رضایت‌ دهند! 5⃣ از جمله‌ مخالفان‌ در این‌ واقعه‌، خلیفهٔ دوم بود. پیامبر او را خواند و گفت:‌ چرا تو را در احرام‌ می‌بینم‌، آیا با خود قربانی‌ آورده‌ای‌؟ او گفت‌: نه!‌‌ پیامبر فرمودند: پس‌ چرا از احرام‌ خارج‌ نشدی‌ در حالی‌كه‌ امر كردم‌ هركس‌ قربانی‌ نیاورده‌ از احرام‌ خارج‌ شود؟ او گفت‌: به‌خدا قسم‌ از احرام‌ خارج‌ نمی‌شوم‌ در حالی‌كه‌ شما مُحرمید! پیامبر فرمودند: تو هرگز به‌ چنین‌ حكمی‌ ایمان‌ نخواهی آورد!! 6⃣ شواهد تاریخی‌ نشان‌ می‌دهد، هرچه‌ به‌ زمان‌ رحلت‌ پیامبر (ص) نزدیک می‌شویم حالت‌ عدم‌ انقیاد نسبت‌ به‌ دستورات‌ پیامبر در بین‌ مسلمین‌ بیشتر می‌گردد، كه‌ ناشی‌ از شیوع تفكرات‌ و تحت‌الشعاع‌ قرار گرفتن‌ است. 7⃣ به‌گونه‌ای‌ كه‌ وقتی‌ پیامبر (ص) مأمور رساندن‌ امر الهی‌ مبنی‌ بر امامت‌ و ولایت‌ علی (ع) می‌گردند، خوف‌ از طغیان‌ مردم‌ دارند و لذا تا نزول‌ آیه‌ مبنی‌ بر مصون‌ ماندن‌ آن‌ حضرت‌ در تبلیغ‌ این‌ وحی‌، مبادرت‌ به‌ چنین‌ كاری‌ ننمودند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ نقش‌ یهود در تحریف غدیر خم (٧) 💥 حذف‌ مرجعیت‌ پیامبر با تلاش‌های یهود 1⃣ شدیدترین‌ مخالفت در برابر امر پیامبر (ص) همان‌ روزی اتفاق افتاد که ایشان قلم‌ و كاغذی‌ طلبیدند تا مطلبی‌ بنویسند كه‌ امت‌ بعد از او گمراه‌ نشوند. 2⃣ در این‌جا نیز‌ همان‌ كسی‌ كه‌ بیشتر از همه سراغ‌ می‌رفت‌ و همان‌كه‌ بیشتر از همه‌ به پیامبر اعتراض‌ می‌كرد، با لحنی‌ بی‌ادبانه‌ و با توهین‌ به‌ ساحت‌ مقدس‌ نبوی‌، و با شعار «حسبنا كتاب‌ الله» مانع‌ از نوشتن‌ سرنوشت‌سازترین‌ مكتوب‌ در تاریخ اسلام‌ گردید! 3⃣ شعار «حسبنا كتاب‌ الله» در واقع‌ نفی‌ است‌ و این‌كه‌ با وجود كتاب‌ خدا، دیگر به‌ سخن‌ پیامبر احتیاجی‌ نیست!‌ لذا استادِ ابن‌ ابی‌الحدید می‌گوید: آنچه‌ در جریان‌ مصیبت‌ روز پنج‌شنبه‌ صورت‌ گرفت‌ بدتر از مخالفت‌ نص‌ در امر خلافت‌ بود. زیرا در برابر پیامبر و همهٔ طرفداران‌ و انصار، وقتی‌ نفی‌ سنت‌ و مرجعیت‌ پیامبر می‌شود، بعد از رحلت‌ آن‌ حضرت‌ مخالفت‌ در نص‌ خلافت‌ پیامبر، راحت‌تر و بدون‌ هیچ ترسی‌ انجام‌ می‌گیرد. 4⃣ با چنین‌ وضعی‌ كه‌ اصحاب‌ نسبت‌ به‌ مرجعیت‌ و نصوص‌ صادر شده‌ از آن‌ حضرت‌ داشتند، آیا اعتباری‌ برای ، در نزد آنان‌ باقی می‌ماند؟!! 5⃣ در چنین‌ شرایطی‌ نه‌ آن‌كه‌ صحابه‌ منكر و دلالت‌ آن‌ بر امامت‌ و خلافت‌ علی (ع) شوند، بلكه‌ دیگر نص‌ پیامبر را نافذ نمی‌دانستند و برای‌خود حق‌ اجتهاد و رأی‌ قائل‌ بودند! و ظهور همین‌ اجتهادها و مصلحت‌اندیشی‌هایی بود كه‌ صحابه‌ بعد از نفی‌ مرجعیت‌ پیامبر (ص) به‌ اجرا گذاشتند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✍ متن کامل مقالهٔ «نقش‌ یهود در تحریف غدیر خم» را به‌همراه منابع آن در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/israiliyyat/6903 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : دوشنبه 🌞 ٢٧ تیر ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ١٨ ذیحجه ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ١٨ ژوئیه ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ١٩ تموز ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری 1⃣🌺 عید سعید غدیر خم، عید الله الاکبر و عید وصایت و ولایت و امامت (١٠ق) 2⃣ قتل عثمان بن عفان (٣۵ق) 🌍 مناسبت‌های شمسی ✍ اعدام از چهره‌های مشروطه و از مروّجان و ناسیونالیسم افراطی (١٢٧۵ش) 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ پادشاه انگلستان، فرمان از انگلستان را صادر کرد (١٢٩٠م) 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter 💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق حمایت می‌شود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقه‌مند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
✡ جنگ‌های صلیبی بازار خوبی برای رباخواری یهودی بود! شهسواران مسیح! به نقدینگی نیاز داشتند و یهودیان نیز به سود!! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ رباخواری یهودی (١) 1⃣ با استحکام پایه‌های نخستین جوامع یهودی در سدهٔ ١١ میلادی، به شکلی گسترده در اروپای مرکزی رواج یافت. حاملین این موج بودند و پیوند این پدیده با یهودیان چنان است که در فرهنگ اروپایی واژهٔ مترادف با است. 2⃣ پدیدهٔ بسیار دیرین و عمیق است. مرحلهٔ جدید رباخواری یهودی و تبدیل آن به یک شبکهٔ مالی جهانی با پیدایش کانون بغداد (بنیاد نتیرا و هارون بن عمرام و یوسف بن فیناس) آغاز شد و کمی بعد شاخه‌های آن در اروپای مرکزی نیز استقرار یافت. 3⃣ در نیمهٔ دوم سدهٔ ١١، آغاز شد و این بازار خوبی برای گسترش و اوج‌گیری رباخواری یهودی بود، زیرا ! برای تجهیز سپاه و لشکرکشی به شرق به نقدینگی نیاز داشتند. 4⃣ یهودیان نقدینگی مورد نیاز را فراهم می‌ساختند و در ازای این “سرمایه‌گذاری” یا در اموالِ غارت‌شده سهیم می‌شدند یا پس از عملیات، پول خویش را با بهره‌ای کلان دریافت می‌داشتند. برای غارتگرانِ شرق نیز پرداخت این دشوار نبود. 5⃣ دستاوردهای تاراج چنان عظیم بود که هم اصل سرمایه‌گذاری و “سود” یهودیان پرداخت می‌شد و هم خزانه‌ای سرشار برای “شهسواران مسیح” فراهم می‏‌ساخت. به‌نوشتهٔ دایرةالمعارف یهود، از سدهٔ ١٢ تا ١۵ میلادی رباخواری منبع اصلی درآمد یهودیان اروپا بود. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ بی هیچ تردید، یهودیان بنیان‌گذاران نظام مالی و اعتباری ربوی دنیای غرب هستند! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ رباخواری یهودی (٢) 1⃣ نظام اعتبار مالی بین‌المللی جدید در اروپا تنها در سده‌های ١۵ و ١۶ در و سدهٔ ١٧ در شکل گرفت که دو کانون اصلی تکاپوی بود. 2⃣ بر بنیاد این نوع جدید از مشارکت مالی/ تجاری است که در سدهٔ ١٧ “کمپانی هند شرقی هلند” به‌عنوان یک “شرکت سهامی” بزرگ و جهان‌شمول، و با سرمایه‌گذاری مهم یهودیان / مارانوها پدید شد. بی‌هیچ تردید، یهودیان بنیان‌گذاران نظام جدید مالی و اعتباری دنیای غرب‌اند. 3⃣ در مسیحیت ممنوع است. لذا گسترش رباخواری در اروپا طی سده‌های ١١ و ١٢ میلادی را باید سرآغاز فرایند به‌معنی جداشدن “حکومت‌گری” و “سیاست” از احکام شرعی مسیحیت شمرد؛ هرچند این مفهوم بسیار دیرتر، در اواخر سده ١۶ پدید شد. 4⃣ در سدهٔ ١٢ میلادی، گروهی از یهودیان به رفتند و به‌طور عمده در شهر مستقر شدند. تعداد اندکی نیز در سایر شهرها (لندن، آکسفورد، بریستول، کمبریج و...) پراکنده شدند. لینکلن به‌سرعت به مرکز صرّافی و رباخواری انگلیس بدل شد. 5⃣ بزرگ‌ترین رباخوار یهودی این زمان در انگلیس است که دامنهٔ عملیات مالی‌اش سراسر انگلستان و اسکاتلند را فرا می‌گرفت. مشتریان هارون، اسقف‌ها، لردها و بارون‌های انگلیسی و حتی شاه اسکاتلند بودند!! ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ ادوارد اول پادشاه انگلیس، قوانینی سخت علیه رباخواری وضع کرد و سرانجام فرمان اخراج یهودیان را صادر کرد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ رباخواری یهودی (٣) 1⃣ در سدهٔ ١٣، تکاپوی مالی چنان در اروپا توسعه یافت که از سال ١٢٣٠ مخالفت شدید را برانگیخت و موجی از مبارزه با را پدید ساخت. 2⃣ در سال ١٢٣١، شاه سیسیل حداکثر بهرهٔ مجاز را ١٠درصد اعلام کرد. در سال ١٢٣٩ لویی نهم پادشاه فرانسه، رباخواری را ممنوع کرد. در سال ١٢۴۴ شاه اتریش نیز برای بهرهٔ یهودیان سقفی محدود قایل شد. 3⃣ شاه آراگون و حکمرانان ایتالیا، که با یهودیان پیوند بیشتر داشتند، حداکثر بهرهٔ مجاز را ٢٠درصد اعلام کردند؛ ولی در عمل بهرهٔ مرسوم ٣٣ تا ۴٣درصد و گاه بسیار بیشتر بود. 4⃣ در سال ١٢٧۵، پادشاه انگلیس، قوانینی سخت علیه رباخواری وضع کرد و سرانجام فرمان را صادر نمود. در سال ١٢٩٠، مأموران مسلح دولتی به شهر حمله بردند و یهودیان را از انگلیس اخراج کردند. 5⃣ دایرةالمعارف یهود تعداد اخراج‌شدگان را ۴٠٠٠ نفر ذکر می‌کند که اغراق‌آمیز است، اما در مقاله‌ای دیگر، شمار خانوارهای یهودی که اموال‌شان مصادره شد را تنها ۶۶ خانوار ذکر کرده است. با توجه به این‌که لینکلن مهم‌ترین مرکز استقرار یهودیان در انگلیس محسوب می‌شد، تفاوت فاحش این ارقام معقول نیست. ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ اینوسن سوم مقتدرترین پاپ تاریخ مسیحیت: [حکمرانان اروپا] از رباخواری شرم نمی‌کنند. یهودیان را به شهرهای خویش می‌خوانند و آنان را کارگزار رباخواری خود می‌گردانند»! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ رباخواری یهودی (۴) 1⃣ در سال ١٣٠۶ فیلیپ چهارم، پادشاه فرانسه نیز را از این کشور اخراج کرد. در سال ١٣١۵، لویی دهم اجازهٔ بازگشت یهودیان به فرانسه را صادر نمود. مع‌هذا، چنان اعتراض مردم را برانگیخت که “فیلیپ دراز”، پادشاه بعدی فرانسه، مجبور شد در سال ١٣٢٢ باز آنان را کند. 2⃣ این موج چنان نیرومند بود که حتی آلفونسوی یازدهم، شاه کاستیل و لئون که دربار او کانون به‏‌شمار می‌رفت، زیر فشار پاپ مجبور شد در سال ١٣۴٨ رباخواری را ممنوع کند. این فرمان کمی بعد (١٣۵١) لغو شد. 3⃣ این مبارزه بی‌نتیجه بود. در سده‌های بعد ، یعنی عملیات مالی مبتنی بر ، به نظام مالی حاکم بر دنیای غرب و سرانجام سراسر جهان بدل گردید. این تکاپوی حکمرانان اروپا صادقانه نبود و علت شکست این موج نیز همین است. 4⃣ شاهان و حکمرانان محلی اروپا را منبعی سرشار برای تأمین درآمدهای خویش می‌دانستند و آشکار یا پنهان به آن میدان می‌دادند. به تعبیر یکی از حکمرانان آلمان: یهودیان “خزانهٔ شاه” بودند. 5⃣ مقتدرترین پاپ تاریخ مسیحیت، در یکی از نامه‌های خصوصی‌اش از حکمرانان اروپا چنین شِکوه کرده است: «از رباخواری شرم نمی‌کنند، یهودیان را به شهرهای خویش می‌خوانند و آنان را کارگزار رباخواری خود می‌گردانند». ✍ استاد عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
✡ آنچه خواندید خلاصه‌ای بود از مقالات «رباخواری یهود و ساختار مالی جدید اروپا». متن کامل این مقالات را در آدرس زیر مطالعه کنید: 👉 https://jscenter.ir/jewish-history/formation/2191 ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز : سه‌شنبه 🌞 ٢٨ تیر ۱۴٠١ هجری‌شمسی ☪️ ١٩ ذیحجه ۱۴۴٣ هجری‌قمری ✝️ ١٩ ژوئیه ۲۰٢٢ میلادی 🕎 ٢٠ تموز ۵۷۸٢ عبری 🌍 مناسبت‌های قمری ✍ مردم با امام علی (ع) پس از قتل عثمان بن عفان (٣۵ق) 🌍 مناسبت‌های میلادی ✍ مرگ جاسوس برجستهٔ سرویس اطلاعاتی بریتانیا و از گردانندگان اینتلیجنس سرویس در ایران (٢٠٠٨م) 📚 بیشتر بدانیم: 📖 شاپور ریپورتر و شبکه بدامن 👉 http://jscenter.ir/slave-jews/pahlavi/10505 🗓 تذکر ضروری: این تقویم تنها به ذکر مناسبت‌های مرتبط با می‌پردازد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter 💳 فعالیت اندیشکدهٔ مطالعات یهود خصوصی بوده و تنها از طریق حمایت می‌شود. شما هم اگر به حمایت مالی از اندیشکده علاقه‌مند هستید، از طریق شمارهٔ کارتی که در قسمت توضیحات کانال اعلام شده، اقدام نمایید.
✡️ عصر عثمان؛ حکومت بنی‌امیه و آل‌یهود 💥 سیاست معاویه در برابر بحران مدینه (١) 1⃣ سیاست ، انتقال قدرت به شام و معاویه بود؛ بنابراین در بحران پیش‌آمده می‌بایست از رسیدن شعله‌های آن به شام جلوگیری کرد. 2⃣ از سویی آن‌چه می‌توانست را شکست دهد، «بحران کنترل‌شده و مستمر» بود. باید در رأس حکومت بماند و افشاگری بر ضد آنان ادامه یابد تا پایه‌های شام نیز بلرزد و عثمان ناچار شود را عزل کند. 3⃣ امام علی (ع) با ایجاد این هدف را پی‌گیری می‌کرد و اگر سیاست‌های معاویه نبود، کار به این‌جا ختم می‌شد و خلیفه متوجه حقایق امور نبود. 4⃣ معاویه در برابر بحران مدینه، سه گزینه پیش رو داشت: ۱. سکوت، ۲. حمایت نظامی از عثمان، ۳. تشدید بحران. در راستای به‌دست گرفتن قدرت، وی از میان این سه گزینه، را برگزید. 5⃣ اگر معاویه ساکت باشد و بحران کنترل شود، عثمان به‌تدریج خسته می‌شود و مورد فشار قرار می‌گیرد و در نهایت همان‌گونه که با ولید بن عقبه کرد، معاویه را نیز عزل می‌کند. تنها چاره در «تشدید بحران» بود. عثمان هرچه زودتر باید کُشته شود و این «بحرانِ کنترل‌شده» باید افسارگسیخته شود. 6⃣ بقای عثمان به ضرر دستگاه است؛ چون عثمان در نهایت یا باید خود را خلع می‌کرد، یا به خواست شورشیان تن می‌داد و را خلع می‌کرد. بنابراین کارگزاران معاویه در مدینه، مانند که داماد عثمان و در خانهٔ عثمان بود و دیگرانی که از معاویه دستور می‌گرفتند، بحران را تشدید می‌کنند تا هرچه زودتر به کار عثمان پایان داده شود. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 🇮🇷👉 @jscenter