🔹️لینک #تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_زهرا(س)
ج۱.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1022
ج۲.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1024
ج۳.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1031
ج۴.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1033
ج۵.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1034
ج۶.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1037
ج۷.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1042
ج۸.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1044
ج۹.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1053
ج۱۰.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1055
ج۱۱.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1056
ج۱۲.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1058
ج۱۳.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1067
ج۱۴.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1071
ج۱۵
https://eitaa.com/kashfolmorad/1076
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_مباحث_مهدویت
#جلسه_هشتم #مهدویت
#مساله_فوائد_امام_غائب(دو صفحه)
🔺مسأله فوائد امام غائب از چه زمانی مطرح شد؟
از زمان پیغمبر اسلام حضرت محمد(ص).
از زمانی که بحث غیبت امام زمان(عج) مطرح شد، سخن از فایده امام غائب هم مطرح شد.
🔸روایت
در توقیع ولی عصر به محمد بن عثمان( نواب اربعه)، حضرت به ایشان توقیعی فرستادند که توقیع را به دست اسحق بن یعقوب برسانند.
حضرت #فایده_امام_غائب را به این شکل مطرح کرده است.
«أمّا وَجهُ الاِنتفاعِ بِي في غَيبَتي فَكَالاِنتِفاعِ بِالشَّمسِ إذا غَيَّبَها عَنِ الأبصارِ السَّحابُ.»
امام مهدى عليه السلام:چگونگى بهره مندى از وجود من در دوران غيبتم، همچون بهره اى است كه از خورشيد مى برند، آن گاه كه ابر آن را از ديدگان نهان مى كند.
«اِنّی لاََمانٌ لاَِهْلِ الاَْرْضِ کَما اَنَّ النُّجُومَ اَمانٌ لاَِهْلِ السَّماءِ»
همانا، من، امان و مایه ایمنی برای اهل زمینم؛ همان گونه که ستارهها، سبب ایمنی اهل آسماناند.
📚#كمال_الدين_و_تمام_النعمة،
ج۲،ص۴۸۵
💠#فوائد_امام( آثار وجود امام) به دو قسمت تقسیم میشود: #آثار_تکوینی_امام، #آثار_تشریعی_امام.
💠امام از نظر تکوینی در دو جلوه #فاعلی و #غایی مفید است و آثار فراوانی دارد.
🔸#جلوه_فاعلی_امام
امام بر اساس مشیّت حکیمانه حضرت حق واسطه آفرینش و تدبیر این عالم است( تمام عوالم اعم از ملکوت، جبروت، عقول، ملائکه، عالم ماده و ...)
امام در علل این عالم جایگاه ویژه ای دارد.
🔸#جلوه_غایی_امام
وجود امام غایت و غرض حکیمانه خداوند از آفرینش این عالم است.
امام در غایت این عالم جایگاه ویژه ای دارد.
💢در لسان روایات ما از ترکیب جلوه فاعلی و جلوه غایی تعبیر به #امان میشود.
«اِنّی لاََمانٌ لاَِهْلِ الاَْرْضِ کَما اَنَّ النُّجُومَ اَمانٌ لاَِهْلِ السَّماءِ»
همانا، من، امان و مایه ایمنی برای اهل زمینم؛ همان گونه که ستارهها، سبب ایمنی اهل آسماناند.
این روایت در منابع شیعه و سنی نقل شده است.
🔸روایت
وَ اللَّهِ، مَا تَرَک اللَّهُ أرضاً مُنذُ قُبِضَ آدَمُ علیه السلام إلّا وَ فِیها إمامٌ یهتَدی بِهِ إلَی اللَّهِ، وَ هُوَ حُجَّتُهُ عَلی عِبادِهِ، وَ لَا تَبقَی الأَرضُ بِغَیرِ إمامٍ حُجَّةٍ للَّهِ عَلی عِبادِهِ.
به خدا سوگند، خداوند از هنگامی که آدم علیه السلام را قبض روح کرد، زمین را بدون امامی که با او به خدا ره جویند رها نکرد و او حجّت بر بندگان خداست و زمین، بدون امامی که حجّت خدا بر بندگانش باشد، باقی نمی ماند.
📚#اصول_کافی، ج۱، ص۱۷۹
🔶جنبه و نقش فاعلی امام
امام در این عالم همه کاره خداوند است، خداوند تمام کارهای عالم را از طریق امام انجام میدهد، کل نظام هستی از مجرای امام فیض میبرد.
1⃣روایت امام صادق(ع): کل عالم به اندازه کُره زمین است و زمین به اندازه یک دانه جو روی کُره زمین است. کل عالم که مثل کُره زمین است مانند یک گردو در کف دست من است، چقدر طول میکشد من به کل عالم اطلاع پیدا کنم؟ به اندازه تکان دادن دست.
2⃣فرازی از زیارت جامعه کبیره
«بِکُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِکُمْ یَخْتِمُ وَ بِکُمْ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَ بِکُمْ یُمْسِکُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَی الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ بِکُمْ یُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ یَکْشِفُ الضُّرَّ»
خداوند(عالم وجود را)به شما آغاز كرد و به شما نيز ختم مىكند و به واسطه شما، باران را فرو مىريزد و به واسطه شماست كه آسمان را از اينكه بر زمين افتد (جز به اذن او) نگه مىدارد و به واسطه شما، اندوه را مىزدايد و سختى را برطرف مىكند.
📚#عيون_اخبار_الرضا_ع،ج۲،ص۲۷۶
3⃣امام علی(ع) در خطبه شقشقیه نهج البلاغه میفرمایند:
وَ اِنَّهُ لَیَعْلَمُ اَنَّ مَحَلِّی مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَی وَ إِنَّمَا أَنَا قُطْبُ الرَّحَى تَدُورُ عَلَيَّ وَ أَنَا بِمَكَانِي فَإِذَا فَارَقْتُهُ اسْتَحَارَ مَدَارُهَا، وَاضْطَرَبَ ثِفالُها
در حالى که مى دانست جایگاه من در خلافت چون محور سنگ آسیا به آسیاست،من چون محور آسیا هستم که آسیا دور من مى گردد و من به جاى خود ثابتم، و چون از جاى خود جدا شوم آسیا از مدار خود خارج مى شود وهمه امور به هم مى ریزد.
4⃣فراز دیگری از زیارت جامعه کبیره
وَ الحَقُّ مَعَكُم وَ فيكُم وَ مِنْكُم وَ إلَيْكُم وَ أنْتُم أهْلُهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ ميراثُ النُّبُّوَةِ عِنْدَكُمْ و
و حق، با شما و در وجود شماست و از شما، نشئت گرفته و به سوى شما، باز مى گردد و شما، اهل حق و معدن آن هستيد و ميراث پيامبرى، نزد شماست.
🔸عالم هستی از دو قوس تشکیل شده است: قوس نزول و قوس صعود
امام در قوس نزول فاعل است و در قوس صعود غایت.
وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ. هیچ چیز نیست مگر اینکه گنجینههایش نزد ماست و آن را فقط بهاندازهای معین فرو میفرستیم.حجر۲۱
#تقریرات
🔰@kashfolmorad
5⃣قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) لِاَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (ع): اکْتُبْ مَا اُمْلِی عَلَیْکَ. قَالَ: یَا نَبِیَّ اللَّهِ اَتَخَافُ عَلَیَّ النِّسْیَانَ؟ فَقَالَ: لَسْتُ اَخَافُ عَلَیْکَ النِّسْیَانَ وَقَدْ دَعَوْتُ اللَّهَ لَکَ اَنْ یُحَفِّظَکَ وَلَا یُنْسِیَکَ وَلَکِنِ اکْتُبْ لِشُرَکَائِکَ.
قَالَ: قُلْتُ: وَمَنْ شُرَکَائِی یَا نَبِیَّ اللَّهِ؟ قَالَ: الْاَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِکَ بِهِمْ تُسْقَی اُمَّتِی الْغَیْثَ وَبِهِمْ یُسْتَجَابُ دُعَاؤُهُمْ وَبِهِمْ یَصْرِفُ اللَّهُ عَنْهُمُ الْبَلَاءَ وَبِهِمْ تَنْزِلُ الرَّحْمَةُ مِنَ السَّمَاءِ وَهَذَا اَوَّلُهُمْ.
وَاَوْمَاَ بِیَدِهِ اِلَی الْحَسَنِ (ع) ثُمَّ اَوْمَاَ بِیَدِهِ اِلَی الْحُسَیْنِ (ع) ثُمَّ قَالَ (ص): الْاَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِهِ"
"رسول خدا (ص) به امیرالمؤمنین فرمود: آنچه برایت گویم بنویس. عرض کرد یا رسول اللَّه میترسی فراموش کنم؟ فرمود از فراموشی بر تو ترسی ندارم؛ چون از خدا خواستم که تو را حافظه دهد و فراموشت نکند؛ ولی برای همکاران خود بنویس: امیرمؤمنان (ع) گفت: عرض کردم همکارانم چه کسانی هستند؟ فرمود: امامان از فرزندانت که امتم به یمن وجود آنان از باران بنوشند و دعایشان مستجاب شود و به وسیله آنها خدا بلا را از امتم دور کند و به وسیله آنها رحمت از آسمان نازل شود و این اول آنها است. با دست خود به حسن اشاره کرد سپس به امام حسین (ع) اشاره کرد و فرمود امامان از فرزندان اویند".
📚#بصائر_الدرجات_فی_فضائل_آل_محمد
6⃣امام زمان (عج) فرموده است:
«نحن صنائع ربّنا و الخلق بعد صنائعنا»
نامة ۲۸ حضرت علي(ع) در نهج البلاغه:
ضمن خطاب به معاويه ميفرمايند:
«فإنّا صنائع ربّنا و الناس بعد صنائعنا»
ما ساخته و پرورش يافته و رهين منّت پروردگار خويش هستيم، ولي مردم پرورش يافته و تربيت شدههاي ما هستند.
📚#الغیبه_طوسی، ص۲۸۵
#تقریرات
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_سوم
🔹حقیقت امتحان خداوند از حضرت زهرا(س)چه بوده است؟
🔸خداوند متعال، حکیم است و عادل؛ و متناسب با ظرف هر کسی او را امتحان میکند، امتحان هر کس متناسب با شخصیت اوست و بیش از عهده او نیست.
💠امتحانات خداوند دو نوع است:عمومی؛ خصوصی
🔺#امتحان_عمومی
شامل همه بندگان روی زمین میشود، که همان عهد بندگی است.
أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَن لاتَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ
ای فرزندان آدم، مگر به شما سفارش نکردم که بردگی شیطان را نکنید؛ که او دشمنی آشکار برای شماست. یس ۶۰
🔺#امتحان_خصوصی
گاهی خداوند از خواص درگاهش عهد و امتحانی میگیرد، که این عهد غیر از آن عهد عمومی(عهد بندگی) است.
این عهد، عهد اقامه بندگی است. در واقع اینان مجرای هدایت و فیض الهی هستند و بار هدایت و شفاعت را به دوش میکشند. اینان معبری، شاهراهی یا جاده ای را ترسیم نموده تا بندگان خداوند از این جاده حرکت و از وادی ظلمت عبور کرده و به نور برسند.
♨️امتحان وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) #عهد_خصوصی_اقامه_بندگی در بین عالم است.
🔸حضرت زهرا(س) لباس بشر پوشید و همنشین خاکیان گردید، تا این خاکیان از طریق وجود مقدس و نازنین ایشان به افلاک رسیده و با ایجاد معبر بندگی، آنان را از ظلمت و ضلالت به سمت توحید رهسپار نماید.
🔸#قرآن_کریم، وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) را بعنوان یک مجرا و معبر هدایت معرفی میکند:
اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فِي زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضِيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
«الله»،نور آسمانها و زمین است. توصیف نورِ (هدایتگرِ) او، مانند این (تشبیه) است که چراغی در محفظهای در دیوار قرار داشته باشد؛ آن چراغ، در بلوری هست، (و) آن بلور همچون ستارهای درخشان است. (آن چراغ،) از (روغن) درخت پربرکت زیتون شعلهور میشود که (آن درخت،) نه در شرق (باغ) است (که عصر آفتاب نخورد) و نه در غرب (که صبحگاه از آفتاب بینصیب باشد؛ بلکه در وسط باغ قرار دارد و تمام روز آفتاب میخورد و میوهای عالی و روغنی خالص دارد. چنان) روغنش (خالص و درخشان است که) نزدیک است (حتی) بدون اینکه آتشی به آن برسد، نورافشانی کند. این نور، در نهایتِ روشنایی و تابندگی ست. (آری،) خدا هر کس را که بخواهد، با نور خود هدایت میکند، و خداوند، حقایق و سخنان مهمی را برای مردم بیان میکند. خدا همه چیز را بهخوبی میداند.نور۳۵
🔸طبق روایات ما، منظور از چراغدان که در این آیه آمده است وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) است، یعنی نور وجود حضرت رسول(ص) از طریق وجود فاطمه زهرا(س) منتشر میشود، امامی بعد از امام، مولود فاطمه است و اینها باعث هدایت بشریت میشوند، لذا وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) میشود چراغدان هدایت و هر چه هدایت هست، هر چه نورانیت هست از این وجود ساطع میشود و کل عالم را در بر میگیرد.
در روایات آمده که خداوند میفرماید: «فاطمه از نور من است» و نوری جدای از نور من نیست، نور فاطمه بود که بر طور سینا جلوه کرد و موسی را مدهوش نمود.
📚#الكافي؛ج۱؛ص۱۹۵
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_چهارم
🔷 با توجه به مباحث جلسه قبل (آیه ۳۵ سوره مبارکه نور) تمام هدایت در خانه ای است که آن چراغدان در آن خانه است.
🔸فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ
(آن نور هدایت،) در خانههایی ست که خدا اجازه داده (شأن و منزلت) آنان رفعت یابد و نام او در آنجا برده شود. (مردانی بزرگ) صبح و شام، در آن (خانه)ها، او را (از هر عیب و نقصی) پاک و منزّه میشمرند.نور۳۶
🔸رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّـهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ
مردانی که هیچگونه تجارت و داد و ستدی، آنان را از یاد خدا و کامل و بینقص بهجای آوردن نماز و انفاق کردن (واجب یا مستحب) بازنمیدارد؛ (آنان) از روزی میترسند که دلها و چشمها(ی غافل)، زیر و رو (و بس هوشیار) میشود.نور۳۷
⤵️یعنی
🔸یعنی وقتی در خانه امن #حضرت_زهرا_(س) و فرزندان او باشید، حتی تجارت شما نیز عبادت است، بیع شما ذکر خداوند است، اما اگر خارج از این خانه باشید، خارج بیتی که چراغدان در آن است، حتی عبادت هم لهو و لعب است.
🔸یعنی در این عالم هر جا #عَلَم_هدایت بلند شود، اگر این #عَلَم_هدایت به نحوی به بیت حضرت زهرا(س) برسد، آن عَلَم، هدایت است و الا ضلالت است.
🔸اگر در محیط ولایت اهل بیت و حضرت زهرا(س) قرار بگیرید، غفلت بیرون می رود و همه چیز میشود عبادت؛ و کم کم از ظلمت به سمت نور سیر پیدا خواهید کرد.
🔸اگر خارج این بیت بروید و از محیط ولایت فرزندان حضرت زهرا(س) خارج شوید کم کم نور ضعیفی از فطرت که در وجود هر انسانی هست، خاموش میشود.
⤵️قرآن می فرماید:
اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ
خداوند، (تنها) سرپرست مؤمنان است که آنان را از تاریکیها خارج میکند و به نور میرساند. و سرپرستان کافران، طغیانگران هستند که آنان را از نور خارج میکنند و به تاریکیها میرسانند. آنان، اهل آتشاند (و) همیشه در آن خواهد ماند.بقره۲۵۷
🔸این #چراغدان وجود مبارک #حضرت_زهرا_(س) است و این وجود، بحدی ارزشمند است که #یازده_امام از بطن و متن این خانه رشد کرده و این عالَم را به سمت هدایت رهنمود میکنند.
🔸روایت:جابر میگوید از امام صادق(ع) سوال کردم.
أَنَّهُ سُئِلَ لِمَ سُمِّيَتْ اَلزَّهْرَاءَ قَالَ لِأَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ فَلَمَّا أَشْرَقَتْ أَضَاءَتِ اَلسَّمَاوَاتُ وَ اَلْأَرْضُ بِنُورِهَا وَ غَشِيَتْ أَبْصَارُ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ خَرَّتِ اَلْمَلاَئِكَةُ لِلَّهِ سَاجِدِينَ وَ قَالُوا إِلَهَنَا وَ سَيِّدَنَا مَا هَذَا اَلنُّورُ فَأَوْحَى اَللَّهُ إِلَيْهِمْ هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِي أَسْكَنْتُهُ فِي سَمَائِي وَ خَلَقْتُهُ مِنْ عَظَمَتِي أُخْرِجُهُ مِنْ صُلْبِ نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِي أُفَضِّلُهُ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ أُخْرِجُ مِنْ ذَلِكَ اَلنُّورِ أَئِمَّةً يَقُومُونَ بِأَمْرِي وَ يَهْدُونَ إِلَى حَقِّي وَ أَجْعَلُهُمْ خُلَفَائِي فِي أَرْضِي بَعْدَ اِنْقِضَاءِ وَحْيِي .
وجه تسميه حضرت زهرا(س) را از ابى جعفر (عليه السّلام) سوال کردم، فرمود: كه خداى تعالى خلق كرد زهرا را از نور عظمت خود چون آن نور درخشيدن گرفت تمام آسمانها و زمين را روشن گردانيد و چشمهاى ملائكه بىنور گشت بيكبار بسجده افتادند و گفتند اى اله و سيد ما اين چه نور است؟ وحى آمد بايشان كه اين نوريست از نور من كه ساكن گردانيده بودم آن را در سماء خود و آفريده از عظمت خود كه بيرون آورم او را از صلب پيغمبرى از پيغمبران خودم كه تفضيل نهادهام او را بر جميع انبيا و از اين نور بيرون آرم امامانى كه قيام نمايند بأمر من و هدايت كنند خلق را بحق من و خليفه باشند در زمين من بعد از انقضاى وحى من.
📚 #الامامه_و_التبصره_من_الحیره
علی بن حسین بن بابویه قمی صدوق اول
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_پنجم
🔷در مقابل آیه ۳۵ سوره مبارکه نور، آیه ۴۰ سوره نور قرار داده شده است؛ یعنی قرآن صف آرایی #دستگاه_ظلمت را در مقابل #چراغدان_نور بیان میکند.
أَوْ كَظُلُماتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ إِذا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَراها وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُورٍ
یا (اعمالش) مانند تاریکیهایی در دریایی عمیق است که امواجی (بزرگ) آن را پوشانده است؛ که روی آن امواجی (دیگر) قرار دارد، (و) بر فراز آن، ابرهایی (تاریک) قرار دارد؛ تاریکیهایی که برخی روی، برخی دیگر قرار گرفتهاند؛ (بهگونهای که) اگر (شخصی در آن دریا) دستش را بیرون آورد، بهدشواری آن را میبیند. (آری،) کسی که خدا برایش نوری قرار نداده، هیچ نوری نخواهد داشت.نور۴۰
⤵️یعنی
🔸یعنی اگر به دستگاه نور حضرت زهرا(س) راه پیدا نکنید؛ در معبر حضرت زهرا(س) قرار نگیرید؛ و در محیط امن حضرت زهرا (س) حرکت نکنید؛ این ظلمت بحدی ظلمت عمیقی است که امکان نجات با ابزار و امکانات خود، فراهم نیست.
🔸در روایات ما آمده است، اگر بخواهید از این وادی ظلمت، وادی ولایت طاغوت، وادی سقیفه و فراعنه نجات پیدا کنید، جز با کشتی نجات، امکان نجات نخواهید داشت. کسی نمیتواند ادعا نماید در این دریای ظلمت شنا کرده و با امکانات خود، خود را نجات خواهد داد.
🔸برای نجات باید دست به دامان #اهل_بیت شد، باید دست به دامان وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) و اولاد او شد، تا ما را از این ظلمات رهانیده و از این حجابها بیرون ببرند.
💢بخش دوم زیارتنامه وظیفه مومنین نسبت به حضرت زهرا(س)
🔸بخش دوم زیارتنامه، در خصوص وظیفه ما در مقابل این نسیمی است که از وادی حضرت صدیقه طاهره وزیده و ولایتی که از ناحیه ایشان کل عالم را در برگرفته و هدایتی که از وجود ایشان ساطع گردیده است، میباشد.
🔸وظیفه ما در این زیارتنامه مشخص گردیده است. میبایست (۷) خصوصیت را در خود ایجاد نموده، سپس به مقام تصدیق رسیده تا زمینه هدایت توسط حضرت زهرا(س) که حرکت از وادی ظلمت به سمت نور است برایمان فراهم گردد.
🔸ما خداوند، پیغمبر و ملائکه را شاهد میگیریم که این (۷) خصوصیت را داریم:
1⃣ أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلاَئِکَتَهُ أَنِّی رَاضٍ عَمَّنْ رَضِیتِ عَنْهُ
من از آنکس راضیم که شما از او راضی هستید
2⃣ سَاخِطٌ عَلَی مَنْ سَخِطْتِ عَلَیْهِ
خشمگینم از هر که شما از او خشمگین هستید.
3⃣ مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ
بیزارم از آنکه شما از او بیزارید
4⃣ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَیْتِ
دوستم با آنکه شما با او دوستید
5⃣ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَیْتِ
و دشمنم با هر که شما با او دشمنید
6⃣ مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضْتِ
ناراضیم از هر که شما از او ناراضی هستید
7⃣ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ
و محبوب من است هر که محبوب شماست
وَ کَفَی بِاللَّهِ شَهِیداً وَ حَسِیباً وَ جَازِیاً وَ مُثِیباً
و بر صدق گواهی من خدا کافی است که گواه و محاسب و جزا دهنده و ثواب بخشنده است.
🔸این(۷) خصوصیت یعنی مرزبندی عظیمی که تا قیامت مطرح شده است، یعنی اگر میخواهید هدایت حضرت زهرا(س) شامل حال شما گردد باید با حضرت فاطمه زهرا (س)همراه شوید، اگر همراه شدید یعنی شما تصدیق کننده اید.
🔸در وادی توحید #تصدیق از مقامات بسیار مهم است.
امام صادق (ع):إِنَّكُمْ لاَ تَكُونُونَ صَالِحِينَ حَتَّى تَعْرِفُوا وَ لاَ تَعْرِفُوا حَتَّى تُصَدِّقُوا وَ لاَ تُصَدِّقُوا حَتَّى تُسَلِّمُوا
امام صادق(ع)فرمود: شما صالح نباشيد جز اينكه معرفت پيدا كنيد و معرفت نيابيد جز اينكه تصديق كنيد و #تصديق نكنيد جز اينكه تسليم باشيد.
📚#الکافي(ط - الإسلامیة)، ج1، ص181
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_ششم
🔷رابطه شب قدر و حضرت زهرا(س)
🔸«رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله در عالم رؤیا مشاهده فرمودند، که بنی امیه از منبرها بالا می روند، از دیدن این رؤیا بسیار ناراحت شد و خدای تعالی به آن حضرت وحی کرد از خوابی که دیده ای ناراحت مشو، زیرا آنچه به آنها داده شده است نتیجه دنیای آنهاست و از آخرت نصیبی ندارند. بعد از خوابى كه رسول خدا (ص) دید، خداوند تبارک و تعالى براى تسلیتش #سوره_قدر را نازل كرد (و در آن فرمود #شب_قدر بهتر از هزار ماه حكومت بنى امیه است )»
🔸اگر کسی به شب قدر روی نیاورد، در این شبِ تاریک هزارماهه میماند. افرادیکه حضرت زهرا(س) را تصدیق نکردند، با تمام ریاضت ها، اخلاقها و زحماتی که میکشند، در راه مانده اند و راه بجایی نمیبرند. لیکن کسانیکه بدنبال حضرت حرکت کردند، حضرت را تصدیق نموده و با وی ماندند، حضرت آنها را وارد وادی #بیت_نور میکند و در واقع آنها را ملحق میکند.
🔸 هَلْ أَتى عَلَى الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً
آیا بُرههای از روزگار بر انسان سپری شده که چیز قابل یادآوری و نام بردن نبوده باشد؟انسان۱
⤵️در این آیه
دستگیری و شفاعت حضرت زهرا(س) مطرح شده است، لیکن دستگیری و شفاعت ایشان به این معنی است که حضرت کسانیکه تصدیق نمایند و جزو مصدقین باشند، دستشان را گرفته و به وادی طهارت و ابرار میرساند و مورد هدایت و شفاعت خود قرار میدهند.
🔸عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّـهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً
(شراب آن جام، از) چشمهای(ست) که بندگان (خاصِ) خدا از آن مینوشند، و هر جا و هر گونه که بخواهند، آن را از زمین میجوشانند و جاری میکنند.
⤵️در این آیه
عبادالله یعنی اهل بیت(ع)؛ ساقی این چشمه اهل بیت(ع) هستند. خودشان چشمه را میجوشانند. رسیدن به حقیقت توحید و طهارت و نجات از شرک و تعلق به غیرخدا که امری است بسیار دشوار، از این طریق ممکن است. اگر این معبر ( اهل بیت ع) نبود همه در وادی ظلمات غرق میشدند، در واقع حضرت زهرا (س) تمام کائنات را از این مسیر به سمت هدایت میبرند.
🔸وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً
و با وجود علاقه به غذا، آن را به بینوا و یتیم و اسیر میدهند. انسان ۸
⤵️ واقعیت در این آیه
این است که کل افراد در این عالم یا مسکین اند، یا فقیرند، یا اسیر.
اگر از سر سفره اطعام اهل بیت(ع) محروم شویم به هیچ چیز نمیرسیم.
🔸همانطور که در سوره دهر آمده است باید در مقابل حضرت زهرا(س) خود را مسکین، فقیر و اسیر فرض کنیم(در واقع حقیقت بدین گونه است). میبایست از طعام اهل بیت(ع) ارتزاق کنیم، از طعام حضرت زهرا(س) که نور هدایت است ارتزاق کنیم تا در بیت نور قرار بگیریم.
🔸موضوع درگیری حضرت زهرا(س)، #فدک نبود، حضرت زهرا(س) دیدند در این عالم عده ای هستند که میخواهند عباد خداوند را به سمت ظلمت ببرند و مردم را به سمت کفر سرپرستی نمایند. در واقع نزاع ایشان بر سر فدک نیست، نزاع بر سر توحید و کفر است، موضوع صرفاً بر سر مدیریت سیاسی جامعه نبود، مدیریت سیاسی جامعه یک ضلع کوچک این قضییه بود، در واقع آنها میخواستند عباد خداوند را در ظلمات بَعضُها فُوق بَعْض ببرند که حضرت زهرا(س) با انجام مرزبندی بین حق و باطل و ایجاد معبر تا روز قیامت و با نثار جان خود آن بلا را متحمل شدند.
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
جلسه نود و ششم کتاب کشف المراد.mp3
13.58M
📖#تدریس #کتاب #کشف_المراد
🔹جلسه:نود و ششم
موضوع:رزق و نرخ بازار
🎙مدرس:استاد مافی
🌐آیدی کانال؛
@kashfolmorad
جلسه نود و هفتم کتاب کشف المراد.mp3
25.64M
📖#تدریس #کتاب #کشف_المراد
🔹جلسه:نود و هفتم
موضوع:نُبُوَّت عامه
🎙مدرس:استاد مافی
🌐آیدی کانال؛
@kashfolmorad
جلسه نود و هشتم کتاب کشف المراد.mp3
24.51M
📖#تدریس #کتاب #کشف_المراد
🔹جلسه:نود و هشتم
موضوع:حُسْن بعثت
🎙مدرس:استاد مافی
🌐آیدی کانال؛
@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_هفتم
🔷محبت به حضرت زهرا(س) با توجه به اهداف ایشان، چگونه باید باشد؟
🔸در خصوص زیارتنامه حضرت زهرا(س) که در مباحث قبلی مطرح شد، میتوان نتیجه گرفت که درگیری حضرت زهرا(س) با آن جمعیت، صرفاً درگیری بر سر #مسأله_فدک و #زعامت_سیاسی جامعه نبوده، بلکه افق دید حضرت بسیار عمیق تر و وسیع تر بوده است. مسأله بین توحید و غیر توحید، مسأله بین حق و باطل بوده است. در واقع حضرت زهرا(س) با حرکت خویش مرزی بین حق و باطل کشیده و تا قیامت بین حق و باطل فاصله انداختند. ایشان مسیر هدایت و حق را برای رهجویان حق باز کردند.
🔸در ذیل اهداف کلان حضرت زهرا(س) که در موارد فوق به آن اشاره کردیم، مسأله زعامت سیاسی جامعه، مسأله فدک و مسأله غصب هم مطرح شده است. اما نگاه کلان حرکت حضرت زهرا(س) نگاهی است بین حق و باطل. حرکت شخصی مانند حضرت زهرا(س) را نباید منحصراً در یک مسیر سیاسی صرف تلقی کرد. بلکه مسائل سیاسی زیرمجموعه اهداف اصلی و کلان وی میباشند.
🔸معنای #محبت_به_اهل_بیت(ع)چیست؟
وقتی ما میگوییم محبت نسبت به اهل بیت یعنی #اطاعت_از_اهل_بیت(ع). هر چند در اطاعت گاها کوتاهی، سرپیچی و تخلف نیز دیده میشود.
🔸وَ عَنْ سَلْمَانَ اَلْفَارِسِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ اِبْنَتِي فَهُوَ فِي اَلْجَنَّةِ مَعِي وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِي اَلنَّارِ يَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ يَنْفَعُ فِي مِائَةِ مَوْطِنٍ أَيْسَرُ تِلْكَ اَلْمَوَاطِنِ اَلْمَوْتُ وَ اَلْقَبْرُ وَ اَلْمِيزَانُ وَ اَلْمَحْشَرُ وَ اَلصِّرَاطُ وَ اَلْمُحَاسَبَةُ فَمَنْ رَضِيَتْ عَنْهُ اِبْنَتِي فَاطِمَةُ رَضِيتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِيتُ عَنْهُ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَيْهِ فَاطِمَةُ غَضِبْتُ عَلَيْهِ وَ مَنْ غَضِبْتُ عَلَيْهِ غَضِبَ اَللَّهُ عَلَيْهِ يَا سَلْمَانُ وَيْلٌ لِمَنْ يَظْلِمُهَا وَ يَظْلِمُ ذُرِّيَّتَهَا وَ شِيعَتَهَا .
سلمان فارسى گفت پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: اى سلمان هر كه فاطمه را دوست بدارد او در بهشت با من خواهد بود و هر كه دشمن بدارد در جهنم. سلمان! دوستى فاطمه در صد جايگاه سود ميبخشد كه سادهترين اين جايگاهها مرگ و قبر و ميزان و محشر و صراط و محاسبه است هر كه دخترم فاطمه از او راضى باشد من از او راضيم و هر كه من از او راضى باشم خدا از او راضى است و هر كه فاطمه بر او خشم بگيرد من بر او خشم ميگيرم و هر كس من بر او خشم بگيرم خدا بر او خشمگين است. سلمان واى بر كسى كه او را ستم نمايد و ستم بر ذريه و شيعيانش كند.
🔸از مجموعه روایات و آیات میتوان استفاده نمود که هر جا سخن از «نار» است، یعنی اولیاء طاغوت، حکومت طاغوت و حکومت ظلمت و تاریکی. و هر جا سخن از «جنت» است یعنی اولیاء حق، حکومت نور و روشنایی. بعبارتی هر چیزی که ما در قیامت با آن برخورد میکنیم چیزی است که در این دنیا داشتیم و در آنجا ظهور میکند. اگر در این دنیا تحت ولایت نور بودیم، آنجا در بهشت هستیم؛ بهشت همان ولایت نور است. اگر در این دنیا تحت سرپرستی طاغوت بودیم، آنجا در آتش«نار» قرار میگیریم.
📚#بحار_الأنوار،ج۲۷، ص۱۱۶
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad