نادرستى انتساب (حديقة الشّيعه) به مقدس اردبيلى - نادرستی انتساب حدیقة الشیعة به مقدس اردبیلی نسخه متنی.PDF
377.9K
📕 #مقاله "نادرستى انتساب حدیقة الشّیعه به مقدس اردبیلى"
✍علی اکبر ذاکری
حدیقة الشیعه به محقق #اردبیلى نسبت داده شده و شمارى با توجه به این بستگى اهمیت بسیارى به آن مى دهند.
این اثر از آن جا که علیه صوفى گرایى و فلسفه سخن گفته حساسیتهاى فراوان برانگیخته است. روایاتى که در ردّ صوفى گرایى و فلسفه در این اثر گرد آمده در هیچ یک از منابع پیشین وجود ندارد و حدیقه منبع نخستین است و دیگر کتابها از آن گرفته اند.
شمارى که مخالف صوفى گرى بوده اند تلاش ورزیده اند ثابت کنند که حدیقة الشیعه از آنِ محقق اردبیلى است. آنان که با صوفى گرى هماهنگ بوده اند در این که کتاب از محقق اردبیلى باشد خدشه وارد کرده اند. در این بین شمارى بدون نظر به این جریانها دیدگاههایى را در درستى و نادرستى این بستگى ارائه داده اند. آنچه ما را بر آن داشت که در این باره به کند و کاو بپردازیم احادیث بى پایه و سستى است که در این اثر دیده مى شود و با روش و شیوه اى که محقق اردبیلى در مجمع الفائدة والبرهان دارد ساز نمى آید...
با مطالعه حاشیه اردبیلى بر الهیات شرح جدید تجرید [قوشچى] این اطمینان به دست مى آید که محقق اردبیلى نه تنها مخالف فلسفه و عرفان نیست بلکه خود از فلاسفه بوده و عرفا را ارج مى نهاده است...
✅کشکول ناب حوزوی🔻
💎 @kashkolenab
🔺فرق حال و نعت
حال و نعت هر دو دلالت بر معنایی در صاحبان خود می کنند، اما نعت همان طور که در تعریف آن آورده اند مطلق می باشد در مقابل حالِ مقیّد، چرا که «حال» معنایی را در ذوالحال می رساند، مقیّد به زمان عامل. مانند: «مررت بزیدٍ ضارباً» یعنی در هنگام مرور من از کنار زید، مشغول به عمل ضرب بود، امّا در مثال: «مررت بزیدٍ الضارب» این مطلب را نمی رساند بلکه مطلب گوینده این است که زید زمان هایی دارای صفت ضرب می باشد و ممکن است در هنگام مرور من از کنار او مشغول این عمل هم نبوده باشد
📚برگرفته از: شرح رضی علی الکافیه ، نشر موسسه الصادق تهران ، ج۲ ، ص۲۸۴
#ادبیات
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
🔺استاد شیخ حسن منفرد و استاد شیخ محمدباقر تحریری از علمای تهران
#مجالسات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
🔺عوامل انحطاط و سقوط دولتها از دیدگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام:
«یستدل علی ادبار الدول باربع: تضییع الاصول و التمسک بالفروع(بالغرور)و تقدیم الاراذل و تاخیر الافاضل».
انحطاط دولت ها و حکومت ها را به چهار چیز می توان شناخت:
1. ضایع کردن مسائل اصولی 2. پرداختن به مسائل فرعی 3. گزینش افرادفرومایه 4. به عقب راندن عناصر لایق و شایسته.»
📚میزان الحکمة ج3 ص 395
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
🔺معرفی تفصیلی کتاب فضائل امیر المؤمنین علی بن ابی طالب(علیه السلام) تألیف احمد بن حنبل با تحقیق مرحوم استاد سید عبدالعزیز طباطبائی یزدی (رضوان الله تعالی علیه)
🎤حجت الاسلام دکتر سیدمحمد طباطبائی یزدی (پژوهشگر میراث اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه)
🏢معهد الدراسات الشیعیة
المرکز الإسلامي للدراسات الاستراتیجیة (العتبة المقدسة العباسية)
🎞 https://www.aparat.com/v/GZwIz
#معرفی_کتاب
#کلام_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
این تصاویر درباره واقعه غدیرخم است که در نسخه خطی کتاب الآثار الباقیة، اثر ابوریحان #بیرونی است که در موزهٔ لووْر [Musée du Louvre] بزرگترین موزهٔ هنر و بنای تاریخی در شهر پاریس و کشور فرانسه، نگهداری می شود، این نسخه بیش از هزار سال قِدمَت دارد.
#نسخه_خطی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
#معرفی_کتاب
📚 جان رالز، از نظریه عدالت تا لیبرالسیم سیاسی
✍ احمد واعظی
جان بوردن رالز (2002 – 1921م)، متفکر و فیلسوف سیاسى آمریکایى، شاخصترین چهره فلسفه سیاسىِ قرن بیستم است. وى در آثار خود به ویژه، کتاب نظریه عدالت، قرائتى از لیبرالیسم عرضه مىنماید که به زعمِ او محتواى عدالت اجتماعى را دربردارد.
ادعاى بلند پروازانه او آن است که عدالت به عنوان برترین فضیلت اجتماعى در اصول عدالت پیشنهادىاش تبلور یافته؛ اصولى که در تناسب کامل با سنتِ تفکر لیبرالى غرب است.
این اثر دیدگاههاى «رالز» را در خصوص گفتمانِ عدالت و لیبرالیسم وجه همت خویش قرار داده و در پنج فصل به نقد و بررسى آنها پرداخته است.
📗دفتر مرکزی : قم، تلفن: 7 – 37742155
📕فروشگاه مركزى، قم، تلفن: 37739200
📡خرید و سفارش آنلاین : www.bustaneketab.ir
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓راهکار عملی کردن علم کلام چیست؟
🎤 پاسخ استاد #ربانی_گلپایگانی
#مشاوره_طلبگی
#کلام_اسلامی
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
یکی تئوری میده گرانی ایجاد کنن برای مردم یکی هم بعد از گرانی و فشار به مردم ناله سر میده و کاسبی میکنه! بعد باهم لایو میرن😃
وقتی مدعی اسلامرحمانی و مهربان و اینا با صاحب جمله "آبان۹۸ هزینه توسعه بود" کلاس اقتصاد برای مردم میگذارن فقط باید خندید!
پ.ن: حسن آقامیری چقدر کلیپ ساخت و فحش داد که چرا فاجعه آبان ۹۸ رخ داد و... اونوقت چند وقتیه کلاس سواد مالی میزاره با یک نئولیبرال که معتقده آبان ۹۸ باید رخ میداد تا کشور توسعه پیدا کند!!
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥تهذیب اخلاق در رأس علوم است
⁉️هفته ای چند ساعت برای یادگیری دینت وقت میزاری؟
✅رهبر کبیر می فرمودن: یه جلسه (اخلاق و معارف) در هفته کمه.
🎤 مرحوم آیت الله حق شناس
@pand_hagh_shenas
@kashkolenab
🔺استاد سید رسول #موسوی_تهرانی و آیت الله سید احمد موسوی #مددی
#مجالسات_علما
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
💥قتل عُمر بن خطاب در ماه ذيالحجة بوده است، نه ربیعالأول
✍آیت الله محمدهادی #یوسفی_غروی:
تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذیالحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است.
اختلاف اقوال فقط در تعیین روز است: روز زخمی شدن و روز فوتش؛
خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذیالحجه سال ٢٣ق گفتهاند،
و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش.
شروع خلافت عثمان را نیز همگی بی اختلاف در ابتدای ماه محرّم گفتهاند.
بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیعالأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان، و لذا بی اعتبار است.
📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٤: ٢٩٩– ٣٠٠.
ــــــــــــــــــــ
❖ جهت تسهیل مراجعه به منابع، عنوان برخی منابع کهن و نیز برخی منابع میانی و متأخر که به ذکر تاریخ قتل عمر بن خطاب یا تاریخ شروع خلافت عثمان پرداختهاند در پی آمده است:
- الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤– ٣٦٥؛
- تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛
- التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛
- أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛
- تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛
- المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢ و ٧٣ و ٧٤؛
- تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥– ٢٦٦؛
- همان، ج٤، ص١٩٣؛
- التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛
- مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛
- مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛
- الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛
- تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛
- الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛
- وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛
- العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛
- الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛
- البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥– ١٥٦؛
- مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛
- فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛
- المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛
- بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛
- الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛
- مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦.
#تاریخ_اسلام
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🟢 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله #جوادی_آملی:
قلم را روی زمین نگذار، بگذار روی گوشت!
مگر میشود انسان اهل علم باشد و اهل قلم نباشد؟
#نقد_حوزه
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab
♨️میخواهید اسلام را تبلیغ کنید؟ از حقوق محرومان دفاع کنید
✍ #امام خمینی ره :
🔹مسلّم هر قدر کشور ما به طرف فقرزدایی و دفاع از محرومان حرکت کند، امید جهانخواران از ما منقطع و گرایش ملتهای جهان به اسلام زیادتر میشود
🔸و روحانیت عزیز باید به این اصل توجه عمیق داشته باشند و افتخار تاریخی و بیش از هزار ساله پناهگاهیِ محرومان را برای خود حفظ کنند و به سایر مسئولین و مردم توصیه نمایند که ما نباید گرایش و توجه بیشائبه محرومین را به انقلاب و حمایت بیدریغ آنان را از اسلام فراموش کنیم و بدون جواب بگذاریم.
🗓06 مرداد 1366
#عدالت_اسلامی
#آسیب_شناسی_تبلیغ
#نقد_حوزه
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
🔺روضه خوانی امام رضا علیه السلام در روز اول محرم و بیان اهمیت عزاداری برای امام حسین علیه السلام
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ اَلْمُحَرَّمِ - فَقَالَ لِي يَا اِبْنَ شَبِيبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ فَقُلْتُ لاَ فَقَالَ إِنَّ هَذَا اَلْيَوْمَ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا عَلَيْهِ السَّلاَمُ رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ « رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ اَلدُّعٰاءِ » فَاسْتَجَابَ اَللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ اَلْمَلاَئِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا « وَ هُوَ قٰائِمٌ يُصَلِّي فِي اَلْمِحْرٰابِ أَنَّ اَللّٰهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيىٰ » فَمَنْ صَامَ هَذَا اَلْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اِسْتَجَابَ اَللَّهُ لَهُ كَمَا اِسْتَجَابَ لِزَكَرِيَّا عَلَيْهِ السَّلاَمُ ثُمَّ قَالَ يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنَّ اَلْمُحَرَّمَ هُوَ اَلشَّهْرُ اَلَّذِي كَانَ أَهْلُ اَلْجَاهِلِيَّةِ فِيمَا مَضَى يُحَرِّمُونَ فِيهِ اَلظُّلْمَ وَ اَلْقِتَالَ لِحُرْمَتِهِ فَمَا عَرَفَتْ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ حُرْمَةَ شَهْرِهَا وَ لاَ حُرْمَةَ نَبِيِّهَا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَقَدْ قَتَلُوا فِي هَذَا اَلشَّهْرِ ذُرِّيَّتَهُ وَ سَبَوْا نِسَاءَهُ وَ اِنْتَهَبُوا ثَقَلَهُ فَلاَ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَداً يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ اَلْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلاً مَا لَهُمْ فِي اَلْأَرْضِ شَبِيهُونَ وَ لَقَدْ بَكَتِ اَلسَّمَاوَاتُ اَلسَّبْعُ وَ اَلْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَى اَلْأَرْضِ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ أَرْبَعَةُ آلاَفٍ لِنَصْرِهِ فَوَجَدُوهُ قَدْ قُتِلَ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ إِلَى أَنْ يَقُومَ اَلْقَائِمُ فَيَكُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ يَا لَثَارَاتِ اَلْحُسَيْنِ يَا اِبْنَ شَبِيبٍ لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ لَمَّا قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ جَدِّي صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ مَطَرَتِ اَلسَّمَاءُ دَماً وَ تُرَاباً أَحْمَرَ يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ بَكَيْتَ عَلَى اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اَللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلاً كَانَ أَوْ كَثِيراً يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ اَلْغُرَفَ اَلْمَبْنِيَّةَ فِي اَلْجَنَّةِ مَعَ اَلنَّبِيِّ وَ آلِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَالْعَنْ قَتَلَةَ اَلْحُسَيْنِ يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ لَكَ مِنَ اَلثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اُسْتُشْهِدَ مَعَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْ مَتَى مَا ذَكَرْتَهُ « يٰا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً » يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي اَلدَّرَجَاتِ اَلْعُلَى مِنَ اَلْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ اِفْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلاَيَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلاً تَوَلَّى حَجَراً لَحَشَرَهُ اَللَّهُ مَعَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ .
📚 الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۱۲۹
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
گستره علم امام در اندیشه عالمان.pdf
329.4K
📕 #مقاله «گسترهی علم امام در اندیشه علمای شیعه»
✍دکتر محمدرضا بهدار
📚مجله تحقیقات کلامی؛ زمستان۹۲
🔻مشارب علمای امامیه در حدود و ثغور علم امام:
1⃣تردید و سکوت در حدود علم امام
2⃣محدود بودن قلمرو علم امام
3⃣تعمیم در قلمرو علم امام
#کلام_اسلامی
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نقل حکایتی جالب از مرحوم آیت الله میرزا علی هسته ای
"حضرت زهرا سلام الله علیها به کدام مجلس روضه میرفتند..."
🎤آیت الله شیخ عباس #اخوان
#روضه
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥طُریحی از انتشار کتاب المنتخب راضی نبود!
🎤آیت الله #یوسفی_غروی(استاد درس خارج تاریخ اسلام):
... من این را برای صاحب کتاب عاشورا پژوهی نقل کردم که دو نفر از نوادگان مرحوم شیخ طریحی در نجف اشرف بودند، این دو نوادهی معمم مرحوم شیخ فخرالدین #طریحی، یکی شیخ عبدالمولی و دیگری شیخ عباس بود. شیخ عباس حوزویتر بود و از فضلا شمرده میشد، اما شیخ عبدالمولی ادیب و از مدرسین مدارس بود. از زبان هر دوی آنها نقل شده بود ـ البته من این را از پدرم شنیدم ـ که «کتاب منتخب در زمانی نوشته شده که شیخ فخر الدین طریحی جوان بود و به محافل و مجالس عربها میرفت و لذا آن را برای خواندن خود تنظیم کرده بود و بعدها که برگشت در نجف اشرف ماند و درجهی علمی ایشان بالاتر رفت، از اینکه این کتاب دست دیگران و منبریهای حرفهای افتاده و آنها از روی آن استنساخ میکردند، ناراحت شد و مدام میگفت من راضی نیستم از روی این کتاب استنساخ شود. اما به هرحال از دست ایشان خارج شده بود و چون عرضه و تقاضا زیاد بود، از روی این کتاب زیاد استنساخ ش و کسی به حرف ایشان گوش نمیداد.»🔻
🌐 http://fahimco.com/Post/Details/3136/بررسی-تحلیلی-سیر-مقتل-نگاری-عاشورا(2)
#مقتل
#تاریخ_اسلام
✔️کشکول ناب حوزوی👇
◾️ @kashkolenab
#یادداشت_۸۸
۱۰ مرداد ۱۴۰۱/ سال دوم
عنکبوت های نامقدس مسیر حرم تا جمکران
زمانه ی غریبی است! حوزه علمیه به عنوان بستر ساز هدایت جامعه، کاری به زمین ندارد، کاری به بذر، ریشه و حتی ساقه و شاخه ندارد، اما هنگام برداشت #محصول_گندیده، فریاد بر می آورد که ای وایِ إيمان، ای واىِ اسلام. همین غفلت در ساخت کالبد شهری بویژه ساختار های اقتصادی شهر نمایان است. از قرار معلوم، مسیر بینظیر حرم تا جمکران، به ساخت بازارها و مالهای پسا لاکچری اختصاص پیدا کرده. این روزها برخلاف چشمان رصدگر حوزه های علمیه، جرثقیل های عنکبوتی نامقدس، در سرتاسر این مسیر به شدت مشغول کارند. اشکال کار اینجاست که بازار مدرن، یکی از اصلی ترین ریشه های بی عدالتی در جامعه است. چرا که متمرکز، محدود و گران قیمت ساخته میشود. نتیجتا عده ی بسیار کمی از مردم می توانند از ظرفیت این بازارها برای کسب و کار استفاده کنند.حال آنکه حضرت نبی الله الاعظم می فرمایند: برکت ده جز است که ۹ بخش آن در تجارت و خرید و فروش است(خصال ج۲ ص۴۴۵). بگذریم که بازار گران، محصولات گران قیمت و خریداران با اخلاق خاص را نیز همراه خود می آورد. اما در منطق حضرت پدر، آقا امیرالمومنین علیه السلام، بازار یکی از اصلی ترین بسترهای جریان عدالت در جامعه است. ایشان در همه نقاط شهر، بازار درست میکردند و #رایگان در اختیار #همه_مردم قرار می دادند(کافی ج۲ص۶۶۲). در نتیجه تمامی مردم حتی فقیرترین اقشار، غرفه رایگان داشتند. می توانستند چیزی تولید و به آسانی عرضه کنند. امام علیه السلام با این روش، تولید کننده هارا افزایش، قیمت ها را پایین، کیفیت را بالا و فقر را می زدودند. چرا که امکان #تجارت_عمومی را برای همه مردم بصورت رایگان فراهم کرده بودند.
@besalamen_amenin
💥مداحان باید سرجای خود بنشینند!
🎤دکتر ابراهیم فیاض:
🔹مسجد جای تفکر و علم است. این را پیغمبر(ص) فرموده است. با رواج حسینیهها، شیعیان مورد تنفر سنیها واقع میشوند. مردم فقیرند، ولی با این وجود برای حسینیه پول میریزند، مساجد ویران و حسینیهها آباد هستند. اینها از عوارض مداح محوری است و مداحان انحرافات دینی بسیاری به خاطر عوامزدگی به وجود آوردهاند و علما را کنار گذاشتهاند.
🔸در تهران هم متاسفانه برخی از مداحان به مراجع روشنفکر و متمدن ما تعرض کردهاند که نیازی به اسم بردن نیست و مردم اطلاعات لازم در این زمینه را دارند. این کار را میکنند تا مراجع عقب نشینی کنند، با این کار برای مراجع حد تعیین میکنند. داشتند سیاست تعیین میکردند، حتی میخواستند برای مقامات نظام در سیاست هم تکلیف تعیین کنند. این نشان داد که مداحی اوج میگیرد تا جای علما را بگیرد. منظورم این است که مداحها تا اینجا پیش رفتند.
🔹مداحان باید سر جای خود بنشینند، آنها پامنبری هستند و باید جایگاه خود را بدانند. منبر برای علما است. متاسفانه این حرکت یعنی مداح محوری با روحانیت هم شروع شد، یعنی عده ای از روحانیون در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار بودند. وضعیت به گونهای شد که کم کم مداح جای روحانی روی منبر نشست و تاریخ و قرآن گفت. اسلامی هم که توسط این عده رواج یافت، اسلام تمثیلی و تشریعی – ادبیات و استقرایی بود. نتیجهاش این شد که مداحان بعد از این موضوع سوار کار شدند و متاسفانه چنین وضعیتی رخ داد.
🔸هشدارها و تذکرات زیادی سر کلاس مردم شناسی دین که مرتبط با این بحثها بود دادم که دختر یکی از مسئولان فرهنگی صدای من را ضبط کرد و به پدرش داد. پدرش هم برد و در شورای انقلاب فرهنگی پخش کرد و به گوش معاون فرهنگی دانشگاه تهران رسید و او مرا تهدید کرد که اگر بخواهی ضد مداحان و برخی منبری هایی که زمینه چنین وضعیتی را فراهم کردهاند حرف بزنی ما تو را به دادگاه معرفی میکنیم. مسبب بخشی از این وضعیت صدا و سیماست.
🔹مبنای این گونه مداحیها اخباریگری است. اخباریگری در دوره صفویه به وجود آمد و باعث نابودی صفویه شد، چون فساد زیادی ایجاد کرد. فقط میگفتند ولایت داشته باشید و همین برای شما بس است.
🔸اولین هیئتهایی که با غلظت به راه افتادند و در مسائل سیاسی هم وارد شدند، ضد دین عمل کردند و سفارت انگلیس بانی آن بود. کار سفارت انگلیس در این زمینه بسیار قوی بوده است. سفارت انگلیس در این گونه فعالیتها سابقه زیادی دارد، به همین خاطر بود که مشروطه بعداً ضد اسلام و ضد فقها شد و فقیهی مثل #شیخ_فضل_الله نوری را بالای دار بردند.
🔹بحث بسیار پیچیده است؛ این دیدگاه(مداح محوری) اسلام فقاهتی عقلانی که مبدأ آن مراجع هستند را کنار میزند. الان باید منابع دست فقها و علما باشد که این گونه نیست و دست مداحان است. این مشکلات همان طور که صفویه را نابود کرد می تواند برای نظام ما هم خطرناک باشد. میخواهند اسلامیتی که مبنای عقلانیت دارد را از بین ببرند و جنگ شیعه و سنی را به وجود آورند. کشتاری که در جهان اسلام وجود دارد ناشی از این تفکر است.
🔸(به جای جمهوری مداحان) من عبارت پادشاهی مداحان را می پسندم، اینها پادشاهی میکنند که خیلی خطرناک است و اصلاً مبدأ پادشاهی همین مداحی است. مداحان در آن زمان هم بودند. فردی بنام ذبیحی در دوران شاهنشاهی وابسته به دربار بود. مداحی هم وجود داشت، اما این مداح ها اسلام سکولار را دوست داشتند و ترویج می دادند. ما باید عالم محور و فقیه محور باشیم و این کار اصیل و درست است و گرنه نظام جمهوری اسلامی بر باد فنا میرود.
🔹باید به نوعی کلام و علم کلام اسلامی برگردیم که در آن چارچوبهای عقلانی و پدیداری وجود داشته باشد همان کارهایی که آقای مطهری انجام میداد و مقام معظم رهبری در سخنرانی سالگرد شهادت آیت الله مفتح در سال 63-64 می فرمایند که همین اسلام کلامی و اجتهادی خیلی مهمتر از اجتهاد علما است.
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
💥وقتی کانالهای ضددین (در تلگرام) دیگر اِبایی برای نشان دادن چهره ی وهابی خود ندارند
چند سالیست وهابی های شکست خورده، به اسم ضد دین به دنبال شبهه پراکنی علیه اسلام هستند.
✍پ.ن: متاسفانه اکثر طلبه ها جمع شدن در "حوزه علمیه ایتا" و از اکثریت مردم که در تلگرام و اینستاگرام و... هستند غافل شدن، ملحدین و ضدانقلاب و... هم از این فرصت استفاده کامل را برده و به نشر شبهات و کافر کردن مردم مشغولن!
#نقد_حوزه
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab
⚡️جهت شفای حضرت آیت الله سعادت #مصطفوی (فیلسوف بزرگ سینوی تهران) حمد شفا بخوانیم🤲
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
◾️ @kashkolenab