eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.4هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
589 ویدیو
367 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
کشکول ناب حوزوی
📕 #مقاله ای درباره اندیشه های میرزای #جلوه میرزای جلوه از فیلسوفان برجسته حوزه علمیه فلسفی تهران بو
💥موضع انتقادی میرزای جلوه در برابر حکیم که به دقت نظر معروف بود، هر گونه اثری را قبل از تدریس، مأخذشناسی می‌کرد و منابعش ‌را مشخص می‌ساخت. وی که با حکمت صدرایی مأنوس بود، حاشیه‌ای بر اسفار ملاصدرا نوشت و در آن افزون بر روشن کردن ابهامات متن و به دست دادن توضیحات لازم، منابع اصلی اظهارات صدرا را معرفی کرد. البته جلوه ضمن موضع‌گیری انتقادی در قبال فلسفه صدرایی، در مواردی از رأی وی در برابر مخالفان دفاع کرده و نظریه او را ترجیح داده است. هنگام نگارش حواشی اسفار هم برای مؤلف این اثر احترام قائل بوده و از ملاصدرا به بزرگی یاد کرده است. با این وصف برخی ادعا کرده‌اند جلوه در برابر ملاصدرا به معارضه برخاسته و در کتابی به نام «سرقات ‌الصدرا» که در کتابخانه مجلس شورای اسلامی موجود است، آنچه صدرا از دیگران گرفته استخراج و بازیابی کرده است، حال آنکه نشانی از چنین اثری نمی‌باشد و اینکه جلوه کوشید مصادر و مأخذ اسفار را نشان دهد و کدام مطلب این کتاب از ملاصدرا و چه مطلبی از او نمی‌باشد، یک تلاش علمی ستودنی است و ذره‌ای از شأن و منزل این حکیم عصر صفوی نمی‌کاهد و هیچ مدرکی در دسترس نمی‌باشد که نشان دهد حکیم جلوه در صدد تخطئه ملاصدرا بوده است. اگر کسی روش تحقیق مزبور را نمی‌پسندد، دلیل نمی‌شود که مقام علمی جلوه، روش تدریس و حتی شخصیت او را تقبیح نماید... ✂️بخشی از مقاله بررسی اندیشه میرزای جلوه 👉 ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥مختصری درباره تاریخچه یوگا و حمایت غرب از آن 🎤استاد حسین عرب 🔴نقد فرق انحرافی و عرفانهای کاذب👇 @antihalghe ✅کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
نقش اسلام در زندگی نوین.pdf
266.2K
📕 "نقش اسلام در زندگی نوین" ✍امام 🗃نشریه "نامه آستان قدس"، مرداد ۱۳۴۳ش (شماره‌ی ۱۸)، ص۶۰-۶۴، ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
💥درجه بندی حساسیت ها و واکنش ها ✍استاد شهید : 🔹گاهی مردم به علل خاص اجتماعی درباره بعضی مسائل بسیار اصولی دین حساسیت خود را از دست می‌دهند، گویی شعورشان نسبت به آن اصول خفته است، به چشم خود می‌بینند که آن اصول پایمال می‌شود ولی ککشان به اصطلاح نمی‌گزد؛ ولی درباره بعضی مسائل که از نظر خود دین جزء اصول نیست، جزء فروع است، یا احیاناً جزء فروع هم نیست، جزء شعائر است، یا خیر جزء اصول است ولی بالاخره اصلی است در عرض اصل‌های دیگر، آنچنان حساسیت نشان می‌دهند که حتی توهّم خدشه‌ای بر آن یا شایعه دروغ خدشه بر آن، آنها را به جوش می‌آورد. 🔸گاهی هم حساسیت‌های کاذب در جامعه به وجود می‌آورند یعنی مردم درباره اموری حساسیت نشان می‌دهند که دلیلی ندارد. یکی از آقایان نقل می‌کردند که در یکی از شهرستان‌ها مردی از کسبه که خیلی مقدس بود، خدا به او فرزندی نداده بود جز یک پسر، آن پسر برایش خیلی عزیز بود، طبعاً لوس و ننر و حاکم بر پدر و مادر بار آمده بود. این پسر کم کم جوانی برومند شد. جوانی، فراغت، پولداری، لوسی و ننری دست به دست هم داده بود و او را جوانی هرزه بار آورده بود. پدر بیچاره خیلی ناراحت بود و بچه به سخنانش گوش نمی‌داد، و از طرفی چون یگانه فرزند پدر بود پدر حاضر نمی‌شد طردش کند، می‌سوخت و می‌ساخت. کار هرزگی فرزند به جایی رسید که کم کم در خانه پدر که هیچ وقت جز مجالس مذهبی مجلسی تشکیل نمی‌شد بساط مشروب پهن می‌کرد. تدریجاً زنان هر جایی را می‌آورد. پدر بیچاره دندان به جگر می‌گذاشت و چیزی نمی‌گفت. 🔹در آن اوقات، تازه «گوجه فرنگی» به ایران آمده بود. عده‌ای علیه این گوجه ملعون فرنگی! تبلیغ می‌کردند به عنوان اینکه فرنگی است و از فرنگ آمده حرام است، و مردم هم نمی‌خوردند و تدریجاً مردم آن شهر حساسیت شدیدی درباره گوجه فرنگی پیدا کرده بودند و از هر حرامی در نظرشان حرام‌تر بود. در آن شهر به این گوجه «ارمنی بادمجان» می‌گفتند. این لقب از لقب «گوجه فرنگی» حادتر و تندتر بود، زیرا کلمه «گوجه فرنگی» فقط وطن این گوجه را مشخص می‌کرد؛ ولی کلمه «ارمنی بادمجان» مذهب و دین آن را معین کرد! قهراً در آن شهر تعصب و حساسیت مردم علیه این تازه وارد بیشتر بود. 🔸روزی به آن حاجی که پسرش هرزه و لاابالی شده بود و خودش خون می‌خورد و خاموش بود، اهل خانه خبر دادند که امروز آقا پسر کار تازه‌ای کرده است، یک دستمال «ارمنی بادمجان» با خود به خانه آورده است. 🔹پدر وقتی که این خبر را شنید دیگر تاب و توان را از دست داد، آمد پسر را صدا زد و گفت: پسر! شراب خوردی صبر کردم، دنبال فحشاء رفتی صبر کردم، قمار کردی صبر کردم، خانه‌ام را مرکز شراب و فحشاء کردی صبر کردم، حالا کار را به جایی رسانده‌ای که «ارمنی بادمجان» به خانه من آورده‌ای، این دیگر برای من قابل تحمل نیست، دیگر من از تو پسر گذشتم، باید از خانه من به هر گوری که می‌خواهی بروی. 🔸این نمونه‌ای بود از حساسیت‌هایی که در مورد هیچ و پوچ و یا در مورد امور جزئی پیدا می‌شود؛ صد برابر حساسیتی است که در مورد امور اساسی پیدا می‌شود؛ کار حساسیت به جایی می‌رسد که تحمل «ارمنی بادمجان» از تحمل شراب و قمار و فحشا دشوارتر می‌گردد! 🔹اما نمونه حساسیت‌های کاذب در مورد مسائل اصلی. حتماً تعجب می‌کنید که چگونه ممکن است در مورد مسائل اصولی، حساسیت‌های کاذب به وجود آید. تعجب ندارد؛ دلیل کاذب بودنش این است که اصول دیگر در همان درجه یا بالاتر پایمال می‌شود و هیچ حساسیتی نیست، پس معلوم می‌شود آنجا هم که حساسیت هست کاذب است. 📚 استاد مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص155 ✍پ.ن: اینکه برای بسیاری از حوزویان مساله بدحجابی بسیار مهمه ولی تبعیض و ظلم ها آنقدر مهم نیست یعنی خیلی دوریم از حقیقت و اولویت شناس نیستیم امام خمینی(ره): "آن چیزی که روحانیون هرگز نباید از آن عدول کنند... حمایت از محرومین و پابرهنه هاست. ما باید تحت هر شرایطی خود را عهده دار این مسئولیت بزرگ بدانیم..." ♦️ کشکول ناب حوزوی👇 🔵 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥ارائه تکمیلی و پاسخ به اشکالات نظریه مقاصد الشریعه از سوی استاد ابوالقاسم ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
4_6019438313641870588.mp3
8.02M
🔺عارفی که دفتر نویس حجره ای در بازار بود! 🎤سخنان استاد منوچهر صدوقی سها درباره مرحوم آیت الله میرزا عبدالکریم روشن ✍ میرزا عبدالكريم روشن تهرانی متوفای ۱۳۷۱ش در علوم عقلي از شاگردان آقا ميرزا مهدي و آقا ميرزا طاهر بوده و در فلسفه و عرفان شاگرد ميرزا ابراهيم امامزاده زيدي، و آیت‌الله شيخ بود. اما در آن بين با ميرزا طاهر تنكابني ارتباط باطنی بسياری داشت. ✅کشکول ناب حوزوی 🔻 💎 @kashkolenab
__اجتماعی۱.mp3
4.09M
💥مردم ما هم امروز از اوایل انقلاب نسبت به این نابسامانی‌ها حسّاس‌ترند. امروز مردم نسبت به فساد حسّاسند، نسبت به فاصله‌ی طبقاتی حسّاس‌تر از اوّل انقلابند؛ این چیز بدی نیست، این چیز بسیار خوبی است؛ این نشان‌دهنده‌ی آن است که مردم با آرمانهای انقلاب آشنایند و دنبال آن آرمانهایند، لذا اعتراض می‌کنند؛این خیلی مهم است و نشان‌دهنده‌ی گرایش مردم است؛ همین را باید تقویت کرد. ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ 🎤رهبر انقلاب ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
نادرستى انتساب (حديقة الشّيعه) به مقدس اردبيلى - نادرستی انتساب حدیقة الشیعة به مقدس اردبیلی نسخه متنی.PDF
377.9K
📕 "نادرستى انتساب حدیقة الشّیعه به مقدس اردبیلى" ✍علی اکبر ذاکری حدیقة الشیعه به محقق نسبت داده شده و شمارى با توجه به این بستگى اهمیت بسیارى به آن مى دهند. این اثر از آن جا که علیه صوفى گرایى و فلسفه سخن گفته حساسیتهاى فراوان برانگیخته است. روایاتى که در ردّ صوفى گرایى و فلسفه در این اثر گرد آمده در هیچ یک از منابع پیشین وجود ندارد و حدیقه منبع نخستین است و دیگر کتابها از آن گرفته اند. شمارى که مخالف صوفى گرى بوده اند تلاش ورزیده اند ثابت کنند که حدیقة الشیعه از آنِ محقق اردبیلى است. آنان که با صوفى گرى هماهنگ بوده اند در این که کتاب از محقق اردبیلى باشد خدشه وارد کرده اند. در این بین شمارى بدون نظر به این جریانها دیدگاههایى را در درستى و نادرستى این بستگى ارائه داده اند. آنچه ما را بر آن داشت که در این باره به کند و کاو بپردازیم احادیث بى پایه و سستى است که در این اثر دیده مى شود و با روش و شیوه اى که محقق اردبیلى در مجمع الفائدة والبرهان دارد ساز نمى آید... با مطالعه حاشیه اردبیلى بر الهیات شرح جدید تجرید [قوشچى] این اطمینان به دست مى آید که محقق اردبیلى نه تنها مخالف فلسفه و عرفان نیست بلکه خود از فلاسفه بوده و عرفا را ارج مى نهاده است... ✅کشکول ناب حوزوی🔻 💎 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
❓عامل «فصاعداً» در حالت نصبی چه می باشد و نقش آن چیست؟ شیخ مصطفى الغلایینی در کتاب «جامع الدروس الع
🔺فرق حال و نعت حال و نعت هر دو دلالت بر معنایی در صاحبان خود می کنند، اما نعت همان طور که در تعریف آن آورده اند مطلق می باشد در مقابل حالِ مقیّد، چرا که «حال» معنایی را در ذوالحال می رساند، مقیّد به زمان عامل. مانند: «مررت بزیدٍ ضارباً» یعنی در هنگام مرور من از کنار زید، مشغول به عمل ضرب بود، امّا در مثال: «مررت بزیدٍ الضارب» این مطلب را نمی رساند بلکه مطلب گوینده این است که زید زمان هایی دارای صفت ضرب می باشد و ممکن است در هنگام مرور من از کنار او مشغول این عمل هم نبوده باشد 📚برگرفته از: شرح رضی علی الکافیه ، نشر موسسه الصادق تهران ، ج۲ ، ص۲۸۴ 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
🔺استاد شیخ حسن منفرد و استاد شیخ محمدباقر تحریری از علمای تهران 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
🔺عوامل انحطاط و سقوط دولتها از دیدگاه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام: «یستدل علی ادبار الدول باربع: تضییع الاصول و التمسک بالفروع(بالغرور)و تقدیم الاراذل و تاخیر الافاضل». انحطاط دولت ها و حکومت ها را به چهار چیز می توان شناخت: 1. ضایع کردن مسائل اصولی 2. پرداختن به مسائل فرعی 3. گزینش افرادفرومایه 4. به عقب راندن عناصر لایق و شایسته.» 📚میزان الحکمة ج3 ص 395 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
🔺معرفی تفصیلی کتاب فضائل امیر المؤمنین علی بن ابی طالب(علیه السلام) تألیف احمد بن حنبل با تحقیق مرحوم استاد سید عبدالعزیز طباطبائی یزدی (رضوان الله تعالی علیه) 🎤حجت‌ الاسلام دکتر سیدمحمد طباطبائی یزدی (پژوهشگر میراث اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه) 🏢معهد الدراسات الشیعیة المرکز الإسلامي للدراسات الاستراتیجیة (العتبة المقدسة العباسية) 🎞 https://www.aparat.com/v/GZwIz 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این تصاویر درباره واقعه غدیرخم است که در نسخه خطی کتاب الآثار الباقیة، اثر ابوریحان #بیرونی است که در موزهٔ لووْر [Musée du Louvre] بزرگترین موزهٔ هنر و بنای تاریخی در شهر پاریس و کشور فرانسه، نگهداری می شود، این نسخه بیش از هزار سال قِدمَت دارد. #نسخه_خطی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
📚 جان رالز، از نظریه عدالت تا لیبرالسیم سیاسی ✍ احمد واعظی جان بوردن رالز (2002 – 1921م)، متفکر و فیلسوف سیاسى آمریکایى، شاخص‏ترین چهره فلسفه سیاسىِ قرن بیستم است. وى در آثار خود به ویژه، کتاب نظریه عدالت، قرائتى از لیبرالیسم عرضه مى‏نماید که به زعمِ او محتواى عدالت اجتماعى را دربردارد. ادعاى بلند پروازانه او آن است که عدالت به عنوان برترین فضیلت اجتماعى در اصول عدالت پیشنهادى‏اش تبلور یافته؛ اصولى که در تناسب کامل با سنتِ تفکر لیبرالى غرب است. این اثر دیدگاه‏هاى «رالز» را در خصوص گفتمانِ عدالت و لیبرالیسم وجه همت خویش قرار داده و در پنج فصل به نقد و بررسى آنها پرداخته است. 📗دفتر مرکزی : قم، تلفن: 7 – 37742155 📕فروشگاه مركزى، قم، تلفن: 37739200 📡خرید و سفارش آنلاین : www.bustaneketab.ir 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
راهکار عملی کردن علم کلام- استاد ربانی گلپایگانی.mp3
2.04M
❓راهکار عملی کردن علم کلام چیست؟ 🎤 پاسخ استاد 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥گزارش کوتاه از #مستند دیدنی "دکترین شوک" 🎞فیلم کامل در👇 🌐 https://www.aparat.com/v/NpVx0 این مستن
‏یکی تئوری میده گرانی ایجاد کنن برای مردم یکی هم بعد از گرانی و فشار به مردم ناله سر میده و کاسبی میکنه! بعد باهم لایو میرن😃 وقتی مدعی اسلام‌رحمانی و مهربان و اینا با صاحب جمله "آبان۹۸ هزینه توسعه بود" کلاس اقتصاد برای مردم میگذارن فقط باید خندید! پ.ن: حسن آقامیری چقدر کلیپ ساخت و فحش داد که چرا فاجعه آبان ۹۸ رخ داد و... اونوقت چند وقتیه کلاس سواد مالی میزاره با یک نئولیبرال که معتقده آبان ۹۸ باید رخ میداد تا کشور توسعه پیدا کند!! 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
🔺استاد سید رسول و آیت الله سید احمد موسوی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
💥قتل عُمر بن خطاب در ماه ذي‌الحجة بوده است، نه در نه ربیع‌الأول آیت الله محمدهادی یوسفی غروی (استاد درس خارج و محقق برجسته تاریخ اسلام و صاحب کتاب موسوعه التاریخ الاسلامی): تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذی‌الحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است. اختلاف اقوال فقط در تعیین روز است: روز زخمی شدن و روز فوتش؛ خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذی‌الحجه سال ٢٣ق گفته‌اند، و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش. شروع خلافت عثمان را نیز همگی بی اختلاف در ابتدای ماه محرّم گفته‌اند. بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیع‌الأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان، و لذا بی اعتبار است. 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٤: ٢٩٩– ٣٠٠. ــــــــــــــــــــ ❖ جهت تسهیل مراجعه به منابع، عنوان برخی منابع کهن و نیز برخی منابع میانی و متأخر که به ذکر تاریخ قتل عمر بن خطاب یا تاریخ شروع خلافت عثمان پرداخته‌اند در پی آمده است: - الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤– ٣٦٥؛ - تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛ - التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛ - أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛ - تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛ - المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢ و ٧٣ و ٧٤؛ - تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥– ٢٦٦؛ - همان، ج٤، ص١٩٣؛ - التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛ - مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛ - مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛ - الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛ - تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛ - الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛ - وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛ - العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛ - الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛ - البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥– ١٥٦؛ - مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛ - فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛ - المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛ - بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛ - الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛ - مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🟢 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله : قلم را روی زمین نگذار، بگذار روی گوشت! مگر میشود انسان اهل علم باشد و اهل قلم نباشد؟ ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
🔺روضه خوانی امام رضا علیه السلام در روز اول محرم و بیان اهمیت عزاداری برای امام حسین علیه السلام حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ اَلْمُحَرَّمِ - فَقَالَ لِي يَا اِبْنَ شَبِيبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ فَقُلْتُ لاَ فَقَالَ إِنَّ هَذَا اَلْيَوْمَ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا عَلَيْهِ السَّلاَمُ رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ « رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ اَلدُّعٰاءِ » فَاسْتَجَابَ اَللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ اَلْمَلاَئِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا « وَ هُوَ قٰائِمٌ يُصَلِّي فِي اَلْمِحْرٰابِ أَنَّ اَللّٰهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيىٰ » فَمَنْ صَامَ هَذَا اَلْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اِسْتَجَابَ اَللَّهُ لَهُ كَمَا اِسْتَجَابَ لِزَكَرِيَّا عَلَيْهِ السَّلاَمُ ثُمَّ قَالَ يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنَّ اَلْمُحَرَّمَ هُوَ اَلشَّهْرُ اَلَّذِي كَانَ أَهْلُ اَلْجَاهِلِيَّةِ فِيمَا مَضَى يُحَرِّمُونَ فِيهِ اَلظُّلْمَ وَ اَلْقِتَالَ لِحُرْمَتِهِ فَمَا عَرَفَتْ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ حُرْمَةَ شَهْرِهَا وَ لاَ حُرْمَةَ نَبِيِّهَا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَقَدْ قَتَلُوا فِي هَذَا اَلشَّهْرِ ذُرِّيَّتَهُ وَ سَبَوْا نِسَاءَهُ وَ اِنْتَهَبُوا ثَقَلَهُ فَلاَ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَداً يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ اَلْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلاً مَا لَهُمْ فِي اَلْأَرْضِ شَبِيهُونَ وَ لَقَدْ بَكَتِ اَلسَّمَاوَاتُ اَلسَّبْعُ وَ اَلْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَى اَلْأَرْضِ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ أَرْبَعَةُ آلاَفٍ لِنَصْرِهِ فَوَجَدُوهُ قَدْ قُتِلَ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ إِلَى أَنْ يَقُومَ اَلْقَائِمُ فَيَكُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ يَا لَثَارَاتِ اَلْحُسَيْنِ يَا اِبْنَ شَبِيبٍ لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ لَمَّا قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ جَدِّي صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ مَطَرَتِ اَلسَّمَاءُ دَماً وَ تُرَاباً أَحْمَرَ يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ بَكَيْتَ عَلَى اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اَللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلاً كَانَ أَوْ كَثِيراً يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ اَلْغُرَفَ اَلْمَبْنِيَّةَ فِي اَلْجَنَّةِ مَعَ اَلنَّبِيِّ وَ آلِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَالْعَنْ قَتَلَةَ اَلْحُسَيْنِ يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ لَكَ مِنَ اَلثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اُسْتُشْهِدَ مَعَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْ مَتَى مَا ذَكَرْتَهُ « يٰا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً » يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي اَلدَّرَجَاتِ اَلْعُلَى مِنَ اَلْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ اِفْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلاَيَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلاً تَوَلَّى حَجَراً لَحَشَرَهُ اَللَّهُ مَعَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ . 📚 الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۱۲۹ ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
گستره علم امام در اندیشه عالمان.pdf
329.4K
📕 «گستره‌ی علم امام در اندیشه علمای شیعه» ✍دکتر محمدرضا بهدار 📚مجله تحقیقات کلامی؛ زمستان۹۲ 🔻مشارب علمای امامیه در حدود و ثغور علم امام: 1⃣تردید و سکوت در حدود علم امام 2⃣محدود بودن قلمرو علم امام 3⃣تعمیم در قلمرو علم امام ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
💥طُریحی از انتشار کتاب المنتخب راضی نبود! 🎤آیت الله (استاد درس خارج تاریخ اسلام): ... من این را برای صاحب کتاب عاشورا پژوهی نقل کردم که دو نفر از نوادگان مرحوم شیخ طریحی در نجف اشرف بودند، این دو نواده‌ی معمم مرحوم شیخ فخرالدین ، یکی شیخ عبدالمولی و دیگری شیخ عباس بود. شیخ عباس حوزوی‌تر بود و از فضلا شمرده می‌شد، اما شیخ عبدالمولی ادیب و از مدرسین مدارس بود. از زبان هر دوی آن‏ها نقل شده بود ـ البته من این را از پدرم شنیدم ـ که «کتاب منتخب در زمانی نوشته شده که شیخ فخر الدین طریحی جوان بود و به محافل و مجالس عرب‌ها می‌رفت و لذا آن را برای خواندن خود تنظیم کرده بود و بعدها که برگشت در نجف اشرف ماند و درجه‌ی علمی ایشان بالاتر رفت، از اینکه این کتاب دست دیگران و منبری‌های حرفه‌ای افتاده و آن‏ها از روی آن استنساخ می‌کردند، ناراحت شد و مدام می‌گفت من راضی نیستم از روی این کتاب استنساخ شود. اما به هرحال از دست ایشان خارج شده بود و چون عرضه و تقاضا زیاد بود، از روی این کتاب زیاد استنساخ ش و کسی به حرف ایشان گوش نمی‌داد.»🔻 🌐 http://fahimco.com/Post/Details/3136/بررسی-تحلیلی-سیر-مقتل-نگاری-عاشورا(2) ✔️کشکول ناب حوزوی👇 ◾️ @kashkolenab
هدایت شده از بسلام آمنين
۸۸ ۱۰ مرداد ۱۴۰۱/ سال دوم عنکبوت های نامقدس مسیر حرم تا جمکران زمانه ی غریبی است! حوزه علمیه به عنوان بستر ساز هدایت جامعه، کاری به زمین ندارد، کاری به بذر، ریشه و حتی ساقه و شاخه ندارد، اما هنگام برداشت ، فریاد بر می آورد که ای وایِ إيمان، ای واىِ اسلام. همین غفلت در ساخت کالبد شهری بویژه ساختار های اقتصادی شهر نمایان است. از قرار معلوم، مسیر بینظیر حرم تا جمکران، به ساخت بازارها و مالهای پسا لاکچری اختصاص پیدا کرده. این روزها برخلاف چشمان رصدگر حوزه های علمیه، جرثقیل های عنکبوتی نامقدس، در سرتاسر این مسیر به شدت مشغول کارند. اشکال کار اینجاست که بازار مدرن، یکی از اصلی ترین ریشه های بی عدالتی در جامعه است. چرا که متمرکز، محدود و گران قیمت ساخته می‌شود. نتیجتا عده ی بسیار کمی از مردم می توانند از ظرفیت این بازارها برای کسب و کار استفاده کنند.حال آنکه حضرت نبی الله الاعظم می فرمایند: برکت ده جز است که ۹ بخش آن در تجارت و خرید و فروش است(خصال ج۲ ص۴۴۵). بگذریم که بازار گران، محصولات گران قیمت و خریداران با اخلاق خاص را نیز همراه خود می آورد. اما در منطق حضرت پدر، آقا امیرالمومنین علیه السلام، بازار یکی از اصلی ترین بسترهای جریان عدالت در جامعه است. ایشان در همه نقاط شهر، بازار درست می‌کردند و در اختیار قرار می دادند(کافی ج۲ص۶۶۲). در نتیجه تمامی مردم حتی فقیرترین اقشار، غرفه رایگان داشتند. می توانستند چیزی تولید و به آسانی عرضه کنند. امام علیه السلام با این روش، تولید کننده هارا افزایش، قیمت ها را پایین، کیفیت را بالا و فقر را می زدودند. چرا که امکان را برای همه مردم بصورت رایگان فراهم کرده بودند. @besalamen_amenin