eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
499 ویدیو
349 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
📚معرفی تالیفات آیت الله سید محمدتقی دیباجی اصفهانی کتاب توضیح الکفایه در ۶ جلد الأنبياء اولوالعزم (ع) الإمام زين العابدين و رسالة الحقوق تفسير القرآن الكريم تفسير بشری (سوره مبارکه اسراء و کهف) ترجمه و تفسیر مختصر قرآن کریم اطلاعات بیشتر در مورد معظم له👉 🎥💥فیلم جلسات درس تفسیر و اخلاق و خارج👉 ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
♨️حکایتی شنیدنی : 🔺مرحوم صاحب روضات در شرح حال الدین طوسی (ره) می نویسد : روزى به ملاقات استاد خود حجة الاسلام مولف مطالع الانوار (سید ) رفتم ؛ وی که در اطاق خصوصی خود بود، از هر در سخن به میان آورد وداد تحقيقات فقيهانه واستادانه سر داد. او در ضمن بيانات خود به حديث مقبول : (علماء امتى كانبياء بنى اسرائيل) توجه كرده و سخنان بسيارى در اطراف آن ايراد نمود، سپس فرمود: 🔸مدتها بود در اطراف حركت خواجه نصیر الدین همراه با هولاكو و قبولى وزارت او و قتل عام بغداد انديشه می كردم و بالاخره به اين نتيجه رسيدم که : مسلما مرحوم خواجه مصداق واقعى : (علماء امتى) است و با اين وظيفه دشوارى كه متحمل شده، خواسته بعد از ائمه طاهرين -صلوات الله عليهم- مانند انبياء بنی اسرائيل در اعلاء كلمه حق بكوشد، در زمانی كه ظلمت همه جا را فرا گرفته بود. خواجه طوسی در زمان خود بدون تقيه و بی پروا از حزب ستمگران، توانست امر به معروف ونهى از منكر نمايد و حدود خداوند را اجرا فرمايد و نیز جمعه و جماعت واقعى كه بايد زیر نظر انسان شايسته اى خوانده شود، بر پا بدارد؛ هر چند ائمه ما پس از شهادت حضرت سيد الشهداء ع مکلف به قيام نبودند و وظيفه خود را به روزگار ظهور امام زمان -عجل الله تعالى فرجه- مقرر داشتند. 🔹سپس مرحوم حجة الاسلام فرمود : بالاخره بر اعلام و علمای هر عصرى كه مسند مرجعيت شيعه را به عهده دارند وخود را از مصاديق حديث مزبور می دانند، لازم است مانند خواجه طوسی به وظائف خود كاملا قيام و به نشر شریعت مطهره آنچنانكه بايد بپردازند 📚روضات الجنات، ج۶ ، ۳۰۱ 🔴 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥نقد ریچارد داوکینز 🎤استاد حمیدرضا داوکینز(مروج آتئیسم) حِسگراست بخاطر همین به فرا حسی بودن برخی حقایق عالم که فقط با عقل درک می‌شوند مانند وجود و حقیقت خداوند متعال توجه ندارد. 💠کشکول ناب حوزوی👇 🔴 @kashkolenab
🔺دو بیت در توصیف صحیفهٔ سجّادیّه فی شرحِ الصّحیفة للسّیّدِ الأجلّ السّیّد علیخان إِنَّ الصّحیفة َ حِرزُ آلِ محمّدِ هی لِلنَّجاةِ مِنَ الهَلاکِ مِلاکُ إِنْ لَم تَکُنْ نَزَلَتْ بهِ الأَملاکُ عَنْ وحیٍ فقَدْ صَعِدَتْ به الأملاکُ 🔹ترجمه : در شرح صحیفهٔ مدنی آمده است : همانا صحیفه حرز آل محمّد است که ملاکِ نجات از هلاکت است. اگر فرشتگان وحی آن را نازل نکرده اند همانا فرشتگان آن را بالا بردند . ✴️ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
پاسخ به هشت پرسش مخالفان فلسفه.pdf
164.6K
💥پاسخ به هشت اشكال رايج به ✍توسط دکتر فنائی اشكوری(عضو هیئت علمی گروه فلسفه مؤسسه امام خمینی ره) ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
هدایت شده از کانون اندیشه جوان
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فقه کارآمد 🔷شهید صدر در اولین جلسه درس خود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفتند که "امروز تمام آمال و آرزوهای انبیا محقق شد" این بیان شامل نگاه حداکثری به فقه است اما نقش امام خمینی(ره) در ایجاد نگاه حداکثری به فقه چیست و این نگاه چه خصوصیاتی دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و هشتم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
از بهترین چاپهای موجود از ، که استاد ادیب دکتر شیخ قیس العطار بر اساس چهار نسخه کهن متن کتاب را ارائه نموده است. بجای رجوع به نهج البلاغه چاپ صبحی صالح و چاپ محمد عبده ، به این چاپ مراجعه کنید. ✍استاد ابوالفضل بابلی 🗃نشر دار زین العابدین (ع) ۷۴۴صفحه 💠کشکول ناب حوزوی👇 🔴 @kashkolenab
💥جزو اذان نیست اما شعار شیعه است آية الله شیخ مرتضی انصاری در دفاع از عقاید شیعه پافشاری می‌کرد. یکبار والی بغداد بخشنامه کرد که مؤذنهای مساجد شیعیان نباید در اذان «اشهد ان علي ولي الله» را بگویند. بمحض خبر به شیخ رسید به طلبه‌ها فرمود: «وسایل سفر را آماده کنید تا به جایی برویم که بتوانیم اعمال مذهبی خود را آزادانه انجام دهیم. همین که خبر مهاجرت شیخ انصاری از نجف به گوش مردم شهر رسید. همگی دست از کار کشیدند و گفتند: «ما هم با شیخ از عراق بیرون خواهیم رفت، این جریان هنگامه ای در نجف برپا کرد. سلطان عثمانی از کار حاکم بغداد ناراحت گردید و او را احضار و از کار برکنار کرد. بدین ترتیب، اوضاع شهر نجف آرام شد. وقتی به شیخ گفتند: شهادت بر ولایت امیرالمؤمنین جزو اذان نیست، چرا جناب عالی در این موضوع این گونه پافشاری کردید؟ فرمودند: اگر در این مسأله ساکت میماندم، ممکن بود فرمانروایان دولت عثمانی، سخت گیری‌های دیگری نیز بر ما روا دارند که سرانجام بدی داشته باشد. [۱] [۱]: استاد الفقهاء ص ۱۴۴ 📚درنگستان : هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست ، ص۶۵۵ ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
هدایت شده از اندیشکده فکر فردا
❇️ اندیشکده فکر فردا و دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی برگزار می‌کنند: 💥سلسله نشست های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی.💥 ✅ با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و فعالان حوزه عفاف و حجاب. 🗓 زمان: 6 بهمن تا 20 اسفندماه 1401 (حوزه علمیه قم) 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 📝 همچنین اندیشوران و پژوهشگران محترم می‌توانند تا تاریخ ۲۰ اسفند ایده‌های خود در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را ارسال کنند. 🔰در پایان از ایده‌های برگزیده تقدیر خواهد شد. 💢 طرح‌های خود را به لینک زیر ارسال فرمایید: 📮https://eitaa.com/joinchat/1819803948Cabfe3ec831 🔺🔺🔺🔺🔺🔺 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🆔@fekrefarda 🆔@D_gofteman
💥طرز تفكر فلسفى در بيانات پيشوايان شيعه‌ 🎤 : 🔹چنان‌كه براى آنان كه در جوامع حديث تتبّعى دارند روشن است، بياناتى كه در اين زمينه وارد شده است، بسيار بوده و هر متتبّعى به صدها حديث از اين قبيل مى‌تواند دست يابد، ولى ما از هر باب به عنوان نمونه، يكى دو حديث يا خطبه، انتخاب نموده و به عنوان «مختار» وارد مى‌كنيم، و اجمالًا به مورد نظر، يعنى به اين‌كه كلام منقول، مربوط به كدام مسئله از مسائل ماوراءالطبيعه است، اشاره مى‌كنيم. بديهى است كه استيفاى بحث در مقاصد اين بيانات و توضيح كامل آنها بحث‌هاى طولانى كه در صدها صفحه نمى‌گنجد، لازم داشته، و از ياراى گفت‌وگو در اين چند صفحه بيرون است. 🔻تنها چيزى كه بايد در اين بيانات، به سوى آن كاملًا عطف توجه نمود؛ سه چيز است: 1. تنظيم استدلالى سخن، و ترتيب قياس و نتيجه كه در بيانات مذكوره مشهود است. 2. يك رشته اصطلاحاتى كه در لسان عربى سابقه نداشته و مخصوصاً وقتى به وجود آمده‌اند كه هنوز اصطلاحات فلسفى گذشتگان در ميان عرب‌ها شيوع و انتشار نيافته بود. 3. اين بيانات در فلسفه الهى، يك رشته مطالب و مسائلى را حل مى‌كند كه علاوه‌ بر اين‌كه در ميان مسلمين مطرح نشده بوده، و در ميان اعراب مفهوم نبوده، اساساً در ميان كلمات فلاسفه قبل از اسلام، كه كتبشان به عربى نقل شده، عنوانى ندارد، و در آثار حكماى اسلام كه از عرب و عجم پيدا شده، و آثارى از خود گذاشته‌اند، يافت نمى‌شود. اين مسائل، همان طور در حال ابهام مانده، و هر يك از شراح و باحثين به حسب گمان خود تفسيرى مى‌كردند، تا تدريجاً راه آنها تا حدى روشن و در قرن يازده هجرى حل شده، و مفهوم گرديد. مانند مسئله وحدت حقه در واجب و مسئله اين‌كه ثبوت وجود واجبى، همان ثبوت وحدت اوست، و مسئله اين‌كه واجب معلوم بالذات است و مسئله اين‌كه واجب خود به خود و بلاواسطه شناخته مى‌شود، و همه چيز با واجب شناخته مى‌شود، نه به عكس، و نظاير اين مسائل ... اينها يك سلسله مسائلى هستند كه با گذشتن قرن‌هاى زيادى از صدر اسلام، حل نشده سهل است، حتى در كلمات و آثار فضلاى امّت از طبقات مختلفه صحابه و تابعين، و فقها و متكلّمين و محدّثين و حكماى اسلام، نمونه‌اى هم از آنها در دست نيست. اينك روايات مورد بحث[۲۰نمونه]: ... ☀️6. از كلام پيشواى اول: أوّل الدين معرفته، و كمال معرفته التصديق به، و كمال التصديق به توحيده، و كمال توحيده الإخلاص له، و كمال الإخلاص له، نفي الصفات عنه، لشهادة كلّ صفة أنّها غيرالموصوف و شهادة كلّ موصوف أنّه غير الصفة، فمَن وصف اللَّه فقد قرنه، و من قرنه فقد ثنّاه، و من ثنّاه فقد جزّأه، ومن جزّأه فقد جهله، و من جهله فقد أشار إليه و من أشار إليه فقد حدّه، و من حدّه فقد عدّه...[خطبه۱ نهج البلاغه] ⚡️...ماحصل سخن اين‌كه: اول دين اين است كه انسان خدايى را اثبات كرده، و مورد اعتقاد قرار دهد، چنين كسى خدا را به خدايى شناخته و به آن معرفت پيدا كرده است، و معرفت فى‌نفسه، مختلف و متفاوت مى‌باشد، و كمال آن اين است كه آثارى بر او مترتب شده، و كشف از تحقّق وى نمايد. پس معرفت خدا به خدايى، وقتى كامل مى‌شود كه انسان نسبت به وى، در مقام خضوع برآمده، و داخلًا و خارجاً براى او كرنش كند. 🔹و اين تصديق عملى، وقتى كامل خواهد شد كه خدا را در خدايى خود يگانه قرار دهد، وگرنه تعدد و اشتراك پيدا كرده و تصديق مزبور، به حسب تعدد خدايان مفروض (تبعّض) پيدا خواهد كرد. و توحيد وقتى كامل خواهد شد، كه او را در يگانگى خود خالص قرار دهيم، به نحوى كه هيچ‌گونه شائبه كثرت، و عارضه تركّب و تعدّد، روا نداشته باشيم. وگرنه خدايى كه مبدأ هر آفرينش و رفع كننده هر نياز و حاجتى فرض شده، خود نيازمند و محتاج به اجزاى مفروضه خود خواهد بود. و اخلاص توحيد، وقتى كامل خواهد شد كه صفاتى جز ذات، در وى اثبات نكنيم، زيرا هر يك از صفت و موصوف، بى‌ترديد، دلالت بر مغايرت با ديگرى دارد؛ و لازم اين مغايرت، تركّب و تعدّد مى‌باشد. و جمله «فمن وصف اللَّه فقد قرنه» تا آخر كلام، بيان محذور مغايرت موصوف و صفت است، و ماحصلش اين كه: وصف كردن ذات او با صفتى، نزديك قرار دادن صفت است بذات، يا به عكس، و لازم نزديكى، دوتايى انداختن، و لازم دوتايى انداختن، تجزيه و پاره‌پاره نمودن اوست. و لازم تجزيه كردن وى، جهالت و گم كردن اوست (يعنى موصوف غير از مقصود است) و لازم جهالت و گم كردن، اين است كه با وصف از كنار به وى اشاره شود، و لازم اين اشاره مبنى بر جدايى و انقطاع، محدود قرار دادن او و لازم محدود قرار دادنش، معدود قراردادن و به شماره درآوردن اوست. البته خدايى كه امكان شماره در حقّش بيايد، منحصر بودنش به يك عدد، از يك علت بيرون از خودش، بايد تأمين شود و چيزى كه معلول و نيازمند ديگرى شود، خدايى را نسزد... 📚شيعه(مباحثه علامه طباطبایی با هانری کربن)،ص۱۲۰ 🟡 @kashkolenab 🌹
📚کتاب «خداباوری و خداناباوری» اثر دکتر قاسم از سوی انتشارات صراط منتشر شد. 🔸️ کشکمش میان خداباوری و خداناباوری امروزه تبدیل به یکی از مهمترین موضوعات شده و بسیاری از قلمروهای اندیشه ای را تحت تاثیر قرار داده است. الحاد امری تاریخی است اما در دوره کنونی با صریح ترین و روشن ترین معنا از الحاد روبرو هستیم. در معنای عام، خداناباوری به " نداشتن هر نوع باوری به خدا" و نیز به " داشتن این باور که خدایی وجود ندارد" ، بکار میرود لذا با دو نوع خداناباوری ایجابی و سلبی روبرو هستیم. الحاد محدود به مناقشه در باب براهین علیه یا له خدا نمیشود بلکه دارای ساحات گسترده ای است. براهین علیه بقاء و جاودانگی نفس، ادله وجود شرور در عالم، جایگزینی علم و تلقی علم محوری نیز بخشی از جریان الحاد بشمار می آید. نباید الحاد را محدود در کتاب ساعت ساز نابینا یا پندار خدا داوکینز دانست و از پندار دین و آینده چشم پوشید. 💎 اطلاعات بیشتر در گفتگو با مولف👉 🔰کشکول ناب حوزوی👇 🔴 @kashkolenab