eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
614 ویدیو
368 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
از سمت چپ: آیت الله ابوالقاسم علیدوست، استاد سید علی شهرستانی، حضرت استاد سید احمد حسینی اشکوری، استاد غلامرضا فیاضی ، استاد زمانی ۲۵ محرم موسسه کلامنا مشهد، مجلس روضه حضرت زین العابدین علیه السلام ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥ماجرای نقشه کشی و معماری مدرسه علمیه حجتیه توسط مرحوم (ره) 🎤از زبان مرحوم سید عبدالباقی طباطبایی فرزند علامه @daneshnameh1399 @kashkolenab
مدرسه کلامی اصفهان.pdf
849.5K
📙 "مدرسه کلامی اصفهان" ✍محمد تقی سبحانی، محمد جعفر رضایی 🗃فصلنامه تاریخ فلسفه، سال سوم، شماره سوم 🔻فهرست مقاله: - مقدمه - مدرسه اصفهان، آوردگاه جریان‌های کلامی گذشته ۱. جریان حدیث‌گرای مدرسه اصفهان ۲. جریان کلام فلسفی     - جریان‌های درونی گرایش فلسفی         ۱. جریان فلسفی میرداماد         ۲. جریان فلسفی ۳. جریان کلام عقلی غیرفلسفی ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
💥آیت الله #تألهی همدانی(ره) بر بالین مفسر قرآن آیت الله #آقانجفی_همدانی(ره) صاحب تفسیر انوار درخشان
یادداشتی به خط مرحوم آیت الله همدانی درباره دیدگاه مرحوم میرزای ره به اقوال سید ره، که از مرحوم آیت الله ره(داماد نائینی) نقل می کند آقانجفی سلمه الله تعالی نقل نمود که مرحوم میرزای نائینی از قول بحرالعلوم نمیگذشت و مهما امکن مخالفت او نمی نمود بخصوص در مساله ای که بحرالعلوم ادعای اجماع فرموده باشد و میان فقها آن مساله مختلف فیها باشد ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
از سمت چپ آیت الله سید مجتبی موسوی لاری، آیت الله ، آیت الله (رحمه الله علیهم اجمعین) پ.ن: آیت الله موسوی لاری نوه مرجع مجاهد مرحوم آیت الله سیدعبدالحسین لاری و صاحب کتاب "اسلام و سیمای تمدن غرب" بودند. ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
کشکول ناب حوزوی
🔺ماجرای حضور جالب استاد شهید #مطهری در حلقه روشنفکری حمید عنایت (استاد فلسفه غرب) 🎤استاد اسدپور ✂
🔺جلسات اصحاب چهارشنبه و استادشهید مطهری 🎙دکتر مهدی : 🔸از جاهایی که مستمراً ديدار مرحوم شهيد دست می‌داد، در مجلس ناهاری بود که روزهای چهارشنبه در دفتر مرحوم احمد راد، مستوفی مدرسه سپهسالار در تالار زير ساعت تشکيل می‌شد. در اين مجلس، نخست شماری چند از همکاران فرهنگی راد همچون احمد آرام، علي­محمد عامری، حسن مبرهن، سيدمحمد فرزان، حبيب يغمایی، سيدمحمد محيط طباطبایی دور هم جمع می‌شدند و به تدريج افرادی هم مانند دکتر محمد معين، مجتبی مينوی، احمد مهدوی دامغانی،‌ سيدجعفر شهيدی، سيدعلی موسوی بهبهانی، غلامحسين يوسفی، محمد وحيد مازندرانی، ابراهيم تيموری و حسين خديو جم به آنان پيوستند. و چون اين مجمع در مدرسه سپهسالار بود، برخی از روحانيون که در آن مدرسه یا دانشکده معقول و منقول – که مجاور آن بود – درس می‌دادند، به جمع اضافه شدند. از جمله: مرحوم شهيد مطهری، شيخ محمدعلی حکيم و شيخ عبدالله نورانی، و برخی هم مانند مرحوم سيدمحمدکاظم و شيخ حسينعلی ساعتی را می‌ماندند و برای ناهار به منزل خود می‌رفتند. 🔹مرحوم مطهری از شرکت کنندگان مرتب و علاقه‌مند به اين مجلس بود؛ زيرا اطلاعات علمی و فرهنگی اين افراد و گزارش و اخباری که هر يک از کار و بار خود و آگاهی‌­هايی که از فرهنگ و دانشگاه می‌دادند، برای ايشان جالب و جاذب بود. من از سال 1337 تا 1357 در اين مجلس علمی که حاضران آن به عنوان «اصحاب چهارشنبه» خوانده می‌شدند، شرکت می‌کردم. پس از انقلاب چند ماهی هم به اصرار متولی جديد مدرسه، آيت­‌الله امامی کاشانی، اين مجلس در مدرسه سپهسالار تشکيل شد، که يک چهارشنبه هم مرحوم خديو جم مژده داد که امام جمعه تهران (مقام معظم رهبری) در جمع ما حضور خواهند يافت، که در آن مجلس مفاوضاتی ميان معظم ‌له و دکتر سيدجعفر شهيدی، استاد محيط طباطبایی و سايرین درباره پاره‌ای از مسائل علمی و تاريخی و ادبی رد و بدل شد. مرحوم مطهری پس از انقلاب فرصت شرکت مستمر را در آن مجلس نداشتند و آن مجلس هم پس از بيماری مرحوم احمد ‌راد چند بار در منزل اعضای گروه تشکيل شد و سپس متوقف گرديد. 🔸من که در طی آن ايام مسافرت‌های متعددی به کشورهای خارجی برای تدريس و شرکت در مجامع علمی داشتم، هميشه مورد پرسش مرحوم مطهری قرار می‌گرفتم. ايشان درباره وضع علمی آن کشور‌ها و استادان و دانشمندان آن ديار جويا می‌شدند و از من خواسته بودند که اگر برخی از آنان به ايران می‌آيند و يا از ايران می‌گذرند، ترتيب ديدار برای ايشان آماده سازم. تا آنجا که به خاطر دارم، پروفسور «پانيکار» فيلسوف بزرگ هندی و پروفسور «کليبانسکی» رئيس «مجمع بين‌المللی فلسفه در قرون وسطی» و پروفسور «ايزوتسو» فيلسوف و قرآن‌­شناس ژاپنی و پروفسور «لندلت» استاد تصوف اسلامی از سوئيس و پروفسور «معن‌ زياده» رئيس بخش فلسفه در دانشگاه لبنان، در جمع اصحاب چهارشنبه به تفاريق حاضر شدند و مرحوم مطهری با ترجمانی من با آنان گفت و شنودهای سازنده ‌و ارزنده‌­ای داشت. منبع ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
لا إشكال في انّ العلوم ليست في عرض واحد، بل بينها ترتّب و طوليّة، إذ ربّ علم يكون من المبادي لعلم آخر، و لأجل ذلك دوّن علم المنطق مقدّمة لعلم الحكمة، و كذلك كان علم النّحو من مبادئ علم البيان، و من الواضح انّ جلّ العلوم تكون من مبادئ علم الفقه و من مقدماته حيث يتوقف الاستنباط على العلوم الأدبيّة: من الصّرف، و النّحو، و اللّغة، و كذا يتوقّف على علم الرّجال، و علم الأصول، و لكن مع ذلك ليست هذه العلوم في عرض واحد بالنّسبة إلى الفقه، بل منها ما يكون من قبيل المقدّمات الإعداديّة للاستنباط، و منها ما يكون من قبيل الجزء الأخير لعلّة الاستنباط. و علم الأصول هو الجزء الأخير لعلّة الاستنباط بخلاف سائر العلوم، فانّها من المقدّمات، حتّى علم الرّجال الّذي هو اقرب العلوم للاستنباط، و لكن مع هذا ليس في مرتبة علم الأصول بل علم الأصول متأخّر عنه، و علم الرّجال مقدّمة له. و الحاصل انّ علم الأصول يقع كبرى لقياس الاستنباط و سائر العلوم تقع في صغرى القياس... 📚 فوائد الاُصول، ج1 ص18 ☑️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab