🔴مشکل بزرگ مراجع این بود که قدرت خودشان را نمی دانستند🔴
💠 نقشِ ایشان[امام خمینی] در برانگیختن اول ماجرا، که علما همه برانگیخته شدند یک نقش فوق العاده حیاتی بود.
⭕️ لازم است اینجا اشاره کنم به نقش ایشان در #برانگیختن_مراجع_قم. مراجع قم اولا #باورشان_نمی_آمد که این #خطر وجود دارد، ثانیا فکر نمی کردند که می شود #حرکت کرد و #جایز است حرکت. امام دو کار را بر عهده گرفت؛ اولا #تفهیم این معنا که این یک #خطر است واقعا. واقعا کار مشکلی بود تفهیم این معنا به آن آقایان بزرگی که فقیه و عالم و بزرگوار بودند، اما از #مسائل_سیاسی هیچ اطلاعی نداشتند و شمّ سیاسی نداشتند و شاید بعضی شان خیلی هم علاقه مند نبودند که به این مسائل وارد بشوند.
ثانیا به اینها می فهماند که #قدرت دارند. #مشکل_بزرگ_مراجع این بود که قدرت خودشان را نمی دانستند. شاید من بتوانم بگویم که مرحوم #آیت_الله_بروجردی قدرت خودش را کشف نکرده بود، نمی دانست که اگر یک اشاره بکند، مردم چه خواهند کرد. حُسن بزرگ امام و یکی از هنرهای بزرگ امام، #کشف_قدرت_روحانیت_و_مرجعیت است.
📕عبد صالح خدا/نشر صهبا/ص۴۸
#امام_خامنه_ای
#شخصیت_امام_خمینی
#برانگیختگی_مراجع
#کشف_قدرت_روحانیت
به نقل از کانال حوزه و تمدن سازی🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/howzah114
دیپلماسی خالی از پشتوانه معرفتی
✍ متاسفانه برخی معتقدند که اندیشه های عرفانی را نمیتوان در صحنه عمل پیاده کرد و یا اگر هم این اعتقاد را نداشته باشند در فکر پیاده کردن این اندیشه ها نیستند. در این نگاه روابط دیپلماسی کشور اسلامی با کشور های دیگر تفاوت نمیکند و کسانی که این دیدگاه را دارند به اسم «واقع بینی» از پشتوانه های معرفتی خود دست میکشند و این امر یک دید سکولار به پشتوانه های عمیق معرفتی است. اما بنابر اندیشه امام خمینی(ره) چیزی که دقیقا حوزه متکفل آن باید باشد، پیاده کردن همین معارف عمیق است.
📣 در همین خصوص در مصاحبه ای استاد معظم حجةالاسلام و المسلمین یزدان پناه فرمودند:
«به نظرم مهمترین کاری که حضرت امام کرد این بود که آنچه در ساحت تحقیق عرفان و حکمت یافت عملاً در کار ایشان به بروزهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تمدنی تبدیل شد... مثلاً اینکه حضرت امام آمریکا را خیلی کوچک دید. علیرغم اینهمه جلال و جبروت ظاهری که چشم خیلیها را پرکرده، باور ایشان این است که آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. همان بیان امیرالمؤمنین که عظم الخالق فی انفسهم و صغر ما دونه فی اعینهم. اندیشه این است که خدا وقتی بزرگ میشود جای برای دیگری نیست. چنین خدایی که ایشان مطرح میکند، قدرت مطلقه دارد یا ندارد؟ با وجود قدرت مطلقه تمام این قدرتهای بینالمللی، امثال اینها استکبار جهانی با آن دمودستگاهش میشود قدرت پوشالی.
نوع نگاه ایشان به استکبار جهانی و ابرقدرتها یک نگاه تحقیرآمیز است که کاملاً مبتنی بر مبانی معرفتی ایشان است لذا کلامی که ایشان مثلاً در مورد آمریکا میگویند اینطور نیست که کاری به آن اندیشههای بنیادین نداشته باشد.
از سوی دیگر در مقابل پیروزیهایی که پیدا میشود، حضرت امام چکار میکرد. میرفت از آن پایگاه شروع میکرد که نباید غرور شما را بگیرد. «برادران محترم، نور چشمان عزیز مبادا آفتهای پیروزی که در رأس آنها غرور است، خدای ناخواسته شمارا به دام بی اندازد، از صاحب اصلی نصر که خداوند قادر است اغفالتان نماید که این حیلهای است شیطانی » میبینید که این اندیشه عرفانی حاضر است لذا به نظرم جفا میکنند بعضیها که میگویند حضرت امام اصلاً چیزی به اسم عرفان نظری در عمل اجتماعیاش حاضر نیست.»
📣 سخن امام(ره) در خصوص سیر الی الله معصومین:
امام خمینی(ره) در همین فضا سیر الی الله را هم معنا میکنند: «سیر الی الله لازم نیست انسان گوشهای بنشیند بگوید من سیر الی الله میکنم. سیر الی الله همانطوری که سیره انبیا و خصوصاً پیامبر اسلام و کسانی که مربوط به او بودند درعینحالی که در جنگ وارد میشدند، کشته میشدند، کشته میدادند، حکومت داشتند، همهچیز داشتند، همهاش سیر الی الله بود. جنگش میشود سیر الی الله، حکومتش میشود، آنطور نبود که آن روزی که حضرت امیر مشغول جنگ بودند، سیر الی الله نباشد، آن روزی که مشغول نماز است، باشد، خیر هر دو سیر الی الله است، لهذا پیامبر فرمود ضربه علی یوم خندق افضل من عباده ثقلین این برای این است که سیر الی الله است »
📣 توصیه استاد یزدان پناه به طلاب:
«طلبههایی که میخواهند کار حضرت امام را امتداد دهند به نظرم هم عرفان نظری بخوانند، هم فلسفه، آنها که قرار است کارهای جدیتر کنند عرفان و فلسفه و فقه و اصول باید کنار هم چیده شود. حقیقت مطلب این است که بعضی بحثهای تمدنی هم بعد فقهی دارند و هم بعد معرفتی.»
#اقامه_دین
#عرفان
#مکتب_امام
#عبادت_سیاسی
#استاد_یزدان_پناه
🗞 مصاحبه از نشریه #عهد_44
متن کامل مصاحبه با استاد یزدان پناه👇
http://www.khanetolab.ir/content/9643
@khanetolab
رفیق مایه دار
من بودم و شهریه طلبگی. قصد ازدواج داشتم ولی پدرم به خاطر شرایط مالی مخالف بود.
گفتم: نگران نباش باباجون یه رفیق صمیمی مایه دار دارم گفته حالا که طلبه شدی اصلا غصه پول نخور. فکرشم نکن. خودم کمکت می کنم.
خوشحال شد و پرسید: کدوم دوستت؟
گفتم: خدا!
گفت: شوخیت گرفته؟
گفتم: نه! یعنی شما خدا رو به اندازه یه رفیق صمیمی مایه دار هم قبول ندارین؟
رسول خدا(ص) فرمودند: «من طلب العلم تکفلّ الله له رزقه؛ هر کس دنبال طلب علم برود، خدا رزق او را به عهده میگیرد.»
خانه طلاب جوان
@khanetolab
‼️تبیین «حکومت» در فقه حکومتی
بخشی از سخنان #استاد_میرباقری در یکی از جلسات «فقه حکومتی»:
📣 در مبانی فلسفه فقهی هنگامیکه از «فقه حکومتی» بحث می کنیم، هم می بایست موضوع محوری فقه - که احکام و فرمان الهی است - را مورد دقت قرار داد و هم «حکومت» را تحلیل کنیم. اینکه «حکومت» چیست؟ در تنقیح مبانی فقه حکومتی نقش بسزایی دارد. اول باید مشخص کرد که «حکومت» چیست تا بگوییم «فقه» آن چیست.
📣 در توصیف حکومت، تلقی ها و رویکردهای مختلفی وجود دارد؛ آیا حکومت یک ساختار اعتباری و قرارداد اجتماعی است که مسئولیت آن اجرای قانون است؟ طبق این دیدگاه مأموریت کلان حکومت، از قبیل ایجاد نظم و امنیت اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج است. سپس برای این مأموریت ها، یک سلسله قوانین متناسب طراحی می کند. بنابراین حکومت، یک ساختار اعتباری قدرت است.در یک برهه تاریخی، حکومت، بسیط و ساده بود و نیازی به ایجاد نظام های پیچیده نداشت و با یک سلسله قوانین ساده به ایجاد نظم و رفاه عمومی می پرداخت. اما به تدریج ساختار حکومت ها پیچیده تر شد و مأموریت آنها نیز توسعه یافت و به «ساختارهای واقعی اجتماعی» همچون نظام اقتصادی، نظام سیاسی و فرهنگی مبدل گشت.
در یک تلقی کامل تر، حکومت فراتر از ساختارهای اجتماعی است، بلکه «جریان ولایت و سرپرستی» است. در اینصورت حکومت، بستر جریان اراده ها است؛ یعنی اراده های اجتماعی در حیات جامعه جاری می شود. طبق نگاه سوم، حکومت، تابعی از ولایت تکوینی ائمه معصومین (ع) است.
📣 در حوزه اختیار و اراده انسان که حوزه تکلیف است انسان مجبور به پذیرش الوهیت نیست. اینجاست که دو ولایت پیدا می شود: اگر اراده انسان، تسلیم ولایت الهی شد؛ «اللَّهُ وَلِی الَّذینَ آمَنُوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ» و اگر اعراض کند «وَ الَّذینَ کفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات »(بقره/257) ولایت خداوند از طریق ولایت اولیای معصوم در عالم جاری می شود؛ در حیات اجتماعی و حتی حیات باطنی، ولایت امام طریق جریان ولایت الله است. حضرات معصومین (ع) دارای ولایت تکوینی می باشند و مظاهر اسماء الهی هستند و این اسماء حسنای خدای متعال در عالم جریان پیدا می کند و عالم از این طریق اداره می شود. حضرات معصومین (ع) از همین طریق در عالم تصرف می کنند و همین تصرف، مبداء تکامل و اصلاح عالم خواهد بود. یعنی تکامل عالم با جریان اراده خلفای الهی واقع می شود و اراده آنها محور تکامل عالم است. دیگر موجودات عالم نیز به میزانی که به آنها تولی پیدا کنند، تکامل خواهند یافت. امتداد این ولایت تکوینی در جامعه، به نظام ولایت اجتماعی می انجامد؛ یعنی در مقیاس جامعه نیز اراده ها هماهنگ شده و موجب انسجام «روحی، ذهنی و رفتاری» افراد جامعه می شود.
جامعه اگر متولی به معصوم(ع) گردد، متناسب با سطح تولی، اراده او در روح و ذهن و رفتار جمعیِ جامعه جاری می شود و امام(ع) از این طریق جامعه را سرپرستی می کند.
#فقه_حکومتی
#قدرت_مقدس
#حکومت_اسلامی
#استاد_میرباقری
🌐برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری
خانه طلاب جوان
@khanetolab
📜 درس خواندن استعماري
🎙گفت و گو با آيت الله محي الدين حائري شيرازي پيرامون زيّ طلبگي
🗒 یکی از ریشههای اصلی این مسئله (رفتار های خلاف زی طلبگی) به بحث استعمار بازمیگردد. استعمار ما را زنجیر کرده است به زنجیرهایی که با چشم دیده نمیشود.ما درس خواندن استعماری و درس خواندن غیر استعماری داریم.
🗒 طلبه با عمامه موتورسیکلت سوار میشود و کلاه ایمنی ندارد. مردم اعتراض میکنند که چرا موتورسیکلت او را متوقف نمیکنید؟ عمامه که کلاه ایمنی نیست. شما موتورسیکلت من که با آن نان میخورم را متوقف کردید اما موتورسیکلت طلبه را توقیف نکردید! ببینید اینگونه است که مردم ما به این انقلاب بدبین میشوند.
🗒 شما برگردید روی این مسئله کار کنید که لایههای اکراه به انحراف را در مردم ما ببینید. این اکراهها ریشه استعماری دارد. شما فکر میکنید مردم با اختیار دارند این کارها را میکنند؟ نه! اکراههای نامرئی در کار است.
مگر قرآن به ما نگفته است که ساحرها اول آمدند گفتند اگر ما پیروز شویم اجرتی هم در کار هست؟ آدم مختار اینگونه حرف میزند. چطور شد وقتی به سجده افتادند و تهدید به مرگ شدند، اینها گفتند که ما طمع داریم که خدا ما را بیامرزد و این سحری بود که تو ما را به آن مجبور میکردی. حالا میفهمند که مجبور بودند. چطور از کاری که با اختیار انجام دادند به اکراه و اجبار تعبیر میکنند؟ به اکراههای غیبی توجه کنید. امام زمان علیهالسلام که قیام میکند، آیا برای اینکه مردم را مجبور به اسلام کند، قیام میکند؟ امام عصر (عج) با این کار می خواهد فضای لااکراهی به وجود بیاید.
🗒 شما فکر میکنید اگر طلبه محل درآمد دیگری داشته باشد، حسن است یا عیب؟ میدانید طلبههای امام صادق (ع) همهشان شغل داشتند. هیچکدام شغلشان طلبگی نبوده است. محل درآمدشان از تعلیم و تربیت جدا بوده است و همهشان قربة الی الله درس میخواندند و تدریس میکردند و کار میکردند و محل زندگیشان یا از کاسبی بوده است یا از تجارت بوده است یا مثلاً زراعت بوده یا صنعت. الآن شما یکی از مشکلاتتان همین است. اگر پول زیادی به شما بدهند، طلبه دولتی میشوید و اگر ندهند که اسلامتان متلاشی میشود. چکار باید کنیم؟
🗒 همیشه در مسائل دنبال سیستم بگردید. این سیستمها عاشق بار نمیآورد. شما میگویید حضور غیاب اجباری است. طلبه از ترس حضوروغیاب سر کلاس میرود یا با عشق میرود؟ نتیجه این سیستم هم میشود مدرکگرایی. بیایید روی سیستمها فکر کنید. با سیستمهای استعماری مقابله کنید. ما یک مورد داریم، و یک سیستم. سیستم یعنی جریان. غیر سیستم یعنی مورد. به مورد سر خودتان را گرم نکنید. فرض کنیم که مورد را اصلاح کردید. اما سیستم همچنان خراب است. برخورد با طلبهای که ماشین گرانقیمت سوار میشود برخورد با مورد است.
#تحصیل_منزوی
🗞نشریه عهد، شماره 52
متن کامل را در ذیل بخوانید 👇
http://www.khanetolab.ir/content/9639
خانه طلاب جوان
@khanetolab
✴️ اهمیت دوره اسلام ناب چیست ؟
اهمیت دوره اسلام ناب در ارائه محتوایی خاص به صورت مشاهده اسلام در قالب یک تصویر یکپارچه است. با این نگاه یک تصویر هوایی و جامع با دریافت اهمیت ارکان و عناصر همه اسلام یا قرائت امامین انقلاب اسلامی پرداخته خواهد شد. در واقع در این اردو با محوریت قرار دادن اندیشه رهبران انقلاب اسلامی سعی در ارائه اسلامی یکپارچه از نگاه آن ها هستیم.
❎تفاوت دوره اسلام ناب با سایر دوره ها در چیست؟
اولین ویژگی خاص این اردو بحث تخصصی بر نظام اندیشه رهبران انقلاب اسلامی است که ذیل هر کدام از عنواین درسی گروهی از طلاب که قالبا خود از ادوار تشکل های دانشجویی محسوب می شوند مشغول به استخراج و به روز رسانی محتوا هستند.
مزیت دیگر اردو حاکم بودن رویکرد تشکیلاتی در طی اردو است. این رویکرد خود را از زمان ثبت نام و پذیرش تا تخصیص اساتید و سایر ابعاد اردو نشان می دهد. در این اردو اولویت با آنهاییست که در قالب تشکیلاتی، اردو را برای خود تعریف می کنند.
❌مهمترین عناوینی که در دوره اسلام ناب بحث می شود چیست ؟
نظام معرفتی اندیشه ای امام خمینی و رهبر معظم انقلاب برگرفته شده از کتاب های مصباح الهدایه، چهل حدیث و بخش هایی از طرح کلی اندیشه اسلامی است. در این بخش با بیان نظامی فکری و عقبه اندیشه ای امامین انقلاب سعی در فهم جهان بینی مورد نظر ایشان است.
در بخش بعدی اصول حاکم بر فکر و زندگی برآمده از جهانبینی تبیین می شود. در این بخش سعی میشود همه عناصر و ارکان تشکیل دهنده اطراف انسانی به صورتی تصویری یکپارچه ارائه گردد و روابط بین آن ها تبیین گردد. این اصول مانند مردم سالاری، عدالت اجتماعی، ایمان تعهد آور و … می باشد. منابع این بخش محتوا از کتب صحیفه نور و بخش های دیگری از طرح کلی می باشد.
در ادامه با مراجعه به منابع وحیانی شامل قرآن و حدیث سعی در غور در آیات و بازخوانی همان اصول از این منابع می باشد. در این بخش شیوه های انس با قرآن و حدیث نیز برای دانشجویان بیان خواهد شد. در این شیوه سعی می شود از الگو تفسیری مقام معظم رهبری در استخراج پیام از آیات استفاده شود.
همچنین با مرور تاریخی جریان حق و باطل عملکرد تاریخی جریان حق به بحث و گفت و گو گذاشته می شود و با نگاهی عمیق تر به کنشگری های اجتماعی انسان ۲۵۰ ساله و در ادامه کنش های مشابه فقها بعد از زمان غیبت می پردازیم. در این بخش همچنین به سیره رهبران نیز به صورت مجزا پرداخته خواهد شد.
در نهایت با توجه به اصول استخراج شده از جهان بینی ، اقدام به معرفی عرصه های مورد نیاز انقلاب اسلامی نموده و اصول حاکم را این عرصه ها دنبال می کند. در این بخش به دنبال گره زدن مسائل امروز جامعه با مباحث عمیق تر فکری و مکتبی و یافتن پاسخ از میان آن ها هستیم.
⭕️مخاطبان دوره اسلام ناب چه کسانی هستند ؟
همانطور که از نام اردو پیدا است این اردو علاوه بر جنبه های معرفتی محتوایی بر جنبه های تشکیلاتی نیز تاکید دارد. یکی از نمودهای رویکرد تشکیلاتی در نوع مواجهه با مخاطب است. در این اردو واحد شمارنده مخاطبین اردو به جای فرد تشکیلات است. بدین معنا که مطلوبیت ما تعداد مخاطبین خود را تعداد تشکل هایی که خود را در فضای اردو تعریف کرده اند می دانیم. با این نگاه واحد های تشکیلاتی دانشگاه ها مخاطبین اسلام ناب خواهند بود.
این دوره به صورت همزمان شامل:
۱- دوره های عمومی برادران و خواهران دانشجویی با اولویت ورودی های جدید
۲- دوره تکمیلی برادران مخصوص آنهایی که در دو دوره گذشته شرکت داشته اند
۳- دوره تشکیلاتی برادران و خواهران که این اردو را به عنوان محفل تشکیلاتی خود انتخاب نموده اند.
۴- دوره اول طلاب با محوریت طلاب برگزیده تهران و قم از پایه های ۲ تا ۵
۵- دوره آزمایشی اسلام ناب بین الملل با مخاطب دانشجویان خارجی
💢دوره اسلام ناب تحت نظارت چه کسانی برگزار می شود ؟
دوره تحت نظارت حوزه علمیه/عملیه نهضت و با حمایت سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار می شود .
📢مهمترین اساتید اسلام ناب دوره چه کسانی هستند؟
حجت الاسلام و المسلمین قاسمیان، حجت الاسلام و المسلمین قمی، حجت الاسلام و المسلمین جلالی، حجت الاسلام و المسلمین مهدیان، حجت الاسلام و المسلیمن رهدار، حجت الاسلام و المسلمین عرب، حجت الاسلام و الـمسلیمن تجریشی، دکتر رحیم پور ازغدی، وحید جلیلی و …
◾️دوره اسلام ناب چه زمانی برگزار می شود ؟
برای دوره های عمومی برادران و خواهران دانشجویی و دوره طلاب از ۲۶ تیرماه الی ۱۰ مرداد و برای دوره های تشکیلاتی به صورت توافقی با تشکل مورد نظر با تعداد روز های کمتر در همین بازه و دوره تکمیلی نیز یک هفته از این بازه برگزار می شود.
🔶زمان ثبت نام از کی شروع می شود و تا کی ادامه دارد ؟نحوه ثبت نام چگونه است ؟
زمان ثبت نام اردو از ۱۵ اردیبهشت الی ۳۰ اردیبشهت می باشد و نحوه ثبت نام آن فقط از طریق سایت eslamenaab.ir میسر می باشد.
خانه طلاب جوان
✴️ اهمیت دوره اسلام ناب چیست ؟ اهمیت دوره اسلام ناب در ارائه محتوایی خاص به صورت مشاهده اسلام در قال
جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال زیر مراجعه کنید:
@eslamnab_tollab
آقای طلبه! شما موظفی برای ترویج دین، هنر بلد باشی
📣 باز شناسی نسبت حوزه و هنر در گفتگو با حجة الاسلام و المسلمین نواب ، مدیر مدرسه اسلامی هنر
⁉️یک ابهامی وجود دارد. بخشی از بزرگان ما و یا بدنه حوزه این تلقّی را دارند که اگر حوزه بخواهد درباره هنر حرفی بزند، در این باب است که چرا در فیلمها حجاب رعایت نمیشود یا چرا موسيقيها این گونه است و ... . لذا وقتی حضرت آقا می گویند که من جای خالی حوزه را در عرصه هنر می بینم و حوزه نباید فقط به حضور واعظها در صداوسیما اکتفا کند، این سؤال پیش می آید که مگر ما حوزويان قرار است چه کار بکنیم؟ خب یک عدّه هنرمندِ متعهدِ مذهبی که دارند کار می کنند. سؤال این است: علت تأکیدات رهبری برای حضور حوزه علميه در هنر چیست؟ مگر چه خلأي وجود دارد كه جبران آن برعهده حوزه است؟
✅ ما می توانیم یک نقش ممیّزوار در عالَم هنر به حوزه بدهیم که مثلا چرا حجاب در این فیلم رعایت نشده و ... . ولی نتيجه اش همین وضعیتی می شود که در این 30 سال بوده و اتفاقی نیفتاده.
✅ همه میدانند که وظیفه طلبه تبلیغ دین است و امروز هنر، رساترین زبان تبلیغ است. این مطلب برای همه حل شده ولی نمی دانم چرا وقتی وارد صحنه می-شوند، طور دیگری حرف ها عوض می شود.
✅ مي گويند هنر بايد در خدمت دين باشد. هنرمندان هم جواب می دهند مگر هنر ابزار است؟ از طرف دیگر سنّتی ها می گویند که اين، نجس است! خُب تا این تعارض ها حل نشود، نمی توانیم جلو برویم.
✅ اين نکته خیلی جای بررسی دارد که چه شد هنر از حوزه علميه رخت بربست؟ به گونه ای که تا ده سال پیش، حوزه در تعارض با هنر بوده است.
✅ تعارف كه نداريم! به خاطر اصرار خود حضرت آقا، حدود ده سال است كه کمی وضعيت، بهبود پیدا کرده. اگر نظر خاص حضرت آقا نبود، اینطوری نمی شد.
✅ ما در حوزه با هنر قهریم. يك آشتی بين حوزه با هنر باید ایجاد شود. یعنی حوزه باید دريابد که هنر یک زبان رسا و قدرتمند است که ميتواند در خدمت دین باشد و از آن استفاده ببرد.
✅ اگر در این میان، نسلی از طلاب ایجاد شوند که با این پشتوانه ذهنی وارد هنر شوند، خيلي اتفاق ها مي افتد.
✅ مشکل این جاست که در این سی ساله كنار نشستيم و کسی هم که تنها وارد شد، چون يك جریان نبوده، در جریان مقابل حلّ و يا طرد شده است. فضای هنر هم كاملاً یک فضای رقابتی است.
#هنر_اسلامی
#تبلیغ_اثرگذار
#فقه_و_هنر
🗞 خط 4 - بیعت مهر- صفحه 460
متن کامل مصاحبه👇
http://www.khanetolab.ir/content/9644
خانه طلاب جوان
@khanetolab
May 11
💎 برگهای ماندگار حاج شیخ غلامرضا حسنی
✅ حسنی پدرش را در ۱۴ سالگی از دست میدهد و دو سال بعد از آن به توصیه مادرش یک اسلحه ورندل تهیه میکند تا بتواند از خود و خانوادهاش در برابر رخدادها دفاع کند. این نخستین آشنایی این طلبه جوان با اسلحه است که بعدها هیچگاه از وی جدا نمیشود.
✅ او از سال 1324 علیه حکومت پهلوی مبارزه میکرده است. کریم حنیف، قائم مقام صداوسیمای آذربایجان غربی در این زمینه میگوید: «قبل از انقلاب با تعدادی حزباللهی در ارومیه گروهی تشکیل میدهد و از سال 57 رسما گروه مسلح مبارزین ژنرال حسنی در ارومیه و در استان شکل گرفت و من هم به آنها ملحق شدم و در تیمهای دونفره و چهار نفره سازماندهی شدیم. ماموریت این گروهها حمایت از مردم شرکت کننده در تظاهرات در مقابل تعرض عوامل مسلح حکومتی بود. بیشتر این عملیاتها توسط آقای حسنی به عنوان فرمانده ارشد طراحی میشد و مردم به ایشان لقب ژنرال حسنی را داده بودند.»
✅ یکی از کارهای شگفت او در نزدیکی انقلاب آن است که روی منبر به آموزش استفاده از سلاح پرداخته است.
او میگوید: «در این هنگام مردم حیرت زده شده بودند چون تا آن وقت در رویا هم ندیده بودند که آخوندی در بالای منبر و در آن فضای اختناق ستم شاهی با آنان چنین سخن بگوید.»
✅ رشید حسنی پسر بزرگ ملا حسنی است. رشید حسنی به سازمان کمونیستی چریکهای فدائیان خلق گرایش داشت. بنا به روایتی که ملا حسنی نقل میکند، خودش پسرش را به دادگاه انقلاب معرفی میکند. حسنی در خاطراتش میگوید: «وقتی خبر اعدامش را شنیدم، اصلا ناراحت نشدم چون به وظیفه خود عمل کردم.»
✅ «ملا حسنی» از همان روزهای اول انقلاب با حکم امام خمینی (ره) نماینده ایشان در ارومیه شد. براساس این حکم، وظیفه برگزاری نماز جمعهها بر دوش او بود. بعد از رحلت امام خمینی (ره) حکم وی از طرف مقام معطم رهبری، آیتالله خامنهای، تمدید شد. آیتالله حسنی در سالهای متمادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی سه بار هدف ترور قرار گرفته بود ولی در هر سه مورد ضد انقلاب در رسیدن به هدف خود ناکام مانده بودند. او با 77/9 درصد آرا نماینده دوره نخست مجلس شورای اسلامی بودهاست. همچنین سالهای سال یکی از خطبای معروف در فضای سیاسی کشور بود و خطبههای او بعدا به صورت کتاب منتشر شد و فروش خوبی داشت.
✅ سرانجام در شامگاه دوشنبه 31 اردیبهشت 97 خبر رسید وی دار فانی را وداع گفته است.
#بصیرت_سیاسی
#فقیه_انقلابی
#طلبه_سیاسی
جهت آشنایی بیشتر به آدرس زیر👇مراجعه کنید:
http://www.khanetolab.ir/content/9645
خانه طلاب جوان
@khanetolab
May 11
هدایت شده از کانال امام خمینی (ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم_اختصاصی| آیه ای که پیغمبر را پیر کرد
امام خمینی: نبرد خود با ابرقدرتها را ادامه دهید
.
🔗 مشاهده سایر ویدئوها در #آپارات 👇
🌐 http://llink.ir/80hb
✅ @EMAM_COM
⁉️چگونه «خرمشهر را خدا آزاد کرد»؟
شهید علی صیاد شیرازی:
📣 بنده به عنوان مسؤول در قرارگاه کربلا، مرکز عملیات مشترک ارتش و سپاه انقلاب اسلامی و به عنوان یک رزمنده کوچک اسلام، شاهد و ناظر بودم که «خداوند خرمشهر را آزاد کرد» و هیچ دلیل دیگری را قبول نمیکنم.
📣 میخواهم درباره عملیات بیتالمقدس و این که چطور شد که این عملیات 25 شبانه روز انجام گرفت، برایتان بگویم. اگر بخواهم مراحل مختلف و مقدمات آن را برایتان بگویم، حداقل با برآوردی که من دارم و طی شناسایی عملیات 3 یا 4 جلسه دو ساعته میخواهد بدون تنفس هم باشد تا من بتوانم شروع ماوقع را برایتان بازگو کنم. چون این حادثه بهگونهای بر ما حاکم شد و آن طور بر ما تأثیر گذاشته که الحمدا... هنوز ذهنمان اجازه میدهد مطالب را عمدتاً و به ترتیب و توالی خودش بیاوریم ...
#معنویت_انقلابی
فتح خرمشهر به روایت شهید صیاد شیرازی👇
http://www.khanetolab.ir/content/9646
خانه طلاب جوان
@khanetolab
حقیقت تقوا در زندگی حضرت خدیجه (س)
دو رکن اساسی تقوا
✅ در اندیشه ناب اسلامی، تقوا بر دو رکن اساسی بنا شده است. رکن اول جمع آوری قدرت و اهتمام به امور دنیایی و سعی در کسب ارکان قدرت دنیایی است و رکن دیگر خرج کردن و به کارگیری این امور کسب شده در راه اهداف اسلام و پیاده شدن احکام اسلامی. در واقع، در یک کلمه، تقوا به معنای عبور از دنیا است. برای عبور از دنیا ابتدا باید امور دنیایی کسب شده باشد و پس از آن عبور اتفاق بیفتد و این همان #معویت_انقلابی است.
⛔️ حرکت نکردن به سمت دنیا ، به این معنا، نه تنها با اصل تقوا در تضاد است بلکه نوعی روحیه راحت طلبی و کاهل پروری را به دنبال دارد. و آنهایی که تقوا را به معنای قطع ارتباط از امور دنیایی معنا میکنند ،به ایجاد و افزایش نوعی روحیه تنبلی در افراد دامن میزنند و این خود سبب تقویت هوای نفس انسان است. این قطع ارتباط با امور دنیوی نشانه بارز #معنویت_متحجر است.
کلام مقام معظم رهبری در توصیف حضرت خدیجه(س)
📣 «اوّلاً خودِ این نفْس ایمان آوردن به پیغمبر یک امتیاز بزرگ است، یک ارزش بسیار بالایى است؛ عبور کردن و صرفنظر کردن از عقایدى که انسان سالهاى متمادى با آنها زندگى کرده آسان نیست، براى ما پیش نیامده یک چنین چیزى تا بفهمیم چقدر مشکل و مهم است. ایشان با آن فطرت پاک، صدق قضیّه را، حقّانیّت قضیّه را بلافاصله فهمید.»
📣 «خب قرآن دربارهى کسانى که قبل از فتح و بعد از فتح انفاق میکنند [میگوید] «یستَوى مِنکُم مَن اَنفَقَ مِن قَبلِ الفَتحِ وَ قاتَل»؛ این «قَبلِ الفَتح»، قبل از فتح مدینه است؛ یعنى قبل از آنکه مدینهاى در اختیارِ پیغمبر قرار بگیرد و زندگىاى، راحتى، حکومتى، تسلّطى، قدرتى در اختیار آن بزرگوار باشد؛ در حال نهایت شدّت، ایشان انفاق کردند؛ هم مالشان را، هم جانشان را، هم راحتشان را. خب اینها واقعاً فضایل مهمّى است.»
📣 «[ایشان] همهى ثروت خود را در راه دعوت اسلام و ترویج اسلام خرج کرد، و تأثیر این کار را کسانى مىدانند که در مبارزات و دوران اختناق نقش کمکهاى مالى را به مبارزین تجربه کردند. که اگر کمکهاى خدیجه علیهاالسلام نبود شاید در حرکت اسلام و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفهى عمدهاى به وجود مىآمد. بعد هم با رسول خدا و همهى مسلمین به شعب ابىطالب تبعید شدند و چند سال، دو- سه سال زندگى دشوار و طاقتفرسا را در آنجا تحمل کرد و در همان شعب ابىطالب هم دعوت حق را لبیک گفت.»
سخن استاد
📢 به قول استادمان تقوا همانند نگه داری یک سینی چای میباشد. بعضی برای اینکه این سینی چای را صحیح و سالم نگه دارند -بدون اینکه ذره ای از آن بریزد- اصلا دست به آن نمی زنند در نتیجه چای اصلا قابل استفاده نیست و در واقع کاری نکرده اند. اما بعضی دیگر که به فکر مصرف درست و ارائه آنها هستند، طرحی میریزند که این سینی چای را در حال حمل و پذیرایی صحیح و سالم نگه دارند. در این صورت به غایت آن هدف که استفاده از این چای هاست ، هم توجه کرده اند.
#اسلام_ناب
#حقیقت_تقوا
#عبور_از_دنیا
#معنویت_انقلابی
#معنویت_متحجر
#حضرت_خدیجه_س
خانه طلاب جوان
@khanetolab
مردم سالاری دینی در عرفان نظری (قسمت اول)
🎤 گفتگو با استاد امینی نژاد ، استاد سطوح عالی فلسفه و عرفان اسلامی
📣 امام رحمة الله علیه ریشه انقلاب را انقلاب درونی میدانند و میفرمایند تا وقتی این انقلاب درونی باشد، ارزش ها پابرجایند.
برای تحول درونی هم چند محور برمیشمرند:
تحول از خوف به شجاعت ، از یأس به اطمینان و امید ، از توجه خود به توجه به خدا و از تفرقه به اجتماع.
📣 ایشان میفرمایند از خود گذشتن و به خدا پیوشتن رمز پیروزی است. این بیان دارد به جوهره کار امام اشاره میکند ، چه در مقیاس فردی و چه در مقیاس اجتماعی.
من اینگونه برداشت میکنم که امام (ره) ریشه همه پیشرفتها را در استقلال طلبی جستجو میکند و در مقابل این روحیه استقلال خواهی و استقلال طلبی که درقالب ظلم ستیزی و شهادت طلبی مجسم میشود ، روحیه وابستگی را امّ المفاسد میداند.
📣 به لحاظ فردی ما مسأله ای به نام اعتماد به نفس داریم که در فضای عمومی و اجتماعی به ظلم ستیزی ، عزت خواهی ملی و استقلال ترجمه میشود، و همین اساس کار است. و حضرت امام (ره) مقیاس پیشرفت ملت ها و اجتماعات را همین روحیه میداند.
ایشان معتقد است تمام تحولات اجتماعی به تحول فردی برمیگردد یعنی تحولات اجتماعی از تحول فردی شروع میشود و منطقی که حضرت امام (ره) در این جریان مشاهده میکند همان سنت الهی قرآنی است: «ان اللهَ لایُغیرُ ما بِقومٍ حتّی یُغیروا ما بِاَنفُسِهِم»
وقتی تحولات فردی شکل بگیرد اجتماع بستر لازم را در برای تحول در حوزه ملت پیدا میکند و ملت آماده تحول خواهد شد.
📣 ایشان روند را در ایران و به لحاظ مردم ایران به شکل یک معجزه تلقی میکند. یعنی دائما پافشاری میکند که این یک امر عادی نبوده است. امر الهی و عنایت غیبی خاص بوده است.
شما میتوانید سرّش را در کلمات حضرت امام (ره) پیدا کنید، ایشان احساس میکند که اینجا یک سنت دیگر در حال رخ دادن است.
#انقلاب_درونی
#عرفان
#مردم_سالاری
#مکتب_امام
#سنت_الهی
#استاد_امینی_نژاد
🗞 مصاحبه از نشریه #خط_14و15 ص46
متن کامل مصاحبه👇
http://www.khanetolab.ir/content/9647
خانه طلاب جوان
@khanetolab
💎 علم نورانی و علم ظلمانی
🎤 سخنرانی امام خمینی (ره) در جمع طلاب مدرسه فیضیه و مبلغان
📣 شما آقایان، که در راه اسلام و علم قدم برمیدارید و متلبس به لباس اسلام و لباس انبیا شدهاید و متلبس به لباس روحانیت شدهاید، گمان نکنید که درس خواندن بدون اینکه #قرائت_به_اسم_رب باشد برایتان فایده دارد. گاهی ضرر دارد. گاهی علم غرور میآورد. گاهی علم انسان را پرت میکند از «#صراط_مستقیم».
📣 اینهایی که دینساز بودند اکثراً اهل علم بودند. اینهایی که دعوت بر خلاف واقع کردند اکثراً از اهل علم هستند. چون علم #قرائت_به_اسم_رب نبوده است. انحراف داشته است از اول. این راه انحرافی هر چه پیش رفت، بیشتر انحراف حاصل میشود؛ دورتر میشود از انسانیت. چه بسا یک نفر آدم فیلسوفِ اعظم است، به حسب نظر مردم، فقیه اکرم است به حسب نظر مردم، همه چیز میداند، انبار معلومات است، لکن چون #قرائت_به_اسم_رب نبوده است، از #صراط_مستقیم دورتر شده است. و از همه دورتر. هر چه انبار زیادتر وِزرش زیادتر. هر چه انبار بزرگتر وزر و ظلماتش بیشتر. ظُلُمَاتٌ بَعضُهَا فَوقَ بَعضٍ . گاهی علم ظلمت است؛ نور نیست. آن علمی که شروع بشود به #اسم_رب، آن نور هدایت دارد.
📣 آن علمی که برای این است که یاد بگیرد، آن خوبش این است که میخواهد یاد بگیرد. و الّا میخواهم مَسند بگیرم؛ میخواهم امام جماعت بشوم؛ میخواهم اهل منبر باشم؛ میخواهم مقبول عامه باشم، مقبول مردم باشم. انحراف است. اینها انحرافات است. و همه دقیق! #صراط_مستقیم، به حسب وصفی که شده است، باریکتر از موست. بسیار دقیق است. چه بسا انسان یک عمر در ریا بوده و خودش نفهمیده. یک عمر هر عملی کرده ریا بوده است، و نفهمیده خودش ریاسْت. این قدر دقیق است که خود آدم هم نمیفهمد! موازین دارد برایش. آنهایی که اهل عمل هستند موازین تعیین نکردند که ما بفهمیم که چه هستیم و خودمان را تشخیص بدهیم. در علم انبیا که علم انسانسازی است، موازین دارد اینها. اسلام را به این زودی نمیشود شناخت.
📣 شما حالا آقایان، از قراری که گفتند، بنا دارید که تشریف ببرید در قُرا و قصبات و شهرها برای ترویج، برای هدایت. توجه داشته باشید اگر قدمی بر خلاف موازین، بر خلاف رضای خدا بردارید، یک جرمی است که به این زودی نمیتوانید جبران بکنید. شمایی که به اسم «هدایت» بین مردم میروید. شمایی که برای هدایت میروید شما رسول از طرف اسلام هستید؛ رسولِ رسول خدا هستید. باید بفهمید که در این رسالت چه باید بکنید. این کارهایی که بنا دارید بکنید آیا به #اسم_رب است؟ آیا از اول که شروع میکنید به اینکه هدایت کنید مردم را، اسلام را معرفی کنید به مردم، و لو همین قدر که میدانید، آیا این به #اسم_رب است؟ از اسم خدا شروع میشود؛ یا خدای نخواسته نفسانیت آدم در آن دخالت دارد.
📼 امام خمینی (ره)؛ 07 تیر 1358
#حجاب_علم
#قرائت_به_اسم_رب
#اقرأ_باسم_ربک
#اسم_رب
#صراط_مستقیم
#مکتب_امام
خانه طلاب جوان
➖➖➖➖➖
@khanetolab
📜 شیخ شریعت،صادر کننده فتوای تحریم کالای خارجی
🗒 «شیخ فتحالله شریعت اصفهانی» فرزند ملامحمدجواد معروف به آقا شریعت و شیخ الشریعه، یکی از مراجع بزرگ شیعه در قرن چهاردهم هجری است که پس از رحلت میرزا محمد تقی شیرازی، یگانه مرجع جهان تشیع شد.
🗒 «شیخ الشریعه» علاوه بر فضایل علمی، مجتهدی روشن بین و متعهد بود و به سرنوشت سیاسی و اجتماعی جهان اسلام و ترفندهای استعمار وقوف کامل داشت. او به عنوان مبارزه با استیلای استعمار بر بازارهای مسلمانان در 1315 ق فتوای تحریم خود را در خصوص استفاده نکردن از کالاهای فرنگی صادر کرد.
🗒 شریعت اصفهانی همانند مراجع مشروطه خواه نجف، نظام مشروطیت ایران را تایید و از آن حمایت نمود و مردم ایران را به شرکت در انتخابات و حفاظت از آن فراخواند. وی بر ضد استعمارگران ایتالیایی در حمله به لیبی (از متصرفات عثمانی)، حمله متجاوزان روسی به شمال ایران و کشتار آزادیخواهان (1911م)، حمله متفقین به عثمانی(1914)، و حمله نیروهای انگلیسی به عراق و اشغال بصره (1920)، جمعاً هشت فتوای جهاد صادر کرد و در آنها مسلمانان سراسر جهان اسلام را به مقاومت در برابر استعمارگران فراخواند.
🗒 او همچنین اعلامیه ای بر ضد متجاوزان ایتالیایی منتشر کرد و در آن خطاب به همه مسلمانان جهان اهداف عمده استعمار در سرزمینهای اسلامی را بر شمرد:
1- بیگانگان استعمارگر با ملایمت و روش دوستانه، دلهای مردم نادان را جلب کردند.
2- آنها با آوردن ساخته ها و دستاوردهای خود به بازار، مردم مسلمان را در همه امور زندگی، به خود نیازمند کردند.
3- کتاب های ضد دینی خود را در میان مسلمانان به رایگان و یا به بهایی ارزان منتشر کردند.
4- زر و سیم مسلمانان را گرفته، به جای آن کاغذ و اشیاء تجملی و مصرفی به آنان دادند.
5- مسلمانان را به مصرف مواد غیر لازم مانند قند، شکر، چای و بعضاً زیان آور مانند سیگار نیازمند کردند.
6- اصل «تفرقه بینداز و حکومت کن» را به کار برده، بدان وسیله بسیاری از سرزمینهای اسلامی را اشغال کردند.
7- با کسب امتیازات و دادن وامها و انعقاد قراردادهای گوناگون نفوذ خویش را در کشورهای اسلامی می گسترانند.
8- روحانی نمایان خود را به لباس روحانی درآورده، ادعای دانش می کنند. آنها این علما را در ردیف علمای واقعی قلمداد کرده و فسادی را که آن علمای دروغین مرتکب می شوند به حساب بدی مذهب اسلام می گذارند و بدین وسیله مردم را به سرپیچی از اوامر علمای حقیقی اسلام می خوانند.
#فقیه_انقلابی
🗞نشریه عهد، شماره 52
متن کامل را در ذیل بخوانید👇
http://www.khanetolab.ir/content/9638
خانه طلاب جوان
@khanetolab
مردم سالاری دینی در عرفان نظری (قسمت دوم)
🎤 گفتگو با استاد امینی نژاد ، استاد سطوح عالی فلسفه و عرفان اسلامی
📣 سنت معجزه یعنی سنت جریان اراده خاص الهی در بستر اراده عام الهی ، یعنی سنت جریان اراده روشن الهی در بستر اراده عمومی الهی. چون ارده عمومی الهی برای همه روشن و قابل فهم نیست لکن معجزه به گونه ای است که همه به اعجاز آن میتوانند پی ببرند همه آنچه در نظام هستی جریان دارد بر اساس سنن الهی است، منتهی این سنن الهی در چندین طبقه منظم شده اند. عام ترین وجه سنن الهی همین مجموعه قوانینی است که در سطح اولیه در حال جریان است و تمام علوم بر اساس همین سنت ها پیاده میشود. همه دانش هایی که در جریان هستند ، در واقع اراده عام الهی را میشکافند و جلو میروند. مثلا انواع روابطی که علم اقتصاد به دنبال کشف آن است یا علم سیاست . یا علوم اجتماعی ، یا حتی علوم تجربی و پزشکی.همه اینها به منزله اراده های عمومی پروردگار و سنن جاریه در سطح اول هستند. ولی سنن دیگری هم در طبقات بالاتر وجود دارد.اگر در همان بحث اراده عمومی الهی یک تلاش هایی صورت بگیرد و بستر هایی فراهم شود ، به یک مقطعی خواهیم رسید که محل جریان اراده خاص پروردگار است. یعنی یک سنت ویژه تر آنجا بروز میکند.و معجزه شکل میگیرد.
📣 این که ما میگوییم خرق عادت ، نسبت به این طبقه خرق عادت محسوب میشود. ولی خود این معجزه هم ذیل قوانین وتحت انظباط است.شاید بتوان قواعد این ها را هم استخراج کرد. مثلا مریضی که به لحاظ متعارف و عادی خوب نمیشود با دعای یک ولی خدا خوب میشود. این ، جریان سنت طبقه حاکم است بر سنت عمومی که در حال جریان است.
📣 ریشه این اعجاز و سنت حاکم بر سنن عمومی را قابلیت خود مردم ایجاد میکند. منتهی نکته اینجاست که مردم اگر مطابق این نظام ویژه متحول شوند و یک گام به سمت خدا بردارند ، خداوند متعال به لحاظ سنن برتر اقبال شدیدی به آنها خواهد کرد و این همان حقیقت اعجاز ، کرامت یا امر خارق عادت است. پس امام (ره) معتقد است یک چنین تحولی در مردم ایران به وجود آمده است که ریشه اش برمیگردد به ظلم ستیزی و در مقابل ظلم ایستادن که جوهره حقیقی آن، همان روح استقلال خواهی یک ملت است. این روحیه مقاومت چنین ثمرات شگفت انگیز و اعجاز گونه ای را به دنبال دارد.
📣 در مرتبه بعد امام (ره) مرتب متذکر میشوند که مردم باید این مدل را حفظ کنند، وآیه شریفه «فاستقم کما امرت» را مطرح میفرمایند. درست است ک همه کارها از حضرت حق است و خودشان هم میفرمایند ، همه امور دست خدا است، لکن درکنار آن ، امام (ره) معتقد است که این اراده ویژه خداوند متعال مرهون خود مردم است ، یعنی یک چیز در خود مردم اتفاق میفتد و این کلید اصلی است.
📣 نقطه اصلی و ثقل تاکید همین تحول است که میفرمایند باید حفظ شود. اگر در کار امام (ره) دقت کنیم میبینیم که ایشان انقلابی گری را محور همه پیشرفتها میداند. انقلابی گری از نظر امام (ره) یعنی در مقابل ظلم ساکت نایستادن. ظلم را به معنای وسیع کلمه بگیرید. امام(ره) ریشه همه پیشرفتها را همین نکته میداند.
#روحیه_مقاومت
#عرفان
#مردم_سالاری
#مکتب_امام
#سنت_الهی
#استاد_امینی_نژاد
🗞 مصاحبه از نشریه #خط_14و15 ص46
متن کامل مصاحبه👇
http://www.khanetolab.ir/content/9647
خانه طلاب جوان
@khanetolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ تصویری به مناسبت رحلت امام خمینی(ره)
📢 حضرت آیت الله خامنه ای(دام عزّه): «آنجا که دلهای بزرگ بیتاب میشوند، آنجا که انسانهای بزرگ دستوپا گم میکنند، آنجا که صحنه، از بیقراری میلیونها و میلیونها انسان پُر است، کدام زبان و قلم انسانی است که بتواند نمایشگر و صحنهپرداز گردد؟»
#پیوند_امام_و_امت
@khanetolab
📛 خطر ناامیدی در شرایط «اجمال»
✅ روزي كه امام انقلاب را شروع كرد با سركوب سنگين و كشتار گسترده مردم در #15_خرداد مواجه شد و خود تبعيد گرديد. فضا به گونهاي شد كه تقريباً همه علما و بزرگان نيز بر اين باور شدند كه نميتوان انقلاب كرد و از همين رو بود كه حضرت امام در نجف نيز تحت فشار بود و ارتباط با ايشان از طرف بدنه مذهبي نيز مورد سوال قرار ميگرفت!
در چنين شرايطي كه فضا مبهم و مجمل است و حقايق به روشني و وضوح قابل رويت نيست و قله درخشان در پس ابرهاي تيره زمانه، پنهان گشته است و خصوصا سيطره شيطاني حكومت بر تمام مناسبات جامعه سايه افكنده است، طبيعي است كه نفوس ضعيف، هر چند مومن، از ادامه راه مأيوس گردد.
اگر باور نداشته باشي، خطر شرايط «اجمال» آن است كه شيطان دائماً نااميدي را در گوشَت زمزمه ميكند... .
✅ حتي سال 56 هم كه تحت تاثير مرگ مشكوك فرزند امام، مراسماتي در كشور ترتيب داده شد عده اي هنوز دم از لزوم مواظبت از خون مردم و عدم تحريك حكومت ميزدند! يك سال نگذشت كه انقلاب به پيروزي رسيد و نشانهاي شد بر وعدههاي امام. حالا ياران كودكستاني امام بزرگ شده بودند و جان بر كف، گوش به فرمان او داشتند.
اگر باور نداشته باشي، خطر شرايط «اجمال» آن است كه شيطان دائماً نااميدي را در گوشَت زمزمه ميكند... .
✅ آن قدر مشكل داخلي و شورش بر سر انقلاب ريختند و خصوصاً با وقوع جنگ تحميلي، چنان فشارها سنگين شد كه باز همان ها كه باورشان ضعيف بود، شك كردند و زمزمه تعامل با جهان و كنار آمدن با آمريكا سر دادند. گويي كه آيات قرآن درباره قوم ناشكيب و ناسپاس بني اسرائيل در وصف آنان نازل شده بود.
اگر باور نداشته باشي، خطر شرايط «اجمال» آن است كه شيطان دائماً نااميدي را در گوشَت زمزمه ميكند... .
✅ جنگ به پايان رسيد و فرزندان روحالله از آن پيروز و سربلند بيرون آمدند. امام سخن از بيداري جهان اسلام و فروپاشي شرق و غرب ميداد و انتظار ميكشيد كه فتح فلسطين نيز به بركت آغاز اين انقلاب اتفاق بيفتد. باز هم همان شكاكان ديرباور، لبخند طعنه به گوشه دهانشان نشست!
اگر باور نداشته باشي، خطر شرايط «اجمال» آن است كه شيطان دائماً نااميدي را در گوشَت زمزمه ميكند... .
✅ امروز بيداري اسلامي به تحقق نشسته و خيلي از وعده هاي آن مرد خدا به تحقق رسيده و اين نيست جز در پرتو صبر باورمندان به او كه خط او را چنان صبورانه ادامه دادند.
حال جانشين امام سخن از تمدن اسلامي و شرايط پيچ تاريخي و تغيير اساسي در جهان ميزند و متاسفانه شكاكان امروز هم كم نيستند!
آري اگر باور نداشته باشي، خطر شرايط «اجمال» آن است كه شيطان دائماً نااميدي را در گوشَت زمزمه ميكند؛
چرا كه اگر به وضع موجود بنگري، جبهه حق را تحت فشار و در حاشيه مييابي حال آنكه عارف چون چشم جامعنگر دارد، جوانههاي سبزي را كه در ميان اين گل و لاي تيره سربرآوردهاند، ميبيند و در جهت تفصيل و تحقق اين اجمال گام برميدارد.
💎 نگاه ملكوتي حضرت امام به عالم باعث شده بود كه ايشان، از ظاهرگرايي و اكنونزدگي رهايي يابد و حركت جهان را بر اساس سنن الهي تحليل كند و آينده را چنانكه وعده خدا به مجاهدان است روشن ببيند. «ألا إن نصر الله قريب»
#نصرت_الهی
#روحیه_مقاومت
#پیروزی_جبهه_حق
#مکتب_امام
خانه طلاب جوان
@khanetolab
محور بیانات رهبر انقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام(ره).pdf
1.09M
📎محورهای بیانات رهبر انقلاب در حرم امام خمینی از سال ۶۸ تا ۹۶
🌐 کاری از پايگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيتاللهالعظمی سيدعلی خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ جمع بندی سخنرانی های #14_خرداد در طی 29 سال در سالروز رحلت امام خمینی(ره) به صورت #نموداری
@khanetolab
‼️جمهوریت و اسلامیت، تعارض یا تناسب؟
📃 یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد ارسطا، عضو هیات علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران
✍ نظام جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک نظام مردم سالار دینی، از جمله نظامهایی است، که در عین حفظ ماهیت اسلامی خود به مبانی نظام جمهوری نیز پایبند میباشد...
با این حال برخی با تفسیرهای ناصواب چنین پنداشته اند که در صورت پذیرش اسلام و حکومت ولایی امکان تحقق تظام جمهوری از بین رفته و جمع بین این دو غیر ممکن خواهد بود؛ این یادداشت کوتاه می کوشد دیدگاه مزبور را به صورت استدلالی، به اختصار مورد بررسی قرار دهد.
▪️ جمهوری شکل است، نه محتوا
✍ در تبیین مفهموم جمهوری باید گفت که جمهوریت فقط بیان کننده شکل حکومت است، نه محتوای آن؛ به عبارت دیگر، از جمهوری بودن یک رژیم نمیتوان به محتوای آن پی برد و ملازمهای بین جمهوریت و محتوای خاصی از حکومت وجود ندارد، به همین دلیل می توان با شکل و قالب جمهوری، از حکومتهای مختلف و محتواها و ماهیتهای گوناگون صحبت کرد. در تایید این نکته میتوان به نظر مرحوم دکتر ابوالفضل قاضی شریعت پناهی استاد برجسته حقوق اساسی در کتاب حقوق اساسی و نهادهای سیاسی اشاره کرد...
▪️ ولی فقیه مقام متناظر با رئیس جمهور نیست
✍ باید به این نکته توجه داشت که رئیس حکومت بودن رئیس جمهور در نظامهای جمهوری بدین معنا نیست که الزاما هیچ مقامی بالاتر از او وجود ندارد؛ چرا که ممکن است با وجود رئیس جمهور، یک نیرو و مقام تعدیل کننده نیز در رتبهای بالاتر و با اختیاراتی بیش از او وجود داشته باشد، چنانکه بعضی از حقوقدانان همین دیدگاه را داشته و مقام مزبور را، در عین بی طرفی، دارای اختیارات وسیعی دانسته و تصریح نمودهاند که اگر میان پارلمان و دستگاه حکومت، اختلافی بروز کند، قوه تعدیل کننده دخالت میکند و در حدود اختیاراتی که قانون اساسی به آن بخشیده است، مملکت را از بحران سیاسی نجات میبخشد…
یکی از شرایط حکومت جمهوری آن است که رییس حکومت، که همان رییس جمهور است، یک مقام انتخابی باشد، ولی چنین شرطی وجود ندارد که که رییس حکومت حتما رییس کشور و بالاترین مقام مملکت نیز باشد؛ لذا ممکن است رییس جمهور، در عین حال که رییس حکومت است، رییس کشور نباشد، بلکه ریاست کشور بر عهده مقام دیگری همچون ولی فقیه یا مقام تعدیل کننده باشد.
▪️ وجود عناصر تعریف جمهوری در حکومت ولایی
✍ اگر بر فرض بپذیریم که مقام متناظر با رییس جمهور در حکومتهای جمهوری، همان ولی فقیه در حکومت اسلامی است، میبینیم که تمام عناصر حکومت جمهوری در حکومت ولایی بر اساس این فرض نیز تحقق دارد، زیرا اولا: ولی فقیه در حکومت ولایی یک مقام انتخابی است که با انتخاب غیر مستقیم مردم برگزیده میشود، چه اینکه مردم نمایندگان مجلس خبرگان را برمیگزینند و آنان رهبر را انتخاب میکنند و چنانکه پیشتر گفته شد، عنصر اول حکومت جمهوری انتخابی بودن رییس حکومت از سوی مردم است اعم از اینکه در یک انتخاب مستقیم توسط مردم برگزیده شود یا در یک انتخاب غیرمستقیم و دو درجهای چنانکه در ایران و برخی کشورهای دیگر، همچون ایالات متحده آمریکا، معمول است.
ثانیا: مدت ولایت فقیه و رهبری محدود به رعایت شرایط و دارا بودن صفات ویژه رهبری است، نه نامحدود و مادام العمر. چه محدودیتی از این بالاتر که اگر رهبر، شرایط خود را حتی یک روز پس از تصدی این مقام، از دست بدهد ، از رهبری ساقط خواهد شد؟
ثالثا: ریاست حکومت موروثی نیست.
رابعا: رئیس حکومت نسبت به اعمال خود مسئول است؛ همانطور که در ذیل اصل یکصد و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح شده است که «... رهبر در برابر قوانين با ساير افراد كشور مساوي است.»
✍ نتیجه اینکه باتوجه به شکلی بودن مفهوم جمهوری، متناظر نبودن ولی فقیه با مقام ریاست جمهوری و وجود عناصر تعریف جمهوری در حکومت ولایی تعارضی بین جمهوریت و اسلامیت وجود ندارد و میتوان گفت اسلامیت در نظام حکومتی جمهوری اسلامی ایران ناظر بر محتوای نظام و جمهوریت ناظر بر شکل حکومت میباشد و جمع این دو اشکالی ایجاد نخواهد کرد.
#فقه_حکومتی
#مردم_سالاری
#جمهوریت_اسلامیت
#استاد_ارسطا
🌐منبع: پایگاه اینترنتی موسسه فرهنگی صراط مبین
📎 متن کامل👇
http://yon.ir/NzTQZ
خانه طلاب جوان
@khanetolab
مردم سالاری دینی در عرفان نظری (قسمت سوم)
🎤 گفتگو با استاد امینی نژاد ، استاد سطوح عالی فلسفه و عرفان اسلامی
📣 یک پایه اساسی #مردمسالاری دینی در نگاه حضرت امام و حضرت آقا مسئله #فطرت_انسانی و تکیه بر آن است. اگر موانعی به وجود آمده است که فطرت مردم را رنگ زده و به آن آسیب جدی رسانده و فطرت دیگری را به جای آن نشانده است، آنها را باید برطرف کنیم. در قرآن و روایات ما به روشنی بیان شده است که فطرت انسانها توحیدی است؛ یعنی فطرت انسان گرایش به خیر و ارزشها دارد و این چیز مهمی است و پایگاه ما هم اینجاست.
📣 واقعیت فضای اومانیستی بر اساس مبانی معرفتشناختیشان این است که انسان خودش محور است. من میگویم این را باید معنا کرد به فرهنگ خودخواهانه. اشتباه منتقل شده است. آنها برای انسان ارزش قائل نیستند، بحث انسان نیست، بحث من است...
فرهنگ غرب مبتنی بر معرفتشناسی است و معرفتشناسی آنها معرفتشناسی خودخواهانه و خودمحورانه است، یعنی هیچچیزی اعتبار ندارد جز من و این اتفاقاً ریشه تفرق و جدایی است. ما در مبانی معرفتشناختی خودمان، انسان را منفعل میدانیم و غیر را معتبر میدانیم و انواع پیوندها با لحاظ این فضای معرفتشناسی حاصل میشود. ما به لحاظ معرفت شناختی با هم پیوندخورده هستیم، چه در مرتبه خیال و چه در مرتبه عقل. لذاست که در فضای معرفتشناسی درست انسانی و اسلامی خیلی راحتتر میشود کاخ یک تمدن بزرگ را با بنیانهای محکم طرحریزی کرد.
📣 گفتیم که یکی از محورهای بحث مردمسالاری، فطرت مردم است؛ یعنی اگر بگذاریم فطرت انسانها اقدام بکند، دینخواه، خداخواه، ارزش خواه و عدالتخواه است؛ این همه تلاش شده است تا معنای عدالت در دنیا تغییر کند، ولی موفقیتی به دست نیامده است و هنوز هم که هنوز است مردم عدالتخواه هستند و اگر کسی شعار عدالت بدهد به طرفش جلب میشوند. این عدالتخواهی و ارزشهایی که در ارتباط با مباحث اجتماعی، انسانی، فردی و خانوادگی وجود دارد روی پایگاه فطرت است. پس این امکان وجود دارد که آنچه برای ملت ایران اتفاق افتاده است را برای سایر ملتها هم ترویج کنیم.
📣 پس #معجزه این ویژگی را دارد که اگر به #سنن_عام_الهی توجه شود و روی مردم کار شود، در میان دیگر ملتها هم پدید آید. البته آن معجزه همانطور که گفتیم ریشهای دارد. ریشهاش ترویج برخی ارزشهاست؛ ترویج روحیه #ظلمستیزی، #شهادتطلبی، استقلالخواهی و در مقابل فرهنگ غیرخودی ایستادن. که همه اینها خیلی زیبا در قالب عنوان «#مقاومت» (فاستقم کما امرت) جریان پیدا کرده است. اگر این روحیه را در ملتهای دیگر زنده کنیم و این تحول فردی در مردم ملتهای دیگر اتفاق بیافتد، سنت اول اتفاق افتاده است، یعنی «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیر ما به انفسهم» حاصل شده است و در ذیل آن سنت دوم یعنی سنت اعجاز رخ میدهد.
📣 در مباحث سلوکی، مهمترین چیزی که آقایان بر آن تأکید میکنند بحث استقامت است، یعنی پایداری و سست نشدن. همانطور که این سست نشدن در فضای فردی کاری خواهد کرد کارستان، در فضاهای عمومی و ملتها و اجتماعات هم به اعجاز منجر خواهد شد.
#روحیه_مقاومت
#عرفان
#مردمسالاری
#مکتب_امام
#سنت_الهی
#استاد_امینینژاد
🗞 مصاحبه از نشریه #خط_14و15 ص46
متن کامل مصاحبه👇
http://www.khanetolab.ir/content/9647
خانه طلاب جوان
@khanetolab
❌ شعاری به ظاهر فداکارانه اما نفسانی
📃 این یادداشت نگاهی تحلیلی دارد به شعار «نه غزه ،نه لبنان، جانم فدای ایران» که توسط عده ای در جریان حوادث #فتنه_88 بیان شد.
🔻 مبارزه بین نفس علوی و سفلی
✍ گاهی اوقات تضاد بین دو جمله کمی پیچیده است و برای یافتن آن باید ریزبین و دقیق بود. برای بیان دقیق این تضاد بهتر است اشاره ای به کتاب نبرد حق و باطل شهید مطهری کنیم.
شهید مطهری در کتاب نبرد حق و باطل برای انسان دو نفس را برمیشمرد. نفس علوی انسان و نفس سفلی. در ادامه بیان میکند که این دو نفس در درون انسان در حال جهاد و مبارزه هستند، آنهایی که در درونشان نیروهای علوی توانسته اند نیرو های سفلی خود را در کنترل خود داشته باشند گروه طرفدار حق و حقیقت را تشکیل داده اند و آنهایی که در این مبارزه شکست خورده اند گروه های حیوان صفت و انسان های پست را تشکیل داده اند. همچنین ایشان در ادامه در همین کتاب راه تقویت جنبه انسانی که همان نیرو های علوی است را بیان کرده اند.
🔻 غلبه نیروهای علوی بر سفلی
✍دفاع از حق #مستضعفین و هزینه کردن برای یاری به آنها نیاز به ازخودگذشتگی دارد. در واقع نیاز به این دارد که در این خصوص نیروهای علوی بر نیروهای سفلی پیروز گردند و نفس برای این هزینه آماده باشد. هزینه کردن برای میهن و یاری کردن مظلوم و ... فرقی ندارند ، در همه آنها باید نفس آماده فداکاری باشد. تفاوتی بین آنها نیست، اگر نیت و هدف فقط معنوی باشد نه اینکه در پس این فداکاری و یا حتی در کنار آن نفع مادی دیگری هم دخیل باشد که آنگاه این فداکاری خالص نیست. به طور طبیعی کسی که برای میهن خود و برای دفاع از هموطن خود حاضر است جانش را فدا کند برای دفاع از حق مظلوم، حتی اگر هموطن خود هم نباشد حاضر است جان خود را بدهد چون در هر دو مساله بحث گذشتن از خود مطرح میشود و نفس آماده فداکاری در راه آرمان های انسانی است.
🔻 بهانه گیری بچه گانه
✍ کسی که نمیتواند این فداکاری را انجام دهد بهانه میگیرد، مثلا میگوید من از حق مظلوم دفاع نمیکنم ولی در عوض جانم را برای میهن میدهم.این فرد همانند یک بچه بهانه میگیرد و زمانی که موقعیت برای دفاع از میهن هم فراهم باشد باز هم آماده نیست، چون نفس خود را برای فداکاری آماده نکرده است. در نتیجه در این هنگام که موقعیت جهاد فراهم شده بهانه جدیدی میگیرد.
به وصیت نامه های شهدا و رزمندگان مراجعه کنید و موضع گیری های انها را در مورد فلسطین و قدس بررسی کنید. آنها برای میهن جنگیدند و اگر نیاز بود برای #آزادی_فلسطین و قدس هم جان خود را فدا میکردند. آرمانشان کندن ریشه ظلم بود و هدفشان مبازره با ظلم و فرقی برای آنها نداشت که در چه سرزمینی مبارزه میکنند.
🔻 توقف در مسیر آرمان خواهی
✍ اما اگر بخواهیم خوش بینانه به آن نگاه کنیم این شعار میتواند نشانه توقف باشد نه تضاد. به این معنی که فداکاری فقط اگر در محدوده میهن و هموطن باشد راحت تر است تا اینکه بخواهد از این حد فراتر برود و در سطح جهان باشد. زیرا در فداکاری برای مظلومین جهان باید هزینه بیشتری را پرداخت کرد و برخی انسانها به این مرحله که میرسند مقابل نفس خود سر تسلیم فرود می آورند و عقب نشینی میکنند.
#مبارزه_حق_و_باطل
#فتنه_88
#مستعفین
#یاری_مظلومان
#آزادی_فلسطین
#وصیتنامه_شهدا
#شهید_مطهری
خانه طلاب جوان
@khanetolab
‼️جای خالی عقل امتثال
✍ آثار و نتایج، مترتب بر وجود حقایق در خارج است نه مفهوم آنها در ذهن. این نکته ظاهرا ساده اگر مورد توجه قرار بگیرد متوجه میشویم در کنار بیان مکرر و شعار دادن ها نیاز داریم به اندیشیدن درباره نحوه تحقق و امتثال در خارج. این خطا در حقایقی مثل وحدت، خود را به خوبی نشان میدهند. مثلا حضرت زهرا س میفرماید امامتنا امانا للفرقه، (امامت ما باعث ایمن شدن از تفرقه است) پرسش این است که آیا مفهوم امامت منظور است یا خود امامت؟ اگر مفهوم امامت منظور است که خود این مفهوم باعث اختلاف شده است، روشن است آنچه اختلاف را از بین میبرد امام است در عینیت نه در عالم ذهن و مفاهیم. تلاشی که او انجام میدهد تا همه جبهه حق بلکه همه بشریت را به انسجام و وحدت حول حق برساند، لذا با تلاش اهل بیت حتی در میان اهل سنت، جریانهایی داریم که به لحاظ اعتقادی شیعه هستند، سنی های دوازده امامی. یا جریانهای عرفانی که به لحاظ اعتقادی کاملا تثبیت کننده مقام اهل بیت هستند. در روایتی در کافی شریف، هشام در مناظره با مرد شامی وجود امام را به عنوان محور وحدت و انسجام اشاره میکند او میگوید قرآن هم بدون امام توان وحدت بخشی را ندارد، جبهه موالات با امام نیز در خارج تفرقه را از بین میبرد که بموالاتکم ائتلفت الفرقه.
✍ درباره #وحدت مدتی گذشت که بفهمیم راهبرد وحدت بین شیعه و سنی، را باید روی زمین پیگیری کنیم نه اینکه خود این مفهوم را چماقی کنیم برای اختلاف. به جای آنکه تلاش کنیم برای وحدت شیعه و سنی، بین شیعیان هم اختلاف ایجاد کردیم. بینی و بین الله چند درصد از این شیعیانی که با مقوله وحدت مشکل دارند اتصال با #انگلیس دارند؟ آنکه با انگلیس متصل است بخشی از این جریانها یا خیلی وقتها راس اینها هستند و برخی مراجع خود ساخته یا خودنساخته اند. اما اینها بندگان خدا بچه های هیاتی هستند که روضه ها را شنیده اند و نسبت به خیلی امور درباره حاکمیت دین و راهبردهای آن جاهلند و جدیت بر این مقوله ها ندارند. اینها نمیفهمند چرا باید خیلی ملاحظات را بکنند و خیال میکنند حاکمیت باعث شده از مقدس ترین چیزهایی که بلدند و به پایش دل ریخته اند باید بگذرند. آن وقت ما به اینها ناسزای انگلیسی بودن هم میدهیم. اینکه انگلستان برای شکل گیری چنین جریانهایی پول خرج میکند یک بحث است اینکه با این بدنه مذهبی باید چه تعاملی کرد حرف دیگری است. یادم نمیرود برای فلان مداح جوان راه میافتادند استفتاء جمع میکردند از مراجع که فلانی کفر میگوید، بنده خدا میگفت من هم با رهبرم با حاکمیتم با شما هستم، میگفتند الا و لابد تو خلافکاری و با ما نیستی و الان هم داری بازیمان میدهی. نتیجه شد آنچه شد و امروز برخی از اینها اساسا هویتشان را در تقابل با سخنان رهبری و بچه های حزب اللهی میدانند. خوب چه کسی این خبط را دامن زد. من و شمایی که مقوله وحدت را هم چماق کردیم برای شکل گیری کثرت.
✍ متاسفانه آنچه در این میان نبودش به شدت احساس میشود، محاسبات آن عقلی است که به امتثال دستورات بیندیشد نه فقط تکرار مکرر آنها. ابزارها را برای تحقق بیابد نه شعار دادن صرف. ماجرای وحدت را باید روی زمین حل و فصل کرد. اتصالی که در همین #محور_مقاومت و #مبارزه_با_استکبار ، بین شیعه و سنی شکل گرفت از هزاران جلسات و همایشها و گفتگوها، تاثیرش بیشتر بود. امروز ضرب المثل رفاقت شیعه و سنی وحدت با جریان مقاومت در #فلسطین شده است. یا ماجرای مبارزه با دشمن ذیل گفتمان دفاع از حرم ،که در میان خود شیعیان یک گفتمان انقلابی و ولایی را رقم زد نیز در این میان نباید دسته کم گرفت. گفتمان دفاع از حرم در میان شیعیان به دستان فیاض بانو زینب کبری (سلام الله علیها) تبدیل شد به یک سپاه در حال حرکت به سمت #بیت_المقدس. امروز گروه های جهادی که به میان مردم سنی و اهل حق کرمانشاه و اطراف آن میروند و فقط به نیت خدمت و نوکری مردم برایشان زحمت میشکند، در حال شکل دادن جریان وحدت هستند. وحدتی که رهبری به آن توصیه میکند را باید روی زمین پیگیری کرد نه با شعار و عقده گشایی از برادران.
#عقل_امتثال
#وحدت
#بصیرت_سیاسی
#محور_مقاومت
🗞نشریه عهد، شماره 51
🖊 پدید آورنده: حجة الاسلام مهدیان
خانه طلاب جوان
@khanetolab