eitaa logo
خانه طلاب جوان
8.2هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
300 فایل
﷽ 🌀کانال رسمی «خانه طلاب جوان» پویشی برای ترسیم #طلبه_عصر_انقلاب 💎صاحب امتیاز: ☑️ نشریه خط: @KHAT_NASHRIYE ☑️ نشریه عهد: @NASHRIYEAHD ☑️ رادیو روایت: @RADIOREVAYAT ☑️ سیر صراط: @SEIR_SERAT 👨🏻‍💻 ادمین: @hasanbahraminejad 🌐 سایت: www.khanetolab.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 علم نورانی و علم ظلمانی 🎤 سخنرانی امام خمینی (ره) در جمع طلاب مدرسه فیضیه و مبلغان 📣 شما آقایان، که در راه اسلام و علم قدم برمی‌دارید و متلبس به لباس اسلام و لباس انبیا شده‌اید و متلبس به لباس روحانیت شده‌اید، گمان نکنید که درس خواندن بدون اینکه باشد برایتان فایده دارد. گاهی ضرر دارد. گاهی علم غرور می‌آورد. گاهی علم انسان را پرت می‌کند از «». 📣 اینهایی که دین‌ساز بودند اکثراً اهل علم بودند. اینهایی که دعوت بر خلاف واقع کردند اکثراً از اهل علم هستند. چون علم نبوده است. انحراف داشته است از اول. این راه انحرافی هر چه پیش رفت، بیشتر انحراف حاصل می‌شود؛ دورتر می‌شود از انسانیت. چه بسا یک نفر آدم فیلسوفِ اعظم است، به حسب نظر مردم، فقیه اکرم است به حسب نظر مردم، همه چیز می‌داند، انبار معلومات است، لکن چون نبوده است، از دورتر شده است. و از همه دورتر. هر چه انبار زیادتر وِزرش زیادتر. هر چه انبار بزرگتر وزر و ظلماتش بیشتر. ظُلُمَاتٌ بَعضُهَا فَوقَ بَعضٍ . گاهی علم ظلمت است؛ نور نیست. آن علمی که شروع بشود به ، آن نور هدایت دارد. 📣 آن علمی که برای این است که یاد بگیرد، آن خوبش این است که می‌خواهد یاد بگیرد. و الّا می‌خواهم مَسند بگیرم؛ می‌خواهم امام جماعت بشوم؛ می‌خواهم اهل منبر باشم؛ می‌خواهم مقبول عامه باشم، مقبول مردم باشم. انحراف است. اینها انحرافات است. و همه دقیق! ، به حسب وصفی که شده است، باریکتر از موست. بسیار دقیق است. چه بسا انسان یک عمر در ریا بوده و خودش نفهمیده. یک عمر هر عملی کرده ریا بوده است، و نفهمیده خودش ریاسْت. این قدر دقیق است که خود آدم هم نمی‌فهمد! موازین دارد برایش. آنهایی که اهل عمل هستند موازین تعیین نکردند که ما بفهمیم که چه هستیم و خودمان را تشخیص بدهیم. در علم انبیا که علم انسان‌سازی است، موازین دارد اینها. اسلام را به این زودی نمی‌شود شناخت. 📣 شما حالا آقایان، از قراری که گفتند، بنا دارید که تشریف ببرید در قُرا و قصبات و شهرها برای ترویج، برای هدایت. توجه داشته باشید اگر قدمی بر خلاف موازین، بر خلاف رضای خدا بردارید، یک جرمی است که به این زودی نمی‌توانید جبران بکنید. شمایی که به اسم «هدایت» بین مردم می‌روید. شمایی که برای هدایت می‌روید شما رسول از طرف اسلام هستید؛ رسولِ رسول خدا هستید. باید بفهمید که در این رسالت چه باید بکنید. این کارهایی که بنا دارید بکنید آیا به است؟ آیا از اول که شروع می‌کنید به اینکه هدایت کنید مردم را، اسلام را معرفی کنید به مردم، و لو همین قدر که می‌دانید، آیا این به است؟ از اسم خدا شروع می‌شود؛ یا خدای نخواسته نفسانیت آدم در آن دخالت دارد. 📼 امام خمینی (ره)؛ 07 تیر 1358 خانه طلاب جوان ➖➖➖➖➖ @khanetolab
📜 شیخ شریعت،صادر کننده فتوای تحریم کالای خارجی 🗒 «شیخ فتح‌الله شریعت اصفهانی» فرزند ملامحمدجواد معروف به آقا شریعت و شیخ الشریعه، یکی از مراجع بزرگ شیعه در قرن چهاردهم هجری است که پس از رحلت میرزا محمد تقی شیرازی، یگانه مرجع جهان تشیع شد. 🗒 «شیخ الشریعه» علاوه بر فضایل علمی، مجتهدی روشن بین و متعهد بود و به سرنوشت سیاسی و اجتماعی جهان اسلام و ترفندهای استعمار وقوف کامل داشت. او به عنوان مبارزه با استیلای استعمار بر بازارهای مسلمانان در 1315 ق فتوای تحریم خود را در خصوص استفاده نکردن از کالاهای فرنگی صادر کرد. 🗒 شریعت اصفهانی همانند مراجع مشروطه خواه نجف، نظام مشروطیت ایران را تایید و از آن حمایت نمود و مردم ایران را به شرکت در انتخابات و حفاظت از آن فراخواند. وی بر ضد استعمارگران ایتالیایی در حمله به لیبی (از متصرفات عثمانی)، حمله متجاوزان روسی به شمال ایران و کشتار آزادیخواهان (1911م)، حمله متفقین به عثمانی(1914)، و حمله نیروهای انگلیسی به عراق و اشغال بصره (1920)، جمعاً هشت فتوای جهاد صادر کرد و در آنها مسلمانان سراسر جهان اسلام را به مقاومت در برابر استعمارگران فراخواند. 🗒 او همچنین اعلامیه ای بر ضد متجاوزان ایتالیایی منتشر کرد و در آن خطاب به همه مسلمانان جهان اهداف عمده استعمار در سرزمینهای اسلامی را بر شمرد: 1- بیگانگان استعمارگر با ملایمت و روش دوستانه، دلهای مردم نادان را جلب کردند. 2- آنها با آوردن ساخته ها و دستاوردهای خود به بازار، مردم مسلمان را در همه امور زندگی، به خود نیازمند کردند. 3- کتاب های ضد دینی خود را در میان مسلمانان به رایگان و یا به بهایی ارزان منتشر کردند. 4- زر و سیم مسلمانان را گرفته، به جای آن کاغذ و اشیاء تجملی و مصرفی به آنان دادند. 5- مسلمانان را به مصرف مواد غیر لازم مانند قند، شکر، چای و بعضاً زیان آور مانند سیگار نیازمند کردند. 6- اصل «تفرقه بینداز و حکومت کن» را به کار برده، بدان وسیله بسیاری از سرزمینهای اسلامی را اشغال کردند. 7- با کسب امتیازات و دادن وامها و انعقاد قراردادهای گوناگون نفوذ خویش را در کشورهای اسلامی می گسترانند. 8- روحانی نمایان خود را به لباس روحانی درآورده، ادعای دانش می کنند. آنها این علما را در ردیف علمای واقعی قلمداد کرده و فسادی را که آن علمای دروغین مرتکب می شوند به حساب بدی مذهب اسلام می گذارند و بدین وسیله مردم را به سرپیچی از اوامر علمای حقیقی اسلام می خوانند. 🗞نشریه عهد، شماره 52 متن کامل را در ذیل بخوانید👇 http://www.khanetolab.ir/content/9638 خانه طلاب جوان @khanetolab
مردم سالاری دینی در عرفان نظری (قسمت دوم) 🎤 گفتگو با استاد امینی نژاد ، استاد سطوح عالی فلسفه و عرفان اسلامی 📣 سنت معجزه یعنی سنت جریان اراده خاص الهی در بستر اراده عام الهی ، یعنی سنت جریان اراده روشن الهی در بستر اراده عمومی الهی. چون ارده عمومی الهی برای همه روشن و قابل فهم نیست لکن معجزه به گونه ای است که همه به اعجاز آن میتوانند پی ببرند همه آنچه در نظام هستی جریان دارد بر اساس سنن الهی است، منتهی این سنن الهی در چندین طبقه منظم شده اند. عام ترین وجه سنن الهی همین مجموعه قوانینی است که در سطح اولیه در حال جریان است و تمام علوم بر اساس همین سنت ها پیاده میشود. همه دانش هایی که در جریان هستند ، در واقع اراده عام الهی را میشکافند و جلو میروند. مثلا انواع روابطی که علم اقتصاد به دنبال کشف آن است یا علم سیاست . یا علوم اجتماعی ، یا حتی علوم تجربی و پزشکی.همه اینها به منزله اراده های عمومی پروردگار و سنن جاریه در سطح اول هستند. ولی سنن دیگری هم در طبقات بالاتر وجود دارد.اگر در همان بحث اراده عمومی الهی یک تلاش هایی صورت بگیرد و بستر هایی فراهم شود ، به یک مقطعی خواهیم رسید که محل جریان اراده خاص پروردگار است. یعنی یک سنت ویژه تر آنجا بروز میکند.و معجزه شکل میگیرد. 📣 این که ما میگوییم خرق عادت ، نسبت به این طبقه خرق عادت محسوب میشود. ولی خود این معجزه هم ذیل قوانین وتحت انظباط است.شاید بتوان قواعد این ها را هم استخراج کرد. مثلا مریضی که به لحاظ متعارف و عادی خوب نمیشود با دعای یک ولی خدا خوب میشود. این ، جریان سنت طبقه حاکم است بر سنت عمومی که در حال جریان است. 📣 ریشه این اعجاز و سنت حاکم بر سنن عمومی را قابلیت خود مردم ایجاد میکند. منتهی نکته اینجاست که مردم اگر مطابق این نظام ویژه متحول شوند و یک گام به سمت خدا بردارند ، خداوند متعال به لحاظ سنن برتر اقبال شدیدی به آنها خواهد کرد و این همان حقیقت اعجاز ، کرامت یا امر خارق عادت است. پس امام (ره) معتقد است یک چنین تحولی در مردم ایران به وجود آمده است که ریشه اش برمیگردد به ظلم ستیزی و در مقابل ظلم ایستادن که جوهره حقیقی آن، همان روح استقلال خواهی یک ملت است. این روحیه مقاومت چنین ثمرات شگفت انگیز و اعجاز گونه ای را به دنبال دارد. 📣 در مرتبه بعد امام (ره) مرتب متذکر میشوند که مردم باید این مدل را حفظ کنند، وآیه شریفه «فاستقم کما امرت» را مطرح میفرمایند. درست است ک همه کارها از حضرت حق است و خودشان هم میفرمایند ، همه امور دست خدا است، لکن درکنار آن ، امام (ره) معتقد است که این اراده ویژه خداوند متعال مرهون خود مردم است ، یعنی یک چیز در خود مردم اتفاق میفتد و این کلید اصلی است. 📣 نقطه اصلی و ثقل تاکید همین تحول است که میفرمایند باید حفظ شود. اگر در کار امام (ره) دقت کنیم میبینیم که ایشان انقلابی گری را محور همه پیشرفتها میداند. انقلابی گری از نظر امام (ره) یعنی در مقابل ظلم ساکت نایستادن. ظلم را به معنای وسیع کلمه بگیرید. امام(ره) ریشه همه پیشرفتها را همین نکته میداند. 🗞 مصاحبه از نشریه ص46 متن کامل مصاحبه👇 http://www.khanetolab.ir/content/9647 خانه طلاب جوان @khanetolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ تصویری به مناسبت رحلت امام خمینی(ره) 📢 حضرت آیت الله خامنه ای(دام عزّه): «آن‌جا که دلهای بزرگ بی‌تاب میشوند، آن‌جا که انسانهای بزرگ دست‌وپا گم میکنند، آن‌جا که صحنه، از بی‌قراری میلیونها و میلیونها انسان پُر است، کدام زبان و قلم انسانی است که بتواند نمایشگر و صحنه‌پرداز گردد؟» #پیوند_امام_و_امت @khanetolab
📛 خطر ناامیدی در شرایط «اجمال» ✅ روزي كه امام انقلاب را شروع كرد با سركوب سنگين و كشتار گسترده مردم در مواجه شد و خود تبعيد گرديد. فضا به گونه‌اي شد كه تقريباً همه علما و بزرگان نيز بر اين باور شدند كه نمي‌توان انقلاب كرد و از همين رو بود كه حضرت امام در نجف نيز تحت فشار بود و ارتباط با ايشان از طرف بدنه مذهبي نيز مورد سوال قرار مي‌گرفت! در چنين شرايطي كه فضا مبهم و مجمل است و حقايق به روشني و وضوح قابل رويت نيست و قله درخشان در پس ابرهاي تيره زمانه، پنهان گشته است و خصوصا سيطره شيطاني حكومت بر تمام مناسبات جامعه سايه افكنده است، طبيعي است كه نفوس ضعيف، هر چند مومن، از ادامه راه مأيوس گردد. اگر باور نداشته باشي، خطر شرايط «اجمال» آن است كه شيطان دائماً نااميدي را در گوشَت زمزمه مي‌كند... . ✅ حتي سال 56 هم كه تحت تاثير مرگ مشكوك فرزند امام، مراسماتي در كشور ترتيب داده شد عده اي هنوز دم از لزوم مواظبت از خون مردم و عدم تحريك حكومت مي‌زدند! يك سال نگذشت كه انقلاب به پيروزي رسيد و نشانه‌‌اي شد بر وعده‌هاي امام. حالا ياران كودكستاني امام بزرگ شده بودند و جان بر كف، گوش به فرمان او داشتند. اگر باور نداشته باشي، خطر شرايط «اجمال» آن است كه شيطان دائماً نااميدي را در گوشَت زمزمه مي‌كند... . ✅ آن قدر مشكل داخلي و شورش بر سر انقلاب ريختند و خصوصاً‌ با وقوع جنگ تحميلي،‌ چنان فشارها سنگين شد كه باز همان ها كه باورشان ضعيف بود، شك كردند و زمزمه تعامل با جهان و كنار آمدن با آمريكا سر دادند. گويي كه آيات قرآن درباره قوم ناشكيب و ناسپاس بني اسرائيل در وصف آنان نازل شده بود. اگر باور نداشته باشي، خطر شرايط «اجمال» آن است كه شيطان دائماً نااميدي را در گوشَت زمزمه مي‌كند... . ✅ جنگ به پايان رسيد و فرزندان روح‌الله از آن پيروز و سربلند بيرون آمدند. امام سخن از بيداري جهان اسلام و فروپاشي شرق و غرب مي‌داد و انتظار مي‌كشيد كه فتح فلسطين نيز به بركت آغاز اين انقلاب اتفاق بيفتد. باز هم همان شكاكان ديرباور، لبخند طعنه به گوشه دهان‌شان نشست! اگر باور نداشته باشي، خطر شرايط «اجمال» آن است كه شيطان دائماً نااميدي را در گوشَت زمزمه مي‌كند... . ✅ امروز بيداري اسلامي به تحقق نشسته و خيلي از وعده‌ هاي آن مرد خدا به تحقق رسيده و اين نيست جز در پرتو صبر باورمندان به او كه خط او را چنان صبورانه ادامه دادند. حال جانشين امام سخن از تمدن اسلامي و شرايط پيچ تاريخي و تغيير اساسي در جهان مي‌زند و متاسفانه شكاكان امروز هم كم نيستند! آري اگر باور نداشته باشي، خطر شرايط «اجمال» آن است كه شيطان دائماً نااميدي را در گوشَت زمزمه مي‌كند؛ چرا كه اگر به وضع موجود بنگري، جبهه حق را تحت فشار و در حاشيه مي‌يابي حال آنكه عارف چون چشم جامع‌نگر دارد، جوانه‌هاي سبزي را كه در ميان اين گل و لاي تيره سربرآورده‌اند، مي‌بيند و در جهت تفصيل و تحقق اين اجمال گام برمي‌دارد. 💎 نگاه ملكوتي حضرت امام به عالم باعث شده بود كه ايشان، از ظاهرگرايي و اكنون‌زدگي رهايي يابد و حركت جهان را بر اساس سنن الهي تحليل كند و آينده را چنانكه وعده خدا به مجاهدان است روشن ببيند. «ألا إن نصر الله قريب» خانه طلاب جوان @khanetolab
محور بیانات رهبر انقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام(ره).pdf
1.09M
📎محورهای بیانات رهبر انقلاب در حرم امام خمینی از سال ۶۸ تا ۹۶ 🌐 کاری از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) ✅ جمع بندی سخنرانی های #14_خرداد در طی 29 سال در سالروز رحلت امام خمینی(ره) به صورت #نموداری @khanetolab
‼️جمهوریت و اسلامیت، تعارض یا تناسب؟ 📃 یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد ارسطا، عضو هیات علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران ✍ نظام جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک نظام مردم سالار دینی، از جمله نظام‌هایی است، که در عین حفظ ماهیت اسلامی خود به مبانی نظام جمهوری نیز پایبند میباشد... با این حال برخی با تفسیرهای ناصواب چنین پنداشته اند که در صورت پذیرش اسلام و حکومت ولایی امکان تحقق تظام جمهوری از بین رفته و جمع بین این دو غیر ممکن خواهد بود؛ این یادداشت کوتاه می کوشد دیدگاه مزبور را به صورت استدلالی، به اختصار مورد بررسی قرار دهد. ▪️ جمهوری شکل است، نه محتوا ✍ در تبیین مفهموم جمهوری باید گفت که جمهوریت فقط بیان کننده شکل حکومت است، نه محتوای آن؛ به عبارت دیگر، از جمهوری بودن یک رژیم نمی‌توان به محتوای آن پی برد و ملازمه‌ای بین جمهوریت و محتوای خاصی از حکومت وجود ندارد، به همین دلیل می توان با شکل و قالب جمهوری، از حکومت‌های مختلف و محتواها و ماهیت‌های گوناگون صحبت کرد. در تایید این نکته می‌توان به نظر مرحوم دکتر ابوالفضل قاضی شریعت پناهی استاد برجسته حقوق اساسی در کتاب حقوق اساسی و نهادهای سیاسی اشاره کرد... ▪️ ولی فقیه مقام متناظر با رئیس جمهور نیست ✍ باید به این نکته توجه داشت که رئیس حکومت بودن رئیس جمهور در نظام‌های جمهوری بدین معنا نیست که الزاما هیچ مقامی بالاتر از او وجود ندارد؛ چرا که ممکن است با وجود رئیس جمهور، یک نیرو و مقام تعدیل کننده نیز در رتبه‌ای بالاتر و با اختیاراتی بیش از او وجود داشته باشد، چنان‌که بعضی از حقوق‌دانان همین دیدگاه را داشته و مقام مزبور را، در عین بی طرفی، دارای اختیارات وسیعی دانسته و تصریح نموده‌اند که اگر میان پارلمان و دستگاه حکومت، اختلافی بروز کند، قوه تعدیل کننده دخالت می‌کند و در حدود اختیاراتی که قانون اساسی به آن بخشیده است، مملکت را از بحران سیاسی نجات می‌بخشد… یکی از شرایط حکومت جمهوری آن است که رییس حکومت، که همان رییس جمهور است، یک مقام انتخابی باشد، ولی چنین شرطی وجود ندارد که که رییس حکومت حتما رییس کشور و بالاترین مقام مملکت نیز باشد؛ لذا ممکن است رییس جمهور، در عین حال که رییس حکومت است، رییس کشور نباشد، بلکه ریاست کشور بر عهده مقام دیگری همچون ولی فقیه یا مقام تعدیل کننده باشد. ▪️ وجود عناصر تعریف جمهوری در حکومت ولایی ✍ اگر بر فرض بپذیریم که مقام متناظر با رییس جمهور در حکومت‌های جمهوری، همان ولی فقیه در حکومت اسلامی است، می‌بینیم که تمام عناصر حکومت جمهوری در حکومت ولایی بر اساس این فرض نیز تحقق دارد، زیرا اولا: ولی فقیه در حکومت ولایی یک مقام انتخابی است که با انتخاب غیر مستقیم مردم برگزیده میشود، چه این‌که مردم نمایندگان مجلس خبرگان را برمی‌گزینند و آنان رهبر را انتخاب می‌کنند و چنان‌که پیش‌تر گفته شد، عنصر اول حکومت جمهوری انتخابی بودن رییس حکومت از سوی مردم است اعم از این‌که در یک انتخاب مستقیم توسط مردم برگزیده شود یا در یک انتخاب غیرمستقیم و دو درجه‌ای چنان‌که در ایران و برخی کشورهای دیگر، همچون ایالات متحده آمریکا، معمول است. ثانیا: مدت ولایت فقیه و رهبری محدود به رعایت شرایط و دارا بودن صفات ویژه رهبری است، نه نامحدود و مادام العمر. چه محدودیتی از این بالاتر که اگر رهبر، شرایط خود را حتی یک روز پس از تصدی این مقام، از دست بدهد ، از رهبری ساقط خواهد شد؟ ثالثا: ریاست حکومت موروثی نیست. رابعا: رئیس حکومت نسبت به اعمال خود مسئول است؛ همانطور که در ذیل اصل یکصد و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح شده است که «... رهبر در برابر قوانين با ساير افراد كشور مساوي است.» ✍ نتیجه این‌که باتوجه به شکلی بودن مفهوم جمهوری، متناظر نبودن ولی فقیه با مقام ریاست جمهوری و وجود عناصر تعریف جمهوری در حکومت ولایی تعارضی بین جمهوریت و اسلامیت وجود ندارد و می‌توان گفت اسلامیت در نظام حکومتی جمهوری اسلامی ایران ناظر بر محتوای نظام و جمهوریت ناظر بر شکل حکومت می‌باشد و جمع این دو اشکالی ایجاد نخواهد کرد. 🌐منبع: پایگاه اینترنتی موسسه فرهنگی صراط مبین 📎 متن کامل👇 http://yon.ir/NzTQZ خانه طلاب جوان @khanetolab
مردم سالاری دینی در عرفان نظری (قسمت سوم) 🎤 گفتگو با استاد امینی نژاد ، استاد سطوح عالی فلسفه و عرفان اسلامی 📣 یک پایه اساسی دینی در نگاه حضرت امام و حضرت آقا مسئله و تکیه بر آن است. اگر موانعی به وجود آمده است که فطرت مردم را رنگ زده و به آن آسیب جدی رسانده و فطرت دیگری را به جای آن نشانده است، آن‌ها را باید برطرف کنیم. در قرآن و روایات ما به روشنی بیان شده است که فطرت انسان‌ها توحیدی است؛ یعنی فطرت انسان گرایش به خیر و ارزش‌ها دارد و این چیز مهمی است و پایگاه ما هم اینجاست. 📣 واقعیت فضای اومانیستی بر اساس مبانی معرفت‌شناختی‌شان این است که انسان خودش محور است. من می‌گویم این را باید معنا کرد به فرهنگ خودخواهانه. اشتباه منتقل شده است. آن‌ها برای انسان ارزش قائل نیستند، بحث انسان نیست، بحث من است... فرهنگ غرب مبتنی بر معرفت‌شناسی است و معرفت‌شناسی آن‌ها معرفت‌شناسی خودخواهانه و خودمحورانه است، یعنی هیچ‌چیزی اعتبار ندارد جز من و این اتفاقاً ریشه تفرق و جدایی است. ما در مبانی معرفت‌شناختی خودمان، انسان را منفعل می‌دانیم و غیر را معتبر می‌دانیم و انواع پیوندها با لحاظ این فضای معرفت‌شناسی حاصل می‌شود. ما به لحاظ معرفت شناختی با هم پیوندخورده هستیم، چه در مرتبه خیال و چه در مرتبه عقل. لذاست که در فضای معرفت‌شناسی درست انسانی و اسلامی خیلی راحت‌تر می‌شود کاخ یک تمدن بزرگ را با بنیان‌های محکم طرح‌ریزی کرد. 📣 گفتیم که یکی از محورهای بحث مردم‌سالاری، فطرت مردم است؛ یعنی اگر بگذاریم فطرت انسان‌ها اقدام بکند، دین‌خواه، خداخواه، ارزش خواه و عدالت‌خواه است؛ این همه تلاش شده است تا معنای عدالت در دنیا تغییر کند، ولی موفقیتی به دست نیامده است و هنوز هم که هنوز است مردم عدالت‌خواه هستند و اگر کسی شعار عدالت بدهد به طرفش جلب می‌شوند. این عدالت‌خواهی و ارزش‌هایی که در ارتباط با مباحث اجتماعی، انسانی، فردی و خانوادگی وجود دارد روی پایگاه فطرت است. پس این امکان وجود دارد که آنچه برای ملت ایران اتفاق افتاده است را برای سایر ملت‌ها هم ترویج کنیم. 📣 پس این ویژگی را دارد که اگر به توجه شود و روی مردم کار شود، در میان دیگر ملت‌ها هم پدید آید. البته آن معجزه همان‌طور که گفتیم ریشه‌ای دارد. ریشه‌اش ترویج برخی ارزش‌هاست؛ ترویج روحیه ، ، استقلال‌خواهی و در مقابل فرهنگ غیرخودی ایستادن. که همه این‌ها خیلی زیبا در قالب عنوان «» (فاستقم کما امرت) جریان پیدا کرده است. اگر این روحیه را در ملت‌های دیگر زنده کنیم و این تحول فردی در مردم ملت‌های دیگر اتفاق بیافتد، سنت اول اتفاق افتاده است، یعنی «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیر ما به انفسهم» حاصل شده است و در ذیل آن سنت دوم یعنی سنت اعجاز رخ می‌دهد. 📣 در مباحث سلوکی، مهم‌ترین چیزی که آقایان بر آن تأکید می‌کنند بحث استقامت است، یعنی پایداری و سست نشدن. همان‌طور که این سست نشدن در فضای فردی کاری خواهد کرد کارستان، در فضاهای عمومی و ملت‌ها و اجتماعات هم به اعجاز منجر خواهد شد. 🗞 مصاحبه از نشریه ص46 متن کامل مصاحبه👇 http://www.khanetolab.ir/content/9647 خانه طلاب جوان @khanetolab
❌ شعاری به ظاهر فداکارانه اما نفسانی 📃 این یادداشت نگاهی تحلیلی دارد به شعار «نه غزه ،نه لبنان، جانم فدای ایران» که توسط عده ای در جریان حوادث بیان شد. 🔻 مبارزه بین نفس علوی و سفلی ✍ گاهی اوقات تضاد بین دو جمله کمی پیچیده است و برای یافتن آن باید ریزبین و دقیق بود. برای بیان دقیق این تضاد بهتر است اشاره ای به کتاب نبرد حق و باطل شهید مطهری کنیم. شهید مطهری در کتاب نبرد حق و باطل برای انسان دو نفس را برمیشمرد. نفس علوی انسان و نفس سفلی. در ادامه بیان میکند که این دو نفس در درون انسان در حال جهاد و مبارزه هستند، آنهایی که در درونشان نیروهای علوی توانسته اند نیرو های سفلی خود را در کنترل خود داشته باشند گروه طرفدار حق و حقیقت را تشکیل داده اند و آنهایی که در این مبارزه شکست خورده اند گروه های حیوان صفت و انسان های پست را تشکیل داده اند. همچنین ایشان در ادامه در همین کتاب راه تقویت جنبه انسانی که همان نیرو های علوی است را بیان کرده اند. 🔻 غلبه نیروهای علوی بر سفلی ✍دفاع از حق و هزینه کردن برای یاری به آنها نیاز به ازخودگذشتگی دارد. در واقع نیاز به این دارد که در این خصوص نیروهای علوی بر نیروهای سفلی پیروز گردند و نفس برای این هزینه آماده باشد. هزینه کردن برای میهن و یاری کردن مظلوم و ... فرقی ندارند ، در همه آنها باید نفس آماده فداکاری باشد. تفاوتی بین آنها نیست، اگر نیت و هدف فقط معنوی باشد نه اینکه در پس این فداکاری و یا حتی در کنار آن نفع مادی دیگری هم دخیل باشد که آنگاه این فداکاری خالص نیست. به طور طبیعی کسی که برای میهن خود و برای دفاع از هموطن خود حاضر است جانش را فدا کند برای دفاع از حق مظلوم، حتی اگر هموطن خود هم نباشد حاضر است جان خود را بدهد چون در هر دو مساله بحث گذشتن از خود مطرح میشود و نفس آماده فداکاری در راه آرمان های انسانی است. 🔻 بهانه گیری بچه گانه ✍ کسی که نمیتواند این فداکاری را انجام دهد بهانه میگیرد، مثلا میگوید من از حق مظلوم دفاع نمیکنم ولی در عوض جانم را برای میهن میدهم.این فرد همانند یک بچه بهانه میگیرد و زمانی که موقعیت برای دفاع از میهن هم فراهم باشد باز هم آماده نیست، چون نفس خود را برای فداکاری آماده نکرده است. در نتیجه در این هنگام که موقعیت جهاد فراهم شده بهانه جدیدی میگیرد. به وصیت نامه های شهدا و رزمندگان مراجعه کنید و موضع گیری های انها را در مورد فلسطین و قدس بررسی کنید. آنها برای میهن جنگیدند و اگر نیاز بود برای و قدس هم جان خود را فدا میکردند. آرمانشان کندن ریشه ظلم بود و هدفشان مبازره با ظلم و فرقی برای آنها نداشت که در چه سرزمینی مبارزه میکنند. 🔻 توقف در مسیر آرمان خواهی ✍ اما اگر بخواهیم خوش بینانه به آن نگاه کنیم این شعار میتواند نشانه توقف باشد نه تضاد. به این معنی که فداکاری فقط اگر در محدوده میهن و هموطن باشد راحت تر است تا اینکه بخواهد از این حد فراتر برود و در سطح جهان باشد. زیرا در فداکاری برای مظلومین جهان باید هزینه بیشتری را پرداخت کرد و برخی انسانها به این مرحله که میرسند مقابل نفس خود سر تسلیم فرود می آورند و عقب نشینی میکنند. خانه طلاب جوان @khanetolab
‼️جای خالی عقل امتثال ✍ آثار و نتایج، مترتب بر وجود حقایق در خارج است نه مفهوم آنها در ذهن. این نکته ظاهرا ساده اگر مورد توجه قرار بگیرد متوجه میشویم در کنار بیان مکرر و شعار دادن ها نیاز داریم به اندیشیدن درباره نحوه تحقق و امتثال در خارج. این خطا در حقایقی مثل وحدت، خود را به خوبی نشان میدهند. مثلا حضرت زهرا س میفرماید امامتنا امانا للفرقه، (امامت ما باعث ایمن شدن از تفرقه است) پرسش این است که آیا مفهوم امامت منظور است یا خود امامت؟ اگر مفهوم امامت منظور است که خود این مفهوم باعث اختلاف شده است، روشن است آنچه اختلاف را از بین میبرد امام است در عینیت نه در عالم ذهن و مفاهیم. تلاشی که او انجام میدهد تا همه جبهه حق بلکه همه بشریت را به انسجام و وحدت حول حق برساند، لذا با تلاش اهل بیت حتی در میان اهل سنت، جریانهایی داریم که به لحاظ اعتقادی شیعه هستند، سنی های دوازده امامی. یا جریانهای عرفانی که به لحاظ اعتقادی کاملا تثبیت کننده مقام اهل بیت هستند. در روایتی در کافی شریف، هشام در مناظره با مرد شامی وجود امام را به عنوان محور وحدت و انسجام اشاره میکند او میگوید قرآن هم بدون امام توان وحدت بخشی را ندارد، جبهه موالات با امام نیز در خارج تفرقه را از بین میبرد که بموالاتکم ائتلفت الفرقه. ✍ درباره مدتی گذشت که بفهمیم راهبرد وحدت بین شیعه و سنی، را باید روی زمین پیگیری کنیم نه اینکه خود این مفهوم را چماقی کنیم برای اختلاف. به جای آنکه تلاش کنیم برای وحدت شیعه و سنی، بین شیعیان هم اختلاف ایجاد کردیم. بینی و بین الله چند درصد از این شیعیانی که با مقوله وحدت مشکل دارند اتصال با دارند؟ آنکه با انگلیس متصل است بخشی از این جریانها یا خیلی وقتها راس اینها هستند و برخی مراجع خود ساخته یا خودنساخته اند. اما اینها بندگان خدا بچه های هیاتی هستند که روضه ها را شنیده اند و نسبت به خیلی امور درباره حاکمیت دین و راهبردهای آن جاهلند و جدیت بر این مقوله ها ندارند. اینها نمیفهمند چرا باید خیلی ملاحظات را بکنند و خیال میکنند حاکمیت باعث شده از مقدس ترین چیزهایی که بلدند و به پایش دل ریخته اند باید بگذرند. آن وقت ما به اینها ناسزای انگلیسی بودن هم میدهیم. اینکه انگلستان برای شکل گیری چنین جریانهایی پول خرج میکند یک بحث است اینکه با این بدنه مذهبی باید چه تعاملی کرد حرف دیگری است. یادم نمیرود برای فلان مداح جوان راه میافتادند استفتاء جمع میکردند از مراجع که فلانی کفر میگوید، بنده خدا میگفت من هم با رهبرم با حاکمیتم با شما هستم، میگفتند الا و لابد تو خلافکاری و با ما نیستی و الان هم داری بازیمان میدهی. نتیجه شد آنچه شد و امروز برخی از اینها اساسا هویتشان را در تقابل با سخنان رهبری و بچه های حزب اللهی میدانند. خوب چه کسی این خبط را دامن زد. من و شمایی که مقوله وحدت را هم چماق کردیم برای شکل گیری کثرت. ✍ متاسفانه آنچه در این میان نبودش به شدت احساس میشود، محاسبات آن عقلی است که به امتثال دستورات بیندیشد نه فقط تکرار مکرر آنها. ابزارها را برای تحقق بیابد نه شعار دادن صرف. ماجرای وحدت را باید روی زمین حل و فصل کرد. اتصالی که در همین و ، بین شیعه و سنی شکل گرفت از هزاران جلسات و همایشها و گفتگوها، تاثیرش بیشتر بود. امروز ضرب المثل رفاقت شیعه و سنی وحدت با جریان مقاومت در شده است. یا ماجرای مبارزه با دشمن ذیل گفتمان دفاع از حرم ،که در میان خود شیعیان یک گفتمان انقلابی و ولایی را رقم زد نیز در این میان نباید دسته کم گرفت. گفتمان دفاع از حرم در میان شیعیان به دستان فیاض بانو زینب کبری (سلام الله علیها) تبدیل شد به یک سپاه در حال حرکت به سمت . امروز گروه های جهادی که به میان مردم سنی و اهل حق کرمانشاه و اطراف آن میروند و فقط به نیت خدمت و نوکری مردم برایشان زحمت میشکند، در حال شکل دادن جریان وحدت هستند. وحدتی که رهبری به آن توصیه میکند را باید روی زمین پیگیری کرد نه با شعار و عقده گشایی از برادران. 🗞نشریه عهد، شماره 51 🖊 پدید آورنده: حجة الاسلام مهدیان خانه طلاب جوان @khanetolab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎 سخنرانی حضرت امام(ره) در جمع ائمه جمعه 📅 روز 21 خرداد 1362 ⚫️ امروز مسئولیت روحانیت و کسانی که در این لباس مقدس هستند، مسئولیتی‌ است که در طول تاریخ بر عهده روحانیت نبوده است. 🔴 امروز حجت بر روحانیت تمام شده. @khanetolab