📃💢📃💢📃💢
📃💢📃
📃
#مطاعن_في_القرآن
#ظلمت
ا❁﷽❁ا
🔳اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقت «ظلمت»
✨« أللهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ »
(سوره مبارکه بقره آیه ۲۵۷)
✨« أَوْ كَظُلُماتٍ في بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ إِذا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَراها وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُورٍ»
(سوره مبارکه نور آیه ۴۰)
ا┅═✧❁▫️❁✧═┅ا
☑️«ظلمت» که از نظر لغوی در مقابل «نور» قرار دارد، در حقیقت و بطن ، به معنای ولایت شیاطین و طواغیت امّت، اعداء محمد و ال محمد (علیهم السلام) و منکران ولایت ولی الله الاعظم است.
◀️خداوند عزوجل در آيه ۲۵۷ سوره مبارکه بقره، مؤمنان را به دخولشان در «نور» و کافران را که ولّی طاغوت بر خود برگزیده اند، با دخولشان در «ظلمت» معرفی و توصیف می نماید. حضرت اصدق الصادقین (علیه السلام)، حقیقت «نور» را به وجود مبارک آل محمد (علیهم السلام) و حقیقت «ظلمت» را به اعداء ایشان ، تفسیر نموده « النُّورُ هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) وَ الظُّلُمَاتُ عَدُوُّهُم» (۱) و نیز تبیین فرمودند:
▫️«..فَلَمَّا أَنْ تَوَلَّوْا کُلَّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ خَرَجُوا بِوَلَایَتِهِم إِیَّاهُ مِن نُورِ الإسلَامِ إلی ظُلُمَاتِ الکُفر (۲):
▪️آن زمان که ولایت امام جائر را که از جانب خداوند تعیین نشده بود، پذیرفتند، به واسطه ولایت طاغوت، از نور اسلام خارج و به ظلمت کفر داخل شدند.
✔️و نیز حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) فرمودند که نور همان ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) و ظلمت ، ولایت دشمنان ایشان است:
«.. النُّورُ وَلَایَهًْ عَلِیٍّ (علیه السلام) فَصَارُوا إلی الظُّلْمَهًْ وَلَایَة أعدَائِه» (۳)
◀️حضرت قرآن در آيه ۱۲۲ سوره مبارکه انعام (۴)، دو گروه از افراد، یکی آنکه زنده شده و بهره مند از نور گردیده؛ و دیگری آنکه در ظلمت گرفتار شده و راه خروجی ندارد، را با هم مقایسه و این ضرب مَثَل را برای بیان حقیقتی ، متذکر می گردد. حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) در تبیین این حقیقت فرمودند:
▫️«فَأَحْيَيْناهُ» بهذا الامر «وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ» إماما يأتم به «كمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها» كمثل هذا الخلق الذي لا يعرفون الإمام(۵):
▪️مقصود از «پس ما او را زنده کردیم» یعنی با این امر (ولایت و امامت) زنده کردیم؛ « و برای او نوری قرار دادیم که با آن در میان مردم راه رود» یعنی امامی بر او قرار دادیم که به آن اقتدا کند؛ و مقصود از «همانند كسى است كه در تاريكىهاست و از آن خارج نمىشود» یعنی آیا او همانند این مردمی است که شناختی نسبت به امام خود ندارند!؟
🖋لذا در شریفه ۴۰ سوره مبارکه نور، از اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) به «ظلمات» (ظلمت در قالب جمع) تعبیر شده است؛ ظلماتی که هر یک دلالت بر یکی از اعداء دارد:
▫️أَوْ كَظُلُماتٍ قَالَ الْأَوَّلُ وَ صَاحِبُهُ يَغْشاهُ مَوْجٌ الثَّالِثُ مِن فَوقِهِ مَوْجٌ ... كَظُلُماتٍ الثَّانِي بَعضُها فَوقَ بَعضٍ مُعَاوِيَةُ لَعَنَهُ اللّهُ وَ فِتَنُ بَنِي أُمَيَّةَ إِذا أَخْرَجَ يَدَهُ الْمُؤْمِنُ فِي ظُلْمَةِ فِتْنَتِهِمْ لَم يَكَد يَراها (۶)
▪️«يا همچون ظلماتى» یعنی ملعون اول و صاحبش دومی ملعون؛ « که موجى آن را پوشانده» یعنی سومی ملعون؛ «و بر فراز آن موج ديگرى، و بر فراز آن ابرى تاريك است»؛ «ظلمتهايى است» یعنی دومی ملعون؛ «يكى بر فراز ديگرى» یعنی معاویه ملعون و فتنه های بنی امیه؛ آنگونه كه هرگاه مؤمن دست خود را در ظلمت و تاریکی فتنه هایشان خارج كند، نمی تواند آن را ببيند!
✔️بنابراین حقیقت «ظلمت» در آیات حضرت قرآن به اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ارجاع داده می شود.
ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا
(۱).تفسیر العياشي ج۱ ص۱۳۸؛ بحارالأنوار ج۲۳ ص۳۱۰
(۲).الکافی ج۱ ص۳۷۵؛ البرهان فی تفسیر القرآن ج ۱ص ۵۲۵
(۳).بحارالأنوار ج۳۵ ص۳۹۶؛ المناقب ج۳ ص۸۱
(۴). «أَ وَ مَن كانَ مَيتاً فَأَحيَيناهُ وَ جَعَلنا لَهُ نُوراً يَمْشي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَن مَثَلُهُ في الظُّلُماتِ لَيسَ بِخارِجٍ مِنها كَذلِكَ زُيِّنَ لِلكافِرينَ ما كانُوا يَعْمَلُون» (سوره مبارکه انعام آيه ۱۲۲)
(۵).تأويل الآيات الظاهرة ص١٧٢؛ البرهان في تفسير القرآن ج٢ ص۴٧۵؛ تفسير القمي ج١ ص٢١۵
(۶).تفسير القمي ج٢ ص١٠۶؛ الكافي ج١ ص١٩۵؛ تأويل الآيات الظاهرة ص٣۶١
📃
📃💢📃
📃💢📃💢📃💢
@Lowhon_Mahfooz
#عسکریة
✍حضرت أبامحمد حسن بن علي العسكري (عليه السلام) با اشاره به حدیث جد شریفشان فرمودند:
▫️«سوره بقره و آل عمران را فرا گیرید،.. همانا این دو سوره روز قيامت می آیند.. نزد خداوند عزوجل، درباره همنشين خود صحبت و استدلال می کنند و خداوند نیز با آنان، صحبت و استدلال می کند؛ این دو سوره گویند: ای پروردگارِ پروردگاران، همانا بنده تو ما را قرائت کرد.. خداوند متعال میفرماید: ای قرآن! تسلیمِ این بنده چگونه بود در برابر آنچه که نازل کردم در (آیاتِ) تو ، از برتری علي بن ابیطالب، برادرِ محمد رسول خدا (صلی الله علیه و آله)؟ این دو سوره گویند: ای پروردگارِ پروردگاران و خدایِ خداوندگاران! او [ امیرالمومنین علیه السلام] را دوست داشت و دوستان او را نیز دوست داشت، و با دشمنانش دشمنی کرد.. خداوند عزوجل میفرماید: پس به شما دو سوره عمل کرد و حق شما را بزرگداشت، آنگونه که او را امر کرده بودم.
📔التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ص۶۰؛ بحار الأنوار ؛ ج۸۹ ؛ ص۲۶۸
@Lowhon_Mahfooz
#ربیع_الاول
✨نبارك لمولانا ومقتدانا صاحب العصر والزمان، بقیة الله الأعظم (أرواحنا لتراب مقدمه الفداء) ذكرى الظهور النوراني للسید الأنبياء والمرسلين، خاتم النبيين، رحمة للعالمين، اباالزهراء، محمد المصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم)؛ و ذكري الظهور النوراني لمبیّن الوحی و ترجمان القرآن، الإمام البقیع، جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام)
@Lowhon_Mahfooz
⚜✨⚜✨⚜
#ربیع_الاول
#ظهور_نورانی_حضرت_رسول_الله_صلی_الله_علیه_واله
#ظهور_نورانی_امام_صادق_علیه_السلام
ا❁﷽❁ا
📜حضرت عديل القرآن، جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) در خطبه مبارکی در بیان اوصاف و شئون حضرت رسول الله الأکرم (صلی الله علیه واله) فرمودند:
✅«.. مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ صلی الله علیه و اله فِي حَوْمَةِ الْعِزِّ مَوْلِدُهُ وَ فِي دَوْمَةِ الْكَرَمِ مَحْتِدُهُ غَيْرَ مَشُوبٍ حَسَبُهُ وَ لَا مَمْزُوجٍ نَسَبُهُ وَ لَا مَجْهُولٍ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ صِفَتُهُ- بَشَّرَتْ بِهِ الْأَنْبِيَاءُ فِي كُتُبِهَا وَ نَطَقَتْ بِهِ الْعُلَمَاءُ بِنَعْتِهَا وَ تَأَمَّلَتْهُ الْحُكَمَاءُ بِوَصْفِهَا مُهَذَّبٌ لَا يُدَانَى هَاشِمِيٌّ لَا يُوَازَى أَبْطَحِيٌّ لَا يُسَامَى شِيمَتُهُ الْحَيَاءُ وَ طَبِيعَتُهُ السَّخَاءُ مَجْبُولٌ عَلَى أَوْقَارِ النُّبُوَّةِ وَ أَخْلَاقِهَا مَطْبُوعٌ عَلَى أَوْصَافِ الرِّسَالَةِ وَ أَحْلَامِهَا .. وَ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْهِ الْكِتَابَ فِيهِ الْبَيَانُ وَ التِّبْيَانُ قُرْآناً عَرَبِيًّا غَيْرَ ذِي عِوَجٍ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ قَدْ بَيَّنَهُ لِلنَّاسِ وَ نَهَجَهُ بِعِلْمٍ قَدْ فَصَّلَهُ وَ دِينٍ قَدْ أَوْضَحَهُ وَ فَرَائِضَ قَدْ أَوْجَبَهَا وَ حُدُودٍ حَدَّهَا لِلنَّاسِ وَ بَيَّنَهَا وَ أُمُورٍ قَدْ كَشَفَهَا لِخَلْقِهِ وَ أَعْلَنَهَا فِيهَا دَلَالَةٌ إِلَى النَّجَاةِ وَ مَعَالِمُ تَدْعُو إِلَى هُدَاهُ ..»
✅محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و اله و سلم) که ولادت یافته ی حریم عزّت و اقامت گزیده ی خاندان شرافت بود ، حسبش ناآميخته و نسبش ناآلوده، صفاتش نامعلوم بر اهل علم نبود؛ پیامبران در کتبشان بر او بشارت داده بودند، و علماء صفاتش را بيان كرده و حكيمان در اوصافش تأمل نموده بودند؛ پاكيزه اخلاقى بود بى نظير، هاشمى نسبى بى مانند، مكىّ وطنى بى همطراز؛ خوی او حیاء و طبیعتش سخاء، سرشته شده بر متانت ها و اخلاق نبوت، و مُهر زده شده بر اوصاف و خويشتن دارى هاى رسالت بود..؛ خداوند بر او کتابی نازل کرد که در آن بيان و تبیان (بیان روشن) همه چيز است؛ «قرآنى به عربى، بی هیچ انحراف و کجی، تا شايد تقوا پیشه کنند» (سوره مبارکه زمر آيه ۲۸)؛ آن قرآن را بر مردم به وضوح بيان نمود، با عِلمی كه تفصيلش داد و دينى كه آشكارش ساخت و فرائضی که واجب کرد و حدودى كه بر مردم تعیین و روشن نمود و امورى كه بر خلق آشکار ساخت و آگاهشان نمود؛ در آن قرآن راهنمایی هایی به سوی نجات است و نشانه هائى كه به هدايت دعوت کند..»
📔الكافي ج۱ صص۴۴۴ و ۴۴۵؛ بحارالانوار ج۱۶ ص۳۶۹ ؛إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج۱ ص۱۸۲
⚜✨⚜✨⚜✨
@Lowhon_Mahfooz
⚜️✨⚜️✨⚜️
#بقیه_الله_خیر_لکم_ان_کنتم_مومنین
#اسامی_القاب_مبارک_حضرت_ولی_عصر_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#میزان
ا❁﷽❁ا
✨«وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْميزانَ* أَلاَّ تَطْغَوْا فِي الْميزانِ»
(سوره مبارکه الرحمن ،آیات ۷و ۸)
✨«وَ نَضَعُ الْمَوازينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَ إِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها وَ كَفى بِنا حاسِبينَ»
(سوره مبارکه انبیاء ،آيه ۴۷)
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
🔰از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «میزان» است؛ وجود مبارک آن حضرت «میزان الحق» یعنی معیار سنجش حق در عالَم می باشند و ولایتشان، «میزان الأعمال» یعنی ملاک سنجش ايمان و اعمال بندگان است و با ظهور مبارکشان، «میزان القسط» يعني ترازوی قسط و عدل، برپا می گردد.
✔️«میزان» در آیات حضرت قرآن به وجود مبارک «امام» دلالت دارد ؛ چنانکه حضرت ابالحسن الرضا (علیه السلام) در تفسیر ذیل آیات سوره مبارکه الرحمن، فرمودند:
▫️«..الْمِیزَانُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) نَصَبَهُ لِخَلْقِه؛ أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزانِ قَالَ لَا تَعْصُوا الْإِمَام» (۱)
▪️منظور از «المیزان» امیرالمؤمنین (علیه السلام) میباشد که خداوند او را در میان خلق خود منصوب کرد و منظور از «تا در ميزان طغيان نكنيد» یعنی نافرمانی از امام نکنید.
✔️همچنین «میزان القسط» به وجود مبارک اهل بیت (علیهم السلام) اشاره دارد «وَ نَضَعُ الْمَوازينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ..» (سوره مبارکه انبیاء ،آيه ۴۷) قَالَ الرُّسُلُ وَ الْأَئِمَّهًُْ مِنْ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام (۲) و برپایی آن، در یک وجه، به دوران ظهور اشاره می نماید، همانطور که حضرت رسول الله الأکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند:
▫️هُوَ اَلثَّانِي عَشَرَ مِنَ اَلْعِتْرَةِ وَ يَضَعُ مِيزَانَ اَلْعَدْلِ فَلاَ يَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً (۳)
▪️و او [حضرت قائم آل محمد علیه السلام] دوازدهمين شخص از عترت من است و قانون و ترازوى عدل را برقرار مىسازد به طورى كه هيچ كس به ديگرى ظلم نمىكند.
➖اَلسَّلامُ عَلي ميزانِ الاَْعْمالِ (۴)
➖اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ميزانَ يَوْمِ الْحِسابِ (۵)
🖋«میزان الحق» از القاب مبارک حضرت صاحب العصر والزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در کتب انبیاء پیشین نیز می باشد(۶).
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱).تفسير القمي ج ۲ ص۳۴۲؛ بحارالأنوار ۳۶ ص۱۷۱
(۲).البرهان في تفسير القرآن ج ۳ ص۸۲۰؛المناقب ج۲ ص۱۵۱
(۳).منتخب الأنوار المضيئة في ذكر القائم الحجّة عليه السلام ج۱ ص۸۹؛ الخرائج و الجرائج ج۳ ص۱۱۳۷
(۴).زیارت مطلقه اول امیرالمومنین علی علیه السلام
(۵).زیارت امیرالمومنین علی علیه السلام در روز مولود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم)
(۶).المائة والرابع والثلاثون: "ميزان الحق". قال في الذخيرة أنه اسمه عليه السلام في كتاب (آژي) النبي. [النجم الثاقب في أحوال الإمام الحجّة الغائب ج۱ ص۲۱۸]
@Lowhon_Mahfooz
#رضویة
ا❁﷽❁ا
✨«وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى»
{و [آن كس كه] نام پروردگارش را ياد كرد و نماز خواند}
(سوره مبارکه اعلی،آیه ۱۵)
✅حضرت امام الرئوف، ابالحسن علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) در تبیین یکی از بطون شریفه فوق فرمودند:
«كُلَّمَا ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ صَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ»
معنای آیه این است که «هرگاه نام پروردگارش را یاد کند، بر محمّد و آل محمد (علیهم السلام)، درود فرستد».
📔البرهان في تفسير القرآن ج ۵ ص۶۳۷ ؛وسائل الشيعة، ج۷، ص۲۰۱؛ الکافی، ج۲، ص۴۹۴
@Lowhon_Mahfooz
📃💢📃💢📃💢
📃💢📃
📃
#مطاعن_في_القرآن
#شیطان
ا❁﷽❁ا
🔳اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) ؛ حقیقتِ «شیطان»
✨« يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ»
(سوره مبارکه بقره آيه ۲۰۸)
✨«و كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحي بَعْضُهُمْ إِلى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ »
(سوره مبارکه انعام آيه ۱۱۲)
ا┅═✧❁▫️❁✧═┅ا
☑️«شیطان» که در آيات حضرت قرآن به «عدوّ مبین» معرفی شده است، حقیقتِ آن اشاره اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) دارد. گرچه خداوند عزوجل در آيات حضرت قرآن هم از شیطان انس و هم از شیطان جن (ابلیس) نام برده است، اما اصل و ریشه آن به دشمن ترین دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) [دومی لعین] اشاره می نماید؛ چنانکه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) فرمودند:
▫️«..ليس في القرآن وَ قالَ الشَّيْطانُ الا و هو الثاني» (۱): در قرآن عبارت «و شیطان گفت» به کار برده نشده ، مگر اینکه مقصود دومی ملعون است.
✔️به عبارت دیگر، مصداق اتم دشمن آشکار بندگان، همان لا وجودی است که آنان را از صراط مستقیم ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) بازداشته و منحرف ساخت؛ لذا حضرت صادق آل محمد (علیه السلام) در تبیین معنای پیروی ننمودن از گام های شیطان (سوره مبارکه بقره آيه ۲۰۸) آن را به عدم پذیرش ولایت طواغیت و صنمی قریش، معنا و تفسیر نمودند:
▫️السلم؛ ولاية علي و الأئمة الأوصياء من بعده؛ و خطوات الشيطان و الله ولاية فلان و فلان (۲)
حقیقت «سِلم» (آرامش و صلح و ..) ولایت علی و اوصیاء پش از ایشان (علیهم السلام) است و مقصود از «خطوات شیطان» به خدا قسم، ولایت فلان فلان (اولی و دومی ملعون) می باشد.
◀️و نیز در تبیین این حقیقت که در زمان هر یک از رسولان الهی، شیاطینی از جن و انس مردم را گمراه می کردند (سوره انعام، آیه ۱۱۲) فرمودند:
▫️«ما بعث الله رسولا إلا و في وقته شيطانان يؤذيانه و يفتنانه و يضلان الناس بعده، ..و أما صاحبا محمد (صلى الله عليه و آله) فحبتر و زريق» (۳):
▪️خداوند هیچ رسولی را مبعوث نفرمود مگر اینکه در زمان رسالتش، دو شیطان او را اذیت و مردم را پس از آن پیامبر، گمراه می کرد.. و آن دو شیطان همراه در زمان حضرت محمد (صلی الله علیه و اله)، حَبتر و زُرَیق (کنایه از اولی و دومی ملعون) بوده اند.
🖋اما خداوند عزوجل در مقابل، با امر ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام)، فتنه شیاطین و آنچه را که آنان درصددش بودند، نَسخ و از میان برداشت؛ چنانکه حضرت قرآن می فرماید:
✨«وَ ما أَرسَلنا مِن قَبْلِكَ مِن رَسُولٍ وَ لا نَبِيٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطانُ في أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللهُ ما يُلْقِي الشَّيطانُ ثُمَّ يُحكِمُ اللهُ آياتِه وَ اللهُ عَليمٌ حَكيم» (سوره مبارکه حج آیه ۵۲)
✔️و حضرت مبیّن کلام وحی، صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند:
▫️و ما أرسلنا من قبلك من رسول و لا نبي و لا محدث «إلا إذا تمنى ألقى الشيطان في أمنيته» يعني فلانا و فلانا «فينسخ الله ما يلقي الشيطان» يعني لما جاء علي علیه السلام بعدها «ثم يحكم الله آياته» يعني ينصر أميرالمؤمنين علیه السلام(۴)
▪️قول خداوند که «هيچ رسول و پيامبر [و مُحدّثی] را پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه هرگاه آرزو [ى پيشبرد اهداف الهىِ خود مى كرد]، شيطان [وسوسه ها و] القائاتى در آن مىافكند» همان اولی و دومی ملعون هستند ؛«اما خداوند القائات شيطان را ازميان مى برد» یعنی با خلافت رسیدن امیرالمومنین (علیه السلام)؛ «پس خداوند آيات خود را استحكام مى بخشد» یعنی امیرالمومنین علی (علیه السلام) را نصرت می بخشد.
🖋بنابراین منظور از اتخاذ شیاطین به عنوان اولیاء، پذیرش ولایت ائمه جور، اعداء محمد و آل محمد (علیهم السلام) است:
✨«فرِيقاً هَدى و فَرِيقاً حَقَّ عَلَيهِمُ الضَّلالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ أولِياءَ مِن دُونِ اللَّه وَ يَحسَبُونَ أَنَّهُم مُهْتَدُون»
(سوره مبارکه اعراف آیه ۳۰)
▫️عن أبي جعفر (علیه السلام):.. يعني أئمة الجور دون أئمة الحق (۵): «گروهی هدایت شده و گروهی گمراهی بر آنان مسلّم شد؛ همانا آنان شیاطین را به جای خداوند، اولیاء خود قرار دادند» یعنی ائمه جور را به جای ائمه حق، برگزیدند.
ا┅═✧❁منابع❁✧═┅ا
(۱). تفسير العياشي ج۲ ص۲۲۳؛ البرهان في تفسير القرآن ج۳ ص۲۹۵
(۲).تفسير العياشي ج۱ ص۱۰۲؛ تفسير الصافي ج۱ ص۲۴۲
(۳).البرهان في تفسير القرآن ج۳ ص۷۷۶؛ بحار الأنوار ج۱۳ ص۲۱۳
(۴).تفسير القمي ج۲ ؛ ص۸۵؛ تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ج۹ ص۱۳۱؛ تأويل الآيات الظاهرة ص ۳۴۳
(۵).البرهان في تفسير القرآن ج۲ ص۵۲۹؛ بحار الأنوار ج۵ ص۲۳۳
📃
📃💢📃
📃💢📃💢📃💢
@Lowhon_Mahfooz
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️
#تأویل_الآیات
#سوره_توحید
#لم_یلد_و_لم_یولد
بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
✨«لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ»
(سوره مبارکه توحید ، آیه ۳)
⬅️قسمت دوازدهم
⚜️المشکوة فيها مِصباح⚜
◀️«لِمَ سُمِّيَتِ الزَّهْرَاءُ بالزَهْرَاءَ... لِأَنَّهَا تَزْهَرُ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام في النَّهَارِ ثَلَاثَ مَرَّات بِالنُّور»، إحمَرَّت وجهُ فاطمة علیها السلام، و إبيضَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام، وَ إصفرَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام؛ اين يعني « إنّا لَم نَلِد وَ لَم نولَد في البُطون ». « نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ في السّمواتِ وَ الأرَضین »؛ إحمَرَّت وجهُ فاطمة علیها السلام، نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ، إبيضَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام، نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ، وَ إصفرَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام، نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ؛ اين « لَم نَلِد وَ لَم نولَد في البُطون » است. المصباح فی مشکوة. المشکوة فيها مِصباح، إحمَرَّت وجهُ فاطمة علیها السلام، «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ». إبيضَّت وَجهُ فاطمة علیها السلام، «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ». «نَحْنُ وَجْهُ اللَّهِ»؛ « فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه ». « نَحْنُ حُجَّةُ اللَّه »، « و لَا يُقَاسُ بِنَا أَحَد».
🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
@Lowhon_Mahfooz
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️
#تأویل_الآیات
#سوره_توحید
#لم_یلد_و_لم_یولد
⚜️المشکوة فيها مِصباح⚜
🔲و آن سايه أَصْلُ كُلِّ شَرّ، بر نورِ وجهُ الله افتاد؛ بر همان جايي که « محسن » زائيده نشد. زمانيکه سايه ظلمت مطلق بر روي خورشيد افتاد، ديگر « محسن » متولّد نشد. تا زمانيکه خورشيد نور تابید و تجلّي مي کرد، إحمَرَّت، و إبيضَّت، وَ إصفرَّت، وجهُ الله متجلّي مي شد. اما سايه شومِ ظلمتِ مطلق، خسوفی که بوجود آورد، سايه زمين بر خورشيد افتاد. ظلمات، سايه اش بر خورشيد افتاد و لذا « محسن » متولّد نشد.
🔳◽️
🔳◽️🔳
🔳◽️🔳◽️🔳◽️
@Lowhon_Mahfooz