eitaa logo
محسن قنبریان
15.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
768 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش کامل ماجرای تسبیحات حضرت زهرا(س) از بحار الانوار.pdf
384.3K
📎پیوست "تسبیحات را سانسور نکنیم!" گزارش کامل ماجرای تسبیحات حضرت زهرا(س) ☑️ @m_ghanbarian
🔴 منطق علوی جبران قتل خطائی در حوزه حکمرانی 🔹 خطا در اینجا مقابل گناه است. عمدِ مُجاز مثل اجرای قصاص یک قاتل درصورت عدم عفو خانواده مقتول، از سوی دستگاه حکمرانی انجام می شود نه خانواده مقتول، اما گناه نیست و استیفای حق مقتول است. 🔹 منظور ازقتل و جرح خطایی در حوزه حکمرانی، جایی است که به نوعی حکمرانی طرف اتهام واقع میشود نه یک شخص حقیقی. گاهی حتی چون شخص حقیقی معینی در طرف مقابل معلوم نیست، ادای حق مقتول گردن حکومت می افتد! 🔹 رخ داد قتل خطایی در حوزه حکمرانی صور مختلفی دارد مثل: 🔺 فوت شدن در ازدحام هایی که برای مناسک و شعائری انجام می شود. مثل ازدحام منا و عرفات در موسم حج۱ و احتمالا در راهپیمائی ها و تشییع جنازه در زمان ما 🔺 کشته شدن در تنش های اجتماعی و اعتراضات سیاسی _که در روایات به الهائشات۲ تعبیر می شود_ بدون اینکه قاتلش معلوم باشد. 🔺 اجرای اشتباهی حد یا مجازات توسط قاضی یا حاکم۳ - و... 🔹 منطق کلی حضرت امیر(ع) در اینباره در سند معتبر عهدنامه مالک اشتر بر دو نکته است: ۱. نداشتن نخوت و تکبر حکمرانی در این خصوص (فَلا تَطمَحَنَّ بِکَ نَخوَهُ سُلطَانِکَ...)؛ یعنی چون حکومت بطور طبیعی نسبت به آحاد و مردم دست بالا دارد، این باعث نشود مساله درست و دقیق بررسی نشود! ۲. جبران خطا با ادای حق دیه و غرامت(اَن تُوَدِّیَ اِلی اولیاءِ المَقتُول حَقَّهُم). این فراز مربوط به قتل خطایی، پس از نهی اکید مالک اشتر از قتل عمد است:《اگر گرفتار قتل خطا شدی و تازیانه یا شمشیر یا دستت در مجازات کردن کسی افراط کرد _زیرا ممکن است زدن یک مشت قوی و بالاتر سبب قتل شود_ مبادا که کبر و نخوت حکومت و حکمرانی تو موجب شود حق صاحبان خون را به آنان نپردازی》 🔹 در مقایسه ی فراز قتل خطایی با قتل غیر مجاز عمدی که آنرا "دارای کیفر بزرگ"، "سبب زوال نعمت"، "پایان یافتن زمان حکومت"، "اولین داوری خداوند در قیامت" و "عذر نداشتن هیچ حکمرانی نزد خداوند و ولیّ معصوم"، فهمیده میشود: - در قدم اول باید عمد یا خطا، عذر یا تقصیر دراینباره معلوم شود. دست بالای حکومت مانع بررسی اتهام حکمران ها نشود؛ چون خطایی اش قابل جبران نزد عقلا و شرع است اما عمدی غیر مجازش، پیامدهای بسیار خطرناک شمارش شده توسط حضرت را دارد. - در قدم دوم، خانواده های آسیب دیده با فوت یا قتل خطایی با پرداخت غرامت و دیه دلجویی شوند. در همه موارد شمارش شده اول یادداشت، نص و فتوا، پرداخت دیه از بیت المال را مقرر کرده است. 🔶 پ.ن: 🔺 در حوزه حکمرانی جمهوری اسلامی نیز چنین مواردی رخ داده است. از مثل کشته شدگان انفجار قطار باری نیشابور(سال۸۲) تا به هواپیمای اوکراینی! از قربانیان ازدحام منا تا کشته شدگان در تشییع سر..دار! و... از کشته شدگان ناآرامی ها در مثل دی۹۶ و ۹۸ و... تا برخی فوتی های زندان مثل ماجرای و نمونه های دیگر در اوین...! 🔺 در همه موارد منطق علوی حکمرانی اقتضاء دارد، حاکمیت بخاطر حکومت و دست بالا داشتن، دچار نخوت نشود و متهمان از لایه های حکمرانی را در دادگاه صالحه قضاوت عادلانه کند و در صورت اثبات خطا، پرداخت دیه و غرامت را فوری انجام دهد. 🔺 طبیعی است چنین پرونده هایی سوژه اصلی دشمنان حکومت اسلامی برای مقابله شود؛ اما مانع اجرای آن عدالت نیست. دستور قرآن در اینباره صریح است: لایَجرِمَنَّکُم شَنَئانُ قُوم الّا تَعدِلوا: مبادا دشمنی شما با قومی وادارتان که به عدالت رفتار نکنید(۸مائده)؛ وقتی باید درباره خود دشمن عدالت رفتار کرد، سوژه دشمن _که از مردم بی گناه است_ به اولویت باید درباره اش عدالت و انصاف ورزید؛ چه در حق دادرسی، چه اطلاع رسانی درست، چه حقوق مالی و چه معنوی. مثلا اگر به هر دلیل برخی از آنها شهید اعلام میشوند در گرامیداشت و تجلیل هم به قدر خود در دستگاه تبلیغی یاد شوند. 🔺 گزارش مکفی و شفاف و به موقع عملکرد به مردم، راه دشمن برای سوژه سازی را می بندد. 📎پی نوشت: ۱.ر.ک: تهذیب الاحکام ج۱ص۲۰۱ ۲.ر.ک: همان ج۱۰ص۲۰۳/ هم جواهر الکلام ج۴۲ص۲۳۸ ۳.ر.ک:همان ج۱ص۲۰۳ مطالب مرتبط: - جلسه پنجم عاشورا؛ نزاع دو اسلام - یادداشت امیرالمومنین(ع) با قتل خطایی آشوبها چه می کرد؟! 📝 محسن قنبریان 1400/10/17 ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️تلازم سه گانه (ولایت، عدالت، پیوستگی اجتماعی) قسمت سوم/ ۱۷دی۱۴۰۰/ هیات صاحب العصر(عج) اراک • تبعیض هم ضد عدالت هم ولایت و هم موالات! • با تبعیض وقتی پیوستگی اجتماعی آسیب ببیند، امنیت ملی هم به خطر می افتد! • ولایت در کتاب طرح کلی رهبر انقلاب، منطبق بر همان ولایت و موالاتی است که بیان شد • آنجا هم کارکرد اصلی ولیّ، عدالت اجتماعی بیان می شود (تفسیر زیبای آیه۵۵ مائده) • صدیقه طاهره(س) فقط از عدالت ، دو بار گفت: تنسیقاً للقلوب (پیوستگی مردم باهم)/ ایناساً للرعیه (پیوستگی مردم با حاکمیت) • عدالت اجتماعی چگونه انس با حاکمیت را موجب می شود؟ - خَوَر(=سستی) حاکم بدتر از جور سلطان! - هم فتنه گر رخنه کرده در صف مردم و هم متجاوز به حقوق مردم بین کارگزاران را باید مشمول عدل در احکام کند تا مردم انس بگیرند. ☑️ @m_ghanbarian
🔍 تنظیم دید در دعوای کوچک بینی و بزرگ بینی! به زباله گرد یا اتوبوس خواب یا...، اگر توجه دهی؛ از برخی می شنوی که: "توجه به راهبرد کلان پیشرفت و تمدن اسلامی، چاره است نه دمیدن به این امور خُرد!" "راهبرد اخراج آمریکا از منطقه را فدای این سیاه نمایی های کوچک نکنید!" به گمانم احیاناً امیرالمومنین(ع) هم راهبرد می فهمید! درباره اضمحلال اسلام اموی هم راهبرد داشت؛ اما بهترین فرماندهان و استاندارانش -مثل مالک- را در بزرگ بینی و کوچک بینی تنظیم دید می داد: 《خدا را خدا را در حق طبقه فرو دست در نظر بگیر! آنان که بی چاره اند ؛ از مساکین، نیازمندان، بینوایان و زمین گیران...، از تو خواسته شده حق همه ایشان را رعایت کنی! نشاط و سرخوشی، تو را از توجه به آنان باز ندارد. زیرا: فَانَّکَ لا تُعذَرُ بِتَضییعِکَ التافِهَ الاَحکامِکَ الکثیرِ المُهِم: پرداختن به کارهای بزرگ و مهم تو را از ضایع کردن امور کوچک اینان معذور نمی سازد! هرگز به امور آنان بی اهتمام نباش!》(عهدنامه مالک اشتر نامه۵۳ نهج البلاغه) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅ در سینما فلسطین برگزار می شود؛ 💢 سخنرانان ویژه دوازدهمین جشنواره عمار معرفی شدند 📌 حسن رحیم پور ازغدی، دکتر حسن عباسی، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قنبریان و دکتر مجید شاه حسینی در دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار سخنرانی می‌کنند http://hvasl.ir/news/480724 ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 آقای اژه ای خودتان مخاطب این سخنان اید! • آقای اژه ای به خدا مخاطب این حرفها خودتان هستید! گناه دوستان این انقلاب چیست که باید مورد سؤال رفتارهای غیر قانونی و غیر شرعی باشند؟! • دیروز ماجرای فیلم های زندان و این روزها رسانه ای شدن پابند به یک زندانی سیاسی در بیمارستان (بکتاش آبتین)! در هردو مورد هم مسئول امور زندانها وعده برخورد با عوامل خاطی می دهد!!! ❓مگر چقدر عوامل خاطی دارید که این مواردش رسانه ای شده است؟!! ❗️برخوردی که بازدارنده نیست و باز تکرار میشود چه فایده ای دارد؟! • درباره احکام زندانی سیاسی سخن بماند برای بعد! ❗️باز هم دستتان درد نکند که جای ما، خودتان می گویید! همین حرف خشک و خالی هم، گفتنش در چشم برخی، آدم را مجرم و ضد انقلاب می کند!!! محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ☑️ @m_ghanbarian
• متن کامل بخشنامه جدید سازمان زندانها پس از مواردی از رسانه ای شدن نقض کرامت انسانی زندانیان و اعتراض های مردمی را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/b72158 امیدواریم همه این موارد، کامل اجرایی شود و دیگر شاهد موارد تخلف و بالتبع سوژه سازی برای دشمنان نباشیم. • رئیس قوه قضائیه نیز اخیراً گلایه هایی از برخی ضابطین قضائی در برخی از موارد داشتند که امیدواریم با پیگیری کامل، ضابطین منضبط بر موازین گردند. در اینباره تحقق کامل فرمان ۸ماده ای امام خمینی (بخصوص مواد ۳تا۶) باید مورد مطالبه مردم و مسئولین مربوطه باشد: https://b2n.ir/t95284 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دستور رئیس جمهور برای اصلاح فوری نظام پرداخت یک قانون نظام پرداخت واحد برای حقوق در ادارات دولتی تنها چاره برای عادلانه کردن نظام پرداخت است. رئیس جمهور برای چندمین بار بر آن تاکید و کار جهادی برای تنظیم فوری آن را مطالبه کردند. کارشناسان و دغدغه مندانی که چند ماه است پیگیر تحقق آن هستند به تکاپوی بیشتری افتاده اند. ان شاء الله زودتر این لایحه تنظیم و از تبعیض قانونی و شبه قانونی در تفاضل های غیر متعارفِ پرداخت حقوق جلوگیری شود! 📌بیشتر بخوانید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2228 ☑️ @m_ghanbarian
⁉️ تخطئه، هدیه الهی است؟!! مهمترین اندیشه امام خمینی و جمهوری اسلامی ولایت مطلقه فقیه بود. امام جمعه تهران قرائتی از آن ارائه کرد که موجب مباحثه و مکاتباتی بین ایشان و امام شد. امام در عین پافشاری بر ولایت مطلقه، حق اشکال را به رسمیت شناخت و بالاتر تخطئه کردن (نسبت خطا دادن به همدیگر) را هم یک هدیه الهی شمرد: "نباید ماها گمان کنیم که هر چه مى ‏گوییم و مى‏ کنیم کسى را حق اشکال نیست. اشکال، بلکه تخطئه، یک هدیه الهى است براى رشد انسانها." (امام خمینی۶۶/۱۰/۱۶) براندازان فتنه جو از یکسو، متملّقان و طوطی صفتان از سوی دیگر این هدیه الهی را در جمهوری اسلامی کم و کمتر کردند؛ نسلی را پای منبر و تریبون باقی گذاشتند که اغلبِ هنرش کشف و اتهام زاویه های فکری و عملی با ولایت است! ولیّ فقیه اما در کتاب طرح کلی، ایمان مقلدانه و متعصابه ی یک نسل را موجب سیل بی دینیِ نسل بعد می شمرد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
⚔آقایان پایتخت به داد بهبهان برسید! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
آقایان پایتخت به داد بهبهان برسید! 🔸امنیت کور، امنیت نقطه زن! • موشک نقطه زن ثمره تلاش تهرانی مقدم هاست تا در حمله نظامی بیرون مرزها بجای بمباران کور، نقطه زنی شود. با دقت بالا امنیت و آسایش روستا و شهر کنار مقر داعش تامین شود و فقط دشمن داعشی هدف قرار گیرد. • امنیت داخلی، رویکرد تهرانی مقدم ها را کم دارد! وقتی مردم در زندگی یومیه شان از دست اشرار، بی چاره اند و صدای تیراندازی شب و روز در شادی و عزا به گوششان است؛ امنیت نقطه زن یعنی در همین وقت، اشرار را از زندگی مردم جمع کردن. امنیت کور، بستن کل شهر با نیوجرسی و بلوک بتنی در مناسبتی خاص (احتمال اعتراض به یک سیاست، سالگرد آبان۹۸ یا...) است! 🔸امنیت کور، دوبار حق از مردم ضایع می کند: - یکبار حق امنیت شان در زندگی یومیه! - یکبار هم حق سیاسی شان برای تجمع قانونی و...! • وقتی انتظار داریم در مواقع اعتراض خیابانی، مردم صف خود را از آشوب طلبان جدا کنند؛ باید این انتظار مردم را هم محقق کنیم که در طول هفته و ماه اشرار را از زندگی اجتماعی-خانوادگی آنها جمع کنیم! • مردم بهبهان مدت مدیدی است امنیت نقطه زن می خواهند اما امنیت کور برایشان تمدید میشود! و از آن امنیت کور هم آسایش و امنیت در زندگی یومیه نصیبشان نمی شود! 🔸سنگ بسته و سگ باز! ناامنی شهر دارد از ماهها گذشته و به سالها می رسد! طومار و کمپین و حتی جلسه با نماینده ولی فقیه استان و فرمانده انتظامی استان و هرکار قانونی که فکرش را بکنید، انجام داده اند؛ اما هنوز ناامنی توسط برخی افراد مسلح در شهرشان هر هفته ماجرا دارد! ظاهرا از عهده مسئولین شهرستانی خارج است که بتوانند سامانی دهند؛ بلکه جایش برخی مطالبه گران امنیت را دادگاهی می کنند! از مقام قضائی تا انتظامی در اینباره هیچ اغماضی نمی کنند تا حتما برای مطالبه گر حکم بگیرند! سنگ بسته و سگ باز است! آقایان بالادستی باید کاری کنند. 🔸اقلا بخاطر امنیت ملی...! چرا اینقدر سلاح سازمانی در دست افراد در عروسی و عزا هست و جمع نمی شود؟! چگونه از دزدی تا تسویه حساب شخصی و دعوای قومی راحت در شهر اسلحه کشیده و تیراندازی میشود؟!! هیچ کار موثری که ریشه این ناامنی ها را بخشکاند نمیشود! الان برخی دستگاههای مسئول از دستگیری و زندان چند مورد می گویند، اما هر هفته ماجرا جاری است! در آبان۹۸ یک گروه کوچک همه بانکهای شهر را آتش زدند و سوژه ضد امنیت ملی ساختند! گاهی راه ورودی شهر را بسته اند! باز هم ممکن است پیش بیاید، زندگی مردم پیشکش، اقلا بخاطر امنیت ملی و امنیت نظام کاری بکنید! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سینمای عدالتخواه؛ ارزشها، ضد ارزشها ۱۴۰۰ ▫️تجسم، نمایش، سینما • دو نمایش در قرآن - صدق و عدل دو رکن نمایش قرآن • اسطوره و سحر را قرآن افک می داند - دروغ و جور در این تولیدات ▫️عدالت • "عدالت بر" و "عدالت در" - مضمون در عدالت تشریعی بررسی می شود • عدالت، استقامت بر صراط مستقیم است - عدالت، بسط صفت حضرت حق در عالم است ▫️سینمای عدالتخواه • ۵اصل در سینمای عدالتخواه ۱- افک نباشد! (از دستفروش تا برخی فیلمهای فرهادی) ۲- چالش مسأله با بیّنات! (دیدن این فیلم جرم است!) ۳- رابین هود و میتی کومان، عدالت اسلامی نیست! (مقایسه هیولای پول و دادِستان) - دو نحوه مواجهه فیلسماز با امنیتی ها ۴- قسط خواهی! (خروج چون دعوای بورژوا و اشراف با حاکم در راستای تعدیل قدرت به وسیله ثروت نیست، پسند سینمای روشنفکر نیست) ۵-فیلمساز عدالت خواه! (سینمای زرد از ۲۰ فیلم دانشجویی یکی را به جنبش عدالتخواه اختصاص نداده!) ☑️ @m_ghanbarian
✴️ اقیانوس یا برکه چه فرقی می کند؟! 1⃣ • در متن اول قانون اساسی(سال۵۸): - اداره اش شورایی(نماینده سه قوه) - تنظیم خط و مشی کلی سازمان و اصول برنامه ها با شورا -انتخاب مدیر عامل با اکثریت آراء • پس از بازنگری سال ۶۸: - مدیریت متمرکز - شورای سیاستگذاری کنسل - فقط شورای نظارت، آنهم ذیل مدیریت • سال ۷۳: - مدیریت وقت سازمان همه اختیارات شورای سابق را طلب کرد - رهبر انقلاب موقتا موافقت کرد تا قانون معین کند! • سئوال اساسی این است این قانون چه شد؟! الان آن اختیارات، موقتا(!) دست رئیس سازمان است یا در جای دیگر برای او تعیین تکلیف میشود؟! شایعات درباره تذکرات به رئیس جدید از سوی شورای امنیت ملی یا بیت رهبری چقدر حقیقت دارد؟! اقیانوس مردم حق دارند بدانند؟! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✴️اقیانوس یا برکه چه فرقی می کند؟!2⃣ • قانون خط و مشی و اصول برنامه های رسانه ملی(۶۱/۴/۱۷): - ماده۷: صدا و سیما متعلق به تمامی ملت و باید منعکس کننده زندگی و احوال تمامی اقوام و اقشار مختلف کشور باشد؛ بدیهی است که در این میان تکیه اصلی بر اکثریت های اعتقادی(مسلمانان)، اقتصادی(مستضعفان) و سنی(کودکان و نوجوانان) باشد. - ماده۱۵: صدا و سیما زبان گویای ملت و چشم و گوش حساس کشور است؛ از اینرو وظیفه دارد خواست ها، نیازها، مشکلات مردم را به اطلاع مسئولین برساند و مردم را در جریان کامل فعالیت ها، برنامه ها، پیشرفت ها و مشکلات نهادهای قانونی کشور قرار دهد و در جهت برقراری تفاهم و ارتباط هرچه عمیق تر مسئولین و اقشار مختلف مردم تلاش نماید. • سؤال اساسی - واقعا رسانه ملی صدای مستضعفین است؟!! صدای محرومین از آب و کار در آن بلند تر است یا شرکتهای بازرگانی و رپورتاژهای سرمایه داری؟! - شکاف ملت_دولت ضرورت آن تفاهم را دوچندان نکرده؟ با کارهای کلیشه ای و نپرداختن مشکلات جدی طرفین چقدر این ایجاد تفاهم ممکن است؟! برکه ای که آسیابی بچرخاند از اقیانوسی که فقط نقش آبی زمین باشد ارجمندتر نیست؟! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سلسله بحث جلسه بیست و دوم ۲۴دی۱۴۰۰ 🔸 اختلال های فن آوری زبان • زبان/ بیان/ کلام • نظم طبیعی این سه • دو اختلال اول(زبان و بیان) بشری است: خطبه۲۳۳ • اختلال سوم(کلام) اخلاقی است: حکمت ۲و۴۰و۴۱و۶۰ • وضعیت اعلای نظم طبیعی: خطبه۲۳۳ • ۵درمان برای اختلال سوم حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖 خلاصه جلسه بیست و دوم سلسله بحث ۲۴دی۱۴۰۰ حجت الاسلام قنبریان • نسبت زبان، بیان، کلام - "زبان" پاره گوشتی با توانایی اعجاب آور در خلق اصوات و الفاظ (حکمت ۸) - با آن توانایی هنوز انسان بهیمه و مبهم گوست تا "بیان" بیاموزد(علّمه البیان) - "کلام" محل اتصال این فن آوری به دریافت های عقلی و قلبی است ⬅️ بیان غیر از کلام است ؛ "خوب حرف زدن" (روان، فصیح، بدون تپق، و...) "فن بیان" است اما "حرف خوب زدن" (جملات گویا و رسا برای معانی یافتن و...) "هوش کلامی" است. • نظم طبیعی این سه: کلام⬅️ بیان⬅️ لسان اوجش در اهلبیت است که "امیران کلام" اند، کلام در آنها ریشه دوانده و سایه هایش بر بیان و زبان افکنده است (خ۲۳۳) • اختلالها ۱.اختلال در زبان: سنگینی زبان و کندی سخن و... ۲. اختلال در بیان: بیان ضعیف با تکه کلام و تپق و... ۳. اختلال در کلام: کلام سبک و کم مغز، وراجی با معانی اندک و... - دو اختلال اول طبیعی و سومی اخلاقی و مذموم است. - صدر خطبه ۲۳۳ درباره دو اختلال اول است؛ وقتی خواهر زاده حضرت نتوانست روی منبر حرف بزند :"زبان پاره ای از انسان است،اگر انسان توانِ گفتن نداشته باشد زبان او را یاری نرساند و اگر برسخن گفتن توانا باشد،سخن به زبان مهلت درنگ ندهد" • بدترین اختلال - نامتوازن شدن نسبت کلام و بیان ، یعنی پیشی گرفتن "خوب حرف زدن" از "حرف خوب زدن" و فن بیان در آدمهایی با هوش کلامی کم، بدترین اختلال است. - به جایی می کشد که "زبان" امیر می شود و انسان نزد خود بی ارزش می شود(حکمت۲) وقتی انسان می بیند دارد می بافد و به اندازه اش مغز و معنا نیست ، احساس بی ارزشی و سبکی می کند و دیگران هم متوجه می شوند - این آدمها خطرناک اند و زبان گزنده می یابند(حکمت۶۰) و با زبان می خواهند خود را امارت دهند و دیگران را عقب بزنند. - این همان کسی است که حضرت می فرماید قلبش وراء زبانش است(حکمت۴۰) یا می فرماید: قلبش در زبانش هست(حکمت ۴۱) یعنی اول می گوید بعد متوجه می شود! - زبان امیر باشد؟ یا کلام؟ یا انسان امیرِ کلام(اهلبیت)؟ تفاوت احمق و عاقل و معصوم است. • ۵درمان: ۱. فن بیان از هوش کلامی پیشی نگیرد! اندیشیدن در کلام قبل از گفتن(الترویّ فی القول یومن الزلل) ۲.ابزارهای بیانی نوبه نو (توییتر و ...) از کتابخانه دورت نکند ! توئیتر باید غرر الحکم دانشمندان باشد نه چرندگویی پرگویان! ۳.با مراقبه متوجه ،زوائد بیان در نسبت با کلام میشوی، آرام آرام زوائد را حذف و امساک کن (من امسک عن فضول المقال شهدت بعقله الرجال) ۴. با زیاد سخن گفتن در ذکر و یاد خدا می توانی تحفظ لسان کنی(دستور آیت الله بهجت) فرق ذکر و بیان این است که "اشتغال به ذکر موجب نطهیر ذکر می شود"(من اشتغل بذکرالله طیّب الله ذکره) اما بیان، هرچه بیشتر ،آلودگی بیشتر! ۵. از بداهه گویی بپرهیز! قبل از تسلط عقل و قلب بر کلام و بیان ، بداهه گویی نکن (عند بدیهه المقال تُختبر عقول الرجال) * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
🎥 سینمای عدالتخواه؛ ارزشها، ضد ارزشها ۱۴۰۰ حجت الاسلام قنبریان ◽تجسم، نمایش، سینما 🔴 دو نمایش در قرآن مراد از نمایش این است که پیامی در قالب یک بازی و نمایش منتقل شده درحالیکه می شد از طریق وحی همان پیام ابلاغ شود. 1) دو فرشته به محراب حضرت داود آمدند و مخاصمه ای را مطرح کردند تا او، بینشان حکم کند. نمایش را اینگونه مطرح کردند که برادرم 99 گوسفند دارد و می خواهد تنها گوسفند مرا هم بگیرد و در استدلال کردن و خطاب کردن هم بر من چیره شده است. حضرت داود به برادر گفت با این کارت، به او ظلم می کنی و البته خیلی از شریک ها به همدیگر ظلم می کنند. سپس حضرت داود متوجه شد که این، امتحان او بود. 2) پس از کشته شدن هابیل توسط قابیل، خدای متعال کلاغی را فرستاد تا به قابیل نشان دهد با پیکر برادر خود چه کند؟ ماجرای وضو گرفتن امام حسن و امام حسین برای یاد دادن وضو به پیرمرد نیز از همین قبیل نمایش است. 🔸️طرح حکمی بحث کار عقل نظری، گرفتن علم از مبادی عالی است و جبرائیل و جنود تحت امر او، موکلان علم هستند. و هرکسی هرچیزی یاد می گیرد در هر حوزه ای از علم و کشف واقع، به وسیله این جنود است و همه کارهایی که برای یادگیری علم انجام می شود، نفس را مستعد می کند. اما عقل عملی در ذیل عقل نظری قرار می گیرد و اثر گذاری در مادون را برعهده می گیرد مثل اینکه یک هنرمند، معرفتی را در یک قالب هنری مانند رمان، شعر، فیلم و ... درآورد. پس سینما و نمایش از شعب عقل عملی است که عقل عملی خود اثرگرفته از عقل نظری است. 🔹️ اسطوره و سحر را قرآن افک می داند صرف اینکه اجزای یک داستان فرضی باشد، موجب کذب و دروغ بودن آن نمی گردد اما اگر به لحاظ ترکیب و تألیف، منطبق بر نوامیس عالم و صنع و حکمت الهی نباشد، افک خواهد شد. افک همان اسطوره در ادبیات است که قرآن، آن را یک امر خلق کردنی می داند. مثلا اسطوره های هومر واقعا اثر جذاب هنری است اما چون مطابق با واقع نیست و عالم، چنین خدایگانی را ندارد، افک است. همچنین آن چیزی که ساحران فرعون درست کرده بودند را قرآن افک می داند که اژدهای حضرت موسی، افک آن ها را بلعید نه طناب ها را! درنتیجه مردم حقیقت را دیدند که صرفا مقداری طناب در حال تکان خوردن هستند. ◽عدالت -"عدالت بر": آن چیزی که ساخته می شود، منطبق بر نوامیس عالم باشد که صدق و عدل، دو رکن نمایش آن هستند.پس تصویری که ارائه می شود -در هر حوزه ای که باشد-، باید مطابق با آن نوامیس باشد تا افک نگردد. یعنی بر سبیل عدالت باشد تا آن چیزی که خلق می شود، در تضاد با خلقت الهی قرار نگیرد. مثال آن، شعر دعبل خزاعی و برخی شعرای دیگر است که امام درباره آن فرمود: روح القدس انشاء و بر زبان تو جاری کرد. یا لسان الغیب بودن حافظ بدین معناست که اتصالی با غیب دارد که لسان آن شده است. درنتیجه سازه خارج شده از عدالت، افک و جور است. -"عدالت در": مضمون و پیام آن، عدالت باشد که این، در ذیل عدالت تشریعی قرار می گیرد. عدالت از درون یک فرد شروع شده -که تعدیل قوای جاذبه و دافعه و درک کننده و ... اوست-، و احکام و تعالیمی که این عدالت را می سازند، احکام عادلانه نامیده می شود. چنین آدمی که از درون عادل شده است، صلاحیت پذیرفتن منصب های مهم اجتماعی مانند قضاوت و شهادت و امامت جماعت و مرجعیت و... را دارد، تا تناسب بین نیروهای مختلف در جامعه و اعطای حق هرکسی به خود و تا خدای متعال که اسماء الهی اقتضای اطلاق دارند اما اسم حکم العدل آنها را منظم کرده است و تجلی آن در فرد و اجتماع، باعث عدالت شخص و عدالت اجتماعی می شود. 🔸️عدالت، استقامت بر صراط مستقیم است اگر عدالت در انسان و اجتماع و انسان کامل و خدای متعال را کنار هم قرار دهیم، یک خط مستقیم به نام صراط مستقیم می شود که عدالت در جامع ترین معنای خود، استقامت بر این صراط مستقیم است. ⏪درنتیجه عدالت، بسط صفت حضرت حق در عالم است؛ یعنی کسی که روی زمین عدالت گستری کند، در محضر خدا امور را منظم می کند و این، کاری خدایی است. ☑️ @m_ghanbarian