eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
867 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ گزیده جلسه ششم سخنرانی نسل مستشهد ۹۶ ✅ اهل اباء را با فرصت طلبان وکاسبان اشتباه نگیریم 🔺ابن ابی الحدید گرچه اباعبدالله را سید اهل اباء می شمارد اما در شمارش اهل اباء به خطاء میرود وکسی مثل یزید بن مهلب را هم اهل اباء می خواند. در حالیکه او خود کارگزار اموی بود وتا وقتی منافعش به خطر نیافتاد از آنها جدا نشد. 🔺اینکه پس از زندانی شدن بخاطر اختلاس ،فرار کرد وعلیه اموی ها شورش کرد او را اهل اباء نمیکند. شعارهای احیاء سنت وحمایت برخی شعرا از او چهره ای مقاوم ومبارز ساخت که دست آخر شکست خورد وبا 4 برادرش کشته شد .خانواده اش فرار کردند که تعقیب وکشته شدند. بین شعارها وعمل او با مثل حسین فاصله بسیار است. ✅ در مقابل، اهل اباء واقعی را هم تحقیر نکنیم 🔺وقتی مسلم برای سید آزادگان جهان در کوفه بیعت جمع میکرد عده ای میگفتند آل علی را آزموده ایم بکار نمی آیند! شکست صفین را نه از خود از علی می دانستند ! صلح تحمیلی بر امام مجتبی را تقصیر امام می دانستند! وحالا دیگر حاضر نبودند با حسین ریسک تازه ای کنند! این وهن وتحقیر اباء از ننگ را به خطر می اندازد. ✅ دومثال معاصر 🔺حساسیت سر برجام و مذاکره با کدخدا چیز بجایی بود . ملتی که در طول تاریخ معاصر از اینها زخم خورده ومورد ظلم وضیم واقع شده جادارد با حساسیت نظارت کند. 🔺اما اینجا دو مشکل بالا رخ داد: برخی فرصت طلب وکاسب از نقد وچالش برجام دنبال منافع خود بودند. بود کسی که کاملا همراهی میکرد تا رئیس جمهور با او در افتاد یکباره ناقد برجام شد! از آنطرف هم دلواپسی را فحش کردند و به ریشخند گرفتند درحالیکه بسیاری از آنها آدمهای صادق و مطلعی بودند که صرفا حساس بودند و امروز را می دیدند. ✅ ویژگی دیگر اهل اباء مردم داری وتکریم آنهاست 🔺اهل اباء واقعی ضد مردم نیستند. با طاغوتها وزیاده خواهان بد اند نه با بی خبران ومردم عادی. هیچکس مدارای امام مجتبی با شامی هتاک به امیرالمومنین را سازش نمی داند بلکه به آن اخلاق افتخار میکنیم. چرا که مردم بی اطلاع تحت تاثیر دستگاه تبلیغی اموی به جهالت چیزی می گفتند .این با هتک حرمت مثل ابو عفک ها وسلمان رشدی ها فرق میکند. 🔺اهل غیرت و اباء به بی حجاب خیابان گل دهند وبه نرمی او را دعوت کنند اما به قاچاقچیان ساپورت وپوشاک که از مجاری قانونی استفاده ودر قدرت هم نشسته اند فریاد کنند. ✅ توصیه امام صادق(ع) 🔺امام به اصحابش توصیه کرد مردم عادی اهل سنت ومخالف را به بهترین شکل مدارا کنند وحتی ضیم آنها را تحمل کنند. "تحملوا الضیم منهم" ☑️ @m_ghanbarian
🔅خدای آتش نشان نه آتش فشان! در نگاه عرفانی قرآن هم "آتش"، هم "آتش زن" و هم "آتش گرفته" خود ماییم. کجای ما آتش است؟ اعمال فاسد، اخلاق فاسد، عقاید فاسد! خدا کسی را بخاطر خوردن مال یتیم آتش نمیزند. کسی که مال یتیم می خورد، آتش میخورد! نفس ابلیسی ما آتشفشان است! هردم آتشی برمی افروزد. از قضا خداوند آتشنشان است! هزاران شعبه آتشنشانی در زندگی ما دارد: عرفه، قدر، کربلا، دعا و توسل، کمک به فقیر، مریضی و تب، نگاه به کعبه و امام و عالم ربانی و... وای برما اگر با این همه آتشنشانی خدا، باز قیامت در آتش فشانی نفس مان مانده باشیم! ☑️ @m_ghanbarian
✅پرونده اول کارگاه فقه تراز انقلاب: زندگی اشرافی ✅ویژه طلاب و دانش پژوهان فقه ✅تعقیب مباحثات فقهی این طرح بحث در گروه مجازی کارگاه فقه تراز انقلاب ✅فضلای دوره سطح حوزه برای عضویت در گروه شماره شان را به مدیر کانال بفرستند ☑️ @m_ghanbarian
کارگاه فقه۲.mp3
9.87M
📚پرونده اول کارگاه فقه تراز انقلاب: زندگی اشرافی ☑️ @m_ghanbarian
نسل مستشهد۷.mp3
15.5M
سخنرانی دهه ۹۶ ⭕️نسل مستشهد جلسه هفتم @m_ghanbarian
⭕️ گزیده جلسه هفتم سخنرانی نسل مستشهد ۹۶ ✅ لزوم حفظ روحیه اباء از ضیم وشهادت طلبی 🔺روزنامه ای اسرائیلی در یادداشتی به تحقیقات 11 ساله یک محقق اسرائیلی درباره کتابهای درسی ایران پرداخت. که در آن شهادت طلبی به بچه ها آموزش داده میشود. به درس رهبرکوچک در کتاب ششم دبستان هم پرداخته بود. یادداشت نویس از این تحیق استفاده کرد که : "یک توافق سازنده(هسته ای)با روحانیون نیازمند تغییراساسی کتابهای درسی مدارس ورویکردها وتاکتیکهاست"! توافق ومذاکره را با از بین بردن آن روحیه ودلیری ملازم میکنند! 🔺از آنطرف استشهاد تقلبی می سازند تا جنایت کند وبا انتحار مردم مظلوم را بکشد وطاغیان بزرگ را رها کند (داعش والقاعده و...) تا از این طریق در سطح وسیع علیه روحیه اباء از ضیم وسازش ناپذیری تبلیغات کنند واز نصاب اباة الضیم در جامعه بکاهد. 🔺اما خودشان کمپ انجیلی راه می اندازند وبوش را بعنوان نماینده خدا تقدیس کرده به بچه ها کشته شدن در راه مسیح (!)را می آموزند! ✅ روش اخلاقی اهل الاباء 🔺اهل اباء در ذلت ناپذیری خود از روش غیر اخلاقی استفاده نمیکنند. مسلم، عبیدالله را درخانه هانی ترور غافلگیرانه نکرد با وجودی که با این کار شاید کوفه سقوط میکرد واز دست بنی امیه خارج می شد . دلیلش این بود که الاسلام قید الفتک: اسلام اجازه اینجور کشتن نمی دهد. 🔺نه فقط با دشمنش ،دوستش را هم غافلگیر نمیکند شب عاشورا صراحتا از شهادت گفته شد تا همه دانسته انتخاب کنند وکسی فریب نخورد .امام فرمود چون نیرنگ حرام است. 🔺امیرالمومنین علی رغم انتقاد از عثمان، آب بستن بر او را نکوهش وخود برای شکستن محاصره آب وغذا اقدام کرد اما در مقابل اموی ها در صفین آب را برسپاه امام بستند اینجا هم آرام نمی نشیند خطبه 51 نهج البلاغه را انشاء کرد که پدر نهضت عاشورا شد: "شما را دو راه درپیش است یا تن دادن به ذلت وفرو افتادن از منزلتی که در آن هستید، یاسیراب کردن شمشیرها از خون وسیراب کردن خود از آب. اگر مقهور شوید زندگیتان مرگ است واگر پیروز شوید مرگتان زندگی است." ابن ابی الحدید ذیل این خطبه بحث ابات الضیم را مطرح وسید الشهدا را سید اهل اباء می خواند. می بینی نه در حق مخالفین ظلم میکنند وظلم وننگ دشمن را تن می دهند. پس از این خطبه امام حسین (ع)آب را در صفین باز کرد. 🔺عبیدالله درکربلا هم برحسین آب بست.وبه قحط آب، طعنه ها هم افزودند که از این آب حیوانات میخورند اما یک قطره اش را به شما نمی دهیم. عجیب اینکه میگفت همانجور که با خلیفه مظلوم(عثمان)کردید!!! 🔺امام زیر بار این ظلم هم نمی رود گروه 20 نفری برای آوردن آب می فرستاد .گاه موفق میشدند یک مشک آب بیاورند وگاه بخاطر ولع کودکان همان یک مشک هم برزمین می ریخت! اما بستن آب حسین را ذلت پذیر نکرد. 🔺طلب آب برای علی اصغر اتمام حجت بود نه تسلیم وکوتاه آمدن از موضع. دشمن هم بخاطر همین عصبانی بود که حاضر است کودکش کشته شود اما دست از نه به یزید برندارد. لذا کودک را رها نکردند تا خود از تشنگی بمیرد حتی با تیر معمولی او را نزدند! سه شعبه وبریدن گوش تا گوش طفل ،انتقام از حسین بود شاید بشکند وتسلیم شود. اما آن روح بزرگ با یک جمله همه لشکر دشمن راشکست: "هون علی مانزل بی انه بعین الله":ـاین ماجرا برمن آسان شد چون در پیشگاه الهی است! این یعنی سید اهل الاباء. ☑️ @m_ghanbarian
🔴دوره ی آقا زاده ها! #محسن_قنبریان #عاشورا_موج_سوم_انقلاب_محمد(ص) #مشکل_آقازاده_ها! #چهل_سالگی_انقلاب #بحثی_برای_محرم۹۷ ☑️ @m_ghanbarian
نسل مستشهد۸.mp3
15.16M
سخنرانی دهه ۹۶ ⭕️نسل مستشهد جلسه هشتم @m_ghanbarian
⭕️ گزیده جلسه هشتم سخنرانی نسل مستشهد ۹۶ ✅ نسل مستشهد و اهل الاباء نه جنگ طلبند ونه سازش پذیر 🔺حق وباطل بهم نزدیکند. اباء از ضیم از "ذاتیات" جنبش عاشوراست یعنی نمیشود از آن جدا شود و عاشورا ،عاشورا بماند. اما رفتن به کوفه واصرار بر آن "عرضی" این قیام است گزینه های دیگر هم میشود پذیرفت. برخی نقلها وحوادث عاشورا راطوری تحلیل میکنند که نه به یزید هم قابل جایگزینی باشد! این بزرگترین تحریف عاشوراست. 🔺از آن طرف برخی صورت وتاکتیکی خاص را جوری بیان میکنند که انگار کوتاه آمدن از آن مساوی پذیرش ذلت است مثلا اگر امام از کوفه رفتن پشیمان وسراغ شام رود چه از روح عاشورا کم میشود؟! 🔺اهل اباءجنگ طلب نیستند یعنی بهانه دست دشمن نمی دهند تا جنگی تحمیل وبی گناهانی کشته شوند .اما اگر اباء از ضیم آنها ،چاره ای جز جنگ نداشت(مثل ماجرای صفین که در جلسه قبل گذشت یا جریان عاشورا)آنوقت سازش نمیکنند وجنگ را بهتر از ذلت می دانند. 🔺به تعبیر دیگر : -برخی عاشورا ستیزند(مثل معاندینی که عاشورا را جنگ دو عرب میخوانند وبه ایرانی خورده میگیرند چرا وقت وسرمایه صرف آن میکنی؟!) -برخی عاشورا پذیرند :یعنی اگر با طی همه راههای منطقی، دشمن بین جنگ وذلت مخیرمان کرد فرزند عاشوراییم.این گفتمان انقلاب اسلامی است. -برخی عاشورا گریزند:حسین را دوست دارند اما مطلقا نمیخواهند به هیچ نحو کارشان به عاشورا بکشد حتی به قیمت کوتاه آمدن سر حرف اساسی (نه به طاغوتی مثل یزید)!اینها صراحتا نوشتند فرق ما (با گفتمان قبل) این است که از آمریکا میترسیم! رهبری ایران که عاشورا پذیر است در 25 سال رهبری اش، 6 جنگ از سر مردمش دفع کرده است یعنی اباء از ضیم وعاشورا پذیری مساوی جنگ طلبی نیست. ✅ کارهایی که اباعبدالله انجام داد تا جنگ طلب وشورشی جلوه نکند: 1⃣ رفتن در شاهراه اصلی در وقت خروج ونپذیرفتن پیشنهادهای رفتن به کوهها وریگزارها. 2⃣ همراه بردن خانواده:یک شورشی وگروه چریکی خانواده خود را به همراه ندارند. 3⃣ ملاقات با عمر سعد وهم دعوت از او وهم پیشنهاد گزینه های دیگر جای رفتن به کوفه: امام در این ملاقاتها سر "نه"به یزید اصلا مذاکره نکرد اما سر تاکتیک حرف زد تا الان نظر این بود به کوفه روند حالا که ورق برگشته ،برگشت به مدینه گزینه ای است که حجت را تمام وبه روح عاشورا هم ضربه نمی زند.حتی بفرض صحت پیشنهاد رفتن به سرحدات یا رفتن نزد یزید، اینها گزینه های رقیب دیگر است با حفظ "مثلی لا یبایع مثله"(مثل من مطلقا با مثل یزید بیعت نمیکند) (درباره گزارش تاریخی این مذاکرات ونقد آن به تفصیل در این جلسه سخن گفته شده است علاقه مندان به فایل صوتی رجوع کنند) ✅ ابن زبیر شورشی 🔺در مقابل این روش استوار اهل اباء که نه جنگ طلبند نه سازشکار برخی شجاع نما واهل اباء تقلبی هستند که شورشی اند وهزینه بسیار برمردمشان تحمیل میکنند.ازاین جمله ابن زبیر بود که با یزید بیعت نکرد اما مثل شورشی خروج کرد .حرم امن الهی را هم سنگر کرد وزمینه حمله به کعبه را فراهم کرد. مقایسه حسین شهید با ابن زبیر شورشی الگوی خوبی از اهل اباء واقعی دستتان می دهد ☑️ @m_ghanbarian
📍نشان ولایت! 🔺کندن درب خیبر "پر صداتر" بود یا دادن انگشتری در نماز؟! 🔺لیلة المبیت "با فضیلت تر" بود یا انفاقی کوچک در رکوع؟! 🔺کشتن عمرو بن عبدود و لافتی الا علی "منحصر به فردتر" بود یا انگشتر دادن به یک فقیر؟! ❓پس چرا هیچ یک از این مناقب، نشان ولایت و مضمون آیه ی آن(۵۵مائده) نشدند؟! چرا بین آن همه، خدا انفاق علی(علیه السلام) در نماز را "نشان ولایت" کرد؟! ⬅️ چون برای "ولایت و سرپرستی جامعه" بیشتر از شمشیرزن و قهرمان جنگها بودن، "تقسیم عادلانه ثروت" در جامعه ضروری است. زکات، "نماد فریادرسی محرومان" است. آنقدر مهم است که ولیّ نباید تا پایان نماز هم معطلش کند! لذا امیرالمومنین(ع) را پس از ولایت با وجود جنگهای تحمیلی در این تابلو بیشتر می بینیم تا شمشیر زن لیلة الهریر ها! جالب اینکه جنگهایش هم با "زیاده خواهان" و "خورندگان مال مردم" است. (درس گفتارهای کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن) ☑️ @m_ghanbarian
✅پرونده دوم کارگاه فقه تراز انقلاب: مانور اشرافی گری ✅ویژه طلاب و دانش پژوهان فقه ✅تعقیب مباحثات فقهی این طرح بحث در گروه مجازی کارگاه فقه تراز انقلاب ✅فضلای دوره سطح حوزه برای عضویت در گروه شماره شان را به مدیر کانال بفرستند ☑️ @m_ghanbarian
کارگاه فقه3.mp3
6.12M
📚پرونده دوم کارگاه فقه تراز انقلاب: مانور اشرافی گری ☑️ @m_ghanbarian
📍تابلوی ولایت #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
نسل مستشهد۹.mp3
14.36M
سخنرانی دهه ۹۶ ⭕️نسل مستشهد جلسه نهم @m_ghanbarian
⭕️ گزیده جلسه نهم سخنرانی نسل مستشهد ۹۶ ✅ گفتمان یعنی سخن غالب .سخنی که بر بقیه تحلیلها چتر بیاندازد و بقیه منظومه معرفتی را معنا کند. درباره عاشورا سه گفتمان قابل فرض است: 1⃣ گفتمان عاشورا ستیز: گفتمانی است که ذاتیات عاشورا از جمله اباء از ضیم وذلت را از آن بگیرد. خشونتی مقابل خشونت بدر معرفی اش کند(مثلا) و... 2⃣ گفتمان عاشورا گریز: گفتمانی که ولو حسین و عاشورای 61 هجری را ارج می نهد اما از تکرار آن به هرقیمت فراری است حتی به قیمت سازش و تسلیم! فاش میگوید فرق ما این است که از آمریکا میترسیم! 3⃣ گفتمان عاشورا پذیر: گفتمانی است که سر خط قرمزهای عاشورا از جمله ذلت ناپذیری حساس است. مثل حسین همه ی منطق وتدبیر را بکار میگیرد تا کار به جنگ وخشونت نیانجامد اما اگر دشمن جز به ذلت راضی نشد البته او گزینه عاشورا وشهادت طلبی را برمیگزیند. ✅ عاشورا گریزان سال61 🔺هرثمه بن ابی مسلم: سوار میشود نزد امام می آید خاطره اش از امیرالمومنین در صفین درباره این زمین (کربلا) وشهدایش میگوید اما درپاسخ امام میگوید:نه باشما یم نه با آنها! دلیلش هم یک چیز است: "دخترانم را در شهر نهاده واز ابن زیاد نگرانم"! 🔺مقابل او عاشورا پذیری چون انس بن حرث کاهلی است که باز خبری از پیامبرشنیده که "حسین در زمینی از زمین های عراق شهید میشود اگر حاضر بودید یاری اش کنید". او اصلا پی این جمله کوفه را برای زندگی انتخاب کرد تا بلافاصله وقتش که رسید به حسین بپیوندد. 🔺عبیدالله حرجعفی دعوت شده دیگری است که باز علیرغم دانستن حقانیت امام ترسش را جلو کشید وگفت: من از مردن سخت گریزانم"! بعدا آثار این تن دادن به ذلت را بهتر دید در ندامت خود قصیده خواند همان یک قصیده هم تحمل نشد واو به قبر سید الشهدا پناه برد. 🔺قرینه مقابل او زهیر است که مثل او عثمانی است اما حق که روشن میشود زیر بار زور و ضیم نمیرود و عاشورا پذیر میشود. ☑️ @m_ghanbarian
🌹سخنرانی مراسم روز غدیر ۹۷/۶/۸ ✅با عنوان: شرحی ساده و شیوا بر حدیث "علی ممسوس فی ذات الله" حجت الاسلام محسن قنبریان @m_ghanbarian ⏬⏬⏬⏬
شرحی ساده و شیوا بر حدیث علی ممسوس فی ذات الله.mp3
6.74M
✅سخنرانی: شرحی ساده و شیوا بر حدیث "علی ممسوس فی ذات الله" ۹۷/۶/۸ @m_ghanbarian
🔴 اولین تیر! #محسن_قنبریان #عاشورا_موج_سوم_انقلاب_محمد(ص) #مشکل_آقازاده_ها! #چهل_سالگی_انقلاب #بحثی_برای_محرم۹۷ ☑️ @m_ghanbarian
💢 به خادمان خیمه های عزای سید مظلومان! 1⃣ وقتی تصمیم دارید برای محبین اهلبیت(ع) شربت خنک یا طعام نیکویی مهیا کنید، "حواله" اش را از خود اهلبیت(ع) میخواهید. از اینجا و از آنجا کم کم جمع میشود و شما دست به کار میشوید. با نظافت خود و ظروف شروع می کنید. اگر در حین هم زدن آن شربت خنک از انگشت مجروحتان یک قطره خون در شربت افتاد، "نجس میشود" و زحمتتان هدر می رود... 2⃣ وقتی می خواهید جای شربت، خنکای محبت آنان را به قلبها بریزید هم قصه همین است. باید مراقب "نجاستهای خود" باشیم. تعصب ها سر هیأت ما هیأت آنها نجاست است (خطبه قاصعه آدرسش)! بودن پی نام خود رفتن پی ننگهاست. من و تو در قیاس با آن نورهای پاک "نجس ایم"! نام و نشان خود را در یاد آنها نیامیزیم و شربت جان محبین را نجس نکنیم. بالاترین قسمت وجودمان که پاک ترین بخش وجودی مان است، عقل و شعورمان است. همان هم در مقابل آن "عقل کل" و "تمام رشد" ، ناقص، معیوب و کثیف است. خودم هم در طول گذر ایام متوجه کدرها و خطاهایش میشوم. حرف زدن از آن حقایق ناب با این عقل و زبان، ناقص و پرعیب و مغشوش به نجاستهای جهل و جهالت هم نجس کردن فهم زلال از آنهاست! 3⃣ خدایا چه کنم وقتی پاکترین مرتبه وجودم، انجاس نقص و جهلش را بر زلال حکمت آن ذوات پاک می ریزد؟! هنوز از "ننگ نام" و تعصب "ما" نرهیده ام ، چگونه راه به "خلوص فهم" و "آیینه عقل" و "جاری حکمت از چشمه ی آنها" دارم؟! یک خادم بیش از هرچیز "خلوص" و "طهارت از نجاستهای خود" لازم دارد. درکش از عمق نجاستهایش اورا به "اضطرار" می رساند و استغاثه! مضطر و مستغیث به "مطهره مطلق" ، فاطمه اطهر(صلوات الله وسلامه علیها) تا یک دهه از نجاستهایش (آنقدر که می شناسد) "خلاص" شود تا شربت گوارای حسینی را برای دوستانش "نجس نکند". یا مولاتی فاطمه اغیثینی! ☑️ @m_ghanbarian
💠سادگی رنگ علی (ع)است! همزمان با ایام غدیر، نماینده ولی فقیه در خوزستان گفتند: "من تصمیم گرفته ام که از این به بعد به دلیل افزایش قیمت پروازها، با قطار تردد کنم. در این زمینه به مسئولان نیز توصیه می کنم تا با قطار تردد کنند"(ایسنا). چه تصمیم خوبی! همانقدر که تشریفات اضافی و زرق و برقها و سفره های آنچنانی، "نماد معاویه" در تاریخ است و وارستگان از آن برحذرند، سادگی و مردمی بودن هم ارث و "رنگ علی(ع)" است. و چه کسی از نمایندگان ولی فقیه و عالمان دینی به این رنگ سزاوارتر! 📝محسن قنبریان ۹۷/۶/۱۰ ☑️ @m_ghanbarian
نسل مستشهد۱۰.mp3
14.4M
سخنرانی دهه ۹۶ ⭕️نسل مستشهد جلسه دهم @m_ghanbarian
⭕️ گزیده جلسه دهم سخنرانی نسل مستشهد ۹۶ 🔺امشب شب عاشوراست شب روضه وگریه هم هست. باید سیمای نفس ابیه وذلت ناپذیر حسین را در لابلای روضه ها و مصائب مرور کنیم. او کسی نیست که فقط بگوید هیهات منا الذله بلکه برای اینکه وادار به ذلت نشود غیر از سخنرانی، دست به تدبیر ونقشه میزند. ✅ تاکتیکهای امام برای حفظ اباء از ضیم 🔺نقشه اصلی دشمن محاصره وفشار همه جانبه ای بود که اباعبدالله را تسلیم یا دستگیر کند وماجرا را مثل امام مجتبی به کوتاه آمدن بکشد. تاکتیکهای امام نقشه دشمن را نقش برآب کرد: 1⃣ تاکتیک حفر خندق در سه جهت وگذاشتن یک جهت برای مبارزه با دشمن: وقتی پشت و سمت راست و چپ خیام، خندق و آتش شد دیگر دشمن مجال عملیات غافلگیرانه نداشت وفقط در یک جهت باید میجنگید. 2⃣ به هیچ رو علیرغم "نه" بلندش به یزید بهانه دست دشمن نداد وجنگ را شروع نکرد: نه مسلم در خانه هانی ،عبیدالله را ترور کرد. نه پیشنهاد زهیر برای جنگ با سپاه 1000 نفری حر در بدو امر وقبل از زیاد شدن را پذیرفت. وحتی روز عاشورا اجازه نداد مسلم بن عوسجه بازدن شمر شروع کننده باشد. اگر اینها اتفاق افتاده بود سیمای حسین را یک تروریست میکردند که برای سرکوبی اش باید تلاش کرد کوفیان بهانه انتقام از یارانشان داشتند واباء از ضیم وستم ذیل اینها گم می شد . 3⃣ زمان گرفتن از دشمن وروشنگری کردن: در عاشورا خود ویارانش خطبه ها خواندند تا حجت تمام شود. از جمله تاکید میکرد آیا خونی از شما ریخته ام؟آیا مالتان را برده ام؟... با این سخنان وآن تدابیر اصل ماجرا را متمرکز بر نه گفتن به یزید میکرد وضمنا از دشمن یک روز با جنگ زمان گرفت نه اینکه یکباره کار را تمام ومقصدشان را حاصل کنند. 4⃣ مخیر وآزاد گذاشتن اصحاب برای رفتن یا استشهاد: اولا این روش اخلاقی اهل اباء است .ثانیا وقتی یاران با انگیزه استشهاد بمانند دیگر تسلیم شدن یا احتمال تسلیم کردن امام وتکرار ماجرای مدائن برای امام حسن اتفاق نمی افتد وکار هیچ طوری به اسارت ودستگیری نمی انجامد بلکه شهادت با عزت رقم خواهد خورد که تنها گزینه جوانمردانه در مقابل ضیم یزیدی بود. گزارش سکینه خاتون از منازل قبل از کربلا وگزارش زینب کبری شب عاشورا گویای این کارعالی امام است. ✅ غافلگیر شدن دشمن از این تدابیر 🔺دشمن دید عملیات همه جانبه و غافلگیرانه ودستگیری حضرت نشدنی است چند تاکتیک را جای هم بکار برد که نشان از غافلگیر شدنش است:اول جنگ تن به تن : که زمان میگرفت وکم اثر بود چون یاران کوفه برای غنیمت آنجا بودند ویاران حسین برای شهادت حاضر شده بودند. 🔺حمله عمومی: باز بخاطر محدود کردن زمین مبارزه توسط امام با تدبیر خندق در سه ضلع ،عملا سواران مهاجم دشمن ،هدف کمانداران حضرت میشدند وتلفات دشمن بیشتر بود. گرچه 38 نفر از یاران امام هم در این حملات وسیع عمومی شهید شدند. 🔺تبدیل خط مبارزه به سه جبهه توسط دشمن: جنگ یک تن با جمعی از دشمن اینگونه رقم خورد وبرخی از یاران اینگونه شهید شدند .دشمن تلاش میکرد بین حسین وخیمه هایش فاصله اندازد واو را محاصره کند که امام با رشادت بی نظیر مانع میشد. پس جائی برای دستگیری خود یا گروگان گیری اهلبیتش نماند تا مجبور به پذیرش ضیم شود. 🔺قتل صبر! : یعنی کشتن تدریجی وزجرکش کردن امام شاید تسلیم شود که امام مطلقا از مرام وموضعش کوتاه نیامد .از اینرو امام سجاد (ع)سرش در شام بلند بود که :انا بن من قتل صبرا وکفی به فخرا: من فرزند کسی هستم که زجر کشش کردن وبه آن افتخار میکنم. ☑️ @m_ghanbarian
🌐 مؤمن برکت مؤمن! 🔹امام عسکری(ع) فرمود: "المؤمن برکة علی المؤمن"(تحف العقول). این ماهها نمود این حکمت را در حضور زائران و گردشگران عراقی در کشورمان می شود دید. گرما و بی برقی طاقت فرسا برای آنان، مشکلات ارز و کاهش ارزش ریال و بی رونقی کسب و کار برای ما، موجب شده حضور آنها در ایران چندین برابر شود. 🔹به حسب آمار، روزانه ۱۰۰۰۰عراقی از چذابه و شلمچه و مهران وارد ایران می شوند(اقتصاد آنلاین). اگر با تخمین متخصصان هر عراقی در یک سفر دو هفته ای فقط ۳۰۰دلار در ایران خرج کند، محاسبه کنید روزانه چقدر ارز وارد کشور می شود؟ به حسب آمار درآمدزایی آنها برای ما ۳۰۰۰میلیاردتومان است(معاون گردشگری خوزستان). باوجودی که یک اتاق ۳۰۰-۴۰۰ هزارتومانی به آنها ۱/۵میلیون تومان اجاره داده میشود، باز ضرر جدی ای نمی کنند و در این کسادی بازار، رونق کسب و کار را بخصوص درشهرهای زیارتی و توریستی موجب شده اند. 🔹جالب اینکه سبک خاص مسافرت عراقی ها و روحیه سادگی و صرفه جویی شان موجب شده بجای تورها و هتلداران، پولشان را کمتر اما به نفع شهروندان محلی خرج کنند و عامه مردم شهرهای مقصد، بهره مند شوند. یک فامیل عراقی بجای قرارداد با تور، خود واسطه هایش را یافته و بجای هتلهای مجلل از مسافرخانه ها و خانه های مسافرتی که در دست عامه مردم است استفاده می کند.این هم برکت مؤمن بر مؤمن را می گستراند و سود را سرریز هتلهای زنجیره ای و شرکتهای ثروتمند توریستی و دلالان خاص نمی کند. چنانچه اگر ما نیز آن روحیه سادگی و کمتر راحت طلبانه را داشته، بدون واسطه ی شمسا و... سفرهای زیارتی خود به عراق را انجام دهیم، هم برای خودمان ارزانتر (اقلانصف قیمت) تمام میشود و هم عامه مردم عراق با اجاره خانه یا مسافرخانه ساده خود بیشتر از هتلداران و دلالان گردشگری برکت نصیبشان میشود. 🔹این سبک سفر عراقی ها و برکت بردن عمومی تر مردم در مقابل گروههای خاص، بی تأثیر در شک و شبهه ها و سیاه نمایی های اخلاقی حضور آنها نبود! رد شبهات و سیاه نمایی را که در فضای مجازی دنبال می کنی به برخی اتحادیه هتلداران در شهرهای بزرگ و برخی کشورهای رقیب که بازار گردشگری شان از عراقی ها خالی شده می رسی! اگر آسیبی هم از برخی خریدهای کالاهای اساسی در بازارچه های مرزی توسط آنها باشد، قابل تدبیر بوده که بی تدبیری های دولت بدان دامن زده نه برکت حضور مؤمنان عراقی به ایران. 📝محسن قنبریان ۹۷/۶/۱۳ ☑️ @m_ghanbarian