محسن قنبریان
❓ برای تبلیغ مشارکت در انتخابات #بین_مرددین برچه عنصری تاکید کنیم؟(۱) • دربین جملات پرتکرار رهبر ا
5.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 مردم سالاری دینی، بدون اقتصاد مردمی نمی شود!
• برای اینکه "مردم سالاری دینی" به "نخبه سالاری ریش دار" و "جمهوری اسلامی ایران" به "حکومت انتصابی متدینان!" تقلیل داده شود، دو گام در سیاست و اقتصاد لازم است:
1⃣ زمینه مشارکت واقعی و حداکثری مردم _یعنی همه مردم_ در انتخابات فراهم نشود و بالتبع عصاره فضایل ملت در مجاری تصمیم ساز ننشیند!
2⃣ اقتصاد کلان از دولتِ نماینده ملت گرفته و به نهادهای انتصابی و شرکت های خصولتی ذیل آنها داده شود!
• اینکه فرمودند: ستاد اجرایی که خصوصی نیست!؛ تتمه درخواستهای قبلی و قبل ترشان درباره تعدیل حضور اقتصادی نهادهای حاکمیتی است!
• تازه، "خصوصی" هم حتما "مردمی" نیست و باز نخبه ثروت (با ریش یا بی ریش) است.
سیاستهای کلی اصل۴۴ از سوی رهبر انقلاب و قانون اجرایی آن در مجلس باید در کنار بخش خصوصی و حاکمیتی، ۲۵درصد اقتصاد کشور را برای مردمِ بدون سرمایه، اختصاص و برنامه ریزی می کرد که فرآیند آن بعد از حدود ۲۰سال از زبان رهبر انقلاب همین اخیراً این بود:
《آنجایی که توانستند مانع از حضور مردم در صحنه بشوند، دشمن پیروز شده؛ در خیلی از بخشهای اقتصادی همینجور است. ما سیاستهای اصل ۴۴ را ابلاغ کردیم، به فلان دولت مدام سفارش کردیم، گفتند بله، میکنیم، نمیکنیم، میکنیم، نمیکنیم؛ چند مورد کردند که از چند مورد، نصفش فاسد از آب درآمد! مشکل اقتصادی اینجوری درست میشود دیگر.》(۱۹ دی۱۴۰۲)
• حفاظت از مردم سالاری دینی و "جمهوریِ" اسلامی ایران، همزمان نگاه به "مردمی شدن اقتصاد" و "حداکثری ماندن مشارکت سیاسی مردم" را می خواهد.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیئت محبان المهدی
33.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 معنای «گمنامی» گم شدن در بین تکالیف است ...
🎙حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
🗓 پنجشنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ (روز اول اعتکاف)
✅ هیات محبان المهدی حوزه علمیه مروی تهران
https://eitaa.com/heyattolabmarvi
20.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #تصویری
✅ حرف تازه بعثت چه بود که سران قریش حاضر بودند خورشید را در دست راست محمد(ص) و ماه را در دست چپ او بگذارند تا او را از دعوت آسمانی اش منصرف کنند؟
🎙حجتالاسلام #قنبریان
🕌هیئت لبیک؛ حسینیه هنر، مسجد خاتم الانبیاء
⏰ شهریور۱۴۰۲ -مشهد مقدس
#جهاد_تبیین
#مبعث
✅ @m_ghanbarian
✅ @heiat_Labbayk
قله در مه!.mp3
24.88M
⭕️ قله در مه!
🎙حجت الاسلام قنبریان/ شام شهادت امام کاظم(ع)/ ۱۷بهمن۱۴۰۲/ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران
▫️ مانیفست اسلام علوی، اسلام اموی در سخن امام صادق(ع)
• حکمرانی با زور و شمشیر و جور در مقابل حکمرانی با رفق و پیوند اجتماعی و...
• عدالت، تألیف بخش و تبعیض، تجزیه گر است...
❗️ "شیعه قالتاق" ؛ کسی که دعوای دو اسلام را به اشخاص تقلیل داده، سر تعصب بر امیرالمومنین(ع)، گسل اجتماعی می سازد ولی در عمل، به اسلام رقیبِ علی(ع) عمل می کند!!!
▫️ آن چهل و چند نفر!
امام کاظم(ع) و چهل و چند نفر خانواده _جز یکی دوتا_ کانون استقامت و ابتلاء
• هیچ یک از دختران حضرت ازدواج نکردند!
• قاسم بن موسی(ع)، شایسته امامت لکن مثل موسی بن عمران است و شعیب!
• امام با همه اختناق ۳۵ساله، شبکه گسترده شیعیان را سامان داد
❗️غیر فشار شدید دشمن، دوستان هم خنجر زدند!
• وکلای امام -چیزی مثل مرجع امروز- اموال را بالا کشیدند!
• حتی درون بیت امامت!
- از دیباج تا زید النار! عامل به اسلام اموی (امارت با شمشیر) و عاقبت همکاری با مامون عباسی!
- عباس بن موسی شکایت از امام رضا(ع) را نزد قاضی جور برد!
❓ چرا با این همه شیعه ناامید نشد؟!
الشیعهُ تُربَّی بِالاَمَانی!
▫️ قله کنار دستشان در مه بود!
• دوره امام رضا(ع)، دوره رسمیت یافتن نهضت پس از اختناق شدید!
• دشمن از او راضی شد، یعنی چه؟!
#جهاد_امید_آفرینی
#امید_بانی
☑️ @m_ghanbarian
صندوق رای سخنگو یا سخنگوی صندوق رای؟.mp3
22.23M
🔰 صندوق رأیِ سخنگو یا سخنگوی صندوقِ رأی؟!
🎙حجت الاسلام محسن قنبریان
۲۰بهمن۱۴۰۲/ مدرسه زمستانه فقه سیاسی/ مشهد مقدس
✔️ ۴ مطلب این نشست علمی:
1⃣ اعتبار رای مردم در اسلام؟!
• جمع بین حاکمیت ملی یا حق تعیین سرنوشت با ولایت فقیه چگونه ممکن است؟
• سه نظر فقهی در مشروح مذاکرات قانون اساسی و نظر درست!
2⃣ صندوق رای از اسلام یا غرب؟!
• صندوق رای چگونه کاشف از رضایت مردم شد؟
• مصداق تازه برای ارتکاز بیعت یا ارتکاز نو پدید؟
• نظر امام خمینی!
3⃣ گسترش فعالیت سیاسیِ غیر رسمی همزمان با کاهش مشارکت رسمی سیاسی!
• گزارشی جهانی از کاهش مشارکت رسمی سیاسی(عضویت در احزاب و ...)
• دو عامل:
۱- قابلیت و سهولت دنیای مجازی برای تجمعات استارت آپی (کمپین ها و...)
۲- شغل های موقت و ناپایدار؛ مخلّ به شرکت در اتحادیه های صنفی رسمی است!
• در مقابل یک کمپین یا ترانه اعتراضی، چند ده میلیون بازدید و درصد بالایی لایک می گیرد!
4⃣ چاره: صندوقِ سخنگو بجای سخنگوی صندوق
• کمپین ها و تجمعات مجازی، مسائل را زخمی می کند اما اثر نهایی ندارد!
• باید به مشارکت رسمی و واقعی ضمیمه شود.
• سخنگویِ صندوق: براندازان (سخنگوی همه رای ندهنده ها) / نظام بروکراتیک (سخنگوی مطلق رای دادن)
• نه همه رای ندهنده ها، براندازند؛ نه رای دهندگان فعال با همه سیاست ها موافق!
• صندوقِ سخنگو: خوانش رای منتقدان(رای تغییر) و حتی رای اعتراض؛ به کمک کمپین ها و فراخوان های مجازی! ⬅️ پیوند آوردگاه های مجازی با مشارکت رسمی و موثر!
#فقه_انتخابات
#مشارکت_حداکثری
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
13.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ریلز
▪️در روزگاری او نبود و ما هیچ نداشتیم...
#هویتما
#روحالله
#انقلاباسلامی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
@Manahejj
🗳 سهم بازندگان ادوار در کاهش مشارکت!۱
• در تحقق کامل مردم سالاری دینی همه وظیفه دارند:
- برگزار کننده (شورای نگهبان و...) با رعایت قاعده برین امام خمینی: "رعایت کامل احتیاط برای حفظ حیثیت جمهوری اسلامی [مردم سالاری دینی] در مقابل احتیاط و وسوسه ها[ی جزیی] در امر انتخابات".
- برندگان: با عمل به وعده هایشان بعلاوه رعایت حقوق اقلیت (بازندگان)؛ مردمسالاری را کارآمد نشان دهند.
❗️ اما اندکی از سهم بازندگان:
• بازندگی در یک نظام مردمسالار با امر به ظاهر متناقضی مواجه است:
۱. بخاطر رقابت، سیاست های برندگان اشتباه است!
۲. بخاطر رای مردم (و تایید شورای نگهبان و...) باید آن سیاست ها اجرا شود!
⬅️ راه مردمسالاری دینی، احترام به رای مشروع و اکثری مردم و پذیرش شرافتمندانه باخت است؛ اینجور کل سیستم مردمسالاری دینی، محفوظ و قوی می ماند و زمینه مشارکتهای بعدی و تغییر بدون خشونت سیاستهای جاری را فراهم می کند.
• بازندگان بجای زیر سؤال بردن مشروعیت سیستم(مثل۸۸) یا مشروعیت منتخبین(مثل۹۲)، درست باختن و باخت مردم سالار را نهادینه کنند.
• برندگان نیز باید آنها را مخالفین وفادارِ بپذیرند؛ حتی آنها را در اموری بازی دهند.
در برخی کشورها به لیدرهای طیف بازنده اجازه داده می شود در شورای قانون گذاری نظرات خود را بدون واسطه اعلام کنند؛ یا در برابر تشکیل کمیته های تحقیق و تفحص کمتر مقاومت کنند؛ یا حتی روزهایی را به آنها اختصاص دهند تا بازندگان بتوانند دستور کار مجلس را تعیین کنند؛ و حتی کرسی های مهمی از کمیسیون ها را به برندگان اقلیت دهند!
⚠️ اما روشهای غیرمردمسالار بازندگی:
۱. نپذیرفتن باخت و زیر سؤال بردن مشروعیت سیستم!
۲. اختلال آفرینی در سیاستهای رای آورده ی در چارچوب نظام!
۳.نامشروع خواندن برندگانِ (رای اکثریت که توسط دستگاه شرعی و قانونی هم تایید شده اند) و درخواست حذف کامل آنها از سیستم!
۴.تقسیم مردم به "واقعی" و "نامردم" !
ادعا کنند: تنها صدای صادقانه مردم آنهایند! بالتبع در لفافه، مردمی که به آنها رای نداده اند را نامردم می دانند!
۵. سوء استفاده و مصادره رای ندهنده ها به نام "اکثریت خاموش"!
ادعا کنند: اگر اکثریت خاموش، صدایشان را بلند کنند، اینها پیروزند!
گاه جلوتر رفته ادعا می کنند: صدای اکثریت را خفه کرده اند!
⬅️ شما قضاوت کنید بازندگان اصلاح طلب و اصولگرا، حزب اللهی و غیر آن در دهه های اخیر چقدر از این روشها استفاده کرده اند؟!
بعد از نقطه های درخشان مشارکتهای حداکثریِ کاملا رقابتی، چقدر اخلاق بد باخت _از همه جناح ها_ بروز کرده است؟!
برآیند کلی آن در فرهنگ سیاسی، بی اعتمادی به خود نظام مردمسالار و سیستم انتخابات شده است.
برندگان امروز، بازندگان دیروزند و بالعکس؛ اینها هم در کنار برگزار کنندگان در کاهش مشارکتها سهیم اند!
📝 محسن قنبریان ۲۳ بهمن۱۴۰۲
.......................
۱) مقاله یان ورنر مولر را در اینباره بخوانید
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
#فرهنگ_سیاسی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 امید بانی برای انتخابات 🎙حجت الاسلام و المسلمین قنبریان 🔸 مدرسه علمیه حقانی ۱۴بهمن۱۴۰۲ ▫️اشاره گ
امیدبانی برای انتخابات(1).mp3
15.81M
🔸 چکیده ۱۵ دقیقه ای از ارائه حجت الاسلام قنبریان
✅ امیدبانی در انتخابات
مدرسه علمیه حقانی ۱۴بهمن۱۴۰۲
🎧 فایل کامل را اینجا بشنوید
@resaalat1542
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مرکز اسناد انقلاب اسلامی
🔖ویژهنامهٔ "جمهوریت" | حجتالاسلام قنبریان از جمهوریت در قانون اساسی میگوید؛
📌مردمسالاری دینی، این نیست!
▪️مردمسالاری دینی این نیست که مثلا برای انتخابات مجلس و ریاستجمهوری بیایند رای بدهند و بروند؛ بلکه مردمسالاری دینی یعنی سالار همه امور جامعه مردم باشند متن قانون اساسی از این حرف پشتیبانی میکند.
▫️سالار همه امور نه اینکه ما نماینده گذاشتهایم دولت گذاشتهایم به نمایندگی و ما رفتیم و اینها کار خودشان را بکنند یا حداکثر از آنها مطالبه کنیم.
▪️بلکه باید شوراهایی به شکل ساختارمند دائما کنار دست اینها باشند و این اراده عمومی را تنظیمگری کنند. به نظر من این یکی از قسمتهای مفقودی است که نیاوردهایم.
🔗 ادامهٔ مطلب
@irdc_ir
🌐 کنار طوفان در ایتا، نسیمی به دیار هم بوزید!
• مبلغین عزیزی که نگران مشارکت حداکثری هستند فقط به #طوفان_های_ایتایی(!) خود دلخوش نباشند؛ ظاهراً غالب جمعیت های ایتا رای دهنده فعال اند!
کنارش در ایام باقیمانده، حضور فیزیکی در محافل و پاسخ به پرسش ها و ابهامها را غنیمت بشمارند.
• برخی دوستان حزب اللهی حالا که رودخانه را کم آب حدس زده اند، می خواهند ماهی بگیرند! یکی دو نفری را به مجلس بفرستند. روی ذهن رای دهندگان بنشینند و رای آنها را جهت دهند.
این هم بد نیست و حتی تنور انتخابات را گرم می کند؛ لکن وظیفه اهم جلب مشارکت حداکثری و استمرار "مردم" سالاری است.
• نگرانی ام بیش از مجلس آتی، رفتن/ بردن بدنه ای از جریان حزب اللهی و مذهبی(رای دهنده های فعال) به پلنb است!
وقتی انتخابات۱۴۰۰ از متوسط مشارکت ریاست جمهوری، ۲۰٪ کاهشی باشد و این در مجلس هم تکرار شود؛ بدنه ای که از اول رای مردم را تزئینی و "شرط وجود" حکومت (اندازه آب برای وضو که لیوانی بس است و دریا نمی خواهد!) می دانستند، نظریه مردم سالاری دینی را ویرایش خواهند کرد!
تجربه نشان داده اینها کمتر مردم را می آورند؛ اما بیشتر نظریات پایه انقلاب اسلامی را تنزیل می دهند!
خواهند گفت: از اول هم شرط اکثریت و اکثریت های قاطع برای انتخاب رهبر و قوا بی مبنا بود!!!
هرکه دلش برای نظریه مردمسالاری دینی هم می تپد باید برای مشارکت بیشتر تلاش کند؛ حتی اگر انتخابات را یک جلوه مردمسالاری _نه همه آن_ بداند. یاعلی!
#مشارکت_حداکثری
#مردمسالاری_دینی
#بهبهان
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از نامه جمهور
🖋شماره 4 فصلنامه «نامهجمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس منتشر شد:
📌 تعداد صفحات: 232 صفحه
📎شش فصل این ویژهنامه:
1️⃣کلیات
📝راه عدالتخانه از عدالتخواهی میگذرد؛جدال جمهوریخواهی و نانمایندگی:
مقاومت در برابر «کلمه کمتر»|مجتبی نامخواه
🗞جمهوری اسلامی؛ ولایت فقیه ذیل حاکمیت ملی؛از تعاون تا شورا ذیل مناسبات امر ولایی و امر عمومی در قانون اساسی| محسن قنبریان
2️⃣وضعیت تاریخ پارلمان
🗞کشاکش مجلس و پارلمان؛ چرا پارلمان نداریم؟|محدثه جزایی
📝تاریخ مختصر پارلمان در ایران |علی رحیمی
3️⃣وضعیت کنونی مجلس
📝کارنامه یک مجلس ضعیف؛ گزارشی از وعدهها و عملکرد مجلس یازدهم|امیررضا بهنامی
🗞تحول در قانون گذاری اتفاق افتاده است |سعید احدیان
🗞اصل بر عدم قانون گذاری است؛ وظیفه مجلس تحدید قدرت است|سید احمد حبیبنژاد
4️⃣جایگاه پارلمان
📝مجلس کجای کار است؟
📝قانون و فراتر از آن؛ تفوق شوراهای موازی بر مجلس شورای اسلامی
شریعت و شورا؛ تأثیر مناسبات فقه و قانون بر مجلس شورای اسلامی
5️⃣سیاست جایگزین
گفتگوهایی درباره تجربه تلاش عدالتخواهان برای سیاستورزی متفاوت
6️⃣چه باید کرد؟
📎میزگرد: راه عدالتخواهی از انتخابات میگذرد؟|باحضورسیدعلی موسوی، روحالله ایزدخواه، مجتبی عرب، میلاد گودرزی، مسعود براتی، وحید اشتری
➖➖➖➖
برای تهیه نامه جمهور با #ارسال_رایگان مبلغ 150هزارتومان به شماره کارت:
۶۰۳۷ ۹۹۷۵ ۹۹۶۹ ۴۹۳۳
به نام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم
واریز کرده و رسید واریز را به همراه آدرس پستی و شماره همراه به شماره ۰۹۰۱۶۸۵۵۲۹۰ ارسال نمایید
➖➖➖➖
🆔 @nameh_jomhour | نامه جمهور
Sequence 01.mp3
22.82M
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا»
👈🏼موضوع: الزامات انتخاباتی مردمسالاری دینی
• خلاصه انقلاب ما: خدا و مردم
• شرکت در انتخابات یا مشارکت؟!
• شورای نگهبان اعطای مدرک اجتهاد خبرگان را مثل فوق لیسانسی که دانشگاه برای کاندید مجلس داده، به نهاد حوزه بسپارد تا ۹۵درصد رد صلاحیت ها برعهده او و مضر به انتخابات نشود!
• سهم بازنده ها در کاهش مشارکت؟ از موسوی و کروبی تا بدنه حزب اللهی در ۹۲ و ۹۶!
• باز نبودن اصل۲۷ ، رای ندادن را برای یک سوم رای دهندگان هم ابزار اعتراض کرده!
• مشارکت های غیر رسمی سیاسی (کمپین ها و...) در دنیا دارد مشارکت رسمی را تهدید می کند؛ چاره چیست؟!
🔰صوت کامل گفتوگو با:
👤 حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان
کیفیت متوسط - ۲۱ مگابایت
◽️ دوشنبه سیام بهمن ۱۴۰۲
☑️ @m_ghanbarian