هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجه الاسلام قنبریان در واکنشی صریح مطرح کرد؛
📽 آیا اجرای نهج البلاغه در دوره جمهوری اسلامی خوارجی گری است؟
▫️ما در دوره علی هستیم یا نه آقا؟! اینها تند روی است؟ اینها انقلابی گری مذموم است؟ این راهش آخرش خوارج است؟ اجرای نهج البلاغه خوارجی گری است در دوره جمهوری اسلامی؟
▫️آیا برگردیم به دوره امام سجاد(ع) که فرمود در کل حجاز بیست نفر ما را نمی شناختند! الآن در آن دوره ایم؟ یا در دوره ای هستیم که یک امت به پا خاسته ای خون داده، آموزه ها را از کتاب ها درآورده و به خیابان ها و کربلای 5 و کانال کمیل برده است؟! الان این امت می خواهد میوه اش را بچیند، اگر دیر شد این میوه فاسد می شود؛ حالا یکی آمده و می گوید...
▫️۱۰۰۰ سال چرخیده تا وقت نهج البلاغه شده. وگرنه همیشه وقت وسائل الشیعه بود اما وقت نهج البلاغه نبود!
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
هدایت شده از برنامۀ «ماجرا»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• برنامه ماجرا
🔹 بهترین استدلال بر صلاحیت دولتها، قضاوت جمعبندی شده مردم است که قضاوتی خطائی نیست.
🔸 ماجرای کارگزاران حکومت علوی
موضوع: امام علی علیهالسلام و خلق اراده عمومی
باحضور:
حجتالاسلام محسن قنبریان
🔹 دوشنبه ۱۳ فروردین، ساعت ۲۰:۲۰
شبکه ۴ سیما
@majara_tv4
هدایت شده از کنشــگر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جنبش دانشجویی، سکاندار فرهنگ سیاسی
🔰 برشی از گفتگوی حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان و آقای محمدصالح ترکمان در برنامه جنبش دانشجویی و دیدار با رهبری
💠 برنامه کنشگر
🔸 برای مشاهده فیلم کامل برنامه در اینجا وارد شوید.
✳️ کنشـگر؛ محفل اندیشهورزی جنبش دانشجویی
🆔 @koneshgar_ir
17-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
24.98M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه هفدهم
▫️ جمهور مردم و انعقاد ولایت
• نقطه اتصال ولاء عرضی و طولی
• اگر حاکمیت با حضور جمهور منعقد نشود، دیگر راهی برایش نمی شناسم(خ۱۷۳)
• توصیف بیعت با خود(خ۵۴ و خ۲۲۹)
• بیعت جمهور، شرط وجوب:
رهبر انقلاب: "حتی کسی مثل امیرالمومنین اگر مردم با او نباشند، می گوید من تکلیفی ندارم"!
• در حکمرانی هم، جمهور ، عمود دین اند(نامه ۵۳)
- آیت الله جوادی آملی: "نام مردم را بی وضو نمی شود برد اگر خدای نکرده با این مردم بد رفتاری شود مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است".(۱۴۰۰/۴/۲۱)
• بهترین راه کشف صلاحیت هایند (نامه ۵۳)
• عزل حاکم شرع در صورت کراهت مردم و انقیاد به کسی دیگر با صلاحیت کمتر (القواعد و الفوائد/ قاعده ۱۴۷)
❓این اتصال چگونه و تا کجا؟
• تا: "ظهور دوستی مردم" (ظهورُ مودّةِ الرعیة)
با: "از سر میل خود گرد ولات امر جمع شدن"(بحیطتهم علی ولاة الامور). (نامه ۵۳)
• در جانب حاکم هم حسن ظن به مردم لازم است که با سه کار از طرف خودش، حاصل می شود:
- احسان کردن (احسانه الیهم)
- سبک کردن هزینه های زندگی (تخفیفه المئونات علیهم)
- اکراه و الزام نکردن در اموری که به آنها مربوط نیست (ترک استکراهه ایاهم علی مالیس له قِبَلَهم). (نامه ۵۳)
☑️ @m_ghanbarian
18-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
25M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه هجدهم
▫️ جامعه نبوی الگوی کار امیرالمومنین(ع)
🔅 زیر ساخت های اجتماعی ِ حکمرانی دینی:
• اتصال به دین(ولاء طولی): فعقد بملته طاعتهم
• اتصال اجتماعی ذیل دعوت به دین(ولاء عرضی): جمع علی دعوته الفتهم
• کارآمدی دین برای دنیای مردم(التفّت الملة بهم فی عوائد برکتها)
⬅️ امور حکمرانی را تثبیت و منعطف می کند:
قد تربّعت الامور بهم / تعطّفت الامور علیهم
(خطبه قاصعه)
🔅 مشکل حکومت در دوره معاصر علوی؛ قطع این اتصالات
• گسست اجتماعی: صرتم بعد المولاة احزاباً
• شکاف سیاسی بین مردم-حاکم؛ میثاقی که حرم خداست! (وضعه الله لکم حرماً فی ارضه)
🔅 سه پیوست بر همه سیاستها و اوامر حکومتی علوی: میانگین استحقاقها، عدالت فراگیر، رضایت عمومی (نامه ۵۳)
⬅️ راهبرد علوی: خلق اراده عمومی!
⚠️ دولتی که از این راه نرود حتما به یکی از دو دیگریِ حکومت علوی دچار می شود:
۱. سلطه و زور / ۲. سکولاریزم و بی خیالی ارزشها!
☑️ @m_ghanbarian
19-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
27.33M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه نوزدهم
▫️ خلق اراده عمومی(۱)
• راهبرد اصلی حکمرانی در یک مردمسالاری دینی
• زیر ساخت اصلی آن، اتصالات اجتماعی-سیاسی (ولاء عرضی و طولی)
• پیوست سیاستها: اوسطها فی الحق، اعمها فی العدل، اجمعها لرضا الرعیه(نامه۵۳)
• حکمت۴۷۶ ؛ آثار منفی سخت گیری و ستم: ترک وطن، شورش
🔅 خلق اراده عمومی، محتاج معروف سازی ارزشها
خطبه۸۷: آموزش احکام/ لباس عافیت با عدالت/ فرش کردن معروفها با قول و فعل
• بدون هنجار و معروف شدن ارزشها، امر و نهی به آن مشکل می شود
• چرا نفرمود امر به واجب و نهی از حرام؟!
موثقه مسعده بن صدقه
• صحیحه داود الرقی؛ ذلت مومن در تعرض به امری که از عهده اش خارج است!
• استطاعت و قدرت و فراهم سازی احتمال تاثیر، "شرط واجب" نه "شرط وجوب" برای حاکمیت اسلامی
• قدرت دهی به آمر به معروف فقط با ابزارهای قضایی نیست؛ افزایش احتمال تاثیر در فضای عمومی است.
🔅 خلق اراده عمومی + تدبیر اجتماعی توسط امیرالمومنین(ع) در مساله ناهنجاری اجتماعی زنان کوفه
الکافی ج۵ص۵۳۷
السوق فی ظل دولة الاسلامیة ص۶۹
* مطلب مرتبط
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از کنشــگر
37.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 جلسه ای برای رفع ابهام
🔰 جمعبندی بحث حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان در برنامه کنشگر
✅ برخی از محورهای مطرح شده در بحث:
➖ دیدار دانشجویی فقط وقتی سطح بالاتری پیدا میکند که همه تشکلها سعی کنند به کمک ولی بیندیشند، ایرادی ندارد که یک تشکل بحث جهاد تبیین را داشته باشد و دیگری بحث بنبست های عدالت.
➖ تشکلها حتی اگر سوال ندارند باید با مسئله وارد شوند، نتیجه کار یکساله جریانهای دانشجویی که در محضر حضرت آقا ارائه میشود برای تمام جامعه آورده دارد.
➖ اگر میخواهیم حرف آقا را به خودش یادآوری کنیم، باید بگوییم شما و بهشتی گفتید که باید سیاست و اقتصاد متناظر هم باشند اما با وجود ابزارهای قانون اساسی و سیاست های کلی خود حضرتعالی روی زمین دو دهه است منعقد نمیشود. ما پیگیری کردیم عواملش را، فرمایش شما چیست؟ باید از مسئله گرهگشایی کرد.
💠 موضوع این برنامه:
جنبش دانشجویی و دیدار با رهبری
🔸برای مشاهده فیلم کامل برنامه در اینجا وارد شوید.
✳️ کنشـگر؛ محفل اندیشهورزی جنبش دانشجویی
🆔 @koneshgar_ir
20- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
26.76M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیستم
▫️ خلق اراده عمومی(۲)
🔅 تفاهم و تعاهد اجتماعی
• آیه۱۲ ممتحنه
❓بیعت بر ترک محرمات اصلیه چه معنایی دارد؟!
❗️آیه۵۳ نور، قسم خوردن بر "طاعت معروفه" را نهی می کند؛ بیعت هم مثل قسم!
• بیعت تاکیدی، اجتماع دو سبب
• در ۵۳ نور، فاعل مذمت شده نه فعل
🔸 "بیعت نصرت" در جنگ و صلح ها غیر از بیعت اسلام و اصل حاکمیت؛ نشانه حکمرانی مردمی است.
• کوتاهی های مردم در جنگهای حضرت امیر(ع) و امام حسن(ع)، ناقض بیعت سیاسی برای حاکمیت آنها نبود.
• بیعت زنان مسلمان هم بمثابه بیعت مکرر مردان در جنگ و صلح
• بیعت، یک تعاهد اجتماعی است و متعلق خود را کاملا معلوم می کند.
• موارد شمارش شده ذیل ۱۲ممتحنه:
- احتباء و خلوت با نامحرم (الکافی ج۵ص۵۱۹)
- برخی احکام عزاداری زنان (تفسیر برهان ج۵ص۳۵۷)
⬅️ اینها قابل جمع با بیعت های مکرر است.
• بینش رهبر انقلاب در اینباره: "مردم و ارزشهای الهی باید باهم توأم شوند و حرکتها و جوامع را شکل بدهند"(۹۰/۱۰/۷)
• نمونه تعاهد امیرالمومنین با ناهنجاری اجتماعی مردان کوفه (السوق فی ظل دولة الاسلامیة ص۶۹)
☑️ @m_ghanbarian
21-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
24.77M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیست و یکم
▫️ خلق اراده عمومی (۳)
🔅 سنت های خوب
• خلق اراده عمومی گاه بشکل نهضت و تغییر است و گاه حفظ و تثبیت و انتقال به نسل بعد
• حضرت امیر(ع) در آیین حکمرانی بدین هم پرداخت: لاتنقض سنة صالحه ...(نامه۵۳)
• اصطلاح عام و خاص سنت
❓ مگر دین ناقص است که بزرگان امت سنت بگذارند؟! مگر کسی غیر از نبی(ص) حق سنت گذاری دارد؟
• فرمود: "صدور هذه الامة" نه انحصاراً پیامبر(ص)؛ نه "سنت های صدر اسلام"!
- تعبیری که مانع سلفی گری است.
• این سنن، تشریع تازه نیست، صورت فرهنگی اجتماعی دادن و تجسم بخشی به یک ارزش است.
- از ابزار ولایت در راهبری جامعه است که حضرت در عهدنامه آورده
- جنگ سنت های اجتماعی رقیب در دنیای ما
• مثالها...
• بیان علمی آیت الله جوادی آملی در اینباره (اصل نهم از مقدمه کتاب مفاتیح الحیات)
🔸 علت غایی این سنن:
1⃣ موجب الفت اجتماعی شود (اجتمعت بها الالفة) ⬅️ همان تقویت ولاء عرضی
- خیر خاص و خیر عام این سنن
- رسومی که جای الفت تفرقه و گسست می آفریند "صالحه" نیست؛ مثل برخی رسوم ۹ربیع و...
2⃣ موجب اصلاح و تعالی جامعه شود (صلحت علیها الرعیة)
- تجسم یک ارزش در آداب و رسوم، بقاء آن و انتقال به نسلها را ممکن می کند
- جامعه بی مادر، ضرورت تکریم مادری
- لطیفه ی غیر توقیفی بودن حکم #حجاب و امکان فرهنگی و بومی کردن آن.
• علت نظر متفاوت حضرت امیر(ع) و امام کاظم(ع) درباره جشن های نوروز!
☑️ @m_ghanbarian
22-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
22.47M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیست دوم
▫️ خلق اراده عمومی(۴): پیشران ها
• ۹نفر جلودار خلق اراده عمومی اعتراض علیه عثمان
• خطبه۱۳۶: بیعت حضرت امیر(ع) فلته و ناگهانی نبود/ تقاضای اراده عمومی برای ادامه نهضت.
• فرق جلوداری در خلق اراده عمومی و نیابت از مردم؟!
🔅 پیشرانهای اراده عمومی در روایات:
• "جنبش میامین" (الکافی ج۸ص۲۴۷): زندگی سازان
• "اهل معروف" که جلب توجهات می کنند (الکافی ج۴ص۲۵)
⬅️ این همان دو ضلع ولاء اجتماعی و عرضی در آیات ۷۲انفال و ۷۱توبه است
• فن آوری اجتماعی ساخت عمل صالح از ایمان مردم (رهبر انقلاب ۱۴خرداد۱۴۰۱)
• تعبیر دیگر: "میامین الرأی" (وقعه صفین ج۱ص۹۲)/ مقابل: "عاجز الرأی" (الکافی ج۲ص۲۹۹)
⬅️ زندگی سازی، ارزش سازی، پختگی نظر؛ سه خصوصیت جلوداران
☑️ @m_ghanbarian
🔰 اینک آخر الزمان!
• أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ حَازِمٍ قَالَ حَدَّثَنَا عُبَيْسُ بْنُ هِشَامٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ مِسْكِينٍ الرِّحَّالِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي الْمُغِيرَةِ عَنْ عَمِيرَةَ بِنْتِ نُفَيْلٍ قَالَتْ سَمِعْتُ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عیَقُولُ:
لَا يَكُونُ الْأَمْرُ الَّذِي تَنْتَظِرُونَهُ حَتَّى يَبْرَأَ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ وَ يَتْفُلُ بَعْضُكُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ وَ يَشْهَدَ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ بِالْكُفْرِ وَ يَلْعَنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَقُلْتُ لَهُ مَا فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ مِنْ خَيْرٍ فَقَالَ الْحُسَيْنُ ع الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ يَقُومُ قَائِمُنَا وَ يَدْفَعُ ذَلِكَ كُلَّهُ.
• ترجمه حدیث: از عمیره بنت نفیل روایت شده است که گفت: شنیدم حسین بن علىّ علیهما السّلام مىفرماید: «آن امر که شما انتظارش را مىکشید واقع نخواهد شد تا اینکه پارهاى از شما از دیگرى بیزارى جوید و بعضى از شما در روى دیگرى آب دهان اندازد و پارهاى از شما بر کفر دیگرى شهادت دهد و پارهاى از شما عدّه دیگر را نفرین و لعن کند، پس به آن حضرت عرض کردم: خیرى در این چنین زمان نیست، پس حسین علیه السّلام فرمود: تمامى خیر در همان زمان است، قائم ما قیام مىکند و همه اینها را از بین مىبرد».
الغیبه للنعمانی ص۲۰۵و۲۰۶
✍ پ.ن:
ظاهرا توصیه به منع تکفیر و تفسیق و گفتگو و مباحثه به جای آن، اثری ندارد و این مرحله را در بین شیعه و عالمان و روحانیان آن خواهیم گذراند! (لایکون الامر الذی تنتظرونه حتی...)
رویکرد مثبت(الخیر کله...) به این پدیده، شراکت در آنچه حضرت(عج) از بین می برد(یدفع ذلک کله) نیست؛ گذر از این لجن پراکنی ها و عدم مشارکت (به انواع شراکت) در آن است.
از طرفین دعوا (که با زبان برائت از هم سخن می گویند)، یقینیات اعتقادی و ارزشی را قبول و بر همانها استوار بمانیم!
تا ممکن است "سدید" سخن بگوییم و هم "سخن" #برادر_دینی خود را حمل بر وجه درستش کنیم.
#پناهیان
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱/۱۹
☑️ @m_ghanbarian
23-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
22.33M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیست و سوم
▫️ ولاء منفی
• یادآوری وِلایت و وَلایت
• دو دیگری: سلطنت / ولاء منفی
• آیه۹۳ بقره ؛ تصویر ولاء منفی
• "ولیجه" واژه ای برای ولاء منفی
• آیه۱۶ توبه و روایات ذیل آن برای ولائج
• روح المعنای ولیجه: کسی که در قلب جا گرفته و محرم و تکیه گاه می شود
• مصادیقش: خلفایی که بدون سلطه پذیرش شدند، خنیاگران کنار سلاطین اموی، ستاره های سرگرمی و...
• سلطنت، وَلایت را می دزد و ولائج، وِلایت را!
☑️ @m_ghanbarian
24-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
31.05M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیست و چهارم(آخر)
▫️ ولاء منفی(۲)
• معمای قرآنی:
- ۷۵نساء؛ مستضعفینی که ولیّ می خواهند!
- ۱۵۰ اعراف ولیّ ای که مستضعف شده است!
⬅️ جامعه اول وَلایت ندارد؛ جامعه دوم، وِلایت را برده اند(ولاء منفی).
• روح المعنای "ولیجه"
• سلبریتی ها مصداقی امروزین از ولیجه (تعریف فرهنگ لغت کمبریج)
• اینستاگرام، شبکه اجتماعی ای تصویر پایه؛ لوازم طبیعی آن...
• سلبریتی ها اول گروه مرجع را جابجا و بعد فرهنگ و افکار عمومی را سطحی می کنند
• دموکراسی های لیبرال هم اینان را مضر به تصمیمات درست می دانند!
- ژان ژاک روسو و منع نامزد شدن بازیگران در انتخابات
- جورج مونبیو و نقش سلبریتی ها در اولویت ها
⬅️ پس در خلق اراده عمومی یا منحل کردن آن موثرند
❓چرا از این قدرت نرم برای مقاصد انسانی و الهی استفاده نمی شود؟!
- پایگاه اقتصادی و اجتماعی این طبقه همسو با سرمایه داری جهانی است
• قرآن قله های فسق جوامع را مترفین می خواند(۱۶ اسراء)
• برخورد با برخی مظاهر اتراف در شرع:
- حکم سفه و منع تصرف در اموال تبذیرکننده
(مفتاح الکرامه ج۱۶ ص۱۲۹)
- برخورد حضرت امیر(ع) با داماد خود (بحار ج۴۰ص۹۱)
• دو گونه مجازات چهره ها:
۱. قضایی: تخریب خانه های چهره های متخلف پیوسته به معاویه
۲. مدنی: بایکوت اجتماعی مخلّفون از امر جامع(۱۱۸توبه)
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚸 زن، زندگی...؛ حتی داعشی!
تقابل دو اسلام را در این نماها میشود دید!
• داعش غیر کشتن زنان و کودکان و ننگ جهاد النکاح، بردگی و فروش زنان زیادی را در پرونده دارد؛ اما مقاومت برای زنان داعش هم بیمارستان دایر و زایمان آنها را پرستاری می کند!
• این تفاوت اسلام علوی با اسلام اموی است.
یکبار پیش از این حضرت امیر(ع) در مواجهه با دشمن اموی در صفین سپاه خود را سفارش کرد:
《 زنان را با آزار دادن تهییج نکنید، هرچند آبروی شما را بریزند یا امیرانتان را دشنام گویند؛ چون توان و جان و خردشان ضعیف است. حتی زمانی که زنان مشرک بودند، دستور داشتیم که از آنان دست باز داریم...》(نامه۱۴)
• روایت این انسان و مقایسه اش با آنچه در بیمارستان الشفای غزه توسط صهیونیست ها اتفاق افتاد، انسانِ دین اصیل و اسلامِ ناب را مقابل انسانِ وحشیِ دین های دنیوی شده (صهیونیزم یهودی و مسیحی) به خوبی نشان می دهد.
این غربِ متجاوز است که یهودیت و نصرانیت را هم دربند کرده و در خدمت منافع استعماری قرار داده است.
• پ.ن:
تفصیل خاطرات پرستار احسان جاویدی را میتوانید در کتاب "همسایه های خانم جان" نوشته زینب عرفانیان بخوانید!
محسن قنبریان / عید فطر۱۴۰۳
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از جمعاندیشی همگرا
﷽
به بهانه #آغاز مجدد طرح #حجاب و #عفاف، مطالب مرتبطی که به نظر میرسد برای دلسوزان میتونه مفید باشد را تقدیم میکنیم :
1⃣ ایده یا نگاه برای تحقق حجاب در جامعه
∆ گفتگوی
حجت الاسلام حسین مهدیزاده
و حجت الاسلام مجتبی عرب
https://www.aparat.com/v/CAEN1
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
2⃣ حل مسئله حجاب با استفاده از اصول انقلاب
∆ حجت الاسلام قنبریان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4193
💠 واقعا میشه گفت، ایشان یکی از فعالترین افراد در زمینه تولید محتوا بودند، فهرست مباحث حجت الاسلام قنبریان در حوزه حجاب
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3226
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
3⃣ نگاهی اجمالی بر نکات حضرت آقا
∆ روایت استاد حسین امیدیان
https://eitaa.com/Omidiaan_hossein/10464
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
4⃣ چگونگی تحلیل و مواجهه با کشف حجاب، وظایف مردم و حاکمیت توامان
∆ حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://sharieh.com/news/651
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
5⃣ 🔻مناظره با موضوع:
امکان اجتماعیِ الزام به حجاب
🖇 با حضور:
بیژن عبدالکریمی | مهدی جمشیدی
http://aparat.com/v/iOnTJ
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
6⃣ مواجهه راهبردی با موضوع عفاف و حجاب
∆حجتالاسلام و المسلمین زیبایینژاد
رئیس پژوهشکده زن و خانواده
https://eitaa.com/rahbariefarhang/5809
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
7⃣ کلید مغفول مبارزه با کشف حجاب
∆ آیت الله میرباقری
https://eitaa.com/rahbariefarhang/4999
و
بخش عمده مسئله حجاب جهانی است
https://eitaa.com/khanetolab/9184
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
8⃣ برنامههای شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع حجاب
∆ حجت الاسلام خسروپناه
https://eitaa.com/rahbariefarhang/4850
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
9⃣ نشریه #عهد در سه شماره
شماره ۹۲
https://eitaa.com/khanetolab/9935
شماره ۸۵
https://eitaa.com/khanetolab/9792
شماره ۸۱
https://eitaa.com/khanetolab/9143
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔟 چند بسته قانونی و کاربردی قابل توجه
طرح حجاب و عفاف، ستاد امر به معروف
https://eitaa.com/Cultural_governance/2948
رصد چالشها، طیف نظرات در مورد حجاب
https://eitaa.com/Cultural_governance/2933
۹ دسته قوانین مرتبط با حجاب و عفاف
https://eitaa.com/Cultural_governance/1956
➖➖➖➖➖➖➖➖
برای عضویت در کانال جمعاندیشی
╭─┅─▪️▫️▪️─┅─╮
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1042350487C0a89c7f4f2 🆔
╰─┅─▪️▫️▪️─┅─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊ پیوستِ مردم!
همانطور که حمایت و مطالبه مردمی، سوخت موشکها و پهباد ها شد؛ حمایت و تشکر مردمی هم گنبد فولادین پدافندی و بازدارنده دشمن خواهد شد.
جا دارد سرتاسر ایران اسلامی، میدان حمایت و تشکر و راهپیمایی و تجمعِ حمایت شود.
🔅 پ.ن:
خدا و مردم!
《در همهی صحنههای سیاست داخلی و خارجی ما نقش مردم همین اندازه تعیین کننده است و این جاست که ما میرسیم به مضمون آن آیهای که در طلیعهی خطبه تلاوت کردم که خدای متعال به رسول اکرم میفرماید: «هو الذی ایّدک بنصره و بالمؤمنین» خداوند تو را با پیروزی خودش، با یاری خودش و با مؤمنان کمک کرد. یعنی پیروزی الهی و نصرت الهی در کنار مؤمنان. مؤمنان این قدر بها داده میشوند در قرآن. «یا ایّها النّبی حسبک اللَّه و من اتّبعک من المؤمنین» خدا و مؤمنان تو را بس.
این حرف کوتاه انقلاب ماست.
خلاصهی جمهوری ما این است: خدا و مردم.
سیاست نه شرقی و نه غربی ما بر روی این پایه استوار است؛ خدا و مردم.
ما این دو عنصر شریف را که میتوانند حرکت انقلاب اسلامی ما را روزبهروز گسترش و عمق بیشتری بدهند، نباید از دست بدهیم.》
(رهبر انقلاب اسلامی۱۳۶۱/۰۳/۱۴)
#وعده_صادق
#راهپیمایی_سراسری
#پدافند_مردمی
#سوخت_موشکها
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱/۲۶
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از رحا مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بعد از عملیات وعده صادق، نقش مردم به عنوان نیروی بازدارنده دشمن و برهم زننده شایعات مرجفون بسیار مهم است.
🎙حجت الاسلام محسن قنبریان
🆔 @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👥 تعاونی زنانه
مزرعه خورشیدی ای در روستای پنداس کاشان راه اندازی شد که برق ۵روستا را تامین می کند.
نکته جالبش این است که تعاونی ای زنانه با مشارکت ۴۰بانو آن را موجب شده است.
حالا نه فقط قطعی برق روستا حل شده بلکه برق ۲۳۰خانه در ۴روستای همجوار هم تامین می شود.
با کمک بنیاد برکت هر بانو برای این کار ۱۵۰میلیون تسهیلات گرفته که سال اول ۱ونیم میلیارد عایدی خواهد داشت و در ظرف ۴سال همه تسهیلات برگشت داده شده از سال پنجم سودش برای خودشان خواهد بود.
• پ.ن:
در تحقیقات دکتر مرتضی فرهادی آمده تا سال۱۳۳۵ ، دو میلیون زن عشایر در ۴۰۰هزار واره (تعاونی سنتی ویژه زنان عشایر در حوزه لبنیات) عضویت داشتند که دولت مدرن پهلوی ها آنها را نابود کرد!
زن ایرانی باز هم می تواند احیای تعاونی های زنانه خود را برای پیشرفت ایران و عدالت در نیازهای جدید از سر بگیرد.
#تعاونی
#زن
#مشارکت_مردم
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱/۲۸
☑️ @m_ghanbarian
مقتدی صدر به هماهنگی با دولت عربستان برای بازسازی قبور ائمه بقیع(ع) دعوت کرد:
https://fa.shafaqna.com/news/1778302
• سالها پیش از این هم برادران شیرازی (آیت الله سید حسن و سید محمد) تلاش میکنند از طریق نامه نگاری علماء نجف و ارسال هیأت برای مذاکره با شاه سعودی، او را قانع کنند اجازه بارگاه و تجدید بناء دهد. از امام خمینی هم با اصرار نامه ای میگیرند و هم آیت الله خویی. قرار بوده آیت الله حکیم هم در حج با شاه سعودی دیدار و هیأت سیاسی هم ارسال شود. امام در نامه ای به یکی از علماء این کارها را بی ثمر و "مذاکره و مباحثه را مضر می خوانند" و توجه می دهند که "اساس مذهب در این بلاد در خطر کفر است"(صحیفه امام ج۲ص۱۵۶و۱۵۷).
یعنی وقتی اساس مذهب در خطر کفر است به نظر ایشان ساخت بقیع مشکل گشا نیست!
• امام تخریب بقیع و مناره های تزئیناتی مسجد النبی(ص) را دو روی یک سکه می بیند و صراحتا می گوید "پیامبر(ص) نیاز به مناره تزییناتی ندارد"!(صحیفه امام ج۲۱ص۸۰)
این باوجودی است که با گنبد و مناره مشکلی ندارد و حرم رضوی و آستان قدس را پشتوانه اسلامیت جمهوری اسلامی می شمارد!(ر.ک: صحیفه امام ج۱۶ص۳۸۸)!
❓ چه فرقی بین گنبد و مناره مسجد النبی(ص) با حرم رضوی است؟! چگونه پیامبر(ص) به مناره تزئیناتی نیاز ندارد اما جمهوری اسلامی به چنین حرمهایی نیاز دارد؟!
❓تعمیر و توسعه مزار معصومین در نظر امام خمینی چه منطق و اصولی دارد؟!
چکیده ای از "تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام" را اینجا بخوانید!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3044
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧏♀ چرا حکومت جای برخورد با ما، با سازندگان پوشاک های نامتعارف برخورد نمیکنه؟!
🎙حکومت باید از سر زنجیره شروع کند؛ اما
شما هم اگر اقتصاد سیاسی پشت حجاب و بی حجابی را بدانید، ممکن است تجدید نظر کنید!
یکی با انحصار واردات چادر و یکی با قاچاق پوشاک نامتعارف جیب پر می کند!
باحجاب و بی حجاب روز عفاف میشود مقابل آنها صف بکشید!
رمضان و نوروز۱۴۰۳/ حجت الاسلام قنبریان
#کافه_دختران
#حجاب
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
مقتدی صدر به هماهنگی با دولت عربستان برای بازسازی قبور ائمه بقیع(ع) دعوت کرد: https://fa.shafaqna.co
💢 بسط و گسترش یک جانبۀ فقه، عملاً خودِ فقه را دچار آسیب میکند
✍️دکتر محمدرضا قائمی
در این دیدگاه دقیق استاد قنبریان، نکته ناگفتهای وجود دارد و آن اینکه فقاهت انقلابی، ناگزیر از بیان هستی شناسی موضوعات فقهی خود است.
ما در ماجرای ساخت بناهای اسلامی و تفاوت آنها از بناهای غیر اسلامی، نیازمند توضیح هستی شناختیِ این امور هستیم و بدون این توضیح، عملاً این رویکرد فقاهت انقلابی، تبدیل به مسئلهای ایدئولوژیک شده و قابل اقناع برای مخاطب نیست.
معماری، تکنولوژی، شهر و نظایر آنها یک وجه هستی شناختی دارند که بدون توجه به آنها نمی توان حکم فقهی قانع کننده ای مطرح کرد. بخشی از این وجه هستی شناختی در اشارۀ آیتالله جوادی آملی به خیال متصل و منفصل قابل مشاهده است؛ مخصوصاً اگر توجه داشته باشیم که انقطاع خیال متصل از خیال منفصل در هنر مدرن، تابع ارادهای سیاسی بوده است.
به نظر میرسد بایستی به سنتِ قدما در فقه که همواره در کنار دانشهای دیگری نظیر کلام و حکمت بودهاند، توجه جدی داشت. بسط و گسترش یک جانبۀ فقه، عملاً خودِ فقه را دچار آسیب میکند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⚪️ فصل جدید از کلاس مبانی فقهی و حِکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
(ابتدای فصل حقوق ملت از قانون اساسی)
🎙 با تدریس حجت الاسلام والمسلمین استاد محسن قنبریان
✅ ویژه طلاب سطح ٣ و ۴ حوزه های علمیه
✅ و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری رشتههای مرتبط
🗓 زمان: چهارشنبهها (از ۵ اردیبهشت)؛ از ساعت ٨ صبح
📍 مکان: تهران، بازار بزرگ تهران، حوزه علمیه مشکوة (مدرسه صدر)
📝 جهت ثبت نام، اطلاعات خود را به نام کاربری @sajadbeygi در پیام رسانهای بله یا ایتا ارسال نمایید.
♨️ ناقص صحیح، ناقص معیوب!
۱. "حجاب" و پوشش سر مثل "کمربند ایمنی" نیست.
بی حجابی یک گناه و پیگردش داخل در "مسئولیت کیفری"؛ ولی نبستن کمربند، داخل در "مسئولیت مدنی" است.
قواعد و قانون هریک از اینها فرق می کند. مسئولیت مدنی، بشکل قهری هم ثابت است اما مسئولیت کیفری، رفتار مجرمانه با سوء نیت و با علم و آگاهی ثابت و نیاز به "دادگاه صالحه" دارد؛ لذا دوربین به تنهایی برای صدور مجازات (جریمه و...) کافی نیست.
دادگاه و حق دفاع، خود لحاظ کرامت برای فرد است.
۲. در پاکسازی جامعه از بزه و جرائم، فقط "پلیس" و قوه قضائیه وظیفه ندارد و صرفاً تکیه بر ایندو، یک فرآیند "ناقص" است.
البته واضح است پلیس و ضابط قضایی "جرم های مشهود" را میتواند جلوگیری نماید.
سطحی از بی حجابی و برهنگی به موجب قانون می تواند مصداق آن باشد.
۳. همین فرآیند ناقص (فقط پلیس و قضایی) ممکن است "صحیح" یا "معیوب" انجام شود.
برخورد معیوب، همان اعمال "بی قاعده" است که سابقا سر زده و در اطلاعیه اخیر فراجا هم وعده برخورد با مرتکبین داده شده است!
۴. "بخشی از قاعده" در برخورد صحیح با بانوان در فقه سنتی ما ردپا دارد:
الف) تفاوت و تخفیف برخی حدود شرعی برای بانوان مثل:
هم جنس گرایی(مساحقه)/ ارتداد/ قوادی/ زنای به عنف/ زنای با نابالغ/ و...
ب) مماشات با آبرو ریزی کردن آنها و بددهنی آنها به رهبران (نامه۱۴ درباره زنان شامیان)
ج) احتیاط و ضمان در جلب آنها بخاطر آسیب های زنانه (بارداری، استرس و...)
- مذمت یکی از خلفاء بخاطر خشونت علیه زنان و اولین تازیانه زن بر آنها (در غیر حدود).
- سیره حضرت امیر(ع) در دستگیری و انتقال صاحب جمل با ۴۰زن شناخته شده.
- و...
⬅️ از اینرو دستگیری آنها در جرائم مشهود (که بیشتر از بغی آنها نیست) هم باید با رعایت کرامت زن و احتیاط و ملایمت باشد.
۵. "قاعده صحت برخورد" در زمانه ما و "جنگ ترکیبی دشمن" بیش از این موارد است که جداگانه باید فهرست شده و آموزش لازم داده شود.
ناقص معیوب، می تواند آثار منفی بسیار و حتی "نقض غرض" را نتیجه دهد.
اما ناقص صحیح، اضافه شدن نهادها و تدابیر اثباتی دیگر را می خواهد تا "کامل" شود.
#طرح_نور
#گشت_ارشاد
#فراجا
#حجاب
#کرامت_زن
* فهرست مطالبی درباره حجاب
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۲/۱
☑️ @m_ghanbarian
#اطلاعیه
🔸🔷 هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد برگزار میکند:
💠 نشست رونمایی از گزارش پیوست عدالت اجتماعی طرح مالیات بر عایدی سرمایه (CGT)
🔰 پیش نشست اولین رویداد آموزشی- پژوهشی عین
✅ با حضور حجت الاسلام قنبریان و ارائه دکتر ترابزاده
⚠️ به جهت محدودیت مکان، برای حضور در این نشست نام و نام خانوادگی خود را به شماره ۰۹۳۳۳۰۶۳۷۶۲ پیامک کنید.
#پیوست_عدالت
#هسته_عدالت_اجتماعی
#مالیات_بر_عایدی_سرمایه
#مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
➖➖➖➖➖
✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔@rushdisu
آیا "جهش تولید" و "مشارکت مردم" متعارض است؟
❗️"تولید"، وسط زنجیره است. "توزیع قبل از تولید" بر آن مقدم است.
یعنی تا "مشارکت در مالکیت منابع" (زمین، معدن، کارخانه، اعتبارات بانکی و...) نباشد، مشارکت های بعدی در تولید و توزیع، "کارگری" است! به تبع سود از آن مالک و صاحب سرمایه و فقط دستمزد برای کارگر است؛ که درصد بالایی اقلی بگیرند!
سهم "خویش فرمایی" در تخصیص منابع هم اندک است و تجارب "وام اشتغال" موفق نبوده است!
🔅 این شعار رهبر انقلاب اسلامی را باید ذیل سیاست های ابلاغی قبل و بیانات قبلشان دید:
1⃣ به لحاظ مبانی "گسترش مالکیت عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی" دستور سیاستهای کلی اصل۴۴ بوده است و در بند ب آن اختصاص ۲۵٪اقتصاد کشور و واگذاری ها به مردم بیان شده است.
قانون اجرایی این سیاستها هم تصویب و ابلاغ شده است؛ لکن با وجود ابلاغ مدل اجرایی بخش مشارکت مردم، تاکنون به طرز شایسته تحقق نیافته است!
2⃣ غیر از "تعاونی های فراگیر"، سال۹۵ ایشان از "صنایع و کارگاه های کوچک" در جهت مشارکت مردم از مالکیت تا تولید هم گفته اند!
لکن عید۱۴۰۲ از عدم موفقیت آن هم سخن گفتند!
⬅️ نتیجه اینکه: مشارکت مردم در تولید وقتی واقعا مشارکت است که مبتنی بر "گسترش مالکیت عمومی" باشد.
اندیشیدن سر این چرخه از مشارکت (از مالکیت عموم تا مشارکت در تولید) هنوز مطالبه رهبر انقلاب است:
《 از اشکالات مهمی که ما داریم این است که روی مشارکت مردم فکر نکرده ایم... بنشینند راه های مشارکت #عموم_مردم در مسائل اقتصادی را پیدا کنند》(۱۴۰۲/۱/۱)
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian