eitaa logo
محسن قنبریان
14.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
726 ویدیو
100 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیوستِ مردم! همانطور که حمایت و مطالبه مردمی، سوخت موشکها و پهباد ها شد؛ حمایت و تشکر مردمی هم گنبد فولادین پدافندی و بازدارنده دشمن خواهد شد. جا دارد سرتاسر ایران اسلامی، میدان حمایت و تشکر و راهپیمایی و تجمعِ حمایت شود. 🔅 پ.ن: خدا و مردم! 《در همه‌ی صحنه‌های سیاست داخلی و خارجی ما نقش مردم همین اندازه تعیین کننده است و این جاست که ما می‌رسیم به مضمون آن آیه‌ای که در طلیعه‌ی خطبه تلاوت کردم که خدای متعال به رسول اکرم می‌فرماید: «هو الذی ایّدک بنصره و بالمؤمنین» خداوند تو را با پیروزی خودش، با یاری خودش و با مؤمنان کمک کرد. یعنی پیروزی الهی و نصرت الهی در کنار مؤمنان. مؤمنان این‌ قدر بها داده می‌شوند در قرآن. «یا ایّها النّبی حسبک اللَّه و من اتّبعک من المؤمنین» خدا و مؤمنان تو را بس. این حرف کوتاه انقلاب ماست. خلاصه‌ی جمهوری ما این است: خدا و مردم. سیاست نه شرقی و نه غربی ما بر روی این پایه استوار است؛ خدا و مردم. ما این دو عنصر شریف را که می‌توانند حرکت انقلاب اسلامی ما را روزبه‌روز گسترش و عمق بیشتری بدهند، نباید از دست بدهیم.》 (رهبر انقلاب اسلامی۱۳۶۱/۰۳/۱۴) 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از رحا مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بعد از عملیات وعده صادق، نقش مردم به عنوان نیروی بازدارنده دشمن و برهم زننده شایعات مرجفون بسیار مهم است. 🎙حجت الاسلام محسن قنبریان 🆔 @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👥 تعاونی زنانه مزرعه خورشیدی ای در روستای پنداس کاشان راه اندازی شد که برق ۵روستا را تامین می کند. نکته جالبش این است که تعاونی ای زنانه با مشارکت ۴۰بانو آن را موجب شده است. حالا نه فقط قطعی برق روستا حل شده بلکه برق ۲۳۰خانه در ۴روستای همجوار هم تامین می شود. با کمک بنیاد برکت هر بانو برای این کار ۱۵۰میلیون تسهیلات گرفته که سال اول ۱ونیم میلیارد عایدی خواهد داشت و در ظرف ۴سال همه تسهیلات برگشت داده شده از سال پنجم سودش برای خودشان خواهد بود. • پ.ن: در تحقیقات دکتر مرتضی فرهادی آمده تا سال۱۳۳۵ ، دو میلیون زن عشایر در ۴۰۰هزار واره (تعاونی سنتی ویژه زنان عشایر در حوزه لبنیات) عضویت داشتند که دولت مدرن پهلوی ها آنها را نابود کرد! زن ایرانی باز هم می تواند احیای تعاونی های زنانه خود را برای پیشرفت ایران و عدالت در نیازهای جدید از سر بگیرد. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱/۲۸ ☑️ @m_ghanbarian
مقتدی صدر به هماهنگی با دولت عربستان برای بازسازی قبور ائمه بقیع(ع) دعوت کرد: https://fa.shafaqna.com/news/1778302 • سالها پیش از این هم برادران شیرازی (آیت الله سید حسن و سید محمد) تلاش میکنند از طریق نامه نگاری علماء نجف و ارسال هیأت برای مذاکره با شاه سعودی، او را قانع کنند اجازه بارگاه و تجدید بناء دهد. از امام خمینی هم با اصرار نامه ای میگیرند و هم آیت الله خویی. قرار بوده آیت الله حکیم هم در حج با شاه سعودی دیدار و هیأت سیاسی هم ارسال شود. امام در نامه ای به یکی از علماء این کارها را بی ثمر و "مذاکره و مباحثه را مضر می خوانند" و توجه می دهند که "اساس مذهب در این بلاد در خطر کفر است"(صحیفه امام ج۲ص۱۵۶و۱۵۷). یعنی وقتی اساس مذهب در خطر کفر است به نظر ایشان ساخت بقیع مشکل گشا نیست! • امام تخریب بقیع و مناره های تزئیناتی مسجد النبی(ص) را دو روی یک سکه می بیند و صراحتا می گوید "پیامبر(ص) نیاز به مناره تزییناتی ندارد"!(صحیفه امام ج۲۱ص۸۰) این باوجودی است که با گنبد و مناره مشکلی ندارد و حرم رضوی و آستان قدس را پشتوانه اسلامیت جمهوری اسلامی می شمارد!(ر.ک: صحیفه امام ج۱۶ص۳۸۸)! ❓ چه فرقی بین گنبد و مناره مسجد النبی(ص) با حرم رضوی است؟! چگونه پیامبر(ص) به مناره تزئیناتی نیاز ندارد اما جمهوری اسلامی به چنین حرمهایی نیاز دارد؟! ❓تعمیر و توسعه مزار معصومین در نظر امام خمینی چه منطق و اصولی دارد؟! چکیده ای از "تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام" را اینجا بخوانید! https://eitaa.com/m_ghanbarian/3044 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧏‍♀ چرا حکومت جای برخورد با ما، با سازندگان پوشاک های نامتعارف برخورد نمیکنه؟! 🎙حکومت باید از سر زنجیره شروع کند؛ اما شما هم اگر اقتصاد سیاسی پشت حجاب و بی حجابی را بدانید، ممکن است تجدید نظر کنید! یکی با انحصار واردات چادر و یکی با قاچاق پوشاک نامتعارف جیب پر می کند! باحجاب و بی حجاب روز عفاف میشود مقابل آنها صف بکشید! رمضان و نوروز۱۴۰۳/ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢 بسط و گسترش یک جانبۀ فقه، عملاً خودِ فقه را دچار آسیب می‌کند ✍️دکتر محمدرضا قائمی در این دیدگاه دقیق استاد قنبریان، نکته ناگفته‌ای وجود دارد و آن اینکه فقاهت انقلابی، ناگزیر از بیان هستی شناسی موضوعات فقهی خود است. ما در ماجرای ساخت بناهای اسلامی و تفاوت آنها از بناهای غیر اسلامی، نیازمند توضیح هستی شناختیِ این امور هستیم و بدون این توضیح، عملاً این رویکرد فقاهت انقلابی، تبدیل به مسئله‌ای ایدئولوژیک شده و قابل اقناع برای مخاطب نیست. معماری، تکنولوژی، شهر و نظایر آنها یک وجه هستی شناختی دارند که بدون توجه به آنها نمی توان حکم فقهی قانع کننده ای مطرح کرد. بخشی از این وجه هستی شناختی در اشارۀ آیت‌الله جوادی آملی به خیال متصل و منفصل قابل مشاهده است؛ مخصوصاً اگر توجه داشته باشیم که انقطاع خیال متصل از خیال منفصل در هنر مدرن، تابع اراده‌ای سیاسی بوده است. به نظر می‌رسد بایستی به سنتِ قدما در فقه که همواره در کنار دانش‌های دیگری نظیر کلام و حکمت بوده‌اند، توجه جدی داشت. بسط و گسترش یک جانبۀ فقه، عملاً خودِ فقه را دچار آسیب می‌کند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⚪️ فصل جدید از کلاس مبانی فقهی و حِکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (ابتدای فصل حقوق ملت از قانون اساسی) 🎙 با تدریس حجت الاسلام والمسلمین استاد محسن قنبریان ✅ ویژه طلاب سطح ٣ و ۴ حوزه های علمیه ✅ و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری رشته‌های مرتبط 🗓 زمان: چهارشنبه‌ها (از ۵ اردیبهشت)؛ از ساعت ٨ صبح 📍 مکان: تهران، بازار بزرگ تهران، حوزه علمیه مشکوة (مدرسه صدر) 📝 جهت ثبت نام، اطلاعات خود را به نام کاربری @sajadbeygi در پیام رسان‌های بله یا ایتا ارسال نمایید.
♨️ ناقص صحیح، ناقص معیوب! ۱. "حجاب" و پوشش سر مثل "کمربند ایمنی" نیست. بی حجابی یک گناه و پیگردش داخل در "مسئولیت کیفری"؛ ولی نبستن کمربند، داخل در "مسئولیت مدنی" است. قواعد و قانون هریک از اینها فرق می کند. مسئولیت مدنی، بشکل قهری هم ثابت است اما مسئولیت کیفری، رفتار مجرمانه با سوء نیت و با علم و آگاهی ثابت و نیاز به "دادگاه صالحه" دارد؛ لذا دوربین به تنهایی برای صدور مجازات (جریمه و...) کافی نیست. دادگاه و حق دفاع، خود لحاظ کرامت برای فرد است. ۲. در پاکسازی جامعه از بزه و جرائم، فقط "پلیس" و قوه قضائیه وظیفه ندارد و صرفاً تکیه بر ایندو، یک فرآیند "ناقص" است. البته واضح است پلیس و ضابط قضایی "جرم های مشهود" را میتواند جلوگیری نماید. سطحی از بی حجابی و برهنگی به موجب قانون می تواند مصداق آن باشد. ۳. همین فرآیند ناقص (فقط پلیس و قضایی) ممکن است "صحیح" یا "معیوب" انجام شود. برخورد معیوب، همان اعمال "بی قاعده" است که سابقا سر زده و در اطلاعیه اخیر فراجا هم وعده برخورد با مرتکبین داده شده است! ۴. "بخشی از قاعده" در برخورد صحیح با بانوان در فقه سنتی ما ردپا دارد: الف) تفاوت و تخفیف برخی حدود شرعی برای بانوان مثل: هم جنس گرایی(مساحقه)/ ارتداد/ قوادی/ زنای به عنف/ زنای با نابالغ/ و... ب) مماشات با آبرو ریزی کردن آنها و بددهنی آنها به رهبران (نامه۱۴ درباره زنان شامیان) ج) احتیاط و ضمان در جلب آنها بخاطر آسیب های زنانه (بارداری، استرس و...) - مذمت یکی از خلفاء بخاطر خشونت علیه زنان و اولین تازیانه زن بر آنها (در غیر حدود). - سیره حضرت امیر(ع) در دستگیری و انتقال صاحب جمل با ۴۰زن شناخته شده. - و... ⬅️ از اینرو دستگیری آنها در جرائم مشهود (که بیشتر از بغی آنها نیست) هم باید با رعایت کرامت زن و احتیاط و ملایمت باشد. ۵. "قاعده صحت برخورد" در زمانه ما و "جنگ ترکیبی دشمن" بیش از این موارد است که جداگانه باید فهرست شده و آموزش لازم داده شود. ناقص معیوب، می تواند آثار منفی بسیار و حتی "نقض غرض" را نتیجه دهد. اما ناقص صحیح، اضافه شدن نهادها و تدابیر اثباتی دیگر را می خواهد تا "کامل" شود. * فهرست مطالبی درباره حجاب 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۲/۱ ☑️ @m_ghanbarian
🔸🔷 هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد برگزار می‌کند: 💠 نشست رونمایی از گزارش پیوست عدالت اجتماعی طرح مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) 🔰 پیش نشست اولین رویداد آموزشی- پژوهشی عین ✅ با حضور حجت الاسلام قنبریان و ارائه دکتر تراب‌زاده ⚠️ به جهت محدودیت مکان، برای حضور در این نشست نام و نام خانوادگی خود را به شماره ۰۹۳۳۳۰۶۳۷۶۲ پیامک کنید. (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔@rushdisu
آیا "جهش تولید" و "مشارکت مردم" متعارض است؟ ❗️"تولید"، وسط زنجیره است. "توزیع قبل از تولید" بر آن مقدم است. یعنی تا "مشارکت در مالکیت منابع" (زمین، معدن، کارخانه، اعتبارات بانکی و...) نباشد، مشارکت های بعدی در تولید و توزیع، "کارگری" است! به تبع سود از آن مالک و صاحب سرمایه و فقط دستمزد برای کارگر است؛ که درصد بالایی اقلی بگیرند! سهم "خویش فرمایی" در تخصیص منابع هم اندک است و تجارب "وام اشتغال" موفق نبوده است! 🔅 این شعار رهبر انقلاب اسلامی را باید ذیل سیاست های ابلاغی قبل و بیانات قبلشان دید: 1⃣ به لحاظ مبانی "گسترش مالکیت عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی" دستور سیاستهای کلی اصل۴۴ بوده است و در بند ب آن اختصاص ۲۵٪اقتصاد کشور و واگذاری ها به مردم بیان شده است. قانون اجرایی این سیاستها هم تصویب و ابلاغ شده است؛ لکن با وجود ابلاغ مدل اجرایی بخش مشارکت مردم، تاکنون به طرز شایسته تحقق نیافته است! 2⃣ غیر از "تعاونی های فراگیر"، سال۹۵ ایشان از "صنایع و کارگاه های کوچک" در جهت مشارکت مردم از مالکیت تا تولید هم گفته اند! لکن عید۱۴۰۲ از عدم موفقیت آن هم سخن گفتند! ⬅️ نتیجه اینکه: مشارکت مردم در تولید وقتی واقعا مشارکت است که مبتنی بر "گسترش مالکیت عمومی" باشد. اندیشیدن سر این چرخه از مشارکت (از مالکیت عموم تا مشارکت در تولید) هنوز مطالبه رهبر انقلاب است: 《 از اشکالات مهمی که ما داریم این است که روی مشارکت مردم فکر نکرده ایم... بنشینند راه های مشارکت در مسائل اقتصادی را پیدا کنند》(۱۴۰۲/۱/۱) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زبان جامعه باز خواهد شد! • این روایت باب امر به معروف را با تامل بخوانید: الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: ما جَعَلَ اللّه ُ بَسطَ اللِّسانِ و كَفَّ اليَدِ، و لكِن جَعَلَهُما يُبسَطانِ مَعا و يُكَفّانِ مَعا.(وسائل ج۱۱ص۴۰۴) : خداوند زبان را بسته و دست را گشاده قرار نداده، بلكه آنها را چنان آفريده كه با هم باز مى شوند و با هم بسته مى گردند. • روشن است برخورد با جرائم مشهود وظیفه پلیس است و سطحی از برهنگی و بی حجابی به حسب قانون از این قبیل است. اگر مقابل برخوردهای نرم و ملایم پلیس با بانوان، اینگونه هتک ها و ستیزه ها دیده میشود، به نقصان زنجیره امر به معروف برمی گردد: بسته بودن زبان جامعه! • بارها گفته ام راه برگشت حجاب، خلق اراده عمومی است. خلق اراده عمومی، نه یعنی تذکر لسانیِ همه مردم به بی حجابها! نه یعنی فقط مردم و حذف پلیس و برخورد با قانون ستیزان! بلکه یعنی باز شدن اکثریت (اکثریت یعنی اکثریت) جامعه، برای باز شدن قانون و مجریان آن! الان این اکثریت نه با مکشفه ها، کشف حجاب کرده اند و نه با چادری ها، راهپیمایی حجاب می آیند؛ تماشاگرند؛ بلکه گارد ذهنی شان علیه خشونت پلیس(با نمونه های رسانه ای گشت ارشاد) هم هست! زبان باز کردن این اکثریت خاموش، خلق اراده عمومی در جمع کردن بی حجابیِ سرایت یافته به بدن نمایی و برهنگی است! • دیدن این صحنه ها، شاید شأن پلیس را بشکند و عده ای را جسور کند؛ اما با روایت درست میتواند زبان جامعه را باز کند. نشر و برساخت تصاویری از گشت ارشاد زبان جامعه را بست، روایت درست این روزها می تواند باز کند! محسن قنبریان ۱۴۰۳/۲/۵ ☑️ @m_ghanbarian