🔰 اینک آخر الزمان!
• أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ حَازِمٍ قَالَ حَدَّثَنَا عُبَيْسُ بْنُ هِشَامٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ مِسْكِينٍ الرِّحَّالِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي الْمُغِيرَةِ عَنْ عَمِيرَةَ بِنْتِ نُفَيْلٍ قَالَتْ سَمِعْتُ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عیَقُولُ:
لَا يَكُونُ الْأَمْرُ الَّذِي تَنْتَظِرُونَهُ حَتَّى يَبْرَأَ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ وَ يَتْفُلُ بَعْضُكُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ وَ يَشْهَدَ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ بِالْكُفْرِ وَ يَلْعَنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَقُلْتُ لَهُ مَا فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ مِنْ خَيْرٍ فَقَالَ الْحُسَيْنُ ع الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ يَقُومُ قَائِمُنَا وَ يَدْفَعُ ذَلِكَ كُلَّهُ.
• ترجمه حدیث: از عمیره بنت نفیل روایت شده است که گفت: شنیدم حسین بن علىّ علیهما السّلام مىفرماید: «آن امر که شما انتظارش را مىکشید واقع نخواهد شد تا اینکه پارهاى از شما از دیگرى بیزارى جوید و بعضى از شما در روى دیگرى آب دهان اندازد و پارهاى از شما بر کفر دیگرى شهادت دهد و پارهاى از شما عدّه دیگر را نفرین و لعن کند، پس به آن حضرت عرض کردم: خیرى در این چنین زمان نیست، پس حسین علیه السّلام فرمود: تمامى خیر در همان زمان است، قائم ما قیام مىکند و همه اینها را از بین مىبرد».
الغیبه للنعمانی ص۲۰۵و۲۰۶
✍ پ.ن:
ظاهرا توصیه به منع تکفیر و تفسیق و گفتگو و مباحثه به جای آن، اثری ندارد و این مرحله را در بین شیعه و عالمان و روحانیان آن خواهیم گذراند! (لایکون الامر الذی تنتظرونه حتی...)
رویکرد مثبت(الخیر کله...) به این پدیده، شراکت در آنچه حضرت(عج) از بین می برد(یدفع ذلک کله) نیست؛ گذر از این لجن پراکنی ها و عدم مشارکت (به انواع شراکت) در آن است.
از طرفین دعوا (که با زبان برائت از هم سخن می گویند)، یقینیات اعتقادی و ارزشی را قبول و بر همانها استوار بمانیم!
تا ممکن است "سدید" سخن بگوییم و هم "سخن" #برادر_دینی خود را حمل بر وجه درستش کنیم.
#پناهیان
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱/۱۹
☑️ @m_ghanbarian
۱۹ فروردین ۱۴۰۳
23-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
22.33M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیست و سوم
▫️ ولاء منفی
• یادآوری وِلایت و وَلایت
• دو دیگری: سلطنت / ولاء منفی
• آیه۹۳ بقره ؛ تصویر ولاء منفی
• "ولیجه" واژه ای برای ولاء منفی
• آیه۱۶ توبه و روایات ذیل آن برای ولائج
• روح المعنای ولیجه: کسی که در قلب جا گرفته و محرم و تکیه گاه می شود
• مصادیقش: خلفایی که بدون سلطه پذیرش شدند، خنیاگران کنار سلاطین اموی، ستاره های سرگرمی و...
• سلطنت، وَلایت را می دزد و ولائج، وِلایت را!
☑️ @m_ghanbarian
۲۰ فروردین ۱۴۰۳
24-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
31.05M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیست و چهارم(آخر)
▫️ ولاء منفی(۲)
• معمای قرآنی:
- ۷۵نساء؛ مستضعفینی که ولیّ می خواهند!
- ۱۵۰ اعراف ولیّ ای که مستضعف شده است!
⬅️ جامعه اول وَلایت ندارد؛ جامعه دوم، وِلایت را برده اند(ولاء منفی).
• روح المعنای "ولیجه"
• سلبریتی ها مصداقی امروزین از ولیجه (تعریف فرهنگ لغت کمبریج)
• اینستاگرام، شبکه اجتماعی ای تصویر پایه؛ لوازم طبیعی آن...
• سلبریتی ها اول گروه مرجع را جابجا و بعد فرهنگ و افکار عمومی را سطحی می کنند
• دموکراسی های لیبرال هم اینان را مضر به تصمیمات درست می دانند!
- ژان ژاک روسو و منع نامزد شدن بازیگران در انتخابات
- جورج مونبیو و نقش سلبریتی ها در اولویت ها
⬅️ پس در خلق اراده عمومی یا منحل کردن آن موثرند
❓چرا از این قدرت نرم برای مقاصد انسانی و الهی استفاده نمی شود؟!
- پایگاه اقتصادی و اجتماعی این طبقه همسو با سرمایه داری جهانی است
• قرآن قله های فسق جوامع را مترفین می خواند(۱۶ اسراء)
• برخورد با برخی مظاهر اتراف در شرع:
- حکم سفه و منع تصرف در اموال تبذیرکننده
(مفتاح الکرامه ج۱۶ ص۱۲۹)
- برخورد حضرت امیر(ع) با داماد خود (بحار ج۴۰ص۹۱)
• دو گونه مجازات چهره ها:
۱. قضایی: تخریب خانه های چهره های متخلف پیوسته به معاویه
۲. مدنی: بایکوت اجتماعی مخلّفون از امر جامع(۱۱۸توبه)
☑️ @m_ghanbarian
۲۲ فروردین ۱۴۰۳
12.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚸 زن، زندگی...؛ حتی داعشی!
تقابل دو اسلام را در این نماها میشود دید!
• داعش غیر کشتن زنان و کودکان و ننگ جهاد النکاح، بردگی و فروش زنان زیادی را در پرونده دارد؛ اما مقاومت برای زنان داعش هم بیمارستان دایر و زایمان آنها را پرستاری می کند!
• این تفاوت اسلام علوی با اسلام اموی است.
یکبار پیش از این حضرت امیر(ع) در مواجهه با دشمن اموی در صفین سپاه خود را سفارش کرد:
《 زنان را با آزار دادن تهییج نکنید، هرچند آبروی شما را بریزند یا امیرانتان را دشنام گویند؛ چون توان و جان و خردشان ضعیف است. حتی زمانی که زنان مشرک بودند، دستور داشتیم که از آنان دست باز داریم...》(نامه۱۴)
• روایت این انسان و مقایسه اش با آنچه در بیمارستان الشفای غزه توسط صهیونیست ها اتفاق افتاد، انسانِ دین اصیل و اسلامِ ناب را مقابل انسانِ وحشیِ دین های دنیوی شده (صهیونیزم یهودی و مسیحی) به خوبی نشان می دهد.
این غربِ متجاوز است که یهودیت و نصرانیت را هم دربند کرده و در خدمت منافع استعماری قرار داده است.
• پ.ن:
تفصیل خاطرات پرستار احسان جاویدی را میتوانید در کتاب "همسایه های خانم جان" نوشته زینب عرفانیان بخوانید!
محسن قنبریان / عید فطر۱۴۰۳
☑️ @m_ghanbarian
۲۲ فروردین ۱۴۰۳
هدایت شده از جمعاندیشی همگرا
﷽
به بهانه #آغاز مجدد طرح #حجاب و #عفاف، مطالب مرتبطی که به نظر میرسد برای دلسوزان میتونه مفید باشد را تقدیم میکنیم :
1⃣ ایده یا نگاه برای تحقق حجاب در جامعه
∆ گفتگوی
حجت الاسلام حسین مهدیزاده
و حجت الاسلام مجتبی عرب
https://www.aparat.com/v/CAEN1
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
2⃣ حل مسئله حجاب با استفاده از اصول انقلاب
∆ حجت الاسلام قنبریان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4193
💠 واقعا میشه گفت، ایشان یکی از فعالترین افراد در زمینه تولید محتوا بودند، فهرست مباحث حجت الاسلام قنبریان در حوزه حجاب
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3226
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
3⃣ نگاهی اجمالی بر نکات حضرت آقا
∆ روایت استاد حسین امیدیان
https://eitaa.com/Omidiaan_hossein/10464
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
4⃣ چگونگی تحلیل و مواجهه با کشف حجاب، وظایف مردم و حاکمیت توامان
∆ حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://sharieh.com/news/651
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
5⃣ 🔻مناظره با موضوع:
امکان اجتماعیِ الزام به حجاب
🖇 با حضور:
بیژن عبدالکریمی | مهدی جمشیدی
http://aparat.com/v/iOnTJ
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
6⃣ مواجهه راهبردی با موضوع عفاف و حجاب
∆حجتالاسلام و المسلمین زیبایینژاد
رئیس پژوهشکده زن و خانواده
https://eitaa.com/rahbariefarhang/5809
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
7⃣ کلید مغفول مبارزه با کشف حجاب
∆ آیت الله میرباقری
https://eitaa.com/rahbariefarhang/4999
و
بخش عمده مسئله حجاب جهانی است
https://eitaa.com/khanetolab/9184
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
8⃣ برنامههای شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع حجاب
∆ حجت الاسلام خسروپناه
https://eitaa.com/rahbariefarhang/4850
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
9⃣ نشریه #عهد در سه شماره
شماره ۹۲
https://eitaa.com/khanetolab/9935
شماره ۸۵
https://eitaa.com/khanetolab/9792
شماره ۸۱
https://eitaa.com/khanetolab/9143
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔟 چند بسته قانونی و کاربردی قابل توجه
طرح حجاب و عفاف، ستاد امر به معروف
https://eitaa.com/Cultural_governance/2948
رصد چالشها، طیف نظرات در مورد حجاب
https://eitaa.com/Cultural_governance/2933
۹ دسته قوانین مرتبط با حجاب و عفاف
https://eitaa.com/Cultural_governance/1956
➖➖➖➖➖➖➖➖
برای عضویت در کانال جمعاندیشی
╭─┅─▪️▫️▪️─┅─╮
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1042350487C0a89c7f4f2 🆔
╰─┅─▪️▫️▪️─┅─╯
۲۵ فروردین ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✊ پیوستِ مردم!
همانطور که حمایت و مطالبه مردمی، سوخت موشکها و پهباد ها شد؛ حمایت و تشکر مردمی هم گنبد فولادین پدافندی و بازدارنده دشمن خواهد شد.
جا دارد سرتاسر ایران اسلامی، میدان حمایت و تشکر و راهپیمایی و تجمعِ حمایت شود.
🔅 پ.ن:
خدا و مردم!
《در همهی صحنههای سیاست داخلی و خارجی ما نقش مردم همین اندازه تعیین کننده است و این جاست که ما میرسیم به مضمون آن آیهای که در طلیعهی خطبه تلاوت کردم که خدای متعال به رسول اکرم میفرماید: «هو الذی ایّدک بنصره و بالمؤمنین» خداوند تو را با پیروزی خودش، با یاری خودش و با مؤمنان کمک کرد. یعنی پیروزی الهی و نصرت الهی در کنار مؤمنان. مؤمنان این قدر بها داده میشوند در قرآن. «یا ایّها النّبی حسبک اللَّه و من اتّبعک من المؤمنین» خدا و مؤمنان تو را بس.
این حرف کوتاه انقلاب ماست.
خلاصهی جمهوری ما این است: خدا و مردم.
سیاست نه شرقی و نه غربی ما بر روی این پایه استوار است؛ خدا و مردم.
ما این دو عنصر شریف را که میتوانند حرکت انقلاب اسلامی ما را روزبهروز گسترش و عمق بیشتری بدهند، نباید از دست بدهیم.》
(رهبر انقلاب اسلامی۱۳۶۱/۰۳/۱۴)
#وعده_صادق
#راهپیمایی_سراسری
#پدافند_مردمی
#سوخت_موشکها
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱/۲۶
☑️ @m_ghanbarian
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
هدایت شده از رحا مدیا
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹بعد از عملیات وعده صادق، نقش مردم به عنوان نیروی بازدارنده دشمن و برهم زننده شایعات مرجفون بسیار مهم است.
🎙حجت الاسلام محسن قنبریان
🆔 @rahamedia
۲۶ فروردین ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👥 تعاونی زنانه
مزرعه خورشیدی ای در روستای پنداس کاشان راه اندازی شد که برق ۵روستا را تامین می کند.
نکته جالبش این است که تعاونی ای زنانه با مشارکت ۴۰بانو آن را موجب شده است.
حالا نه فقط قطعی برق روستا حل شده بلکه برق ۲۳۰خانه در ۴روستای همجوار هم تامین می شود.
با کمک بنیاد برکت هر بانو برای این کار ۱۵۰میلیون تسهیلات گرفته که سال اول ۱ونیم میلیارد عایدی خواهد داشت و در ظرف ۴سال همه تسهیلات برگشت داده شده از سال پنجم سودش برای خودشان خواهد بود.
• پ.ن:
در تحقیقات دکتر مرتضی فرهادی آمده تا سال۱۳۳۵ ، دو میلیون زن عشایر در ۴۰۰هزار واره (تعاونی سنتی ویژه زنان عشایر در حوزه لبنیات) عضویت داشتند که دولت مدرن پهلوی ها آنها را نابود کرد!
زن ایرانی باز هم می تواند احیای تعاونی های زنانه خود را برای پیشرفت ایران و عدالت در نیازهای جدید از سر بگیرد.
#تعاونی
#زن
#مشارکت_مردم
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱/۲۸
☑️ @m_ghanbarian
۲۸ فروردین ۱۴۰۳
مقتدی صدر به هماهنگی با دولت عربستان برای بازسازی قبور ائمه بقیع(ع) دعوت کرد:
https://fa.shafaqna.com/news/1778302
• سالها پیش از این هم برادران شیرازی (آیت الله سید حسن و سید محمد) تلاش میکنند از طریق نامه نگاری علماء نجف و ارسال هیأت برای مذاکره با شاه سعودی، او را قانع کنند اجازه بارگاه و تجدید بناء دهد. از امام خمینی هم با اصرار نامه ای میگیرند و هم آیت الله خویی. قرار بوده آیت الله حکیم هم در حج با شاه سعودی دیدار و هیأت سیاسی هم ارسال شود. امام در نامه ای به یکی از علماء این کارها را بی ثمر و "مذاکره و مباحثه را مضر می خوانند" و توجه می دهند که "اساس مذهب در این بلاد در خطر کفر است"(صحیفه امام ج۲ص۱۵۶و۱۵۷).
یعنی وقتی اساس مذهب در خطر کفر است به نظر ایشان ساخت بقیع مشکل گشا نیست!
• امام تخریب بقیع و مناره های تزئیناتی مسجد النبی(ص) را دو روی یک سکه می بیند و صراحتا می گوید "پیامبر(ص) نیاز به مناره تزییناتی ندارد"!(صحیفه امام ج۲۱ص۸۰)
این باوجودی است که با گنبد و مناره مشکلی ندارد و حرم رضوی و آستان قدس را پشتوانه اسلامیت جمهوری اسلامی می شمارد!(ر.ک: صحیفه امام ج۱۶ص۳۸۸)!
❓ چه فرقی بین گنبد و مناره مسجد النبی(ص) با حرم رضوی است؟! چگونه پیامبر(ص) به مناره تزئیناتی نیاز ندارد اما جمهوری اسلامی به چنین حرمهایی نیاز دارد؟!
❓تعمیر و توسعه مزار معصومین در نظر امام خمینی چه منطق و اصولی دارد؟!
چکیده ای از "تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام" را اینجا بخوانید!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3044
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۲۹ فروردین ۱۴۰۳
21.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧏♀ چرا حکومت جای برخورد با ما، با سازندگان پوشاک های نامتعارف برخورد نمیکنه؟!
🎙حکومت باید از سر زنجیره شروع کند؛ اما
شما هم اگر اقتصاد سیاسی پشت حجاب و بی حجابی را بدانید، ممکن است تجدید نظر کنید!
یکی با انحصار واردات چادر و یکی با قاچاق پوشاک نامتعارف جیب پر می کند!
باحجاب و بی حجاب روز عفاف میشود مقابل آنها صف بکشید!
رمضان و نوروز۱۴۰۳/ حجت الاسلام قنبریان
#کافه_دختران
#حجاب
☑️ @m_ghanbarian
۳۰ فروردین ۱۴۰۳
محسن قنبریان
مقتدی صدر به هماهنگی با دولت عربستان برای بازسازی قبور ائمه بقیع(ع) دعوت کرد: https://fa.shafaqna.co
💢 بسط و گسترش یک جانبۀ فقه، عملاً خودِ فقه را دچار آسیب میکند
✍️دکتر محمدرضا قائمی
در این دیدگاه دقیق استاد قنبریان، نکته ناگفتهای وجود دارد و آن اینکه فقاهت انقلابی، ناگزیر از بیان هستی شناسی موضوعات فقهی خود است.
ما در ماجرای ساخت بناهای اسلامی و تفاوت آنها از بناهای غیر اسلامی، نیازمند توضیح هستی شناختیِ این امور هستیم و بدون این توضیح، عملاً این رویکرد فقاهت انقلابی، تبدیل به مسئلهای ایدئولوژیک شده و قابل اقناع برای مخاطب نیست.
معماری، تکنولوژی، شهر و نظایر آنها یک وجه هستی شناختی دارند که بدون توجه به آنها نمی توان حکم فقهی قانع کننده ای مطرح کرد. بخشی از این وجه هستی شناختی در اشارۀ آیتالله جوادی آملی به خیال متصل و منفصل قابل مشاهده است؛ مخصوصاً اگر توجه داشته باشیم که انقطاع خیال متصل از خیال منفصل در هنر مدرن، تابع ارادهای سیاسی بوده است.
به نظر میرسد بایستی به سنتِ قدما در فقه که همواره در کنار دانشهای دیگری نظیر کلام و حکمت بودهاند، توجه جدی داشت. بسط و گسترش یک جانبۀ فقه، عملاً خودِ فقه را دچار آسیب میکند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۳۱ فروردین ۱۴۰۳
⚪️ فصل جدید از کلاس مبانی فقهی و حِکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
(ابتدای فصل حقوق ملت از قانون اساسی)
🎙 با تدریس حجت الاسلام والمسلمین استاد محسن قنبریان
✅ ویژه طلاب سطح ٣ و ۴ حوزه های علمیه
✅ و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری رشتههای مرتبط
🗓 زمان: چهارشنبهها (از ۵ اردیبهشت)؛ از ساعت ٨ صبح
📍 مکان: تهران، بازار بزرگ تهران، حوزه علمیه مشکوة (مدرسه صدر)
📝 جهت ثبت نام، اطلاعات خود را به نام کاربری @sajadbeygi در پیام رسانهای بله یا ایتا ارسال نمایید.
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳