eitaa logo
محسن قنبریان
17.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
864 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 🔴 ابتکارات در جهان 5⃣ ابتکار منحصر بفرد غزه! 🔺مردم غزه با توالد مانع نسل کشی اسرائیل شده اند! منطقه غزه با داشتن ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت رتبه سوم تراکم جمعیت در زمین است. 🔺به گزارش پایگاه "ورلد بولتین" ، وزارت بهداشت غزه اعلام کرده در مقابل کشته شدن ۲۰۰۰ فلسطینی در حملات اسرائیل، ۴۵۰۰ نوزاد از ابتدای حملات اسرائیل به نوار غزه متولد شده اند! 📎 کانال ما را به دوستان و اهالی فکر و تحقیق معرفی کنید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚖نسبت ولایت و عدالت کارگاه آموزشی جنبش عدالتخواهی/ بهمن۹۸ ✅دیدن این ویدئو را به دغدغه مندان عدالت
❗️بیشتر بدانید: برای جلوگیری از تطبیقات نابجا در ویدئوی نسبت ولایت و عدالت لینک های زیر را هم مشاهده و خود قضاوت کنید: http://panahian.ir/post/546 http://panahian.ir/post/329 http://panahian.ir/post/1045
محسن قنبریان
⚖نسبت ولایت و عدالت کارگاه آموزشی جنبش عدالتخواهی/ بهمن۹۸ ✅دیدن این ویدئو را به دغدغه مندان عدالت
🔅نسبت ولایت - عدالت۲(تکمله) 🔸برخی اهل فضل تذکر دادند که محل نزاع در تقدم ولایت یا عدالت، عدالت فقهی و اخلاقی در شخص ولیّ نیست، عدالت اجتماعی در حکمرانی ولیّ است. در قسمت اول ویدئو نسبت عدالت اخلاقی با ولایت بررسی می شود که عادل بودن یعنی اهل گناه و مانند آن نبودن، بر ولایت مقدم است؛ اما از عدالت اجتماعی و عدالت گستری او در حکمرانی سخنی گفته نمیشود در حالیکه این محل نزاع و بحث بین طرفین است! 🔸در پاسخ عرض میشود همان سخن برای عدالت اجتماعی و عدالت در حکمرانی هم قابل تقریر است بدین بیان: 🔺برای یک موجود دو دسته علت قائل میشوند: ۱.علل ماهیت: که ذات آن موجود را تشکیل می دهد. ماده و صورت اشیاء علل ماهیت اند. اگر ولایت قابل انحلال به "عدالت اخلاقی" و "فقاهت" باشد، ایندو علل ماهیت ولایتند که بحثش در ویدئو گذشت. ۲.علل وجود: علت فاعلی و علت غائی اشیاء را علل وجودش می خوانند. 🔺"غایت" آن چیزی است که شیئ برای آن است. وقتی بشکل ذهنی نزد فاعل می آید نامش میشود "علت غائی". علت غائی است که فاعل را به فعل واداشته و در واقع فاعلش می کند. درو کردن گندم غایتی است که از اول کشت در تصور و انگیزه کشاورز بوده و او را به کار کشت واداشته است. 🔺علت غائی ارسال رسولان و تٲسیس ولایت به حسب آیه شریفه "لیقوم الناس بالقسط"، برقراری قسط و عدالت اجتماعی است. 🔺پس اقامه قسط است که ولیّ را ولیّ می کند. به تعبیر دقیق تر وقتی شخصی تلبسش به عنوان ولایت درست است و حقیقتا ولیّ است که غایت قسط اجتماعی را نشانه گرفته باشد و در افعالش از جمله حکمرانی آنرا طلب کند(مطالبه عدالت اجتماعی). ⬅️پس باز عدالت بر ولایت مقدم است اما نه تقدم جزء و کل بلکه تقدم علت غائی و نقش آن در علت فاعلی. 🔸کوتاه سخن اینکه کسی ولیّ نام نمیگیرد، مگر در سر سودای عدالت اجتماعی و اقامه قسط داشته باشد. 🔺این عدالت خواهی هم باید بالفعل و در حال باشد نه تعطیل و معوق به آینده. چون درغیر این صورت تلبّس به اقامه قسط مَجاز خواهد شد و مجاز علت غائی نمیشود.(دقت کنید) 🔺حال در مقام اثبات و رفتارهای عدالت طلبانه، این ولیّ عدالت خواه است که راهنمای عمل به اولویت ها میشود؛ را در ویدئو مشاهده کرده اید. 📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۴ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠(بدون عنوان)! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
💠(بدون عنوان)! 🔹عذر خواهی نماینده ولی فقیه در خوزستان از جوان مجروح شده در اعتراضات غیزانیه با ، بهانه ای شد تا دو سبک کارگزاری برای انقلاب و نظام از هم باز شناسانده شود: 1⃣ سبک اول: 🔺نماینده ولی فقیه پیگیر مشکلات آب غیزانیه بود، فرمانده انتظامی میدان هم نبود؛ اما بجای نظام و مسئولین مربوطه از جوان مجروح شده اما حاضر در معترضین عذر خواهی می کند. 🔺در ماجرای هواپیمای اکراینی هم سرداری رشید آمد. "آبرویش را با خدا معامله کرد". صراحتا گفت:"اگر گناهی بوده، عناصر ما خبط و خطا کرده اند و ما باید پاسخگو باشیم". چنین کرد تا تقصیر گردن این و آن و در نهایت و انقلاب نیافتد. 2⃣سبک دوم: 🔺اعتراضات بنزینی آبان ۹٨در برخی شهرها کشته و زخمی هایی به جا گذاشت. مثلا در زادگاهم ۶کشته و تعدادی زخمی برجای ماند که از متوسط شهرهای پیرامون بسیار بالاتر است. 🔺از خانواده کشته ها، بازدیدهایی شد؛ اما از هیچ خانواده یا هیچ مجروحی، کسی عذری نخواست و عواطف جریحه دار ماند! 🔺با دستور رهبری معظم انقلاب، قربانیان سه دسته شدند: ۱. جانباختگان از شهروندان عادی و بدون هیچ گونه نقشی در اعتراضات ⬅️ که در حکم شهید محسوب می شوند. ۲.قربانیانی که در جریان تظاهرات اعتراضی جان خود را از دست داده اند ⬅️ پرداخت دیه و دلجوئی از خانواده های آنان. ۳.قربانیانی که و در درگیری با نیروهای حافظ امنیت کشته شده اند ⬅️ مقرر گردید پس از بررسی وضعیت و سوابق خانواده آنان، حساب خانواده های موجه و آبرومند از فردی که اقدام به عمل مجرمانه نموده است، جدا شود و خانواده های آنان متناسباً مورد توجه و دلجوئی قرار بگیرند. ٭رهبری برای همین قسم سوم نیز بر "رٲفت اسلامی" و توجه به خانواده ها تٲکید کردند. 🔺در توشیح این تقسیم بندی قید کردند: "هرچه سریعتر انجام شود". "نسبت به افراد مشکوک درهر گروه باجهتی که به رٲفت اسلامی نزدیکتر است، عمل شود". http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=44322 ✔️حالا سخن از ابتکار عملی از جنس نماینده ولی فقیه در اهواز نیست؛ پرسش از میزان عمل به این دستور صریح رهبری از سوی مقامات شهر و استان است. ❓الان قریب ۶ماه از آن ابلاغ رهبری(۹۸/۹/۱۳) می گذرد. "هرچه سریعتر انجام شود" این حکم در بهبهان -مثلا- چرا معطل و عملا بی خاصیت ماند؟! ❗️تفکیک کشته ها احتمالا مسئولین شهری را با چالشی از سوی برخی خانواده ها مواجه کند؛ اما آقایان توجه دارند عدم تفکیک، همه بار منفی ۶کشته را گردن نظام و انقلاب می اندازد؟! ❓تفکیک قربانیان -بخصوص با رعایت تذکر رهبری درباره رٲفت اسلامی با مشکوکین هر دسته- جا گرفتن عمده آنها در دسته اول و دوم را احتمالا در پی داشت. اگر با دلجوئی مناسب و با همراه بود؛ می توانست اغلب خانواده ها را زیر چتر انقلاب و نظام (ولو معترض به برخی سیاستها) نگه دارد. اما انجام نشدنش اقلا در فضای رسانه ای، همه کشته ها را عملا در دسته سوم قرار داد؛ که سهمیه خیلی بزرگی از متوسط شهرستانها برای مردم نجیب این شهر و اجحافی بزرگ بر انقلاب بود! ❗️اگر منافقین مسلح -چنانچه ادعا میشود- در اجتماعات بوده اند؛ پس از ۶ماه می توان گفت کدام کشته، شهید تیر آنهاست و کدام مجروح از ضربت آنها بود؛ تا هزینه همه خونها گردن نظام نیافتد! ❓اینجا مثل ماجرای موسوم به ، حاجی زاده رشیدی پیدا نشد که آبروی خود را با خدا معامله کند و بگوید:"ما گردنمان از مو باریکتر است؛ همه مسئولیت کار را می پذیریم"! جایش از پاسخگویی طفره رفتند، معلوم نشد نهادهای بالادستی برای بررسی موضوع و شناسائی قاصر یا مقصر احتمالی اصلا آمدند یا می آیند یا نه؟! ❗️پس ناچارا در افکار عمومی و بدخواهی های رسانه ای، همه شلیک ها درست و بجا، جازده شد! ❗️خانواده هایی که به آسانی می شد پیگیر قانونی خون جوانشان باشند؛ خوراک رسان به رسانه های معاند قرار داده شدند! ⬅️این دو سبک کارگزاری برای انقلاب اسلامی است: 🔻سبک اول، مسئولیت را خود گردن می گیرد و "سر خم می سلامت، شکند اگر سبوئی" ، شعارش است. 🔻سبک دوم، نظام را سپر خود می کند و زبان حالش به قول شاعر طنزپرداز این است: به آب روشن میّ عارفی طهارت کرد و رفته رفته به این کار زشت عادت کرد! 📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۶ ☑️ @m_ghanbarian
تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام (چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع/تیر۹۷) ✅ سؤال و معما: 🔺اگر سعودی با همین وضعیت سفیانی گری در مذاکره با بخشی از علماء شیعه به توافقی برسد که حرم برای ائمه بقیع بسازد نظر شما چیست؟! کمک می دهید؟! 🔺امام خمینی درباره حرم رسول الله(ص) فرمود: "رسول الله نیازی به مساجد اشرافی[مسجدالنبی] و مناره های تزییناتی ندارد." اما درباره آستان قدس میفرماید: مرکز ایران است! و به خادمی آن حسرت میخورد(صحیفه امام ج۱۲ص۱۰۶). این دو چگونه قابل جمع است؟ چگونه پیامبر به تزیینات نیاز ندارد اما پیامبر زاده دارد؟! ✅پاسخ اجمالی: در فقاهت انقلابی امام در این وضعیت فرضی نباید به سعودی برای ساخت حرم کمک کرد. اسلام آمریکایی سعودی هم تعمیر و توسعه اش و هم تخریب بقیع اش، هردو محکوم است. تعمیر و توسعه در اسلام اصیل موجه است. ✅ تفصیل نظر امام: 1⃣ امام مثل سایر فقهای معاصر، بناء و توسعه حرمهای ائمه و امامزادگان و حتی علماء و شهداء را جایز می شمارد(تحریرالوسیله/تعلیقه به عروه) 2⃣ تفاوت دیدگاه و اوج اندیشه ایشان در این است که: گنبد و بارگاه و تزیینات و تعمیر و توسعه، اصل نیست و موضوعیت ندارد که همواره حکم جواز یا استحباب داشته باشد بلکه تابع یک اصل است اگر آن اصل تأمین بود، اینها جایز اما اگر آن اصل آسیب دید، کاسته شد یا متوقف شد، توسعه و تعمیر غیرجائز می شود! 3⃣ آن اصل: "ساخت بینش کفرستیز" در کلام ایشان و همان تبری از دشمنان خدا است. اگر ساخت و ساز حرمی به هر طریق این اصل را آسیب زد، جایز نمی باشد. 4⃣ شواهد این مساله در سیره امام: 🔺الف) پس از تخریب قبور بقیع، برادران شیرازی(آیت الله سید حسن و سید محمد) تلاش میکنند از طریق نامه نگاری علماء نجف و ارسال هیأت برای مذاکره با شاه سعودی، او را قانع کنند اجازه بارگاه و تجدید بناء دهد. از امام هم با اصرار نامه ای میگیرند و هم آیت الله خویی. قرار بوده آیت الله حکیم هم در حج با شاه سعودی دیدار و هیأت سیاسی هم ارسال شود. امام در نامه ای به یکی از علماء این کارها را بی ثمر و "مذاکره و مباحثه را مضر می خوانند" و توجه می دهند که "اساس مذهب در این بلاد در خطر کفر است"(صحیفه امام ج۲ص۱۵۶و۱۵۷). یعنی وقتی اساس مذهب در خطر کفر است به نظر ایشان ساخت بقیع مشکل گشا نیست. اساس مذهب هم نماز و حج و... نیست. "یؤمن بالله و یکفر بالطاغوت"، "تولی و تبری" است. 🔺ب)وقتی ۳۰مرداد۴۸ صهیونیستها بیت المقدس را آتش زده و به آن خسارت جدی زدند، برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران(زمان پهلوی) دست اندر کار ساخت و تعمیر آن شدند. شاه حسابی افتتاح و خود یک میلیون ریال واریز کرد و کمک طلبید درحالیکه با اسرائیل رابطه حسنه داشت! امام در تبعید متنی در جراید عراق منتشر کرد و تعمیر را جایز ندانست!(از آن متن با شهید آیت الله سعیدی گفته است.صحیفه امام ج۲ص۲۵۱) در مصاحبه با الجمهوریه عراق فرمود: "تا زمانی که فلسطین اشغال شده، آزاد نشده است مسلمانان مسجد الاقصی را نباید تجدید بناء کنند بگذارند جنایت صهیونیزم هماره جلوی چشمان مسلمان مجسم باشد و مایه حرکتی برای آزادی فلسطین گردد". ببینید سخن از عدم همکاری با شاه نیست سخن از این است که ساخت بیت المقدس با وجود جنایات اسراییل، کفرستیزی مسلمانان را کند میکند و لذا جایز نیست. 🔺ج)در تجدید بنای قبر شهید مدرس -که پهلوی ها در تخریب آن می کوشیدند- هم به تقدم ساخت بینش کفرستیز مدرس توجه دادند: "باید تلاش کنیم تا ابعاد روحی و بینش سیاسی، اعتقادی او را هرچه بهتر بشناسیم و بشناسانیم و با خدمت ناچیز خود مزار شریف و در افتاده او را تعمیر و احیاء کنیم"(۲۸شهریور۶۳). امام صرفا گنبد و بارگاه برای شهید مدرس نمی خواهد که مثل هر محترمی او هم داشته باشد بلکه احیاء قبر او را برای ایجاد روحیه انقلابی او در مردم و بینش کفر ستیز او در جامعه می خواهد. 🔺د)در دستور ساخت مصلای پایتخت هم به این اصالت در مقابل آن فروعات(خود بناء و نحوه اش) توجه می دهد: "ان شاء الله در کنار ساختن مصلای تهران در ساختن بینش کفرستیزی مسلمانان موفق باشید"(۲۳آبان ۶۷). ☑️ @m_ghanbarian
تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام (چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع/تیر۹۷) ✅ تفاوت فتاوای مبتنی بر این مبنا 🔺[مبنای رقیب گنبد و بارگاه را فی نفسه خوب و مطلقا جایز میداند مگر مفسده خاصی پیش آید و توجه به این اصل ندارد که در خدمت ساخت بینش کفر ستیز هست یا نه؟ لذا برایش گنبد و بارگاه عهد صفوی و افشاری، صدامی یا انقلابی فرقی ندارد و همه جایز است]. 🔺معلوم نبود اگر امام زنده و مرجع عراق بود با تعمیر و بازسازی گنبد و عتبه امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) پس از انتفاضه شعبانیه که صدام حرم را به توپ بست و سپس خود متصدی بازسازی برای نگهداری وجهه اش شد، موافق باشد و کمک به آن را جایز بداند. 🔺امام مناره و تزیینات حرم پیامبر را مثل تخریب قبور بقیع می داند! یعنی هردو حرام و غیرجایز. چون مناره تزییناتی پیامبر برای اختفای کفر سعودی ها و کند کردن روحیه کفرستیزی مسلمانان است و روی دیگر سکه خباثت آنها در تخریب بقیع است. لذا در دولت آنها که "اساس مذهب در خطر کفر است"، "پیامبر نیازی به مناره تزییناتی ندارد". بخلاف آستان قدس که پشتوانه اسلامیت[اسلام ناب] جمهوری اسلامی است(ر.ک صحیفه امام ج۱۶ص۳۸۸). از آستان قدس ندای اسلام کفر ستیز بلند است پس عمارت و توسعه آن ارزشمند است. ✅ مبنای فقهی امام مستند به سیره و سخن معصوم 1⃣ روایات منع از رفتن به مساجد ملعونه و وعده تخریب آنها در دولت امام عصر(ع). این ۴مسجد در کوفه از سوی منافقانی چون اشعث یا جنایتکاران کربلا چون شبث بن ربعی ساخته شد تا کارهای خود مقابل علی(ع) و اباعبدالله را وجیه نشان دهند و بغض مردم را بکاهند[در روایت تصریح شده فرحا للقتل الحسین ساخته شد]. توجه: اینجا ملاک و معیار مسجد ضرار نیست که قرار بود نوعی خانه تیمی و به قصد محاربه با رسول الله باشد تا بگویید همه بر تخریبش فتوا می دهند. اینجا فقط نام و عمل آنها را تطهیر و تبری را می کاهد و الا درش مثل همه مساجد نماز و قرآن می خواندند. اما معصومین این مساجد را ملعونه نامیدند و از رفتن منع کردند. این یعنی تقدم بینش کفر ستیز بر عمارت مسجد و... 2⃣ روایت امام صادق(ع) که درباره همکاری با سلاطین جور فرمود: در ساخت مسجد یاری شان نکنید(التهذیب ج۶ص۳۳۶). [نباید در تظاهر به اسلام برای این شیاطین و مصادیق کفر، همکاری کرد] 3⃣ در کنار تخریب مکرر قبر و بارگاه سیدالشهدا(ع) توسط مثل منصور دوانیقی و هارون الرشید و متوکل عباسی، برخی خلفاء آنها نیز با سیاسی کاری رو به ساخت و تعمیر و توسعه این حرم آوردند! سفاح موسس عباسیان(سال۱۳۲ق)، مهدی عباسی(۱۵۸ق)، مامون(۲۰۱و۲۰۲ق) و منتصر(۲۴۷ق) تجدید بناء و توسعه حرم سیدالشهدا را دستور دادند. منتصر بخلاف پدرش متوکل حتی فراخوان زیارت داد و میله ای بلند هم برای راهنمایی زائران نصب کرد. در این دوره ها چندین معصوم زنده بوده و طبیعتا در این خصوص هم تقیه راه نداشته چون خود شاه جلو دار بوده است، اما هیچکدام حرکت آنها را تأیید نکرده و همراهی ننموده اند! نمی توان گفت شاید تأیید کرده اند اما به ما نرسیده است! چون موارد متعدد است و این احتمال بسیار ضعیف میشود. چگونه خبر جلسه روضه امام رضا(ع) در دربار مأمون به ما رسیده اما همراهی او در تعمیر و توسعه کربلا-اگر بوده- به ما نرسیده باشد؟! این تبلور همان اصل است که امام خمینی به خوبی درکش می کند. ساخت حرم حتی برای حسین بن علی(ع) با وجودی که همین معصومین گفتند مثل کمک کردن به سلیمان در ساخت بیت المقدس است، اگر موجب کاهش تبری نسبت به دشمنان خدا و توقف بینش کفرستیز مسلمانان و شیعیان باشد ممنوع است. ✅ معصومین هم از زهرا(س) آموختند وصیت به اختفاء قبر توسط حضرت صدیقه(س) مبارزه ای منفی از طریق مزار و حرم با خلفای جور بود. حق بزرگی که در مدینه گم و غصب شد باید نمادی ماندگار در تاریخ داشته باشد که همین مخفی بودن قبر ایشان است. پس گاه مزار نداشتن کمک به تبری و کفر به طاغوت است. همیشه مزار و عمارتش خوب نیست. مزار و عمارت سیدالشهدا در مقابل، مبارزه مثبت با طواغیت از طریق عمارت و مزار است. اصلا قبه که در لغت به ساختمان خیمه مانند میگویند در عرف عرب قبل از اسلام به خیمه تجهیزات جنگی در جنگها گفته می شد و مامور آنرا صاحب قبه می گفتند. روایات این نام را برای حرم حسینی برگزیدند یعنی زرادخانه است جای تجهیز برای جنگ با طواغیت است. حرمی مانند این و برای این ساختن دارد مثل توسعه کنونی نه ساخت و ساز صدامی. ☑️ @m_ghanbarian
🌀خطر احیای سوسیالیزم! 🔅مطالبه حقوق "طبقه کارگر"، نقطه کانونی احزاب کمونیستی بود. امام خمینی در اولین روز کارگر بعد از پیروزی(۱۱اردیبهشت ۵٨) حزب داس و چکش و همه گروههای انحرافی مارکسیستی را با این جمله خلع سلاح کرد: "حق تعالی مبدٲ کارگری و کارگر است"! https://b2n.ir/103118 شعار دیگران را از دستشان گرفت و در هاضمه اسلامی و نگاه توحیدی خود ذوب کرد(لینک را مطالعه کنید) 🔅عدالت خواهی، (۲۵/ حدید) و قاب سر در تشیع و ترجیع بند نهج البلاغه است. سنی و مسیحی درباره امیرالمومنین قبول کردند:"قُتِل فی محراب عبادته لشدة عدله"! http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?nhid=197&npt=9&nht=1 اما برخی دوستان حزب اللهی، این شعار و آرمان اساسی را بخاطر چند اشتباه برخی مدعی عدالتخواهی، راحت به کسر و انکسار و حتی فحش و لعنت می بندند! طوری که انگار لکه نجسی را از شریعت و ولایت می روبند! اینان زشتی تعابیرشان درباره عدالت خواهی را وقتی می چشند که بخاطر خودسری های عده ای بنام ولایت(که رهبری فرمود جگرش را خون می کند!)؛ طرف بحثشان، ولایت پذیری را بکوبد. از ولایت مداری کثیف و لعنتی سخن بگوید! در حالیکه نه خودسرها، ولایت مداران ترازند و نه آنارشیست ها و بی انصافها، عدالتخواه! گرچه هردو مدعی ترند! ⚠️غلبه این رویکرد درباره عدالت، واگذاری شعار و پرچم تشیع به رقیب و احیای دوباره سوسیالیزم و مارکسیست های مسلمان در جامعه را در پی خواهد داشت! 📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۱۱ ☑️ @m_ghanbarian
⚜دیپلماسی عمومی امام خمینی 🔅امام ۱۲روز پس از تسخیر لانه جاسوسی با دستور آزاد کردن گروگانهای زن و سیاهپوستان دو پیام را برای جامعه آمریکا مخابره کرد: ۱. ظلم کهن نظام آمریکا به سیاهپوستان ۲. حقوق ویژه زنان در اسلام به دانشجویان مستقر در سفارت نوشت: "...برای آنکه اسلام برای زنها حقوق ویژه ای قائل است و سیاهپوستان عمری را تحت فشار و ظلم آمریکا به سر برده اند و شاید به طور الزام به ایران آمده باشند، نسبت به آنان در صورتی که جاسوسی آنها ثابت نشده باشد تخفیف دهید. دانشجویان عزیز! سیاه پوستان و زنانی که جاسوسی آنها معلوم نیست را به وزارت امور خارجه تحویل دهید که فوراً آنها را از ایران خارج نمایند..." (۲۷آبان۵٨/ صحیفه امام ج۱۱ص۵۴) 🔅در این ۴۰سال دشمن تلاشهای بسیاری کرد تا به افکار عمومی جهان بقبولاند "زن" و" اقلیت ها" در ایران محروم از حق اند؛ تا این دیپلماسی عمومی امام را -که به انحائی تکرار هم میشد- خنثی کند. مثال ریز و درشت، واقعی و ساختگی را با پیوست رسانه ای، عالمگیر میکردند تا یکوقت زنان و سیاهان غرب به گزینه اسلام و مردم سالاری اش فکری نکنند! 🔺حق این است که دوستان نادان یا نفوذی در دستگاههای ج.ا.ا هم در این سوژه سازی ها بی نقش نبودند از یک بازپرس تا یک شهردار تا فلان وزارتخانه و تا فیلم های سیاه و هنرمندان غربزده و... درست فرمود امیرالمومنین(ع):آفة الٲعمال عجز العُمّال: آسیب کارکردها ناتوانی کارگزاران است.(غررالحکم) 📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۱۲ ☑️ @m_ghanbarian
🔆لایو گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد چهارشنبه ۱۴خرداد ساعت ۲۱ ✅ موضوع: عدالت و عدالتخواهی (زوایای پرچالش) ☑️ از پیج اینستاگرام : instagram.com/ghanbarian_ir
💠برخی سخنرانی های حجت الاسلام قنبریان در سالگردهای رحلت امام خمینی(ره) 🔺دین فروشی و دین بازی دو آسیب عینیت سیاست و دیانت و درمان آن https://t.me/m_ghanbarian/1681 🔺امام خمینی و اشرافیت مذهبی https://t.me/m_ghanbarian/1296 https://t.me/m_ghanbarian/1298 🔺مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی، مصلحت بافی، مصلحت سازی https://eitaa.com/m_ghanbarian/150 https://eitaa.com/m_ghanbarian/154 🔺امام خمینی و نظام انقلابی https://eitaa.com/m_ghanbarian/973
عدالت و عدالتخواهی.mp3
11.97M
✅ عدالت و عدالتخواهی (زوایای پرچالش) ⬅️گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد 🔺کمی درباره تعریف کاربردی عدالت 🔺وابستگی ولایت و عدالت در بیانی کاملتر(نقد دوگانه غلط ولایت-عدالت) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔅لوازم فاسد دو قطبی ولایت-عدالت دوگانه غلط ولایت-عدالت؛ 🔺برخی ولایتی ها را واداشته تا مفاسد اقتصادی دوره امیرالمومنین را جستجو و تٲلیف کنند؛ تا از تیزی عدالت خواهی کم کنند و شاخص را هم دستکاری کنند❗️ 🔺برخی عدالتخواهان را هم واداشته تا از ولایت گریزیِ موردیِ اصحابی چون مالک اشتر و... فهرست تهیه کنند؛ تا مخالفت عملی با ولایت هم بلااشکال جلوه کند❗️ درست دیدن مسٲله تنها چاره ی پایان دوقطبی شدن نیروهاست. (عدالت و عدالتخواهی؛ زوایای پرچالش/۱۴خرداد۹۹) ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆لایو گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد چهارشنبه ۱۴خرداد ساعت ۲۱ ✅ موضوع: عدالت و عدالتخوا
🔅عدالت در فعل؛ عدالت در وضع 🔺"یک فعل" عدالتخواهانه، است و گاهی با "حق عمومی" ای تعدیل میشود؛ تعویق می افتد یا انجام نمی شود. "قصاص" قاتلین عثمان با "حق عمومیِ امنیت"، تزاحم کرد؛ تعویق افتاد(خ۱۶٨). شهردار تهران، سال ۷۷ از زندان آزاد شد چون رئیس جمهور از رهبری خواست برای جلوگیری از "خلل در اداره کشور" در فضای فارغ از جوسازی رسیدگی شود. 🔺اما عدالت "بمثابه وضعیت جامعه"، توازن و تناسب در جامعه، رفتن به سمت "نفی نظام طبقاتی"؛ است. اصلا تعطیل و تعویق بردار نیست. کُندی در حرکت به سمت آن باید سریع جبران شود. اعتراف رهبری به "عقب ماندگی در عدالت"(۹۶/۱۱/۲۹) ناظر به این قسم است. ۶برنامه ی ۵ساله توسعه به مرور "چنین وضعیتی" را پیش آورده است. این دیگر یک فعل منفرد نیست؛ به هم زدن وضعیت جامعه است. دولتها، مجلسها و شورای نگهبان باید درباره "تدوین" و "امضاء" و "اجرای" این ریل گذاری پاسخگو باشند و خطاها جبران شود... (عدالت و عدالتخواهی؛ زوایای پرچالش/ ۱۴خرداد ۹۹) ☑️ @m_ghanbarian
🔅وابستگی ولایت و عدالت به هم! 🔺وقتی امام رضا(ع) "اولواالعلم قائماًبالقسط"(۱٨آل عمران) را "امام"(ع) می خواند(تفسیر برهان)، یعنی امامت، منحل به علم + قیام به قسط است. چه بگوئی "اولواالامر" چه بگوئی "اولواالعلم قائما بالقسط". 🔺وقتی امیر المومنین(ع) میفرماید: "اولوا الامر را به امر به معروف و عدل و احسان بشناسید"(الکافی ج۱ص٨۵)؛ یعنی عدالت گستری نشانه بیرونی ولایت است. ⬅️پس "نظم داخلی و خارجی" ولایت، عدالت و قسط است. 🔻عدالت خواهی هم وقتی از اشرافیت و "تبعیض در مصرف " سراغ می گیرد، به "تبعیض در درآمد" می رسد! دنبال کند به "تبعیض در بهره مندی ازمنابع ثروت" می رسد! جلوتر برود، ربطش با "قدرت" پیدا میشود! لذا بدون "عدل سیاسی" ، عدالت در ثروت و درآمد و مصرف شوخی خواهد بود. ⬅️فلسفه سیاسی تشیع مبتنی براین است که عدل سیاسی ، بدون "تحقق ولایت" (والبته تشکیل مخروط امامت عدل یا دولت اسلامی) ممکن نیست. پس تحقق عدالت هم ولایت می خواهد. (عدالت وعدالتخواهی؛ زوایای پرچالش/۱۴خرداد۹۹) ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆لایو گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد چهارشنبه ۱۴خرداد ساعت ۲۱ ✅ موضوع: عدالت و عدالتخوا
🔅تبعیت از ولایت یا مطالبه عدالت؟! این هم فرعی از دوگانه غلط ولایت-عدالت است! 🔸عدالت در وضعیت جامعه و نظام اجتماعیِ متوازن و فاقد ظلم طبقاتی، که تعطیل و تعویق بردار نیست و "فلسفه حکومت ولائی" است(۲۵/حدید). همه سیاستها و تدابیر باید بدان سو باشد که "یضع الامور مواضعها". با این قسط و عدالت خواهی، ولیّ امرِ مشروع از مدعی بازشناخته میشود(الکافی ج۱ص٨۵).(تو گویی سند مشروعیت ولایت است). 🔸اما عدالت در افعال و "اعطاء کلّ ذی حق حقَّه"؛ نسبی است و با افعال و حقوق دیگری تعدیل می شود. سند مشروعیتِ آن اقدام، اجازه ولیّ است. در اینجا ولیّ، "فصل الخطاب عملی" است. در خوبی یا بدی یک سیاست یا تصمیم ممکن است مباحثاتی در گیرد. اما ، باید حکم و فرمان ولیِّ قائم به قسط را فصل الخطاب قرار داد. 🔸فصل الخطاب عملی ندانستن ولایت، است. و سکوت و بی نظری تا زمانی که ولایت بگوید هم است. 🔺رهبر معظم انقلاب بارها در فتوا و سخنرانی معیار ضدیت با ولایت فقیه را دانسته . البته برخی، در ضدتراشی حداکثری اند! 🔺ایشان میفرماید: "نباید اینگونه تصور شود که همه باید منتظر بمانند تا رهبری ابتدا موضع خود را درباره یک شخص و یا یک سیاست اتخاذ کند و بقیه بر همان اساس موضع گیری کنند. ." (۹۳/۵/۱) 🔺درباره نظرات کارشناسی مخالف خود میفرماید: "به شما عرض بکنم هیچ نظر کارشناسی ای که مخالف با نظر این حقیر باشد مخالفت با ولایت نیست دیگر از این واضح تر؟!..."(۹۱/۵/۱۶) مثلا در ماجرای رشد ۲۰۰درصدی قیمت بنزین ممکن است نظر کارشناسی ای هنوز هم آنرا غلط بداند؛ اما در عمل حرف رهبری را ملتزم باشد. ٭برش های قبلی را بخوانید. (عدالت و عدالتخواهی؛ زوایای پر چالش ۱٤خرداد ۹۹/با اندکی تصرف) ☑️ @m_ghanbarian
🌐فرعونی که هست ؛ موسایی که...! ⭕️فرعونِ مصر بی شباهت با تفرعن عصر ما نبود. - "کودک کُش" بود(۴/قصص) اما شاید نه اندازه اسرائیل! -"نسل کُش" بود(۴۹/بقره) اما نه آنقدر که حدود ۱۰۰میلیون بومی قاره را بکشد تا مالک آمریکا شود! -"خوار کننده" ساکنان سرزمین اش بود(۳۰/دخان) ؛ اما نه اینجور که تا همین حوالی سیاهان را در قفس های باغ وحش کنار حیوانات به تماشای سفیدهای مرفه بگذارد! -"آدمکش" بود؛ اما نه اینطور که فقط پلیس اش سالانه حدود ۱۰۰۰نفر از شهروندانش را بکشد! -فرعون اگر به میخ هم می کشید(۱۰/فجر)، فقط فرعون مصر بود؛ به مردم دیگر دنیا دستش نمی رسید. از ابوغریبش در عراق و گوانتانامو در خلیج کوبا -آن هم برای غیر نظامیان- گزارشی نیست! -نمی دانم اصلا "ذی الاوتاد" بودن با شلیک بمب اتم و نابودی ۲۰۰هزار انسان در یک لحظه، قابل مقایسه است؟! جنایات "فرعون عصر" روی زمین و حتی درون خاکش(کشتار کارگران، نژادها، فرقه ها و...) روی "فرعون مصر" را سفید کرده است. هرچه بود آن فرعون هم مردم را "مستضعف" و بی چاره کرده بود(۴/قصص). ⭕️موسای اولوالعزم، منجی آن مستضعفان بود که خداوند بخاطر استغاثه آنان، طلوعش را ۱۷۰سال جلوتر انداخت.(۱) وقتی رشید و سرپا شد(۱۴/قصص)و زمان نجات مستضعفان نزدیک شد؛ قبل از خروجش بر تمدن فرعونی، اتفاقی ظاهرا ساده اما عجیب رقم خورد! اتفاقی که بعداً معلوم شد، بوده است: درگیری بین طرفداری٘ از او، با مخالف و دشمنش!(۲) جانبداری اش از طرفدارش، کار دستش داد. طرف مقابل با مشتِ موسی(ع) کشته شد! در مصر ، حالا دیگر موسی(ع) قاتل یا اقلا مرتکب قتل خطائی است! فردا در صحنه ای مشابهِ دیروز عصر -که باز مداخله مشت موسی(ع) طلب می شد- زبان درازهای آنطرف فریاد کردند:"جز این نمی خواهی که از جبّاران(زورگویان و مستبدان) زمین باشی! تو هرگز نمی خواهی از مصلحان باشی!"(۱۹/قصص). موسی(ع) نقشه را خواند: ! جوسازی و پیگرد باقی بود و راهی جز فرار نبود(۲۱/قصص). قیام و نصرت مستضعفین هم قریب یک دهه به تٲخیر افتاد! ⭕️خدائی که طلوع منجی مستضعفان را ۱۷۰سال جلو انداخت، چرا در نیمه راه چنین تقدیری را امضاء کرد؛ که حالا موسی(ع) هم خود را گنهکار ببیند(۱۴/شعراء) و زبان بُرّانش مقابل سفاکان کودک کش و نسل کش لکنت بگیرد؟! دست و مُشت موسی(ع) چرا در این ، ترک او٘لی (به نظر متدینان) و خطا (در افکار عمومی مصر) بکند؟! مگر ، نمی دانند خداوند، موسی(ع) را برای چه رسالت بزرگی "رشد و استوی" داده است؟! خواهشاً ایادی، موساتر از موسی (ع) نشوند که: این خون مقابل آنهمه خون به ناحق ریخته توسط فرعون، عددی نیست! موسی(ع) مرد سیاسی ای است. را می شناسد که به خدایش می گوید:"لهم علیّ ذنب فٲخاف"(برای خود، گردن من گناهی می شمارند. از این می ترسم...)! لطفا سینه چاکان، کلاس فلسفه و کلام دایر نکنند که: آن کشتن هم به حق بود و مضرّ به عصمت موسی(ع) نیست. چون نه در مکتب خانه ها که در افکار عمومی جهان هم عصمت می خواهد. موسی(ع) به فکر روز مواجه با فرعون است و می داند به او خواهد گفت: "وفعَل٘تَ فع٘لَتَک التی فعَل٘تَ...تو همانی که آن کار(نادرست) را کردی"!(۱۹/شعراء). کار آسانی نیست. حالا باید شود تا حجت بر عموم تمام شود! ⭕️پ.ن: -اینجا پیش ما کسی موسای معصوم نیست اما ای هست که قرارش تمهیدِ در افتادن با فراعنه و نجات مستضعفان بوده است. آن باید مراقب باشند خطا و حتی ترک او٘لی نکنند. موسای معصوم هم فردا صبح، در صحنه مشابه آن ماجرا، بهتر حاضر شد. طرفداری٘ که باز، مُشت موسی(ع) را طلب می کرد را خطاب کرد که:"راه درستی نمی روی و آشکارا بیراهه می روی"(۱۸/قصص). -آقای امنیت و همه ایادی! اعتراض آبان و موارد مشابه دیروز و فردا، بهتر و کم هزینه تر از این هم جمع شدنی است؛مراقبِ "فعلتَ فعلتک التی فعل٘تَ" رسانه های فرعون عصر باشید. ............................................ ۱. تفسیر عیاشی ج۲ص۱۵۴ ۲.روایت امام رضا(ع) ذیل آیه ۱۵قصص در عیون اخبارالرضا و تفاسیر روایی. ٭مطالب مرتبط: -دیپلماسی عمومی امام خمینی -رهبری برای مستضعفان جهان 📝محسن قنبریان۹۹/۳/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
604.7K
🔎عدالت خواهی مصداقی⁉️ ✔️مسٲله گرائی دقیقا یعنی چه؟ ✖️مصوبه یاد شده در تاریخ۱٨مهر۹۴ تصویب شد. ➕مطالبه ی برخورد با موارد محرز شده از این بیان استثناء است. *⃣مطلب مرتبط:از حفاظت از جان وحیثیت شخصیتها مقابل دشمن تا حفاظت از اموالشان مقابل ملت! ☑️ @m_ghanbarian
44.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖تعریف ناظر به میدانِ عدالت ، در فرهنگ اسلامی -دو قسم عدالت خواهی -با مثالهای عینی در ج.ا.ا محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
31.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖توٲمان بودن ولایت با عدالت -نظم داخلی و خارجی ولایت، عدالت و قسط است -مادر عدالتها ، عدل سیاسی و ولایت است/فصل الخطاب عملی در افعال عدالتخواهانه هم ولایت است. -اما در عدالتخواهی فقط ولیّ، سخنگو و بقیه شارح نیستند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🚔 پلیس طبقاتی و بی عدالتی امنیتی! 🔹یک اصل در اقتصاد اسلامی و عدالت گرا مورد تٲکید است:"حق" نمیتواند "کالا" شود! شیخ انصاری در اثر فاخر خود تکسّب با حق مخلوقین را حرام می شمارد(۱). حق مثل: بهداشت و درمان، سطحی از آموزش و فرهنگ، امنیت و... از اینرو تٲمین امنیت عمومی، نمی تواند "کالا" شود و در "بازار عرضه و تقاضا" قرار گیرد. مٲموران امنیت به نسبت خدمات از کارفرمایان خود "مزد و اجرت" بگیرند. بلکه تٲمین امنیت عمومی برعهده دولت و تٲمین معاش مٲموران با "ارتزاق از بیت المال" است. 🔹خصوصیت بارز اقتصاد سرمایه داری، "کالایی سازی"، "بازاری سازی" حداکثری است. در این نظام همه آنچه "حق عمومی مردم" تلقی می شود هم "کالا" می شود. از آن جمله امنیت عمومی(نه نگهبانی یک موسسه و کارخانه خاص)است. آمریکا -بعنوان مهد سرمایه داری- نه فقط نیروهای اشغالگر نظامی اش در استخدام پیمانکاران خصوصی(مثل بلک واتر) است؛ بلکه پلیس های متعددی از آن در اختیار است. همانطور که آموزش دیده ای در یک کار فنی می تواند به استخدام کارفرما و پیمانکار خصوصی در آید؛ مدارسی خصوصی، آموزش پلیسی داده و کارآموزانِ جویای کار، در شهرها و ایالتها به استخدام پلیس در می آیند. پلیسی که مثل در قرارداد شهردار یا فرماندار است(۲). کارمند دولت فدرال نیستند. محله های مرفه نشین چون پول بیشتر می دهند، پلیس بیشتر و بهتری دارند! 🔹وقتی امنیت، کالا شد و پیمانکار پیدا کرد و در بازار عرضه و تقاضا درآمد؛ خود جداگانه می تواند بسازد. مایکل سندل به خوبی در کتاب "آنچه با پول نمی توان خرید" از راه یابی تبلیغات تجاری به ماشین و خدمات پلیس پرده برداری می کند. مثلا شرکتی به پیمانکاران پلیس ایالتی پیشنهاد می دهد ماشین مجهز را در قبال سالی ۱دلار در اختیارشان دهد به این شرط که: به بدنه ماشین ها، آگهی های تجاری نصب شود! پلیس ۱۶۰شهر در ۲٨ایالت قبول می کنند! شرکت واگذار کننده ی ماشین هم امتیاز تبلیغات بر ماشین پلیس را به شرکتهای تبلیغاتی می دهد! مخالفان، خطر نسبت به حامیان مالی اش را برجسته و موافقان، فقط به صرفه و اقتصادی بودن را به رخ می کشند(اقساط سالانه ۱دلاری بجای ۲٨۰۰۰دلار هزینه نقد، پیشنهاد وسوسه کننده ای است). از دهه ۹۰ به بعد سروکله ماشین های تجاری شده پلیس قبلا تجاری شده در اروپا و آمریکا پیدا شد(۳). 🔹سیاستهای اقتصادی ترامپ بیش از اوباما به نفع سرمایه داران سفید و به ضرر سیاهان فقیر شد. سیاستهای تشویقی برای سرمایه گذاری در آمریکا و کاهش مالیات سرمایه داران(از ۳۵٪ به ۱۵٪)از آن جمله است. از آنسو، کاهش مالیات موجب کاهش در آمد دولت می شود! ترامپ برای جبران آن، از بیمه درمانی، آموزش و امنیت(حقوق عمومی) کاست! بالتبع را بیشتر و ایده های نژاد پرستانه را محقق می کند. در چنین وضعیتی هم بزه و خشونت فقرا و سیاهان افزایش می یابد و هم پلیس به شهروندان فقیر و غنی، سیاه و سفید ندارد! بیشتر به نفع مرفهانی -که با مالیات، بودجه شهرداری و فرماندار ایالت(کارفرمای پلیس) را تٲمین میکنند- وارد میشوند. ونسبت به فقرا و سیاهان خشونت بیشتری اعمال می کنند. 🔅خوب است به عنصر سرمایه داری و کالایی شدن امنیت هم(در کنار نژادپرستی) در افزایش خشونت پلیس نسبت به سیاهان فقیر توجه شود. ......................................... ۱.مکاسب محرمه شیخ انصاری. فضلای حوزوی خوب است صرفا به ادله موافقین و مخالفین توجه نکنند و لازمه سیاسی-اجتماعی هریک از مبانی را هم -که بی تٲثیر در ادله هم نیست- توجه کنند. ۲.آمریکا پلیس فدرال و گارد ملی هم دارد که برای جرمهای سازمان یافته و آنچه امنیت ملی را تهدید می کند(مثل ۱۱سپتامبر و اعتراضات فراگیر اخیر)وارد میشوند و در اختیار دولت اند. ۳.ر.ک:کتاب آنچه نمی توان با پول خرید؟ ص۱۷۱و۱۷۲ ٭مطالب مرتبط: -پارادکس پول و آموزش -سلامت حق یا کالا 📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۲۲ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖ارزش برهان تف! 🔻حتی اگر سخت گیری ها بر کارگزاران آنها را به اردوگاه دشمن ببرد! 🔻جایش مردم از اردوگاه انقلاب خارج نمیشوند! 🔻مَثَل غلط تُف سر بالا! ☑️ @m_ghanbarian
🏳 تابلوی قداست! 🔅به این بسیار باید توجه کرد که : 🔻صحنه های از موی تقصیر[تراشیده در حج و عمره] و آب وضوی پیامبر -که یک قطره اش بین مسلمانان، زمین نمی افتاد- را نشانه ی تقدّس جامعه نخواند! 🔺 را به این نشانه گذاری کرد که: "ضعیف در جامعه بتواند بدون لکنت حقش را از قوی بگیرد"! (عهدنامه مالک اشتر/امیر المومنین از مکرر گفتن این سخن توسط پیامبر(ص) می گوید) ⚠️اگر خواستید ببینید چقدر با در فرهنگ اهلبیت فاصله داریم نگاه کنید ببینید: 🔺چقدر از مقدسات را جای جامعه جا زده ایم؟! 🔺و در مقابل، طرح چند حق خواهی و عدالت طلبی برای ضعفاء را به صلاح جامعه ندانسته و تازه موجب میشماریم؟! 📝محسن قنبریان ۹۸/۳/۲۴ ☑️ @m_ghanbarian
⚖عدالتی که باید! 🔅در فرهنگ غنی شیعه، عدالت ورزی چند آسیب دارد: ۱-جور: وقتی اصلا عدالت نورزی. ۲-تبعیض: وقتی در موارد مشابه، به موردی بپردازی و موردی را رها کنی. مثلا اتهام کسی بررسی، اما اتهام دیگری شود! یا مثل اولی پیگیری نشود! حق کسی، اعطاء شود اما همان حق از دیگری دریغ شود. ۳-نا فراگیری: وقتی همه مواردِ مشمول را احصاء نکنی. اگر فلان، جرم است؛ همه مجرمهایش را نیابی. اگر حق است، همه مستحقانش را نیابی. امیر المومنین(ع)، این فراگیری و "جستجوی همه موارد" را، "استقصاء فی عدل" و از ارکان "سیاسة العدل" شمرده است(غرر الحکم). بدون آن، "راهبری به عدالت باثبات" محقق نمیشود. -فرق "نافراگیری" با "تبعیض" این است که مورد بالفعل و معینی برای اهمال نیست؛ فقط همه موارد مشابه با دقت جستجو و احصاء نشده است. ⬅️پس اگر "عدالتی"(اقتصادی یا قضائی و...) ، کنارش "تبعیض" یا "نافراگیری" باشد؛ ازنظر امیر المومنین(ع)، عدالت نیست و جور است! میفرماید:"بسا عادلی که جائر باشد"(رُبَّ عادل جائر)!(غررالحکم) 🔅پ.ن: 🔺قوه قضائیه ج.ا.ا چندین بار با دانه درشتها و نزدیکان رجال اصلی قدرت برخورد کرده؛ ذوق کردن مان تازه نیست: -سال۷۷ پخش سریالی دادگاه شهردار تهران و دبیر یکی از احزاب موثر در پیروزی آقای خاتمی. -احضار آقای احمدی نژاد و دادگاه و حکم برای نزدیکان سیاسی او. -دادگاه و حکم برای فرزندان آقای رفسنجانی و هم برادر آقای روحانی و... -دادگاه دستیار ویژه و معاون آقای آملی لاریجانی. 🔺اما افکار عمومی : -پخش دادگاه کرباسچی را با پرونده فاضل خداداد و برادر رفیق دوست مقایسه میکرد! -احضار احمدی نژاد و دادگاه منتج مشایی و بقایی و برادر روحانی و فرزندان هاشمی(همه در دوره آقای آملی) را با پرونده هنوز باز برادر رئیس قوه(فاضل لاریجانی) مقایسه میکرد! که در پاسخ به دانشجوئی از روند و نتیجه آن اظهار بی اطلاعی کردند! -با اتهامات همین آقای طبری و حکم شخص رئیس به تبرئه اش مقایسه شان می کند! -دادگاه اخیرمعاون آقای آملی(طبری) را با دادگاه معاون آقای قالیباف(شریفی) مقایسه می کند! 🔻و همه را هم با استقصاء و فراگیری عدالت می سنجد... ❓آقای قوه قضائیه نمره خود را نزد در تمام این سالیان، چند می داند؟! ❓آیا مبرای از بوده است؟! ❓ نمره و فراگیری اش چند است؟! چقدر زمان لازم دارد تا جامعه را مطمئن کند دیگر هیچ کارچاق کنی(مثل مورد اخیر) کنار گوش مقامات نیست؟! "سیاسة العدل: ...استقصاء فی عدل.." 📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۲۵ ☑️ @m_ghanbarian