هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ریلز
▪️خدایا ما چگونه تحمل کنیم این مصیبت را...
#غزه
#روحالله
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
@EMAM_COM
مهدویت در نهج البلاغه.mp3
8.8M
🔰 مهدویت و پایان تاریخ در نهج البلاغه
حجت الاسلام قنبریان
۱۶اسفند۱۴۰۲
*⃣ چند گزاره کلیدی از مهدویت در نهج البلاغه:
1⃣ رابطه مستقیم وضعیت دین و وضعیت امام:
• فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ(خ۱۸۲)
- طلوع اسلام ناب هم مطلع رفع غربت امام است!
• توضیح از خطبه های ۱۴۷و۱۸۷
2⃣ تصرفات سیاسی اجتماعی امام غائب:
أَلَا وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَكَهَا مِنَّا يَسْرِي فِيهَا بِسِرَاجٍ مُنِيرٍ وَ يَحْذُو فِيهَا عَلَى مِثَالِ الصَّالِحِينَ، لِيَحُلَّ فِيهَا رِبْقاً وَ يُعْتِقَ فِيهَا رِقّاً وَ يَصْدَعَ شَعْباً وَ يَشْعَبَ صَدْعاً، فِي سُتْرَةٍ عَنِ النَّاسِ لَا يُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ وَ لَوْ تَابَعَ نَظَرَهُ(خ۱۵۰)
- امام غائب فقط مغیث و دارالشفاء نیست...
3⃣ مهیا شدن قومی از درون آن تصرفات برای ظهور:
ثُمَّ لَيُشْحَذَنَّ فِيهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَيْنِ النَّصْلَ تُجْلَى بِالتَّنْزِيلِ أَبْصَارُهُمْ وَ يُرْمَى بِالتَّفْسِيرِ فِي مَسَامِعِهِمْ وَ يُغْبَقُونَ كَأْسَ الْحِكْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوحِ.( خ۱۵۰)
- گزارش حدیث لوح از یاران غیبت هم همین است...
4⃣ استعاره های پرمعنا:
• برای غیبت:
ضَرَبَ بِعَسِيبِ ذَنَبِهِ وَأَلْصَقَ الاَْرْضَ بِجِرَانِهِ (خ۱۸۲)
• برای ظهور:
فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ، ضَرَبَ يَعْسُوبُ الدِّينِ بِذَنَبِهِ، فَيَجْتَمِعُونَ إِلَيْهِ كَمَا يَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِيفِ (ح۱)
- شما به آرزویتان می رسید(خ۱۰۰)
- هوی به دین برمی گردد(خ۱۳۸)
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍جلوی "دینبازها" و سکولاریزم گرایشی را بگیرید | شأن پیشساخته برای روحانیت درست نکنید
◀️ حجت الاسلام قنبریان | فلسفه تاریخ
...................................
🔅 برای قضاوت بهتر صوت کامل را اینجا بشنوید!
🔅 برای تفصیل درباره #دین_بازان و نقش آنان در سکولاریزم اینجا و اینجا بشنوید!
🔅برای تفصیل درباره #شان_پیش_ساخته نداشتن روحانیت اینجا بخوانید! و اینجا بشنوید!
• در اینباره به این منابع هم رجوع کنید:
- رسائل شهید ثانی ج۲ص۷۹۲
- حکومت در نهج البلاغه آیت الله خامنه ای
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مجموعه گرا
📖 #بخوانید | اِنَّکُم مسئولون!
🔻تأملی بر مسئولیت اجتماعی و چگونگی رسیدن به قُلّه
🔸بسیج لشکر مخلص خدا برای ماموریت دیروز و امروز است اما هر چند میلیون هم که در سازمان بسیج حضور داشته باشند، نسبت به کل مردم جامعه ایران "فئه" محسوب میشوند.
🔹بسیج میتواند خیلی از ماموریتهای بزرگ را انجام بدهد و انجام هم داده لکن بعضی موقعیتها حضور همه مردم را می طلبد؛ آن هم حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران.
🔸نه اینکه بسیج چیزی کم داشته باشد بلکه این مسئولیت به قدری مهم و سرنوشت ساز و بزرگ است که با فئه انجام نمیشود و همراهی اکثریت و قاطع مردم را میخواهد. زیرا در نظام جمهوری اسلامی ایران، حکومت مردم سالاری دینی برقرار است و مردم سالار یعنی همه مردم نه فقط مردم حزباللهی زیرا این مسئولیت بسیار کمرشکن و حساس است.
👤بر اساس گفتاری از حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان
⏳انتشار به زودی...
🌐 #شبکه_گرا
🆔 @geraa_ir
محسن قنبریان
🌙 سی شب ؛ 🕌 سی مسجد با مردم نجیب برنامه شبهای رمضان حجت الاسلام #قنبریان در #بهبهان و حومه با همکار
✅ افتتاحیه برنامه
سی شب سی مسجد
• دعوت از مومنین برای همراهی و نحوه های همکاری
• ارائه لوحه شبها: دوشب در هفته مساجد شهر ، ۴شب در هفته روستا
• شنیدن ایده های تازه برای خلق ظرفیت های بیشتر
🔘 شب اول: مسجد ثامن الائمه
تلاوت، منبر، مناجات
و توضیح طرح و انحاء همکاری
سه شنبه ۲۲اسفند۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۰ منتظر شمائیم
☑️ @m_ghanbarian
🌙 ماه مبارک رمضان بر مائده آسمانی قرآن
سلسله درس گفتارهای:
ولاء ها و ولایت ها در قرآن
• اصول جامعه پردازی و حکومت داری!
• چگونه یک هسته ایمانی به یک جامعه تبدیل میشود؟
• رابطه منتظم ولاء های عرضی و طولی و نسبت آن با حکمرانی های سیاسی و اجتماعی چیست؟
• چگونه ولاء های منفی در جامعه ایمانی، شکسته میشود؟
• چگونه جامعه ای با درجات متفاوت ایمان، به سمت اهداف و ارزشها برود؟
• اصول کلی "خلق اراده عمومی" چیست؟
• و مباحث معارفی و کاربردی دیگر در این زمینه
⬅️ سخنران: حجت الاسلام قنبریان
ظهرهای ماه مبارک رمضان بعد از نماز ظهر و عصر
بهبهان - مسجد بلال
🎧 فایل صوتی جلسات در کانال های ایتا و تلگرام بارگذاری میشود
📱آن دسته از مخاطبینی که علاقه مند به پیگیری درسگفتارها به صورت زنده می باشند روزانه میتوانند حوالی ساعت ۱۳ به پخش زنده صفحه اینستاگرام مراجعه نمایند.
instagram.com/ghanbarian.ir
☑️ @m_ghanbarian
1-ولاءها و ولایت ها در قرآن.mp3
19.11M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه اول
• اهمیت دو سویه ی ارتباط مبانی و بنائات دینی
• ولایت، مفهومی از مبانی تا امتدادهای جامعه پردازی و سبک زندگی
• مبانی گاهی در فهم ما دچار مرگ یا تقلیل و انحراف می شوند
• دو آسیب فهم دینیِ ولایت:
۱. نقصان؛ مثلا:
- قائل به ولایت باطنی و تکوینی منهای امتداد سیاسی و اجتماعی (برخی طرق تصوف)
- قائل به رهبری سیاسی (تشیع سیاسی)، غیر ملتزم به مقام عنداللهی
۲. عیب و آسیب؛ مثلا:
- تنزیل مفهوم ولایت به "ارباب"!
- انسداد اجتماعی و غلو اعتقادی از لوازم این تنزیل
• نمایی از سئوالات کلی این بحث
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 راه برگرداندن حجاب به جامعه زنان ما چگونه است؟
درصد کوچکی کشف حجاب کرده و جمعیت بزرگتری باحجابند و برخی از آنها تذکر هم می دهند اما جمعیت بزرگتری از هردو، وسط ایستاده اند نه با کشف حجاب همراهی می کنند و نه با تذکر شما!
راه، خلق اراده عمومی است؛ کاری که امام(ره) سال ۵۹ کرد
📎 مطلب مرتبط: روند تحقق حجاب توسط امام خمینی
🎙حجت الاسلام قنبریان
🔹دومین همایش طلبه عصر انقلاب
🔻#صراط را دنبال کنید.
@serat_ir1
📎 فهرست مطالب عفاف و حجاب
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 این حرفها یقه میگیرد...!
#تیزر
💠 ما مذهبی ها کاری کرده ایم که راه خیلی ها از ولایت نگذره...!
💠 برشی از جلسه اول سخنرانی ظهرهای رمضان با موضوع "ولاءها و ولایت ها در قرآن"!
🎧 برای قضاوت بهتر فایل کامل صوتی این جلسه را بشنوید
@ali_samimi71
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
2- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
27.9M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه دوم
• روش درست معنایابی واژگان قرآن؛ که مفهوم اصلی در تنوع مصادیق گم نشود
❓روح المعنای مفهوم "ولایت" چیست؟
- این پیوند و اتصال و عدم فاصله در همان مصادیق(محبت، نصرت و...) هست
❓چرا مفهوم مرکزی حکومت، "ولایت" انتخاب شد نه سلطان و حاکم و...؟!
- در سلطنت ها اصرار هست که بین شاه و مردم بینونت و دوگانگی باشد؛ لذا الهیات فرایزدی، نیمه خدایی و... شکل می گیرد و بالتبع در نظام حقوقی، طبقه حاکم _ طبقه محکوم شکل می گیرد!
- اسلام با دال مرکزی کردن ولایت هم مقابل آن الهیات ایستاده و هم نظام حقوقی دیگری آورده است.
• مرور پاره آیات اول برای روح المعنی ولایت (اصحاب کهف در سوره کهف):
- فرق "مأوی به کهف" با "مأوی به هم"(۷۲انفال)؟
- اول باید "أمرنا" (امر جمعی و مشترک) شکل بگیرد! بعد "تهیأ رشد" (مقابل غی)
- ایمان و ازیاد هدایت (فردی و در امر جمعی)
- با "قیام و اقدام"، "ربط قلوب" شکل می گیرد. پیوند درونی چیزی بیشتر از امر مشترک بیرونی است!
- اولین اصل مهم تشکیلاتی: با راه افتاده ها قرار بگذار!
- در مرحله بعد به "تهیأ رفق" می رسند؛ تیزی ها گرفته می شود و همراهی ها بیشتر
- حرکت در این کانال -مجرای ولایت- به "ولیّ مرشد" می رساند!
☑️ @m_ghanbarian
⚡️حجت الاسلام استاد محسن قنبریان:
برای فریضه نهی از منکر نیازمند دیالیز عمومی در جامعه هستیم/ انجام هر تکلیف اجتماعی با توجه به اصل «واقع - رسانه – واقع» باشد
🔹رابطهی دنیای گذشته رابطهی واقع - واقع بوده است، اما در دنیای ما الان رابطه، رابطهی واقع - رسانه - واقع شده است، یعنی هر واقعیتی اتفاق بیافتد، ابتدا به رسانه میرود و رسانه آن را دوباره به مردم برمیگرداند و یک واقعیت تازهای را ممکن است خلق کند. لذا از آن تعبیر به برساخت رسانه میکنم. اینجا ممکن است تعمیم دهد، اینجا ممکن است تحریف کند که این را باید خیلی جدی بگیریم. همین مسئله در دنیای ما موجب شده که حجاب واقعا یک دوقطبی در جامعهی ما بسازد، با ضرب این مسئله که ما دچار واقع - رسانه - واقع شدهایم. این حتی به نحوهی انجام تکلیفها اثر میکند که لازم است خیلی به آن توجه کنیم که انجام تکلیف در چنین دنیایی با این خصوصیات، ظرایف و لطایف بیشتری دارد تا دنیای گذشتهای که شما یک منکری را در خیابان میدیدید، وارد میشدید.اینجا حتی ممکن است یک تذکر سادهای هم چون ضرب در رسانه میشود و برساخت آن دوباره به جامعه برمیگردد و جامعه را فاصله میدهد و یا همراه میکند، در اینجا آن انجام تکلیف حتما باید به خوبی رعایت شود.
🔹توجه کنیم که همه به خصوص رسانههای داخلی و افراد صاحب رسانه به وضعیت دنیای کنونی و به خصوص مختصات ما با دشمن که واقع - رسانه - واقع است و کار دشمن هم تعمیم و برساختسازی است دقت کنند. اینجا ما در قضاوت شتاب نکنیم. بله، میتوانیم از جهاتی سؤال کنیم. مثلا آیا واقعا این روحانی فیلم یا عکس گرفته است؟ مثل اینها را میتوانیم پرسش کنیم، اما اینکه یکباره قضاوت کنیم و دوقطبی شدیدی بسازیم، واضح است که این گسست اجتماعی را بیشتر میکند که به سود هیچ طرفی نیست.
🔹تبعیض یا احساس تبعیض ممکن است گسستها را بیشتر کند. مثلا از طرفی امکان عکسبرداری از یک بیحجاب را به ناظر داده که یک برنامهای تعریف کرده که بتواند از طریق موبایلش عکسی بگیرد و به عنوان ناظر بفرستد، اما از طرف دیگر اگر انتشار عمدی یا حتی غیرعمدی اموال مسئولین کرد، این جرمانگاری شده است، حتی در صورت غیرعمدی هم جرمانگاری است.
🔹اگر جامعه دید که دور اموال، یک ویلا، باغ یا دارایی مسئولی طوری فنس کشیده که اگر کارمندی که قانونا برای ثبت از این مطلع میشود، غیرعمدی این را منتشر کرد، دچار جرم باشد، اما در مقابل آن برای آحاد هیچ جرمی ندارد که ما از باب نهی از منکر و اینها عکسبرداری کنیم. این احساس تبعیض میکند که گویی طبقهی فرمانفرمایی هست که نیازی نیست مردم هیچ اطلاعی از او داشته باشند، بلکه اگر کسی هم مردم را از اموال و داراییهای او و امثال اینها مطلع کرد، او دچار جرم شده است ولی مقابلش اینطور نیست. گسلی را درست میکند که بعدا نهی از منکر را دچار سختی میکند.
🔹ولاء طرفینی یعنی«بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ» را واقعا باید به شکل متناسب در جامعه برقرار کنیم. یعنی یک طبقه نهی کننده و طبقهی دیگر نهیپذیر نشوند. ما یک منکر به نام حجاب - که البته حرام است و حرام سیاسی هم هست - وسط بگذاریم، خب واضح است، متشرعین و باحجابها و متدینین، امر کننده میشوند و یک طبقهی بزرگی هم فقط نهیپذیر میشوند. اینجا واضح است که این رفتار در طول زمان جامعه را دو طبقهای و دو قطبی میکند و اثرات منفی میگذارد. راهکار این است که امر سیاسی، نهی از منکر حاکمان و سایر منکرات بزرگی که گاهی اوقات در طبقهی ما متدینان هم ممکن است پیدا شود، آن هم باز گذاشته شود. یعنی همان خانم بیحجاب بتواند منِ روحانی را نهی از منکر کند و این راه را باز میگذارد و در جامعه دیالیز عمومی صورت میگیرد. او حاکم را نهی میکند، او ما به عنوان روحانیون را نهی میکند و ما هم او را به خاطر بیحجابی نهی میکنیم و این چون متقابل است، در واقع جامعه را دو قطبی و دو طبقهای نمیکند.
🔹مستحضر هستید فقهای بزرگ شرط امر به معروف و نهی از منکر را عدالت نمیدانند، پس حتی یک مشروبخوار میتواند در یک منکر دیگری که خودش دچار نیست، نهی از منکر کند. یک دختر بیحجابی میتواند منِ روحانی را در بعضی از عیوبی که دارم نهی از منکر کند، بعضی از آقایان را به خاطر اشرافیت مذهبیشان نهی از منکر کند. این راه را باید باز بگذاریم تا جامعه، جامعهی پیوستهای باشد و نهی از منکر در آن ارجمند باشد، تا یکی از نهی از منکرها که حجاب هست هم در آن محترم بماند.
#کامل_بخوانید
#درمانگاه_قم
🔸مشاهده متن کامل گفت وگو:
https://mobahesat.ir/24315
🔻🔻🔻
@mobahesat
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از نامه جمهور
🖋پیشفروش شماره 5 فصلنامه «نامهجمهور» آغاز شد:
📌 صفحات: 336 صفحه
📎فصلهای این شماره عبارتند از:
1️⃣کلیات
📝طبقه دولتمند و سرکوب رفاه؛ چگونه طبقه مرفه جدید دولت سیاسی را میبلعد و رفاه اجتماعی را تعلیق میکند|مجتبی نامخواه
2️⃣سرکوب دستمزد
نظریه:
📝مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی|گفتوگو با حجتالاسلاموالمسلمین قنبریان
🗞افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه |گفتوگو با علی نصیریاقدم
میدان:
🗞سرکوب دستمزد؛ زمینهها و چالشها|گفتوگو با علیرضا میرغفاری و علیرضا خیراللهی
🗞طرد ساختاری کارگران|گفتوگو با خانم سمیه گلپور
🗞من نمیگویم دستمزد را سرکوب کنید|گفتوگو با سردار علی حسین رعیتیفرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاهاجتماعی
📝شما میتوانید با این حقوق زندگی کنید؟| روایت مردم نگارانه از وضعیت معیشت حقوق بگیران قانون کار
3️⃣مولد سازی یا طبقه سازی
📝مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید|مجتبی نامخواه
🗞فروش زمین زیر پا| گفتوگو با میثم ظهوریان
4️⃣جراحی؛ اینبار صندوقهای بازنشستگی
📝آناتومی یک بحران ساختگی|علیرضا خیراللهی
📝تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری| کیوان سلیمانی
5️⃣نقدنامه
نو عدالت خواهی در ترازوی نقد درون گفتمانی با آثار و گفتاری از:
علیرضا شجاعیزند
محمدرضا قائمی نیک
و...
➖➖➖➖
جهت تهیه این شماره در طرح پیشفروش با ۱۰ درصد تخفیف و #ارسال_رایگان، مبلغ ۱۶۲ هزارتومان به شماره کارت:
۶۰۳۷ ۹۹۷۵ ۹۹۶۹ ۴۹۳۳
به نام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم
واریز کرده و رسید واریز را به همراه اطلاعات پستی به شماره ۰۹۰۱۶۸۵۵۲۹۰ ارسال نمایید
➖➖➖➖
🆔 @nameh_jomhour | نامه جمهور
هدایت شده از مجموعه گرا
انکم مسئولون.pdf
1.6M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فقط راه افتاده ها باهم یکی میشوند...!
💠 برشی از جلسه دوم سخنرانی ظهرهای رمضان با موضوع "ولاءها و ولایت ها در قرآن"!
🎧 برای قضاوت بهتر فایل کامل صوتی این جلسه را بشنوید
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
3- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
25.32M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه سوم
▫️ ماهیت و حقیقت ولایت
• واقعیت ولایت در مصادیق متعدد از محسوس تا معقول
• دو نحوه نسبت در ولایتها:
- متوافقه الاطراف (مثل دوستی)
- متخالفه الاطراف (مثل پدر و پسر)
❓رابطه خدا_انسان:
آیات عجیب ۵۱و۵۲ سباء: مکان قریب/ مکان بعید!
خدا به ما نزدیک ما از او دور!
• دو اضافه: مقولی و اشراقی
🔸 حقیقت ولایت
• تنها ولایت حقیقی، ولایت خداوند؛ بقیه ولایتهای واقعی اگر ذیل آن باشد، می ماند
• هنالک الولایه لله الحق
- دوستان اینجا ولاء طرفینی موافقه الاطراف داشتند در ظهور حقیقت: الاخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو
- کفار و منافقان هم اینجا ولایت بین هم داشتند اما در ظهور حقیقت: مأواکم النار هی مولاکم!
- نکته ظریف آیه ۱۱محمد
• نظام پادشاهی، حد و تعریف ولایت خداوند را به خود اختصاص میدهد!
- میرزای نائینی در تنبیه الامة حکومت را به: استبداری تملیکیه/ ولایتیه امانتیه تقسیم می کند!
🔅 پاره آیات این جلسه: آیات اول سوره شوری
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از نامه جمهور
nameh-jomhour-dastmozd.pdf
40.77M
🔥انتشار رایگان ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور
منتشر شده در شماره پنجم نامهجمهور
«طبقه دولتمند و سرکوب رفاه»
📝با آثار و نوشتاری و از:
محسن قنبریان
علی نصیریاقدم
علیرضا خیرالهی
علیرضا میرغفاری
سمیه گلپور
سید احسان ولدان
🗞در این ویژهنامه میخوانیم:
مسئله کارگران، وظیفه همگان
افزایش دستمزد بهمثابه استراتژی توسعه
نسبت دستمزد-تورم افسانه یا واقعیت
سرکوب دستمزد زمینهها و چالشها
طرد ساختاری کارگران
🔶 بههمراه مصاحبه اختصاصی با سردار علیحسین رعیتیفرد معاون روابط کار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی
🔹این ویژهنامه بخشی از شماره پنجم نامهجمهور است که بهدلیل ضرورت موضوع فصل سرکوب دستمزد آن به صورت رایگان منتشر شده است.
➖➖➖
برای تهیه این شماره نامه جمهور در طرح پیشفروش با ۱۰٪ تخفیف و #ارسال_رایگان، مبلغ ۱۶۲ هزارتومان به شماره کارت:
۶۰۳۷ ۹۹۷۵ ۹۹۶۹ ۴۹۳۳
بهنام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم
واریز کرده و رسید واریز را به همراه آدرس پستی و شماره همراه به شماره ۰۹۰۱۶۸۵۵۲۹۰ ارسال نمایید.
➖➖➖➖
با ما همراه باشید:
@nameh_jomhour
✍🏻 نظر حجت الاسلام قنبریان درباره ماجرای درمانگاه قم
افراد صاحب رسانه به وضعیت دنیای کنونی و برساخت سازی دشمن باید دقت کنند. ما در قضاوت نباید شتاب کنیم. بله میتوانیم از جهاتی سؤال کنیم مثلا آیا واقعا این روحانی فیلم یا عکس گرفته است یا خیر؟ اما این که یک باره قضاوت کنیم و دو قطبی شدیدی بسازیم واضح است که این گسست اجتماعی را بیشتر میکند که به سود هیچ طرفی نیست.
از طرف دیگر اینکه مثلا عکس برداری از بی حجاب را با گوشی موبایل در بستری که تعریف شده، مجاز و مورد حمایت قانون بدانیم ولی انتشار عمدی و حتی غیر عمدی اموال مسئولین را جرم انگاری کنیم و این مقوله را محرمانه بدانیم، ممکن است گسست ها و احساس تبعیض را بیشتر کند.
🔖 برگرفته از مصاحبه ای با مباحثات
چکیده مصاحبه
متن کامل مصاحبه
☑️ @m_ghanbarian
4- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
26.55M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه چهارم
• انحصار ولایت حقیقی در خداوند
- ولاء أب و جد اگر در مسیر ولایت الله نیافتاد باطل بودنش آشکار میشود (لا انساب بینهم یومئذ)
- ولاء محبت و دوستی همچنین (الاخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو)
- ولاء سرپرستی کفار همچنین (ان الکافرین لا مولی لهم)
▫️ تقسیم ولایت
• ولایت تکوینی: ذیل ربوبیت تکوینی است. اعطاء وجود و کمالات وجود است. از سپهر درون انسان(عقل و اختیار) در تحقق اذن نمی گیرد؛ لذا تخلف بردار نیست.
• ولایت تشریعی: ذیل ربوبیت تشریعی است. تربیت انسان و تنظیم مجتمع انسانی است. از سپهر عقل و اختیار انسان می گذرد؛ لذا تخلف بردار است!
- اینجا منطقه یاری خواهی ولی الله است؛ تبیین، مقابل شک و شبهه و تحریک مقابل شهوت و تخدیر.
• تفاوت مهم آیه۶ مائده و آیه تطهیر:
آیه تطهیر اراده تکوینی بر طهارت اهلبیت است لذا مفید عصمت است بخلاف آیه۶ مائده که اراده تشریعی خداوند بر طهارت مومنان است، لذا تخلف پذیر است.
• هیچ ولایتی(چه حق،چه باطل) در عرض ولایت الله نیست؛ در طول هم نیست!
• ولایت های حق، آیت و مظهر ولایت الله اند؛ این اول آن ولیّ را نابود(فانی) و بعد با حق باقی می کند و توحید میشود.
• شیطان برای هردو ولایت، بدل دارد:
- سحر و جادو برای اشتباه در ولایت تکوین
- خطوات برای تشریع
▫️ پاره آیات این جلسه آیات ۴۵تا ۵۳ آل عمران
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
34.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌حجت الاسلام قنبریان؛ ولایت سیاسی و اجتماعی امام علیهالسلام
⏯ صوت کامل را اینجا بشنوید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
5- ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
28.88M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه پنجم
▫️ ولایت تکوینی
• آیت و مرآت بودن ولیّ (نه ولایت طولی)، جمع بین انحصار ولایت در خدا و تصرفات تکوینی است.
• بیان شهید مطهری در شرک بودن وهابیت
• عیسی(ع) هم آیت مبدا هم آیت معاد
▫️ ولایت تشریعی
• همانطور که فرمود: انی اخلُقُ... (من خلق می کنم به اذن الله)؛ می فرماید: لاُحلّ لکم...(من حالا می کنم)
• ولایت تشریع، بیان احکام الهی نیست؛ تشریع است!
• روایت امام صادق(ع) درباره تفویض امر دین و امت به رسول الله برای راهبری بندگان
• فرق بین "فریضه" و "سنت"؟!
• ولایت فقیه، اجرای احکام نیست؛ حق تشریع موقت در مجرای "لیسوس عباده" است.
• مشکل رهبانان(۳۱توبه) :
۱- ولایت تکوینی عیسی(ع) را به الوهیت خوانش کردند.
۲- نااهلان در جای ولایت تشریعی نشستند...
۳- زمامداری ولایتیه را هم به تملیکیه (ارباباً من دون الله) تبدیل کردند و دوره سیاه قرون وسطی بنیان نهادند!
• غلوها درباره اولیاء، دینداری بیشتر نبوده، دنیا خواهی در سایه دین بازی بوده است...
☑️ @m_ghanbarian
6-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
28.22M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه ششم
▫️ ولایت تشریعی
• اعتباری است؛ جعل دارد و غصب دارد؛ بخلاف ولایت تکوینی!
• هیچ مورد(از اب و جد تا حاکم) همراه با برده کردن نیست!
• مفهوم رقیبِ ولایت در قرآن: ارباب
۱- آیه۳۹یوسف (ارباب متفرق مقابل الله)
۲- آیه۸۰ آل عمران (منع ارباب گرفتن ملائک و انبیاء)
۳- آیه۳۱توبه (منع ارباب گرفتن عالمان دینی)
- تقلید ممنوع در نظر شهید مطهری
۴- آیه۶۴ آل عمران (آیه انقلابی برای همکاری با مسیحیت در نفی ارباب دینی )
- این آیه دو قرن بعد قرون وسطی آمد
- اگر مانع ظهور دین حق نمی شدند، رنسانس اسلامی در اروپا حاصل می شد
- اما مسلمین خود دچار ارباب و استبداد دینی شدند؛ امامت تبدیل به خلافت و خلافت تبدیل به سلطنت شد!
- سخن رشید رضا در المنار درباره مجسمه معاویه در برلین
☑️ @m_ghanbarian
7-ولاء ها و ولایت ها در قرآن.mp3
19.27M
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان ۱۴۴۵ / جلسه هفتم
▫️ وِلایت / وَلایت
وِلایت= محبت و نصرت / وَلایت= سرپرستی.
جوهر مشترک معنایی در هردو هست اما در واقعیت ایندو چه نسبتی به هم دارند؟
• وَلایت، جایی است که مردم با حاکم وِلایت داشته باشند.
▫️ ارباب، رقیب ولایت
• با سه گانه مواجه ایم نه دو گانه:
ارباب، ولاء منفی، ولاء مثبت!
ولاء منفی، ولایت است اما منفی است؛ ارباب اصلا ولایت نیست، سلطه و غلبه است.
• ارباب از دو حیث با ولاء مثبت و از یک حیث با ولاء منفی فرق دارد
• فرق "لایتخذ بعضنا بعضاً ارباباً من دون الله" با "لا تتخذوا الیهود و النصاری اولیاء"؟!
• اسلام "وصایت " دارد نه "ولایتعهدی"
▫️ شیعه قالتاق!
• شیعه قالتاق، جریانی که سر نام علی(ع) جنگ فرقه ای می آفریند اما سبک سیاسی اموی را اسلام می داند!
• چهل سال بعد از انقلاب اسلامی هم غدیر را ناقص جشن می گیریم!
• دو غدیر امیرالمومنین و دو بیعت بی نظیر مردم
• خطبه ۲۲۹؛ روز بیعت با امیرالمومنین روز جشن عمومی مردم
☑️ @m_ghanbarian
🖼 در عید نوروز هدیه ای خدمت امیرالمؤمنین(علیه السلام) آوردند. حضرت پرسید: این چیست؟
عرض کردند: ای امیرالمؤمنین! امروز نوروز است.
امام(علیه السلام) فرمود: هر روزمان را نوروز کنید.(الفقیه ج۳ص۳۰۰)
تلاقی نوروز و رمضان، تلاقی سنت عیدی و رسیدگی به نیازمندان با تحقق دعای "اشبع کل جائع" است.
امسال غزه را فراموش نکنیم!
🎁 روشهای کمک به غزه:
1⃣ هلال احمر
شماره کارت:
6037997544999999https://eitaa.com/m_ghanbarian/4812 2⃣ گروه فرهنگی شهیدالقدس شماره کارت:
5029087001597700https://eitaa.com/m_ghanbarian/4815 3⃣ خیریه ام الیتامی خدیجه کبری(س) شماره کارت:
5022291329674046https://eitaa.com/m_ghanbarian/4816 ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ریلز
#بازنشر
▪️مشارکت مردم به مثابه شرط عدالت
باید توده ملیونی در تولید دخیل باشد نه صرفا در یارانه و مصرف!
#استاد_قنبریان
#جهش_تولید
#مشارکت_مردم
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah