eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
901 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
وحدت یا خلوص؟! (برای آنها که میخواهند مساله مشکل حل کنند؛ نه ساده انگاران!)  《یک سؤال دیگر این است که بعضیها میگویند وحدت، بعضیها میگویند خلوص؛ شما چه میگوئید؟ من میگویم هر دو. خلوص که شما مطرح میکنید -که ما بایست از فرصت استفاده کنیم و حالا که غربال شد، یک عده‌ای را که ناخالصی دارند، از دائره خارج کنیم- چیزی نیست که با دعوا و کشمکش و گریبان این و آن را گرفتن و با حرکت تند و فشارآلود به وجود بیاید؛ خلوص در یک مجموعه که اینجوری حاصل نمیشود؛ ما به این، مأمور هم نیستیم. در صدر اسلام، خوب، با پیغمبر اکرم یک عده بودند؛ سلمان بود، اباذر بود، ابىّ‌بن‌کعب بود، عمار بود، کی بود، کی بود؛ اینها درجه‌ی اول و خالص‌ترینها بودند؛ عده‌ای دیگر از اینها یک مقداری متوسطتر بودند؛ یک عده‌ای بودند که گاهی اوقات پیغمبر حتّی به اینها تشر هم میزد. اگر فرض کنید پیغمبر در همان جامعه‌ی چند هزار نفری -که کار خیلی آسانتر بود از یک جامعه‌ی هفتاد میلیونی کشور ما- میخواست خالص‌سازی کند، چه کار میکرد؟ چی برایش میماند؟ آن که یک گناهی کرده، باید میرفت؛ آن که یک تشری شنفته، باید میرفت؛ آن که در یک وقتی که نباید از پیغمبر اجازه‌ی مرخصی بگیرد، اجازه‌ی مرخصی گرفته، باید میرفت؛ آن که زکاتش را یک خرده دیر داده، باید میرفت؛ خوب، کسی نمی‌ماند. امروز هم همین جور است. اینجوری نیست که شما بیائید افراد ضعاف‌الایمان را از دائره خارج کنید، به بهانه‌ی اینکه میخواهیم خالص کنیم؛ نه، شما هرچه میتوانید، دائره‌ی خلّصین را توسعه بدهید؛ کاری کنید که افراد خالصی که میتوانند جامعه‌ی شما را خالص کنند، در جامعه بیشتر شوند؛ این خوب است. از خودتان شروع کنید؛ دور و بر خودتان، خانواده‌ی خودتان، دوستان خودتان، تشکل خودتان، بیرون از تشکل خودتان. هرچه میتوانید، در حوزه‌ی نفوذ تشکل خود، برای بالا آوردن میزان خلوصهای فردی و جمعی تلاش کنید؛ که نتیجه‌ی آن، خلوص روزافزون جامعه‌ی شما خواهد شد. راه خالص کردن این است.  وحدت هم که ما گفتیم - که بعد سؤالات دیگری هم در این زمینه شده - منظور من اتحاد بر مبنای اصول است. بنابراین وحدت با کیست؟ با آن کسی که این اصول را قبول دارد. به همان اندازه‌ای که اصول را قبول دارند، به همان اندازه ما با هم مرتبط و متصلیم؛ این میشود ولایت بین مؤمنین. آن کسی که اصول را قبول ندارد، نشان میدهد که اصول را قبول ندارد یا تصریح میکند که اصول را قبول ندارد، او قهراً از این دائره خارج است. بنابراین با این تفصیل و توضیحی که عرض شد، هم طرفدار وحدتیم، هم طرفدار خلوصیم》. (۸۹/۵/۳۱رهبر انقلاب اسلامی) * برای بیشتر تعمق کردن: https://eitaa.com/m_ghanbarian/4852 https://eitaa.com/m_ghanbarian/4853 https://eitaa.com/m_ghanbarian/4856 ☑️ @m_ghanbarian
36.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اراده عمومی مردم؛ مجرای اراده الهی! • اراده عمومی مردم در اقتصاد همان مردمی کردن اقتصاد است که فقط با گسترش مالکیت عمومی مردم شدنی است... • مثلا در همه دولتها هر وقت مشکل مسکن حل شده از این راه رفته ایم؛ سیاستهای زمین صفر و دادن حق انتفاع به عموم مردم، تولید و توازن بازار مسکن را موجب شده است. • اراده عمومی توان بی اثر کردن تحریم ها را داد توانستیم به رشد ۶٪ اقتصادی برسیم! ❓می پرسید پس چرا این گشایش ، سر سفره مردم احساس نمی شود؟! پاسخ را ببینید! حجت الاسلام قنبریان برنامه جهان آرا - ۲خرداد۱۴۰۳ ☑️ @m_ghanbarian
الهیات مردم در جمهوری اسلامی.mp3
19.58M
🔅 الهیات مردم در جمهوری اسلامی حجت الاسلام قنبریان برنامه جهان آرا - ۲خرداد۱۴۰۳ 1⃣ مردم زبان خدای متعال • پیام رهبر انقلاب درباره شهید رئیسی؛ رضایت مردم حاکی از رضایت خدا • ریشه های قرآنی و روایی این الهیات • بروزها در سیره شهید جمهور 2⃣ اراده عمومی مردم؛ مجرای اراده خداوند • دوگانه های مهم پیام رهبر انقلاب به خبرگان؛ مشیت الهی _ همت مردم و... • اراده عمومی در سیاست، اقتصاد، فرهنگ چه شکلی است؟ رئیسی برای حذف نشدن رقیب انتخاباتی خود تلاش کرد! مشارکت زیر ۵۰درصدی در دوره او شأن یک باورمند به مردم، نبود؛ گرچه او مقصرش نبود! • اراده عمومی در اقتصاد همان مردمی کردن اقتصاد است. تنزیل از گسترش مالکیت عمومی مردم، بازی با مردمی کردن اقتصاد است! تجربه مسکن در اینباره • اراده عمومیِ مقاومت و دستاورد بی اثر کردن تحریم ها در دولت رئیسی و رسیدن به رشد۶٪ اقتصادی! ❓چرا سر سفره مردم نیامده؟! اینجا هم پای چند بند سیاستهای اقتصادی مقاومتی در بین است که باید اجرایی تر شود... ☑️ @m_ghanbarian
💢 جمهوری انسان ساز اسلامی گفت‌وگوی روزنامه وطن امروز با حجت الاسلام محسن قنبریان درباره تشییع‌های باشکوه رئیس‌جمهور و رابطه دولتمرد و مردم http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/4046/5/285757/0 ☑️ @m_ghanbarian
منشور روحانیت.mp3
24.64M
🔰 نکاتی از سخنان حجت الاسلام قنبریان 📌 بازخوانی منشور روحانیت 5 خرداد 1403/ جلسه اول 1️⃣ منشور روحانیت یک متن سهل ممتنع است و به دو بخش می‌توان آن را تقسیم کرد : - مسائل مربوط به دوران قیام و نهضت در ایران - مسائل مربوط به ادراه کشور و حکومت داری 2️⃣ هر کدام از این مسائل ناظر به دو گروه مطرح میشود : متحجرین و متجددین 3️⃣ امام خمینی ایده و طرحی را مطرح کردند که دو جریان مذکور در مقابل آن به اقداماتی پرداختند. این ایده عبارت بود از : اقامه دین نه صرف اکتفا به دین پژوهی و فقه پژوهی، مبتنی بر نظریه ولایت فقیه. امام در نظریه ولایت فقیه قایل به ولایت بر احکام است نه در احکام. یعنی بتواند موقتا تشریع کند. 4️⃣ به معنای اجرای رساله عملیه نیست. رساله ساز است نه مجری صرف رساله های عملیه. 5️⃣ امام خمینی در مبنا، زمان شناسی و مردم شناسی با بقیه متفاوت است. لذا مرحوم امام برای فقه قیام اینگونه استدلال میکنند ⬇️ « در شرایطی که اساس اسلام به خطر افتاده است نهی از منکر و قیام واجب است. در عصر کنونی نیز، اساس دین در خطر است لذا باید قیام کرد. » 6️⃣ در مقابل نظر امام دو گروه به مخالفت پرداختند: گروهی که با اصل قیام در زمان غیبت مخالف بودند و بعد از پیروزی انقلاب هم، به خرده گیری از انقلاب پرداختند درحالیکه در زمان پهلوی سکوت کرده بودند. گروهی نیز بر این باور بودند که الان شرایط قیام فراهم نیست و یا شاه شیعه است و یا چه کسی پاسخ گوی خون های ریخته شده خواهد بود؟ ‌ ‌‌💠 @okhowahmag ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اندیشکده شرح
🔰 اندیشکده شرح با همکاری خانه اندیشه‌ورزان برگزار می‌کند؛ 📍سلسله کارگاه‌های مهارتی «مسأله‌شناسی اجتماعی»؛ 📌 موضوع؛ بررسی ابعاد نابرابری حقوق کارگر و کارفرما در مناسبات تولیدی؛ _ مالکیت منابع و ابزار تولید _ مساله دستمزد کارگران _ وضعیت سه جانبه گرایی _ ضعف تشکل‌یابی کارگری _ حقوق رفاهی در محیط های کاری 👤 با حضور؛ حجت‌الاسلام محسن قنبریان؛ استاد سطوح عالی حوزه‌ و دانشگاه 🔺 به همراه مهارت‌آموزی تیمی بوم مسأله‌شناسی 📅 زمان؛ سه‌شنبه ۸ خرداد از ساعت ۱۵ تا ۱۹ چهارشنبه ۹ خرداد از ساعت ۱۵ تا ۱۹ پنج‌شنبه ۱۰ خرداد از ساعت ۸ تا ۱۹ 📍 تهران، خانه اندیشه‌ورزان 🔹 هزینه ثبت‌نام ؛ 400 هزار تومان 🔖 30 درصد تخفیف ویژه دانشجویان، طلاب 🔖 20 درصد تخفیف ویژه سیاست پژوهان، پژوهشگران و اعضای اندیشکده ها و کارکنان مراکز علمی و سیاستگذاری لینک ثبت نام؛ https://evnd.co/BLrng اطلاعات بیشتر: 09196259521 https://ble.ir/sharh_thinktank https://t.me/sharh_thinktank https://eitaa.com/sharhthinktank ✅ اندیشکده شرح@sharhthinktank
10. صوت جلسه‌ی دوم.mp3
27.32M
🔰 نکاتی از سخنان حجت الاسلام قنبریان 📌 بازخوانی منشور روحانیت 6 خرداد 1403/ ج ۲ 1️⃣ طبق نظر امام (ره) کسانی که اجتهاد دیگری دارند در مسائل نباید حصر شوند. اما اگر از قوای ادراکی به قوای تحریکی رسید و از خطا به گناه رسید، باید برخورد شود. 2️⃣منطق امام این است که در اجتهاد دیگری را حصر نکنیم اما در مرحله حکمرانی تساهل به خرج ندهیم و از افرادی که خلاف گفتمان انقلاب اسلامی، اجتهاد دیگری دارند نباید استفاده کنیم. اینجا تساهل معنی ندارد. 3️⃣دوران صفویه ایران را با هویت شیعی مناسکی ترویج می دهند نه شیعی سیاسی. مدح امام علی (ع) می‌کنند؛ اما از شیوه حکومت داری او نمی‌گویند. اینجا شاهد شکل گیری شیعه قالتاق هستیم. یعنی شیعه ای که جنگ شیعی و سنی را تامین می‌کند اما در سیاسیت، در قامت شیعه علوی ظهور ندارد بلکه سیاسیت اموی را ترویج می‌کند. 4️⃣ فقه امام ناظر به عینیت صحنه است. امام فقط نمی‌گوید اگر تبدل موضوع پیدا شد پس حکم نیز تغییر کند. خیر فقط این نیست، بلکه فراتر است. بدین معنا که گاهی موضوع همان است و تغییری نکرده اما حکم آن تغییر می‌کند. این همان ولایت بر احکام است نه ولایت در احکام. 5️⃣ بعد از مدرنیته شاهد شکل گیری نظم جدیدی در دنیا هستیم که اساسا خیلی از مفاهیم را تغییر داده است. مانند خانواده که یک مشترک لفظی شده و آن معنای سابق از آن برداشت نمیشود. در این نظم جدید فقه نمی تواند مانند گذشته به مسائل نگاه کند و نسخه عرضه کند. اینجاست که میگوییم امام فقه را ناظر به عینیت جامعه مطرح میکند. ‌ ‌‌💠 @okhowahmag ☑️ @m_ghanbarian
18.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖«ولی» اصلاً آمده که «شاه» نباشد! 💠حجت‌الاسلام استاد محسن : ⁉️چرا قرآن اصرار داره «ائـــــمه» شما رو «ولـــــــی» بنامه.. 🆔 @elalhabib_irhttps://eitaa.com/mashar_khz
12.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ چرایی اتهام وهابیگری به حضرت امام (ره) و شاگردان ایشان؟ 📌 حجت الاسلام و المسلمین قنبریان 🔸 قرآن به پیامبر می‌گوید:« به اهل کتاب بگو یکی شویم سر یک کلمه سواء، آن کلمه چیزی نیست جز اینکه شرک به خدا نورزیم و با اربابان دون الله بجنگیم.» 🔹 اهل کتاب، رسالت پیغمبر را قبول نداشتند، اسلام نداشتند،‌ به مناسک اسلام هم عمل نمی‌کردند. اما پیغمبر همه را در یک جبهه قرار می‌دهد. 🔸 با دقت به امیرالمومنین متوجه می‌شویم که حضرت هم همین کار را کردند. پس از شروع جنگ حضرت با معاویه، شاهد آن هستیم که در جبهه علی(ع) همه شیعه عقیدتی نیستند، خیلی ها شیعه سیاسی هستند. در جنگ جمل به روش خلیفه دوم نماز نافله را به جماعت می‌خواندن. 🔹 امام خمینی هم در مبارزه با استکبار و استعمار جهانی یکی چنین جبهه ای را آماده کرده است. این عمل برای برخی شیعیان عقیدتی و مناسکی اتهام وهابیت را به همراه دارد. چون در نزد برخی ها فقط ریسه های نیمه شعبان تشیع هست. ‌‌💠 @okhowahmag ☑️ @m_ghanbarian
10.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شیعه سیاسی 🔸برشی از سخنرانی حجت‌الاسلام در چهارمین همایش ملی جمعی از ستایشگران جوان هیأت‌های کشور | ۴ 🆔 @elalhabib_irhttps://eitaa.com/mashar_khz
🏴مراسم بزرگداشت حضرت امام خمینی (ره) و شهید آیت الله رئیسی(ره) 🎙سخنران حجت الاسلام محسن قنبریان 🕰 زمان :یکشنبه ۱۳ خرداد ماه ساعت ۲۰ 📍مکان: زنجان. پیاده راه سبز میدان ⚫️همراه با مراسم احسان حلیم 🕌 حسینیه معارف انقلاب اسلامی @hoseiniehmaaref
محسن قنبریان
❓ وحدت یا خلوص؟! (برای آنها که میخواهند مساله مشکل حل کنند؛ نه ساده انگاران!)  《یک سؤال دیگر این اس
💢 نامسأله گی کاندیدای مجتهد! (مجتهدِ نظری یا جامعِ عملی خلوص و وحدت؟!) ❓آیا میدان ریاست جمهوری۱۴۰۳، مجتهدِ فقه نظام بودن یا نبودن است؟! یا خلأ کسی که بتواند نیروهای درون نظام در راستای جمع بین دوگانه سخت: وحدت و خلوص۱ باشد؟! که نه دولت را سهامی و چندپاره کند و به نام وحدت، راهبری در مسیر انقلاب و آرمانهایش را گم کند و نه صرفا با خلوص گرایی توان و مقبولیت کار با بخشی از نیروهای انقلاب -به زعمش خالص تر- را داشته و به ضربه بزند! اینها (مجتهدِ فقه نظام / جامع ظرفیت ها و فعلیت های نظام) دو حد وسط متفاوتند و هریک به سمتی می برند. حتی اگر "از قضا" بر یک معمم بنشینند اما "لزوما" شرط دومی، معمم بودن نیست. می توانم درک کنم که طرح کنندگان این پیشنهاد، حتی رئیس جمهور شهید را دیده اند که جمع کننده بوده اما نسخه های دیگری هم به او در اقتصاد و... تحمیل شده است لذا در اینباره از او بیشتر را خواسته اند. ❗️ بنظر حقیر -اقلا در مقطع کنونی- دومی مساله ماست و نباید با صورت اولی صورت بندی شود! حتی اگر منصب ریاست جمهوری -به تعبیر رهبر انقلاب- جای مطهری ها باشد، اقلا در مقطع کنونی آیین نامه شورای نگهبان نه او را، که حتی رجایی و خامنه ایِ سال۶۰ را هم طبق ضوابطش تایید صلاحیت نمی کند! فعلا -درست یا غلط- قرار است بروکراسی از خود ارتزاق کند و نصاب های اجرایی و بروکرات بودن بر مطهری بودن چربیده است. از آنسو، مجتهدان فقه نظام -که حتی کارنامه اجرایی هم داشته باشند- فقط اگر جامع آن ظرفیت ها و فعلیت ها شوند، مفیدند نه صرفا مجتهد فقه نظام بودن!(پس از حد وسط اصلی سخن بگوییم نه عوارض دیگر) ای بسا صاحب نظر شدن در عرصه ای از نظامات -بخصوص وقتی به کلمه هم تیک بخورد- راه بر نظرات دیگر که بسا در همان مسیر انقلاب و آرمان هایش، صائب تر یا کارآمدترند ببندد و مخل به جهت جامع بودن گردد! وای اگر یافته های اجتهادی فقه نظامشان مثلا "جمهوریت" اش کمتر از استاندارد امام و قانون اساسی باشد! یا مثلا در مساله اساسی کشور -یعنی "اقتصاد"- فقه نظامش به بار ننشسته باشد! آنوقت قاتق نان، قاتل جان میشود! اینکه الان چند مجتهد فقه نظام داریم که در "همه مسائل اساسی کشور" مطابق با استانداردهای قانون اساسی به نظام رسیده و شخصیت اجرایی مورد تایید شورای نگهبان هم داشته باشد را بیشتر از قبیل "قصد و عدم وقوع" می بینم! بهشتی در این مقیاس -به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی- تکرار نشده است! ۲ نمی دانم چرا بجای خواستن رئیس جمهوری که قانون اساسی را اجرا کند دائم دنبال اختراع چرخی هستیم که در فرآیند حکمرانی از مجامع تصمیم سازی متعددی باید بگذرد و به یک فرد منحصر نیست؟! اما آن نگرانی که برخی، جامع کامل بین وحدت و خلوص نبوده یا نیستند؛ هم دغدغه درست و بجایی است که البته حلش منحصر به مجتهد فقه نظام نیست. جمع کننده ای مثل به شرط اطلاع کامل از مکتب و رویکردهای اساسی انقلاب و قانون اساسی به اقتصاد و فرهنگ و سیاست، هم می تواند "خلوص انقلابی" را حفاظت و هم به سمت وحدت و "ملی ماندن امر ملی" راهبری کند. بگردیم همچین کسی را بیابیم یا با تغییر رویه ها -ولو به شکل نسبی- بسازیم! هنوز به حسب نظر سنجی ها میزان مشارکت زیر۵۰٪ است!۳ "امر ملی" با حماسه ملی رقم می خورد؛ "حماسه ملی" ، "رقابتِ" جمع کننده های نیروها و ظرفیت های کشور را می خواهد. ........................... ۱. ر.ک: رهبر انقلاب اسلامی۸۹/۵/۳۱ ۲. https://eitaa.com/m_ghanbarian/4170 ۳. https://eitaa.com/rushdisu/1797 * این یادداشت له یا علیه هیچ کاندید معلوم یا احتمالی نوشته نشده است. 📝 محسن قنبریان ۱۲خرداد۱۴۰۳ ☑️ @m_ghanbarian