eitaa logo
پیشینه
185 دنبال‌کننده
61 عکس
5 ویدیو
15 فایل
مرکز رسام، گروه پیشینه، تاریخ ایران و مطالعات استعماری ارتباط با سردبیر @alireza_azizgol
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰ما می‌گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا الله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم. 🔸حضرت امام روح الله خمینی(ره) 📚منبع: صحیفه، جلد ۲۱، صفحه ۸۸ 🆔 @m_rasad
۱۹ بهمن ۱۴۰۱
جزوه استاد رحیم‌پور ازغدی.pdf
31.91M
⁉️ جزوه این گوی و این میدان 🔹 گفتاری در باب قدرشناسی، موقعیت‌شناسی و وظیفه‌شناسی نسبت به یک امانت و حرکت تاریخ‌ساز 👤 حسن رحیم‌پور ازغدی 💠مرکز رصد و مطالعات فرهنگی اجتماعی💠 🆔 @m_rasad
۲۰ بهمن ۱۴۰۱
📢 انقلاب اسلامی دستاورد فقاهت شیعه است. «پایگاه مشروعیت انقلاب اسلامی، دستگاه فقاهت در عصر غیبت است. فقیه بزرگی بر اساس دستگاه فقاهت شیعه به این تشخیص رسیده و حجت بر او تمام شده که باید بر اساس دلایل قرآنی و روایی قیام کند. این قیام، علاوه بر اینکه برای او حجت است، برای مردم هم حجت است. بنابراین، به لحاظ مبانی فقهی تا وقتی این پرچم در دست فقیه جامع‌الشرایطی است که براساس تشخیص فقهی خود اقدام می‌کند، حجیت عصر غیبت را برای خود و مقلدینش دارد و دیگران حق مخالفت ندارند. لذا می‌بینید که فقهای بزرگی چون مرحوم آیت‌الله‌العظمی اراکی، مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی و... که رهبری نهضت را به عهده نداشتند، وقتی این نهضت پیروز شد، با همه وجود در کنار امام ایستادند، زیرا می‌دانستند که این دستاورد فقاهت شیعه است و حجیت عصر غیبت را دارد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
۲۱ بهمن ۱۴۰۱
hadees_peimaneh.pdf
2.39M
کتاب «حدیث پیمانه» پژوهشی در انقلاب اسلامی حمید پارسانیا کتاب «حدیث پیمانه» از نگاه رهبر انقلاب: کتاب نوشتهٔ شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدت‌ها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می‌کردم و می‌گفتم: «فرق فلسفهٔ ما با فلسفهٔ غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفهٔ غرب، همیشه یک دنباله و ادامهٔ اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است؛ اما فلسفهٔ ما ادامهٔ اجتماعی و سیاسی نداشته است. حداکثرش به ادامهٔ تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفهٔ ما بگوید شکل حکومت چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست، ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است، چنین ادامه‌ای ندارد. در حالی که همهٔ این مبانی می‌تواند مبنای فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.» وقتی من ترتیب و فصل‌بندی کتاب شما را (البته همه‌اش را نخوانده‌ام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده‌اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده‌اید. این چیز باارزشی است. الحمدلله این‌طور فکرها در جامعهٔ ما حضور دارد. از این‌ها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است. باید متمسّک به مبانی بود. بیانات رهبر انقلاب در دیدار هیئت‌مدیرهٔ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۲۹دی۱۳۸۰ منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰تا۳۱۱ 🆔 @parsania_net
۲۲ بهمن ۱۴۰۱
-531816701_-985444146.mp3
12.46M
🔰امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل 💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 🆔 @parsania_net
۲۲ بهمن ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۳ بهمن ۱۴۰۱
✅روایتی از شرق‌شناسی و نقش آن در سیاست‌های استعماری✅ با پایان جنگ جهانی اول استعمار غربی فروپاشی امپراتوری عثمانی و تجزیه‌ی سرزمین‌های اسلامی را رقم زد. شکل‌گیری کشورهای نوین عربی بر پایه‌ی قبایل عربی و خاندان‌های نزدیک به استعمار انگلیس و فرانسه انجام شد. ماجرای شکل‌گیری این مرزهای سیاسی در روایت‌های رسانه‌ای نیز نقل و روایت شده است. مشهورترین شخصیت برساخته برای مخاطب ایرانی لورنس عربی هست که مامور ارشد انگلیس در عربستان بوده است. خانم گرترود بل اما اخیرا با دو اثر رسانه‌ای یکی فیلم سینمایی و دیگری مستند به قاب تصویر راه یافته است. در این دو اثر تصویری ضمن روایت جذاب حضور این زن در سیاست و شکل‌گیری کشور عراق سیاست‌های استعماری و شرق‌شناسی نیز مورد نقد، بررسی و روایت قرار می‌گیرد. فیلم «ملکه‌ی صحرا» ساخته‌ی هالیوود و مستند«نامه‌هایی از بغداد» روایتی از شکل‌گیری خاورمیانه‌ی جدید در ابتدای قرن بیستم را به خواننده منتقل می‌کند. در این بخش تحلیلی از فیلم ملکه‌ی صحرا را با هم مرور می‌کنیم. 🆔 @m_rasad
۲۴ بهمن ۱۴۰۱
۲۴ بهمن ۱۴۰۱
✅فیلم ملکه‌ی صحرا به معنای واقعی کلمه به زندگی و تاثیرات شرق‌شناسان می‌پردازد و بار دیگر شرق‌ را به مثابه یک ابژه و شی مورد مطالعه قرار می‌دهد. از ابتدا تا انتهای فیلم گزاره‌های شرق‌شناسی و راهبردهای آنان برای اداره سرزمین‌های مستعمره تکرار می‌شود. آن گونه که تاکید بر « یک‌پارچگی» شرق و هم‌چنین فرهنگ و مردمان آن‌ها به تواتر در فیلم تکرار شده است و مردم مسلمان به صورتی کاملا استاندارد به تصویر کشیده شده‌اند که کنترل آن‌ها از ایده و راهبری واحد پیروی می‌کند. فیلم ملکه‌ی صحرا انسان شرقی مسلمان را به گونه‌ای ترحم‌برانگیز به تصویر می‌کشاند که به تعبیر گرترود بل نیازمند کمک غربی برای رسیدن به « آزادی»‌ و « کرامت» است و راهی به جز این نیز پیش روی او وجود ندارد. ✅ به نظر می‌رسد ملکه‌ی صحرا در پی پاسخ به این سوال اساسی است که راهبرد ایالات متحده برای ایجاد نظم‌های سیاسی جدید در مناطق عربی و اسلامی چه باید باشد و چگونه کنترل بر این مناطق امکان‌پذیر خواهد شد. یا در پرسشی اساسی‌تر چه نوع و مدلی از حکومت و نظم سیاسی منافع راهبردی عرب را تامین می‌کند. ملکه‌ی صحرا در پی پاسخ به همین پرسش اساسی است هر چند داستان آن به صد سال قبل باز می‌گردد اما راهبردهایی برای وضعیت امروزی منطقه غرب آسیا دارد. ✅گرترود بل در این فیلم با شناختی که از فرهنگ و نظام روابط قبیله‌ای و عشیره‌ای اعراب به دست آورده است نهایتا این راهبرد اساسی را ارائه می‌کند که برای ادامه استیلا و سیادت بریتانیا بر این مناطق باید آن‌ها را به شیوه‌ی خوشان « درک» کرد و « آزادی» و « کرامت» مردم این منطقه راهی متفاوت از شیوه‌های « دموکراسی» دارد. بنا بر این راهبرد غرب باید با تاکید بر « عصبیت قومی» آن‌ها باشد.در این صورت کشورهای متعدد عربی از دل یک امپراتوری بزرگ اسلامی بیرون خواهد آمد که کنترل آن به مراتب ساده‌تر از اعلام منازعه با یک کشور بزرگ عربی یا اسلامی هست. هر چند گرترود بل بر یکپارچگی فهم شرق تاکید می‌کند اما راهبرد کنترل او بر مناطق غرب آسیا تشکیل کشورهای متعدد است. از همین رو تنها از یک خاندان یعنی خاندان هاشمی و توسط دو برادر دو کشور عراق و اردن ایجاد و تاسیس می‌شوند. از سوی دیگر با مطالعه‌ی ضعف و قدرت قبایل آینده حکومت در منطقه‌ای دیگر تعیین می‌گردد و به نتیجه می‌رسند که تنها « آل‌سعود» ظرفیت حکومت در شبه‌جزیره عربستان را دارد. ✅چرایی ساخت چنین فیلمی در سال ۲۰۱۵م را باید در تجارب اخیر آمریکا در غرب آسیا و بازنگری در برخی از سیاست‌های جمهوری‌خواهان و سیاست‌مداران جنگ‌طلب پیشینی باید دانست. حمله به افغانستان و عراق در سالهای نخستین قرن بیست و یکم از سوی آمریکا و شکست در اعمال راهبرد حضور در این کشورها بازخوانی روندها و شناخت مردم این سرزمین را برای سیاست‌مداران و اتاق‌های فکر وابسته به سیاست ضروری ساخت. شرق‌شناسی هالیوود، مجید سلیمانی ساسانی، صفحات ۱۷۷ الی ۱۷۹ 🆔 @m_rasad
۲۴ بهمن ۱۴۰۱
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی (۱) سفرنامه‌ راهی برای تبادل فرهنگی بین ملتها یکی از مهم‌ترین راه‌های تبادل آگاهانه‌ در امور فرهنگی نوشتن و خواندن سفرنامه است. متن سفرنامه بیشتر در میان نخبگان فرهنگی کشورها و ملت‌ها رواج دارد جذابیت بسیاری می‌تواند داشته باشد. این گونه‌ی ادبی و علمی در تاریخ معاصر ایران و جهان رواج بسیاری داشته و دارد. مطالعه‌ی سفرنامه یکی از دل‌مشغولی‌های علاقه‌مندان به فرهنگ ملل مختلف است. وحید یامین‌پور نویسنده و از اهالی فرهنگ کشور مردادماه سال ۱۳۹۵ به ژاپن رفته است. او با قلم خوب خود این ماجرا را روایت کرده است. این سفر به همراه برخی از چهره‌های هنری و فرهنگی به منظور حضور در مراسم یادبود انفجار اتمی هیروشیما بوده است. برخی از جنبه‌های فرهنگی روایت این سفر در ادامه می‌آيد. فرهنگی که نشانه‌های آشکاری از استعمار غربی در آن دیده می‌شود. اولین شیرین‌کاری یامین‌پور توصیف دلنشین گروه هم‌راهان یعنی پرویز‌پرستویی، حبیب احمدزاده، محسن یزدی مستند‌ساز، مازیار میری، علی اکبر سیاح طاهری، دکتر فضل‌اله موسوی استاد دانشگاه و چند نفر جانباز است. تقابل فرهنگی ژاپن غرب‌زده با اسلام و عرفان شرقی در روایت او بخش قابل توجهی از توصیفات فرهنگی وی است. آن جا که به پذیرفتن نظم ریاضی غربی آن‌ها را متهم می‌کند. رفتارهای عجولانه‌ی ژاپنی‌ها را به صورت جدی نقد کرده و آن را مسخره می‌نامد. در پیاده‌شدن از هواپیما، در سوار شدن مترو و در برنامه‌ی اصلی که یادبود هیروشیما باشد این نقد او خود را نشان می‌دهد. یامین‌پور می‌‌گوید غرور ملی مردان سامورایی‌ها را خیلی نمی توان در ژاپن امروز دید اما از این که زبان‌ ژاپنی در فرودگاه بین‌المللی اوساکا تنها زبان رسمی هست به صورت تلویحی ستایش می‌نماید. جالب‌تر آن که اثری از زبان انگلیسی در تابلو‌ها و اطلاع‌رسانی دیده نمی‌شود و سخت‌تر آن که خود ژاپنی‌ها هم با زبان انگلیسی آشنایی چندانی ندارند. @m_rasad
۲۶ بهمن ۱۴۰۱
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی (۲) توصیف مراسم یادبود هیروشیما بخش مهم دیگر این سفرنامه هست. در این بخش ژاپنی‌ها با اعتراف به خشونت خود در جنگ از گریز‌ناپذیری بمباران هسته‌ای توسط آمریکا سخن می‌گویند که در یک کلام می‌شود روایت آمریکا از ماجرا. در نهایت نیز یک بازمانده از روایت لحظه‌ی انفجار می‌گوید. آشنایی نویسنده با دو جوان هم‌فکر و دانشجو در توکیو بخش مهمی از تجربه‌ی او می‌شود. او با این دو جوان به لایه‌های زیرین جامعه ژاپنی سرک می‌کشد و تجربیات خود را برای خوانند‌ه‌ی ایرانی نقل می‌کند. در ابتدای فصل « توکیو قلیان ندارد» نویسنده به ماجرای حضور خود در معبد نینجا می‌نویسد. پس از آن توصیف تفریح و سرگرمی در میان مردمان تلاش‌گر و پرکار ژاپنی و غرب‌زدگی فرهنگی بخش مهم این روایت است. او در این زمینه روایتی از ماساژ و اختلاط صمیمانه‌ی زنان و دختران برای مردان می‌گوید. از این که روسپی‌گری در ژاپن قانونا ممنوع است اما این فعالیت‌ها خود می‌تواند بستری برای ارتباطات مخفیانه باشد تا قانون نیز دست و پاگیر نباشد. البته یامین‌پور به زیبایی ثمره‌ی این نوع زندگی غربی را قربانی شدن عشق حقیقی می‌داند. در پایان این بخش روایتی نیز پوشش عجیب و غریب بخش قابل توجهی از جوانان می‌آورد. این که رنگ‌های غیرطبیعی مو هم‌چون بنفش، طلایی، قرمز شرابی و خردلی رواج دارد و عمل زیبایی چشم و پلک و البته برخی اعضای دیگر نیز در میان جوانان دیده می‌شود‌.‌ یامین‌پور در پایان روایت خود از جهانی‌شدن فرهنگ یا غربی‌شدن جهان گلایه می‌کند و از ندیدن لوطی‌های تهران به همان اندازه‌ی آب رفتن سامورایی‌ها ابراز ناراحتی می‌کند. @m_rasad
۲۶ بهمن ۱۴۰۱
۲۹ بهمن ۱۴۰۱
جزوه تحولی بزرگ در مقیاس جهانی.pdf
2.29M
⁉️ جزوه "تحولی بزرگ در مقیاس جهانی" 🔹 ضرورت آمادگی جریان فکری انقلاب اسلامی برای نقش‌آفرینی فعال در هندسه‌ی جدید جهانی 👤 آیت‌الله میرباقری 📚منبع: رسانه تخصصی گرا 🆔 @geraa_ir 🆔 @m_rasad
۴ اسفند ۱۴۰۱
آخرین انقلاب بزرگ، رحیم‌پور ازغدی.mp3
6.57M
🎙 | آخرین انقلاب بزرگ 🔹 ۵ کشوری که تحت کنترل صددرصد بودند، هر ۵ تا از کنترل غرب خارج شده و وارد اردوگاه انقلاب اسلامی شدند. 🔹 دوتا پایگاه اصلی داشتند، ایران و اسرائیل. انقلاب هردو را دارد از غرب می‌گیرد. 🔹 اسرائیل یک رژیم نیست، بلکه سمبل کل غرب در جهان اسلام است. اگر رژیم صهیونیستی سقوط کند، فروپاشی کل تمدن غرب در جهان اسلام شکل می‌گیرد. 👤 حسن رحیم‌پور ازغدی 🆔 @m_rasad
۴ اسفند ۱۴۰۱
ایمان، رحیم‌پور ازغدی.mp3
5.75M
🎙 | قدرت بزرگ ایمان 🔹 به اعتراف معاون رئیس جمهور آمریکا؛ ۴ قدرت ژئوپولیتیک سرنوشت سیاسی جهان را تعیین میکنند. آمریکا، روسیه، چین و ایران. مرکز انرژی و ایدئولوژی در دنیا، خاورمیانه است. در خاورمیانه نیز قدرت اصلی ایران و انقلاب اسلامی است. 🔹 یک فردی که به کارش ایمان دارد، برابر است با هزار آدمی که فقط به دنبال منافع خودشان هستند. در انقلاب ایران دیدیم که ایمان از هیچ، همه چیز می‌سازد. 👤 حسن رحیم‌پور ازغدی 🆔 @m_rasad
۴ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 کلمه به کلمه مثل یک لوح آسمانی 👈 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) درباره‌ی پیام امام خمینی (رضوان‌الله‌علیه) درباره‌ی حوزه و روحانیت معروف به «منشور روحانیت» 🔹 «انسان باید این پیام را مثل یک لوح آسمانی مکرّر بخوانید و روی کلمه کلمه‌ی آن تأمّل کند و التذاذ روحی و معنوی ببرد. 🔺 اینها فیوضات معنوی پروردگار بر قلب امام عزیز ما است.» 🗓 سوّم اسفند سالروز صدور «منشور روحانیت» درباره‌ی حوزه و روحانیت در سال ۱۳۶۷ 📌 🆔 @m_rasad
۴ اسفند ۱۴۰۱
منشور روحانیت حضرت امام خمینی(رحمه_الله_علیه).pdf
8.69M
🔰 پیام (منشور روحانیت) به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات 🗓 سوّم اسفند سالروز صدور «منشور روحانیت» درباره‌ی حوزه و روحانیت در سال ۱۳۶۷ 📌 🆔 @m_rasad
۴ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بازنشر به مناسبت کودتای انگلیسی رضاخان در 🔸️چرا رضاخان بیست سال می‌تواند شاه بماند اما امیرکبیر را سه سال هم تحمل نکردند و او را به شهادت رساندند؟ 🔸جان لاک که در غرب به پدر آزادی مشهور است، در کتابش درباره آزادی انسان‌ها چه می گوید؟ 🔸چگونه ممکن است که کسانی که بدترین رفتارهای استبدادی و غیرانسانی را دارند، علم آزادی را به دست می گیرند و شعار تجدد و زندگی می دهند؟! 📚منبع: 🆔 @saeedjalily 📌مرکز_رصد_و_مطالعات_فرهنگی_و_اجتماعی 🆔 @m_rasad
۴ اسفند ۱۴۰۱
ریشه‌ها و زمینه‌های فکری اصلاحات ارضی(۲) به چند دلیل محمدرضا شاه با توصیه و پیگیری آمریکا سیاست اصلاحات ارضی را در ایران پیاده سازی و پیگیری کرد. سه دلیل برای این اقدام برشمرده‌اند. اولا ممانعت از بروز انقلاب‌های چپ در کشورهای تحت نفوذ آمریکا، دوم خرد کردن قدرت سیاسی و اقتصادی زمین‌داران بزرگ که گرایش‌ مذهبی و سیاسی متفاوت و مخالف با پهلوی نیز داشتند و در نهایت نابودی اقتصاد کشاورزی و وابسته‌شدن کشور به آمریکا و کشورهای توسعه‌یافته‌ی کشاورزی فارغ از این دلایل که برای بسیاری از سیاست‌مداران، مدیران و مردم آن روزگار و حتی امروز نیز قابل لمس و درک نیست. امروزه ما حتی پس از سالیان دراز از مشکل کشاورزی بومی در ایران رنج می‌بریم.‌ در این بخش با مروری بر خاطرات مدیر اجرایی این پروژه با ابعاد دیگری از این ماجرا آشنا خواهیم شد. عباس سالور از سویی خود را تنها مدیری اجرایی می‌داند که طبق قانونی عمل کرده است و به دفاع از اجرای مرحله‌ی اول طرح می‌پردازد. از سوی دیگر از ابعاد و نتایج این طرح و ارتباط آن با سیاست‌های استعماری ابراز بی‌اطلاعی می‌کند. نکته‌ی جالب دیگر آن که عباس سالور با سادگی خاصی خود را مبری از غصب اموال مردم می‌داند به نظر من اصلاحات ارضی در ایران موضوعی اجتناب ناپذیر بود. با اشغال ایران در میان جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۲۰ه.ش و تاسیس حزب توده فکر تقسیم زمین در روستاهای ایران توسط اندیشه‌های کمونیستی شوروی ریشه دوانیده بود. البته در ایران ما فئودال نداریم زیرا فئودال باید برای خود قشون و نیروی نظامی داشته باشد که ما در کشورمان چنین چیزی نداشتیم. اما مالک و زمین‌دار داشتیم.( ص ۱۹) در ماجرای پیشه‌وری در آذربایجان یکی از کارهای او الغای مالکیت بود. مالکین هم یک عده تسلیم شدند و یک عده از روستای خود فرار کردند. این مشکل هم بیشتر در آذربایجان و زنجان بود. این اتفاق برای بار دوم در ایران موجی از اندیشه‌ی الغای مالکیت را ترویج کرد. مرحله‌ی سوم در دولت مصدق بود که صحبت از لغو عوارض مالکین بود. یعنی در بعضی از دهات مالکین از هر خانوار روستایی چیزی به صورت نقدی و یا جنسی می‌گرفتند و روستائیان مجبور بودند در طور سال مقداری روغن، برنج، مرغ، پول یا هیزم و بیگاری به مالکین بدهند و در بعضی از مناطق که ارباب می‌خواست ساختمان بسازد زارعین بایستی علاوه بر پرداخت اقلام فوق بدون دریافت حقوق به عنوان کارگر بیگاری بدهند. در زمان مصدق این عوارض ملغی شد و به طور کلی از بین رفت.( ص ۲۱) ‌
۸ اسفند ۱۴۰۱
نحوه اجرای اصلاحات ارضی(۳) مرحله‌ی اول اصلاحات ارضی این بود که هر مالک می‌توانست یک ده داشته باشد. یعنی ۶ دانگ فقط یک ده را مالک باشد و اگر در چند ده املاک داشت مجموع آن‌ها بیشتر از ۶ دانگ نباشد. ابتدا دولت قرار بود که از طریق وزارت کشاورزی ملک را از مالک بخرد و سپس آن را به زارع واگذار می‌کرد. ابتدا قرار شد مالکین پول خود را در اقساط ده ساله دریافت کنند ولی بعد این مدت ۱۵ ساله شد. یعنی مالکین پس از فروش املاک خود سر سال به بانک کشاورزی مراجعه می‌کردند و قسمتی از اقساط خود را دریافت می‌نمودند. بانک کشاورزی با اعتباری که در اختیارش قرار گرفته بود تعهد کرده بود طلب مالکین را بپردازد. زارعین هم قرار شد پس از خرید زمین بدهی خود را ۱۵ ساله به بانک کشاورزی پرداخت کنند. مالکین و زارعین هر دو با بانک طرف بودند. ( ص ۳۲) بر طبق قانونی زمین به زارعی که عضویت شرکت تعاونی را قبول کرده بود تعلق می‌گرفت. قبل از تقسیم اراضی مامورین بانک کشاورزی به مناطق روستایی می‌رفتند و شرکت تعاونی تشکیل می‌دادند. زارعین پس از عضویت در آن سهیم می‌شدند و بعد از سوی سازمان اصلاحات ارضی به آن‌ها زمین داده می شد. بقیه‌ی زمین‌های بایر و موات به دولت تعلق گرفت. علاوه بر این تسهیلات کشاورزی را شرکتهای تعاونی موظف بودند انجام دهند. تهیه‌ و فروش بذر، تراکتور، وسائل سنتی، پارچه، قند و شکر، نفت و سوخت و هم‌چنین مایحتاج زارعین را فراهم کنند.( ص ۳۵)
۸ اسفند ۱۴۰۱
اصلاحات ارضی (۴) قیمت‌گذاری زمین هیاتی مامور این کار بود. نماینده‌ای از سازمان اصلاحات ارضی، نماینده‌ای از بانک کشاورزی و نماینده‌ای از سوی رئیس کشاورزی منطقه به روستاها می‌رفتند و پس از بررسی زمین و آب و عایدات هر ملک و در نظر گرفتن جوانب آن ضریبی معین می‌کردند که از ۱۰۰ کمتر نباشد. به این ترتیب مالیاتی که مالک پرداخت می‌کرد در عدد ۱۰ ضرب می‌شد و قیمت ملک به دست آمد. به عبارت دیگر معمولا ۱۰ برابر عایدات یک سال هر ملک قیمت آن ملک محسوب می‌شد. قیمت زمین در آن زمان و حتی قبل از اصلاحات ارضی به همین منوال قیمت‌گذاری می‌شد. ولی چون مالیاتی که مالک پرداخت می‌کرد در آن زمان چندان حقیقی نبود بنا بر این هیات مزبور مسئول رسیدگی به این موضوع بود و ضریب معین می‌کرد.براساس آن چه تا پایان مرحله‌ی اول اصلاحات ارضی بررسی شد ضرایب از ۱۷۰ تجاوز نکرد.(‌ به عبارتی می‌شود ۱۷ برابر کشت یک سال یک زمین) (‌ص ۳۳) تصمیم مالکان مالکان به موجب قانون مجبور بودند املاک خود را به دولت بفروشند. دولت نیز برای تشویق آن‌ها اعلام کرده بود که سهام کارخانجات را بخرند و از این طریق وارد بخشهای صنعتی شوند. مالکینی که حاضر نبودند املاک خود را بفروشند دولت هیچ‌گاه از حربه‌ی خشونت استفاده نمی‌کرد.زیرا ما اصلا ما مالک طرف نمی‌شدیم. در چنین مواردی دادستان از طرف مالک اسناد مربوط به زمین‌های تقسیم شده را امضا می‌کرد. بعدا دادستان این اختیار را به مامورین سازمان اصلاحات ارضی داد که از طرف مالک امضا کنند.(‌ ص ۳۶) در اراک مالکین مقاومت کردند و اظهارنامه‌ها را امضا نمی‌کردند اگر هم امضا می‌کردند می‌نوشتند به حکم اجبار این کار را کردم.در آذربایجان این کار سریع و خوب پیش رفت. در شاهین‌دژ، میان‌دوآب، ابهر و بویراحمد استان فارس نیز گروه‌هایی مخالفت کردند. (‌ص ۴۲)
۸ اسفند ۱۴۰۱
اصلاحات ارضی ( بخش پایانی) در مرحله‌ی اول قسمت اعظم اصلاحات ارضی را که می‌بایست با کمال قدرت انجام شود ما هم با نهایت قدرت به پایان رساندیم. یعنی آن سد مالکیتهای بزرگ شکسته شد و از بین رفت. مراحل بعدی بایستی ملایم‌تر پیش می‌رفت. ما کارهای مرحله‌ی دوم را مطالعه کرده بودیم و اشکالات عمده آن را روی کاغذ آوردیم و پیش‌بینی کرده بودیم این کارها باید انجام گیرد ولی در عمل بسیاری از برنامه‌ها اجرا نشد. در مرحله نخست ما با مالکیت‌های عمده مواجه بودیم که متعلق به تعداد ملاکین محدودی بود ولی در مرحله‌ی دوم و سوم افراد بیشتری مشمول تقسیم اراضی می‌شدند. بسیاری از آن‌ها افراد ضعیفی بودند و از همین طریق امرار معاش می‌کردند و ادامه‌ی اصلاحات ارضی و تقسیم اراضی از این پس کار مشکلی بود... ( ص ۵۱)
۸ اسفند ۱۴۰۱
معرفی تشیع در سفرنامه‌های اروپایی در دوران صفوی سفرنامه‌های اروپاییان در چند قرن اخیر نقش مهمی در معرفی سرزمین‌ و مردمان مسلمان داشته است. افراد گوناگونی اعم از مبلغان مسیحیت، تجار، ماموران سیاسی، دریانوردان و نظامیان به منظور مطالعه و بررسی وضعیت سرزمین و مردم به سفر در میان کشورها می‌پرداختند. در پی این سفرها جهانگردان در متونی به نام سفرنامه به معرفی و توضیح مردم و سرزمین مسلمانان می‌پرداختند. این رخداد تا به امروز نیز ادامه داشته و دارد. یک نمونه‌ي‌ معاصر آن انتشار کتابهای خاطرات سفرای غربی در کشورهای اسلامی پس از پایان دوران ماموریت خود است. نمونه‌ی دیگر سفرنامه‌های برخی غربیان از پیاده‌روی اربعین هست. در سفرنامه‌های مختلف مطالبی درباره‌ی شیعیان، اعتقادات و آداب و رسوم آن‌ها و دیگر امور مربوط به تشیع وجود دارد. مطلبی که در بخش اصول عقاید توجه سـیاحان اروپایی و نویسندگان سفرنامه‌ها را به خود جلب کرده، موضوع امامت و اختلاف نظـر شـیعیان و اهل‌سنت در این باره است. اگر چه سفرنامه‌نویسان در شرح کلیـات اعتقـاد شـیعیان در امامـت کمتر اشتباه کرده‌اند، ولی در جزئیات،خطاهاي بسیار داشته‌اند، چنـانکـه در شـمارش ائمـه و ترتیب امامت ایشان یا تاریخ زندگانیشان موارد نادرستی را ثبت نموده‌اند. موضوع مهدویت نیـز اغلب مورد توجه بوده و بر عقیده شیعیان بر اقامه عدل و داد توسط امام دوازدهـم تأکیـد شـده است. در برخی از آنها آثار ظهور مهدی با علامات و نشانه‌های قیامت در هم‌آمیخته و خلط شده است. موضوع زیارت و توجه شیعیان به این مقوله در بیشتر سفرنامه‌ها آمده و به همـین مناسـبت از مشاهد مشرفه و قبور امامان وامامزادگان یاد شده است.گاه مشاهدات عینی سیاحان از این مکانها که مشتمل بر تشریح ساختمان و معماري آرامگاه و تزئینات و جزئیات آن میباشد، ذکـر شـده است. همچنین برگزاري مراسم روز عاشورا و سوگواري بـراي امـام حسـینو شـهداي کـربلا از موضوعات پر رنگ در سفرنامه‌هاست که اظهار نظرات مختلفی را نیز به همراه داشته است. انتقال این اطلاعات در کیفیت شناخت و آگاهی اروپاییان و نویسندگان بعدي آنهـا تأثیر داشته و از این رو توجه به نقاط ضعف و قوت این آثار، مهم است. اگر چه ذکـرمشـاهدات عینی از سوي سفرنامه‌نویسان از نقاط قوت کار آنها می‌تواند باشد، ولی گـاه برداشـتهـاي غیـر واقع آنها ذهن خواننده را از واقعیت منحرف میسازد. همچنین تکیه بر منابع شفاهی غیر معتبر و تعمیم قضایا از اشکالات دیگر کار سفرنامه‌نویسان شمرده می‌شود. سهم سفرنامه‌های اروپایی در معرفی تشیع ایرانیان در غرب حسن حسین‌زاده شانه‌چی،‌ تاریخ در آیینه پژوهش، سال هفتم، شماره دوم، تابستان ۱۳۸۹
۱۷ اسفند ۱۴۰۱
13950518_0133947.jpg
6.42M
🖼 | بیش از ۲۰۰سال تهاجم فرهنگی 🏷 نسخه باکیفیت و قابل چاپ 📡فرهنگ و کار فرهنگی 🆔 eitaa.com/Q_Farhangi
۱۸ اسفند ۱۴۰۱
🖼 | بیش از ۲۰۰سال تهاجم فرهنگی «تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، قتل عام فرهنگی، ناتوی فرهنگی و ...» بخشی از کلیدواژه‌هایی هستند که رهبر انقلاب برای تبیین جزئیات و ظرافت‌های تهاجم فرهنگی دشمن تاکنون به‌کار برده‌اند. یکی از رویکردهای ایشان در پرداختن به موضوع تهاجم فرهنگی، بررسی روند تاریخی این هجوم بی‌رحمانه در ۲۰۰ سال اخیر بوده است. در این اینفوگرافیک آراء و نظرات رهبر انقلاب در این باره مرور شده است. 📡قرارگاه فرهنگی 🏷 فرهنگ و کار فرهنگی در کلام امام خامنه‌ای 🆔 eitaa.com/Q_Farhangi
۱۸ اسفند ۱۴۰۱