eitaa logo
پیشینه
184 دنبال‌کننده
61 عکس
5 ویدیو
15 فایل
مرکز رسام، گروه پیشینه، تاریخ ایران و مطالعات استعماری ارتباط با سردبیر @alireza_azizgol
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 معرفی کتاب "مطالعات اسلامی در غرب" نوشته دکتر محسن الویری 🔸شرق‌شناسی به مفهوم امروزی آن شامل مطالعات اسلامی در غرب نیز هست. نتایج و دستاوردهای شرق‌شناسی و به تبع آن، مطالعات اسلامی در غرب ریشه تلقی کنونی غربی‌ها درباره و است و بی‌توجهی به این جریان و ابعاد و پیامدهای آن سبب خواهد شد که ما در مواجهه با غرب، چه در حوزه هجوم فرهنگی و چه در حوزه گفتگوی تمدن‌ها، نتوانیم نقشی بایسته ایفا نماییم. جهت‌گیری اصلی و روح حاکم بر این کتاب، توجه دادن به این موضوع بنیادی است که به نظر می‌رسد می‌تواند اساس تفکر و نگاه ما را به تاریخ و تمدن اسلامی دگرگون سازد. این هدف از طریق نگاه به مفهوم، ریشه‌ها، سیر تحول و ابعاد و روش‌های مطالعات اسلامی در غرب و تأثیر آن در محیط‌های اسلامی شرقی، و موضع کنونی و بایسته نسبت به آن دنبال شده است. 🆔 @m_rasad
... 🔰پیامبر اسلام از منظر شرق‌ شناسان برشی از کتاب "مطالعات اسلامی در غرب" 📌 یکی از شاخه‌های در میان اروپاییان بود. در سالهای اخیر نام این شاخه‌ی پژوهشی به مطالعات اسلامی تغییر یافته است. در این زمینه مطالعه‌ی قرآن کریم، حدیث، فقه، فرق و مذاهب اسلامی، زبان عربی، تاریخ و سیره‌ی پیامبر، جزئی از این مطالعات است. بخشی از ذهنیت غلط و خصمانه‌ی غربی‌ها درباره‌ی اسلام را در اظهارنظرها و نوشته‌های مربوط به پیامبر(ص)، به ویژه در دوره‌های نخستین مطالعات اسلامی در غرب باید جست‌وجو کرد. نخستین‌ نوشته‌های اسلام‌شناسی در سال‌های پایانی قرن هفدهم آغاز شده است. در همان دوران، "همفری پریدوی" انگلیسی کتاب «زندگانی محمد» را نوشت که در سال ۱۶۹۷م منتشر شد و "هامر پورگشتال" پرتغالی( متوفی در ۱۸۵۶م) سخنان پیامبر را به چاپ رساند. "بارون فون‌کریمبر" اتریشی (‌۱۸۸۹م) «مغازی واقدی» را تصحیح و شرح کرد و مقدمه‌ای بر آن نوشت. در قرن بیستم، "ژولیوس ولهاوزن" آلمانی (۱۹۱۸م) کتابهای «مدینه پیش از اسلام» و «تشکیل جامعه اسلامی در مدینه به دست پیامبر» را نوشت. "مونتگمری وات" (۱۹۳۰م) کتاب «محمد در مکه» و "نولدکه" ( ۱۹۳۰م) کتاب «آیا محمد آموزگاران مسیحی داشت؟» را نگاشتتد. "دیوید سموئیل مارگلیوث" (‌۱۹۴۰م) کتاب «محمد و نهضت اسلام»را پدید آورد. "کارل بروکلمان" (‌۱۹۵۶م) کتاب «الوفاء فی فضائل المصطفی» را تصحیح کرد. "لویی ماسینیون" فرانسوی (‌۱۹۶۲م) کتاب «مباهله در مدینه» را نوشت و «رژیس بلاشر» (‌۱۹۷۳م) کتابی به نام مساله‌ی محمد را چاپ کرد. 📌مستشرقین از نظر موضع نسبت به پیامبر (ص) چهار دسته هستند: الف) گروه اندکی که اعتقاد دارند پیامبر (‌ص)‌در قول و فعل صادق بود. ب) گروهی که اعتقاد دارند پیامبر (‌ص) در سخن و فعل صادق بود ولی از آن چه خیال می‌کرد دیده یا شنیده است سخن می‌گفت. ج) گروهی که معتقدند محمد (ص) همه ماثورات یهود و مسیحیت و اساطیر ادیان پیشین و روایات شفاهی مردمی را گردآورد و سپس آن‌ها را به نام وحی در میان قوم خود نشر داد طبعا این گروه منکر وحی هستند. د) گروهی که سرسختانه در مقابل پیامبر (ص) موضع منفی دارند. این جهل و خصومت به بخشی از تفکر غربی‌ها درباره‌ی اسلام تبدیل شده است و مصادیق آن را می‌توان در آثار عموم شرق‌شناسان یافت و محدود به نمونه‌های محدود نیست. اصولا تعبیر «پیامبر اسلام» که از سوی مستشرقان جعل شده و در میان ما ایرانیان نیز رواج یافته منشا دینی ندارد. آن چه ما در دین داریم « رسول‌الله» است که در این تعبیر منشا الهی رسالت به صراحت تاکید شده است. عموم مستشرقان پیش‌فرض‌هایی برای تحلیل زندگی پیامبر (ص) در ذهن داشته‌اند که براساس آن مفروضات به بررسی پرداخته‌اند و لذا از فهم واقعیت بازمانده‌اند. دکتر "جواد علی" استاد تاریخ دانشگاه بغداد نسبت دادن دستاوردهای سیره پیامبر به مبانی و از سوی شرق‌شناسان را به دلیل مسیحی بودن نخستین گروه از اسلام‌شناسان می‌داند که بعدها یهودیان نیز به ویژه پس از تاسیس دولت صهیونیستی به آنان پیوستند. به گفته‌ی "عمادالدین الخلیل" گرچه پاره‌ای از شرق‌شناسان نسبت به اسلام موضعی خصمانه دارند و برخی دیگر از موضع معتدل و حتی همدلانه اما در حقیقت تفاوت آنان تنها در درجه‌ی خصومت و ضدیت با اسلام است نه در نوع نگاه به اسلام و پیامبر. امروز نیز به وجود جریان‌های اسلام گرا در جهان غربی که تلاش‌های خوبی در راستای معرفی اسلام داشته‌اند جریان شرق‌شناسی هنوز نمونه‌های متعددی از سخنان واهی علیه پیامبر ( ص) مطرح می‌کند. برای مثال در سال ۱۹۸۰م کتابی با نام «هاجریه و تشکیل جهان اسلام» به وسیله "کرون" و "کوک" تالیف شده است که توسط دانشگاه کمبریج چاپ شده و حمله‌ی سنتی به نبوت رسول‌الله در آن تکرار شده است. از یاد نبریم که با ایجاد و گسترش مکتب مارکسیسم گونه‌ای دیگر از تفاسیر غلط و مادی از دین اسلام و زندگانی پیامبر (‌ص)‌بر پایه تفاسیر مادی و اقتصادی از تحولات تاریخی پدیدار شده است. 📚منبع: کتاب مطالعات اسلامی در غرب، صفحات 118 الی 122 🆔 @m_rasad
گزارش تحلیل ناآرامی و اغتششات مهر و آبان1401-شماره 1.pdf
24.45M
🔰 تحلیل ناآرامی‌ها و اغتشاشات مهر و آبان ۱۴۰۱ در نگاه متخصصان علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔹تحلیل 30 نفر از فعالین فرهنگی و علوم اجتماعی 🔺این مجموعه با مراجعه و مطالعه نظرات متخصصان، سعی در تحلیل ماجرا، ارزیابی مسائل و راهکار برون‌رفت از این وضعیت را احصا و جمع‌آوری کرده است. این افراد شامل متخصصان علوم اجتماعی ، علوم سیاسی، علوم رفتاری و مسائل‌فرهنگی بوده‌اند و از همه جناح‌ها و جریان‌های سیاسی انتخاب شده‌اند. 📌با گفتارهایی از: عباس سلیمی نمین، صادق شهبازی، وحید یامین‌پور، قدیری‌ابیانه، مهدی نصیری، حامد حاجی‌حیدری، عباس عبدی، عرب‌صادق، مهدی جمشیدی، عماد افروغ، حسن لاسجردی، سعدالله زارعی، مقدم‌فر، محمد فاضلی، حاجی ناصری، فریبا علاسوند، فاطمه قاسم‌پور، فواد ایزدی، کوروش علیانی، بیژن عبدالکریمی، شهریار زرشناس، علی مطهری، شجاعی‌زند، سیدمجید امامی، میثم مهدیار، حسین شریعتمداری، سیدمحمود نجاتی حسینی، نعمت‌الله فاضلی و بعقوب توکلی 🔸 جلد دوم این مجموعه در راه است... 🆔 @m_rasad
✂️بخش اول 🎦یکی از مهم‌ترین شاخه‌های شرق‌شناسی شناخت دین و مذهب در تمدنهای شرقی هست.  بر این اساس یکی از مهم‌ترین بخشهای شرق‌شناسی شناخت اسلام یا اسلام‌شناسی است. در این نوشتار مراحل تاریخی شکل‌گیری اسلام‌شناسی در چند بخش تقدیم می‌شود. با توجه و رصد فعالیت‌های متوع و گسترده‌ی اروپایی‌ها برای شناخت اسلام به صورت فردی و سازمان‌یافته نظرات گوناگونی در باب دسته‌بندی این فعالیت‌ها صورت گرفته است. از جمله آن که برخی از محققان چنین دسته‌بندی کرده‌اند: ۱. دفاع۲. تبشیر ۳. استعمار ۴. تحقیق علمی. شکوری از پژوهشگران تاریخ معاصر فعالیت‌های اسلام‌شناسانه‌ی غربی را دارای چهار مرحله دانسته‌است: ۱.تمرکز بر فحاشی، ناسزاگویی و نثار تهمت و افترا که ویژه‌ی قرون وسطی و دوران میانی است. ۲. تلاش برای اثبات ناقص بودن دین اسلام. ۳. سخن گفتن از ضرورت اصلاح دین و نوسازی مذهب ۴. تلاش برای اثبات ترکیبی بودن دین اسلام از ادیان پیشین یعنی مسیحیت و یهود معایرجی نیز دسته بندی دیگری را براساس ترجمه قرآن و متون اصیل اسلامی به زبان‌های اروپایی ارائه میکند .۱. ترجمه از عربی به لاتین ۲. ترجمه از لاتین به اروپایی ۳. ترجمه مستقیم از عربی به زبانهای اروپایی ۴. ورود مسلمانان به جرگه مترجمان 📚(  مطالعات اسلامی در غرب، دکتر محسن الویری، صص ۴۰ و ۴۱) 🆔 @m_rasad
🔔چرا شناخت استعمار مهم است؟ ✏️محمدرضا مرادی؛ تحلیل‌گر سیاسی 📌یکی از سؤالات مهمی که شاید لازم باشد قبل از توجه به بحث تاریخ استعمار به آن پاسخ گفت این است که چرا باید به موضوع تاریخ تحولات جهان در قرون گذشته پرداخت؟ شناخت تحولات قاره سیاه و سرخ، چه فایده‌ای برای امروز ما دارد؟ بحث‌هایی که برای گذشته بوده، به اتمام رسیده است و یادآوری آنها چه دردی را از دردهای امروز جامعه ما دوا خواهد کرد؟ و جنایات دیروز غرب چه ارتباطی به جانشینان امروز آنها دارد؟ برای ارائه پاسخ به این سؤالات و سؤالاتی از این قبیل باید به ملاحظات زیر توجه کرد: 1. نخستین نکته اینکه ارائه تصویری صحیح، همه‌جانبه و مستند از حوادث پرمخاطره قرون اخیر (از قرن 15تا 20میلادی) خواهد توانست نگرش ما را نسبت به آنچه امروز «تمدن غرب» نامیده می‌شود، تغییر دهد و حساسیت‌ها و دغدغه‌هایی را برانگیزد که پیش از آن به سبب بی‌اطلاعی یا کم‌اطلاعی یا سانسور و فریب، وجود نداشته است. 2. نکته دیگر توجه به این مسئله است که مهم‌ترین عامل فقر و بدبختی بسیاری از کشورهای جهان سوم، مسئله استثمار و استعمارگری غرب است. هر چند در این میان غرب تلاش کرده است تا با نظریه‌پردازی‌های مختلف، عوامل درونی را موجب عقب‌ماندگی جهان سوم معرفی کند اما بدون شک یکی از مهم‌ترین عوامل فقر و فلاکت جهان سوم، در غارت منابع زیرزمینی و کشاورزی و جنایات متعددی نهفته که توسط متجاوزان اروپایی صورت گرفته است. 3. مسئله دیگری که بر اهمیت شناخت ما از داستان استعمار می‌افزاید، فهم آن روی سکه استعمار است. غارت مستعمرات، هر چند سرزمین‌های سوخته‌ای برای ساکنان سرزمین‌های غارت شده به جای گذاشت اما از دیگر سو، مکنت و توسعه و آبادانی کشورهای استعمارگر را به همراه داشت. اروپا که در قرون 14و 15در فقر و فلاکت غرق شده بود، به واسطه ثروت‌های باد‌آورده، در مسیر آبادانی قرار گرفت و توانست رفاه و توسعه را برای خود تضمین کند و نسبت به دیگر تمدن‌ها و سرزمین‌ها تفوق یابد. 4. استعمار ماجرایی نیست که مربوط به گذشته بوده و در عصر حاضر به پایان رسیده باشد بلکه جریان سیالی است که بعد از قریب به 5قرن، همچنان با قدرت تمام در حال تداوم و پیشروی است، با این تفاوت که در طول دهه‌های مختلف رنگ و بوی متفاوتی یافته است. امروز، شاید از استعمار کهنه و شیوه‌ها و سناریوهای آن کمتر خبر باشد اما از سوی دیگر استعمار فرانو با مشخصات و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد جدیدی، توسط استعمارگران غربی در حال پیگیری و تداوم‌بخشی است 🆔 @m_rasad
🔻تحقیر ایرانی به سبک آمریکایی! ✍بیمارستان نظامی ارتش آمریکا ،واقع درجاده قدیم شمیران در دهه ۱۹۶۰ برای تکمیل کادر آمریکایی خود، پرستاران ایرانی تحصیل‌کرده را استخدام می کرد 🔸 در این بیمارستان به کارگران ایرانی اجازه داده نمی‌شد در موقع غذا خوردن از سالن غذاخوری استفاده کنند ، بنابراین در اتاق دربان غذا می‌خوردند. مدتی بود که این شیوه به اجرا گذاشته شده بود 🔸 اتاق غذاخوری مخصوص پزشک‌ها و پرستاران آمریکایی بود ، کارکنان ایرانی از فارسی حرف زدن در بیمارستان حتی در میان خودشان منع شده بودند! 🔸 در یکی از روزها ، تصادف شدیدی در نزدیکی بیمارستان رخ داد و کودکی مجروح شد که به مراقبت فوری پزشکی نیاز داشت 🔸 پدر وحشت‌زده طفل ، برای کمک به بیمارستان مراجعه کرد اما جواب دادند: بیمارستان مخصوص پرسنل نظامی و دیپلماتیک آمریکاست و کودک را نپذیرفتند 🔸پدرِ کودک، آخرین‌بار درحالی‌که بدنبال اتومبیلی برای رفتن به یک بیمارستان محلی می دوید، دیده شد... 📚 منبع: کتاب عقاب و شیر، مؤلف: جیمز بیل 📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ @m_rasad
🔔 یا ✂️بخش دوم 📌با فتح اندلس در شبه‌جزیره‌ی ایبری در قرن نخست هجری و برچیده شدن حکومت گوتها حکومت مقتدری اسلامی در آن سرزمین حاکم شد. در دوره‌ی حاکمیت امویان در اندلس گوتهای کاتولیک با اسلام به صورت مستقیم مواجهه پیدا کردند. مسلمانان در پرتو اقتدار سیاسی جلوه‌هایی از سماحت دینی، توجه به حقوق مادی و معنوی طبقات محروم و اهتمام به دانش و هنر و ادب را به نمایش گذاشتند تا جایی که برخی از مردم به اسلام گرویدند. ازدواج مسلمانان عرب با مردم اسپانیا یکی دیگر از راه‌های گسترش فرهنگ نوین در اسپانیا بود. گروهی دیگر از مردم اسپانیا که در دین خود باقی ماندند جذب فرهنگ اسلامی شده بودند به صورتی که در آدالب معاشرت، نام‌گذاری، روش لباس پوشیدن،‌ زبان مکالمه روزمره و استفاده از زبان عربی شبیه به اعراب عمل می‌کردند. این گروه را « موزارب» می‌نامیدند که تلفظ اسپانیایی« مستعرب» بوده است. مستعرب در اینجا به معنای عرب‌گرا و یا عرب‌زده است. یعنی کسی که روش و منش اعراب را الگوی خود قرار داده است. فریاد برخی از پدران و رهبران کلیسا در قرنهای نهم و دهم از استعراب (‌عرب‌زدگی) جوانان اسپانیایی بلند بود. علاوه بر این حکام عربی اندلس مدارس و کتابخانه‌های بزرگ را دایره کرده بودند که نه تنها جوانان مسلمان بلکه یهود و نصاری نیز در آن‌ها به کسب علم می‌پرداختند. در دوران حاکمیت مسلمانان در بخش هایی از اروپا تاثیر مثبتی بر روی اروپاییان داشت اما کشیشان متعصب کاتولیک در مقابل این حکومت اسلامی اقداماتی را انجام دادند 🆔 @m_rasad
🔔 📌شايد براي افرادي كه اندك اطلاعي از تاريخ دارند، قبول كردن اين مطلب سخت باشد كه بخش گسترده‌اي از اسپانياي امروزي و آندلس ديروزي مسلمان بوده‌اند. اما در يك دوره تاريخي و فعاليت‌هاي گسترده‌اي كه براي فروپاشي تفكرات اسلامي در آن منطقه انجام شد. اكثريت مردم باورها و اعتقادات اسلامي خود را از دست دادند. دو علت اساسي را براي تغيير آئين در آندلس ذكر كرده‌اند؛ اول اختلافات و نزاع‌هاي حاكمان اسلامي، دوم حركت برنامه‌ريزي شده كه شرايط عياشي، زنبارگي و فساد را در بين مسلمانان ايجاد كردند. آندلسي كه زماني مركز مسلمانان اروپايي بود، تبديل به منطقه‌اي شده است كه مسلمانان جمعيت بسيار قليلي دارند. تجربه تاريخي آندلس نشان مي‌دهد كه مخالفان اسلام بهترين شيوه مقابله و حذف با اسلام را  دو شيوه اختلاف‌افكني و ترويج فحشاء براي ضربه‌زدن و نابودي سرزمين‌هاي اسلامي مي‌دانند، چراكه اگر بخواهند در جنگ با مسلمانان مقابله كنند، مسلمانان با توجه به روحيه جهاد و شهادت‌طلبي كه در آنها وجود دارد با اتحاد و انسجام بسيار بالايي در مقابل دشمنان خارجي به مقابله خواهند پرداخت. جنگ‌هاي صليبي و جنگ‌هايي كه در سده اخير در كشورهاي اسلامي رخ داده گواه اين مدعاست. در واقع جنگ گرم و سخت براي اعمال فشار بر مسلمانان و تسخير كردن سرزمين‌هاي اسلامي راهكار مناسبي نيست بلكه جنگ نرم با دو تاكتيك اختلافات و نزاع‌هاي داخلي و تغيير عقايد و باورهاي آدمي از طريق بي‌بندوباري و فساد بهترين شيوه براي فرسايش و غلبه بر سرزمين‌هاي اسلامي است. تفرقه و فساد بنيادهاي ايستادگي يك جامعه را در مقابل دشمن مي‌سوزاند. 🆔 @m_rasad
🔰🔰 📌امپراتوری جلوی چشمهای همه ما در حال شکلگیری است طی چند دهه گذشته با فروپاشی رژیم های استعماری و پس از اینکه مرزهای روسیه بی مهابا و شتابناک در برابر بازار جهانی سرمایه داری در هم شکسته شد شاهد جهانی سازی مقاومت ناپذیر و بی بازگشت در حوزه مبادلات اقتصادی و فرهنگی بوده ایم. به همراه بازار جهانی و چرخه های تولید یک نظم جهانی یک ساختار و منطق جدید فرمانروایی و کوتاه سخن یک صورت جدید حاکمیت ظهور پیدا کرده است امپراتوری سوژه سیاسی ای است که این مبادلات جهانی را به طور موثر تنظیم میکنند قدرت حاکمه ای است که بر جهان حکمرانی میکند. همگام با فرآیندهای جهانی سازی حاکمیت دولت_ملت ها هر چند هنوز اثر بخش است اما به طرزی فزاینده نابود گردیده است 📚منبع کتاب امپراتوری آنتونیو نگری مایکل هارت نشر قصیده سرا @m_rasad
پرفسور مسعود درخشان: خاطر نشان ميكنيم كه راهبرد غربِ سلطه‌جو اين بوده و هست كه دانشمندان خود را به زيور پيشكسوت و بنيانگذار و مرجع در همۀ رشته‌های علوم انساني و هنر و ادبيات آراسته كند و نظريات ايشان را در بسته‌بندی‌های زيبا عرضه كرده و آن را "علمی" بنامد تا بدين ترتيب بتواند زمينۀ سلطۀ علمی و فرهنگی خود را بر كشورهای سلطه‌پذير فراهم سازد. ثمرۀ اين راهبرد چيزي نيست جز از دست رفتن اعتماد به نفس و استقلال فكری صاحب‌نظران در كشورهای سلطه‌پذير از يک سو و ترويج اين باور باطل در ذهنيت مديران و سياستمداران اين كشورها كه تنها راه پيشرفت، حل شدن در نظام سلطه و تبعيت از انديشه و روش و منش آنهاست. منبع: لیبرالیسم ریشه فساد و چپاول ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
استراتژی مهار.pdf
2.56M
⁉️ جزوه استراتژی مهار 🔹 تحلیلی جامع از وضعیت کنونی انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی 👤 حجت‌الاسلام حسین طائب 🇮🇷🇮🇷انتشار به مناسبت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی🇮🇷🇮🇷 📚منبع: رسانه تخصصی گرا 🆔 @geraa_ir 🆔 @m_rasad
نعمت جمهوری اسلامی.pdf
28.76M
🔰جزوه "نعمت جمهوری اسلامی" 👤به کلام "محمد صادق شهبازی" 🇮🇷🇮🇷انتشار به مناسبت ایام دهه فجر انقلاب اسلام 🇮🇷🇮🇷 🆔 @m_rasad
🔸 نگاهی آماری به محدودیت‌های زنان در جمهوری اسلامی 📚منبع: کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @cultural_governanc 🆔 @m_rasad
🔰ما می‌گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا الله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم. 🔸حضرت امام روح الله خمینی(ره) 📚منبع: صحیفه، جلد ۲۱، صفحه ۸۸ 🆔 @m_rasad
جزوه استاد رحیم‌پور ازغدی.pdf
31.91M
⁉️ جزوه این گوی و این میدان 🔹 گفتاری در باب قدرشناسی، موقعیت‌شناسی و وظیفه‌شناسی نسبت به یک امانت و حرکت تاریخ‌ساز 👤 حسن رحیم‌پور ازغدی 💠مرکز رصد و مطالعات فرهنگی اجتماعی💠 🆔 @m_rasad
📢 انقلاب اسلامی دستاورد فقاهت شیعه است. «پایگاه مشروعیت انقلاب اسلامی، دستگاه فقاهت در عصر غیبت است. فقیه بزرگی بر اساس دستگاه فقاهت شیعه به این تشخیص رسیده و حجت بر او تمام شده که باید بر اساس دلایل قرآنی و روایی قیام کند. این قیام، علاوه بر اینکه برای او حجت است، برای مردم هم حجت است. بنابراین، به لحاظ مبانی فقهی تا وقتی این پرچم در دست فقیه جامع‌الشرایطی است که براساس تشخیص فقهی خود اقدام می‌کند، حجیت عصر غیبت را برای خود و مقلدینش دارد و دیگران حق مخالفت ندارند. لذا می‌بینید که فقهای بزرگی چون مرحوم آیت‌الله‌العظمی اراکی، مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی و... که رهبری نهضت را به عهده نداشتند، وقتی این نهضت پیروز شد، با همه وجود در کنار امام ایستادند، زیرا می‌دانستند که این دستاورد فقاهت شیعه است و حجیت عصر غیبت را دارد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
hadees_peimaneh.pdf
2.39M
کتاب «حدیث پیمانه» پژوهشی در انقلاب اسلامی حمید پارسانیا کتاب «حدیث پیمانه» از نگاه رهبر انقلاب: کتاب نوشتهٔ شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدت‌ها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می‌کردم و می‌گفتم: «فرق فلسفهٔ ما با فلسفهٔ غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفهٔ غرب، همیشه یک دنباله و ادامهٔ اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است؛ اما فلسفهٔ ما ادامهٔ اجتماعی و سیاسی نداشته است. حداکثرش به ادامهٔ تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفهٔ ما بگوید شکل حکومت چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست، ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است، چنین ادامه‌ای ندارد. در حالی که همهٔ این مبانی می‌تواند مبنای فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.» وقتی من ترتیب و فصل‌بندی کتاب شما را (البته همه‌اش را نخوانده‌ام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده‌اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده‌اید. این چیز باارزشی است. الحمدلله این‌طور فکرها در جامعهٔ ما حضور دارد. از این‌ها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است. باید متمسّک به مبانی بود. بیانات رهبر انقلاب در دیدار هیئت‌مدیرهٔ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۲۹دی۱۳۸۰ منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰تا۳۱۱ 🆔 @parsania_net
-531816701_-985444146.mp3
12.46M
🔰امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل 💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 🆔 @parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ✅ «انسانِ انقلاب» حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا ▪️انقلاب در شرایطی رخ داد که نظام سیاسی ایران و اسلام در حاشیه نظام سیاسی مدرن تعریف شده بود. اگر انقلاب اسلامی ایران رخ می‌دهد چه انسان یا معرفتی در آنجا شکل گرفته است؟ به تعبیر امام خمینی یک انسان می‌تواند جهانی را تغییر دهد. امام از ظرفیت تاریخی که در فرهنگ ایرانی اسلامی که از گذشتگان به ارث رسیده بود استفاده کرد و انقلاب به مثابه انفجار نور انجام داد. 💢 تماشای فایل با کیفیت در: 🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
✅روایتی از شرق‌شناسی و نقش آن در سیاست‌های استعماری✅ با پایان جنگ جهانی اول استعمار غربی فروپاشی امپراتوری عثمانی و تجزیه‌ی سرزمین‌های اسلامی را رقم زد. شکل‌گیری کشورهای نوین عربی بر پایه‌ی قبایل عربی و خاندان‌های نزدیک به استعمار انگلیس و فرانسه انجام شد. ماجرای شکل‌گیری این مرزهای سیاسی در روایت‌های رسانه‌ای نیز نقل و روایت شده است. مشهورترین شخصیت برساخته برای مخاطب ایرانی لورنس عربی هست که مامور ارشد انگلیس در عربستان بوده است. خانم گرترود بل اما اخیرا با دو اثر رسانه‌ای یکی فیلم سینمایی و دیگری مستند به قاب تصویر راه یافته است. در این دو اثر تصویری ضمن روایت جذاب حضور این زن در سیاست و شکل‌گیری کشور عراق سیاست‌های استعماری و شرق‌شناسی نیز مورد نقد، بررسی و روایت قرار می‌گیرد. فیلم «ملکه‌ی صحرا» ساخته‌ی هالیوود و مستند«نامه‌هایی از بغداد» روایتی از شکل‌گیری خاورمیانه‌ی جدید در ابتدای قرن بیستم را به خواننده منتقل می‌کند. در این بخش تحلیلی از فیلم ملکه‌ی صحرا را با هم مرور می‌کنیم. 🆔 @m_rasad
✅فیلم ملکه‌ی صحرا به معنای واقعی کلمه به زندگی و تاثیرات شرق‌شناسان می‌پردازد و بار دیگر شرق‌ را به مثابه یک ابژه و شی مورد مطالعه قرار می‌دهد. از ابتدا تا انتهای فیلم گزاره‌های شرق‌شناسی و راهبردهای آنان برای اداره سرزمین‌های مستعمره تکرار می‌شود. آن گونه که تاکید بر « یک‌پارچگی» شرق و هم‌چنین فرهنگ و مردمان آن‌ها به تواتر در فیلم تکرار شده است و مردم مسلمان به صورتی کاملا استاندارد به تصویر کشیده شده‌اند که کنترل آن‌ها از ایده و راهبری واحد پیروی می‌کند. فیلم ملکه‌ی صحرا انسان شرقی مسلمان را به گونه‌ای ترحم‌برانگیز به تصویر می‌کشاند که به تعبیر گرترود بل نیازمند کمک غربی برای رسیدن به « آزادی»‌ و « کرامت» است و راهی به جز این نیز پیش روی او وجود ندارد. ✅ به نظر می‌رسد ملکه‌ی صحرا در پی پاسخ به این سوال اساسی است که راهبرد ایالات متحده برای ایجاد نظم‌های سیاسی جدید در مناطق عربی و اسلامی چه باید باشد و چگونه کنترل بر این مناطق امکان‌پذیر خواهد شد. یا در پرسشی اساسی‌تر چه نوع و مدلی از حکومت و نظم سیاسی منافع راهبردی عرب را تامین می‌کند. ملکه‌ی صحرا در پی پاسخ به همین پرسش اساسی است هر چند داستان آن به صد سال قبل باز می‌گردد اما راهبردهایی برای وضعیت امروزی منطقه غرب آسیا دارد. ✅گرترود بل در این فیلم با شناختی که از فرهنگ و نظام روابط قبیله‌ای و عشیره‌ای اعراب به دست آورده است نهایتا این راهبرد اساسی را ارائه می‌کند که برای ادامه استیلا و سیادت بریتانیا بر این مناطق باید آن‌ها را به شیوه‌ی خوشان « درک» کرد و « آزادی» و « کرامت» مردم این منطقه راهی متفاوت از شیوه‌های « دموکراسی» دارد. بنا بر این راهبرد غرب باید با تاکید بر « عصبیت قومی» آن‌ها باشد.در این صورت کشورهای متعدد عربی از دل یک امپراتوری بزرگ اسلامی بیرون خواهد آمد که کنترل آن به مراتب ساده‌تر از اعلام منازعه با یک کشور بزرگ عربی یا اسلامی هست. هر چند گرترود بل بر یکپارچگی فهم شرق تاکید می‌کند اما راهبرد کنترل او بر مناطق غرب آسیا تشکیل کشورهای متعدد است. از همین رو تنها از یک خاندان یعنی خاندان هاشمی و توسط دو برادر دو کشور عراق و اردن ایجاد و تاسیس می‌شوند. از سوی دیگر با مطالعه‌ی ضعف و قدرت قبایل آینده حکومت در منطقه‌ای دیگر تعیین می‌گردد و به نتیجه می‌رسند که تنها « آل‌سعود» ظرفیت حکومت در شبه‌جزیره عربستان را دارد. ✅چرایی ساخت چنین فیلمی در سال ۲۰۱۵م را باید در تجارب اخیر آمریکا در غرب آسیا و بازنگری در برخی از سیاست‌های جمهوری‌خواهان و سیاست‌مداران جنگ‌طلب پیشینی باید دانست. حمله به افغانستان و عراق در سالهای نخستین قرن بیست و یکم از سوی آمریکا و شکست در اعمال راهبرد حضور در این کشورها بازخوانی روندها و شناخت مردم این سرزمین را برای سیاست‌مداران و اتاق‌های فکر وابسته به سیاست ضروری ساخت. شرق‌شناسی هالیوود، مجید سلیمانی ساسانی، صفحات ۱۷۷ الی ۱۷۹ 🆔 @m_rasad
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی (۱) سفرنامه‌ راهی برای تبادل فرهنگی بین ملتها یکی از مهم‌ترین راه‌های تبادل آگاهانه‌ در امور فرهنگی نوشتن و خواندن سفرنامه است. متن سفرنامه بیشتر در میان نخبگان فرهنگی کشورها و ملت‌ها رواج دارد جذابیت بسیاری می‌تواند داشته باشد. این گونه‌ی ادبی و علمی در تاریخ معاصر ایران و جهان رواج بسیاری داشته و دارد. مطالعه‌ی سفرنامه یکی از دل‌مشغولی‌های علاقه‌مندان به فرهنگ ملل مختلف است. وحید یامین‌پور نویسنده و از اهالی فرهنگ کشور مردادماه سال ۱۳۹۵ به ژاپن رفته است. او با قلم خوب خود این ماجرا را روایت کرده است. این سفر به همراه برخی از چهره‌های هنری و فرهنگی به منظور حضور در مراسم یادبود انفجار اتمی هیروشیما بوده است. برخی از جنبه‌های فرهنگی روایت این سفر در ادامه می‌آيد. فرهنگی که نشانه‌های آشکاری از استعمار غربی در آن دیده می‌شود. اولین شیرین‌کاری یامین‌پور توصیف دلنشین گروه هم‌راهان یعنی پرویز‌پرستویی، حبیب احمدزاده، محسن یزدی مستند‌ساز، مازیار میری، علی اکبر سیاح طاهری، دکتر فضل‌اله موسوی استاد دانشگاه و چند نفر جانباز است. تقابل فرهنگی ژاپن غرب‌زده با اسلام و عرفان شرقی در روایت او بخش قابل توجهی از توصیفات فرهنگی وی است. آن جا که به پذیرفتن نظم ریاضی غربی آن‌ها را متهم می‌کند. رفتارهای عجولانه‌ی ژاپنی‌ها را به صورت جدی نقد کرده و آن را مسخره می‌نامد. در پیاده‌شدن از هواپیما، در سوار شدن مترو و در برنامه‌ی اصلی که یادبود هیروشیما باشد این نقد او خود را نشان می‌دهد. یامین‌پور می‌‌گوید غرور ملی مردان سامورایی‌ها را خیلی نمی توان در ژاپن امروز دید اما از این که زبان‌ ژاپنی در فرودگاه بین‌المللی اوساکا تنها زبان رسمی هست به صورت تلویحی ستایش می‌نماید. جالب‌تر آن که اثری از زبان انگلیسی در تابلو‌ها و اطلاع‌رسانی دیده نمی‌شود و سخت‌تر آن که خود ژاپنی‌ها هم با زبان انگلیسی آشنایی چندانی ندارند. @m_rasad
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی (۲) توصیف مراسم یادبود هیروشیما بخش مهم دیگر این سفرنامه هست. در این بخش ژاپنی‌ها با اعتراف به خشونت خود در جنگ از گریز‌ناپذیری بمباران هسته‌ای توسط آمریکا سخن می‌گویند که در یک کلام می‌شود روایت آمریکا از ماجرا. در نهایت نیز یک بازمانده از روایت لحظه‌ی انفجار می‌گوید. آشنایی نویسنده با دو جوان هم‌فکر و دانشجو در توکیو بخش مهمی از تجربه‌ی او می‌شود. او با این دو جوان به لایه‌های زیرین جامعه ژاپنی سرک می‌کشد و تجربیات خود را برای خوانند‌ه‌ی ایرانی نقل می‌کند. در ابتدای فصل « توکیو قلیان ندارد» نویسنده به ماجرای حضور خود در معبد نینجا می‌نویسد. پس از آن توصیف تفریح و سرگرمی در میان مردمان تلاش‌گر و پرکار ژاپنی و غرب‌زدگی فرهنگی بخش مهم این روایت است. او در این زمینه روایتی از ماساژ و اختلاط صمیمانه‌ی زنان و دختران برای مردان می‌گوید. از این که روسپی‌گری در ژاپن قانونا ممنوع است اما این فعالیت‌ها خود می‌تواند بستری برای ارتباطات مخفیانه باشد تا قانون نیز دست و پاگیر نباشد. البته یامین‌پور به زیبایی ثمره‌ی این نوع زندگی غربی را قربانی شدن عشق حقیقی می‌داند. در پایان این بخش روایتی نیز پوشش عجیب و غریب بخش قابل توجهی از جوانان می‌آورد. این که رنگ‌های غیرطبیعی مو هم‌چون بنفش، طلایی، قرمز شرابی و خردلی رواج دارد و عمل زیبایی چشم و پلک و البته برخی اعضای دیگر نیز در میان جوانان دیده می‌شود‌.‌ یامین‌پور در پایان روایت خود از جهانی‌شدن فرهنگ یا غربی‌شدن جهان گلایه می‌کند و از ندیدن لوطی‌های تهران به همان اندازه‌ی آب رفتن سامورایی‌ها ابراز ناراحتی می‌کند. @m_rasad