#نشست
🔔 نشست علمی «بناء فقه مضاف و نظام سازی در حوزه تعلیم و تربیت»
👤 ارائه: استاد محمدحسین ملک زاده
📆زمان: سه شنبه ۲۷ تیرماه۱۴۰۲، ساعت 6 عصر
🏛مکان: قم، خیابان دورشهر؛ کوچه 9، پلاک 16
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فیش جامع عددی.apk
17.17M
© #نرم_افزار تبلیغی
🔖فیش جامع عددی
🦋منبرهای مکتوب عددی
مناسبتی و موضوعی
💠بیش از ۶۰۰۰ مطلب عددی
📲 دانلود مستقیم از سایت (https://talabeyar.ir/1402/01/%D9%81%DB%8C%D8%B4-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%B9%D8%AF%D8%AF%DB%8C/)
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#معرفی_کتاب
🔻 ۹۱ پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوعات :
● تاریخ و فلسفه قیام امام حسین(علیه السلام)
● ابعاد سیاسی قیام امام حسین(علیه السلام)
● فلسفه عزاداری
● ابعاد اخلاقی و عرفانی عاشورا
● احکام عزاداری
📚 برای مشاهده متن کامل کتاب، به این آدرس مراجعه فرمایید:
https://www.porseman.com/!k13
جهت درج سوال و ارسال نظرات خود مي توانيد از راه هاي زير استفاده کنيد:
🌐 سامانه پرسمان: porseman.com
📲 پيامك : 30001619
📩 ربات سروش، ایتا ، گپ و بله @porsemanbot
📦 پرسمان در پيام رسان هاي سروش، ايتا، گپ و بله @Porseman
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 پیش نشست کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله) ۵
🔸 عنوان:
کارکردهای انفاق بر پایه اندیشههای قرآنی آیت الله خامنهای (مد ظله)
🔸 ارائه کننده:
حجت الاسلام و المسلمین محمد نظری
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی زابل
🗓 چهارشنبه: ۲۸ تیر، ساعت ۱۰ تا ۱۱
✍️ نشست به صورت مجازی از طریق لینک زیر است:
https://congress.maaref.ac.ir/elmi5
https://congress.maaref.ac.ir/
درصورت بروز هرگونه مشکلی در اتصال به نشست با شماره تلفن:
۰۲۵ _ ۳۲۱۱۰۵۶۱
۰۲۵ _ ۳۲۱۱۰۵۶۴
تماس حاصل فرمایید.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔰روابط بین الملل و تقریب مذاهب اسلامی
🔹چهارشنبه ۲۸ تیر، ساعت ۱۰:۳۰
📎لینک نشست
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی
✍️نشست نوزدهم: عرفان سیاسی و انقلاب اسلامی؛ چالشها و راهکارها
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهرام دلیر
استادیار گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📒دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی
📅زمان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
⏰ساعت: ۱۰ الی ۱۲
آدرس: قم، میدان جهاد، بلوار پانزده خرداد (شاه سیدعلی)، خیابان شهید میثمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سالن فرهنگ.
🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد.
💠لینک ورود به جلسه:
https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#پرسمان
#محرم
🌑 چرا امام حسین علیهالسلام وقتی در راه کوفه، خبردار شدند که عبیدالله بن زیاد لعنهالله بر این شهر مسلط شده است و مسلم و هانی به شهادت رسیدند، به مسیر خود به سمت کوفه ادامه دادند؟
✍ دکتر محمدحسین #رجبی_دوانی
🔹مردم کوفه با نامههای فراوان و دعوتی که به عمل آورده بودند و بیعتی که با مسلم بن عقیل به نمایندگی از امام حسین علیهالسلام انجام داده بود موجب گردیدند که تکلیف جدیدی برای امام حسین سلاماللهعلیه پدید بیاید.
🔸تکلیف اول و اصلی امام حسین علیهالسلام مقابله با بزرگترین منکر یعنی حاکمیت طاغوتی چون یزید بود، اگر چه آن حضرت تنها بود و هیچ یاری نمی داشت. اما وقتی مردم کوفه آن حضرت را بدین ترتیب دعوت کردند و بیعت هم نمودند لذا تکلیف جدیدی برای آن حضرت پدید آمد که باید به خواسته مردم پاسخ مثبت دهد، به سوی آنها برود و رهبری آنها را به دست بگیرد.
🔹اگرچه در بین راه می شنوند که عبیدالله بر شهر حاکم شده است و نماینده امام به شهادت رسیدهاند و مردم مرعوب عبیدالله گردیدهاند، دلیل نمیشود که آن حضرت بخواهد از مسیری که پیش گرفته باز پس بنشیند، چرا که برای حضرت شایسته و پسندیده نبود که وقتی عهد و پیمان با مردم دارد و هنوز مردم به حضرت اعلام نکرده اند که ما از بیعت با شما انصراف داده ایم و دیگر به عهد خود پایبند نیستیم، یک جانبه عهد خود را بشکند.
🔸لذا حضرت به راه خود ادامه میدهد چرا که حساب آن حضرت از حساب مسلم جدا بود. چنانچه امام علیه السلام بر میگشت، زیر سوال قرار می گرفت که اگر شما به سوی کوفه آمده بودید ما هرگز شما را رها نمیکردیم و شما را یاری میکردیم و عدم حضور شما باعث شد چنین وضعیتی بر سر اسلام و مردم کوفه استمرار یابد.
🔹بنابراین کار امام علیهالسلام بسیار صحیح است و آن وجود مقدس باید به مسیر خود ادامه دهد، مگر آنکه یقین پیدا کنند که مردم کوفه از نظر خود بازگشتهاند. لذا حتی تا وقتی که امام علیهالسلام در کربلا فرود می آید و مستقر می شود هنوز امام علیهالسلام امید دارد که کوفیانی که با آن حضرت بیعت پیدا کردهاند خود را به امام حسین علیهالسلام برسانند و حق را یاری کند.
🔸لذا در پاسخ فرستاده عمر سعد لعنهالله امام حسین علیه السلام همین نکته را گوش زد میکنند و می فرمایند من به دعوت این مردم به سوی کوفه آمده ام. اگر بدانم آنها از نظر خود باز گشتهاند و بیعتی که با من کردهاند را شکستهاند و نمیخواهند من به شهر آنها وارد شوم از همینجا باز میگردم.
🔹پس اشکال به مردم کوفه وارد است که وقتی شما بیعت کرده اید چرا در برابر عبیداللهبنزیاد کوتاه می آیید و از رساندن خود به یاری امام حسین علیهالسلام باز میمانید و برخی از شما هم چنان وحشت میکنید که به رغم نوشتن نامه ها به امام حسین علیهالسلام، به خواست عبیداللهبن زیاد لعنه الله به جنگ آن وجود مقدس می آیید.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
🌗 لزوم به رسمیت شناختن تفاوت درجات ایمانی در جامعه
🎤دکتر احمد پاکتچی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی
🔸موضوع کاربست روایات مدارج ایمان در سیاستگذاری و حکمرانی فرهنگی، موضوع خیلی گستردهای است. اینکه چگونه میشود در بحث حکمرانی فرهنگی از روایات بهره برد، موضوع باز و گستردهای است.
🔹در اینکه چگونه میشود از روایات مدارج ایمان در حوزه سیاستگذاری و حکمرانی فرهنگی، استفاده کرد سه بحث ارائه خواهم کرد:
1️⃣ مؤلفههای ایمان و درجات آن است. پیامبر اسلام(ص) میفرمایند: «الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ» در غالب موارد نگاه ما به این روایت فردمحور است و کمتر نگاه اجتماعی داریم در حالیکه میشود این حدیث را در سطح اجتماعی هم دید. میشود معرفت به قلب در حد معرفت اجتماعی دیده شود و قلب را روح ملت در نظر گرفت و به تعبیر دیگر فرهنگ را در نظر بگیریم. وقتی معرفت به قلب در سطح اجتماعی دیده شود به فرهنگ جامعه برمیگردد، اقرار به لسان را میتوان به لسان اجتماعی برگرداند که به حوزه رسانه مربوط میشود، عمل به ارکان را هم میشود به کنشهای اجتماعی برگردانند. به نظر میرسد اگر به این حدیث نگاه اجتماعی داشته باشیم دامنه این فهم میتواند خیلی وسیعتر باشد و آنوقت به حوزه حکمرانی فرهنگی ارتباط پیدا خواهد کرد.
2️⃣ چگونه باید درجات ایمان را دو روی یک سکه در نظر گرفت و چگونه ممکن است مؤمنین در سطح اجتماعی از درجات مختلف برخوردار باشند و این درجات مختلف به ویژگیهای شخصی و تعامل اجتماعی افراد برمیگردد. مثلا امام صادق(ع) میفرماید: «ایمان ده درجه است» سپس افراد مختلف را از نظر درجه توضیح میدهند و میفرمایند: «مقداد درجه هشتم، ابوذر درجه نهم و سلمان درجه دهم است». و این یعنی حتی شاخصترین چهرههای صحابه هم از نظر درجات ایمانی در درجات مختلفی هستند و فردی با اعتبار و موقعیت مقداد یا ابوذر ممکن است در درجه متفاوت با سلمان باشد.
🔸این حدیث روی عدد ده تاکید ندارد روی متکثر بودن درجات ایمان تاکید دارد و اگر بتوانیم روح حدیث را مبنا قرار دهیم باید اینگونه تصور کنیم که یک حکمران فرهنگی باید متکثر بودن درجات ایمان را مد نظر داشته باشد و به افرادی که در درجات مختلف هستند با دیده احترام نگریسته شود و توجه ما را به این نکته جلب میکند که باید تفاوت درجات ایمانی را در جامعه به رسمیت بشناسیم و آدم را یاد دهکهای اقتصادی میاندازد و میفهماند که انگار میتوانیم دهکهای ایمانی هم داشته باشیم. همانگونه که وضعیت اقتصادی از نظر دهکهای اقتصادی جامعه سیاستگذاری و مدیریت میشود، بر اساس دهکهای ایمانی میتوان جامعه را سیاستگذاری کرد و کسیکه میخواهد جامعه را مدیریت کند باید به این نکته توجه داشته باشد که برای دهکهای ایمانی مختلف جامعه برنامه داشته باشد و الگوی درستی نیست که همه جامعه را با برنامه واحد پیش ببریم.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
تدریس معنادار 1.pdf
598.8K
🌗 تدريس معنادار و سازماندهي آن (1)
🌱 طرحي براي سازماندهي محتواي آموزشي دروس معارف اسلامي در دانشگاهها
🎤| در مصاحبه با آقاي دكتر رضا فيروزي
🎤| گفتگو از: غلامحسين گرامي و سيدغلامرضا موسوي
🔻ابتدا از اينكه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد تشكر ميكنيم. همان گونه كه ميدانيد يكي از مشكلات دروس معارف اسلامي اين است كه بايد با دانشجو ارتباط برقرار كند تا دانشجو بتواند استفاده لازم را ببرد، به تعبير بنده مثل يك شمع باشد كه تا آخر زندگي بتواند ببيند و راه را پيدا كند. سئوال اين است كه چه چيز بايد بگوييم و اصلاً آيا ميشود چيزي گفت كه تا آخر زندگياش به او خط بدهد كه راه و چاهش چيست و زندگياش از كجا شروع شده به كجا ختم ميشود از لحاظ نگاهش به عالم و مسائل ديگري كه در اين رابطه است. آيا اساساً همين سرفصلها بايد گفته شود يا چيز ديگري؟ شما كه از اساتيد موفق هستيد چه كار ميكنيد از كجا شروع ميكنيد و به كجا ختم ميكنيد، سير بحث و به قول معروف پارادايم حاكم بر بحثتان چيست؟
🔸 بنده هم از لطفي كه نسبت به اينجانب داريد، تشكر ميكنم. به نظر من مسألة مهمي كه بدان اشاره فرموديد تابعي از اين مطلب است ما نيازمند طرح جامعي براي اراية منطقي دروس معارف اسلامي هستيم و فقدان اين طرح جامع به منزلة سر در گمي سه عنصر اساسي فرايند ياددهي ـ يادگيري، يعني استاد ، دانشجو و محتواي آموزشي؛ به تعبير ديگر، اگر ما يك سري محورها و عناويني را به صورت جداگانه و از هم گسسته براي دانشجو مطرح كنيم...
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 56.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#محرم
#سنت_عزاداری ۱
🌑 آلبویه و اعلام رسمی تعطیلی روز عاشورا
▪️آلبویه در طبرستان و به دست علویان اسلام آوردند. آنان در آغاز بیشتر زیدی بودند و بعد از مدتی در صدد حمایت از معتزله و شیعه و احیای شعائر مذهبی شیعه برآمدند.
▫️از بین امرای آلبویه احمد معزالدوله (324-356 ق) بیش از دیگران به این کار اهتمام میورزید. بیشک مهمترین اقدام معزالدوله در راستای ترویج آیینهای شیعی رسمی و علنی کردن اقامۀ عزا بر امام حسین(ع) بود. وی در عاشورای سال 352 هجری، دستور بسته شدن بازارها و تعطیلی خرید و فروش را صادر کرد و فرمان داد تا مردم شیونکنان به خیابانها بریزند و در قالب راهاندازی دستههای سوگواری به اقامۀ عزا و نوحهخوانی بپردازند. در این روز زنان با موهای پریشان و صورتهای سیاه و لباسهای پاره در کوچهها و خیابان به راه افتادند، در حالی که سیلی به صورتشان میزدند و از غم و اندوه بر حسین شهید ولوله و هلهله میکردند.
▪️اقامۀ عزای محرم به مدت یک دهه را نیز از ابتکارات معزالدوله دانستهاند. معزالدوله خود همراه با وزرا و اعیان دولتش هر پنجشنبه به زیارت مزار امام جواد(ع) و امام کاظم(ع) میرفت و شب جمعه را در آنجا به صبح میرسانید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 کتاب "رسانۀ شیعه"، فصل اول "عزاداری در تاریخ ایران"، محسن حسام مظاهری
🅾 شرح تصویر: گزارش ابناثیر از محرم سال 352 هجری و فرمان معزالدوله در خصوص تعطیلی بازار.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#تبلیغ
🌑 مبلغان افراطی خاستگاه شبهات در فضای بینالملل!
🎙حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری عضو هیات امنای دانشگاه بینالمللی اهلبیت(ع):
🔸کتاب های ترجمه شده در سطح بینالملل گاها مفید فایده نیست.
🔹نیازمند ساده نویسی و روان نویسی برای فهم مخاطبین بین المللی هستیم.
🔸یکی از عیوب وارده، نارسا بودن زبان ترجمه شده است.
🔹افراطی های دلسوز اسلام و مخالفین دینی، دو تا از خاستگاه های شبهات در فضای بین المللی هستند.
🔸گاها یک کلام اشتباه مبلغین دینی ما را مدت ها درگیر رفع شبهه ایجاد شده میکند.
🔹نگاه ما در حوزه، فرسنگ ها با اقتضائات و نگاه مخاطب خارجی فاصله دارد.
🔹برای دسترسی به یک ارتباط راحت، لازم است که از نگاه متهصبانه خود ذست بکشیم.
📎لینک کامل مطلب
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
ای کربلا.pdf
262K
#اختصاصی
#لطایف_و_معارف
🚩 اي کربلا کنم فلکت نام يا چمن؟! دلنوشتهاي نذر سيدالشهداء🚩
✍️سيد مجتبي مجاهديان
🔻شرحه شرحة وجودم را آتشي جان سوز ميسوزاند و ذرّه ذرّة هستيم را دردي جانکاه بر باد ميدهد. غوغايي غريب اندرون منِ خسته دل، برپاست. بُغضي پيچيده و نترکيده بيش از هزار و چهارصد سال است که بر گلويم سنگيني ميکند؛ اَمانم را بريده و ديگر ناي نفس کشيدن ندارم؛
«دردهاي من/ جامه نيستند/ تا ز تن در آورم/ چامه و چکامه نيستند/ تا به رشتة سخن درآورم/ نعره نيستند/ تا ز ناي جان بر آورم/ دردهاي من نگفتني است/ دردهاي من نهفتني است »؛
🔸هرچه بر اين حالِ زارِ خود مينگرم، بيشتر به مُحِق بودنش پي ميبرم، چرا که ميبينم اين آه زده بيش از چهارده قرن است که شاهد نالههاي در مدينه گم گشته، گونههاي نيلي شده، پهلوهاي شکسته، مَهبَطِ وحي در آتش سوخته، مولاي در بند کشيده، ذوالفقار در نيام خفته، عدل در محراب شکافته، سردارِ تنهاي جگر پاره، ميهمان عطشانِ سر بريده، ... است!! با اين همه مصيبت مانده ام که چگونه زنده ام؟! آيا ميتوان اينهمه را ديد و نسوخت؟ شنيد و آتش نگرفت؟ خدايا؛ «هرکه اين آتش ندارد نيست باد »؛
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 52.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔔نشست تخصصی «بررسی تطبیقی مکتب فقهی قم و نجف؛ با تأکید بر عنصر روش شناسی»
👤با حضور اساتید:
🎙شیخ محمد سند
🎙ذبیحالله نعیمیان
🎙حسین ایزدی
📆 زمان: 5 شنبه 29 تیر 1402 ساعت 9 الی 10:30
🏛مکان: قم خيابان معلم ١٢ كوچه چهارم پلاك ٦٢
🖥 پخش زنده: http://Aparat.com/emamreza_ac/live
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#لطایف_معارف
#محرم
🌑 جستاری ادبی در عاشورا؛
احتمالی در ترجمه "اَنتَ اَمامِی فِیالجَنَّة"
✍ استاد سیدعلی تهرانی
▫️پادشاه شهیدان(ع) در روز عاشورا و در لحظه شهادت دو تن از یاران خود، به نام های "عَمروبنقرظه انصاری" و "سعیدبنعبدالله حنفی" در پاسخ به پرسش یکسان آن دو - که پرسیدند: "آیا وفا کردم؟" - به هر دو فرمودند: "نَعَم؛ اَنتَ اَمامِی فِیالجَنَّة." (نگ: اِبصارالعین، ص۱۶۰و۲۴۱)
▪️مرحوم شیخعباسقمی و آیةالله ابوالحسن شعرانی این جمله را چنین ترجمه کردهاند: "بله؛ تو پیش/زودتر از ما به بهشت وارد میشوی." (منتهیالآمال، ج۱، ص۵۶۶ و ترجمه نفَسُالمَهموم، ص۲۲۶)
▫️اما نگارنده با توجه به چگونگی شهادت آن دو یار امام، بر آن است که این جمله و مژده، معنای دیگری دارد:
▪️یکی از آن دو یار باوفا (عمرو) در حماسه عاشورا و در میانه معرکه، جلوِ سیدالشهداء(ع) قرار گرفت تا حمله حرامیان به امام را - در اول کار - به جان خود بخرد و پس از کم شدنِ شدت و نیروی اولیه فرد مهاجم، آن حرامی با خودِ امام رو به رو شود تا به این شکل، امامحسین(ع) بهتر بر او چیره گردد و در پایان، خودِ وی که ضربههای شدید را به جان خرید، شهید شد.
▫️یار دیگر (سعید) نیز هنگام نماز امام در عاشورا، سپر بلای ایشان شد و تیرهایی که دشمن در همان لحظه کوتاه به سوی امام پرتاب کردند، به جان خرید و پس از نماز شهید شد.
▪️و این دو یار که ریخت فداکاریشان این گونه بود "و هر دو پیش از امامحسین(ع) قرار گرفته و به استقبال تیرها رفتند،" در لحظه شهادت از امام پرسیدند که "آیا خوب وفاداری کردیم؟"
▫️چرا امام در پاسخ به آنان به یک واژه "بله" بسنده نکردند؟ اگر ترجمه جمله امام آن بود که آن دو بزرگوار نوشتهاند، چرا امام آن را به دیگر یاران خود نفرمودند با این که همه آنان پیش از امام شهید شدند و قاعدتاً پیش از امام وارد بهشت شدند؟!
▪️کمی درنگ در شیوه شهیدشدن و جملهای که امام(ع) تنها به آن دو یار فرمودند، نشان میدهد ترجمه درست و دقیق آن جمله، این است: "بله؛ تو در بهشت نیز پیشاپیشِ من خواهی بود."
▫️و برای توضیح و تائید ترجمه گفته شده، باید دانست که یکی از رسمهای بزرگان و اشراف، از گذشته تاکنون این است که هنگام رفتن به جائی، پیشاپیش کسی یا کسانی را به عنوان "پیشآهنگ" و "خبردهنده" و مانند اینها، به جایی که میخواهند بروند، فرستاده و خبر تشریف آوردنِ خود را میدهند و سپس خود نزولِ اِجلال و اِجلالِ نزول میکنند.
▪️و آن "پیشقَراولان" که پیامِ شادی و مژدهی آمدنِ مهمانِ بزرگی را میآورَند نیز، پرتوی از شکوه آن بزرگ را داشته و محترم و عزیزاند.
▫️همچنان که وقتی قرار شد عارف بزرگ، مرحوم بهاءالدینی پس از شصت (شست) سال، دوباره موفق به زیارتِ امامزمان(عج) شود، خودش میگفت: "درِ خانه باز شد و ابتدا چند نفر از یاران و اطرافیان اماممهدی به عنوانِ 'مقدّمةُالجیش' وارد خانه شدند و در پیِ آنان، خودِ امام تشریف آوردند." (ج...، ص۱۰۴)
▪️پس نباید دور و شگفت دانست که در بهشت نیز هرگاه قرار شود امامحسین(ع) به جائی و مقامی تشریف برند، ابتدا عمرو و سعید - علیهماالسلام - مژده تشریف فرمائی ایشان را برده و برسانند و سپس امام وارد شوند.
بلکه "ذوق" این ترجمه را متعیّن میبیند.
▫️گواهها و دلیلهای دیگری هم بر این معنا و ترجمه میتوان به دست داد ...
▪️و اینکه امام به عَمرو فرمودند: "سلام مرا به پیامبر برسان" یا هنگام زیارتِ آرمیدگان در گورستان میگوئیم: "اَنتُم لَنا فَرَط وَ اِنّا بِکُم اِن شاءَ اللهُ لاحِقُونَ" ( کاملُالزیارات، ج۱، ص ۳۳۷ ) مانعی برای این ترجمه نیست و با آن سازگار است کَما لایَخفی.
📚حدائقَ ذاتَ بهجه
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#معرفی_کتاب
📚 کتاب بنیادیترین اندیشهها (گزیدهای از مبانی اندیشه اسلامی) منتشر شد
🖊 نوشته حجج اسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح و دکتر محمدعلی محیطی اردکان
✅ بینشهای اسلامی را میتوان به دو دسته نظری و عملی تقسیم کرد. در میان آنها برخی مبنای بینشهای دیگرند و نیازمند بحث و بررسی دقیقتر که میتوان به آنها «مبانی اندیشه اسلامی» اطلاق کرد؛ چنان که بینشهای نظری پشتوانه و مبنای بینشهای عملی هستند. در بعد عمل، اسلام برای تأمین مصالح زندگی فردی و اجتماعی انسان، دستور العملهایی ارائه داده که آنها را میتوان در علم اخلاق اسلامی، حقوق اسلامی و سیاست اسلامی جستجو کرد. مقایسه مکتب اخلاقی، حقوقی و سیاسی اسلام با سایر مکاتب، بیانگر تفاوتهایی در دستورالعمل هاست و پرسشهایی را بر میانگیزد مانند اینکه از دیدگاه اسلام، حق حاکمیت از آن کیست و چگونه تأمین میشود و اساساً منشأ حق چیست و چگونه برخی از افراد و گروهها، از حقوقی خاص برخوردار میشوند، و معیار ارزشگذاری از دیدگاه اسلام چیست؟ اما فلسفه اخلاق، حقوق و سیاست، خود مبتنی بر مبانی نظری هستند و فهم دقیق دیدگاه اسلام درباره انسان، و مبدأ هستی، مقدمه لازم برای فهم پاسخ پرسشهای مزبور است.
👈👈مشاهده و خرید اینترنتی
📱 @mojtabamesbah_ir
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
#محرم
#سنت_عزاداری ۲
🌑 سلجوقیان و مبارک دانستن روز عاشورا!
▫️سنت عزاداری عاشورا تا پایان حاکمیت آلبویه در ایران رواج داشت. اما پس از آن و با حاکم شدن سلجوقیان، این آیین مجدداً ممنوع اعلام شد و عموماً به خفا رفت. سلجوقیان مذهب اهل سنت را پذیرفته بودند. در دورۀ اول سلطنت سلجوقیان سیاست ضدشیعی بسیار شدیدی در مشرق ایران اتخاذ شد. در این دوره شیعیان در ردیف گبران و ترسایان محسوب میشدند و اجازه و توان تظاهر به مذهب و برگزاری آیینهای مذهبی خود را نداشتند. حتی مجبور بودند برای دوری از ایذاء مخفی شوند یا به سنی بودن وانمود کنند.
▪️در نتیجه درگیری شدیدی بین شیعیان و اهل سنت وجود داشت و حکومت وقت اهل سنت را بر کشتار شیعیان تحریک و از برگزاری مراسم عزاداری منع میکرد. یکی از عوامل مهم زمینهساز این قبیل وقایع، مخالفت علمای اهل سنت با اقدامات معزالدوله دیلمی در رسمیت بخشیدن به شعائر شیعی و خصوصاً مراسم سوگواری امام حسین(ع) بود، زیرا آن را بدعتی بزرگ میدانستند. لذا حاکم شدن سلجوقیان فرصتی طلایی برای اهل سنت بود تا به اقداماتی تلافیجویانه دست یازند. از جملۀ این اقدامات ترویج باور مجعول عید و مبارک دانستن روز عاشورا و استحباب روزهداری و برگزاری مراسم جشن و پایکوبی در آن روز بود. چنانکه مردم در این روز با اظهار شادمانی و سرور لباس نو بر تن میکردند و به دیدار علما و بزرگان میرفتند!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 کتاب "رسانۀ شیعه"، فصل اول "عزاداری در تاریخ ایران"، محسن حسام مظاهری
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#کرسی
🔔پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی: «ساز و کار برون رفت از تزاحم حقوق در دانش فقه»
🎙ارائه دهنده: محمد عشایریمنفرد
👤کمیته داوران:
🎙استاد محمد قائینی
🎙استاد سیدصادق محمدی
🎙استاد سیدحمید جزائری
🎙استاد سیفالله صرامی
👤شورای ناقدان:
🎙استاد علی رحمانیسبزواری
🎙استاد محمد محمدیقائینی
🎙استاد مصطفی جعفر پیشهفرد
🎙استاد ذبیحالله نعیمیان
🎙مدیر کرسی: سیدمرتضی حسینی کمالآبادی
🗓 زمان: 5شنبه 29 تیرماه ساعت 16-19
🕌 مکان: قم_میدان سعیدی- خیابان 7 تیر- کوچه 12- تقاطع اول- موسسه امام رضا(ع)
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اختصاصی
#محرم
🌑 حسین علیه السلام، پیشوای آزادی و آگاهی
✍ حجت الاسلام حسین ثنایی/پژوهشگر دینی و از همراهان نشریه معارف
▪️رخداد عاشورای حسینی به سال ۶۱ هجری باز می گردد و روضه و روایت آن، اینک به گونه ای است که گویی ،دیرزمانی از این واقعه نگذشته است!
▫️جدا از همه فلسفه ها و اهدافی که برای قیام آن پیشوای پارسا گفته می شود، می توان گفت او پرچمدار آزادی انسان است؛ گوهر گران بهایی که گمشده آدمی در هر عصری است و این حقیقت، حسین(ع) را بر فراز اعصار می نشاند.
▪️وقتی از آزادی انسان سخن می رود، به دلیل روشنی این امر و شاید بدیهی بودن امر آزادی که حتی آن را از تعریف بی نیاز می سازد، سخن از یک امر چالش نابرانگیز و بلکه یک مساله متفق علیه و اجماعی در جریان خواهد بود و این نکته، از زیبایی و جذابیت بحث می کاهد و آن را به مثابه امر مبتذل و پیش پا افتاده نشان می دهد؛ اما چگونه می توان جامه ای نو بر قامت این خواستنی ترین خواسته آدمی درافکند و سخن از آن را هماره، دلربا و طرح و طلب آزادی را نه یک چالش کلامی که یک حقیقت و بلکه یک گمشده تلقی کرد؟
▫️به نظر می رسد در عرصه سخندانی و سخنرانی، کسی با این گوهر پرمایه، سرستیزه ندارد، اما آنجا که از عینیت و تحقق آزادی سخن به میان می آید، دشمنان پیدا و پنهان آن، خود را نشان داده و طرفه آنکه آنان به نشانه حرمت و قداست آزادی با آزادی می ستیزند و مردم آزادی طلب را به تنگنا می برند!
▪️بنابراین شناخت دشمنان آزادی، به لحاظ رتبی مقدم بر شناخت آزادی خواهد بود که علی الظاهر امر بدیهی و روشنی است. تاریخ گواه است که آزادی دشمنان متکثر و رنگ رنگی دارد و مادام که آزادنه، چهره آن دشمنان به تصویر و گزارش درنیاید،آزادی چنان و چندان که باید، رخ ننماید و اینگونه است که طرح و طلب آن، از کسی دل نخواهد ربود.
▫️از میان همه دشمنانی که آزادی دارد، حسین(ع) بر روی کسانی انگشت می نهد که از متن دین و دینداری، شمشیری صیقل می دهند علیه آزادی و آزاد اندیشان و به رنگ تقدس، با آزادی می ستیزند و کوشش حسین بر این استوار بود که رنگ تقدس ازین دشمنان بگیرد و ننگ تحجر را بر دامن آن آلوده دامنان الصاق و سنجاق کند.
▪️پس می توان متکی بر منبع دین، با آزادی درآویخت و آزادی طلبان را یا ناکام ساخت، یا بدنام کرد. دین وقتی کاذب باشد، به نیاز صادق انسان- آزادی- پاسخ درخوری نخواهد داد و دین کاذب، فقط دینی نیست که منشا کاذب داشته باشد، بلکه دین می تواند منشا صادق، اما مفسران و متولیان کاذبی داشته باشد و خطر این نوع دین، از خطر ادیان جعلی، بسی بیشتر است.چنین دینی، دین بدلی و وارونه است و کجا می توان از وارونه گرایان و واژگونه ستایان، انتظار تحقق آزادی را داشت؟!
▫️می دانیم که یزید نسبتی با اسلام نداشته و ندارد، اما چرا حسین حاکمیت چنین کسی را پایان اسلام تلقی می کند؟
"وعلی الاسلام السلام، اذ قد بلیت الامه براع مثل یزید"
درست است که یزید نسبتی با دین ندارد، اما همه کوشش او معطوف این نکته بود که خود را متولی دین و دینداران سازد و چون چنین کسانی بخواهند زبان دین شوند و سخن شوم خود را با این نی، نمودار سازند، دین بدلی رخ می نماید که دشمن استوار آزادی و آگاهی است.
▪️در جامعه اموی، اندیشه و آگاهی، مانند متاع ممنوعه بود و سیاست پیشران آنان، سیاست تجهیل بود، بنابراین هر جا دشمنان آگاهی، حضور داشته باشند، نباید از آزادی سراغ گرفت و اگر همه کوشش امام، معطوف به آگاهانیدن مردم است، یعنی می خواهد مردم آزادی را لمس کنند و اگر بین خطبه ها و سخنرانی های حسین(ع) هلهله می کردند و با این پارازیت ها نمی خواستند پیام روشن امام به افکار عمومی انتقال یابد، یعنی از آزادی مردم وحشت داشتند، چرا که آزادی و آگاهی بر یک سفره می نشینند و نمی توان از یکسو مدافع آزادی بود و از دیگر سو، جلو جریان آزاد آگاهی مردم را سد نمود.
▫️آن همه گفتارها از امام آزادمردان حتی در میدان جنگ و حتی برای بازشناساندن خود به مردم- که در یک فریبکاری روشن و متکی به سیاست تجهیل، او را خارجی خوانده بودند- و آوردن قرآن با خود، تا او را معارض این دفترنامه وحی ندانند و نیز اقامه نماز در وسط جنگ، تا او را مخالف شعائر دین نپندارند، همه برای آگاهانیدن مردم بود و چون دشمن می کوشید با تیرباران نمازگزاران، صف ها را متلاشی کند تا سپاهیان فریب خورده را در جهل مستقر فرو ببرد، برای آن بود تا دریچه های آگاهی به روی مردم بسته شود که مردم آگاه، مطالبه گر آزادی خواهند بود و آزادی برای حاکمیتی که بنیاد و سامان مشروعی نداشت، عین براندازی تلقی می شد و لذا بنی امیه نه برای دفع شبهات یا رهایی مردم از بحران هایی که نام فتنه به خویش می گرفت، بلکه برای انسداد راه آزادی، راه آگاهی را بر مردم می بستند و حسین(ع) آن همه مرارت بر جان خرید و از مدینه به مکه - که محل اجتماع مسلمانان بود- کوچید و در همه نامه ها و خطبه ها کوشید تا رنگ
ناهشیاری و بی خبری را از جان زنگ زده مردم بزداید و ناآگاهان را آگاه نماید و این آگاهی، بزرگترین خطری بود که حاکمان آن روز را به استنطاق، بل به استهلاک می کشانید و این بود که دربرابر آن می ایستادند، زیرا آگاهی مردم، سیلی خانمان برانداز برای حاکمان بنی امیه ای بود که مروجان و مدافعان دین بدلی بودند،.
▪️اما دین ناب محمد(ص) که درود خدا بر او باد، با فرمان خواندن، از خود چهره گشایی و رونمایی کرده و آن سرآغاز آگاهی است که آزادی را به ارمغان می آورد و مردم را از اغلال و پابندها رهایی می بخشد. ازین منظر، عاشورا بازتولید بعثت تواند بود که می خواهد جهل و ناآگاهی را از پیش پای انسان بردارد تا در عزت و آزادی و سرافرازی حیات و هویت خویش را احیاکند.
سلام بر حسین(ع)، امام آگاهی و آزادی.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ برنامه علامت| شبکه دو سیما
عاشورا، در صیغه مونث
با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان
📆 دهه اول محرم
ساعت ۲۲:۳۰ و تکرار ۱۴ و ۱۷:۳
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حبّ_الحسین
#شب_جمعه
🎥به محض ورود به برزخ تلافی کردند!
روایتی از آیت الله العظمی درچه ای: هر کاری که در دنیا برای امام حسین(علیه السلام) انجام دادم به محض ورود به برزخ برایم تلافی کردند.
🌑 اعمال شب جمعه:
🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر
🔹 زیارت سالار شهیدان(ع)
🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج)
🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع)
🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها
🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان
#صلّی_الله_علیک_یا_امیرالمومنین
#صلّی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#شب_زیارتی_اباعبدلله
#دعای_کمیل #استغفار
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
29.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ای محرم ماه ماتم آمدی
◾ روضهخوانی مرحوم کوثری در حضور حضرت آیتالله خامنهای در آستانه نخستین ماه محرم پس از رحلت امام خمینی (ره)
🖼 #از_تبیین_تا_قیام
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
مروارید.pdf
155.6K
#اختصاصی
#چاشنی_های_معارفی
🌗 مرواريدهاي غلطان
✍️الف. ف. اميدوار
🔹 كودكي كه هنگام تولد گريه ميكند، هنگام گرسنگي و تشنگي، هنگام نياز به نظافت و شستشو، هنگام درد و ... گريه ميكند؛ انساني كه در مرگ عزيزي متأثر گشته و ميگريد؛ فردي كه در پي از دست دادن پول و يا طلاي خود، گريه ميكند؛ جواني پشت كنكور مانده و موفق به ورود به دانشگاه نشده، گريه ميكند؛ شخصي هنگام اعدام گريه ميكند؛ ديگري هنگام مناجات با خداوند و يا توبه از گناه ميگريد؛ كودكي هنگام كتك خوردن از پدر به خاطر خطايي كه مرتكب شده، گريه ميكند و ... .
🔸خلاصه انسانها به دلايل مختلف و معمولاً تحت فشارهاي مختلف به گريه رو آورده و از چشمان خويش اشكي جاري ميسازند ولي به راستي كداميك از انواع اشك و گريههاي ذكر شده، گريههاي غلط و كداميك گريههاي بجا و مفيدند؟!
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 52.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir