eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
314 ویدیو
580 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌑 عرش بر زمین افتاد! روایت است که چون تنگ شد بر او میدان فتاده از حرکت ذوالجناح وز جولان هوا ز بادِ مخالف چو قیرگون گردید عزیز فاطمه از اسب سرنگون گردید نه ذوالجناح دگر تابِ استقامت داشت نه سیدالشهداء بر جدال طاقت داشت کشید پــا ز رکـاب آن خلاصه ی ایجاد به رنگ پرتو خورشید، بر زمین افتاد بلند مرتبه شاهی ز صدر ِ زین افتاد اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد شاغر: مُقبل کاشانی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 چگونه در روز به همدیگر تسلیت بگوییم؟ حضرت امام باقر علیه‌السلام فرمود این چنین تسلیت بگویید:🔻 «عَظَّمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ علیه‌السلام وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ‏ مِنَ‏ الطَّالِبِينَ‏ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم‌السلام» خداوند پاداش ما را به سبب مصیبتی که از حسین علیه‌السلام به ما رسیده، بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که در کنار ولیّ و جانشین او، امام مهدی از خاندان پیامبر (علیهم‌السلام)، به خونخواهی او بر می‌خیزند. 📗 کامل‌الزیارات ، ص 175. 🏴 آجـرک الله یاصاحب‌الزّمان 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 باز هم روز دهم ساعت سه 🎙سید حمید رضا برقعی عصر عاشورا، مقابل قتلگاه(حرم مطهر سیدالشهدا ع) باز هم روز دهم ساعت سه ، ساعت سر ساعت وقت ملاقات سری با مادر ساعت رفتن جان از بدن یک خواهر چون خداحافظی پیرهنی با پیکر ساعت سینه مولا شده سنگین ناگاه ریخت عبدلله از آغوش اباعبدالله ساعت غارت خیمه شده آماده شوید دین ندارید شما ، لااقل آزاده شوید بکشیدش سپس آماده منظور شوید او نَفَس می کشد از اهل حرم دور شوید 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆توصیه‌ها و مراقبات عرفا و اهل معنا در محرم 💠 آیت الله محمدباقر تحریری فرزند عارف دلسوخته مرحوم آیت‌الله شیخ محمود تحریری (از شاگردان مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی و علامه طباطبایی): پدرم را بعد از رحلتش خواب دیدیم؛ گفت: "همه‌اش، حسینه!" 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
نگاهی به مکتب.pdf
8.48M
🌗نگاهي به مکتب عاشورا پژوهي 🎤 |گفتگويي با استاد حجت الاسلام و المسلمين مهدي پيشوائي 🎤 |گفتگو از: جواد پاينده و سيد مجتبي مجاهديان ❓ با تشكر از عنايت و حسن توجه شما به ماهنامه معارف، به عنوان اولين سئوال، وجه تسميه «عاشورا» و «تاسوعا» چيست؟ آيا تاسوعا و عاشورا قبل از قيام سيد الشهداء (ع) داراي سابقه و پيشينه‌اي خاص بوده است؟ 🚩 بلي اين دو روز ـ نهم و دهم محرم ـ پيش از ظهور اسلام به همين نام بين عرب معمول بوده است. عاشورا روز خوبي بوده اما بيشتر بين يهود مطرح بوده است. اين بحث مطرح است كه آيا عاشورا مشتق از «عشر» است و ريشه عربي دارد يا اصلش عبري است و جزو كلمات دخيل مي‌باشد كه اصطلاحاً با آن «مولّد» مي‌‌گويند؛ يعني وارد عربي شده؟ اگر چه روز دهم محرم پيش از اسلام به همين نام ـ عاشورا ـ ناميده و شناخته مي‌‌شده ولي بيشتر بين يهود مطرح بوده چون يهود آن زمان معتقد بودند كه خداوند متعال در چنين روزي حضرت موسي(ع) را پيروز كرد و در چنين روزي بني‌اسرائيل نجات پيدا كردند. مي‌گفتند حوادث خوب تاريخي براي يهود در اين روز اتفاق افتاده و اين روز را روزه مي‌‌گرفتند. در منابع مختلف آمده كه رسول خدا (ص) و مسلمانان وقتي به مدينه هجرت كردند، در مدينه و اطراف آن سه قبيله بزرگ يهودي زندگي مي‌‌كردند، ديدند كه اين‌ها عاشورا را روزه مي‌‌گيرند. گفتند: اين روز براي آنها فرخنده‌ است و منتسب به حضرت موسي (ع) مي‌باشد و معتقدند... ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 72. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 زنان منتسب به حسین(ع)، و دیگران 🔸عایشه دختر طلحه و نوه ابوبکر در مدینه جلسات پارتی مختلط برگزار می کرد و ویلایی داشت برای خوش گذرانی. مقایسه کنید با حضرت زینب(س) وفاطمه بنت الحسین(ع) دختر جوان امام که بعد از قتل پدر و برادرها در کوفه مستحکم آن خطبه طوفانی را خواند و ابن زیاد را رسوا کرد. زنان منتسب به امام حسین(ع) داشتند، دیگران . 🔻۱: عایشه دختر ام اسحاق بنت طلحه است.در حقیقت عایشه خاله دختر امام حسین ع بوده. زندگی عایشه بنت طلحه را بخوانید که چگونه بواسطه ثروتی که از پدرش به او رسیده هنجارشکنی می کرده متوجه می‌شوید در آن روزگاری که بنی امیه به اسم آزادی فساد را در بین جوانان گسترش داده بود ابی عبدالله(ع) چگونه به زنان و دخترانش آزادگی و شخصیت آموخته بود. 🔻۲: خطبه فاطمه بنت الحسین(ع) که روز بعد عاشورا در کوفه قرائت شده را بخوانيد b2n.ir/b99169 ببینید چگونه در شکننده ترین حالت، زمانی که تمام عزیزانت را با آن وضعیت از دست دادی می توانی چنان استوار، امیدوار و متوکل بمانی و دشمن را به خاک بکشی! این آن انسان بی قرار مستحکمی است که اسلام می‌خواهد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 شدت ظلم بر اهل البیت در کربلا 🎙 امام سجاد(ع) 🛑وَ اَللَّهِ لَوْ أَنَّ اَلنَّبِيَّ تَقَدَّمَ إِلَيْهِمْ فِي قِتَالِنَا كَمَا تَقَدَّمَ إِلَيْهِمْ فِي اَلْوِصَايَةِ بِنَا لَمَا زَادُوا عَلَى مَا فَعَلُوا بِنَا 🔰 امام سجاد علیه السلام: به خدا قسم اگر پیامبر خدا آن طور که به این مردم دربارهٔ ما سفارش کرده بود، راجع به قتل ما سفارش می‌کرد اینان بیش از این به ما ظلم نمی‌کردند! 📚:اللهوف ج۱  ص۱۹۶   🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 "عثمانیه" یا "گروه عثمانی" کیانند؟ 💢 عثمانیه به گروهی اطلاق می شود که: ◾️به شدت طرفدار و دوستدار عثمان بودند و نسبت به حضرت علی "علیه‌السّلام "بغض و دشمنی داشتند. ◽️عثمانیه حضرت علی علیه‌السّلام را به عنوان خلیفه چهارم قبول نداشتند! و حضرت را در ماجرای قتل عثمان به مشارکت و همراهی با قاتلان عثمان متهم می کردند. ◾️اکثر شرکت کنندگان که در کربلا در سپاه عمر بن سعد ملعون بودند از گروه عثمانیه بودند. به این خاطر وقتی امام حسین علیه السلام از دشمن سوال کرد که به چه دلیلی قصد کشتن من را دارید؟ جواب دادند : بغضا لابیک: بخاطر بغضی که از پدرت علی بن ابی طالب علیهما السلام داریم. 👈 لذا در لشکر عمربن سعد به هیچ عنوان هیچ شیعه ای نبوده است. 📚 برای تفصیل این موضوع می توان به کتاب: " بازتاب تفکر عثمانی در قضیه کربلا" نوشته حجت الاسلام محمدرضا هدایت پناه رجوع کرد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دروغی که به شیعه بستند عبارت «حسین را شیعیانش کشتند» دروغ است! 🎙 دکتر محمدحسین تاریخ پژوه در گفتگو با مرحوم حجت الاسلام مسعود دیانی عزیز در برنامه سوره. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 امام حسین(ع) را "مردم" کشتند یا "اشراف و مترفین" ؟! 🎙 ◽️می‌گویند امام حسین ع را مردم کشتند! کدام مردم؟! همان اشراف و مترفین که جامعه طبقاتی خلق کردند؛، همان ها؛ چون حسین(ع) که کلید واژه اش"بازگشت به سیره جدم، رسول الله( آرمان های اول انقلاب)" بود را مانع سیاست های خود در ساحت و می‌دیدند لذا او را به طرز فجیعی در بیابانی به نام کربلا کشتند و از سر راه برداشتند! ◾️البته در این راه با تهدید و تطمیع و قطع یارانه( عریف)و...یک عده مردم معمولی را با خود همراه کردند و الا صحنه گردانان اصلی قتل ابی عبدالله ع اشراف و مترفین بودند. 📣برشی از سخنرانی: زمینه های اقتصادی قیام کربلا، (شب آخر)، محرم ۱۴۰۲ ش. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 هدف امام حسین(ع) چه بود؛ "قدرت"، "شهادت" یا "انجام وظیفه"؟ 🎙رهبر معظم انقلاب ▫️«بعضی می گویند امام حسین (علیه ‌السّلام) حرکت کرد که قدرت را بگیرد -از مردمان مؤمن هم این حرف را می زنند- اشتباه می کنند. ◾️بعضی [هم] می گویند حرکت کرد تا شهید بشود. ◽️من می گویم حرکت کرد تا وظیفه‌ را انجام بدهد؛ منتها در راه انجام وظیفه، یک احتمال این است که آدم به قدرت برسد، چه عیب دارد؟ یک احتمال این است که انسان شهید بشود، چه عیب دارد؟ مقصود این است که ما بتوانیم این عمل را انجام بدهیم، این وظیفه را انجام بدهیم؛ مسئله این است.» 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
ویژگی های عرفان عاشورا.pdf
516.7K
🌗 ويژگي‌هاي عرفان عاشورا🚩 ✍️محمد جواد فلاح 🔻درآمد جان تشنه و تفتيدة انسان روزگار ما كه در تنگناي تكنولوژي و علم به زوال و خشكي گراييده، محتاج آب گوارا و تحركي است تا ضمن آنكه دل را آرام مي‌كند از چنين هياهويي نیز برهد و سامان ابدي يابد. معناي ساده چنين سخني این است كه در روزگار ما معنويت و پيوند به خداوند، در گير و دار صنعت و تكنولوژي در حال رنگ‌باختن است؛ و متأسفانه مشاهده می‌شود که استاد و دانشجوي امروز ما، از چنين ظرفيت عظیم پهلو گرفته؛ که در چنین شرایطی بيش از پيش نياز است او را با فضای معنوي و عرفان ناب پیوند داد. اينكه امروزه ـ البته نه آنقدر كه برخي آن را به اغراق مي‌آمیزند ـ عرفان‌هاي نوظهور عرصه‌هایی را به خود مشغول ساخته و اينكه چه مقدار محصولات عرفاني كه تحت عنوان عرفان اسلامي در بازار به جويندگان عرضه مي‌گردد اصیل، كارا، اثربخش و شفابخش جان‌هاي تشنه انسان‌هاي روزگار ماست، خود حديث مفصلي است كه در اين اجمال نمي‌گنجد. اما اگر واقع‌بينانه بيانديشيم انسان امروز ما عرفاني مي‌خواهد كه پاسخگوي نيازش در جامعه جهاني امروز باشد؛ ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 99. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 دو نکته درباره متن زیارت عاشورا ✍️دکتر حسن (دانشگاه پرینستون) من قبلا درباره "اصالت متن زیارت عاشوراء" نوشته ام. اینجا لازم نیست آن را تکرار کنم. صرفا دو نکته را در اینجا به اختصار تمام عرض می کنم: 1⃣ نکته نخست: این است که چنانکه قبلا گفته ام باید متن این زیاتنامه را به عنوان مرامنامه شیعیان در دوره اموی و اوائل عصر عباسی دانست. این متن بازتاب دهنده باورها و اندیشه های ضد اموی شیعیان است در دورانی که یاد و خاطره قیام امام حسین(ع) در دل و ضمیر شیعیان به عنوان موتور محرک بر علیه سلطه امویان به کار گرفته می شد و مایه وحدتبخشی به جامعه شیعه بود. امویان ایدئولوژی قدرت پرستانه خود را تحت پوشش اندیشه وحدت جماعت و خلافت اللهی قرار داده بودند و متن زیارت عاشورا با ادبیاتی برخاسته از عمق متون دینی هم امویان و مذهبشان را به چالش می کشد و هم با اشاره های مکرر به "آل محمد" مذهب بدیل را نشان می دهد و وحدت بر حول آل محمد را تبلیغ می کند. دو گانه آل محمد و آل ابو سفیان و معاویه در این متن از همینجا ریشه می گیرد. لعن های این متن را هم باید در همین چارچوب دید و فهمید. 2⃣ نکته دوم: متن زیارت عاشورا متنی است که تداوم و مشروعیت اندیشه مذهبی و مبانی فکری و دینی و سیاسی بنی امیه را نشانه گرفته است. "یزید" در این متن تنها یک نام است و در پشت آن کل نظام فکری و دینی امویان و مبلغان فکری آنان و فقیهان و قاضیان سلطه پرست دوران بنی امیه را تداعی می کند. به درستی نشان می دهد که قتل فرزند پیامبر با چه مبانی مذهبی و با چه انحرافی در دین ممکن شد و توجیه یافت و چه کسانی با کلام و رفتار و حتی سکوتشان درصدد مشروعیت بخشی به آن بودند. کربلا خلق الساعه پیش نیامد. نتیجه روندی پنجاه ساله بود که در آن سلطه خلیفگان و مبانی بیعت و وحدت جماعت در حول خلیفه، بر قرآن و سنت پیامبر ارجحیت پیدا کرد و دین ابزار قدرت شد. مسئله متن زیارت عاشوراء مسئله دو نگاه به دین است. این متن منطق احیای دین که بنمایه اصلی هدف امام حسین(ع) در عدم قبول بیعت با یزید بود را برآفتاب می کند و دوگانگی منطق دینی بنی امیه را که بر پایه سنت جماعت و بیعت و ادعای خلافت اللهی استوار بود با منطق آل محمد نشان می دهد. با توجه به محتوای سیاسی چنین پیامی در دورانی که این متن تدوین شده ( اوائل سده دوم قمری) است که باید اشارات این متن و توجه به نام ها و تأکیدها را در آن فهمید. به همین دلیل است که معتقدم متن زیارت عاشوراء مرامنامه سیاسی و مذهبی شیعیان در سده دوم قمری بوده است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌐 ویژه نامه امام سجاد(ع)در حدیث نت 🏷 بیش از ۴۳۰ مطلب متنوع پیرامون امام سجاد علیه السلام ✧ احادیث موضوعی ✧ احادیث معصومین(ع) ✧ احادیث معصومین(ع)✧ احادیث داستانی ✧ سیره معصومان ✧ شرح حدیث ✧ صوت اساتید ✧ چهل حدیث ✧ مقالات ✧ پرسش و پاسخ ✧ تصاویر حدیثی ✧ معرفی کتاب ✧ خبر و گزارش ✧ ويژه‌ها ✧ چند رسانه‌ای ✧ معرفی پایگاه‌ ✧ حديث ايام ✧ بیان‌ و تحلیل ✧ پايان نامه ✧ ادعیه ---------------------------- 📗شخصیت والای امام زین العابدین(ع) 📄 معرفی رساله حقوق امام سجاد علیه السلام 📗 صحیفه سجادیه علیه السلام تسلیت باد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
چرایی.pdf
206.3K
🌗 چرایی شیوه مبارزه امام سجاد(ع) ✍️ تحلیلی از آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر ✍️ مترجم: سیدحسین مركّبی 🔻اشاره متفكر برجسته اسلامی آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر، در سال ۱۳۵۶ شمسی مقدمه‌ای بر كتاب شریف «صحیفه سجادیه» نگاشت. متن زیر ترجمه بخشی از آن مقدمه است كه به تحلیل چرایی نحوه مبارزه امام سجاد(ع) پرداخته است. معارف 🔹درآمد تقدیر بر این بود كه امام زین‌العابدین(ع) پس از شهادت پدرش مسئولیت زمامداری و رهبری معنوی [امت] را بر عهده بگیرد. وی در نیمه دوم قرن اول ـ یكی از حساس‌ترین برهه‌های حیات امت ـ این مسئولیت را برعهده گرفت. این مرحله دوران پس از فتوحات اولیه اسلامی بود. این فتوحات با قدرت معنوی و تب و تاب نظامی و عقیدتی‌شان، پادشاهی كسری و قیصرها را به لرزه درآوردند و ملت‌های مختلف و كشورهای گسترده‌ای را به قلمرو این رسالت جدید ملحق كردند. مسلمانان طی نیم قرن، رهبری بخش اعظمی از جهان متمدن آن روز را برعهده گرفتند. اگرچه تسلط بر آن قلمرو گسترده، مسلمانان را به یكی از ابرقدرت‌های سیاسی و نظامی جهان تبدیل كرد، اما آنان را خارج از حوزه مسائل سیاسی و نظامی با دو خطر بزرگ مواجه نمود كه لازم بود با قدرت با آن‌ها مقابله شود. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 99. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 سلسله نشست‌های علمی درآمدی به اخلاق قرآنی_فصل سوم (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) 🌑 عنوان: تاثیر سبک زندگی اخلاقی بر سلامت جسمی و روانی خانواده ✔️دکتر لیلا امینی؛ استادیار فرهنگ و معارف دانشگاه آزاد بندرعباس و دکتری قرآن و متون دانشگاه معارف اسلامی 📅زمان: یک‌شنبه ۸ مرداد؛ ساعت ۱۷ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 رویارویی "اُموی - علوی" در آفریقا؛ از «تمخریت» اُموی تا «تعجبون» تیجانی! ✍ حجت الاسلام سید علی بطحایی ◾️ساکنان شمال و غرب قاره آفریقا شبیه شمال سرسبز ایران، اسلام آوردن خود را مدیون فتوحات مسالمت جویانه علویان و مهاجرت و مجاهدت فرهنگی آنها می دانند. برای خنثی سازی این دستاورد تاریخی، اُمویان و اتباع فکری آنان با طراحی رسمی خرافی با اسم تمخریت (Tamkharit) در روز عاشورا سعی در کم فروغ سازی، این مشعل فروزان کردند. در یادداشت پیش رو به بیان نکاتی در مورد رسم «تمخریت اُموی» در شب و روز عاشورا به عنوان رسمی مجعول و پادزهر آن یعنی رسم علوی «تعجبون» که توسط فرقه های صوفی بویژه تیجانیه و شاخه نیل ازرق آن اجرا می شود اشارتی خواهیم داشت. ◾️ یکم. در شمال این قاره بویژه کشورهای مغرب عربی، سودان، بورکینوفاسو، سنگال و... روز عاشورا اشتهار به «تَمخَریت» دارد. این واژه به «ولوف» و به معنی پایان دوستی با اهل بیت (ع) و یا سرکشی نسبت به دوستی آنان ترجمه و برای روز ‏عاشورا در آن مناطق علم شده است. برگزاری یک سری برنامه‌های غیرمشروع که هر بیننده منصفی یقین می کند که تمام این مراسم ها، برای دوری مردم از واقعه کربلا و کم فروغ کردن نهضت حسینی است. 🔸 به عنوان نمونه در شب عاشورا پاره ای از جوانان لباس زنانه پوشیده و زنان نیز البسه مردانه به تن می کنند و به طور گروهی در کوی و برزن گردهم آمده و به رقص و پایکوبی وشادی می پردازند. طنازی های دلقک ها و دزدی و باور به اینکه در عاشورا دزدیدن حلال است (رفع القلم) به کوچه و خیابان آمده و اموال مردم را به شوخی و جدی سرقت می کنند و در پایان دزدان غنیمت شماری می کنند!!! 🔹 ذبح گاو، کتک زدن آن و حتی در مواردی نادر احتراز از آب دادن پیش از ذبح در جلوی مساجد از رسوم عجیب در آن مناطق است که هیچ وجه شرعی برای آن بویژه آزار شدید مذبوح پیش از ذبح وجود ندارد. نکات فوق گوشه ای از آداب غیر اسلامی تمخریت اموی است که گزارش های اسف بار دیگری در برپایی این مراسم وجود دارد. این رسم به صورت جسته و گریخته در برخی کشورهای آفریقا اجرا و علمای طراز اول اهل سنت هرگز بدان روی خوشی نشان نمی دهند و از این رو قاطبه اهل سنت از آن بیزارند. ◾️دوم: از آن سو تحت تأثیر جنبش های اصلاحی و تلاشهای احیاگران در قرن جدید و واکنش های تصوف در جایگزینی و حذف این رسم غلط اموی در حال برگزاری است. به عنوان یک نمونه پاره ای از دانش آموختگان مؤسسات قرآنی مشهور به «دارا» با راه انداختن تجمعات و با تأکید بر ذکر جلی «تعجبون» و استعانت مالی از مردم برای کمک به نیازمندان و اطعام فقرا در روز عاشورا، صحنه های انفاق به نیازمندان و تعجب از برپایی این رسم را جایگزین آن کرده اند. امروزه «تعجبونی های علوی» با کوبیدن درب منازل و تکرار پربسامد این ذکر جلی، کمک‌های مردمی را ‏برای مستمندان جمع آوری می‌کنند. در مورد وجه تسمیه رسم «تعجبون» دو گزارش نقل شده است؛ یکم؛ پافشاری بر عبارت قرآنی تعجبون اشاره به آیه نهم سوره کهف که می‌فرماید: (أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْکَهْفِ ‏وَالرَّقیمِ کانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً) محدثین شیعه و سنی برآنند که این آیه ای است که رأس مبارک امام حسین ع بر فراز نیزه در کوفه تلاوت فرمودند. ذکر بلند «تعجبون»، مردم را به یاد واقعه کربلا می‌اندازد. البته این سخن و ذکر مبتنی بر آن است که این مردم از واقعه عاشورا ‏اطلاعاتی داشته باشند و اگر از جنایت کربلا اطلاع داشته باشند، اعمال دیگر از قبیل رقص و شادی را انجام نخواهند داد.‏ دوم: این اصطلاح اشاره به آیه ۵۹ سوره «نجم» دارد؛ چون تعجبونی ها در ابتدای مراسم خود این سوره را می‌خوانند و وقتی به آیه {أفَمِن هَذا ‏الحَدیثِ تَعجَبُون}می‌رسند، کلمه «تعجبون» را بلند تکرار کرده و به صورت گروهی در کوی و برزن حرکت خود را آغاز می‌کنند.‏ ◾️سوم آنچه اشاره شد، گوشه ای از این رویارویی دو جریان در قاره سیاه است. نقش تیجانیه در جایگزینی رسم جدید بی بدیل است. تصوف با بن مایه های محبت به اهل بیت (ع) هر رسم مخالف با بی احترامی به آنها را اصلاح می کند. منبع: مُسْلِمْنا 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 شهادت امام﴿؏﴾ در کربلا بود یا در ؟! ضياء الدين ابن اثیر جزری از علمای برجسته اهل سنت می گوید: 🔺 واعلم ان الحسین لم یقتل فی یوم کربلا و انما قتل فی یوم السقیفة 🔻 بدان که حسین‌ در کربلا کشته نشد بلکه در روز سقیفه کشته شد. 📕 الوشی المرقوم ص 383 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
کربلا هفت شهر فنا.pdf
735.7K
🌗 كربـلا، هفـت شهر فنـا 🚩 ✍️دکتر مهدي افتخار 🔻درآمد كجاييد اي شهيدان خدايي بلاجويان دشت كربلايي كجاييد اي سبك‌روحان عاشق پرنده‌تر ز مرغان هوايي كجائيد اي شهان آسماني بدانسته فلك را در گشایي كجائيد اي در زندان شكسته بداده وامداران را رهايي ❇️ امیرالمؤمنین علي(ع) در سفري به مدائن چون از سرزمين كربلا مي‌گذشت، پياده شد و فرمود: «... مُنَاخُ رِكَابٍ وَ مَصَارِعُ عُشاقِ شُهَدَاءَ...؛ اينجا محل گام نهادن سواران و زمين خوردن عاشقاني شهيد است.» 🌴هفت شهر فنا عرفان بدون امام و امامت، و عشق و شهادت، بي‌معناست؛ و كربلا نماد همة اين معاني است. كربلا ميداني است براي كساني‌كه در كشتي ولايت و عشق حسين‌بن‌علي(ع) نشستند و با او راهي سفر فناي في‌الله گرديدند. اين سفر ظاهري دارد كه همان انجام وظيفه ديني در نهي از منكر و مبارزه با ظلم است؛ و البته باطني دارد كه مي‌توان در آن مراحل هفت‌گانة «طلب»، «هجرت»، «عشق»، «مستي»، «معرفت»، «توحيد» و «فناي في‌الله» را مشاهده کرد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 99. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir