eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
315 ویدیو
580 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌑 ریشه یابی برخی جملات منسوب به امام حسین(ع) 🎙استاد محمدهادی یوسفی غروی 1⃣«إنْ كان دينُ محمدٍ لَمْ يَستقِمْ إلا بقتلي، يا سُيوف خُذيني» 2⃣«إنّ الحياةَ عقيدةٌ وجِهادٌ» ◾️این دو جمله علیرغم آنچه مشهور است که به عنوان سخنانی از امام حسین(ع) به ایشان نسبت داده می شود اما در واقع بریده‌هایی است از دو شعر، از دو شاعر متأخر. ● معنای جملۀ اول این است: «اگر دین پیامبر برپا نمی گردد مگر با کشتن من، ای شمشیرها مرا بگیرید!» این جمله، بیت شعری است از مرحوم ملّا محسن أبوالحَب کربلایی، یکی از خطبای منبری که معاصر حاج سید مهدی بحرالعلوم بوده و دیوان اشعارش هم چاپ شده است. مرحوم حاج سید محسن امین عاملی در «الدرّ النضيد في مراثي السبط الشهيد» که اشعاری از 150 دیوان در آن گلچین کرده این قصیدۀ مرحوم ابوالحبّ را نیز آورده است. در کتاب «مَعالي السبطين» اثر شیخ محمد مهدی حائری مازندرانی نیز بسیاری از اشعار میرزا محسن أبوالحَب کربلایی آورده شده است. در این قصیده تصویری از امام(ع) ترسیم می شود که انگار نفس امام آمادۀ معرکه و قتال نبوده و امام با خود کلنجار می رفته است. به همین خاطر بعضی از علما به معنای این شعر اشکال نموده‌اند. ابیات منتهی به جملۀ مشهور، چنین است: في يوم ألقى للمهالكِ نفسَه * كيما تكون وقايةً للدين و بيوم قال لنفسه من بعد ما * أدّى بها حقّ المعالي بِيني أعطيتُ ربي موثقاً لا ينقضي * إلا بقتلي فاصعدي وذريني إن كان دينُ محمدٍ لمْ يستقمْ * إلا بقتلي يا سيوفُ خُذيني ◽️ و اما جملۀ دوم: «إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ» این جمله نیز مصرعی است از یک بیت از یک شاعر سنی مصری، به نام احمد شوقي. بیت کاملش این است: قِفْ دونَ رأيك في الحیاة مجاهداً *** إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ یعنی: بر سر رأی و عقیدۀ خویش مجاهد و رزمنده بایست که [ارزش و حقیقتِ] زندگی، عقیده داشتن و جهاد [در راه آن عقیده] است! در پایان کتاب «سُموُّ المعنی في سمو الذات أو أشعةٌ من حياة الحسين» اثر شیخ عبدالله العلايلي نیز چند قصیده در رثای امام حسین(ع) [و به عنوان زبان حال ایشان] آمده است که یکی از آنها همین قصیده است. حتی مرحوم امام خمینی هم یک بار این جمله را نقل نمود و به اشتباه آن را به امام حسین(ع) نسبت داد. مرحوم ‌شهید دکتر مفتح در بزرگداشت مرحوم شهید مطهری می گفت: «شهید مطهری اصرار عجیبی داشت که بگوید این جمله نه از امام حسین(ع) است و نه از هیچ معصوم دیگری. و وقتی از ایشان سؤال شد که چه ضرورتی دارد بر نفی این جمله اصرار کنید؟ فرمود: چون انحراف فکری به وجود می آورد و دستاویز گروههای منحرف شده است.» به قول مرحوم میرزای نوری و شهید مطهری، برای برخی ساده‌انگارها یکی از بهترین ملاکهای مستند بودن یک کلام به معصوم، زیباییِ آن کلام است. و اصولاً طرز فکری در میان شیعه رواج دارد که می گویند مگر امکان دارد فلان خبر با این زیبایی در بیان از امام معصوم نباشد؟! یا مثلاً می گویند این حرف با این بلاغت جز از امام معصوم نمی تواند صادر شود! این طرز فکر اشتباه است و منشأش ضعف بلاغتِ خود این افراد و نرسیدنشان به مراد نهاییِ آن عبارات است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 روضه‌خوانی آیت‌الله سیبویه به سبک چاوشی ▪️روضه‌خوانی واعظ متعظ، عالم ربانی مرحوم آیت‌الله میرزا احمد سیبویه حائری یزدی(۱۲۹۶_ ۱۳۸۴ ش) ▫️آیت‌الله سیبویه که متولد کربلا و درس آموخته حوزه عراق بود، در ایام محرم به سبک عزاداری اهالی کربلا، چاوشی‌خوانی می‌کرد. به این صورت که در انتهای سخنرانی روی منبر عمامه از سرش بر می‌داشت و همراه با تهییج مردم پایین می‌آمد، آنگاه سوگوارانه در میان جمعیت راه می‌رفت و بین عزاداران و در کنار تک تک حضار روضه‌خوانی می‌کرد و به این ترتیب مجلس عزای حسینی را واقعا تحت تاثیر شدید قرار می داد. وی به این نوع روضه‌خوانی با حال و معنوی، اعتقاد و علاقه بسیار داشت. رحمه الله 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه 🔹امام موسی کاظم(ع): خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش‌، ارزانی می دارد، هر کس‌ در عصر جمعه صد‌بار سوره قدر را بخواند‌ از این هزار رحمت بهرمند می شود. 📚امالی صدوق ، ص۶۰۶ 🔸️مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در ترک مکن! 🔷🔶🔹🔸 اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. 🌐کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔برگزاری کارگاه «فقه پژوهی و اجتهاد روشمند» در مشهد 👤با حضور و ارائه اساتید: فاضل لنکرانی، قایینی نجفی، علیدوست، حسینی فقیه و رهنما 📆 زمان از شنبه ۲۱ تا ۲۵ مردادماه ۱۴۰۲ ⏰هر روز ۷:۳۰ الی ۱۱ صبح مکان: مشهد، آیت الله بهجت ۹ و ۹.۱ مرکز تخصصی فقهی ائمه اطهار علیهم السلام ⚜️به شرکت کنندگان گواهی پایان دوره اعطا خواهد شد 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔کرسی علمی ترویجی «ممنوعیت اعدام و مشروعیت اسقاط جنین، قبض و بسط ناروا در حق بر حیات» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جوان آراسته، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 🎙ناقدین: دکتر سیدقاسم زمانی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر محمود عباسی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی 🗓 زمان: شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵ تا ۱۷ 🏛 مکان: مکان: پژوهشکده حقوق و قانون ایران، واقع در انقلاب، خیابان فخر رازی، خیابان نظری، پلاک 81 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) 🌑 عنوان: تحلیل انسان شناختی حدیث امام حسین (ع) [الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم ....] و تطبیق آن با واقعه کربلا" 👤دکتر محسن ایزدی؛ دانشیار معارف دانشگاه قم 🕔زمان: شنبه ۲۱ مرداد؛ ساعت ۱۷ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) 🌑 عنوان: بررسی تحلیلی ترحم امام حسین (ع) به دشمنانش 👤دکتر سیدناصر زیدی؛ معاون پژوهشی دانشکده الهیات ونکوور و مشاور مذهبی مرکز اسلامی الزهرا کانادا 🕔زمان: شنبه ۲۱ مرداد؛ ساعت ۲۰ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری ستاد برگزاری همایش سالک الی الله برگزار می‌کند: 💠 پیش همایش «سالک الی‌الله»؛ تبیین سیره و اندیشه اخلاقی، تربیتی و مهدوی آیت‌الله محمدعلی ناصری (رضوان‌الله تعالی علیه) 🗓 زمان: شنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ 📍مکان:تهران،خیابان ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه)، پایین‌تر از میدان منیریه، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک ۷۱ تالار اجتماعات شهید مطهری (ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی 🔗 https://hamayesh-naseri.ir/?p=28545 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
تجلی عرفان در صحیفه سجادیه.pdf
328.7K
🌗 تجلّی عرفان در صحیفه سجادیه ✍️دکتر فاطمه رکنی یزدی ✅درآمد در دنیای کنونی که عصر انفجار اطلاعات محسوب می‌شود چیزی که همه انسان‌ها به ویژه نسل جوان را به خود مشغول کرده، اطلاعات گسترده و گاه نادرست و غیر علمی است که از منابع مختلف ما را موصرد هجمه قرار داده‌اند. در این میان اطلاعاتی که به ظاهر رنگ و بوی دینی به خود گرفته و در قالب عرفان‌های گوناگون عرض اندام می‌کنند، مستثنی نمی‌باشند. با اندک تأملی می‌توان دریافت که روح تشنه پویندگان حقیقت و عرفان باید از سرچشمه عترت پیامبر اکرم(ص) سیراب شود، لذا با نگاهی متفاوت به بررسی ابعاد ناشناخته صحیفه سجادیه در حوزه عرفان می‌پردازیم. امام علی‌بن‌الحسین(ع) در مقام بیان سلوک عملی به معنای متعارف آن نبوده بلکه به فراخور حال و با توجه به شرایط اجتماعی و اختناق حاکم در آن زمان، در قالب دعا گنجینه‌ای از معارف را در اختیار جویندگان حقیقت قرار داده است و بر عهده ماست که با توجه به نیاز عصر خویش از این منبع ارزشمند بهره ببریم و الگویی برای سلوک عملی شیعیان ارائه نماییم. 🔸سلوک عرفانی در ابتدا بجاست به این نکته اشاره شود که در کلام امام سجاد(ع) سالک الی الله نیازمند یک سفر روحانی و سلوک معنوی است. امام(ع) به صراحت این سلوک و رسیدن به جوار قرب محبوب را از پروردگار خواستار است و می‌فرماید: «الهی فاسلُک بِنا سُبُلَ الوُصولِ اِلَیکَ وَ سَیِّرنا فی أقرَبِ الطُّرُق لِلوُفودِ عَلَیکَ» ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 114. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌑 کنگره امام سجاد(ع) در دانشگاه اکوادور شگفتی رئیس دانشگاه مرکزی اکوادور از "رساله حقوق امام سجاد (ع)" 🎤 حجت الاسلام علیرضا میرجلیلی (ع)🏴 ♡🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
چرا تشیع2.pdf
256.1K
🌗چرا تشيع (قسمت دوم) ✍️دکتر حميدرضا شاكرين 🔻اشاره: در شماره پيشين ملاك اصلي مسلمان بودن، سنجه‌هاي حقانيت و انحصار حقانيت نهايي در مذهب واحد را بررسيديم. همچنين روشن شد كه راهبرد اساسي تعيين شده توسط پيامبر(ص) پيروي هميشگي از امامان معصوم(ع) است و اين چيزي است كه تشيع حقيقي بر آن مبتني است. اكنون برآنيم تا به اختصار پاره‌اي از امتيازات تشيع را بازكاويم. امتيازات شيعه 1ـ اصالت در خاستگاه تشيع اصيل‌ترين جريان همراه با ظهور اسلام، مدافع مسلمات دين حنيف، مولود طبيعي آن و مورد تأييد پيامبر اسلام است. علامه طباطبايي مي‌نويسد: «حقيقت اين است كه شيعه طايفه‌اي از مسلمين است كه به واسطة مخالفت‌هايي كه از اكثريت، نسبت به مسلمات كتاب و سنت مشاهده كرده، در مقام اعتراض و انتقاد برآمده و به ملازمت مسلمات كتاب و سنت برخاسته و دعوت كرده است... ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 54. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅ 🍃سلسله درس گفتارهای عاشورا (شماره ۳) با حضور حداکثری عاشورا پژوهان کشور 📜 گواهی : پس از قبولی در آزمون پایان دوره 📚موضوع: سیر اعتبار شناسی مقاتل از ابتدا تا کنون 🎙 مدرس: آیت الله محمدهادی یوسفی غروی 🗓تاریخ برگزار‌ی: شنبه، یکشنبه و دوشنبه ۲۳_۲۲_۲۱مردادماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت: ۱۷(۵عصر) 📱لینک ورود به کلاس در فضای اسکای روم از طریق گزینه میهمان: ⏺https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114727/l/fa 📱لینک مختصر ورود به کلاس در اسکای روم: http://yun.ir/pasokhgoo 🔉لینک کانال اطلاع رسانی دوره در پیام‌رسان ایتا: 👇👇👇👇👇👇👇 🌐https://eitaa.com/azadieks ⬛️⬛️⬛️ 📲ارتباط با موسسه از طریق لینک زیر: @azadieks1401 ⚡️کانون های علمی تاریخ، کلام و حدیث موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📓کتاب: حماسه امام سجاد(ع) ✍️ آیت الله سیدعلی حسینی خامنه‌ای مشتمل بر گفتارهایی از حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) درباره‌ مبارزات سیاسی - فرهنگی امام سجّاد(علیه‌السلام) درباره کتاب این کتاب در سه بخش تنظیم گردیده است، بخش نخست که در کتاب با عنوان"به جای مقدمه" آورده شده، مشتمل بر سخنرانی رهبر معظّم انقلاب در کنگره‌ی جهانی امام رضا(علیه‌السلام) می‌باشد. ایشان در این سخنرانی که در سال 1365 ایراد گردیده به تبیین نظریه‌ انسان 250 ساله پرداخته اند. بخش اصلی کتاب نیز به چهار گفتار از ایشان پیرامون مبارزات سیاسی و فرهنگی حضرت زین العابدین(علیه‌السلام) اختصاص یافته که این گفتارها در سال 1352 در جمع پرشور جوانان و نمازگزاران "مسجد کرامت" شهر مشهد مقدّس پس از اقامه‌ نماز مغرب و عشا بیان شده است. همچنین با هدف غنای مطالب و تکمیل مباحث و نظرات معظّم له در موضوع زندگی امام سجّاد(علیه‌السلام)، مجموعه مصاحبه‌های مجلّه‌ پاسدار اسلام با ایشان که در سال 1361 صورت گرفته و در شماره‌های 6 تا 12 آن نشریه منتشر گردیده بود نیز به همراه برخی اضافات و ارجاعات در بخش سوم کتاب آورده شده است. 📌خرید از طریق لینک زیر: https://shop.khameneibook.ir/حماسه-امام-سجاد-علیهالسلام 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 پیشوای عبودیت و حقوق ✍️ حجت الاسلام حسین ثنایی/پژوهشگر دینی و از همراهان نشریه معارف ◾️سخن گفتن در باب امام سجاد علیه السلام،بسی دشوار و رخ گیری از چهره و منزلت توبرتوی او به تلاشی جانفرسا متوقف است. شاید راحت ترین توصیفی که می توان از او به دست داد، اینکه او" علی ثانی" و چون نیای خویش، " مجمع اضداد" است. هم در ساحت نیاز و نیایش بی مانند است، هم در قلمرو مشارکت های اجتماعی و دستگیری از بی نوایان نامدار است، هم در حوزه تعلیم و تربیت، صاحب ایده و اندیشه و در عرصه پرورش شاگردان- با همه جو اختناق آلودی که در عصر او وجود داشته است- معلمی ممتاز و هم در روایتگری از عاشورا و نماد سازی در این فرهنگ پیشران تشییع، خجسته راوی برجسته آرمان و عمل است. در مدینه، کربلا، کوفه، مکه و شام و هر جا که قدم برده است، تاریخ به تاثیرگذاری او گواهی داده است. از یک سو حامل زخمه های بیشمار و ماندگار از کربلاست و همین رنج سوزان و جگر عریان از داغ های هرگز فراموش ناشدنی، او را از پرگریان ترین مردم همه زمانه ها ساخته، اما آن سوگ و سوزهای مستمر و مردافکن، باعث نشد که از حال فرودستان و تهی سفرگان عصرش که تیر بی عدالتی حاکمان درشتگو و درشت خوی روزگار، آنان را رخ زرد و پردرد ساخته بود، غفلت ورزد و شانه های پینه بسته اش که از آذوقه کشی برای نیازمندان در تیره شب های مدینه خبر می داد. در کنار پیشانی خوش نشانی که آثار خوف و پارسایی را آشکار می ساخت، از کسی در تاریخ چهره گشایی می کند که نه چون اصحاب دعا و عبا، یکسره از رنج خلق، در غفلت اند و به محراب خود- اگر تازه رنگ ریا و تزویر نگرفته باشد- مشغول و بسی مشعوف و نه چون آنان که در خیرورزی و امداد بندگان ، ساعی و در کوش اند، اما زبان خسته از خلسه و خلوت با معبود دارند و در کویر تنهایی، جرعه و جامی از ایمان و تقرب، نمی نوشند. این دو پینگی که یکی بر پیشانی و دیگری بر شانه بود، ورقی درخشان از درسی ماندگار است تا بندگان خدا، به خلوت زاهدانه و عارفانه " خود" با " خدا" غره نشوند و " حق خلق" به بهانه خداجویی و معنویت طلبی، از یاد مبرند. اگر صحیفه او ، صحنه تکلیف گزاری است، رساله الحقوقش، حق گزاری را فریاد می زند و این نکته را فرایاد می آورد که نباید با انسان، یکسره به زبان تکلیف سخن گفت. ◽️در کربلا، با آن که به کسالتی دچار آمده است، به نوعی شاهد و ناظر حوادث است که در همه عمر خود، پس از آن، به زنده داشتن یاد عاشورا و شهیدانش همت می گمارد و بین ساده ترین فعل انسانی- که شرب و نوش است- با بزرگ ترین حادثه تاریخ ربطی از معنا در می افکند و تا حافظه تاریخی مردم دچار سستی و فراموشی نشود، به هر بهانه ای یاد آن روز از یادنرفتنی را در دلها ،زنده و جاودان نگه می داشت. اگر با انگشتانش، بر مقبره پدر ،عطش و غربت او را به یادگار نگاشته باشد، می خواهد مردم در کنار تشنگی حسین، تنهایی اش را به یاد آرند و یکسره بر رنجه ای که بازه زمانی معین داشته و اینک پایان یافته است، نسوگند و غربت امام را مصیبه العظمی بخوانند. در مدینه نگذاشتند، پسر پیامبر- حسن مجتبی(ع)- در کنارپدر،آرام گیرد؛ جایی که دیگران ناسزاوارانه، کنار رسول الله، مقبره یافته اند و وقتی سجاد(ع)، علی اکبر(ع)- پسر ارشد امام - را زیر پای پدر مدفون می کند، غربت حسن(ع) را نیز در ذهن ببیننده هوشمند به یاد می آورد که نگذاشتند اولی الناس به رسول الله در کنارش بیارامد و این بزرگترین فریاد در سکوت سجادی است و این قبر شش گوشه، نماد دایمی اعتراض بر رفتار جهالت زدگان در مدینه و مظلومیت امامی است که در قیام از دست خواص خود و در قعود از هر سو در مظلومیت است. از این منظر، مقبره الحسین، حسن را نیز فریاد می زند تا حدیث تلائم دو امام ، هماره فراپیش ارادتمندان و آگاهان باقی و جاری بماند. ◾️آنگاه که خیمه ها دچار حریق و امام دچار کسالت است، زینب رنج و دلهره بی مانندی به جان می خرد تا امامش را از حادثه به سلامت عبور دهد و چه می دانیم، شاید جان این بانو در خطبه خوانی کوفه در معرض خطر بود که امام- خلاف عادت و سیره- بین سخن خطیبه، از " انت بحمدلله عالمه غیر معلمه" سخن می گوید و سخن گفتن بانو را پایان می دهد تا در برابر آن حفظ جان، جبران سزاوارانه ای نماید. اگر خطبه های کوفه و شام امام، درهم آمیختگی نیافته باشد و او انشا کننده هر دو متن گهربار باشد، در کوفه به توبیخ دانایان می پردازد و در شام به تعریف و شناسا کردن خود که مخاطبان او در آنجا، قوم جاهل بودند و در کوفه، قومی آگاه و اینگونه حسین را کشته دسیسه دو گروهی می داند که یکی در بند " جهاله" و دیگری در دام" حیره الضلاله" آفرینندگان شوربخت پرماجراترین حادثه تاریخ بودند. در گفتگو با ابن زیاد او را به مادرش " مرجانه" منسوب می سازند و در سخن گفتن با یزید چنین مخاطبش نمی نمایند تا بگویند شنئان قوم مجوز بی پروایی و بی عدالتی نیست.
◽️امام علیه السلام در زندگانی پس از عاشورا،بسیار دشوار زیست، تا آنجا که گاه، ماهی سپری می شد و مشتاقان حضرت در اثر خفقان فراگیر، امکان آمد و شد با امام خویش را نداشتند و او در این سال های غربت، گاه که امکان فراهم می شد، خود را به کوفه و نجف می رساند و به حضور امیر بردباری ها درد دل می برد و میراثی از زیارت نامه و نیایش هایش در تنهایی های دراز دامن نشان می دهد که " لومات بین المشرق و المغرب لمااستوحشت بعد ان یکون القرآن معی"و مگر نه آن است که نیای او قرآن ناطق است؟ هر چند جمله به قرآن صامت، صارف باشد. درود خدا و صلوات مدام فرشتگان بر اسوه پارسایی علی بن الحسین علیه آلاف التحیه و الثناء 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌿 دیگر نگران ضعف‌های خود نباشید 🌱 مدرسه مجازی پژوهش https://eitaa.com/joinchat/3648323715C970376fb41 🌿 دوره‌های آموزش: ▫️مقاله‌نویسی ▫️پایان‌نامه‌نویسی ▫️فیش‌نویسی ▫️پاراگراف‌نویسی ▫️طرحنامه‌نویسی ▫️نرم افزار پژوهیار ▫️نرم‌افزار OneNote ▫️نرم افزار MaxqDA ▫️و ... ✨ یک کلیک تا شدن در مدرسه مجازی پژوهش👇 🌱https://eitaa.com/joinchat/3648323715C970376fb41
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) 🌑 عنوان: تاملی در روایت اخلاقی از قیام حسینی 👤دکتر مجید احسن؛ استادیار فلسفه تطبیقی دانشگاه امام صادق (ع) 🕔زمان: یک‌شنبه ۲۲ مرداد؛ ساعت ۱۷ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔مدرسه تابستانه حدیث 💠همبستگی قرآن و حدیث؛ نقش متقابل قرآن و حدیث در فهم قرآن و اعتبارسنجی حدیث💠 🔻عناوین و ارائه دهندگان: 🎙افتتاحیه؛ حجت الاسلام و المسلمین مجید هادی زاده 🔶پنل نخست؛ نقش حدیث در شناخت متن و محتوای قرآن 🔹جایگاه تفسیر روایی قرآن در میان گونه های مختلف تفسیری؛ حجت الاسلام والمسلمین مسعودی 🔹قرائات اهل بیت علیهم السلام؛ دکتر محمدعلی موحدی؛ دکتر مستفید 🔶پنل دوم؛ نقش قرآن در اعتبارسنجی حدیث 🔹نقش عرضه احادیث بر قرآن در اعتبارسنجی آن؛ دکترقربانی زرین 🔹ظریه موافقت معنایی حدیث با قرآن؛(چیستی و کاربست ها)؛ حجت الاسلام و المسلمین قائمی نیا 🔶پنل سوم؛ همبستگی معنایی قرآن و حدیث 🔹همبستگی مضامین اعتقادی قرآن و احادیث؛ حجت الاسلام و المسلمین سبحانی 🔹همبستگی مضامین فقهی قرآن و احادیث؛ حجت الاسلام و المسلمین خطاط 🔶پنل چهارم؛ قرآن بسندگی و حدیث بسندگی 🔹خوانشی انتقادی از نظریه قرآن بسندگی؛ دکتر عبدالعلی موحدی 🔹خوانشی انتقادی از نظریه حدیث بسندگی؛ حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی 🎙اختتامیه: استاد هادی نجفی ⏳مهلت ثبت نام ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ 🗓زمان برگزاری ۲۵ و ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ 📍محل برگزاری: اصفهان 📥لینک ثبت نام: https://maaref.org/hadith_school 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
شاخصهای تدریس موفق 1.pdf
219K
🌗شاخص‌هاي تدريس موفق(1) ✍️ اداره ارزشيابي معاونت امور اساتيد (سابق) 🔻مقدّمه تدريس يكي از اركان اصلي هر سيستم آموزشي به شمار مي‌رود كه كارآيي هر نظام آموزش بستگي به آن دارد. يكي از مشكلات نظام تعليم و تربيت، مربوط به عدم آشنايي و عدم استفاده از الگوها و روش‌هاي پيشرفته تدريس است. مشاهدات مكرر نشان داد كه متأسفانه بسياري از اساتيد، هنوز از روش‌هاي سنتي و غيركاربردي استفاده مي‌كنند. استادان دروس معارف اسلامي نيز از اين امر مستثني نبوده و برخي استادان هنوز هم از روش‌هاي منسوخ بهره مي‌گيرند و در نتيجه در زمينه تأثيرگذاري از موفقيت‌ كمتري برخوردارند. از اين رو در اين نوشتار سعي شده به برخي از شاخصه‌هاي تدريس موفق در حوزه‌هاي مختلف علمي، مهارتي، عاطفي و تأثيرگذاري اشاره گردد. اميد است اساتيد محترم با مطالعه اين نوشتار با معيارها و انتظارات از استاد معارف بيشتر آشنا شوند، ضمن اينكه توصيه مى‏شود اساتيد بزرگوار براى اطلاع بيشتر به كتبى كه در اين زمينه نوشته شده مراجعه فرمايند. 🔸 الف) عامل علمى مراد از عامل علمى، مجموعه عناصرى است كه توانمندى و تسلط علمى استاد را در مقام ارائه درس نشان مى‌‏دهد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 53. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
tatabo-va-elmiat-sadoghisoha.mp3
4.76M
🌗 تتبّعِ دانشگاه و علمیّتِ حوزه 🎤 استاد منوچهر صدوقی سها سخنان کوتاه(کمتر از 5 دقیقه) اما مهم استاد صدوقی درباره ویژگی های مثبت فلسفه خوانی در حوزه و دانشگاه و بیان نقاط ضعف هر دو 🔹دانشگاه تتبّعات را گسترش داد اما با هزار افسوس علمیّت سقوط کرد. 🔸یک نفر به من نشان بدهید که علمیّت خوبی در فلسفه داشته باشد و سابقه طلبگی نداشته باشد! 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نخستین همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
-1849155840_-1063499778.pdf
1.22M
🌗 نخستین همایش ملی اندیشه‌‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir