📖 امام عليه السلام در اين گفتار به يكى از مهمترين آثار سوء لجاجت اشاره كرده، مىفرمايد: «لجاجت، فكر و رأى انسان را از ميان مىبرد»؛ (اللَّجَاجَةُ تَسُلُّ الرَّأْى)
💡 «تسُلّ» از ريشۀ «سلّ» بر وزن «حلّ» در اصل به معناى بيرون كشيدن شمشير از غلاف با نرمش و يا خارج كردن هر چيزى به مدارا و نرمى است. به #فرزند هم به همين مناسبت سليل مىگويند، چون از وجود ديگرى خارج شده است.
👈 گاهى اين واژه را به نابود كردن تفسير كردهاند؛ زيرا چيزى را كه از محلى بيرون بكشند آن محل خالى مىماند و به اشخاصى كه مخفيانه و به اصطلاح به طور قاچاقى از جايى مىگريزند و يا به جايى وارد مىشوند «متسلّلون» گفته مىشود.
بههرحال منظور امام عليه السلام از اين كلام نورانى، بازداشتن لجوجان از لجاجت است؛ زيرا لجاجت به انسان اجازۀ درست انديشيدن و فكر صحيح را نمىدهد و غالباً لجوجان به راه خطأ مىروند و منافع و موقعيتهاى خود را از دست مىدهند، چرا كه تصميمگيرىهاى آنها نابجا و ناصواب است.
🗣️ بعضى از شارحان در تفسير اين كلام حكيمانه احتمال ديگرى نيز دادهاند و گفتهاند منظور آن است كه هرگاه رئيس و مدير و بزرگتر ببيند افراد زيردست لجاجت به خرج مىدهند از اصلاح آنها صرف نظر مىكند و حمايت خود را از آنها بر مىگيرد و آنان را به حال خود وا مىگذارد كه سبب خسارتى عظيم براى آنان مىشود.
✅ ولى تفسير اول صحيحتر به نظر مىرسد، زيرا منظور اين است در همانجا كه لجاجت است اين اثرِ منفى وجود دارد، به علاوه افراد لجوج كمتر حاضرند به مشورت تن بدهند. آنها روى افكار خود پافشارى مىكنند و محروم بودنشان از #مشورت، ضربۀ ديگرى نيز بر آنان وارد مىسازد؛ هر چند جمع ميان دو تفسير در يك عبارت مانعى ندارد و استعمال لفظ در بيش از يك معنا به اعتقاد ما جايز است.
♨️ مفاسد لجاجت به قدرى زياد است كه گاهى سرچشمۀ بروز جنگهاى خونين مىشود همانگونه كه در حديثى از امام اميرمؤمنان آمده است: «إيّاكَ وَ مَذْمُومَ اللَّجاجِ فَإنَّهُ يُثِيرُ الْحُرُوبُ ؛ از خصلت نكوهيدۀ لجاج بپرهيز كه آتش جنگها را شعلـ🔥ـهور مىسازد»
#مطالعه
#داستانهای_شگفت
#شهید_دستغیب
115 - شفای چشم از حضرت رضا (علیه السلام)
عبد صالح و متقی وارسته جناب حاج مجدالدین شیرازی که از اخیار زمان هستند چنین تعریف می کنند که :
بنده در کودکی، چشم درد گرفتم. نزد میرزا علی اکبر جراح رفتم. شیاف، دور چشم حقیر کشید؛ غافل از اینکه قبلاً دست به چشم سودائی گذاشته بود، چشم بنده هم سودا شد. اطراف چشم له شد! ناچار پدرم به تمام دکترها مراجعه کرد علاج نشد. گفت: از حضرت رضا علیه السّلام شفا خواهم گرفت. به #زیارت حضرت مشرف شدیم، به خاطر دارم که پدرم پای سقاخانه اسماعیل طلا ایستاد. با گریه عرض کرد یا علی بن موسی الرضا علیه السّلام داخل حرم نمی شوم تا چشم پسرم را شفا ندهید!
فردا صبح گویا چشم حقیر اصلاً درد نداشت و تا کنون بحمداللّه درد چشم نگرفته ام . وقتی از مشهدمقدس مراجعت کردیم خواهرم مرا نشناخت و از روی تعجب گفت تو چشمت له بود چطور خوب شدی؟ من تو را نشناختم.
و همچنین حاجی مزبور نقل می نماید که : در سنه چهل شمسی خودم با #خانواده به مشهدمقدس مشرف شدم و عجایبی چند دیدم، از جمله در مسافرخانه دو مرتبه بچه ام از بام افتاد بحمداللّه و از نظر حضرت رضا علیه السّلام هیچ ملالی ندید.
هنگام برگشتن در ماشین این موضوع را تعریف کردم، زنی گفت تعجب مکن! من اول خیابان طبرسی در مسافرخانه سه طبقه بودم، بچه ام از طبقه سوم، کف خیابان افتاد و از لطف #حضرت_رضا علیه السّلام هیچ ناراحتی ندید.
مباحث
#متن | #رساله_حقوق #امام_سجاد(علیه السلام) •──•❃❀✿( ۲۳ )✿❀❃•──• 📖 وَ أَمَّا حَقُّ وَلَد
#متن | #رساله_حقوق
#امام_سجاد(علیه السلام)
•──•❃❀✿( ۲۴ )✿❀❃•──•
📖 وَ أَمَّا حَقُّ أَخِيكَ فَتَعْلَمُ أَنَّهُ يَدُكَ الَّتِي تَبْسُطُهَا وَ ظَهْرُكَ الَّذِي تَلْتَجِي إِلَيْهِ وَ عِزُّكَ الَّذِي تَعْتَمِدُ عَلَيْهِ وَ قُوَّتُكَ الَّتِي تَصُولُ بِهَا فَلَا تَتَّخِذْهُ سِلَاحاً عَلَى مَعْصِيَةِ اللَّهِ وَ لَا عُدَّةً لِلظُّلْمِ بِخَلْقِ اللَّهِ وَ لَا تَدَعْ نُصْرَتَهُ عَلَى نَفْسِهِ وَ مَعُونَتَهُ عَلَى عَدُوِّهِ وَ الْحَوْلَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ شَيَاطِينِهِ وَ تَأْدِيَةَ النَّصِيحَةِ إِلَيْهِ وَ الْإِقْبَالَ عَلَيْهِ فِي اللَّهِ فَإِنِ انْقَادَ لِرَبِّهِ وَ أَحْسَنَ الْإِجَابَةَ لَهُ وَ إِلَّا فَلْيَكُنِ اللَّهُ آثَرَ عِنْدَكَ وَ أَكْرَمَ عَلَيْكَ مِنْهُ
┈┄┅═✾ ترجمه ✾═┅┄┈
✨ و أما حق برادرت بدان كه او دست تو است كه با آن كار ميكنى و پشت تو است كه باو پناه ميبرى و عزت تو است كه باو اعتماد دارى و نيروى تو است كه با آن يورش برى، مبادا او را ساز و برگ نافرمانى خدا بدانى و نيز وسيله ظلم بحق خدا، و او را در باره خودش يار باش و در برابر دشمنش كمك كار، و ميان او و شياطينش حائل شو و حق اندرز او را بجاى آور و باو رو كن براى رضاى خدا اگر منقاد پروردگارش شد و بخوبى از او پذيرا گرديد و گر نه خدا نزد تو مقدم باشد و از اويش گراميتر بدار.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♡••
عاشق آن نیست ڪہ هردمـ طلبِ یارڪند
عاشـق آن است ڪہ دل را حــرمـِ یارڪند...
هدایت شده از مباحث
Hossein Sibsorkhi - Zendegi Hekmat Dare (128).mp3
3.57M
🎼 زندگی حکمت داره عشق علت داره
🎤 حسین #سیب_سرخی
🎤 عبدالرضا #هلالی
───┤ ♩♬♫♪♭ ├───
زندگی حکمت داره؛ عشق علت داره!
خیلی قیمت داره!
این که برات میمیرم؛ واقعیت داره!
دارم من هوای #موکب و #مشایه…
میمیرم برای پایین پای ضریح با صفای اربابم…
یه سلام از راه دور منو نزدیک میکنه به #کربلا
یه روز آخر میمیرم؛ توی #روضه غریب کربلا…
تربتت شده مونسم؛ کی به کربلا میرسم؟!
از خودت میدونی منو به حسین منی قسم…
شهر منه کربلا روح و تنه کربلا!
صلی الله و علیک یا ساکن کربلا…
───┤ ♩♬♫♪♭ ├───
#اربعین
#پیاده_روی_اربعین
🚩 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به موقع تشییع جنازم
به پیرهن مشکیم مینازم
تو خونه قبرم یا حسین(علیه السلام)
یه ضریح شیش گوش میسازم
خاکم نکنید
بزارید اربابم برسه
اونی که واسم همه کِسه
خاکَم نکنید
دلم فقط آقامو میخوام
امام رضا قول داده میاد
حسین، حسین علیه السلام
وقتی جنازه ام شد مهیا
بکشید روی من بوریا
وصیتمه برگردونید
صورتمو سمت کربلا
خاکم نکنید
تا اونی که بر دلم امیره
سرمو رو دامنش بگیره
سرمو رو دامنش بگیره
وقتی لحدم
رو میچیدینش آهای سینه زنها
سفارشمو کنید به آقا
سفارشمو کنید به آقا
حسین، حسین (علیه السلام)
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غم میخورم برای دل رهبرم که هست
تنها طلایهدار زیارت نرفتهها...
#اربعین_حسینی علیه السلام
#اربعین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مجموعه #کلیپ_نوشت | ۵. راهپیمایی اربعین؛ موکبداران کریم عراقی
🔺 بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره راهپیمایی #اربعین
🏷 #از_تبیین_تا_قیام
📥 دسترسی روزانه تا روز اربعین👇
https://khl.ink/f/50914
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #استوری | زینب یا غریبة...
🔺 مرثیه خاطرهانگیز عراقی که در دیدار موکبداران اربعین با رهبر انقلاب اسلامی جمعخوانی شد. ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
🏷 #از_تبیین_تا_قیام
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 شرح حدیثی درباره پاداش الهی در برابر شهادت امام حسین(ع)
۵. روز قیامت امام حسین(ع) در درجه پیغمبر(ص) قرار میگیرد
🔺 مطرح شده در ابتدای درس خارج فقه حضرت آیتالله خامنهای | ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
🏷 #از_تبیین_تا_قیام
💻 Farsi.Khamenei.ir
🚩 خط حزبالله ۳۵۸ | امت واحده حسینی (ع)
🔹 شماره سیصد و پنجاه و هشتم هفتهنامه خط حزبالله با عنوان «امت واحده حسینی علیهالسلام» منتشر شد.
📝 خط حزبالله، در گزارش هفته خود به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، مروری بر جلوههای فزاینده راهپیمایی اربعین و نقش آن در تقویت یکپارچگی آزادیخواهان جهان داشته است.
🔸 یادداشت هفته این شماره خط حزبالله، به چگونگی تابآوری انقلاب اسلامی در برابر انواع توطئههای دشمنان پاسخ داده است.
🌷 شماره این هفته خط حزبالله، به روح مطهر شهید دفاع مقدس، اللهیار جابری تقدیم میشود.
📥 نسخه PDF 👇
مباحث
نهج البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه 10 - نامه ای ديگر به معاويه (علیه الهاویة) ________ ✉️ و من كتاب له
نهج البلاغه | #نامه_ها
✉️ نامه 11 - به لشکریان در مورد آموزش آرایش جنگی ⚔️
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
✉️ و من وصية له عليهالسلام وصّى بها جيشا بعثه إلى العدو
📃 فَإِذَا نَزَلْتُمْ بِعَدُوٍّ أَوْ نَزَلَ بِكُمْ فَلْيَكُنْ مُعَسْكَرُكُمْ فِي قُبُلِ اَلْأَشْرَافِ أَوْ سِفَاحِ اَلْجِبَالِ أَوْ أَثْنَاءِ اَلْأَنْهَارِ كَيْمَا يَكُونَ لَكُمْ رِدْءاً وَ دُونَكُمْ مَرَدّاً
هر گاه به دشمن رسيدند، يا او به شما رسيد، لشكرگاه خويش را بر فراز بلندىها، يا دامنه كوهها، يا بين رودخانهها قرار دهيد، تا پناهگاه شما، و مانع هجوم دشمن باشد
وَ لْتَكُنْ مُقَاتَلَتُكُمْ مِنْ وَجْهٍ وَاحِدٍ أَوِ اِثْنَيْنِ وَ اِجْعَلُوا لَكُمْ رُقَبَاءَ فِي صَيَاصِي اَلْجِبَالِ وَ مَنَاكِبِ اَلْهِضَابِ لِئَلاَّ يَأْتِيَكُمُ اَلْعَدُوُّ مِنْ مَكَانِ مَخَافَةٍ أَوْ أَمْنٍ وَ اِعْلَمُوا أَنَّ مُقَدِّمَةَ اَلْقَوْمِ عُيُونُهُمْ وَ عُيُونَ اَلْمُقَدِّمَةِ طَلاَئِعُهُمْ
جنگ را از يك سو يا دو سو آغاز كنيد و در بالاى قلّهها، و فراز تپّهها، ديدهبانهايى بگماريد، مبادا دشمن از جايى كه مىترسيد يا از سويى كه بيم نداريد، ناگهان بر شما يورش آورد! و بدانيد كه پيشاهنگان سپاه ديدبان لشكريانند و ديدبانان طلايه داران سپاهند
وَ إِيَّاكُمْ وَ اَلتَّفَرُّقَ فَإِذَا نَزَلْتُمْ فَانْزِلُوا جَمِيعاً وَ إِذَا اِرْتَحَلْتُمْ فَارْتَحِلُوا جَمِيعاً وَ إِذَا غَشِيَكُمُ اَللَّيْلُ فَاجْعَلُوا اَلرِّمَاحَ كِفَّةً وَ لاَ تَذُوقُوا اَلنَّوْمَ إِلاَّ غِرَاراً أَوْ مَضْمَضَةً
از پراكندگى بپرهيزيد، هر جا فرود مىآييد، با هم فرود بياييد، و هر گاه كوچ مىكنيد همه با هم كوچ كنيد، و چون تاريكى شب شما را پوشاند، نيزه داران را پيرامون لشكر بگماريد، و نخوابيد مگر اندك، چونان آب در دهان چرخاندن و بيرون ريختن.
═══════❖•° °•❖═══════
ترجمه فیضالاسلام: از وصيّتهاى آن حضرت عليه السّلام است كه لشگرى را كه بسوى دشمن فرستاده بود بآن سفارش مىفرمايد (و آن قسمتى از نامهايست كه در پاسخ نامۀ زياد ابن نصر و شريح ابن هانى كه هر دو از نيكان اصحاب امام عليه السّلام بودند نوشته زمانيكه ايشان را با دوازده هزار تن از لشگر عراق براى جنگ با لشگر شام فرستاده در بين راه با يكديگر مخالفت نموده هر كدام نامهاى به كوفه نزد آن بزرگوار فرستاده از ديگرى شكايت نمودند، آن حضرت در پاسخ هر دو نامهاى نوشت كه از جملۀ آن قسمتى است كه دستور جنگ با دشمن را بآنان گوشزد مىنمايد):
(۱) پس هرگاه به دشمن برخورديد يا دشمن بشما برخورد بايد لشگرگاه شما در جاهاى بلند (تپّهها) يا دامنۀ كوهها يا كنار رودخانهها باشد تا براى شما كمك بوده (از دسترسى آنان) جلوگير باشد.
(۲) و بايد جنگ شما (با دشمن) از يكسو يا دو سو باشد (زيرا لازمۀ جنگيدن از چند طرف پراكندگى و ضعف و شكست است) و براى خودتان در بلندى كوهها و لاى تپّههاى مسطّح پاسبانان و ديدبانان بگذاريد تا دشمن بطرف شما نيايد از جائيكه مىترسيد (مبادا بيايد) يا از جائيكه ايمن هستيد (كه از آنجا نمىآيد، و ممكن است ناگهان از آنجا بيايد كه ديدبانان آمدن دشمن را از دور ديده شما را آگهى مىدهند تا درصدد جلوگيرى بر آئيد) و بدانيد جلوداران لشگر ديدبانان ايشانند و ديدبانان جلوداران لشگر (چند تنى كه جلو لشگر مىروند) جاسوسان هستند (خلاصه بايد چند تن جاسوس جلو و ديدبانان لشگر دنبال آنها و لشگر پس از ايشان بروند تا از كار دشمن آگاه بوده در هر موضوع دانسته اقدام نمايند)
(۳) و از جدا شدن و پراكندگى بپرهيزيد، پس هر گاه (در مكانى) فرود آمديد همگى فرود آئيد، و هرگاه كوچ نموديد همگى كوچ نمائيد، و چون شب شما را فرا گرفت نيزهها را (در اطراف خويش) گرداگرد (دائرۀ مانند) قرار دهيد (تا اگر دشمن شبيخون زند وسائل دفاع در دسترس باشد) و خواب را نچشيد (به خواب راحت نرويد) مگر اندك يا مانند آب در دهان گردانيدن و بيرون ريختن (چرت بزنيد نه به آسوده بخوابيد شايد دشمن بيدار و درصدد شبيخون باشد).
📜 امام عليه السلام در اين نامه و #دستورالعمل، هفت فرمان مهمّ جنگى را براى آرايش صحيح لشکر و پيروزى بر دشمن بيان فرموده كه دقت نظر آن حضرت را در مسائل مربوط به فرماندهى لشکر نشان مىدهد.
نخست مىفرمايد: «هنگامى كه به دشمن رسيديد يا او به سراغ شما آمد، لشكرگاه خود را در جلو تپهها يا دامنۀ كوهها يا كنار نهرها قرار دهيد تا سبب حفاظت و ايمنى شما گردد و بهتر بتوانيد از پيش رو به دفاع بپردازيد»؛ (فَإِذَا نَزَلْتُمْ بِعَدُوٍّ أَوْ نَزَلَ بِكُمْ فَلْيَكُنْ مُعَسْكَرُكُمْ فِي قُبُلِ الْأَشْرَافِ ، أَوْ سِفَاحِ الْجِبَالِ، أَوْ أَثْنَاءِ الْأَنْهَارِ، كَيْمَا يَكُونَ لَكُمْ رِدْءاً وَ دُونَكُمْ مَرَدّاً). امام عليه السلام هدف از اين دستور را بيان فرموده؛ زيرا هنگامى كه لشكر در كنار بلندىها يا دامنۀ كوه يا كنار نهر باشد، اين احتمال كه دشمن لشكر را دور بزند و از عقب حمله كند و يا لشكر را به محاصره در آورد بسيار ضعيف خواهد بود. امام عليه السلام در بيان دليل اين دستور به دو نكته اشاره مىكند؛ نخست اينكه اين گونه موضعگيرى به شما كمك مىكند و ديگر اينكه مانع حملۀ دشمن است. مفهوم جملۀ دوم روشن است، زيرا دشمن در چنين شرايطى نمىتواند از پشت سر حمله كند و مفهوم جملۀ اوّل ممكن است اين باشد كه اگر لشكرگاه در دامنۀ شيبدارى باشد، حركت به سوى دشمن آسانتر است و حركت دشمن به سوى لشكر اسلام سختتر، البته اين سخن تنها در مورد دامنۀ كوهها و تپهها صادق است.
💭 اين احتمال نيز در معناى «مردّ» وجود دارد كه منظور از «مردّ» محل بازگشت بوده باشد يعنى هر گاه گروهى از شما بخواهند ساعتى عقب نشينى كرده و استراحت كنند و آمادۀ حملۀ مجدّد شوند، دامنۀ كوهها و مانند آن محل بازگشت خوبى براى آنان خواهد بود. اين نكته را نيز نبايد از نظر دور داشت كه چنين موضعى فايدۀ سومى نيز دارد و آن اينكه افراد بزدل و ترسو از لشكر خودى كمتر مىتوانند فرار كنند، زيرا پشت سر مانعى وجود دارد.