eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.4هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
46 ویدیو
261 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
⏮ موضوع: دستیابی به با بهره گیری از اصول حاکم بر فقه نظام ساز. 👤 آیت‌ الله محمدحسین ملک زاده 🔶 قسمت 🗓 زمان: دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ 🕌 مکان: قم، موسسه عالی حوزوی امام رضا (ع) http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ بازاندیشی در نسبتِ میان حکم اولی، ثانوی و حکومی 🔶 و امتداد آن در ساحت و 🔹 بر اساس دیدگاه استاد محمد حسین 👤 ارائه‌: حجةالاسلام و المسلمین سید محمد سیدی فرد 🔹 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و صاحب تأليفات فقهی و اصولی؛ 👤 دبیر علمی: حجةالاسلام سید محمدرضا شهیم 🔹دانش‌آموخته درس خارج فقه و اصول و دانشجوی دکتری حقوق؛ 🗓 زمان: سه شنبه ۲۱ آذر، ساعت ۱۵ 🕌 مکان: قم، بلوار سمیه، بین کوچه ۲۸ و ۲۶، پلاک ۴۷۲ (مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) 💥 و ، لینک حضور مجازی: 🌐 https://gharar.ir/r/8c30380a http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
🔶 بخش #دوم 🔹 وسائل ـ با وجود چنین شرایطی شما خودتان چگونه با این نظریه آشنا شدید؟ 👤 سابقاً به صورت
✅ گفتگوی پایگاه تخصصی فقه حکومتی با استاد ملک زاده 🔶 بخش 🔹 وسائل: به نظر شما چرا جا دارد حوزه‌های علمیه و مراکز و مجامع علمی توجه ویژه‌ای به این نظریه داشته باشند و در دروس خارج به طرح و بررسی آن بپردازند؟ 👤 از آنجا که پیشتر در جلسات متعدد و به صورت شفاهی مطالب زیادی درباره خطابات قانونیه گفته‌ام و پس از این نیز به حول و قوۀ الهی، در نشستی علمی [در تاریخ شنبه 18 اسفند 1397]، به تفصیل به تبیین و بررسی آن خواهم پرداخت، فلذا در این مقام و در پاسخ به این پرسش، به جای پرداختن به درون‌مایه و مفاد این نظریه و ابعاد و جوانب مختلف آن و ثمرات فقهی و اصولی که بر آن مترتّب می‌شود، می‌خواهم از زاویه دیگری به موضوع بپردازم و درخور عنایت ویژه بودنِ این نظریه به وسیله اساتید، فضلا، طلاب و مراکز و مجامع حوزوی را از بُعد دیگری مورد تأکید قرار دهم. همان‌گونه که می‌دانید شهرت اصلی و خاصّ امام راحل در حوزه علمیه قم، از نظر علمی، افزون بر جنبه فلسفی، به قدرت و تفوّق ایشان در عرصه علم اصول بوده است. ایشان با حدّت ذهنی، قوّت عقلی و نبوغ علمیِ چشمگیری که داشت، پس از گذشت مدت کوتاهی از تدریس خارج اصول، به تعبیر برخی از تلامذه‌اش، در حوزه قم طوفانی به پا می‌کند و تمام توجه‌ها را به سوی خود جلب می‌نماید و عموم طلاب قویّ و فاضل در درس ایشان حاضر می‌شوند. و در زمانی که شمار طلاب قم، همچون نجف، آن چنان زیاد نبوده است و احیاناً شخصیت‌های بزرگی در سطح مرجعیت، در قم و نجف، دروس خارجشان با کم‌تر از ده نفر شاگرد برگزار می‌شده، تعداد شاگردان درس امام در قم حدود پانصد نفر بوده است. این عدد علاوه بر آنکه در خاطرات طلاب آن دوره، از جمله والد اینجانب، آمده، در گزارش ساواک از وضعیت حوزه علمیه قم نیز ذکر شده است. همچنین بنابر گزارش ساواک، درس امام، فقهاً و اصولاً، در زمان حیات مرحوم آیت الله بروجردی (ره)، از نظر استقبال طلاب و فضلا و کثرت جمعیت، پس از درس آیت الله بروجردی و در رتبه دوم قرار می‌گیرد و بعد از رحلت آیت الله بروجردی، به مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین درس خارج در حوزه قم بدل می‌شود. و این در حالی است که هم‌زمان با ایشان بزرگان زیادی که همه با نام و سابقه علمی و مرجعیت آنها آشنا هستیم و بسیاری از آنها به مراتب از امام مسن‌تر و پرسابقه‌تر بوده‌اند در قم حضور داشته و به تدریس خارج فقه و اصول مشغول بوده‌اند. روشن است که این استقبال پرشور و حضور کمّی و کیفی طلاب و فضلا در درس امام خمینی (ره) بسیار پر معنا و حاکی از فضل و برتری این درس بر سایر دروس خارج در حوزه علمیه قم بوده است. قوّت اصولیِ مرحوم امام – در عین برخورداری از جایگاه رفیع فقهی – در حدّی بوده است که وقتی شاگردان و آشنایان امام، که بعضی از آنها از اساتید و علما هستند، می‌خواهند به جلوه‌ای از تواضع و نیز رعایت پاره‌ای ملاحظات به وسیله ایشان اشاره کنند، می‌گویند حضرت امام در نجف اشرف به جای آنکه به تدریس خارج اصول بپردازد و توان علمی و برتری غیر قابل انکار خود را به رخ اهالی حوزه نجف بکشد، به تدریس خارج فقه پرداخت، آن هم دو سال پس از اقامت در نجف و پس از آنکه سر و صداها و جار و جنجال‌های اولیه خوابید، و به اصطلاح، آب‌ها از آسیاب افتاد! حال چنین نابغه و عالم بزرگی در دانش‌ها و معارف مختلف اسلامی، به خصوص در علم اصول، دست به نظریه‌پردازی زده و یکی از مهم‌ترین نظریات اصولی خویش را در قالب نظریه یا اَبَر نظریه‌ای با عنوان «خطابات قانونیه» عرضه کرده است؛ نظریه‌ای که به تعبیر آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی، بارقه‌ای ملکوتی بوده است که از سوی خداوند به حضرت امام الهام شده است. با این اوصاف، آیا جا ندارد که این نظریه در همه دروس خارج اصول در همه حوزه‌های علمیه، و دست کم در حوزه قم که مرکز نظریه‌پردازی، درس و قیام امام و محل تولد و ارائه این نظریه بوده است مطرح گردد و به وسیله اَعلام و اعاظم به بحث و بررسی گذاشته شود؟ آیا این بی‌توجهی و غفلت نسبت به آراء و افکار رهبر کبیر انقلاب، جفایی نابخشودنی به امامی که حقّ حیات بر همه ما و بر حوزه‌های علمیه در دوران معاصر دارد به حساب نمی‌آید؟ و آیا مجتهدی که موظّف به استفراغ وُسع است، برای داشتن حجّت شرعی، خود را محتاج اطلاع از این نظریه و بررسی آن نمی‌بیند؟ 🔹 وسائل: اگر کسی بخواهد با استفاده از منابع دست اول به مطالعه درباره خطابات قانونیه بپردازد چه آثاری را پیشنهاد می‌کنید؟
👤 اگر منظورتان از منابع دست اول، کتاب‌هایی به قلم امام خمینی یا تقریر دروس خارج اصول ایشان باشد، کتاب أنوار الهدایه، به قلم مرحوم امام، جلد دوم، از صفحه 214 به بعد، کتاب مناهج الوصول إلی علم الأصول، باز هم به قلم مرحوم امام، جلد دوم، تقریباً از صفحه 23 تا 30 و کتاب تهذیب الأصول، تقریرات درس امام به قلم آیت الله سبحانی، جلد اول، از حدود صفحه 430 تا 440 برای مطالعه مناسب هستند. البته از آنجا که آیت الله سبحانی نیز در درس خارج اصول خویش به این نظریه پرداخته است در تقریرات دروس ایشان هم، از جمله کتاب المحصول فی علم الأصول، جلد سوم، از صفحه 491 تا چند صفحه بعد، خطابات قانونیه مطرح شده است. ایشان پس از سه صفحه بحث در ذیل عنوان «التنبیه الثانی: فی خروج بعض الأطراف عن محلّ الإبتلاء» می‌فرماید: «الثالث: ما أفاده سیدنا الأستاذ – دام ظلّه – : و هو التفریق بین الخطابات الشخصیّة و الخطابات التشریعیّة القانونیّة ...» و از اینجا باب گفتگو درباره خطابات قانونیه را می‌گشاید. البته در قسمت‌های دیگر نیز به تناسب به مفاد این نظریه اشاره دارد. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #نشست_علمی ⏪ بازاندیشی در نسبتِ میان حکم اولی، ثانوی و حکومی 🔶 و امتداد آن در ساحت #اجتماع و #حک
🔊 🔊 ✅ 🗓 زمان: ، ساعت ۱۵ 🕌 مکان: قم، بلوار سمیه، بین کوچه ۲۸ و ۲۶، پلاک ۴۷۲ (مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) 💥 و ، لینک حضور مجازی: 🌐 https://gharar.ir/r/8c30380a
اجتهادی آیت الله در 🔶 مقاصد الشریعه و 🔹 جلسه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: زمستان ۹۷ 🕌 مکان: قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 💥 برگزار کننده: مرکز تخصصی http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
و ممیّزات تفقه 🔹 جلسه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۱۰ مرداد ۹۹ 🕌 مکان: قم، موسسه فتوح اندیشه 💥 برگزار کننده: موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ گزارش نشست علمی «بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت» 💠 این نشست علمی به همت مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا و با همکاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و شبکه اجتهاد در روز سه‌شنبه 21 آذر ماه با ارائۀ استاد سیدمحمد سیدی فرد، بر اساس دیدگاه آیت الله محمدحسین ملک‌زاده برگزار شد. 🔸 در این نشست ابتدا حجت الاسلام محمدرضا شهیم دبیر علمی جلسه، به معرفی سخنران و طرح موضوع پرداختند و در ادامه استاد سید فرد عناوین زیر را به تفصیل شرح دادند: 🔘 ارائه تقسیم مشهور و بیان عناوین ثانویه 🔘 تعریف و استدلال مشهور بر تقسیم احکام به اولی، ثانوی و حکومی 🔘 دیدگاه های مختلف در رابطه و نسبت حکم حکمی با حکم اولی و حکم ثانوی 🔘 استدلال مشهور بر تقسیم احکام به احکام اولیه و احکام ثانویه و احکام حکومیه 🔘 اشکال به این تقسیم و ارائۀ تحلیلی دقیق توسط استاد معظم 🔘 دیدگاه اول در باب حکم حکومی: حکم حکومی از احکام اولیه است. (که منسوب به برخی از کلمات امام خمینی است) 🔘 دیدگاه دوم: حکم حکومی در طول احکام اولیه و ثانویه است نه در عرض آن‌ها 🔘 دیدگاه سوم: حکم حکومی مستقل از احکام اولیه و ثانویه است و ربطی به آنها ندارد. 🔘 معیار تطبیق عناوین ثانوی در مقیاس جامعه 🔘 جایگاه مشورت در اصدار حکم حکومی 🔘 جایگاه مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شوراهای عالی به لحاظ شرعی 📝 متن کامل گزارش : B2n.ir/philoscience-592 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
🔶 حق این است که نظریه خطابات قانونیه یک نظریه بسیار بسیار بزرگ، مهم و تأثیرگذار است که در ابواب مختلف فقهی و اصولی می‎تواند اثر بگذارد. یکی از ملاک‎ها برای اینکه شخصی را در عرصه‎ای، بدانیم، این است که وی صاحب نظریاتی باشد که این نظریات دارای آثار بسیار زیادی در آن عرصه بوده و تغییر و تحولی در آن ساحت ایجاد کند. به خصوص اینکه خود آن شخص، آن‎قدر احاطه و تسلط بر آن عرصۀ علمی و معرفتی داشته باشد که بتواند آثار و پیامدهای نظریۀ خود را احصا کند و عملاً نشان دهد که التزام به این نظریه در این بخش‎های این ساحت علمی و حوزه معرفتی، دارای چه آثار و پیامدهایی است. 🔶 انصافا این ویژگی‎ها در نظریه خطابات قانونیه وجود دارد، یعنی اگر کسی بخواهد با استناد به برخی از نظریات مرحوم امام، ایشان را صاحب یک مکتب در عرصه فقه و اصول معرفی کند، بلا شک یکی از پایه‎های آن، باید نظریه خطابات قانونیه باشد. خطابات قانونیه چنین جایگاهی را دارد. 👤 آیت الله ملک زاده 💥 برگرفته از دوره سوم تدریس خارج اصول 🗓 زمان: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ 🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی، مدرس ۱۱۳ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #نشست_علمی ⏪ #روش_شناسی و ممیّزات تفقه #شهید_صدر 🔹 جلسه #یک 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۱۰ مرد
و ممیّزات تفقه 🔹 جلسه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۱۰ مرداد ۹۹ 🕌 مکان: قم، موسسه فتوح اندیشه 💥 برگزار کننده: موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #نکته_اصولی ⏮ #خطابات_قانونیه 🔶 حق این است که نظریه خطابات قانونیه یک نظریه بسیار بسیار بزرگ، مه
🔶 نکته دیگر اینکه، این نظریه می‎تواند بسیار راهگشا باشد. یعنی موارد متعددی از عویصات و مشکلاتی که در علم اصول با آن درگیر هستیم و پاسخش برایمان دشوار شده و نیازمند توجیهات مختلفی است تا بتوانیم از آن اشکالات عبور کنیم، با التزام به نظریه خطابات قانونیه، پاسخ داده می‎شود، لذا خطابات قانونیه، نظریه ارزشمندی است و همچنان که بنده از سال‎ها قبل، این را بارها تکرار کرده‎ام و در جلسات مختلف کتباً و شفاهاً به شکل‎های مختلف عرض کرده‌ام، جا دارد حوزه‎های علمیه به این نظریه اهمیت بدهند و در دروس ، مورد بررسی قرار بگیرد. لکن بررسی به این معنا نیست که حتما باید این نظریه را پذیرفت. 🔶 یکی از آقایان نقل می‎کرد که ما به مرحوم امام اشکال کردیم و گفتیم شما در درس‎تان همواره مطالبی را از محقق نائینی نقل می‎کنید و آن را به شدت نقد می‎کنید. آقا! اگر از محقق نائینی خوش‎تان نمی‎آید از کنار حرف‎های او مرور کرام داشته باشید و اینقدر با نظرات ایشان درگیر نشوید. مرحوم امام فرمودند اتفاقا چون من برای مرحوم نائینی ارزش قائلم و دیدگاه‎های او را مهم و قابل اعتنا می‎دانم، به اسم او اشاره می‎کنم و دیدگاه‎هایش را نقد می‎کنم. 🔶 در بحث‌های علمی، تعبّد در کار نیست و باید بحث کرد، «نحن ابناء الدلیل نمیل حیث یمیل»؛ به اصطلاح فارسی، ما نوکر دلیل هستیم. فلذا این جهت خیلی مهم است ما این نظریه و برخی از نظریات مهم مرحوم امام را طرح و بررسی کنیم. 👤 آیت الله ملک زاده 💥 برگرفته از دوره سوم تدریس خارج اصول 🗓 زمان: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #نشست_علمی ⏪ #روش_شناسی و ممیّزات تفقه #شهید_صدر 🔹 جلسه #دو 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۱۰ مرد
و ممیّزات تفقه 🔹 قسمت 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۱۰ مرداد ۹۹ 🕌 مکان: قم، موسسه فتوح اندیشه 💥 برگزار کننده: موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
📙📙📙 📚 کتاب «ما هو الاجتهاد؟» ✅ گسترده ‌ترین بررسی منتشر شده درباره اجتهاد و ابعاد و آفاق آن / ماهيّت ملكۀ اجتهاد و چگونگی تحصیل آن / قوّۀ قدسيّه در اجتهاد / اطلاق و تجزّؤ در اجتهاد / مبادی اجتهاد و مقدمات فقاهت / علم اصول و روش ‌ شناسی اجتهاد / ساختار کلان علم اصول الاستنباط و منهج الاجتهاد / اجتهاد مناسب برای تفقّه جامع در دين / اجتهاد و نظریه ‌ پردازیِ اسلامی / اجتهاد برای دستیابی به مفاهيم، قضايا، إنشاءات، روش ‌ها، اساليب و ساز و کارها / اجتهاد تمدنی / اجتهاد دفاعي و اجتهاد ابتدائي و ... 👤 مؤلف: محمد حسین ملك‌زاده 🏢 ناشر: دار الوفاء للثقافة و الإعلام – البحرين 💥 مرکز پخش در قم: چهارراه شهدا، فروشگاه بوستان کتاب http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #گعده_علمی عصر پنجشنبه‌ها 🔶 با حضور استاد #ملک_زاده ⏮ برنامه‌هایی که معمولا در این گعده به انجام
👤 آیت الله ملک زاده 🔶 آیا رجال، علم است؟ 🔶 بررسی قاعدۀ 🔹 الشيخ في العُدّة: "عرفوا بانّهم لایروون و لایرسلون الا عمّن یوثق به" 🗓 زمان: ١٦ آذر ۱۴۰۲ 🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک ۳۹ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
در 🔹 جلسه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ٢٧ مرداد ۹۹ 🕌 مکان: قم، موسسه فتوح اندیشه 💥 برگزار کننده: موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9