🔰 ابعاد اجتماعی ایمان
▪️قسمت نهم
◽️ بسیاری از آثاری که به عنوان ویژگیهای یک جامعه آرمانی مانند امید، مقاومت، ایستادگی بر باورها و تلاش برای رسیدن به اهداف مطرح میشود، با ایمان حاصل میشود.
یکی از این آثار، مقاومت و صبر اجتماعی است. براساس فرهنگ قرآنی، مومنین حقیقی آنهایی هستند که ایمانشان، آنها را به سمت جهاد با اموال و انفس برای خدا سوق میدهد.
▪️ خداوند در آیهای، به مومنین دستور میدهد که با اولیاء شیطان بجنگید.
▪️ درجای دیگری خداوند، برقراری مساجد و معابد را منوط به جهاد مومنان دانسته و جنگ برای خدا را نصرت خدا میداند.
🔸️ اینکه در جامعه امروز میبینیم عدهای میکوشند ایمان مردم را سست کنند، به این دلیل است که میخواهند در برابر ظالمان و مستکبران، مقاومتی صورت نگیرد و کسی برای دفاع از دین خدا اقدامی نکند.
🔸️ همانگونه که پس از رحلت پیامبر(ص)، افرادی سرپرست جامعه اسلامی شدند که منطق جهاد و مقاومت را در جامعه کمرنگ کردند تا اینکه با قیام اباعبدالله(ع) دوباره فرهنگ جهاد و شهادت و صبر و مقاومت اجتماعی، توسط آن حضرت احیا شد.
▫️ حضرت در وصیت نامه خود، هدف از قیامشان را اصلاح اجتماعی عنوان کردند و بر پایه ایمان ناب و قوی خود و یارانشان توانستند این حرکت اجتماعی را به احسن وجه، رقم بزنند و پس از شهادت حضرت، متاثر از قیام ایشان، قیامهای پیدرپی ازجمله قیام توابین، قیام مختار، قیام شهید فخ و...به وقوع پیوست تا اینکه پس ازحدود صد سال، حکومت بنیامیه در هم پیچیده شد.
ادامه در متن بعد👇
🔹️ در عصر حاضر نیز انقلاب اسلامی ما یکی از ثمرات خون اباعبدالله(ع) است و تمام آنچه اکنون در کل منطقه و بلکه جهان، به نام مقاومت شکل گرفته، بر اساس همین منطق قرآنی و برگرفته از سیره سیدالشهدا است. در تاریخ، اثر ایمان بر جریانات اجتماعی را به وضوح میتوان مشاهده کرد.
#استاد_یزدان_پناه
#ابعاد_اجتماعی_ایمان
🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 نشست علمی عیار نقد
بررسی و پاسخ به شبهات درباره آراء علامه ذوالفنون حسن زاده آملی ره
🔷 با حضور اساتید محترم:
🔸حضرت استاد حسن رمضانی
🔸حضرت استاد سید یدالله یزدانپناه
◽️دبیر علمی آقای مهدی مهدوی
🕑 روز چهارشنبه، ۱۰ آذر ۱۴۰۰_ ساعت ۱۴
مکان: شهر آمل، دانشکده علوم قرآنی، سالن اجتماعات
#علامه_حسن_زاده_آملی
@nasimehekmat
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰قسمت صد و سیزدهم 🔰
🌴 چون اعضا را در طهارت دخالت است در عبوديّت حق
🔹و از اين اعضا ظاهر شود آن
از اين درجهت تطهير آنها لازم شده است.
❇️پس از آن، چيزهايى كه از آنها ظاهر شود بيان فرمودند.
🔹 راه اعتبار و استفاده را براى اهلش باز نمودند.
🔹و اهل معارف را به اسرار آن آشنا فرمودند.
❇️به اين كه آنچه محل ظهور عبوديّت است،
در محضر مبارك حقّ بايد طاهر و پاكيزه باشد.
🔸 اعضاء و جوارح ظاهريّه، كه حظّ ناقصى از آن معانى دارند،
بىطهارت لايق مقام نيستند.
با آنكه خضوع از صفات وجه بالحقيقه نيست
و سؤال و رغبت و رهبت و تبتّل و استقبال هيچ يك از شئون اعضاى حسّيّه نيستند.
✅ولى چون اين اعضاء مظاهر آنها است، تطهير آنها لازم آمد.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 احساس حضور
تا انسان به حال حضور وجودی در پیشگاه حق میرسد، حس میکند نور وجود حق به او میتابد؛ یعنی با اقبال ما، خدا هم اقبال میکند و همین که نور حق میتابد، گرمای حضور حق احساس میشود.
#استاد_یزدان_پناه
#اسرار_الصلاه
🗂جلسه ۶۷
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
💠 توحید ما به الاختصاص انسان است که می تواند معرفت پیدا کند به ذات اقدس اله
✅و این نصیب موجودات دیگر نیست لذا همین هم هست که موجودات دیگر همه در خدمت انسان هستند و انسان در خدمت هیچ کس نیست
🔆 یعنی همه موجودات زمین و آسمان و ملائک زمینی و ملائک آسمانی همه در خدمت انسان هستند «فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ» (ص۷۳)
✅ کل ملائک آسمانی و زمینی ساجد شدند یعنی خاضع اند و در خدمت انسان هستند به خاطر این که انسان می تواند یک امانتی را دارا باشد. آن امانت اهمیت دارد.
✅ آن هایی هم که خاضع اند در مقابل آن امانت است.
✅ امانت هم عبارت از معرفت خداوند تبارک و تعالی است.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت صد و سی و نهم🔰
🔹گاهی انسان به اندازهای غرق این بدن و دنیا میشود که فکر میکند غیر از اینها خبری نیست.
ولی روزِ قیامت با آن صیحهای که کشیده میشود، آن "زجرة واحدة "ای که میآید،
کلِّ هستی را نه فقط انسان از این نشئه به نشئۀ بالاتر میبرند.
◀️ آنجا پوست میاندازیم و حقیقت خود را میبینیم. پوست انداختن یعنی از بدن در آمدن.
"إذا وقعت الواقعة"
⬅️ روز قیامت به تعبیرِ قرآن به عنوان واقعه بزرگ سنگین ازش یاد میشود.
تا روز قیامت شد، "یوم تُبلی السرائر" میشود، سریره بالا میآید. آن چه پنهان بود الان آشکار می شود.
❓اگر به کسی بگویند تو اینجا هستی این گناه را کردی، چه تاثیرِ منفی ای بر تو میگذارد؟ چگونه در عذاب هستی؟ چگونه گناه تو را خفه میکند؟
◀️می گوید هیچ خبری نیست که!
کسی که در بدن است احساس نمیکند خفه میشود، ولی در عالم بالا میبیند این گناه خفهاش کرده است.
✅ تازه می فهمد این نماز، روزه، اعمال خیر و... چقدر به دردش می خورد.
خبر نداشتیم چون غرقِ دنیا بودیم ولی تا پوست اندازی میشود، تازه انسان خود خالصش را میبیند.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شکوفایی جان
انسان گاهی آنقدر در جزییات غرق میشود که اصل را فراموش میکند.
⚠️این جفاست به جان
❌حقیقت جان از سنخ جزیی نیست
🕊از سنخ آن عالم است.
🌱اگر میخواهی جان را شکوفا کنی، باید از جزییات دست بکشی.
🌑 یکی از مصادیق جزییات، خبر گرفتن از چیزهایی است که سودی برای ما ندارد و فقط حس کنجکاوی را ارضا میکند.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی ارتحال آیت الله سید رضی شیرازی
رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی را تسلیت گفتند.
متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی رحمة الله علیه را که از احفاد پرچمدار کبیر اسلام و تشیع و مرجعِ استعمارستیز قرن چهاردهم هجری مرحوم میرزای شیرازی بزرگ بودند، به حوزه ی علمیه تهران و شاگردان و ارادتمندان ایشان و بیت رفیع شیرازی و بویژه به خاندان مکرّم و بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می نمایم.
سید علی خامنه ای
۱۱ آذر ۱۴۰۰
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#گام_های_سلوک
🔰 معرفینامه علامه طباطبایی
قسمت اول
پاسخ نامه ايست كه بيوگرافى حضرت استاد علامه طباطبائى را در زمان حياتش از من خواسته اند:
✨بسم الله الرحمن الرحيم
اقرأ باسم ربك الذى خلق
خلق الانسان من علق
اقرأ و ربك الاكرم
الذى علم بالقلم
علم الانسان ما لم يعلم
✨و
آتيناه الحكمة و فصل الخطاب
🌱 آثار هركس نمودار دارائى اوست.
🌳 بهترين معرف آن جناب از سير و سلوك انسانى و آثار علمى، تدريس و تأليف او است.
🔹افاضل حوزه علميه قم كه شاغل كرسى تدريس اصول معارف حقه جعفريهاند از تلامذه اويند.
1⃣ تفسیر قرآن به قرآن:
و تفسير عظيم الشأن «الميزان» كه عالم علم را
مايه فخر و مباهات است يكى از آثار نفيس قلمى و أم الكتاب مؤلفات اوست.
امام الكل فى الكل اميرالمؤمنين على عليه السلام در وصف قرآن فرمود:
✨ «كتاب الله ينطق بعضه ببعض و يشهد بعضه
على بعض.»
ادامه دارد...
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
#معرفی_نامه_علامه_طباطبایی_ره
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#رابعه_دختر_اسماعیل
🔹اگر چنانچه حالی برای او پيش میآمد، اهل بهشت را میديد و میگفت:
«رأيت أهل الجنّة يذهبون ويجيئون و ربّما رأيت حورالعين يستترن منّي بأكمامهنّ»
همان طوری كه گاهی مردان به جايی میرسند كه خود را از ائمه عليهم السلام مستور میدارند.
✅ زنان بهشتی از حوریها بالاترند و اين پايگاه واقعی زن است.
و اگر كسی توهم كند كه بعضی محدوديتهای اجرايی نمیگذارد كه زن به اين پايگاههای عميق برسد، اين توهمی بيهوده است.
🔹نام هايی كه برده شد نمونهای از سالكان واصل بود تا روشن شود كه راه برای زن و مرد يكسان باز است و هيچ فرقی در جهت سير كمالات بين آنها نيست.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد اجتماعی اسلام
🔰قسمت هفتاد و یکم🔰
در تمدن عصر حاضر از آنجا كه پايه و اساس احكام قانون:
✔️بهره مندى از ماديات است.
نتيجه اينگونه تفكر آن شد كه:
🔺مردم در امر معارف اصلى و دينى آزاد شدند🔻
يعنى در اينكه:
✔️ معتقد به چه عقايدى باشند❓
✔️و آيا به لوازم آن عقايد ملتزم باشند يا نه❓
✔️و نيز در امر اخلاق
✔️و هر چيزى كه قانون درباره اش نظرى نداده آزاد باشند.
🔸و معناى حريت و آزادى هم در تمدن عصر ما همين شده است كه:
🌀 مردم در غير آنچه از ناحيه قانون محدود شدند آزادند، هر اراده اى كه خواستند بكنند و هر عملى كه خواستند انجام دهند.🌀
🚫به خلاف انسان كه چون:
✔️ قانونش را (به بيانى كه گذشت) بر اساس توحيد بنا نهاده.
و در مرحله بعد:
✔️ اخلاق فاضله را نيز پايه قانونش قرار داده
و آن گاه متعرض تمامى اعمال بشر (چه فردی اش و چه اجتماعيش) شده و براى همه آنها حكم جعل كرده
و در نتيجه⬅️
🔴 هيچ چيزى كه با انسان ارتباط پيدا كند و يا انسان با آن ارتباط داشته باشد نمانده،
مگر آنكه شرع اسلام در آن جاى پايى دارد🔴
در نتيجه ⬅️
🔵در اسلام جايى و مجالى براى حريت به معناى امروزيش نيست.🔵
📚 ترجمه المیزان. جلد ۴. صفحه ۱۸۴
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان
▫️قسمت دهم
🔺 یکی دیگر از آثار اجتماعی ایمان، امید اجتماعی است.
⚠️در جوامعی که این امید اجتماعی وجود ندارد، با بروز پارهای از مشکلات، مردم احساس میکنند که به بن بست رسیدهاند و هیچ راه نجاتی برایشان نیست.
🌱 اما در جامعه ایمانی، هرقدر هم که مشکلات زیاد باشد، به دلیل وجود فرهنگ امید در اجتماع، هیچگاه افراد احساس ناامیدی و شکست نمیکنند.
✔️ زیرا به این مطلب ایمان دارند که:
🔹 خداوند، قدرت مطلق و سرآمد عالم است.
🔹 و همه چیز به دست خداست.
🔹و همین حسن ظن به خدا، امید به آینده را در دلها زنده میکند.
🔶 از لحاظ فلسفه تاریخی نیز به اثبات رسیده است که حق، هیچگاه از بین رفتنی نیست، بلکه همانجایی که حق در نهایت ضعف و باطل در نهایت قوت است، همانجا نقطه شروع افول باطل است.
🌤 بنابراین مومن هیچگاه مایوس از حق نیست و این معنا در روایات ما به عنوان انتظار فرج بیان شده است و این انتظار گشایش، اگرچه یکی از بارزترین مصادیقش، انتظار فرج حضرت حجت(ع) است، اما یک امر عمومی است.
✅ مومن در هر کاری که وارد میشود، طبق وظیفه اش عمل میکند و نتیجه را به خداوند واگذار میکند و براساس حسن ظنی که به خداوند دارد، امید به گشایش دارد.
ادامه در پست بعدی👇
از همین روست که گفتهاند انتظار فرج، خود، عبادت است یا برترین عبادت است. زیرا منطق اصلیش همان حسن ظن به خدا و مایوس نبودن از رحمت خداست و اگر این امید و این حسن ظن، جزء فرهنگ عمومی جامعه شود، آن مدینه فاضله تشکیل میشود.
▫️البته این امید، مشروط به انجام وظایف، در حدی که مربوط به دایره عمل انسانها میشود، است و در این صورت، بقیه امر با خداست.
همانگونه که اباعبدالله(ع) نیز، وظیفه خود را تماماً به انجام رساند و خداوند نیز آنچنان اثر و نتیجه ای بر این قیام مترتب کرد.
🔸️لذا برخی ازجامعه شناسان غربی چنین گفتهاند که فرهنگ شیعه با دو بال توانسته است در طول تاریخ به پرواز خودادامه دهد و ازحرکت نایستد:
1️⃣ بال سرخ است که نشات گرفته از قیام سیدالشهداست.
2️⃣ بال سبز که در انتطار فرج حضرت حجت (ع) نمودار میشود.
البته باید به این دو بال، بال سومی هم اضافه کرد که آن، ولایت اهلبیت(ع) است که ایجاد وحدت و انسجام اجتماعی میکند و مرکز ثقل و نقطه کانونی شیعه است و در عصر غیبت نیز در قالب ولایت فقیه متبلور میشود.
#استاد_یزدان_پناه
#ابعاد_اجتماعی_ایمان
🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰 قسمت صد و چهاردهم 🔰
🌴 تطهیر قلب که
🔻محل حقيقى عبوديّت
🔻و مركز واقعى اين معانى است
❇️ تطهيرش لازمتر است.
🌴و بدون تطهير آن
🔸اگر با هفت دريا اعضاء صوريّه را شست و شو نمايند،
🔴تطهير نشود.
🔻و لياقت مقام پيدا نكند.
⚫️ بلكه شيطان را در آن تصرّف باشد و از درگاه عزّت مطرود گردد.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 موج و دریا
🕊با توجّه قلبی، انسان به محضر حضرت حق بار مییابد.
🌊 درست مانند موج. موج همین که به دریا توجه میکند، به حسب آن قرب وریدی و بیفاصلگی با دریا، به دریا وصل میشود.
🕊 انسان نیز از حضرت حق جدا نیست، فقط کافیست توجه قلبی داشته باشد تا در محضر حاضر شود.
#استاد_یزدان_پناه
#اسرار_الصلاه
🗂 جلسه ۶۷
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#تمدن_نوين_اسلامی
قسمت سی و ششم
🇮🇷 در كتب حدیثی اصیل و مهم ما ابوابی وجود دارد به نام «كتابالعشرة»؛ كتابالعشرة درباره سبک زندگی است. در خود قرآن كریم آیات فراوانی وجود دارد كه ناظر به سبک زندگی است.
🇮🇷میشود این بخش را به منزله بخش نرمافزاری تمدن به حساب آورد؛ و آن بخش اول را، بخشهای سختافزاری به حساب آورد.
🇮🇷اگر ما در این بخشی كه متن زندگی است، پیشرفت نكنیم:
✖️همه پیشرفتهائی كه در بخش اول كردیم، نمیتواند ما را رستگار كند؛
✖️نمیتواند به ما امنیت و آرامش روانی ببخشد.
⚠️همچنان كه میبینید در دنیای غرب نتوانسته است. در آنجا:
▪️افسردگی هست.
▪️ناامیدی هست.
▪️از درون به هم ریختن هست.
▪️عدم امنیت انسانها در اجتماع و در خانواده هست.
▪️بیهدفی و پوچی هست.
✅ با اینكه:
➖ ثروت هست.
➖بمب اتم هست.
➖ پیشرفتهای گوناگون علمی هست.
➖قدرت نظامی هم هست.
اصل قضیه این است كه⬅️
♦️🔸ما بتوانیم متن زندگی _ این بخش اصلی تمدن را _اصلاح كنیم. 🔸♦️
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی!
همنشین از همنشین، رنگ میگیرد.
خوشا آن که با تو همنشین است!
«صبغة الله و من احسن من الله صبغة»
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
🔆 "عَنِ اللّهِ جَلّ وَ عزَّ أنَّهُ قالَ: كُلُّ أمرٍ ذى بالٍ لَا يُذكَر فيهِ بِسمِ اللّهِ فَهُوَ أَبْتَرُ" (از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم اللّه ذكر نشود ناقص است. (بحارالأنوار، ج ۷۶)
✅ هر کاری که ابتدای اسمی نداشته باشد و بسم الله الرحمن الرحیم گفته نشود ابتر است.
✅ ابتر بودن به این معناست که آن چیز یا کار دیگر آدم نمی سازد و شیطان می سازد
⬅️ یعنی اگر می خواهیم آدم شویم کار باید توحیداً انجام شود.
✅ لذا دیدنی ها و شنیدنی ها و خوردنی ها همه باید از ناحیه فرمان خداوند، از ناحیه پیغمبر اکرم، از آن کوثر باید رد شود. ⬅️ اگر واردات ما از این ناحیه رد شد آدم می سازد.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت صد و چهلم🔰
🔹برخی از عرفا همین جا خلع بدن میکنند.
میبینند بدنشان آنجا افتاده است اما خودش این جاست؛ و می توانند بفهمند، بدن غیر از روح و جان است.
✅ به اندازه قدرتی که دارند چیزهایی را میبینند و می فهمند.
❓خلع بدن عمومی چه زمانی صورت می گیرد؟
1⃣مرگ
2⃣قیامت
🔹مرگ مرحله اوّل و قیامتِ صغری است؛
🔹قیامت کبری، اوضاع به هم میریزد و تمامِ نسبتهای ظاهری دنیوی که احساس میکردیم خیلی مهم است، تغییر میکند.
"فلا أنساب بینهم"
اصلاً مثل اینکه اینها همه بیخود بود.
❌(نکته: ما نمیگوییم این ها بیخود است ولی در مرحله قیامت دیگر به کار نمیآید.)
نسبت هایی که احساس می کنیم مثل:
◀️من
◀️ مادرم
◀️پدرم
◀️فرزندم
◀️همسرم
این ها همه به هم می ریزد.
🔸 در دنیا خیلی جدّی است و تمام زندگی و تعاملات دنیویِ ما با این هاست.
✔️ البته آنجا کسانی میتوانند با هم باشند که زوج حقیقی بشوند. آن هایی که زندگی را براساس ایمان چیدهاند، آنجا هم با هم میتوانند باشند.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 دلمشغولی عارف
ابن سینا میگوید العارف لا یعنیه التجسس والتحسس؛
عارف به دنبال جستجو و خبر گیری از دیگران نیست چون فقط مشغول خداست.
#استاد_یزدان_پناه
#اوصاف_الاشراف
🗂 جلسه ۱
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 جایگاه بانوان
🔷 زینب کبری (سلاماللّه علیها) توانست به همهی تاریخ و همهی جهان ظرفیّت روحی و عقلی عظیمِ جنس زن را نشان بدهد.
🔷زینب کبری (سلاماللّه علیها) دو نکته را نشان داد:
1⃣ اول اینکه زن میتواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمّل؛
♦️صبر در برابر شهادتها
♦️صبر در برابر اهانتها
♦️صبر در برابر مسئولیّت سنگین جمعآوری فرزندان یتیم و زنهای داغدار
♦️صبر در مسئلهی پرستاری از حضرت سجّاد (سلاماللّه علیه)
2⃣ دوم اینکه زن میتواند قلّهی بلندی باشد از خردمندی و تدبیر
▫️ راه انداختن جهاد تبیین و جهاد روایت:
زینب کبری کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند که منتهی شد به ساقط شدن حکومت اموی.
۱۴۰۰/۹/۲۱
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
# ابعاد اجتماعی اسلام
🔰قسمت هفتاد و دوم🔰
اسلام حريتى به بشر داده كه قابل قياس با حريت تمدن عصر حاضر نيست و آن آزادى از هر قيد و بند، جز عبوديت براى خداى سبحان است و اين هر چند در یک كلمه" حريت" خلاصه مى شود ولى معنايى وسيع دارد که
✔️ آيا اسلام بشر را آزاد كرده و تمدن غرب بشر را اسير هوا و هوسها نموده و يا به عكس است⁉️
✔️آيا آزادى واقعى آن است كه اسلام آورده، يا بى بند و بارى است كه تمدن حاضر آورده⁉️
🔺پس احكام اسلام هر چند كه حكم است و حكم، محدوديت است، ولى در حقيقت تمرين آزاد شدن از قيود ننگين حيوانی است🔻
گویا اسلام بشر را در بهره گيرى از رزق طيب، مزاياى زندگى و مباحات، آزاد گذاشته، اما اين شرط را هم كرده كه در همان طيبات افراط و يا تفريط نكنند و فرموده:
☘ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ ...☘
عجیب آن است كه بعضى مفسرين خواسته اند اثبات كنند كه در اسلام، عقيده آزاد است، و استدلال كرده اند به آيه شريفه:
☘لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ☘
در حالیکه توحيد اساس تمامى احكام اسلام است؛ چطور ممكن است كه:
🔹اسلام آزادى در عقيده را تشريع كرده باشد؟
و اگر آيه بالا بخواهد چنين چيزى را تشريع كند آيا تناقض صريح نخواهد بود؟
🔸قطعا تناقض است و آزادى در عقيده در اسلام مثل اين است كه دنياى متمدن امروز قوانين تشريع بكند و آن گاه در آخر اين يك قانون را هم اضافه كند كه:
🌀 مردم در عمل به اين قوانين آزادند.🌀
📚 ترجمه الميزان، ج4، ص: 184
# علامه طباطبایی
# تفسیر المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان
▫️ قسمت یازدهم
سومین مورد از آثار اجتماعی ایمان، مساله کنترل اجتماعی است که یکی از مباحث مهم جامعه شناسی میباشد.
❓جامعه شناسان در این اندیشه هستند که چگونه میتوان همه افراد را ملزم به رعایت اصول و ضوابط جامعه کرد تا جامعه استوار بماند؟
▪️آنها برای این منظور چند راهکار عنوان میکنند، یکی از آنها، قرار دادن کیفر و پاداش، در قبال اعمال مختلف است.
▪️ در قواعد اسلام نیز، نظام کیفر و جزای مخصوصی وضع شده است مانند قانون قصاص، دیه، حد و...که اجرای صحیح این مجازاتها، بازدارندگی عمومی در جامعه ایجاد میکند.
▪️اما روش دیگری که بسیاری از جامعه شناسان برای کنترل اجتماعی مطرح میکنند، فرهنگسازی است. به این صورت که حسن و قبح افعال، در فرهنگ عمومی جامعه نهادینه شود و اگر کسی خواست برخلاف این فرهنگ عمومی، رفتار کند با فشار اجتماعی از طرف جامعه مواجه شود که او را از انجام آن کار خلاف باز دارد.
🔹️ حال میگوییم در جامعه اسلامی، ایمان میتواند همین کارکرد اجتماعی را داشته باشد.
ایمان لوازمی دارد؛ از جمله مجموعه ای از اعتقادات مانند:
🔹 اعتقاد به معاد
🔸اعتقاد به اینکه همه در پیشگاه خداوند مسئول هستند
🔹 و...
◻️ و این اعتقادات براساس منطق تقوا، افراد را از ارتکاب اعمال خلاف بازمیدارد و اگر ایمان به شکل اجتماعی در جامعه بروز پیدا کند، این کنترل درونی فردی تبدیل میشود به کنترل اجتماعی، بدون نیاز به فشار اجتماعی از خارج.
🔺 هر قدر ایمان در جامعه قویتر گردد، این کنترل اجتماعی پررنگ تر میشود.
ادامه در پست بعد👇
🔹️از همین رو در روایات آمده است که در زمان ظهور حضرت مهدی(عج)، امنیت در عالیترین حد خود در جهان برقرار میگردد.
🔺 چون بروز ایمان در جامعه به عالیترین درجات خود میرسد.
#استاد_یزدان_پناه
#ابعاد_اجتماعی_ایمان
🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مولفه دوم حقیقت نماز:
🔰 به محضر حق بار یافتن
▫️قسمت اول
منظور از «در محضر بودن»، احساسِ در برِ حق قرار گرفتن و مواجهه وجودی با او داشتن است. این را میگویند به پیشگاه حق باریافتن.
🌱 اگر انسان در ابتدای راه، فکر در محضر حق بودن را داشته باشد، اشکال ندارد؛ ولی به تدریج باید با احساس وجودی، گرمای حضور حق را احساس کند.
🕊 احساس، از قلب برمیخیزد و آنچه باید رو به حق کُند، قلب است.
#استاد_یزدان_پناه
#اسرار_الصلاه
🗂 جلسه ۶۷
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰 قسمت صد و چهاردهم 🔰
🔹فصل پنجم :
« شمهاى از آداب وضو به حسب باطن و قلب»
✨امام رضا علیه السلام مىفرمايد:
🔸همانا امر شده است به وضوء
🔻تا آن كه بنده پاك باشد هنگامى كه مىايستد مقابل خداى جبّار.
🔻و وقت مناجات نمودن با حق و براى آن كه مطيع باشد در آنچه او را امر فرموده.
🔻و پاكيزه باشد از كثافات و نجاست.
🔸با آن كه در آن است فوائد ديگر از قبيل:
🔻 بر طرف شدن كسالت
🔻 رفع شدن چرت
🔻 پاكيزه شدن دل
❇️ براى ايستادن در مقابل خداى جبّار.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab