#طینت_پاک
🔰قسمت صد و هفتاد و چهارم🔰
🔹در سوره اعراف وقتی میخواهد جریان حضرت آدم را بگوید، به گونهای توضیح میدهد که علّامه طباطبایی از آن فهمیدهاند ⬇️
❌که فقط بحث حضرت آدم نیست؛
✅ در مورد جناب انسان است.
🔸"وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ ثُمَّ صَوَّرْناكُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ"
شما انسانها را خلق کردیم، شما را صورتگری کردیم.
سپس به ملائکه گفتیم که به آدم سجده کنند.
علّامه طباطبایی میگوید این تعبیرِ "کُم" که آورده است:
✅ شما انسانها (منظور است)
بعد از آن گفتیم که سجده کنید؛
🔸"ثمَّ"
یعنی حضرت آدم هم جزء انسانهاست.
❌ و این جریان مخصوص حضرت آدم نیست؛
مخصوص انسان است.
❓به چه شکل؟
به شکل قابلیّت.
قابلیتی که حضرت آدم، انبیاء و امامان معصوم در خودشان بالفعل میکنند.
✅یعنی این استعداد در انسان هست؛
در نوع و طبیعتِ انسانی.
🔸"عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها"،
❌این منحصر در حضرت آدم نیست، بلکه برای همه انسانهاست.
یعنی همۀ انسانها تحمّلِ کلّ اسماء را دارند.
ملائکه که جزءِ برترینهای عالم حساب میشوند،
❌میگویند ما همه اسما را نداریم
✅ ولی انسان می گوید همه اسما را دارم و میتوانم.
🔻و خداوند سبحان هم سرِّ خلافت انسان را همین قرار داده است که همه اسماء را دارد.🔺
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
🗂 جلسه بیست و پنجم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#گام_های_سلوک
🔹 جامعه بى عرفان، كالبد بى جان است.
🌱 عرفان اصيل اسلامى را:
✨منطق وحى -اعنى قرآن مجيد- حائز است.
✨و روايات صادره از وسائط فيض الهى كه اهل بيت عصمت و طهارتند به منزله مرتبه نازله قرآنند.
📚 صحف قويم عرفانى و كتب اصيل فلسفه و حكمت متعاليهاى كه از قلم اعلاى دانشمندان و انديشمندان بزرگ
اسلامى تدوين شدهاند، در حوزههاى علميه تدريس مىگردند و شناخته شدهاند.
🔹در تعليم معارف اسلامى بايد حوزهها و دانشگاههاى كشور را تقويت كرد.
🔹قرآن تبيان كلمات غير متناهى كتاب هستى و مبين حقايق اسماء غيبى و عينى است؛ تفسير جامع آن انسان كامل
است.
✔️بايد افراد اجتماع، رشد علمى تحصيل كنند تا تشبه به چنان انسان پيدا نمايند و تفسير كتبى به هر اندازه نوشته
شود باز جامع تر از آن هم متصور است .
البته بايد در راه تعالى تفسير كتبى هم بود .
🔹اميد است كه اجتماع فعلى ما به توفيق فهم تفسير مجمع و الميزان و تفاسير روائى و عرفانى اصيل از استادان زبان فهم، موفق شود.
در واقع صحف عرفانى، تفسير انفسى قرآن كريمند.
🔘 همه معارف اسلامى در حد كمال براى اكثر افراد اعم از درس خوانده و ناخوانده، ناشناخته مانده است.
محقق را
تأليفى گرانقدرتر از تصنيف كتاب انفسى نيست كه نفوس مستعده را احياء كند و از قوه به فعليت رساند و پس از آن تأليف تدوينى تا انعامش عام باشد و احسانش تام.
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 عقلانیت زن در قصص قرآنی
▪️ ملکه سبا
🔹 قسمت سوم
🔘 در قسمت قبل بیان شد که بلقیس پذیرفت نزد حضرت سلیمان برود. قبل از اين كه ملكه سبا به زيارت سليمان ـ سلام اللَّه عليه ـ مشرف بشود تخت ملكه را با پيشنهاد آن حضرت به حضورش آوردند.
✨ «قال الّذي عنده علم من الكتاب أنا آتيك به قبل أن يرتدّ اليك طرفك؛ كسی كه چيزی از علم كتاب نزدش بود گفت من آن را قبل از چشم به هم زدن شما يا در نزديك ترين فرصت، میآورم. نمل/۴۰»
وقتی اين بانو آمد سليمان ـ سلام اللَّه عليه ـ به عنوان آزمايش هوش، دستور فرمود تخت ملكه سبا را مختصری تغيير دهند تا ميزان هوش و توجه او را بيازمايد.
او هم گفت: «كأنّه هو؛ گويا اين تخت من است. نمل/۴۰»
و نگفت «انّه هو» که يعنی حتماً آن تخت من است.
⚪️ و سرانجام بعد از يك سلسله مناظره و مباحثه و محاوره و سؤال و جواب، بلقيس گفت:
✨ «ربّ انّي ظلمت نفسي وأسلمت مع سليمان للَّه ربّ العالمين؛ نمل/۴۴»
اگرچه آن خوی وثنيت و بت پرستی مانع بود كه زودتر بپذيرد:
«وصدّها ما كانت تعبد من دون اللَّه انّها كانت من قوم كافرين؛ نمل/۴۰»
يعنی اين خوی وثنيّت و صنميّتش صادّ بود و او را منصرف میكرد.
✔️ چون نفس بت پرستی، انصراف از طريق حق است، لذا میفرمايد اين بيراهه رفتن، او را از راه بازداشت ولی در عين حال، راه فطرت و انديشه و تصميم گيری به رويش گشوده بود.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت صد و یکم🔰
🌾اسلام تمام شوونش اجتماعی است🌾
گفتیم که نوع قوانین و دستورات و احکام مختلف است؛
🔹دليلش اين است كه مى بينيم:
وصف اجتماعيت را
✔️در بعضى از موارد بطور وجوب تشريع كرده
✔️و بعضى را بطور استحباب؛
چون گفتيم بطور وجوب ممكن نبوده (و چه بسا واجب كردنش باعث عسر و حرج مى شده
و اسلام آمده تا حرج و عسر را از هر جهت برطرف سازد)،
🔻مثلاً؛
🔺استحباب به جماعت خواندن نمازهاى يوميه را مستقيماً واجب نكرده ولی آن قدر سفارش بدان نموده و از ترك آن مذمت كرده كه بجاى آوردنش سنت شده،
🔺و بر مردم لازم دانسته كه بطور كلى سنت را اقامه كنند،
🔺مرحوم شيخ حر عاملى در وسائل كتاب الصلاة بابى دارد به عنوان باب كراهت ترك حضور جماعت.
🔺رسول خدا (ص) هم خودش درباره عده اى كه حضور در جماعت را ترك كرده بودند فرمود: چيزى نمانده كه درباره آن عده كه نماز در مسجد را رها كرده اند، دستور دهم هيزم به در خانه هايشان بريزند، و آتش بزنند تا خانه هايشان بسوزد.
🔸اين رويه كه درباره نماز در مسجد از رسول خدا (ص) مى بينيم رويه اى است كه در تمامى سنت هاى خود معمول داشته.
پس؛
📌حفظ سنت ایشان به هر وسيله اى كه ممكن باشد و به هر قيمتى كه تمام شود، بر مسلمين واجب شده است.
🔹اينها امورى است كه راه بحث در آنها راه استنباط فقهى است، نه راه تفسير.
بر فقيه است كه با استفاده از كتاب و سنت پيرامون آن بحث کند.
📚 ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۲۰۰.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده
🔹 قسمت سوم
▪️ الهی! عبادت بی معرفت، خرواری به خردلی
🌱 تحصیل علم داشته باشید. در کنار آن، به سلوک بپردازید.
🕊 ذائقهای که فلسفه صدرایی ایجاد میکند، انسان را به عرفان میکشاند.
🕊 سنت معقول، تشنگی و کمال ایجاد میکند.
🕊همه آنچه در درسهای معقول میخوانید، بهتدریج، تبدیل به ذکر روزانه میشود و برای سلوک راهگشا است.
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
#مکتب_سلوکی_علامه_حسن_زاده
🗂 جلسه ۳۴۶
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰 قسمت صد و بیستم
🔶 انسان سالک در جمیع احوال و از همه امور، حظوظ سلوکی خود را باید استفاده کند.
پس:
1⃣ چون حطام دنیا و لذائذ عالم ملک را رو به زوال و تغیّر دید؛
2⃣ و عواقب امر آن ها را فساد و افول دید؛
⬅️ به راحتی قلب از آنها اعراض کند و از اشتغال و جمع آنها قلب خود را فارغ کند و مستنکف شود از آنها، چنانچه از قذارات استنکاف کند.
✅ باطن عالم، طبیعت قذارات است و تعبیر کثافت و قذارات در نوم که بابی از مکاشفه است، دنیا و مال است و در مکاشفه علویه علیّه (علیه السلام) دنیا، جیفه و مردار است.
🔶مومن همانطور که:
➖از اثقال و فضولات طبیعت خود را فارغ (می)کند.
➖قلب را از تعلّق و اشتغال به آن مستریح (می)کند.
➖و ثقل حب دنیا و جاه را از دل بر(می)دارد.
➖و مدینه فاضله روحانیه را از آن فارغ و راحت (می)کند؛
⬅️ تفکر کند در اینکه اشتغال به دنیا نفس شریف را چگونه پس از چند ساعت ذلیل و خوار کند و او را محتاج به بدترین و فضیحترین حالات کند!
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
📚 آداب الصلاه| صفحه ۹۳
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم
🌱به همراه همان ابر که باران آورد
🌱مهربانی خدا در زد و مهمان آورد
🌱باز یک نامه بیواژه به کنعان آورد
🌱بوی پیراهنی از سوی خراسان آورد
🌱به سر شعر هوای غزلی زیبا زد
🌱دختر حضرت موسی به دل دریا زد
🌱چادرش دست نوازش به سر دشت کشید
🌱باز هم دفتر شعر من و باران شدید
🌱چه بگویم که بیابان به بیابان چه کشید
🌱من به وصف سفرش هیچ به ذهنم نرسید
🌱باور این سفر از درک من و ما دور است
🌱شاعرانه غزلی راهی «بیت النور» است
🌱آمد این گونه ولی هرچه که آمد نرسید
🌱عشق همواره به مقصود و به مقصد نرسید
🌱که اویس قرنی هم به محمد (ص) نرسید
🌱عاقبت حضرت معصومه (س) به مشهد نرسید
🌱آه بانو چه کشیدید نفس تازه کنید
🌱خسته از راه رسیدید نفس تازه کنید
🌱دل این شهر گرفته ست شما میدانید
🌱تشنه آمدن است و شما بارانید
🌱و کویر دل قم رحل و شما قرآنید
🌱به دل شعر من افتاده شما میمانید
🌱 قم کویر است کویری که تلاطم دارد
🌱چادرت را بتکان قصد تیمم دارد
#حضرت_معصومه سلاماللهعلیها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت صد و هفتاد و پنجم🔰
🔹کدام آینه تمام اسما و زیباییهای حضرت حق را نشان میدهد؟
❓ملائکه؟
❓این موجوداتی که در عالم ماده هستند؟
❓ یا انسان؟
✔️ آینه تمام نمای حق، انسان است.
❗️انسان این قابلیّت و توانایی و استعداد را دارد هرچند برخی از انسانها به قدری فرومایه میشوند که از حیوان هم پستتر میگردند.
که قرآن کریم از آنها تعبیر به "بل هم اضلّ" میفرماید.
✅خداوند در انسان همه اسمای صفاتی و فعلی را میبیند.
❓به بیان دیگر: آینه درخورِ پادشاهِ عالم، چه کسی هست؟
⬅️ قلب سالک
به همین دلیل در آیۀ امانت اینگونه آمده است⬇️
🔸 "إنّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً (احزاب/۷۲)
امانتی که خداوند بر آسمان ها و زمین عرضه کرد، نتوانستند تحمل کنند و انسان تحمل کرد ⬅️ آینه داریی حضرت حق است.
آینه داری حق به صورتی که بتواند همه اسماء حسنای حق را نشان دهد.
🔸"عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها" اشاره به این دارد ⬇️
❌چیزی که کلّ اسماء، را بخواهد جلوه بدهد، نداریم جز
✅ انسان.
و خاصیّتِ آینهداری برای انسان است.
بنابراین آیه میفرماید:
امانتِ آینهداری را به همه عرضه کردیم.
همه حریم گرفتند ولی
🔸"حملها الانسان"
✅انسان توانست تحمّل کند.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
🗂 جلسه بیست و پنجم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نامه خواندنی از حضرت علامه حسن زاده در معرفی خودشان
▪️قسمت اول
✉️ این بیانات جالب در پاسخ نامه شخصی است که از حضرت علامه حسن زاده آملی ره علیه است زندگی نامه ایشان را درخواست کرده بود.
🔹حضرت علامه با بیان دلنشینشان، زندگی خود را اینگونه توصیف مینمایند ⬇️
🌱بسم الله الرحمن الرحيم🌱
الحمدلله رب العالمين
با تحيت و سلام حضور مبارك جناب آقاى محمد باقر نجف زاده دامت بركاته الوافرة معروض مى دارد كه مرقومه
مبارك جنابعالى زيارت شده است. اظهار داشتيد كه كتابى در تراجم رجال علم تأليف مى فرماييد؛ الحمدلله كه موفقيد.
خداى متعال آثار وجودى حضرتعالى را بيشتر گرداند. قوله سبحانه: «انا لا نضيع أجر من أحسن عملا»
ارباب! ولى اين كمترين درباره خود چه بنگارد كه نه تأليفى شايان تعريف دارد و نه تصنيفى سزاوار تحسين. نه عقدهاى
را به بنان خود گشوده است و نه مشكلى را به بيان خود حل كرده است. نه اهل حل و عقد است و نه مرد رتق و
فتق. نه به مقامى واصل شده است و نه بهره اى از او حاصل.
گويى درباره وى گفته آمد:
🍂نه شكوفهاى، نه برگى، نه ثمر، نه سايه دارم
🍂همه حيرتم كه دهقان به چه كار كشت ما را
🥀 عمرش از خمسين بگذشت و خود هنوز از عقل هيولانى نگذشت.
مع ذلك بنا به فرموده ايزد تعالى: «و اذا حييتم
بتحية فحيوا بأحسن منها أوردوها» و به دستور ولى الله اعظم، امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق عليهما
السلام «رد جواب الكتاب واجب كوجوب رد السلام» اين چند جمله تحرير مى گردد...
ادامه دارد...
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 نامه خواندنی از حضرت علامه حسن زاده در معرفی خودشان ▪️قسمت اول ✉️ این بیانات جالب در پاسخ نامه ش
✔️ به توصیف علامه از خودشان توجه بفرمایید. به میزان خلوصشان که برای خود، هیچ نمیبینند.
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت صد و دوم🔰
🌾اسلام تمام شوونش اجتماعی است🌾
🔹آنچه از هر چيز مهمتر است اين است كه رشته بحث را به سوى ديگرى بكشيم، يعنى به سوى:
" اجتماعى بودن اسلام در معارف اساسی اش".
🔹 اما اجتماعى بودنش در تمامى قوانين عملى، (يعنى؛ دستورات عبادى و معاملى و سياسى و اخلاقى و معارف اصولى) كم و بيش روشن است.
🔹و در معارف اساسى اسلام مى بينيم كه مردم را به سوى دين فطرت دعوت مى كند، و ادعا مى كند كه اين دعوت حق صريح و روشن است، و هيچ ترديدى در آن نيست،
🔹و آيات قرآنى كه بيانگر اين معنا است آن قدر زياد است كه حاجتى به ايراد آنها نيست،
🔹و همين اولين قدم است به سوى ايجاد الفت و انس در بين مردم،
مردمى كه درجات فهمشان مختلف است،
چون همه آنها را به چيزى دعوت نموده كه اختلاف فهم ها و تقيدش به قيود اخلاق و غرائز در آن اثر ندارد، بلكه همه بر درستى آن اتفاق دارند، و آن اين است كه:
" حق بايد پيروى شود".
📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفه ۲۰۱.
# علامه_طباطبایی
# تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
برگ برنده ما.mp3
8.07M
🔰 برگ برنده ما
▫️حجاب، لبه جنگ تمدنی با غرب است.
▫️حجاب، پایه و آغاز است که اگر آن را برداریم ساختارها و مفاهیم اجتماعی گستردهای را از بین بردهایم.
▫️باید نشان دهیم که برداشتن حجاب چه عواقب سویی را به دنبال دارد و جامعه را تا به کجا میکشاند.
▫️حجاب برگ برنده ما در قبال دنیای غرب است ولی متاسفانه تبدیل به برگ بازندهاش کردهایم، یعنی تحلیل و تبیین از آن نداریم. در حالی که حجاب تعارض تمدنی ما با دنیای غرب است.
🏷 بیاناتی از استاد، آیتالله یزدانپناه پیرامون حوادث اخیر در کشور.
#حجاب
#استاد_یزدان_پناه
💢 نفحات را در فضای مجازی دنبال کنید؛
https://eitaa.com/nafahat_eri