eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
80 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت صد و چهلم🔰 مقصد پنجم: در بعضی آداب استقبال فصل اول: سرّ جملی استقبال 🔶 بدانکه ظاهر استقبال متقوّم بر دو امر است: 1⃣ یکی مقدّمی، و آن صرف وجه ظاهر است از جمیع جهات متشتّته. 2⃣ دیگر نفسی، و آن صورتِ استقبال به وجه است به کعبه که امّ القری و مرکز بسط ارض است. ✅ و این صورت(صورت استقبال به وجه) راباطنی و باطن را سرّی بلکه اسراری است. 💠 صاحبان اسرار غیبیّه: 🔹باطن روح را از جهات متشتّته کثراتِ غیب و شهادت، منصرف کنند؛ 🔹و وجهه سرّ و روح را احدیّ التعلّق کنند؛ 🔹و جمیع کثرات را فانی در سرّ احدیّت جمع نمایند؛ ✳️ و این سرِّ روحی در قلب که تنزّل کرد⬅️ 🔸حق به ظهور اسم اعظم که مقام جمع اسمائی است در قلب ظهور کند؛ 🔸و کثرات اسمائی در اسم اعظم فانی و مضمحل گردد؛ 🔸و وجهه قلب در این مقام به حضرت اسم اعظم شود؛ ✳️ و(این سرّ روحی) از باطنِ قلب که به ظاهرِ مُلک ظهور نمود: 🔅نقشه افناء غیر، انصراف از شرق و غرب عالمِ مُلک است؛ 🔅و نقشه توجّه به حضرت جمع، توجّه به مرکز بسط ارض که ید الله است در ارض می باشد. 📚آداب الصلواه| صفحه ۱۲۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 نشست علمی پژوهشی پیرامون: 📍 تاثیر اندیشه های بنیادین در سبک زندگی نوین 🎙 با حضور ارزشمند: استاد گرامی حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی 📆 این نشست در تاریخ: ۱۴۰۲/۳/۸ همزمان با ایام میلاد عالم آل محمد امام رضا علیه السلام برگزار گردید. 🏷لازم به ذکر است این جلسه، دومین نشست در خصوص این موضوع است. در نشست اول، تاثیر اندیشه های بنیادین غربی بر سبک زندگی و در نشست جاری، تاثیر اندیشه های اسلامی موضوع بحث بود. ________ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و نود و ششم🔰 🔹 در ابتدا راه سلوک، سخت نگیرید. آنچه در قسمت های قبل بیان شد، قرار است در آخرِ راه حاصل شود. ❌قرار نیست همین الان از خودمان توقعِ آن آخر راه را داشته باشیم. ✅این راه باید طی بشود. ولی آهسته آهسته. بله! خدا شاید تفضّل کند و آن نهایت را به کسی بدهد. ✅آن تفضّل خداست. ❓ولی رسمِ عادی چیست؟ این است که انسان باید حوصله کند و تدریج را مدنظر قرار دهد. ☑️مثلا دوزاده سال درس می خوانید، تازه به لبۀ دانشگاه می رسید، یعنی هنوز هیچی نشده است. ⬅️ نه کارشناسی اش ⬅️ نه کارشناسی ارشدش هنوز هیچ چیز نیست. ⬅️ دکترایش هم بعضی مواقع هنوز هیچی نیست. در حالی که رعایت های سلوکی با تمام جانِ ما درگیر می‌شود و آیندۀ ماست، این خوب است که آدم وقت بگذارد. اصلاً بگوید پانصد سال هم باشد، همین را ادامه می دهم. آمده ام: ⬅️نفسم را رام کنم، ⬅️به خدایم نزدیک بشوم، ⬅️بندگی کنم، ⬅️آمده ام به جایی برسم مثل حجج الهی عمل کنم؛ ✅ و احتیاج دارد به وقت گذاشتن، حوصله کردن. برخی اینجوری می گویند: من هر چه نماز می خوانم حضور قلب ندارم! خب، اشکالی ندارد. ✅اتّفاقاً همین را متوجّه شدی، خوب است. آقایان توصیّه شان این است، نماز می‌خواهی بخوانی، فقط این یک لحظه بتوانید، یک "ای خدایی" بگویی و نماز را شروع کنی و الله اکبر بگویی، ✅برای اوّل کار کافی است. ❌سخت نباید گرفت. 📚جلسه بیست و هشتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💠 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند : ✨ دوره مجـازی (مقدماتی) «ویژه خـواهران» ✅ با هدف نشر و گفتمان سازی اندیشه اسلامی و انقلابی، با محوریت مکتب امام خمینی (ره) 🔻بخش هایی از دوره: _ آشنایی با حقیقت انقلاب و نظام سلطه _ تفاوت دانش و اندیشه _ نقش ایران در هندسه جدید عالم _ الزامات پرچمداری انقلاب _ ویژگی های عصر امام خمینی (ره) و... 💢 با تدریس : استاد فلاح شیروانی (حفظه الله) 🔸 ۱۵ جلسه کلاس آفلاین 🔹 ۵ جلسه مباحثه هفتگی آنلاین 💎 به صورت رایگان 💎 💠 همراه با اعطای گواهی پایان دوره مهلت ثبت نام : تا ۳۱ خرداد ماه شروع دوره : ۷ تیر ماه 🌐 ثـــبـــت نـام در دوره مـقــدمــاتـی 🌐 اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه های دوره و عضویت در کانال دوره مجازی کلام انقلابی •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🇮🇷 دوره مجازی کلام انقلابی 🔗 https://eitaa.com/majazikalam
🚦ششمین تخصصی دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» موضوع: چیستی و نحوه وجود فرهنگ با نظر به حکمت صدرایی 🎙سخنرانان: حضرت آیت الله سید یدالله یزدان پناه استاد عالی فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم دکتر محمد جبارپور دبیر کمیسیون فرهنگی اجتماعی هیأت دولت 🎙دبیرعلمی: دکتر محمدصادق تقی زاده طبری مسئول اندیشکده نظام سازی پژوهشکده شهید صدر 🗓 زمان: دوشنبه 22 خرداد / ساعت ۱۷ 📍لینک نشست: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 📍سایت و کانال همایش👈 http://irhfc.ihu.ac.ir/fa/ https://eitaa.com/irhfcconf ┄┅─═◈═─┅┄ 🟥پژوهشکده شهید صدر 📲@sadr_ir https://ihu.ac.ir/186/10187/3970 🌐 https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 معرفی یازده رساله حضرت علامه از زبان خودشان قال رسول الله صلى الله عليه و آله: من مات و ميراثه الدفاتر و المحابر و جبت له الجنة رسائل عالمان، تراث علمى ارزشمند آنان‌ است كه در موضوعات خاص با اهتمام فارد و عزم و هم واحد تحقيق و تصنيف شده اند. لذا غالبا در موضوعاتشان انفع از صحف مبسوطه و اوقع فى النفوس اند. اين كمترين به تشبه بزرگان از باب الق دلوك فى الدلاء براى مشغول داشتن نفس رسائل عديده اى در موضوعات گوناگون تدوين كرده است كه از آن جمله اين يازده رساله فارسى است... هر يك از رسائل اين سفينه را در موضوع خود اهميتى بسزا است كه روا است به گفته نصرالله منشى تمسك و تمثيل جويم: 🌱در سخنم كه جان بدو دارد ميل 🌱پرورده درياست نه آورده سيل 1⃣ رساله وحدت از ديدگاه عارف و حكيم است كه در آن به منهل ارشاد القلوب ديلمى، عذب صحف عرفانيه و حكمت متعاليه در توحيد حق و حق توحيد، معاضد به درر آيات و غرر روايات و ديگر شواهد و بينات بحث مى شود. ادامه در پست بعد 👇👇👇
2⃣ رساله نهج الولايه است كه در آن به براهين قاطعه مبرهن مى شود كه همواره انسان كاملى با بدن عنصرى در عالم طبيعى و سلسله زمان بايد موجود بوده باشد كه چنين كسى به حكم تضافر و تواتر روايات جوامع فريقين در عصر محمدى صلى الله عليه و آله بقية الله و تتمة النبوة و خاتم اولياء على الاطلاق مهدى موعود است كه جز در نبوت تشريعى و ديگر مناصب مستأثره ختمى حايز ميراث خاتم به نحو اتم است. 3⃣ رساله انه الحق است كه در دو مسأله شريف: 🔸يكى موضوع مسائل صحف كريمه اهل الله 🔸و ديگر معرفت نفس كه مفتاح خزائن ملكوت است، بحث مى‌كند. 4⃣ رساله سى فصل است در تعيين خط زوال و مشرق و مغرب اعتدال و تحصيل سمت قبله آفاق به طريق دائره هنديه كه در موضوع خود رساله اى بديع است. 5⃣ تصحيح رساله قضا و قدر علامه دهدار و تعليقات بر آن كه چون راقم آن را در موضوع خود بسيار ممتع و مفيد يافته است و تا آنجا كه آگاهى دارد در دست طبع و نشر قرار نگرفته است، در معرض استفاده ارباب علم نهاده است. 6⃣ رساله اى در تعيين سمت قبله مدينه و تعيين خط زوال به اعجاز رسول الله صلى الله عليه و آله كه معجزه فعلى باقى آن حضرت است. 7⃣ رساله اى در ميل كلى كه در آن بحث از مبدأ تاريخى شكل شانزدهم مقاله چهارم اصول اقليدس و انتقاص ميل كلى و انطباق و انفتاح معدل النهار و منطقة البروج و تفسير رتق و فتق كريمه 🔻 «ان السموات و الارض كانتا رتقا ففتقنا هما» و حركت نقطه اعتدال يعنى حركت اقبال و ادبار مى شود كه چون ديگر رسائل اين سفينه حائز اهميت خاصى است. 8⃣ رساله اى در چند مطلب رياضى است. 9⃣ رساله اى در تكسير دائره و تحصيل نسبت قطر به محيط است. 0⃣1⃣ رساله اى در ظل تانژانت و تحصيل جيب و ظل و ظل تمام و جيب تمام و فروع چندى متفرع بر آن است كه در موضوع خود چون ديگر اترابش بسيار مغتنم است. 1⃣1⃣ مقاله اى پيرامون فنون رياضى و ترغيب و تحريص به تعليم و تعلم آن مرجو از فياض على الاطلاق اين كه اين سفينه از آثار مؤثر مؤسسه خير نهاد و سعادت بنياد مطالعات و تحقيقات فرهنگى مقبول طبع مردم صاحب نظر بوده باشد. 🔅 قوله سبحانه: انا لا نضيع أجر من أحسن عملا https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
صلوات خاصه امام رضا علیه السلام 💠 «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا الْمُرْتَضَی الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‌ وَ حُجَّتِکَ عَلَی مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَی الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِصَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ» 🏴 ۲۳ذی القعده، روز زیارتی آقا و ولی نعمتمان https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور بانوان در صحنه سیاسی ▪️ امّ خالد، محدثي از زنان از زن‌های نمونه صدر اسلام دختر خالد بن سعيد ـ مشهور به امّ خالد ـ است كه روايات فراوانی از حضرت رسول اكرم صلي الله عليه وآله نقل نموده، چرا كه اينگونه از زنان، صرفاً عهده دار امور تداركاتي در صحنه‌های جنگ نيستند ـ تا به عنوان يك پرستار و خدمتگزار و صاحب كار عملی و سهل، تلقّی گردند ـ بلكه علاوه بر آن، غالباً بخش قابل توجهی از اين زنان محدِّثه بودند و همانند ديگر اصحاب، احاديثی را كه از رسول اكرم صلي الله عليه وآله شنيده بودند، براي ديگران نقل مي كردند. از جمله احاديثي كه اين زن در سيره مبارك پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله نقل نموده اين است كه: «انَّها سمعت رسول اللَّه صلي الله عليه وآله يتعوّذ من عذاب القبر» گاهي حديثي را نقل مي كنند كه مثلاً حضرت فرمود: شما از عذاب قبر به خدا پناه ببريد، و يك وقت نقل حديث، بيان سيره پيامبر است كه به گونه فعل مضارع استمراري ذكر مي گردد ـ مثل يتعوّذ ـ كه علامت استمرار است، ومدلولش اين است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله مكرّر از عذاب قبر به خدا پناه مي برد. 🔸اهميت حديث امّ خالد در اين است كه او طبق روش دوم ـ يعني نقل سيره ـ روايت نموده است كه دلالت بر مصاحبت و ارتباط مداوم با پيامبر را دارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و یکم🔰 مقصد پنجم: در بعضی آداب استقبال فصل اول: سرّ جملی استقبال 🔶 و امّا برای سالک الی الله که از ظاهر به باطن سیر می کند و از علن به سرّ ترقّی می نماید باید : 🔹 این توجه صوری به مرکزِ برکات ارضیّه(کعبه) را و ترک جهات متشتّته را وسیله حالات قلبیّه قرار دهد؛ 🔹و به صورتِ بی معنی، قناعت نکند؛ 🔹و دل را که مرکز توجّه حضرت حق است از جهات متشتّته متفرّقه که بتهای حقیقی است منصرف کرده؛ متوجّه قبله حقیقت که اصل اصول برکات سموات و ارض است نماید؛ 🔹و راه و رسم غیر و غیریّت را از بین بردارد؛ تا ⬅️ 🍀به سرّ 《وَجَّهتُ وَجهیَ لِلّذی فَطَرَ السّمواتِ و الاَرضَ》 تا اندازه ای برسد؛ 🍀و از تجلّیات و بَوارقِ عالم غیبِ اسمائی، در قلبش نمونه ای حاصل آید؛ 🍀و جهات متشتّته و کثرات متفرّقه با بارقه ی الهیّه سوخته شود؛ 🍀و حق تعالی از او دستگیری فرماید و از باطنِ قلب، بتهای اصغر و اعظم به دستِ ولایت مآبی ریخته شود؛ 💎 و این داستان پایان ندارد بگذارم و بگذرم. 📚آداب الصّلاه| صفحه ۱۲۸ و ۱۲۹ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ شفای آدمی عبارت از این است که آدم توجه به خدا داشته باشد و از غفلت بیرون بیاید. ✅ وقتی از غفلت بیرون آمد شفا پیدا کرده است. ✅ شفا یعنی همین نوری که پیدا کرده است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و نود و هفتم🔰 🔹 آنچه در خصوص مراحل سلوک بیان شد، برای دانستن نقشه راه است. و از خودمان می خواهیم که آهسته آهسته به آنجا برسیم. ☑️ آهسته آهسته هم راه دارد، یعنی ⬅️مثلا اگر همیشه در خانه دعوا کنم، ⬅️ مدام مثلاً غیبت کنم؛ ❌ نمی شود! اگر یاد گرفتی چه کنی، حالا مواظب باش. حالا شما یک قدم بردار، بعد ببین چه خبر است. 🔸بنده خدایی می گفت: من با خانم خیلی دعوا می کنم. (حالا ایشان می گوید با خانمش، می شود با پدر، مادر، همسایه و ... باشد.) ❓چه کار کنم؟ ❓بنده خدا به او گفت که تو روزی چند بار دعوا می کنی؟ گفت: مثلاً ده بار گفت: من فقط از تو می خواهم این هفته هر روز این را بکن نُه بار. ❌هیچ کار دیگری نکن. ایشان نُه تایش را اجازه داد. هفتۀ بعد شد. ☑️گفت این را تبدیل کن به هشت بار و همین جور برو جلو. این بنده خدا رفت و همین روزِ اوّل و دوّم و سوّم همین کار را کرد. 🔅در تمثّل چیزی را دید و راه باز شد. گفت همین که یک قدم برداری، خدا به تو کمک می کند. 🗂جلسه بیست و هشتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه سلام الله علیها 🔹 شاکله وجودی زن به لحاظ زن بودن، جمالی است. 🔸و مرد، جلالی است. 🔹 و خانواده کمالی است. 🔚جمع جمال و جلال، کمال می شود. 🕊 خانواده قرار است از دو بال تشکیل بشود. ✖️منظور از جمال، زیبایی ظاهری نیست. ❓لطافت برخورد زن با فرزندش چگونه است؟ 🌱 لطیف ترین برخورد پدر با فرزند به پای متوسط‌ترین حالت‌های مادر نمی‌رسد. 💧این (ویژگی زن)، لطف خدایی‌است برای کارْ ویژه خاص زنانه‌ای که باید داشته باشد. ☀️ از آن طرف جلال در مرد به خاطر کارْ ویژه خاص مردانه به او داده شده. ✖️این(تفاوت ها) نقص نیست. ✔️ تنوعی است که باید در عالم باشد. ⚡️مانند دو جریان مخالف الکتریسته که باید باشد تا برق تشکیل شود. 🎙نشست حضرت استاد با خواهران مدرسه علمیه رفیعه المصطفی ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و دوم🔰 مقصد پنجم: در بعضی آداب استقبال فصل دوم: در بعضی از آداب قلبیّه استقبال 🔶بدان ای سالک الی الله، که چون وجه ظاهرت را از جهاتِ متشتّته عالمِ طبیعت منصرف کردی و به نقطه واحده متوجه نمودی؛⬅️ ادّعای دو فطرت از فطرتهای الهیّه که به یدِ غیب، در خمیره ذات پنهان است و حق تعالی با دست جلال و جمال طینت تو را بدان مخمّر فرموده؛ نمودی. آن دو فطرت الهیّه: 🔸یکی تنفّر از نقص و ناقص است؛ 🔸و دوّم عشق به کمال و کامل است. این دو که یکی اصلی ذاتی است و دیگری تبعی ظلّی است؛ از فطرتهائی است که تمام عائله بشری بدون استثنای احدی، بدان مخمّر اند... ❌ گرچه خودِ آن ها از آن محجوب باشند و در تشخیص کمال و نقص ،و کامل و ناقص مختلف باشند. 💠در این معجون الهی یعنی نماز که معراج قرب الهی است: 🔸استقبال به قبله؛ 🔸و توجّه به نقطه مرکزیّه؛ 🔸و دست کشیدن و روبرگرداندن از جهات متفرّقه؛ ✅دعویِ بیدار شدنِ فطرت است و خارج شدن نورِ فطرت از احتجابات است و این برای کُمَّل و اصحاب معرفت، حقیقت دارد. 🔷و برای ما اصحابِ حجاب، اَدبش آن است که به دل بفهمانیم که در جمیع دارِ تحقّق، کمال و کاملی نیست جز ذات مقدّس کاملِ علی الاطلاق که آن ذات مقدّس: 🔅کمالی است بی نقص 🔅جمالی است بی عیب 🔅فعلیّتی است بی شوب قوه 🔅خیریّتی است بی اختلاط بشریّت ✳️کسی که به نور معرفت دلش روشن باشد، جز نورِ جمالِ جمیل، همه چیز را باطل و ناچیز و معدوم داند ازلاََ. 📚آداب الصلاه| صفحه ۱۲۹ و۱۳۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 امام باقر علیه‌السلام: فَوَ اَللَّهِ مَا شِيعَتُنَا إِلاَّ مَنِ اِتَّقَى اَللَّهَ وَ أَطَاعَهُ. به خدا قسم شيعه ما نيست مگر كسى كه از خدا بپرهيزد و فرمانبردار او باشد. 📚مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، ج 1، ص 107. ▪️شهادت باقر آل محمد علیه‌السلام که مدرسه ما به نام زیبای ایشان مزین شده، تسلیت. علیه‌السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
⚫️ صلوات خاصه امام باقر علیه السلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَما لِعِبَادِكَ وَ مَنَارا لِبِلادِكَ وَ مُسْتَوْدَعا لِحِكْمَتِكَ وَ مُتَرْجِما لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ . خدايا درود فرست بر محمّد بن على،شكافنده دانش،و پيشواى هدايت،و رهبر اهل تقوا،و برگزيده از بندگانت.خدايا چنان‏كه او را قرار دادى براى بندگانت نشانه،و براى كشورهايت مشعل نور،و محلّ سپردن حكمتت‏ و تفسيرگرت وحى‏ات،و به فرمان بردن از او فرمان دادى،و از نافرمانى‏اش برحذر داشتى،پس بر او درود فرست،اى پروردگار برترين درودى كه بر يكى از فرزندان پيامبرانت و برگزيدگانت،و رسولانت و امينهايت فرستادى،اى پروردگار جهانيان‏ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 به مناسبت عرفه ✅ بهشت آدمی باغ نیست، بهشت آدمی ادراک ملایم است و ادراک ملایم آدمی، توحید است که این بهشت نقد است. ✅ حور العین آدمی، یک زن زیبا نیست، این حور العین حیوانی است. علم هم حور العین انسان است. حور العین آدمی، توحید است. ✅ حضرت سیدالشهداء در دعای عرفه حور العین آدمی را از خدا درخواست کرد. این که عرض می کند: "فارجعنی الیک بکسوة الانوار"، این کسوت انوار یعنی توحید احدی صمدی را از خدا درخواست کرد. ✅ این حور العین ها شأن پیامبر اکرم است که به عالم عرضه کرد که آن عبارت از «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، اللَّهُ الصَّمَدُ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ» است. ⬅️ که این عبارت از ملکوت اعلی است که اولیاء الله همه از این حور العین بهره می‌برند و از این بهشت و میوه و حیات بی‌نهایت و سکر بی‌نهایت و شفای بی‌نهایت محظوظ می‌شوند.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 دهه امامت روز عید قربان تا روز عید غدیر، در واقع یک مقطعی است متصل و مرتبط با مسئله‌ی امامت. خدای متعال در قرآن یاد می‌فرماید: «و اذ ابتلی ابراهیم ربّه بکلمات فأتمّهنّ قال انّی جاعلک للنّاس اماما» (بقره/ ۱۲۴)؛ «و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتی بیازمود و وی آن همه را به انجام رسانید، [خدا به او] فرمود: من تو را پیشوای مردم قرار دادم » 🔸 ابراهیم از طرف پروردگار منصوب شد به امامت. چرا؟ چون از عهده‌ امتحان‌های دشوار برآمد. مبدأ این را می‌شود روز عید قربان به حساب آورد، تا روز عید غدیر که روز امامت امیرالمؤمنین علی بن ‌ابی طالب (علیه ءالاف التّحیّة و الثّناء) است. این هم به دنباله‌ امتحانات سخت بود. امیرالمؤمنین طول حیات مبارکش را با امتحان - امتحان‌هایی که از آن سرافراز بیرون آمده است - گذرانده؛ 🔸 از ۱۳ سالگی یا ۱۱سالگی و قبول نبوت تا لیلةالمبیت، یک جوان فداکار و فانی در پیغمبر که آماده است جان خود را فدای پیغمبر بکند - عملاً این را در ماجرای هجرت پیغمبر به اثبات می‌رساند - 🔸و بعد هم آن امتحان‌های بزرگ در بدر و احد و حنین و خیبر و بقیه‌ی جاها. ⬅️ این منصب والا، دنباله‌ی این امتحان‌هاست؛ 💠 لذا د‌لها متوجه شده است به اینکه بین عید قربان و عید غدیر یک ارتباط است. بعضی هم این را «دهه‌ امامت» نامیده‌اند و نام مناسبی است. (۱۳۸۸/۰۹/۰۴) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و نود و هشتم🔰 🔹به یکی از اساتید گفتند: ما می خواهیم نماز شب بخوانیم. ❓گفت تو فقط موقع اذان بلند می‌شوی؟ گفتند: بله گفت: ساعت پنج مثلاً اذان است. فردا شب 4:59 دقیقه بیدار شو! ❌بیشتر هم نمی خواهد کاری بکنی. این را یک هفته داشته باش. در هفته بعد به همین صورت زودتر بیدار شو. بعد از یک مدّتی آمد گفت: 🔅آقا! من می توانم حالا دیگر نماز شب بخوانم. اگر بگویی نیم ساعت جلوتر، ❌ گاهی طبعِ ما در مراحل ابتدایی نمی‌تواند. ☑️ ولی آهسته آهسته می‌شود. و نباید زیاد سخت گرفت. ☑️تمرین دادن دارد. ▫️شما الان میخواهید خط بنویسید، ❓مگر می توانید همین اوّل دست به خط بکنید؟ کسی که کلاس اوّل می رود با چه زحمتی می خواهد «بابا» را بنویسد. ❗️ما می گوییم «بابا» که نوشتنش راحت است! ولی خب اوّلِ کار است. انقدر تمرین می کند تا به اینجا می رسد؛ ☑️این قاعدۀ کار است. ▫️بچّه می خواهد راه بیافتد، ❓مگر همین اوّل می تواند راه بیافتد؟ می بینید چقدر با چه زحمتی بلند می شود، زود می افتد، بعد به جایی می رسد ⬅️حرف می زند ⬅️و فکر می کند ⬅️و راه هم می رود ❌و هیچ مشکلی هم ندارد. در این مرحله، برایش ملکه شد. و کودک آهسته آهسته به اینجا رسید. ☑️ پس قاعده را یاد بگیریم. 📚جلسه بیست و هشتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فرصت مزاحمت‌ها 🔸 در مسیر سلوک تمام مزاحمت‌ها برای سالک، فرصت الهی است. گرچه ممکن است او در ظاهر به زحمت بیفتد و خون‌دل‌ها بخورد، ولی رشد می‌کند و به مقصود، نزدیک‌تر می‌شود. 🕊 سالکی که در مسیر معنویت قدم نهاده اما همسرش با او همراهی نمی‌کند، باید بداند بهترین فرصت مجاهده را به دست آورده است و چنین تعاملی، اهل سلوک را خیلی زود به نتیجه می‌رساند. او در قدم اول باید: 🔖 به دستور شریعت رفتار کند. 🔖 تمام وظایف خود نسبت به همسر را انجام دهد. 🔖 نسبت به او کوتاهی نداشته باشد. 🔖عادل باشد. ❌ نه اینکه بگوید چون او بدی کرد، من هم بدی می‌کنم! ✅ بلکه به دستور شریعت، بدی او را با خوبی پاسخ دهد. این، همان مجاهده با نفس است و به تدریج راهِ عالم معنا را _که به سختی باز می‌شود_ باز می‌کند. 🔴 البته در اوایل راه، کار آسانی نیست. 📚 لغت موران| جلسه ۱۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💧 وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ و به خاطر شما باران فرو مى‏‌ريزد. 🌱 به شوق خالق جامعه کبیره حضرت هادی علیه السلام 🌷یادتان هست نوشتم که دعا می خواندم 🌷داشتم کنج حرم جامعه را می خواندم 🌷از کلامت چه بگویم که چه با جانم کرد 🌷محکمات کلمات تو مسلمانم کرد 🌷کلماتی که همه بال و پر پرواز است 🌷مثل آن پنجره که رو به تماشا باز است 🌷کلماتی که پر از رایحه غار حراست 🌷خط به خط جامعه آیینه قرآن خداست 🌷عقل از درک تو لبریز تحیر شده است 🌷لب به لب کاسه ظرفیت من پر شده است علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و سوم🔰 مقصد پنجم: در بعضی آداب استقبال فصل دوم: در بعضی از آداب قلبیّه استقبال 🔶وَصَلَ عنِ الصّادقِ (علیه السلام): 《اذا استَقبَلتَ القِبلَهَ فَآیِس منَ الدُّنیا و ما فیها وَ الخَلقِ وَ ما هُم فیه وَاستَفرِغ قَلبَکَ عَن کُلِّ شاغلِِ یَشغُلُکَ عَنِ اللّه تَعالی و عایِن بِسِرِّکَ عَظَمَه الله تعالی وَاذکُر وُقُوفَکَ بَینَ یَدَیهِ یَومَ تَبلو کُلُّ نَفسِِ ما اَسلَفَت وَ رُدّوا الیَ اللهِ مَو لیهُم الحَق وَقِف عَلی قَدَمِ الخَوفِ والرَّجا.》 🔶 و این دستور شریف دستوری است برای امثال ما محجوبین که نمی توانیم حالات قلبیّه خود را دائما حفظ کنیم و جمع بین وحدت و کثرت و توجه به حق و خلق نمائیم. ✳️ پس در این هنگامِ توجه به حق و استقبالِ قبله: 🔸 از دنیا و آنچه در اوست باید مایوس گردیم؛ 🔸و از خلق و شئون آنها طمع خود را ببریم؛ 🔸و مشاغل قلبیّه و شواغل روحیّه را از جان و دل بیرون کنیم؛ 🔆 تا آنکه لایق حضور حضرت گردیم و جلوه ای از جلوه های عظمت در سرّ روح ما تجلّی کند. ♦️ پس در محضر چنین عظیم الشّانی که تمام دارِ تحقق، جلوه ای از جَلواتِ فعل او است، چون تو و من مسکینی، باید به قدمِ خوف و رجا تردّد کنیم و بایستیم. ✅ چون ضعف و فُتور و بیچارگی و فقر و ذلّتِ خود، و عظمت و حشمت و جلال و کبریای ذات مقدّس را دیدیم؛ ⬅️ از خطرِ مقام، در خوف و خشیّت باشیم. ✅ وچون رحمت و عطوفت و الطاف غیر متناهیه و کرامات بی پایان را دریافتیم؛ ⬅️ امیدوار گردیم. 📚آداب الصلاه| صفحه ۱۳۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🕋 بیان اسرار حج از زبان شیوای حضرت علامه حسن‌زاده آملی ره 🔰 توضیحات مقدماتی https://eitaa.com/madresehbagherain/2059 🔰 قسمت اول https://eitaa.com/madresehbagherain/2032 🔰 قسمت دوم https://eitaa.com/madresehbagherain/2036 🔰 قسمت سوم https://eitaa.com/madresehbagherain/2038 🔰 قسمت چهارم https://eitaa.com/madresehbagherain/2045
🟢 غدیر برای همه مسلمان‌ها مساله غدیر متعلق به همه مسلمان‌ها است. چون به معنای حاکمیتِ 🔸 عدل 🔸فضیلت 🔸و ولایت الله است. 🔗 اگر بخواهیم از متمسکین به ولایت امیرالمومنین باشیم، باید خودمان و محیط زندگیمان را به عدل نزدیک کنیم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab