eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
78 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تاثیر اندیشه‌های بنیادین بر سبک زندگی نوین ▪️قسمت دوم: ارتباط فلسفه با سبک زندگی ❓فلسفه در سبک زندگی ما چه تاثیری دارد؟ 🔹فلسفه علاوه بر تاثیر بر فلسفه‌های مضاف، در متن زندگی به صورت عینی اثرگذار است. ✔️مثلا سبک زندگی غربی فقط به ظواهری که ما از آن می‌بینیم نیست؛ بلکه ریشه در اندیشه‌های بنیادین فلسفی آنها نظیر تکثرگرایی، سوبژکتیویسم و... دارد. 🔴 در پست‌های آینده به بررسی تاثیر این اندیشه‌ها بر فهم و عمل، با محوریت سبک زندگی غربی می‌پردازیم. 🎙 استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ لقاء الله آخر آدم است.مگه قبلا لقاء الله نداشتیم؟ چرا داشتیم اما فقط شانی از شئون لقاء خداوند را داشتیم و بعد از این که همه را نمود دیدیم و همه عالم حکایت شد و همه را «رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‌ءٍ» دیدیم به کل لقاء الله می رسیم. ✅ این دارایی آدمی است و بقیه دارایی ها ، دارایی انسانی و بشری است ⬅️ و انسان باید کوشش کند که این دارایی آدمی را با عبادت به دست آورد، آن هم عبادتی که پیامبر اکرم آورده است نه این که از خودمان عبادتی دربیاوریم. 🔆 این عبادات تمرین است. با این عبادات تمرین می کنیم تا عبد بشویم تا به لقاء الله برسیم.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت دویست و سوم🔰 🔹 سرنوشت عارفان را که می‌خوانیم، می‌بینیم خیلی اوج می گیرند. ❗️ با خود می گوییم ما که با این‌ها خیلی فاصله داریم! این راه کجا و ما کجا! ما گویا یک میلیونیومش هم نتوانستیم انجام دهیم! چقدر عمرم رفته! ❌ مطالبی که گفتیم را نخواندیم که ناامید بشویم. اگر این است، لزومی ندارد آدم بخواند. این ها را خواندیم که ⬅️بدانیم چقدر راه هست ⬅️و چقدر کار داریم ⬅️و چقدر باید آدم زحمت بکشد! ☑️بصیرت پیدا بکند، شروع به کار بشود، دست به کار بشود. ❌پس یأس اصلا معنا ندارد. ☑️ این ها باید نشاط آور و حرکت آفرین باشد. ❌نباید مانعِ حرکت بشود؛ گاهی آدم می گوید: رها کنیم دیگر! هیچی نمی‌شود! اینجوری نیست. به ما گفتند هر خیری را که به رسول الله دادند، خدایا! به ما هم بده. ❓در همین دعای عید فطر چه می‌گوییم؟ هر خیری را که رسول الله و اهل بیت را در آن داخل کردی، "أدخلتَ فیه محمّد و آل محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم"، من را هم داخل کن. ❗️این "هر خیر"، خیلی حرف سنگینی است. در همین دعای کمیل به ما گفتند: که مرا از خصّیصینِ خودت قرار بده. "أخصِّهم زُلفةً لدیک" ☑️اینجور صحبت ها یعنی اوجی وجود دارد. ما را هم تشویق می کند. ✅ما باید آهسته آهسته یاد بگیریم. 🗂 جلسه بیست و نهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 زوج حقیقی در قیامت نیز می‌شود با هم بود، ولی با هم بودن شرطی دارد و آن هم، زوج حقیقی شدن در دنیاست. ▪️زوج حقیقی شدن از راه ایمان میسور است. ▪️ کسانی که در دنیا روابطشان بر اساس ایمان باشد، زوج حقیقی شده و در قیامت نیز می توانند با هم باشند. ▪️ اما همه نسبت‌های ظاهری دنیایی، در آنجا برچیده می‌شود. 🗂 جلسه ۲۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 رابطه علم و عمل ▪️قسمت سوم رسول خاتم صلى الله عليه و آله فرمود: ✨ «العلم امام العمل و العمل و تابعه» علم، امام عمل است؛ زيرا كه: 🔹كارى بى‌راهنمائى و پيشوائى دانش صورت نمى‌گيرد. 🔹و سعادت حقيقى انسان بدون نور علم وقوع نمى يابد. 🔹 و مدينه فاضله انسانى جز با علمِ بايسته و عملِ شايسته، شكل نمى‌پذيرد. ⚫️به قول حكيم سنائى غزنوى: 🌱علم نر آمد و عمل ماده 🌱دين و دنيا بدين دو آماده https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده ▪️ قسمت هفتم: علم مانع ورود شیطان 🔹 اگر علم باشد، شیطان از راه علم در انسان، نفوذ نمی‌کند. ❗️ از راهِ ❌ امور نفسانی ❌ و عمل انسانی، نفوذ می‌کند. 🔹 کار علمی، نقشۀ راه سلوک است و موانع را برطرف می‌کند؛ ⚠️ اما ❗️ اگر نفسانیاتِ انسان زیاد باشد، عِلم را هر قدر هم که زیاد باشد، بر می‌دارد. ✔️ در روایات آمده است، علم دعوت به عمل می‌کند. اگر به آن عمل نکردی، از تو جدا می‌شود. 🗂 جلسه۳۴۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 اصالت و استقلال زن ▪️ قسمت اول 🔸انسان ـ خواه زن، خواه مرد ـ ابزار فراواني براي تكامل در اختيار خود دارد، و هرگز خودش ابزاري براي كالاهاي دنيا و متاع زودگذر آن نخواهد بود. 🔺چه اين كه وظايفي كه براي انسان ها تعيين شده هرگز او را به صورت ماشين كار و ابزار رفع نياز در نمي آورد و در اين جهت هيچ امتيازي بين زن و مرد نيست تا گفته شود: 💫نگرش اسلام به زن نگرش ابزارگونه است و زن به عنوان موجود وابسته، تلقي مي شود مثلاً هميشه مي گويند: زنِ نمونه يك همسر خوب، يك مادر خوب و... است، گويا براي خود او اصالتي نيست و همواره او را با ارزشهاي مردانه مي سنجند. ✖️البته اين گونه تعبيرها براي مرد نيز وجود دارد. ❗️ و هرگز منظور از اين تعابير حذف استقلال هويتِ انساني زن يا مرد نبوده ❌و مقصود آن نيست كه زن چون همزه وصل است كه بين مردها سقوط كند. ❌يا ابزار خانواده يا جامعه گردد تا ديگران به كمال برسند و او هماره در حدّ ابزار بماند. ✅ چون انسان متكامل، داراي شؤون گوناگون است و نشانه كمال او در چهره وظايف محوّله ظهور يك مادر خوب و... است، گويا براي خود او اصالتي نيست و همواره او را با ارزشهاي مردانه مي سنجند. 💥نشانه مسؤوليت متقابل زن و شوهر در حريم خانوادگي را مي توان از بيان رسول اكرم صلي الله عليه وآله استنباط كرد كه آن حضرت چنين فرمود: « مرد مسؤول تأمين نياز و نگهداري اهل خانه است و زن مسؤول حفظ و نگهداري مال شوهر مي باشد و هر مسؤولي در قبال مسؤوليتي كه استقلالِ ذاتي محروم باشد.» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔖 مطلب جدید سلسله مباحث تاثیر اندیشه‌های بنیادین بر سبک زندگی نوین، از سلسله نشست‌های علمی مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام تقدیم می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین ▪️قسمت سوم: تاثیر «سوبژکتیویسم» بر سبک زندگی 🔹اولین اندیشه‌ای که تاثیر بسزایی در سبک زندگی غربی دارد، سوبژکتیویسم یا اصالت سوژه است. ریشه این اندیشه را باید در دکارت جستجو کرد. 🔸او برای مقابله با شکاکیت فراگیر عصر خود، به دنبال امر یقینی غیر قابل انکار بود. 🔹 وی به مطلق شک (مطلق اندیشه) رسید و معتقد شد تنها چیزی که نمی‌تواند در آن شک کند، اصل اندیشه و تفکر به معنای عام است. 🔸 جمله معروف او بر این اساس، «من می‌اندیشم پس هستم»، است. این گزاره، در فلسفه او، گزاره پایه قرار گرفت. 🔹 ملاک یقینی بودن این گزاره، از نظر دکارت، وضوح و تمایز بود به همین دلیل، ملاک یقینی بودن تمام گزاره‌ها را وضوح و تمایز برای «من» دانست. وی سایر اجزای جهان را نیز بر همین مدار، اثبات کرد. 🎙 استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59abع
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین ▪️قسمت سوم: تاثیر «سوبژکتیویسم» بر سبک زندگی 🔸به این ترتیب دکارت در مقابله با شک، طرحی را ارائه کرد که در بادی امر، مطلوب به نظر می‌رسید اما پیامدهای سویی به دنبال داشت؛ از جمله اینکه: ❗️واقعی بودن یا نبودن اشیا، وابسته به یقین «من» است. گویا «من» تعیین می‌کنم چه چیزی واقعی باشد یا نباشد. 🔹اصالت سوبژه به اين معناست كه اگر قبل از دكارت، صرف‌نظر از يقينِ من، اشيای عالم، موجودیت داشتند و من هم شی‌ای در كنار آنها بودم، اکنون، منْ اصالت بخش و واقعيت بخشِ تمامی اشيای ديگر حتی خدا هستم. خدا هم چون به يقين من درآید، می‌تواند واقعی باشد. 🔺اين تفكر دكارت، در کانت به اوج خود رسيد. وی معتقد شد به جای اينكه ذهن را تابع عين بدانيم، این عین است که تابع ذهن است. 🔚 نتیجه این دیدگاه، اصالت یافتن «من» یا فاعل شناسا (یا سوبژه) شد و اشیاء دیگر، دائرمدار و تابع یقین سوبژه. 📍بنابراین، سوبژه هست که اشیاء را واقعی یا غیر واقعی تعیین می‌کند. 🖇 این اندیشه، متوقف به ساحتِ بنیادین معرفت‌شناسی نشد و در جهات مختلف ادامه پیدا کرد. 🎙استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ قسمت چهارم: نمونه‌هایی از تاثیر سوبژکتیویسم بر سبک زندگی 🟡 سینما: در بسیاری از آثار سینمایی با ترجمه فارسی که متناسب با فضای فرهنگی کشور نیست همین تفکر جریان دارد. از جمله: 🎞 فیلم تلقین ( یا Inception) که تا انتهای آن مشخص نمی‌شود چه چیزی واقعیت دارد و چه چیزی واقعیت ندارد. مرز بین واقعیت و خواب معلوم نیست. 🎞 یا مجموعه فیلم‌های ماتریکس (Matrix)، که در آن هم، فرق بین واقعیت و غیر واقعیت، مشخص نیست. 🟠 الهیات: در دهه‌های اخیر با شاخه‌ای از الهیات مواجه می‌شویم به نام الهیات ناواقع‌گرا. و خدایی که در الهیات از آن سخن می‌گوییم، معلوم نیست وجود داشته باشد و ممکن است غیر واقعی باشد. بنابراین تفکر سوبژکتیویسم ادامه یافته و به ساحت‌های مختلف تسرّی می‌یابد. در قسمت‌های آینده به تاثیرات محوری آن، اشاره خواهد شد... 🎙استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab