eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
زیارات سه گانه اربعین .pdf
1.32M
فایل پی دی اف زیارات سه گانه اربعین تهیه شده برای گوشی های موبایل؛ @vr_khatam https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ ما وجدان خداجویی خودمان را که عبارت از مغزمان است را نباید خفه کنیم. ‼️ اگر خفه کردیم به متابعت آن‌هایی که خفه شده‌اند و زمینی شده‌اند و در زمین محبوس هستند این زمین آدم را می‌بلعد، همین طور که قارون را بلعید چون قارون زمینی بود. ما را هم می بلعد. 🔴 قارون یعنی آن مجسمه زمین؛ یعنی زمین محض بود لذا هیچوقت به حرف حضرت موسی گوش نداد و متابعت نکرد زمین بلعیدش. 🔺ما اگر خواستیم خوراک زمین نشویم و زمین ما را نبلعد باید حرف انسان کامل را گوش دهیم و آن طوری که فرموده است عمل کنیم بعد وقتی عمل کردیم می‌بینیم خداوند تبارک و تعالی از همه اشیاء ظاهرتر است نه این که غائب باشد بلکه اوست که ظهور داده است به همه اشیاء و همه در مقابل خداوند ناچیزند، اصلا بود نیستند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! بسیار ما اندک است و اندک تو بسیار و فرموده‌ای گرچه بسیار تو بود اندک ز اندکت می‌دهند بسیارت! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي كَيْفَ اَعْزِمُ وَاَنْتَ الْقاهِرُ وَ كَيْفَ لا اَعْزِمُ وَ اَنْتَ الاْمِرُ خدايا چگونه تصميم بگيرم و حال آنكه تو چيره‌ای و چگونه تصميم نگيرم درحالی‌كه تو دستور دهنده‌ای؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴قسمت هشتاد و سوم🏴 🏴شریعت، مجاهده با نفس را گفته است؛ «مجاهده» یعنی جنگیدن. ▪️در روایات آمده است که نفست را بمیران! نفس باید به طور کلی حذف شود. شریعت از ما می‌خواهد با خواهش‌های نفس بجنگیم. ✔️ اما جنگیدن با نفس، سطوح مختلف دارد. ⚫️ حضرت آیت الله آقا شیخ محمد تقی آملی یک روز وقتی به درس آمد، همان ابتدای درس، در جمع طلبه ‌ها، شدیداً گریه می‌کرد. پرسیدند آقا چه شده است؟ ایشان فرمود: من دیشب خوابی دیدم. خواب دیدم سگی به شدت سمت من حمله کرد. وقتی دیدم هیچ چاره‌ای ندارم، دستم را داخل دهان این سگ گذاشتم، همین لحظه از خواب بیدار شدم دیدم دستم داخل دهان خودم هست! ◾️فهمیدم هر چه هست، از نفس و أنانیّت من است؛ ✔️ او عالم است و می‌داند دستور جنگیدن آمده است و می فهمد دست در دهانش چه معنایی دارد و جریان چیست! ◀️ حالا در مقابل همه، شروع می‌کند به گریه کردن. این شخص هر چه انانیّت دارد همان جا ریخته می‌شود. ⚫️ شخصی گفت خدمت عالم ربّانی رسیدیم؛ این یک ساعت، ایشان هر چه بدگویی بود به خود می‌گفت که من این طورم، من آن طورم یا این می‌گفت این کیه! این چیه این وسط بی‌خود ادعا می‌کنه! ✔️این جنگیدن است. ⚠️نمی‌گویم برای همه این‌طور باشد ولی عده‌ای تا این مرحله پیش می‌روند. یعنی کوچک‌ترین مسأله‌ای که ببیند با آن می‌جنگد! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! چگونه از عهده شکرت برآیم که روزی با کتاب موش و گربه عبید زاکان فرحان بودم و امروز به تلاوت آیات قرآن الرحمن. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي تَرَدُّدي فِي الاْثارِ يُوجِبُ بُعْدَ الْمَزارِ خدايا آمد و شدم در آثار موجب دوری ديدار است! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 اين چند اسم و بيان آن را به نقل از «رياض السياحة» جناب شيروانى قدس سره تبرك جسته‌ايم: اين «قطب» و «قلب عالم امكان» و «امام الكل فى الكل»، امروز، «ولى الله الاعظم»، «قائم آل محمد» صلى الله عليه و آله حجة بن الحسن العسكرى مهدى منتظر عجل الله تعالى فرجه الشريف است. 🌱آن شاخ گل ار چه هست پنهان ز چمن 🌱از فيض وجود اوست عالم گلشن 🌱خورشيد اگر چه هست در ابر نهان 🌱از نور ويست باز عالم روشن ⚫️ باز از مقالت بلند عارف مذكور از دو كتاب ديگرش «حدائق السياحة» و «بستان السياحة» تبرك بجویيم و از آن دو گلشن جان به اهداى شاخ گلى دِماغ روح را معطر سازيم: ▪️منت خداى را كه فقير را هم‌چون آفتاب روشن شده است كه كيمياگر از اجزاى متفرقه، اكسيرى ساخته، بر نقره طرح مى‌كند و آن نقره را طلاى احمر مى‌گرداند و حال آنكه نقره در اندك زمان پوسيده و ناچيز مى‌شود و طلا بر عكس آن چندين هزار سال برقرار و بر يك حال و منوال است و نابود نمى‌شود. ▪️پس اگر ولى خدا مانند آن كيمياگر از اكسير التفات خويش بدن خود را همرنگ روح گرداند و باقى و دايم سازد، بديع و بعيد نباشد؛ بلكه برخلاف آن عجب باشد. ▪️آنان‌كه منكر وجود ذی‌جود آن حضرتند و لفظ مهدى و صاحب الزمان را تأويل مى‌نمايند، از كور دلى ايشان است و الا به اندك شعور چه جاى انكار آن است. 🏴و الله يهدى من يشاء الى صراط مستقيم🏴 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! روزگاری تو را به آواز بلند می‌خواندم، اکنون از آن استغفار می‌کنم که «إذ نادی ربّه نداءً خفیّاً»! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فَاجْمَعْني عَلَيْكَ بِخِدْمَة تُوصِلُني اِلَيْكَ پس مرا به وسيله خدمتی كه به تو رساندم با خودت جمع کن! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 قسمت دوم🏴 ☘در موضوع قوای علمی، وقتی سخن از تعليم اسماء است، آن را به انسانيت انسان واگذار می‌كند. و به هنگام طرح قصه آدم ـ سلام اللَّه عليه ـ می‌فرمايد: «فتلقّي آدم من ربّه كلمات»(بقره/۳۷) سپس آدم از پروردگارش كلماتی را دريافت نمود. ☘در تبيين و تفسير كلمات آمده است كه منظور، انوار عترت طاهره است، بدين معنا كه انوار عترت طاهره همان مقامات علمی است كه حضرت آدم ـ سلام اللَّه عليه ـ آن را تلقی كرد و زمينه نجات او پيدا شد. ☘ و در اين ميان همانطور كه حضرت امير ـ سلام اللَّه عليه ـ در آنجا می‌تابد، حضرت زهرا عليها السلام هم در آنجا می‌تابد و اين كه فاطمه زهرا ـ صلوات اللَّه عليها ـ معروف و مشهور شده، نه برای آن است كه، زن تنها در حضرت زهرا عليها السلام خلاصه شد، بلكه به اين دليل است كه او ديگران را تحت الشعاع خود قرار داده است. همانطوری كه در بين معصومين، اميرالمؤمنين ـ صلوات اللَّه عليه ـ معروف گشت و الگو شد، در بين زنان هم حضرت فاطمه زهرا ـ صلوات اللَّه عليها ـ اشتهار يافت. ✔️پس مراد از لفظ كلمات در آيه شريفه (فتلقّي آدم من ربّه كلمات) اسماء الهی است و بارزترين مصداق اسماء الهی، عترت طاهره‌اند كه در بين آنان، فاطمه زهرا ـ صلوات اللَّه عليها ـ می‌درخشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! امروز بیناتر از من کیست که تو را می‌بینم! و شنواتر از من کیست که سخن تو را می‌شنوم! و گویاتر از من کیست که از تو سخن می‌گویم! و داراتر از من کیست که تو را دارم! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
كَيْفَ يُسْتَدَلُّ عَلَيْكَ بِما هُوَ في وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ اِلَيْكَ چگونه بر وجود تو استدلال شود به موجودی كه در وجودش نيازمند به توست؟! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️همان گونه که انسان ریشه اجتماعی و جغرافیایی دارد، ریشه وجودی نیز دارد. ✔️ ریشه وجودی انسان، در خدا است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! شکرت که همه کواکب و ایّام را برای حسن سعد گردانیدی! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اَ يَكُونُ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَيْسَ لَكَ حَتّي يَكُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَكَ! آيا برای غير تو ظهوری هست كه برای تو نيست تا آن غير، وسيله ظهور تو باشد؟! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📝در شریعت دستور محاسبه آمده است. ⚠️امام کاظم علیه السلام می‌فرماید: «لیس منا من لم یحاسب نفسه کل یوم؛ کسی که هر روز محاسبه نفس نداشته باشد، از ما نیست.» ‼️ این تعبیر عجیبی است! 🔹 محاسبه کردن دو شیوه دارد: ◾️جزیی ◾️کلی 1⃣محاسبه کلی این گونه است که: انسان مشکلات عمده خود را دایم به چشم بیاورد. مثلا بگوید: ⬅️ در من «انانیت» هست. ⬅️ «حرص» هست. ⬅️«غفلت» هست. و هر روز به چشم خودش بیاورد. 2⃣محاسبه جزیی: به این صورت که از اول صبح تا پایان شب بررسی شود و انسان با خود بگوید من امروز چه کردم. ☑️ انسان اگر محاسبه جزیی می‌کند باز هم باید بفهمد کلیاتی که از آن بیشترین ضربه را می‌خورد، چیست. یکی از مسائل کلی، «غفلت»، یعنی به یاد خدا نبودن و با خدا نبودن است. به همین خاطر در روایت آمده که عده‌ای را به عنوان اهل غفلت می‌نویسند. ◾️در محاسبه حتما غفلت را بیاورید و بنویسید که اهل غفلت هستم. مثلا ده ساعت اصلا خبر از خدا و پیغمبر ندارم و مشغول هستم و صحبتی از خدا و پیغمبر نیست! ده ساعت کم است؟! ✔️یادتان باشد غفلت را در محاسبه قراردهید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هفتاد و ششم 🔰 🌴اگر سرور اهل معارف فرمايد: ✨ ليغان على قلبى و انّى لاستغفر اللّه في كلّ يوم سبعين مرّة ✨گاهى بر دلم غبارى مى‏‌نشيند و من هر روز هفتاد بار از خدا آمرزش مى‏‌طلبم.» ☘براى آنست كه جمال محبوب را در مرآت، خصوصا مرائى كدره چون مرآت به وجهی، ديدن خود كدورت براى كمّل است. 🌑 اگر قلب آنها قوى نباشد ✖️اشتغال به كثرات مانع از حضور شود، ✔️ به مجرّد آن كه آن اشتغال كم شود ✳️ طائر قلوب آنها به آشيانه قدس خود پرواز كند و دست آويز جمال جميل گردد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
عرفان، باطنی‌ترین لایه انسانیت و بلکه هویت معنوی انسانی است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت بیست و سوم🔰 🔷شعار اسلام پيروى از حق و شعار تمدن غربى، پيروى از اكثريت است. 🔸البته در اين ميان جهت ديگرى نيز هست كه دانشمندان در بحث‏‌هاى خود از آن غفلت ورزيده‏‌اند؛ كه آن عبارت است از اين كه تنها شعار اجتماع اسلامى، پيروى از حق است (هم در اعتقاد و هم در عمل) ولى جوامع به اصطلاح متمدن حاضر، شعارشان پيروى از خواست اكثريت است. (چه آن خواست حق باشد و چه باطل) 🔷و اختلاف اين دو شعار باعث اختلاف هدف جامعه‏ اى است كه با اين دو شعار تشكيل می شود و هدف اجتماع اسلامى سعادت حقيقى انسان است، 🔸يعنى آنچه كه عقل سليم آن را سعادت می داند و يا به عبارت ديگر هدفش اين است كه: ✔️ همه ابعاد انسان را تعديل كند، و ✔️عدالت را در تمامى قواى او رعايت نمايد، يعنى هم مشتهيات و خواسته‏ هاى جسم او را به مقدارى كه از معرفت خدايش باز ندارد به او بدهد و هم جنبه معنويتش را اشباع كند و بلكه خواسته‏ هاى ماديش را وسيله و مقدمه‏ اى براى رسيدنش به معرفة اللَّه قرار دهد و اين بالاترين سعادت، و بزرگترين آرامش است كه: 🔸تمامى قواى او به سعادت (مخصوصى كه دارند) می رسند، (هر چند كه امروز خود ما مسلمانان هم نمی توانيم سعادت مورد نظر اسلام را آن طور كه بايد درك كنيم، براى اينكه تربيت اسلامى، تربيت صد در صد اسلامى نبوده است). و به همين جهت اسلام قوانين خود را بر اساس مراعات جانب عقل وضع نمود، چون جبلت و فطرت عقل بر پيروى حق است و نيز از هر چيزى كه مايه فساد عقل است به شديدترين وجه جلوگيرى نموده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
الهی! چه شگفتی از این بیشتر که ماء مهین خوانا و نویسا شود و صلاله طین گویا و شنوا؟! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مَتي غِبْتَ حَتّي تَحْتاجَ اِلي دَليل يَدُلُّ عَليْكَ كی پنهان بوده‌ای تا نيازمند به دليلی باشی كه بر تو دلالت كند؟! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ ملکوت یعنی آن که ناپیداست، آن که ناپیداست اما همه کاره اوست. ‼️ این بدن ما کاره نیست به جهتی که اگر الان خوابش بگیرد مثل مرده‌ای این جا افتاده است. 🔆 او مشغول کار است و هیچوقت خوابش نمی‌برد، هیچوقت مرگ هم به سراغش نمی‌آید. 🔰مرگ سراغ این بدن می‌آید، بدن است که می‌میرد او همیشه به حیات خداوند تبارک و تعالی زنده است. ✳️ پس بنابراین آن ملکوت است که این ملک را اداره می‌کند و این دستخوش اوست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! محاسن حسن به بیاض مایل شد. وجه قلبش را نورانی کن که از «یَومَ تَبیضُّ وُجُوهُ وَ تَسوَدُّ الوجوه» اندیشه دارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab