eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
102 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه
📢 7 نفر از اعضای جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه (معرفی شده از سوی مراکز نخبگانی) شدند. ✳️در همایش ملی نخبگان، پنجاه و هشتمین سال جایزه در سال 1399 حجج اسلام _ سعید حسنی _ مهدی منصوری حبیب آبادی _ کمیل قنبرزاده _ رضا لک‌زایی _ مهدی عبداللهی و سرکار خانم ها _ بهجت‌پور _ حسین‌زاده مفتخر به کسب جایزه نوبل ایرانی شدند. ✅دفتر جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه این موفقیت علمی را به این عزیزان تبریک و دوام توفیقات شان را از خداوند متعال مسئلت دارد. ⚠️لازم به ذکر است این نفرات با از سوی مرکز امورنخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه به این بنیاد البرز معرفی شدند و دفتر جامعه نخبگانی مرکز خدمات هیچ نقشی در انتخاب و معرفی ندارد.
🔰قسمت هفتادم🔰  🌀حريت در اسلام به چه معنا است؟ 🔸كلمه حريت به آن معنايى كه مردم از آن در ذهن دارند، عمر و دورانش بر سر زبان‌ها، بيش از چند قرن نيست. و چه بسا اين كلمه را نهضت تمدنى اروپا كه سه، چهار قرن قبل اتفاق افتاد بر سر زبان ها انداخت. 🔸ولى عمرِ معناى آن بسيار طولانى است، يعنى بشر از قديم‏ ترين اعصارش خواهان آن بوده. و به عنوان يكى از آرزوهايش در ذهنش جولان داده. 🔸ريشه طبيعى و تكوينى اين معنا، جهاز حريت است و آن عبارت است از : ✔️اراده‏ اى كه او را بر عمل وامی دارد. چون اراده حالتى است درونى كه اگر باطل شود حس و شعور آدمى باطل مى‏ شود و معلوم است كه باطل شدن حس و شعور به بطلان انسانيت منتهى مى‏‌گردد. 🔹نکته اینجاست که: انسان موجودى است اجتماعى و طبيعتش او را به سوى زندگى گروهى سوق مى‏ دهد. 🔸و لازمه اين سوق دادن اين است كه يك انسان اراده‏ اش را داخل در اراده همه و فعلش را داخل در فعل همه كند. 🔸و باز لازمه آن اين است كه در برابر قانونى كه اراده‏ ها را تعديل مى‏ كند و براى اعمال مرز و حد درست مى‏ كند، خاضع گردد. لذا بايد بگوئيم: 🔺همان طبيعتى كه آزادى در اراده و عمل را به او داد، دوباره همان طبيعت بعينه اراده‏‌اش و عملش را محدود و آن آزادى را كه در اول به او داده بود مقيد نمود.🔻 از سوى ديگر: 🔸 اين محدوديت‏‌ها كه از ناحيه قوانين آمد به خاطر اختلافى كه در قانون‏ گذاران بود مختلف گرديد. 📚 ترجمه المیزان .جلد ۴. صفحه ۱۸۴. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▪️قسمت نهم ◽️ بسیاری از آثاری که به عنوان ویژگی‌های یک جامعه آرمانی مانند امید، مقاومت، ایستادگی بر باورها و تلاش برای رسیدن به اهداف مطرح می‌شود، با ایمان حاصل می‌شود. یکی از این آثار، مقاومت و صبر اجتماعی است. براساس فرهنگ قرآنی، مومنین حقیقی آنهایی هستند که ایمانشان، آنها را به سمت جهاد با اموال و انفس برای خدا سوق می‌دهد. ▪️ خداوند در آیه‌ای، به مومنین دستور می‌دهد که با اولیاء شیطان بجنگید. ▪️ درجای دیگری خداوند، برقراری مساجد و معابد را منوط به جهاد مومنان دانسته و جنگ برای خدا را نصرت خدا می‌داند. 🔸️ اینکه در جامعه امروز می‌بینیم عده‌ای می‌کوشند ایمان مردم را سست کنند، به این دلیل است که می‌خواهند در برابر ظالمان و مستکبران، مقاومتی صورت نگیرد و کسی برای دفاع از دین خدا اقدامی نکند. 🔸️ همانگونه که پس از رحلت پیامبر(ص)، افرادی سرپرست جامعه اسلامی شدند که منطق جهاد و مقاومت را در جامعه کمرنگ کردند تا اینکه با قیام اباعبدالله(ع) دوباره فرهنگ جهاد و شهادت و صبر و مقاومت اجتماعی، توسط آن حضرت احیا شد. ▫️ حضرت در وصیت نامه خود، هدف از قیامشان را اصلاح اجتماعی عنوان کردند و بر پایه ایمان ناب و قوی خود و یارانشان توانستند این حرکت اجتماعی را به احسن وجه، رقم بزنند و پس از شهادت حضرت، متاثر از قیام ایشان، قیام‌های پی‌درپی ازجمله قیام توابین، قیام مختار، قیام شهید فخ و...به وقوع پیوست تا اینکه پس ازحدود صد سال، حکومت بنی‌امیه در هم پیچیده شد. ادامه در متن بعد👇
🔹️ در عصر حاضر نیز انقلاب اسلامی ما یکی از ثمرات خون اباعبدالله(ع) است و تمام آنچه اکنون در کل منطقه و بلکه جهان، به نام مقاومت شکل گرفته، بر اساس همین منطق قرآنی و برگرفته از سیره سیدالشهدا است. در تاریخ، اثر ایمان بر جریانات اجتماعی را به وضوح می‌توان مشاهده کرد. 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 نشست علمی عیار نقد بررسی و پاسخ به شبهات درباره آراء علامه ذوالفنون حسن زاده آملی ره 🔷 با حضور اساتید محترم: 🔸حضرت استاد حسن رمضانی 🔸حضرت استاد سید یدالله یزدان‌پناه ◽️دبیر علمی آقای مهدی مهدوی 🕑 روز چهارشنبه، ۱۰ آذر ۱۴۰۰_ ساعت ۱۴ مکان: شهر آمل، دانشکده علوم قرآنی، سالن اجتماعات @nasimehekmat
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 چیدمان برنامه‌های نشست علمی عیار نقد @nasimehekmat
🔰قسمت صد و سیزدهم 🔰 🌴 چون اعضا را در طهارت دخالت است در عبوديّت حق 🔹و از اين اعضا ظاهر شود آن از اين درجهت تطهير آنها لازم شده است. ❇️پس از آن، چيزهايى كه از آنها ظاهر شود بيان فرمودند. 🔹 راه اعتبار و استفاده را براى اهلش باز نمودند. 🔹و اهل معارف را به اسرار آن آشنا فرمودند. ❇️به اين كه آنچه محل ظهور عبوديّت است، در محضر مبارك حقّ بايد طاهر و پاكيزه باشد. 🔸 اعضاء و جوارح ظاهريّه، كه حظّ ناقصى از آن معانى دارند، بى‌طهارت لايق مقام نيستند. با آنكه خضوع از صفات وجه بالحقيقه نيست و سؤال و رغبت و رهبت و تبتّل و استقبال هيچ يك از شئون اعضاى حسّيّه نيستند. ✅ولى چون اين اعضاء مظاهر آنها است، تطهير آنها لازم آمد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 احساس حضور تا انسان به حال حضور وجودی در پیش‌گاه حق می‌رسد، حس می‌کند نور وجود حق به او می‌تابد؛ یعنی با اقبال ما، خدا هم اقبال می‌کند و همین که نور حق می‌تابد، گرمای حضور حق احساس می‌شود. 🗂جلسه ۶۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💠 توحید ما به الاختصاص انسان است که می تواند معرفت پیدا کند به ذات اقدس اله ✅و این نصیب موجودات دیگر نیست لذا همین هم هست که موجودات دیگر همه در خدمت انسان هستند و انسان در خدمت هیچ کس نیست 🔆 یعنی همه موجودات زمین و آسمان و ملائک زمینی و ملائک آسمانی همه در خدمت انسان هستند «فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ» (ص۷۳) ✅ کل ملائک آسمانی و زمینی ساجد شدند یعنی خاضع اند و در خدمت انسان هستند به خاطر این که انسان می تواند یک امانتی را دارا باشد. آن امانت اهمیت دارد. ✅ آن هایی هم که خاضع اند در مقابل آن امانت است. ✅ امانت هم عبارت از معرفت خداوند تبارک و تعالی است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و سی و نهم🔰 🔹گاهی انسان به اندازه‌ای غرق این بدن و دنیا می‌شود که فکر می‌کند غیر از این‌ها خبری نیست. ولی روزِ قیامت با آن صیحه‌ای که کشیده می‌شود، آن "زجرة واحدة "ای که می‌آید، کلِّ هستی را نه فقط انسان از این نشئه به نشئۀ بالاتر می‌برند. ◀️ آنجا پوست می‌اندازیم و حقیقت خود را می‌بینیم. پوست انداختن یعنی از بدن در آمدن. "إذا وقعت الواقعة" ⬅️ روز قیامت به تعبیرِ قرآن به عنوان واقعه بزرگ سنگین ازش یاد می‌شود. تا روز قیامت شد، "یوم تُبلی السرائر" می‌شود، سریره بالا می‌آید. آن چه پنهان بود الان آشکار می شود. ❓اگر به کسی بگویند تو اینجا هستی این گناه را کردی، چه تاثیرِ منفی ای بر تو می‌گذارد؟ چگونه در عذاب هستی؟ چگونه گناه تو را خفه می‌کند؟ ◀️می گوید هیچ خبری نیست که! کسی که در بدن است احساس نمی‌کند خفه می‌شود، ولی در عالم بالا می‌بیند این گناه خفه‌اش کرده است. ✅ تازه می فهمد این نماز، روزه، اعمال خیر و... چقدر به دردش می خورد. خبر نداشتیم چون غرقِ دنیا بودیم ولی تا پوست اندازی می‌شود، تازه انسان خود خالصش را می‌بیند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شکوفایی جان انسان گاهی آنقدر در جزییات غرق می‌شود که اصل را فراموش می‌کند. ⚠️این جفاست به جان ❌حقیقت جان از سنخ جزیی نیست 🕊از سنخ آن عالم است. 🌱اگر می‌خواهی جان را شکوفا کنی، باید از جزییات دست بکشی. 🌑 یکی از مصادیق جزییات، خبر گرفتن از چیزهایی است که سودی برای ما ندارد و فقط حس کنجکاوی را ارضا می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی ارتحال آیت الله سید رضی شیرازی رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی را تسلیت گفتند. متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی رحمة الله علیه را که از احفاد پرچمدار کبیر اسلام و تشیع و مرجعِ استعمارستیز قرن چهاردهم هجری مرحوم میرزای شیرازی بزرگ بودند، به حوزه ی علمیه تهران و شاگردان و ارادتمندان ایشان و بیت رفیع شیرازی و بویژه به خاندان مکرّم و بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می نمایم. سید علی خامنه ای ۱۱ آذر ۱۴۰۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab