eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت دویست و سوم🔰 🔹 سرنوشت عارفان را که می‌خوانیم، می‌بینیم خیلی اوج می گیرند. ❗️ با خود می گوییم ما که با این‌ها خیلی فاصله داریم! این راه کجا و ما کجا! ما گویا یک میلیونیومش هم نتوانستیم انجام دهیم! چقدر عمرم رفته! ❌ مطالبی که گفتیم را نخواندیم که ناامید بشویم. اگر این است، لزومی ندارد آدم بخواند. این ها را خواندیم که ⬅️بدانیم چقدر راه هست ⬅️و چقدر کار داریم ⬅️و چقدر باید آدم زحمت بکشد! ☑️بصیرت پیدا بکند، شروع به کار بشود، دست به کار بشود. ❌پس یأس اصلا معنا ندارد. ☑️ این ها باید نشاط آور و حرکت آفرین باشد. ❌نباید مانعِ حرکت بشود؛ گاهی آدم می گوید: رها کنیم دیگر! هیچی نمی‌شود! اینجوری نیست. به ما گفتند هر خیری را که به رسول الله دادند، خدایا! به ما هم بده. ❓در همین دعای عید فطر چه می‌گوییم؟ هر خیری را که رسول الله و اهل بیت را در آن داخل کردی، "أدخلتَ فیه محمّد و آل محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم"، من را هم داخل کن. ❗️این "هر خیر"، خیلی حرف سنگینی است. در همین دعای کمیل به ما گفتند: که مرا از خصّیصینِ خودت قرار بده. "أخصِّهم زُلفةً لدیک" ☑️اینجور صحبت ها یعنی اوجی وجود دارد. ما را هم تشویق می کند. ✅ما باید آهسته آهسته یاد بگیریم. 🗂 جلسه بیست و نهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 زوج حقیقی در قیامت نیز می‌شود با هم بود، ولی با هم بودن شرطی دارد و آن هم، زوج حقیقی شدن در دنیاست. ▪️زوج حقیقی شدن از راه ایمان میسور است. ▪️ کسانی که در دنیا روابطشان بر اساس ایمان باشد، زوج حقیقی شده و در قیامت نیز می توانند با هم باشند. ▪️ اما همه نسبت‌های ظاهری دنیایی، در آنجا برچیده می‌شود. 🗂 جلسه ۲۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 رابطه علم و عمل ▪️قسمت سوم رسول خاتم صلى الله عليه و آله فرمود: ✨ «العلم امام العمل و العمل و تابعه» علم، امام عمل است؛ زيرا كه: 🔹كارى بى‌راهنمائى و پيشوائى دانش صورت نمى‌گيرد. 🔹و سعادت حقيقى انسان بدون نور علم وقوع نمى يابد. 🔹 و مدينه فاضله انسانى جز با علمِ بايسته و عملِ شايسته، شكل نمى‌پذيرد. ⚫️به قول حكيم سنائى غزنوى: 🌱علم نر آمد و عمل ماده 🌱دين و دنيا بدين دو آماده https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده ▪️ قسمت هفتم: علم مانع ورود شیطان 🔹 اگر علم باشد، شیطان از راه علم در انسان، نفوذ نمی‌کند. ❗️ از راهِ ❌ امور نفسانی ❌ و عمل انسانی، نفوذ می‌کند. 🔹 کار علمی، نقشۀ راه سلوک است و موانع را برطرف می‌کند؛ ⚠️ اما ❗️ اگر نفسانیاتِ انسان زیاد باشد، عِلم را هر قدر هم که زیاد باشد، بر می‌دارد. ✔️ در روایات آمده است، علم دعوت به عمل می‌کند. اگر به آن عمل نکردی، از تو جدا می‌شود. 🗂 جلسه۳۴۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 اصالت و استقلال زن ▪️ قسمت اول 🔸انسان ـ خواه زن، خواه مرد ـ ابزار فراواني براي تكامل در اختيار خود دارد، و هرگز خودش ابزاري براي كالاهاي دنيا و متاع زودگذر آن نخواهد بود. 🔺چه اين كه وظايفي كه براي انسان ها تعيين شده هرگز او را به صورت ماشين كار و ابزار رفع نياز در نمي آورد و در اين جهت هيچ امتيازي بين زن و مرد نيست تا گفته شود: 💫نگرش اسلام به زن نگرش ابزارگونه است و زن به عنوان موجود وابسته، تلقي مي شود مثلاً هميشه مي گويند: زنِ نمونه يك همسر خوب، يك مادر خوب و... است، گويا براي خود او اصالتي نيست و همواره او را با ارزشهاي مردانه مي سنجند. ✖️البته اين گونه تعبيرها براي مرد نيز وجود دارد. ❗️ و هرگز منظور از اين تعابير حذف استقلال هويتِ انساني زن يا مرد نبوده ❌و مقصود آن نيست كه زن چون همزه وصل است كه بين مردها سقوط كند. ❌يا ابزار خانواده يا جامعه گردد تا ديگران به كمال برسند و او هماره در حدّ ابزار بماند. ✅ چون انسان متكامل، داراي شؤون گوناگون است و نشانه كمال او در چهره وظايف محوّله ظهور يك مادر خوب و... است، گويا براي خود او اصالتي نيست و همواره او را با ارزشهاي مردانه مي سنجند. 💥نشانه مسؤوليت متقابل زن و شوهر در حريم خانوادگي را مي توان از بيان رسول اكرم صلي الله عليه وآله استنباط كرد كه آن حضرت چنين فرمود: « مرد مسؤول تأمين نياز و نگهداري اهل خانه است و زن مسؤول حفظ و نگهداري مال شوهر مي باشد و هر مسؤولي در قبال مسؤوليتي كه استقلالِ ذاتي محروم باشد.» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔖 مطلب جدید سلسله مباحث تاثیر اندیشه‌های بنیادین بر سبک زندگی نوین، از سلسله نشست‌های علمی مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام تقدیم می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین ▪️قسمت سوم: تاثیر «سوبژکتیویسم» بر سبک زندگی 🔹اولین اندیشه‌ای که تاثیر بسزایی در سبک زندگی غربی دارد، سوبژکتیویسم یا اصالت سوژه است. ریشه این اندیشه را باید در دکارت جستجو کرد. 🔸او برای مقابله با شکاکیت فراگیر عصر خود، به دنبال امر یقینی غیر قابل انکار بود. 🔹 وی به مطلق شک (مطلق اندیشه) رسید و معتقد شد تنها چیزی که نمی‌تواند در آن شک کند، اصل اندیشه و تفکر به معنای عام است. 🔸 جمله معروف او بر این اساس، «من می‌اندیشم پس هستم»، است. این گزاره، در فلسفه او، گزاره پایه قرار گرفت. 🔹 ملاک یقینی بودن این گزاره، از نظر دکارت، وضوح و تمایز بود به همین دلیل، ملاک یقینی بودن تمام گزاره‌ها را وضوح و تمایز برای «من» دانست. وی سایر اجزای جهان را نیز بر همین مدار، اثبات کرد. 🎙 استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59abع
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین ▪️قسمت سوم: تاثیر «سوبژکتیویسم» بر سبک زندگی 🔸به این ترتیب دکارت در مقابله با شک، طرحی را ارائه کرد که در بادی امر، مطلوب به نظر می‌رسید اما پیامدهای سویی به دنبال داشت؛ از جمله اینکه: ❗️واقعی بودن یا نبودن اشیا، وابسته به یقین «من» است. گویا «من» تعیین می‌کنم چه چیزی واقعی باشد یا نباشد. 🔹اصالت سوبژه به اين معناست كه اگر قبل از دكارت، صرف‌نظر از يقينِ من، اشيای عالم، موجودیت داشتند و من هم شی‌ای در كنار آنها بودم، اکنون، منْ اصالت بخش و واقعيت بخشِ تمامی اشيای ديگر حتی خدا هستم. خدا هم چون به يقين من درآید، می‌تواند واقعی باشد. 🔺اين تفكر دكارت، در کانت به اوج خود رسيد. وی معتقد شد به جای اينكه ذهن را تابع عين بدانيم، این عین است که تابع ذهن است. 🔚 نتیجه این دیدگاه، اصالت یافتن «من» یا فاعل شناسا (یا سوبژه) شد و اشیاء دیگر، دائرمدار و تابع یقین سوبژه. 📍بنابراین، سوبژه هست که اشیاء را واقعی یا غیر واقعی تعیین می‌کند. 🖇 این اندیشه، متوقف به ساحتِ بنیادین معرفت‌شناسی نشد و در جهات مختلف ادامه پیدا کرد. 🎙استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ قسمت چهارم: نمونه‌هایی از تاثیر سوبژکتیویسم بر سبک زندگی 🟡 سینما: در بسیاری از آثار سینمایی با ترجمه فارسی که متناسب با فضای فرهنگی کشور نیست همین تفکر جریان دارد. از جمله: 🎞 فیلم تلقین ( یا Inception) که تا انتهای آن مشخص نمی‌شود چه چیزی واقعیت دارد و چه چیزی واقعیت ندارد. مرز بین واقعیت و خواب معلوم نیست. 🎞 یا مجموعه فیلم‌های ماتریکس (Matrix)، که در آن هم، فرق بین واقعیت و غیر واقعیت، مشخص نیست. 🟠 الهیات: در دهه‌های اخیر با شاخه‌ای از الهیات مواجه می‌شویم به نام الهیات ناواقع‌گرا. و خدایی که در الهیات از آن سخن می‌گوییم، معلوم نیست وجود داشته باشد و ممکن است غیر واقعی باشد. بنابراین تفکر سوبژکتیویسم ادامه یافته و به ساحت‌های مختلف تسرّی می‌یابد. در قسمت‌های آینده به تاثیرات محوری آن، اشاره خواهد شد... 🎙استاد عبدالله محمدی 🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و هفتم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل دوم: در بعضی از آداب و اسرار تکبیرات اذان و اقامه 🔶 (سالک) به حسب چهار تکبیر، کبریای (بزرگی) اسم اعظم را به جمیعِ سکنه عوالم غیب و شهادتِ مملکتِ داخلی و خارجی اعلان کند؛ ✅ این خود، اعلان عجزِ خود از قیام به ثنای ذات مقدس است و اعلام قصور خود از اقامه نماز است... 🔹 که در تمام احوال نماز، نصب العین سالک باید باشد. ♦️از این جهت در اذان و اقامه مکرر ذکر شود و در نماز دائما تکرار شود، در انتقال از هر حالی به حال دیگر اعاده آن شود؛ ⬅️ که در قلب سالک، قصور ذاتی خود و عظمت و کبریای ذات مقدّس، تمکین پیدا کند (جاگیر شود). ✳️ باید سالک در هر تکبیری، قلب و قوای خود را متذکر کند به عجز خود و کبریای حق. 🔶 به وجه دیگر ممکن است تکبیرات اولیه اذان هر یک اشاره به مقامی باشد. 📌اول اشاره باشد به تکبیر از توصیف ذاتاََ؛ 📌دوم به تکبیر از توصیف وصفاََ؛ 📌سوم به تکبیر از توصیف اسماََ؛ 📌چهارم تکبیر از توصیف فعلاََ. 📚آداب الصلاه| صفحه۱۳۷ و ۱۳۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
باسم الحکیم ▫️آغاز ثبت‌نام مدرسه حکمةالرضا (مدرسه حکمت و عرفان اسلامی امام رضا علیه‌السلام) ▫️تحت اشراف استاد معظم آیت‌الله سید یدالله یزدان‌پناه ▫️ثبت‌نام مقطع تمهیدی از دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی 🏷 به صورت حضوری در تهران و ویژه برادران ⏱مهلت ثبت نام: تا ۱۴۰۲/۶/۲۰ 📖 دفترچه راهنما : جهت مشاهده کلیک کنید 👈 ثبت نام : جهت ثبت‌نام کلیک کنید 🔎 جهت کسب اطلاع بیشتر به آیدی زیر در پیام رسان بله و ایتا پیام دهید: @admin_hekmatorreza 🕌 مدرسه حکمةالرضا علیه‌السلام @hekmatorreza
از همدلی تا حضور.pdf
1.21M
📕کتابچه | از همدلی تا حضور 🌷تقدیم به آستان اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام به امید گوشه چشمی. ▫️این کتابچه شرح مختصر زیارت اربعین، به بیان استاد آیت‌الله سید یدالله یزدان‌پناه است. ✍️کاری از مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و انتشارات آل‌احمد علیهم‌السلام. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 دنیا، محتاج امام حسین علیه السلام ▪️ما امروز احتیاج داریم که حسین‌ بن‌ علی را به دنیا بشناسانیم؛ دنیای دچار ظلم و فساد و دنائت و لئامت، محتاج معرفت آزادگی حسینی و حرّیت حسینی است. ▪️امروز مردم دنیا، جوان‌های دنیا، ملّت‌های بی‌غرض، برای یک چنین حقیقتی دل‌هایشان می‌تپد؛ ▪️ [اگر] امام حسین (علیه‌السّلام) به دنیا معرّفی بشود، اسلام معرّفی شده است، قرآن معرّفی شده است. ▪️امروز با صدها وسیله علیه اسلام و علیه معارف اسلامی تبلیغ می‌شود؛ در مقابل این حرکت خصمانه‌ی جبهه‌ی کفر و استکبار، حرکت معرفت حسینی می‌تواند یک‌تنه سینه سپر کند، بِایستد و حقیقت اسلام را، حقیقت قرآن را به دنیا معرّفی کند. ▪️ منطق حسین‌بن‌علی‌ (علیهما ‌السّلام): ➖ منطق دفاع از حق است. ➖ منطق ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است. ✔️این منطقِ امام حسین است؛ ▪️ امروز دنیا به این منطق نیازمند است؛ امروز دنیا شاهد حاکمیّت کفر و استکبار و حاکمیّت فساد است، دنیا شاهد حاکمیّت ظلم است؛ این پیام امام حسین، پیام نجات دنیا است؛ ▪️حرکت عظیم اربعین این پیام را در دنیا منتشر می‌کند و به فضل الهی و به حول و قوّه‌ی الهی و به توفیق الهی، این حرکت بایستی روزبه‌‌روز تقویت بشود. ۱۳۹۸/۶/۲۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 اربعین، ختم تجلی توحیدی سیدالشهدا علیه‌السلام همه مقاطع زندگی انسانهای کامل، الهی و قابل زیارت است. اما برخی مقاطع، گنجایش بیشتری برای ظهور توحید داشته است. اکنون حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را در سه مقطع مورد توجه قرار دهید: روز عرفه، روز عاشورا و روز اربعین. ▪️در عرفه، حضرتْ یک تقاضای توحیدی والایی را مطرح می‌نماید و در فقرات دعای عرفه به نمایش می‌گذارد. این فعلا دعا و درخواست است. اما دعایی برخواسته از جان مبارک حضرت، که اقتضای وجودی اوست. ▪️در عاشورا این دعا، استجابت می‌شود و حوادثی پیش می‌آید که حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را به اوج تجلی توحیدی می‌رساند. در اینجا، آنچه پیشتر دعا بود، ظهور نموده و حضرتْ مظهر آن واقع شده است. ▪️در اربعین این تجلی توحیدی به مقام ختمیت می‌رسد؛ زیرا پس از عاشورا حوادث و بلایای تلخ‌تری رخ داد که همان اسارت آل الله بود و سر مبارک حضرت که همراه این قافله بود، ناظر این قضایا بود. لذا این ابتلائات جدید، یک تجلیات عمیق‌تری می‌آورد که همان ختم تجلی توحیدی است. لذا زیارت ایشان در روز اربعین اهمیت ویژه‌ای دارد و از نشانه‌های مومن شناخته می‌شود. چرا که یوم اربعین روزی است که اوج توحید در حضرت نمودار شده است. لذا زیارت حضرت در این حال، آثار ویژه‌ای خواهد داشت. اینکه بیش از بیست میلیون نفر در چنین روزی، جذب این ساحت مقدس می‌شوند، بخاطر همین ختم در تجلی است که دل‌ها را شیدا نموده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت دویست و چهارم🔰 🔹بنده خدایی می‌گفت: ما این همه خون دل می‌خوریم، ❓تازه کجا، کِی و چه طور برسیم؟! ❌نه، این طور نیست. آدم این ها را که اجرا می کند ⬅️ می رود جلو. آهسته آهسته یک کمی جلو می رود، یکدفعه مثلِ برق و باد می دهند ⬅️ و می رود جلو. ☑️اصلاً در هر کاری همین جور است. حتماً برایتان پیش آمده است ✅مثلاً در کار علمی آدم ده سال هِی دارد می خواند، هِی زحمت می کشد، ❗️یکدفعه می بیند خیلی چیزها تغییر کرد، در عرض شش ماه تغییر کرد. ❓چرا؟ آن ده سالِ قبلی کمک کرده است. بعد از ان می بیند هِی دارد عجیب و شدید گُر می گیرد! قبلش با خون دِل درست می کرد، ☑️الان اصلاً همین جوری می جوشد. 🔸آنچه که در مورد معراجِ رسول الله با آن همه طول و تفصیل هست: رسول الله می گوید: من داشتم می رفتم، عرقی در پیشانی بود، ❗️رفتم و برگشتم، هنوز این عرق خشک نشده بود؛ یعنی چند ثانیه 🔸اینکه امام معصوم می گوید: من الان پیشِ شما نشستم، هجده هزار عالم را دارم طی می کنم، یعنی اینجوری نگاه کنید. لذا وقتی آدم می رود آن سو، ☑️مسأله، شکلِ دیگری است؛ 📚جلسه بیست و نهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 رابطه علم و عمل ▪️ قسمت چهارم ✨نور علم عين نفس مى‌گردد كه هم ذاتش را فسحت وجودى مى‌دهد و هم چشم بيناى او مى‌شود. ✔️ مسأله اتحاد علم و عالم و معلوم و عمل و عامل و معمول از مهمترين مسائل علم الهى است. ➕ و معرفت نفس كه خود اساس همه خيرات و سعادات است روح آن نيل بدين حقيقت اتحاد است. ➕ و دروس اتحاد عاقل به معقول راقم به بسط و تفصيل متكفل آثبات آن است كه اكنون آن را عالم روحانى بسيار گرانقدر خلف صالح دودمان علم و قلم، حجة الاسلام و المسلمين جناب حاج حسن آقاى ثقفى دامت بركاته الوافرة تلخيصى بسزا در هيأت تسهيل فرموده است تا نفع آن اعم و طالبان معارف را راهى نزديك تر و آسان‌تر به مطلوب بوده باشد... 🔘 اميد است اين علق نفيس مورد قبول ارباب كمال واقع شود و نفوس مستعده را معدى تام و مر آن جناب را سبب مزيد أجر جزيل بوده باشد. ✨ انا لا نضيع أجر من أحسن عملا https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
◾️ ۱۸ صفر سالگرد ارتحال علامه حسن زاده آملی ره 🥀هدیه به روح ملکوتیشان حمد و یازده سوره توحید
41.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ غم خجسته 🥀 در روایات گفته شده است هیچ کس مثل تو عزا ندید. 🥀 اما این بُعد عزا در عین اینکه عزاست شیرینی هم دارد. ✔️ چون این رنج، رنج مقدس است. ✔️ این عزا، عزای مقدس است. ✔️ این عزا، عزای افتخار آمیز است. 🥀 شیرین است. ✔️ چون در منظر و مرآیِ خداست. خدا می‌بیند و برای خدا می‌کند⬅️ محتسبا. ▪️ این می‌شود یک رنج شیرین. رنج است ولی در عین حال شیرین. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📢 هم‌اکنون؛ KHAMENEI.IR ✏️ رهبر انقلاب در پایان عزاداری هیئت‌های دانشجویی خطاب به دانشجویان: 🏔 اگر مقاومت کردید آن وقت قله را فتح خواهید کرد 👈🏻 در این راه استقامت بورزید و همیشه حسینی زندگی کنید و حسینی بمانید متن نهایی بیانات رهبر انقلاب 💻 Farsi.Khamenei.ir
▪️ السلام علیک یا رسول الله رسول گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌فرماید: از جبرائیل پرسیدم توکل بر خدا یعنی چه؟ پاسخ داد: «الْعِلْمُ بِأَنَّ الْمَخْلُوقَ لَا يَضُرُّ وَ لَا يَنْفَعُ وَ لَا يُعْطِي وَ لَا يَمْنَعُ وَ اسْتِعْمَالُ الْيَأْسِ مِنَ الْخَلْقِ.» این که بدانی مخلوق الهی ✖️نه ضرری می‌زند ✖️نه نفعی می‌رساند ✖️نه چیزی عطا می‌کند و ✖️نه از چیزی بازمی‌دارد ✔️و این که از خلق خدا مأیوس باشی» 📚 وسایل الشیعه| ج15/ص194. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️ روایت رحلت لَمَّا تُوُفِّيَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ تَوَلَّى غسلَهُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اَلْعَبَّاسُ مَعَهُ وَ اَلْفَضْلُ بْنُ اَلْعَبَّاسِ. فَلَمَّا فَرَغَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنْ غُسْلِهِ كَشَفَ اَلْإِزَارَ عَنْ وَجْهِهِ ثُمَّ قَالَ: «بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي طِبْتَ حَيّاً وَ طِبْتَ مَيِّتاً اِنْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ أَحَدٍ مِمَّنْ سِوَاكَ مِنَ اَلنُّبُوَّةِ وَ اَلْإِنْبَاءِ خَصَّصْتَ حَتَّى صِرْتَ مُسَلِّياً عَمَّنْ سِوَاكَ وَ عَمَّمْتَ حَتَّى صَارَ اَلنَّاسُ فِيكَ سَوَاءً وَ لَوْ لاَ أَنَّكَ أَمَرْتَ بِالصَّبْرِ وَ نَهَيْتَ عَنِ اَلْجَزَعِ لَأَنْفَدْنَا عَلَيْكَ مَاءَ اَلشُّئُونِ وَ لَكِنْ مَا لاَ يُرْفَعُ كَمَدٌ وَ غُصَصٌ مُحَالِفَانِ وَ هُمَا دَاءُ اَلْأَجَلِ وَ قَلاَّ لَكَ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي اُذْكُرْنَا عِنْدَ رَبِّكَ وَ اِجْعَلْنَا مِنْ هَمِّكَ.» ثُمَّ أَكَبَّ عَلَيْهِ فَقَبَّلَ وَجْهَهُ وَ مَدَّ اَلْإِزَارَ عَلَيْهِ. چون رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) وفات يافت كار غسل او را امير المؤمنين علىّ‌ بن ابى طالب(عليه السّلام) به دست گرفت و عبّاس و پسرش فضل نيز با آن حضرت بودند. چون على(عليه السّلام)از غسل پيامبر(صلّى الله عليه و آله) فراغت يافت كفن از چهرۀ مبارك حضرتش كنار زد و گفت: «پدر و مادرم فدايت، پاكيزه زيستى و پاكيزه بدرود حيات گفتى،با مرگ تو چيزى از ما بريده «پدر و مادرم فدايت، پاكيزه زيستى و پاكيزه بدرود حيات گفتى. با مرگ تو چيزى از ما بريده شد كه با مرگ هيچ يك از انبياء گذشته بريده نشده و آن نبوّت و اخبار آسمانى است. مصيبت تو از طرفى به اندازه‌اى بزرگ است كه با اين مصيبت ويژه‌ات تسلّى بخش مصيبت هر كس ديگرى هستى و از طرفى نيز بر تمامى مردم سايه افكنده است به طورى كه همه در اين غم شريك‌اند و اگر به صبر و پايدارى فرمان نداده و از بى‌تابى و ناشكيبائى نهى نفرموده بودى، هر آينه اشك ديده‌مان را در اين راه با گريۀ فراوان مى‌خشكانديم و [لكن آنچه كه هميشه بر دل ما ماند غم و غصّه‌اى است كه دست به دست هم داده‌اند و آن درد و مرض هر دو درد مرگ‌اند و البتّه اين غم و غصّه در راه مصيبت تو بسى اندك است]، پدر و مادرم فدايت ما را به نزد خدايت ياد آر و ما را وجهۀ همّت خود دار.» سپس خود را به روى بدن آن حضرت انداخت و صورتش را بوسيد و كفن را به رويش كشيد. 📚الأمالي (للمفید)؛ ج 1، ص 102 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 شریعت، میزان عام شهود ▪️ قسمت اول ❓چرا عرفان، شریعت را میزانی عام برای ارزیابی شهودهای عرفانی مطرح می‌کند؟ ▪️آن چه عرفان را بر میزان عام قرار دادن شریعت، وا می‌دارد این قاعده کلی است که همواره باید کشف هایی را که در مراتب و مراحل سلوکی نازل تر رخ می‌دهند با محک تجربه های عرفانی عالی‌تر سنجید. 🗒 صفحه ۸۰ https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰 شریعت، میزان عام شهود ▪️قسمت دوم ▫️مقام «مزاج اعدل» تعبیر دیگری از مقام «عصمت» است. صحیح ترین و بی نقص ترین مکاشفه ها برای کسی پیش می آید که مزاج روحانی اش به اعتدال تام نزدیکتر باشد مثل ارواح انبیا و اولیا کامل و سپس کسانی که در نسبت (مزاج روحانی) بدانها نزدیکترند. از همین رو کشف تام محمدی باید معیاری برای سنجش تمام مکاشفه های عرفانی قرار گیرد. 🔘 این کشف تام، از نظر عارفان چیزی نیست جز مجموعه حقایقی که در قالب دین مبین اسلام از سوی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ابلاغ گردیده است. ✔️لازمه چنین برداشتی ارائه تفسیری عرفانی از فرایند نزول وحی است. ▪️ در واقع عارفان وحی را پدیده‌ای از سنخ مکاشفه عرفانی و علم حضوری می دانند و معتقدند فرایند نزول وحی به واسطه حضرت جبرئیل علیه السلام به قلب ایشان، فرایندی دربردارنده انتقال گزاره ها به روش حصولی از راه سمع یا بصر نیست. ▪️آنها معتقدند همین نزول جبرئیل و تلقی و از سوی حضرت پیامبر اکرم باید به نحوی کشفی و حضوری تفسیر شود. 🗒 صفحه۸۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 راز عبودیت پیامبر اعظم صلّی‌ الله علیه و آله: ⚫️ رسول اکرم در همه‌ی صحنه‌ها از خدا استمداد کرد، از خدا خواست و از غیر خدا نترسید و نهراسید. راز اصلی عبودیت پیامبر در مقابل خدا این است. ✖️هیچ قدرتی را در مقابل خدا به حساب نیاوردن ✖️از او واهمه نکردن ✖️راه خدا را به خاطر اهوای دیگران قطع نکردن ✔️جامعه‌ی ما با درس گرفتن از این اخلاق نبوی، باید به یک جامعه‌ی اسلامی منقلب شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab