فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص شهادت آرمان علیوردی
🔰 علم و عدالت سالاری يا مديريت اسلامی
▪️معنای قيّم بودن شوهر نسبت به زن يك امر حقوقی تخلّف يا اختلاف ناپذير نيست.
🔸 زيرا در صورتی كه زن استقلال اقتصادی داشته باشد و صلاحيت اداره و تدبير و نگهبانی و نگهداری حيثيت خويش را واجد باشد، میتواند در متن عقد نكاح مثلاً محدوده آن قيموميّت را با توافق طرفين تعيين نموده كه به هيچ وجه به استقلال و كيان وجودی او آسيبی نرسد.
🔹 البته تمكين غريزی غير از قيموميّت خانگی است، زيرا آن، حقِ ديگری است كه مي تواند با تعهّد متقابل و تراضی طرفين قلمرو آن مشخص شود و تحديد بعضی از انحاء يا مراتب يا مراحل آن نه با كتاب و سنّت معصومين مخالف است و نه با مقتضای عقد نكاح مباين.
🔸 چون تقييد اطلاقِ مقتضای برخی از عقود با توافق طرفينِ عقد، محذوری را به همراه ندارد.
✔️از رهگذر فوق لازم است توجه شود كه عنوان سالار به معنای فرمانروا و حكمران و فوق قانون و غير مسؤول، برای هيچ كسی نسبت به ديگری روا نيست خواه در حريم خانه به عنوان مردسالاری و خواه در متن جامعه به عنوان رئيس سالاری يا فقيه سالاری يا عناوين ديگر.
🔹 زيرا مهم ترين شرط صلاحيت سرپرست خانواده يا جامعه همانا دو عنصر محوری علم و عدل است.
🔸 يعنی در جريان تشخيص اصول مديريت، آگاه و مطّلع و در اجرای اصول و موادّ مديريت، عادل و معتدل باشد.
🔹 زيرا بازگشت چنين مسئوليتها در نظام اسلام به علم و عدالت سالاری است كه همه فرهيختگان بشری خواهان چنين حكمرانی و فرمانروايی هستند كه هرگز جهل به جای علم ننشيند و جور به جای عدل حكم نراند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
🔰قسمت صد و پنجاه و دوم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه
فصل سوم: در بعضی آداب شهادت به الوهیت و بیان ارتباط با اذان و نماز
🖋 تنبیهٌ عِرفاني
🔶 بدان که برای شهادت مراتبی است:
🔹اول شهادت قولیّه است؛
🔹دوم شهادت فعلیّه است؛
✔️ و آن (شهادت فعلیه) چنان است که انسان به حسب عمل های جوارحی شهادت دهد. مثلا در طور اعمال و جریانِ افعال خود حقیقت "لاموثِّرَ فیج الوُجودِ الَّا الله" را داخل کند.
🔸چنانچه لازمه شهادت قولیّه اش آن است که کسی را مؤثر نداند ⬅️ نقشه اعمالش نیز چنین باشد.
📌پس دستِ احتیاجِ خود را جز در محضر مقدّسِ حق جلّ و علا دراز نکند؛
📌وچشم امید خود را به موجودی از موجودات باز ننماید؛
📌و پیش بندگان ضعیف اظهار غِنا و استغنا کند؛
📌و از ضعف و ذلّت و عجز کناره گیرد.
✳️ در روایت کافی شریف است که عِزّ مومن استغناءِ اوست از مردم؛ و اظهار نعمت و غنی نمودن خود، یکی از مستحبّات شرعیه است و طلب حوائج از مردم از مکروهات است.
🔹سوم شهادت قلبیه است؛
✔️و آن چنان است که توحید فعل حق در قلب تجلّی کند و قلب به سرّ باطنی خود دریابد حقیقت این لطیفه را و از دیگر موجودات منقطع و منفصل شود.
♦️عمده اخباری که از اهل بیت عصمت راجع به ترک طمع از مردم و یأس از بندگان و ثقه و اعتماد به خدای تبارک و تعالی وارد شده، راجع به این مقام است.
🔹چهارم شهادت ذاتیه است؛
✔️ومقصود شهادت وجودیه است و آن در کمّل اولیاء تحقق يابد و در نظر اولیاء، در جمیع موجودات _به یک معنی_ این شهادت است.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
📚 آداب الصلاة|صفحه ١٤٤ و ١٤٥
مراسم شهادت ۸_۸_۱۴۰۲استادیزدان پناه.mp3
19.68M
🔰 فایل صوتی جلسه
۱۴۰۲/۸/۸
🔰 تربیت نیرو
▪️ قسمت هشتم: راه برونرفت از آسیبهای علم، تربیت معنوی نیروها
▫️استعمار بلای بزرگی بود که بر سر کشورهای منطقهی آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین فرود آمد؛ استعمار چیز عجیبی بود.
❓این استعمار را چه چیزی بهوجود آورد؟
علم. ... این خطر بزرگی است:
🔹 برای بشریّت
🔸 برای تمدّن
🔹 برای انسان
🔸 برای مادّه و معنا
❗️این بهخاطر علم است، علم گاهی اینجوری میشود.
✅ پس ما بایستی دستگاه علمی خودمان را مراقبت کنیم و یک راه جدیدی برای علم درست کنیم. آن چیست؟
💎 آن عبارت است از سازندگی اخلاقی و معنوی در کنار علم؛ لذا تذکّرات ما، یک مقداری مربوط به مسائل علمی است، یک مقداری مربوط به آن مسائل اخلاقی و سازندگی اخلاقی و معنویِ نیروی انسانی است.
۱۳۹۴/۰۸/۲۰
#رهبر_معظم_انقلاب
#تربیت_نیرو
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ ولایت همان رحمت رحیمیه خداوند تبارک و تعالی است که انسان ، اِسمِ ، الله الرحمن الرحیم می شود
✅ یعنی این موجود ناقص از اسفل السافلین حرکت می کند تا جایی که معتدل می شود
⬅️ و در او نفخ روح می شود و اِسمِ ، الله الرحمن الرحیم می شود.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مناجاتنامه
▪️ قسمت هفتم
🌱آفريدگارا!
جسم و جانم دادهاى
گوش و زبانم دادهاى
نطق و بيانم دادهاى
ندانم چه به من نداده اى؟!
توفيقم ده
تا اين همه نعمتها را كفران نكنم!
چه از شكر آنها عاجزم و كسى از عهده شكرت برنمى آيد!
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و سوم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه
فصل چهارم: در بعضی آداب شهادا به رسالت و در آن اشاره به شهادت به ولایت
🔶 بدان که طیّ این سفر روحانی و معراج ایمانی، با این پای شکسته و عنان گسسته و چشم کور و قلبِ بی نور، نتوان کرد.
🔻" وَ مَن لَمْ يَجْعَل اللهُ لَهُ نوراً فَما لَهُ مِن نورٍ"🔺
✅ پس در سلوک این طریق روحانی و عروج این معراج عرفانی، تمسّک به مقام روحانیت هادیان طرق معرفت و انوار راهِ هدایت که واصلان الی الله و عاکفان علی الله اند، حتم و لازم است؛
❌ اگر کسی با قدم انانیت خود، بی تمسک به ولایتِ آنان بخواهد این راه را طی کند⬅️
✔️ سلوک او اِلیَ الشیطان و الهاویه است .
🔷 به بیان علمی، چنانچه در ربطِ حادث به قدیم و متغیّر به ثابت، محتاج به واسطه و رابطه ای است که وجهه ثبات و تغییر و قدم و حدوث داشته باشد؛ که اگر آن واسطه نباشد،
⬅️ فیضِ قدیمِ ثابت، عبور به متغیرِ حادث در سنت الهیه نکند و رابطه کونیّه و جودیه حاصل نشود.
💠 بالجمله تمسّک به اولیاء نعم که خود،
📌راه عروج به معارج را یافته؛
📌و سیر الی الله را به اتمام رسانده اند؛
از لوازم سیر الی الله است.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاة| صفحه ١٤٧ و١٤٨
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت دوم: مفهوم بهجت
🔹در مفهوم بهجت، سرور و شادمانی به همراه ➕ شادابی و خرّمی و شکفتگی مطرح است
که این دو به دلیلِ نیلِ به نعمت و خوشی و راحتی و دست یابی به امور لذّت بخش پدید می آید.
پس در بهجت دو تا مسئله باید باشد:
1️⃣ هم "سرور" و "شادمانی" باشد
2️⃣و از طرفی هم باید "شادابی" هم باشد.
شادابی ⬅️ یعنی تر و تازه
☑️گاهی هست بعضی انسان ها از سرمستیِ نعمتی که دارند از چهره شان نشاط و سرحالی می بارد.
✅این نشاط و سرحالی را می گویند شادابی.
از چهره اش نور نعمت می بارد ⬅️ یعنی آدم احساس می کند تر و تازه و شکفته و خرّم است.
✅در زبان عربی تعبیر میکند به "نضرة"
این دو یعنی
1️⃣سرور و شادمانی
2️⃣ شادابی و خرّمی و شکفتگی
به دلیل چیست؟
به دلیل دستیابی و نیل به نعمت است.
⬅️آن نعمتی که به او داده می شود،
⬅️خوشحالی و راحتی و خوشی ای که به او داده می شود؛
لذّت می برد ⬅️ و این لذّت او را شاداب می کند؛
لذّت باعث می شود که خوشحال شود.
گاهی امیرالمؤمنین (ع) تعبیر می کنند به "سَکرةُ المال" ⬅️ یعنی مستی مال،
یعنی این نعمت مال که به او دادند اصلاً یک نوع سکرة برایش آورده است.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دوم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مناجاتنامه
▪️ قسمت هشتم
🌱الهى!
به نيروى خرد دريافتم كه شيرين تر از كلام تو كلامى نيست؛
سرم را به اسرار آن آشنا گردان!
🌱آفريدگارا!
پادشاهى تو را نتوان به سلطنت و قدرتى تمثيل كرد كه اينها سايهاند!
هر كه با پادشاه نزديك تر است، خشيت او بيشتر است!
به عظمت پشگان و مورچگانت سوگندت مىدهم كه خشيتم ده!
🌱اى كه يحيى را در صبا حكم
بخشيدى و درباره او فرمودهاى «و آتيناه الحكم صبيا»
و عيسى را در كودكى گويا كردهاى كه «انى عبدالله» گفت.
حسن بن عبدالله چهل و چهار ساله را حكم و زبانى ده!
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 علم و عدالت سالاری يا مديريت اسلامی
🔸 نمونه آن (عدالت سالاری) را میتوان از سيرت و سنّت حضرت علی عليه السلام استفاده كرد.
🔹 چنانچه حضرت امام محمد باقر عليه السلام نقل میكند كه اميرالمؤمنين عليه السلام در روز گرمی از محل كار به خانه خود برمیگشت.
زنی را ايستاده ديد كه میگويد: شوهرم به من ستم نمود و مرا ترساند و بر من تعدّی كرد و سوگند ياد نموده كه مرا بزند.
🌱حضرت علی عليه السلام فرمود: صبر كن كه روز خنك شود آنگاه با تو میآيم.
زن گفت: خشم شوهرم بر من شديدتر میشود.
🌱حضرت علي عليه السلام فرمود: خانه ات كجاست؟
آنگاه به طرف خانه آن زن حركت كرد و به اهل خانه سلام نمود. جوانی بيرون آمد.
🌱حضرت علی عليه السلام به او فرمود: ای بنده خدا از خدا بپرهيز...
آن جوان گفت: به تو چه. من او را میسوزانم.
🌱اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: من تو را امر به معروف و نهی از منكر میكنم، تو با منكر با من روبرو میشوی و معروف را انكار میكنی؟
مردم از راه رسيدند و حضرت علی عليه السلام را شناختند و به او میگفتند: سلام عليكم يا اميرالمؤمنين!
آن جوان حضرت را شناخت و به دست و پای حضرت علی عليه السلام افتاد و عذرخواهی كرد.
🌱آنگاه اميرالمؤمنين عليه السلام به آن زن فرمود: داخل خانه ات برو و شوهرت را به چنين كاری وادار نكن.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تاثیر اندیشه های بنیادین بر سبک زندگی نوین
▪️قسمت پنجم: اومانیسم، اولین نتیجه سوبژکتیویسم
✅ گفتیم اصلی به نام سوبژکتیویسم در عینیترین رفتارهای روزمره ما حتی به صورت ناخودآگاه تأثیر دارد.
بنابراین، آن چه در برخی جوامع نهادینه شده، ریشههایی دارد، ساختاری دارد و با آنها نفوذ میکند. هر چند ندانیم ریشه خطر از کجاست ولی ندانستن ما، به معنی بیارتباط با آن مبانی نیست.
🔴 اولین نتیجه سوبژکیتویسم، اومانیسم است.
🔸اومانیسم هرگز به معنی کرامت انسان نیست، بلکه به معنای انسان-خداانگاری و قرار دادن انسان به جای خدا است.
❗️با این توضیح که انسان تعیین کننده درست یا غلط بودن امور است.
‼️روح تفکر جدید غرب در مدیریت مصرفگرایی، در لذتگرایی و در سبک زندگی این است که ⬅️ ملاک درستی امور، لذت بردن خودِ انسان است و چون انسان لذت میبرد، پس کار درستی است.
✔️ انسان در تفکر اومانیسم موجودی خودآیین و خویشفرماست که از هیچ قدرت دیگری فرمانبری ندارد.
✔️لذت انسان ملاک درست و غلطی قرار میگیرد.
✔️ خود انسان به دنبال منافع خود است.
✔️ انسان در عرض موجودات دیگر نیست بلکه در کانون جهان قرار گرفته و حتی وجود و عدم خدا هم تابع تشخیص او واقع میشود.
#تاثیر_اندیشه_های_بنیادین
ادامه در پست بعد 👇👇👇
🟥 ساختار سبک زندگی غربی با محوریت اومانیسم شکل میگیرد.
▫️ مثلاً وقتی از جوانی میپرسید چرا این موسیقی را گوش میدهی، انتظار دلیل عقلانی از وی نداشته باشید. انتخابهای آنها مبتنی بر دلیل عقلانی و حتی دلیل غیر عقلانی و دلیل تجربی هم نیست.
▫️ ممکن است به او بگوییم این لباسی که پوشیدهای حتی قشنگ هم نیست و او بگوید: مگر قرار است قشنگ باشد؟ مگر قرار است من برای هر کاری که میکنم دلیل عقلانی داشته باشم؟ من خوشم میآید و این کفایت میکند. مگر قرار است هرکاری که من میکنم خوب و مفید باشد؟
🔷 شما در نگاه دینی خود انتظار دارید دست کم توجیه عرفی برای کار خود ارائه دهد، اما میگوید نه، من دوست دارم!
🔚 این، ریشه در تفکر اومانیستی دارد.
هر چند شاید یکبار هم به گوش وی نخورده باشد که: «وقتی من از این کار لذت میبرم، پس من تعیین کننده درست و غلط آن میشوم. من هستم که تعیین میکنم چه چیز درست است و چه چیز غلط». اما ریشه بنیادین رفتارهای او اومانیسم است.
⬅️ این، نتیجه اول است.
حال اگر وارد مسائل دیگری چون تفریح، مهمانی، پوشش و غیره شویم _تمام مسائلی که نگرانشان هستیم_ میببینیم چقدر ردّ پای تفکر اومانیستی در آنها موجود است.
🎙استاد عبدالله محمدی
🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
#تاثیر_اندیشه_های_بنیادین
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و چهارم🔰
▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز
باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه
فصل چهارم: در بعضی آداب شهادا به رسالت و در آن اشاره به شهادت به ولایت
🔶 آداب شهادت به رسالت آن است که:
🔹شهادت به رسالت از حق را به قلب برساند؛
🔹و عظمت مقام رسالت، خصوصاً رسالت ختمیّه را، که تمام دائره وجود از عوالم غیب و شهود تکویناً و تشریعاً، وجوداً و هدایتاً، ریزه خوار خوانِ نعمت آن سرور هستند(به قلب برساند).
✅ آن بزرگوار واسطه فیضِ حق و رابطه بین حق و خلق است. اگر مقام روحانیت و ولایت مطلقه او نبود⬅️
📌احدی از موجودات لایق استفاده از مقام غیب احدی نبود؛
📌فیض حق عبور به موجودی از موجودات نمی کرد؛
📌نور هدایت در هیچ یک از عوالم ظاهر و باطن نمی تابید.
🔆 آن سرور، نوری است که در آیه نور وارد است که "اللهُ نورُ السَّمواتِ و الأرضِ".
✳️ چون عظمتِ شرعِ دین و رسولِ ربِّ العالمین در قلبِ انسان وارد شد،⬅️
اهمیّت و عظمت احکام و سنن(در قلب) وارد شود.
✳️ چون قلب، عظمت آن را ادراک کرد ⬅️
سایر قوایِ ملکیّه و ملکوتیّه خاضع آن شود و شریعت مقدّسه در جمیع مملکت انسانی نافذ گردد.
♦️ علامت صدق شهادت، آن است که در جمیع قوای غیبیّه و ظاهره آثار آن ظاهر گردد و تخلّف از آن نکنند.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
📚آداب الصلاة| صفحه ۱۵۰
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از استاد فیاض بخش
📍هماکنون؛ پخش زنده مراسم گرامیداشت استاد علامه سیدمحمدحسین طباطبایی(ره)
مراسم را از راههای زیر مشاهده فرمایید:
🌐 کانال آپارات موسسه جلوه نور علوی
🌐 خبرگزاری دانشجو
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
به مناسبت گرامیداشت حضرت علامه طباطبایی، معرفی این استاد فرزانه، از زبان شیرین علامه حسن زاده ره، در هفده قسمت و بیست و دو پست تقدیم میشود.
با چند دقیقه وقت گذاشتن میتوانید این پستها را مطالعه نمایید.
🌷 شاخه گل صلواتی هدیه به روح ملکوتی ایشان
برای دسترسی آسانتر روی هشتک زیر ضربه بزنید👇👇👇
#معرفی_نامه_علامه_طباطبایی_ره
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ آدم باید در حقیقت، وطن داشته باشد. ما الان در مجاز هستیم. این وطنی که الان داریم وطن بدن ماست ⬅️ اما آدم اندیشه است و اندیشه آدم باید در حقیقت وطن داشته باشد:
🌱ای برادر تو همان اندیشهای
🌱مابقی خود استخوان و ریشهای
🌱گر گل است اندیشه تو گلشنی
🌱ور بود خاری تو هیمه گلخنی(مولانا)
✅ اندیشه آدم به طور معمول در محسوسات وطن دارد لذا وقتی پیامبر از قیامت و آخرت حرف میزند، تعجب میکنیم:
🌱گفته اینک ما بشر ایشان بشر
🌱ما و ایشان بستهٔ خوابیم و خور
🌱این ندانستند ایشان از عمی
🌱هست فرقی درمیان بیمنتهی(مولانا)
✅ اندیشه پیامبر بی نهایت است و در الحقیقت و القیامت وطن دارد.
🔸 بهشت و جهنم و آخرت آدم با بقیه فرق دارد بهشت و جهنم و آخرت آدم جایی است که اندیشه او در آن ساکن است.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بهجت و سعادت
▪️قسمت سوم: سعادت بدنی و عقلی
🔹بحث سعادت علاوه بر کتاب اشارات، در شفا هم آمده است.
بوعلی در کتاب شفا سعادت در دین را این گونه مطرح کرده است که:
شریعت، سعادت اخروی را دو گونه ترسیم کرده است:
⬅️سعادت بدنی
⬅️سعادت عقلی
انسان در اخرت به سعادت می رسد.
❓این سعادت چیست؟
✅به بهشت میرود.
❓در بهشت چه سعادتی نصیبش شده است؟
دو نوع سعادت نصیبش شده است:
1️⃣ یکی سعادت بدنی که ما از آن به معاد جسمانی تعبیر میکنیم.
آنچه را که در قرآن کریم میبینید:
☑️ "جنّات تجری من تحتها الانهار" هست.
☑️ مساکن طیّبه هست ⬅️ خانه های خیلی خوبی دارند.
☑️و مؤمنین را زیارت می کنند.
☑️بر روی اَرائک نشسته اند.
☑️فاکهة و از میوه های بهشتی تناول میکنند.
☑️هر چه را اشتها و میل داشته باشند و ازش لذّت می برند ⬅️ تا اشتها میکند، به او می دهند.
☑️حور و غلمان و شراب بهشتی و..
همه اینها از یک جهت، نعمت های بهشتی است که داده می شود.
✅ از این ها به عنوان معاد صوری یا معاد جسمانی یاد می کنند ⬅️ یعنی سعادت، خوشی و راحتی برای بدن اخروی است .
این سعادت در متن دینی آمده و این را صادق مصَدَّق و شریعت حقّه گفته است.
در کنارش، سعادت عقلی را هم گفته است.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه سوم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab