eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش تصویری مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
گزارش تصویری مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴قسمت هشتادم🏴 ▪️در مورد برخی از مؤمنین هست که لهیب آتش می‌آید ولی او عبور می‌کند ⬅️ یعنی میل یا نجوا هست ولی او از آن گذشت اما معصومین ع اصلاً نجوا هم ندارند. ⚫️ بنابر آنچه گفته شد در متون دینی صحبتِ ➖ نفس امّاره ➖شیطان ➖دنیا ➖گناه مطرح است. ✔️اما در کنار همه این‌ها مسئله دیگری به اسم تقوا مطرح است. ⬅️ این ها همه در فضای سلوک است. ⚫️ دین، تقوا را در سطوح مختلف مطرح نموده است؛ مثلاً نسبت به کسی می‌گوید تو مراقب باش لا اقلّ یک گناه نکنی. ▪️امیرالمؤمنین می‌فرماید: «اتقّو الله بعض التُقی و اِن قَلّ»، حالا همه جا تقوا پیشه نمی‌کنی لا اقلّ یکی دو جا تقوا پیشه کن و اگر اندک باشد تقوا پیشه کن؛ این از اوّل شروع کردن است. ▪️مرحله اولی که گفتیم «یک بار تابع نفس امّاره است، یک بار تابعِ نفس امّاره نیست»، او از اینجا شروع می‌کند یعنی حداقل کار را می‌کند. مثلاً بنده خدایی که در غیرِ ماه رمضان اصلاً نمار نمی‌خواند، ولی در ماه رمضان به حرمت ماه نماز می‌خواند؛ این کم نیست؛ من نمی‌گویم این تمامش هست، بله او باید همه سال نماز بخواند ولی این هم کم نیست؛ ▪️معنای روایت این است که در مرحله اول باید در آشتی و خیر را باز گذاشت؛ ⚫️ دین در مرحله بعد می‌گوید حالا با همه شهوت ها بجنگ؛ "اما من خاف مقام ربه و نهی النفس عن الهوی"، یعنی نفس را از هوای نفس نهی می‌کند، این هم یک نوع تقواست. ✔️ولی تقوای برتر چه هست؟ وقتی است که حتی میل نباشد و بالاتر این که حتی نجوا نباشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هفتاد و سوم 🔰 ➖سردى و سستى كه در ما است: ⚫️از سردى فروغ ايمان و سستى بنياد آن است. 🍀و الاّ اگر اين همه اخبار انبياء و اولياء عليهم السلام 🍀و برهان حكما و بزرگان عليهم الرضوان ✳️ در ما ايجاد احتمال كرده بود، ❇️بايد بهتر از اين قيام به امر و كوشش در تحصيل كنيم. 🔴جاى هزار گونه افسوس است كه 🔻 شيطان سلطنت بر باطن ما پيدا كرده 🔻 مجامع قلب و مسامع باطن ما را تصرّف نموده 🔻 نمى‏ گذارد فرموده حق و فرستاده‏‌هاى او 🔻 گفته‏ هاى علما و مواعظ كتاب‌هاى الهى به گوش ما برسد. ⚫️ اكنون گوش ما گوش حيوانى دنيوى است 🔹و موعظه‏‌هاى حقّ از حدّ ظاهر و از گوش حيوانى ما به باطن نمى‏‌رسد ✨و ذلِكَ لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ اوْ الْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهيد. ✨ «براى كسى كه دلى (آگاه) داشته باشد يا با توجه كامل گوش (به كلام حق) بسپارد.» (ق- 37) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! معنا رساست و ورای این الفاظ نارواست؛ ما را به الفاظ ناروای ما مگیر! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اَمْ كَيْفَ تُخَيِّبُ امالي وَهِيَ قَدْ وَفَدَتْ اِلَيْكَ يا چگونه آرزوهایم را نا امید می‌کنی، در صورتی كه به آستان تو وارد گشته؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
◼️بشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قٰالُوا إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ ﴿البقرة، 156﴾ ▪️عروج روحانی حضرت آیت الله حسن اعلی الله مقامه را به محضر مهربان امام زمان عج و مقام معظم رهبری و بزرگان حوزه و شاگردان و خانواده و منسوبین ایشان تسلیت عرض می کنیم و روح شریف ایشان را در آسایش و رضوان الهی و چون همیشه مهربان و دعاگوی فرزندان حوزوی خود آرزو می کنیم. ▪️فقدان این عالمان ربانی و معلمان دلسوز طلاب و جوانان جامعه ایران اسلامی ضایعه ای بزرگ است. امیدواریم خداوند متعال با هدایتهای خود و توفیقات افزونتر این خسارت را جبران نماید. انّه ولی النعم. http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 بیست و هشتم 🔰 🏴زینب كبری از اولیاءالله است. 🏴عزّت او عزّت اسلام است؛ ▪️اسلام را عزیز كرد. ▪️قرآن را عزیز كرد. 🏴ما البتّه آن بلندپروازی را نداریم، آن همّت را نداریم كه بخواهیم بگوییم رفتار این بانوی بزرگ الگوی ما است؛ ⚫️ما كوچك‌تر از این حرفها هستیم؛ 🏴امّا باید به هرحال حركت ما در جهت حركت زینبی باشد؛ ➖باید همّت ما، عزّت اسلام و عزّت جامعه‌ی اسلامی و عزّت انسان باشد؛ 🏴همان‌كه خدای متعال با احكام دینی و شرایعِ بر پیغمبران، مقرّر فرموده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اَمْ كَيْفَ لا تُحْسِنُ اَحْوالي وَ بِكَ قامَتْ يا چگونه احوالم را نيكو نگردانی درحاليكه احوال من استوار به توست؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت بیستم🔰 ...پس صرف اينكه سنتى از سنت‏ ها با وضع حاضر انسانها انطباق ندارد؛ دليل بر بطلان آن سنت و فساد آن نظام نيست، بلكه: 🔸آن سنت نيز مانند همه سنت‏ هاى طبيعى كه در عالم جريان دارد، پاگير شدنش به دنبال فعل و انفعالها و كشمكش‏ها با عوامل مختلفى است كه سد راهش می شوند. 🔸اسلام هم از ديدگاه يك سنت طبيعى و اجتماعى مانند ساير سنت‏ها است و مستثناى از اين قانون كلى نيست، 🔸 وضع آن نيز مانند وضع ساير سنت‏ ها است كه اگر بخواهد پاگير شود، عوامل و شرايطى دارد، 🔸هم چنان كه پاگير نشدنش نيز عوامل و شرايطى دارد و اوضاع امروز اسلام؛ ضعيف‏ تر از وضعى كه در زمان نوح و ابراهيم و محمد (ص) داشت نمی باشد، 🔸در روزگار اين بزرگواران، اسلام و دعوتش قائم به شخص واحد بود و دعوتشان در جوى آغاز شد كه فساد همه جا را فرا گرفته و در همه دل ها ريشه دوانده بود، و اين ريشه‏ ها حتى يك روز هم نخشكيده و تا به امروز جوانه زده و باقى مانده است. 🔸و رسول خدا (ص) وقتى قيام به دعوت نمود كه به غير از يك مرد و يك زن پيرو نداشت، ...ولى به تدريج يكى يكى به پيروانش افزوده شد، با اينكه آن روز روزگار عسرت بود، لیکن نصرت خدا ياريشان كرد، و توانستند اجتماعى صالح تشكيل دهند، ...اجتماعى كه صلاح و تقوا بر افراد آن غلبه داشت و تا آن جناب زنده بود صلاح اجتماعي شان نيز محفوظ بود تا آنكه رسول خدا (ص) از دنيا رفت فتنه‏ ها كار اسلام را بدانجا كه خواست كشانيد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ این عالم تاریک است البته نه تاریک بصری و چشمی ‼️ بلکه تاریک حقیقی که با عبادت و فرمان خدا آن نور حقیقی یعنی توحید پیدا می شود. ⏪ پس عبادت عبارت از حقیقت آدم و آخر آدم است. ⚜آخر آدم است یعنی غایت آدم است یعنی خود عبادت غایت الغایات است و مقدمه برای هیچ ذی المقدمه ای نیست. ✅ عبادت خود مقصد است که عبارت از محل سکونت آدم است. لذا خود بهشت همان عبادت است نه این که عبادت مقدمه بهشت باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! هر کس به حسن حرفی آموخت، تو از وی راضی باش و او را از وی راضی بدار! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي ما اَلْطَفَكَ بي مَعَ عَظيمِ جَهْلي خدايا چقدر به من لطف داری با اين نادانی فوق العاده من!! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴قسمت هشتاد و یکم🏴 ▪️همه سطوح نفس اماره در دین هست ولی دین سخت نمی گیرد. ▪️از پایین‌ترین مرتبه شروع می‌کند و می‌خواهد که هر کس به اندازه خودش با نفس اماره مقابله کند. ✔️این را تأکید می‌کنم که یکدفعه گمان نشود که از مراحل نهایی باید شروع کرد و مثلا نجوا را هم راه نداد. 🔘در واقع خدا مسئلهِ ▫️ نفس اماره ▪️دنیا ▫️شیطان ▪️گناه ▫️تقوا را به همه گفته است ولی هر جایی به اندازه خودش. ✔️همه ما چه بدانیم، چه ندانیم، داریم سلوک می‌کنیم. ⚫️الان اگر به دل خودتان نگاه کنید می‌بینید، هزاران چیز آمد و رفت، هزاران موضع درباره آن گرفتید، گاهی همراهی کردید گاهی نه ⬅️ لذا داریم سلوک می کنیم امّا در مرحله اول. بعد که کمی جلوتر رفتیم مرحله بعد را شروع می‌کنیم. 🔘شریعت همه مراحل سلوک را می‌آورد و همه این مراحل هم در فضای سلوک است؛ ✔️امّا در سلوک سخت نمی‌گیرد؛ از اوّلین مرحله، آهسته شروع می‌کند تا به مراحل نهایی برسد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! در سجده بر شاکله هو هستم، این مصدوق را مصداقِ «کلُّ یَعمَلُ علی شاکلتِه» قرار ده! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
وَ ما اَرْحَمَكَ بي مَعَ قَبيحِ فِعْلي و چقدر به من مهربانی با اين عمل زشت من؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
در قسمت‌های قبل گفته شد قلبى كه جامع همه اسماء حسنى و مظهر جميع صفات عليا است ⬅️ قلب انسان كامل است؛ ✔️كه به اقتضاى ذاتى و تكوينى هر اسمى باذن الله تعالى اسمى و رسمى و حكم و اثرى دارد و لغت شناسان و زبان دانان وى را به اسامى مختلف خوانند. من جمله: 🏴و «مهدى» و «هادى» نيز مى‌گويند چنانكه مولوى گفته: 🌱هادى و مهدى وی‌است، اى راه جو! 🌱هم به پنهان هم نشسته روبرو 🏴«اسكندر»ش نيز مى‌گويند زيرا كه سد يأجوج و مأجوج خطرات نفسانى و خطوات شيطانى مريدان را مى‌بندد. 🏴و «سيمرغ»ش نيز می‌گويند بدان جهت كه در پس قاف قلب مخفى است. 🏴«سواد اعظم» و «بحر محيط» نيز مى‌گويند براى آنكه هر طالب كه خود را بدان مى‌رساند او را از آلودگى پاك مى‌كند. 🏴«يوسف» نيز مى‌گويند جهت آنكه در مصر ولايت عزيز است. 🏴«آفتاب»ش نيز مى‌گويند زيرا كه پرتو شفقت بر هر كس می‌اندازد. 🏴«ابر» و «سحاب» نيز مى‌گويند براى آنكه طالبان را از معارف سيراب مى سازد. 🏴«ترسا» نيز گويند براى آنكه مجرد و آزاد است. 🏴«مرآت و آينه» نيز گويند از جهت آنكه هر كس به وى مقابل مى‌شود، اگر متقى است نيك مشاهده مى‌نمايد و اگر شقى است، زشت ملاحظه مى‌کند. ▪️گفت من آيينه‌ام مصقول دوست ▪️ترك و روم و هندو آن بيند كه اوست ⬅️خلاصه: معلم بتعليم علم الاسماء و لوح محفوظ صور همه آنها و مصداق تام كل شى ء احصيناه فى امام مبين است. ▪️كه انسان كامل است و عاقل را اشاره كافى است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! حسن که از شنیدن یک ندای «التوحیدُ أن تَنسی غیرالله» این همه ابتهاج دارد، ابتهاجِ خاتم گیرنده قرآن چه حد است، و خود ابتهاج تو چون است! الهی! به ابتهاج خودت و به ابتهاج خاتمت، ابتهاج حسن و دیگر نفوس و الهه ات مزید گردان و وعدۀ حق «لَدینا مَزید»ت را در حقّشان اکید فرما! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي ما اَقْرَبَكَ مِنّي وَاَبْعَدَني عَنْكَ خدايا! چقدر به من نزديكی و من چقدر از تو دورم! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
☘نوع كمالاتی را كه قرآن كريم برای زن ذكر می‌كند، برای آن است كه هر جا قرآن يك خطری را احساس بكند، بيش از پيش روی آن تكيه می‌کند. ▪️مثلاً: هنگام ظهور قرآن كه توحيد در خطر بود و شرك رواج داشت، برای تثبيت توحيد و سركوب شرك، آيات فراوانی نازل شد. ▪️به همين جهت چون در ايام نزول قرآن حرمت زن محفوظ نبود، لذا بيش از حد توقع و انتظار بر مسأله حرمت زن تكيه نموده و در تمام شئون برای او سهمی قائل شده و تصريح به يگانگی او با مرد در مقام انسانيت نموده است. ☘قرآن‌ داستان‌ها و قصصی را نقل می‌كند و بعد از اين كه ملاك ارزش را در شئون گوناگون مشخص می‌کند، مشاهده می‌شود كه نوع آن مسائل ارزشی را هم در ضمن داستان‌های زن نقل می‌كند و هم در ضمن داستان‌های مرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! به قدر معرفتم تو را پرستش می‌کنم که به وفق اقتضای عین ثابت، زمینِ شوره نبود مثل نابت! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
وَ ما اَرْاَفَكَ بي فَمَا الَّذي يَحْجُبُني عَنْكَ و چه اندازه به من مهر می‌ورزی پس چيست آنچه مرا از تو در پرده می‌كند؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab