eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️همان گونه که انسان ریشه اجتماعی و جغرافیایی دارد، ریشه وجودی نیز دارد. ✔️ ریشه وجودی انسان، در خدا است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! شکرت که همه کواکب و ایّام را برای حسن سعد گردانیدی! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اَ يَكُونُ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَيْسَ لَكَ حَتّي يَكُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَكَ! آيا برای غير تو ظهوری هست كه برای تو نيست تا آن غير، وسيله ظهور تو باشد؟! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📝در شریعت دستور محاسبه آمده است. ⚠️امام کاظم علیه السلام می‌فرماید: «لیس منا من لم یحاسب نفسه کل یوم؛ کسی که هر روز محاسبه نفس نداشته باشد، از ما نیست.» ‼️ این تعبیر عجیبی است! 🔹 محاسبه کردن دو شیوه دارد: ◾️جزیی ◾️کلی 1⃣محاسبه کلی این گونه است که: انسان مشکلات عمده خود را دایم به چشم بیاورد. مثلا بگوید: ⬅️ در من «انانیت» هست. ⬅️ «حرص» هست. ⬅️«غفلت» هست. و هر روز به چشم خودش بیاورد. 2⃣محاسبه جزیی: به این صورت که از اول صبح تا پایان شب بررسی شود و انسان با خود بگوید من امروز چه کردم. ☑️ انسان اگر محاسبه جزیی می‌کند باز هم باید بفهمد کلیاتی که از آن بیشترین ضربه را می‌خورد، چیست. یکی از مسائل کلی، «غفلت»، یعنی به یاد خدا نبودن و با خدا نبودن است. به همین خاطر در روایت آمده که عده‌ای را به عنوان اهل غفلت می‌نویسند. ◾️در محاسبه حتما غفلت را بیاورید و بنویسید که اهل غفلت هستم. مثلا ده ساعت اصلا خبر از خدا و پیغمبر ندارم و مشغول هستم و صحبتی از خدا و پیغمبر نیست! ده ساعت کم است؟! ✔️یادتان باشد غفلت را در محاسبه قراردهید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هفتاد و ششم 🔰 🌴اگر سرور اهل معارف فرمايد: ✨ ليغان على قلبى و انّى لاستغفر اللّه في كلّ يوم سبعين مرّة ✨گاهى بر دلم غبارى مى‏‌نشيند و من هر روز هفتاد بار از خدا آمرزش مى‏‌طلبم.» ☘براى آنست كه جمال محبوب را در مرآت، خصوصا مرائى كدره چون مرآت به وجهی، ديدن خود كدورت براى كمّل است. 🌑 اگر قلب آنها قوى نباشد ✖️اشتغال به كثرات مانع از حضور شود، ✔️ به مجرّد آن كه آن اشتغال كم شود ✳️ طائر قلوب آنها به آشيانه قدس خود پرواز كند و دست آويز جمال جميل گردد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
عرفان، باطنی‌ترین لایه انسانیت و بلکه هویت معنوی انسانی است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت بیست و سوم🔰 🔷شعار اسلام پيروى از حق و شعار تمدن غربى، پيروى از اكثريت است. 🔸البته در اين ميان جهت ديگرى نيز هست كه دانشمندان در بحث‏‌هاى خود از آن غفلت ورزيده‏‌اند؛ كه آن عبارت است از اين كه تنها شعار اجتماع اسلامى، پيروى از حق است (هم در اعتقاد و هم در عمل) ولى جوامع به اصطلاح متمدن حاضر، شعارشان پيروى از خواست اكثريت است. (چه آن خواست حق باشد و چه باطل) 🔷و اختلاف اين دو شعار باعث اختلاف هدف جامعه‏ اى است كه با اين دو شعار تشكيل می شود و هدف اجتماع اسلامى سعادت حقيقى انسان است، 🔸يعنى آنچه كه عقل سليم آن را سعادت می داند و يا به عبارت ديگر هدفش اين است كه: ✔️ همه ابعاد انسان را تعديل كند، و ✔️عدالت را در تمامى قواى او رعايت نمايد، يعنى هم مشتهيات و خواسته‏ هاى جسم او را به مقدارى كه از معرفت خدايش باز ندارد به او بدهد و هم جنبه معنويتش را اشباع كند و بلكه خواسته‏ هاى ماديش را وسيله و مقدمه‏ اى براى رسيدنش به معرفة اللَّه قرار دهد و اين بالاترين سعادت، و بزرگترين آرامش است كه: 🔸تمامى قواى او به سعادت (مخصوصى كه دارند) می رسند، (هر چند كه امروز خود ما مسلمانان هم نمی توانيم سعادت مورد نظر اسلام را آن طور كه بايد درك كنيم، براى اينكه تربيت اسلامى، تربيت صد در صد اسلامى نبوده است). و به همين جهت اسلام قوانين خود را بر اساس مراعات جانب عقل وضع نمود، چون جبلت و فطرت عقل بر پيروى حق است و نيز از هر چيزى كه مايه فساد عقل است به شديدترين وجه جلوگيرى نموده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
الهی! چه شگفتی از این بیشتر که ماء مهین خوانا و نویسا شود و صلاله طین گویا و شنوا؟! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مَتي غِبْتَ حَتّي تَحْتاجَ اِلي دَليل يَدُلُّ عَليْكَ كی پنهان بوده‌ای تا نيازمند به دليلی باشی كه بر تو دلالت كند؟! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ ملکوت یعنی آن که ناپیداست، آن که ناپیداست اما همه کاره اوست. ‼️ این بدن ما کاره نیست به جهتی که اگر الان خوابش بگیرد مثل مرده‌ای این جا افتاده است. 🔆 او مشغول کار است و هیچوقت خوابش نمی‌برد، هیچوقت مرگ هم به سراغش نمی‌آید. 🔰مرگ سراغ این بدن می‌آید، بدن است که می‌میرد او همیشه به حیات خداوند تبارک و تعالی زنده است. ✳️ پس بنابراین آن ملکوت است که این ملک را اداره می‌کند و این دستخوش اوست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! محاسن حسن به بیاض مایل شد. وجه قلبش را نورانی کن که از «یَومَ تَبیضُّ وُجُوهُ وَ تَسوَدُّ الوجوه» اندیشه دارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
وَ مَتي بَعُدْتَ حَتّي تَكُونَ الاْثارُ هِيَ الَّتي تُوصِلُ اِلَيْكَ و كی دور بوده‌ای که آثار، ما را به تو رسانند؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴قسمت هشتاد و چهارم🏴 حدیثی بسیار عالی در نهج البلاغه هست. امیرالمومنین، تعبیری دارد به اسم این که ⬅️ «کان لی فی ما مضی أخٌ فی الله» من برادری داشتم در راه خدا. «اخ فی الله» یعنی برادر سلوکی و الهی؛ ▪️نه اخ فی الخلق، که برادر به لحاظ نوع بشر است. ▪️نه اخ فی الدین که برادری دینی است؛ ✔️بالاتر؛ اخ فی الله؛ یعنی برادری در مسیر سلوک. چون در دوره رسول الله، امیرالمؤمنین به عنوان رئیس عدّه‌ای بود که این عدّه اهل سلوک بودند و تابع امیرالمومنین و همراه ایشان بودند و حال و هوای خاصی داشتند و به عنوان شیعه امیرالمومنین همان موقع مشخص بودند، عثمان ابن مظعون جزء آنها بود. ⚫️امیرالمومنین چند خصیصه او را شمرده است و در آخر فرمود این خصیصه‌هایی که گفتم را در خودتان پیاده کنید. ✔️ یعنی نگفته فقط برادر الهی من این ویژگی‌ها را دارد دارد بلکه توصیه کرد شما هم بروید این کار را بکنید. 🔘 یکی از خصیصه‌های او این است که هر وقت بین دو امر مباح [ یعنی دو امری که با هم مساوی هستند] مخیر می‌شد، به این نکته توجه می‌کرد که نفس امّاره‌ش به کدام میل دارد؛ به هر طرف میل داشت، طرف دیگر را انتخاب می‌کرد. ✔️نفس امّاره را حتی در مباحات اجازه نمی‌داد؛ با اینکه هیچ اشکالی ندارد. ⚠️تاکید می‌کنم که شریعت سخت نمی‌گیرد، اینگونه عمل نکنید و سخت نگیرید. می‌خواهم بگویم که بعضی‌ها به قدری جلو می‌روند که حتی بین دو امر مباح، امری را که میلشان نمی‌کشد، انجام می‌دهند! ✔️این ویژگی مبارزه هست البته هر کسی به اندازه خودش انجام می دهد؛ هرچند نیاز تمرین دارد.
الهی! سالیانی به خواندن اشارات و اسفار و شفا و فصوص دلخوش بودم و اکنون به گفتن آنها. عاقبت حسن را حسن گردان! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
عَمِيَتْ عَيْنٌ لا تَراكَ عَلَيْها رَقيباً كور باد ديده‌ای كه تو را بر خود، ديده‌بان نبيند! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🍃اگر دل كه عرش رحمان است به سوى آسمان حقيقت، دهن باز كند و خواهان شروق نور حق شود، البته خداوند فياض، دهنِ باز را بى روزى نمى‌گذارد. 🍃بلكه روزى قلب ◀️ كه آب حيات علم است؛ همواره از آسمان حقيقت فرو مى‌ريزد. 🍃و حقيقة الحقائق، فياض على الاطلاق است، كوتاهى و قصور از اين سو است نه از آن سو. ✅غرض اينكه ما نمى‌گيريم نه او نمى‌دهد. 🍃 به تعبير باقر علوم النبيين عليه السلام، قلب، منكوس است كه دل، سرنگون است. 🌑چون كاسه وارونه است كه دهن آن به سوى زمين و پشت آن به سوى آسمان است. 💧باران كه ببارد قطره‌اى از آن نصيب چنين كاسه‌ای نمى‌شود. 🌕 و ظرف ديگر، دهن آن به سوى آسمان باز است و به اندازه گنجايش خود از آب باران بهره مى‌گيرد. 💧دلها با باران رحمت رحيميه اين چنين‌اند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
قرآن كريم در مقام بيان قوه جاذبه و معرفی ملكه عفاف هم تمثيل از مرد می‌آورد و هم از زن. ☘يوسف صديق ـ سلام اللَّه عليه ـ و حضرت مريم ـ سلام اللَّه عليها ـ مزايای ارزشی فراوانی داشتند كه قرآن نقل می‌كند. اما آنچه در اين مبحث مورد توجه است، وجود ملكه عفاف در آنها است. 🔸هنگامی كه وجود مبارك يوسف ـ سلام اللَّه عليه ـ آزمون می‌شود، قرآن تا اين جا تعبير دارد كه می‌فرمايد: «همَّت به وهمّ بها لولا أن رأي برهان ربّه»(يوسف/۲۴) آن زن قصد او كرد و او نيز اگر برهان پروردگار را نديده بود آهنگ او می‌كرد. يعنی سخن در مقام فعل نيست؛ 🔸مراد از مرحله اهتمام در اين جا، همان است كه آن زن مصری، همت گماشت و همتش در حدّ تعقيب يوسف عليه السلام به فعليت رسيد. ولی يوسف صديق ـ سلام اللَّه عليه ـ نه تنها مرتكب حرام نشد و نه تنها مقدمات حرام را آماده نكرد، بلكه قصد و همت و خيال هم در ميان نبود. 🔸به دليل اين كه آيه شريفه، همّت و قصد حضرت را تعليق به چيزی كرد كه حاصل نشد و فرمود: «وهمّ بها لولا أن رأي برهان ربّه» چون برهان ربّ را ديد، قصد نكرد. ✔️شواهد فراوان ديگری هم هست كه ذات اقدس اله از يوسف عليه السلام به عنوان بنده طاهر و معصوم ياد كرده است. مثل آن جا كه فرمود:«انّه من عبادنا المخلَصين» اين صغرای قياس است و كبرای قياس همان است كه شيطان گفت: من نسبت به بندگان مخلص تو راه نفوذ ندارم. «الّا عبادك منهم المخلصين»(حجر/۴۰) ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بنابراين، به اعتراف شيطان يوسف صديق، منزه از اين گزند بود، چه اين كه مفتريان وقتی دامن پاك يوسف را متهم كردند، سرانجام اعتراف نمودند و گفتند: «الآن حصص الحقّ أنا راودته عن نفسه» (يوسف /۵۱) اكنون حق پديدار گشت، من، از او كام خواستم. ☘وذات اقدس اله هم كه به نزاهت و قداست يوسف عليه السلام شهادت داد، فرمود: نه تنها يوسف به طرف بدی نرفت، بلكه بدی به طرف يوسف نرفت، در آن جا كه فرمود: «كذلك لنصرف عنه السّوء والفحشاء» (يوسف /۲۴) اين گونه بدی و پليدی را از او برگردانيم. و نفرموده «لنصرفه عن السوء»، نفرمود: ما او را از گناه بازداشتيم بلكه فرمود: به گناه اجازه نداديم كه به سراغ او برود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بعد از گناه، مومن می‌بیند که دلش عجیب پر از شک و تردید شد؛ چون روح ایمان که دل را محکم می‌کرد، دیگر نیست؛ مگر اینکه توبه کند! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
وَمَنْ يَعْمَلْ سُوٓءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِيمًا و هر كس كار زشتی كند یا برخود ستم ورزد، سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را بسیار آمرزنده و مهربان خواهد یافت.» 📚(نساء - ۱۱۰) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab