#الهی_نامه
الهی!
چه شگفتی از این بیشتر که ماء مهین خوانا و نویسا شود و صلاله طین گویا و شنوا؟!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ما_ملت_امام_حسینیم
مَتي غِبْتَ حَتّي تَحْتاجَ اِلي دَليل يَدُلُّ عَليْكَ
كی پنهان بودهای تا نيازمند به دليلی باشی كه بر تو دلالت كند؟!
#دعای_عرفه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ ملکوت یعنی آن که ناپیداست، آن که ناپیداست اما همه کاره اوست.
‼️ این بدن ما کاره نیست به جهتی که اگر الان خوابش بگیرد مثل مردهای این جا افتاده است.
🔆 او مشغول کار است و هیچوقت خوابش نمیبرد، هیچوقت مرگ هم به سراغش نمیآید.
🔰مرگ سراغ این بدن میآید، بدن است که میمیرد او همیشه به حیات خداوند تبارک و تعالی زنده است.
✳️ پس بنابراین آن ملکوت است که این ملک را اداره میکند و این دستخوش اوست.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی!
محاسن حسن به بیاض مایل شد.
وجه قلبش را نورانی کن که از «یَومَ تَبیضُّ وُجُوهُ وَ تَسوَدُّ الوجوه» اندیشه دارد.
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ما_ملت_امام_حسینیم
وَ مَتي بَعُدْتَ حَتّي تَكُونَ الاْثارُ هِيَ الَّتي تُوصِلُ اِلَيْكَ
و كی دور بودهای که آثار، ما را به تو رسانند؟
#دعای_عرفه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🏴قسمت هشتاد و چهارم🏴
حدیثی بسیار عالی در نهج البلاغه هست. امیرالمومنین، تعبیری دارد به اسم این که
⬅️ «کان لی فی ما مضی أخٌ فی الله»
من برادری داشتم در راه خدا.
«اخ فی الله» یعنی برادر سلوکی و الهی؛
▪️نه اخ فی الخلق، که برادر به لحاظ نوع بشر است.
▪️نه اخ فی الدین که برادری دینی است؛
✔️بالاتر؛ اخ فی الله؛ یعنی برادری در مسیر سلوک.
چون در دوره رسول الله، امیرالمؤمنین به عنوان رئیس عدّهای بود که این عدّه اهل سلوک بودند و تابع امیرالمومنین و همراه ایشان بودند و حال و هوای خاصی داشتند و به عنوان شیعه امیرالمومنین همان موقع مشخص بودند، عثمان ابن مظعون جزء آنها بود.
⚫️امیرالمومنین چند خصیصه او را شمرده است و در آخر فرمود این خصیصههایی که گفتم را در خودتان پیاده کنید.
✔️ یعنی نگفته فقط برادر الهی من این ویژگیها را دارد دارد بلکه توصیه کرد شما هم بروید این کار را بکنید.
🔘 یکی از خصیصههای او این است که هر وقت بین دو امر مباح [ یعنی دو امری که با هم مساوی هستند] مخیر میشد، به این نکته توجه میکرد که نفس امّارهش به کدام میل دارد؛ به هر طرف میل داشت، طرف دیگر را انتخاب میکرد.
✔️نفس امّاره را حتی در مباحات اجازه نمیداد؛ با اینکه هیچ اشکالی ندارد.
⚠️تاکید میکنم که شریعت سخت نمیگیرد، اینگونه عمل نکنید و سخت نگیرید.
میخواهم بگویم که بعضیها به قدری جلو میروند که حتی بین دو امر مباح، امری را که میلشان نمیکشد، انجام میدهند!
✔️این ویژگی مبارزه هست البته هر کسی به اندازه خودش انجام می دهد؛ هرچند نیاز تمرین دارد.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
#الهی_نامه
الهی!
سالیانی به خواندن اشارات و اسفار و شفا و فصوص دلخوش بودم و اکنون به گفتن آنها. عاقبت حسن را حسن گردان!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ما_ملت_امام_حسینیم
عَمِيَتْ عَيْنٌ لا تَراكَ عَلَيْها رَقيباً
كور باد ديدهای كه تو را بر خود، ديدهبان نبيند!
#دعای_عرفه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#گام_های_سلوک
🍃اگر دل كه عرش رحمان است به سوى آسمان حقيقت، دهن باز كند و خواهان شروق نور حق شود، البته خداوند فياض، دهنِ باز را بى روزى نمىگذارد.
🍃بلكه روزى قلب ◀️ كه آب حيات علم است؛ همواره از آسمان حقيقت فرو مىريزد.
🍃و
حقيقة الحقائق، فياض على الاطلاق است، كوتاهى و قصور از اين سو است نه از آن سو.
✅غرض اينكه ما نمىگيريم
نه او نمىدهد.
🍃 به تعبير باقر علوم النبيين عليه السلام، قلب، منكوس است كه دل، سرنگون است.
🌑چون كاسه وارونه
است كه دهن آن به سوى زمين و پشت آن به سوى آسمان است.
💧باران كه ببارد قطرهاى از آن نصيب چنين كاسهای نمىشود.
🌕 و ظرف ديگر، دهن آن به سوى آسمان باز است و به اندازه گنجايش خود از آب باران بهره مىگيرد.
💧دلها با باران
رحمت رحيميه اين چنيناند.
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#يوسف_و_مريم_دو_مظهر_عفّت
قرآن كريم در مقام بيان قوه جاذبه و معرفی ملكه عفاف هم تمثيل از مرد میآورد و هم از زن.
☘يوسف صديق ـ سلام اللَّه عليه ـ و حضرت مريم ـ سلام اللَّه عليها ـ مزايای ارزشی فراوانی داشتند كه قرآن نقل میكند. اما آنچه در اين مبحث مورد توجه است، وجود ملكه عفاف در آنها است.
🔸هنگامی كه وجود مبارك يوسف ـ سلام اللَّه عليه ـ آزمون میشود، قرآن تا اين جا تعبير دارد كه میفرمايد:
«همَّت به وهمّ بها لولا أن رأي برهان ربّه»(يوسف/۲۴)
آن زن قصد او كرد و او نيز اگر برهان پروردگار را نديده بود آهنگ او میكرد.
يعنی سخن در مقام فعل نيست؛
🔸مراد از مرحله اهتمام در اين جا، همان است كه آن زن مصری، همت گماشت و همتش در حدّ تعقيب يوسف عليه السلام به فعليت رسيد. ولی يوسف صديق ـ سلام اللَّه عليه ـ نه تنها مرتكب حرام نشد و نه تنها مقدمات حرام را آماده نكرد، بلكه قصد و همت و خيال هم در ميان نبود.
🔸به دليل اين كه آيه شريفه، همّت و قصد حضرت را تعليق به چيزی كرد كه حاصل نشد و فرمود: «وهمّ بها لولا أن رأي برهان ربّه» چون برهان ربّ را ديد، قصد نكرد.
✔️شواهد فراوان ديگری هم هست كه ذات اقدس اله از يوسف عليه السلام به عنوان بنده طاهر و معصوم ياد كرده است.
مثل آن جا كه فرمود:«انّه من عبادنا المخلَصين»
اين صغرای قياس است و كبرای قياس همان است كه شيطان گفت: من نسبت به بندگان مخلص تو راه نفوذ ندارم.
«الّا عبادك منهم المخلصين»(حجر/۴۰)
ادامه دارد...
#آيت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آينه_جلال_و_جمال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#يوسف_و_مريم_دو_مظهر_عفّت
بنابراين، به اعتراف شيطان يوسف صديق، منزه از اين گزند بود، چه اين كه مفتريان وقتی دامن پاك يوسف را متهم كردند، سرانجام اعتراف نمودند و گفتند:
«الآن حصص الحقّ أنا راودته عن نفسه»
(يوسف /۵۱)
اكنون حق پديدار گشت، من، از او كام خواستم.
☘وذات اقدس اله هم كه به نزاهت و قداست يوسف عليه السلام شهادت داد، فرمود:
نه تنها يوسف به طرف بدی نرفت، بلكه بدی به طرف يوسف نرفت، در آن جا كه فرمود:
«كذلك لنصرف عنه السّوء والفحشاء»
(يوسف /۲۴)
اين گونه بدی و پليدی را از او برگردانيم.
و نفرموده «لنصرفه عن السوء»، نفرمود: ما او را از گناه بازداشتيم بلكه فرمود: به گناه اجازه نداديم كه به سراغ او برود.
#آيت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آينه_جلال_و_جمال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#نکات_ناب
بعد از گناه، مومن میبیند که دلش عجیب پر از شک و تردید شد؛ چون روح ایمان که دل را محکم میکرد، دیگر نیست؛ مگر اینکه توبه کند!
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان_در_وادی_عمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
وَمَنْ يَعْمَلْ سُوٓءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِيمًا
و هر كس كار زشتی كند یا برخود ستم ورزد، سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را بسیار آمرزنده و مهربان خواهد یافت.»
📚(نساء - ۱۱۰)
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت بیست و چهارم🔰
🔷...اسلام ضمانت اجراى تمامى احكامش را به عهده اجتماع گذاشت،
✔️چه احكام مربوط به عقايد را
✔️و چه احكام مربوط به اخلاق و اعمال را
➕علاوه بر اينكه حكومت و مقام ولايت اسلامى را نيز مامور كرد:
تا سياسات و حدود و امثال آن را با كمال مراقبت و تحفظ اجرا كند.
🔸و معلوم است كه چنين نظامى موافق طبع عموم مردم امروز نيست،
🔹 فرورفتگى بشر در شهوات و هوا و هوس ها و آرزوهايى كه در دو طبقه" مرفه" و" فقير" می بينيم هرگز نمی گذارد بشر چنين نظامى را بپذيرد،
... بشرى كه بدست خود، آزادى خود را در كام گيرى و خوشگذرانى و سبعيت و درندگى سلب می كند،
🔹چنين نظامى آن گاه موافق طبع عموم مردم می شود كه در نشر دعوت و گسترش تربيت اسلامى شديدا مجاهدت شود،
🔸همانطور كه وقتى می خواهد به اهداف بلند ديگر برسد،
✔️مساله را سرسرى نگرفته
✔️و تصميم را قطعى می كند
✔️و تخصص كافى به دست می آورد
✔️و بطور دائم در حفظ آن می كوشد.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
#الهی_نامه
الهی!
حقیقت حدیث برزخی رویایم را که قال رسول الله صل الله علیه و آله و سلم:
«معرفة الحکمة متن المعارف»،
مرزوقم بفرما!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰قسمت هفتاد و هفتم🔰
🔴طالبان غير حق،
🔻 كه در نظر اهل معرفت همه طالب دنيا هستند،
⚫️هر چه مطلوب آنها است به همان متوجّه و متعلّقند.
🔺آنها نيز اگر در حبّ مطلوب خود مفرطند
🔺و حبّ دنيا مجامع قلوب آنها را گرفته،
⚫️هيچگاه از توجّه به آن مسلوب نشوند
☑️ در هر حال و هر چيز با جمال محبوب خود بسر برند.
🔺و اگر حبّ آنها كمتر باشد، در وقت فراغت قلب
آنها به محبوب خود رجوع كند.
🔻آنان كه حبّ مال و رياست و شرف در دل آنها است،
➖در خواب نيز مطلوب خود را مى بينند
➖ در بيدارى به فكر محبوب خود بسر مى برند،
➖ مادامى كه در اشتغال به دنيا بسر مى برند با محبوب خود هم آغوشند،
⚫️چون وقت نماز شود، دل حالت فراغتى مى يابد و فورا متعلّق به محبوب خود مى شود،
❎گويى تكبيرة الاحرام كليد در دكّان
يارافع حجاب بين او و محبوب او است،
⚫️ يك وقت به خود مىآيد كه سلام نماز را گفته
🔴در صورتى كه هيچ توجّه به آن نداشته
و همه اش را با فكر دنيا هم آغوش بوده.
⛔️ اينست كه چهل- پنجاه سال نماز ما را در دل اثرى جز ظلمت و كدورت نيست،
❎ و آنچه بايد معراج قرب حضرت حق و مايه انس به آن مقام مقدّس باشد،
✖️ما را از ساحت قرب مهجور و از عروج به مقام انس فرسنگها دور كرده.
✳️ اگر نماز ما بويى از عبوديّت داشت، ثمره اش
✅ خاكسارى و تواضع و فروتنى بود،
🔴نه عجب و خود فروشى و كبر و افتخار كه هر يك براى هلاكت و شقاوت انسان سببى مستقلّ و موجبى منفرد است.
#حضرت_امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#نکات_ناب
دلی که زنگار گرفته باشد را میشود پاک کرد،
اما دل گل گرفته، روی سعادت نمیبیند!
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی!
اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین تر است!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#جایگاه_بانوان
🔰 قسمت سی و دوم 🔰
🕊اگر ما امروز بخواهیم برای زنان کشورمان، یک حرکت حقیقی و اساسی بکنیم، تا زنان بتوانند به وضع مطلوب خودشان برسند⬅️
باید احکام اسلامی را نظر داشته باشیم و از آن الهام بگیریم.
✅برای ما، روش را احکام اسلام معین میکند.
🔹هر روش خردمندانهی عقلایی را هم اسلام میپسندد و قبول دارد.
🔸اگر تجربهای در جایی باشد، مورد قبول است؛ اما تقلید نه.
🔹استفادهی خردمندانه از تجربیات دیگران درست؛ اما تقلید، غلط.
🔍لذا امروز کسانی که برای حقوق زن و برای رشد و شکوفایی استعدادهای زنان در کشور ما تلاش میکنند - که البته هم باید این تلاش انجام بگیرد - باید بدانند چه هدفی را دنبال میکنند و چه شعارهایی را باید مطرح نمایند.
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی!
شکرت که از افکار رهزن عاصمم بودهای.
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
💠 ما وجدان خداجویی خودمان را که عبارت از مغزمان است را نباید خفه کنیم.
‼️اگر خفه کردیم به متابعت آن هایی که خفه شده اند و زمینی شده اند و در زمین محبوس هستند این زمین آدم را می بلعد، همین طور که قارون را بلعید چون قارون زمینی بود. ما را هم می بلعد.
❌ قارون یعنی آن مجسمه زمین یعنی زمین محض بود لذا هیچوقت به حرف حضرت موسی گوش نداد و متابعت نکرد زمین بلعیدش.
✅ ما اگر خواستیم خوراک زمین نشویم و زمین ما را نبلعد باید حرف انسان کامل را گوش دهیم و آن طوری که فرموده است عمل کنیم
🔰 بعد وقتی عمل کردیم می بینیم خداوند تبارک و تعالی از همه اشیاء ظاهرتر است نه این که غائب باشد بلکه اوست که ظهور داده است به همه اشیاء و همه در مقابل خداوند ناچیزند، اصلا بود نیستند.
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab