eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ کمال مغز گردو به این است که شکوفا بشود و آن چه که در درون دارد مفصل بشود، آن چه هم ندارد آن دیگر کمال او نیست که انتظار داشته باشیم ✅ لذا از گردو انتظار نداریم که بادام باشد چون در او گردو ریخته آمد یعنی آن مجمل درخت گردو است، وقتی مجمل درخت گردو شد وقتی شکوفا شد، درخت گردو می شود. ✅ اما انسان بالاتر از میوه عالم است. 🔆 قرآن شریف می فرماید که ما انسان را وقتی گرفتیم: « إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ» (حجر/۲۸) 🔆 یعنی ما انسان را از کل عناصر این عالم گرفتیم. ✅ این کل عناصر بدن او را تشکیل دادند و بعد این عناصر و این سلول ها را ترکیب کردیم و طوری تسویه کردیم که این انسان می تواند عاقل شده و عقل پیدا کند.✨ (۱)وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ صَلْصَالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ: بخاطر بياور هنگامي كه پروردگارت به فرشتگان گفت من بشر را از گل خشكيده‏ اي كه از گل بدبوئي گرفته شده بود خلق مي‏كنم. (حجر/۲۸) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! ای سزای کرم ای نوازنده عالم نه با وصل تو اندوه است نه با یاد تو غم! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و بیست و یکم🔰 🔹گاهی مزاحمت هایی نسبت به سالک وجود دارد. حتی در مواقعی این مزاحمت شدید، تبدیل به کشتن می‌شود همانطور که درباره منصور حلّاج یا حتّی درباره شیخ اشراق انجام شده است. ❓ آیا این مزاحمت بد است؟ یا برای سالک خوب است؟ 🔻باید دانست کسی که در مسیر سلوک می‌آید، تمام مزاحمت ها از یک جهت برای او فرصت است. گاهی زحمت می افتد، گاهی به اصطلاح خون دل می خورد، و همین خون دل مفید به حالش هست؛ 🔺 مثلاً آدم در مسیر معنویت می خواهد قدم بزند، همسر همراهی نمی کند. تو طبقِ دستورِ شریعت هر آنچه شریعت گفته است نسبت به همسر باید بکنی، هیچ کوتاهی هم نباید بکنی. ❌یعنی نگویی برای اینکه او بد می‌کند من هم بد می کنم! بلکه بگویی من خوبی می‌کنم. این کشتن نفس است، خیلی سخت است یکی با آدم خصومت کند و مزاحمت ایجاد کند اما ما دائما خیرش را بخواهیم و همراهی اش کنیم و هیچْ حرفی نزنیم این خیلی در زندگی اثر دارد. 🔻یعنی یکی از جاهایی که عرفا زودتر به جایی می رسند اینجاست. 🔺 مثلاً نسبت به همسری که همراهی نمی‌کند، با او بداخلاقی نمی‌کند بلکه همیشه خیرش را می خواهد و هر آنچه شریعت گفته باید با او بکند، می‌کند. ولی خونِ دل هم می خورد. یعنی یک نوع ضبط نفس است، خون دل دارد ✅این ارزش دارد؛ این تبدیل می شود به این که کم کم راه عالم معنا باز می شود. 🔸راه عالمِ معنا اینجوری باز می شود نه یعنی اینکه خیال کنیم همه چیز باید خوب و گل و بلبل باشد و خوش باشد تا درست شود. اینجوری نیست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! ادای شــکر تو را هيچ زبان نيست و دريای فضــل تو را هيچ کران نيست و سر حقيقت تو بر هيچ کس عيان نيست هدايت کن بر ما رهی که بهتر از آن نيست. يارب ز ره راست نشانی خواهم باز باده آب و خاک جانی خواهم از نعمت خود چــو بهره مندم کردی در شــــکر گزاريت زبانی خواهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مواجهه با مرگ در سیره اهل بیت علیهم السلام 🔹 قسمت چهارم 🌱طفلى است جان و مهدِ تن، او را قرارگاه 🌱چون گشت راهرو، فِكَند مهد يك طرف 🌱در تنگناى بيضه بُوَد جوجه از قصور 🌱پر زدى سوى قصور چو شد طاير شرف 🌱ز آغاز كار جانب جانان همى روم 🌱مرگ ار پسند نفس نه جان راست صد شعف 🌴حجت كبراى حق ولى الله اعظم امام اول است كه در اوان ارتحال فرموده است: «و الله مافجأنى من الموت واردٌ كرهته و لا طالعٌ انكرته و ما كنت الا كقارب ورد و طالب وجد و ما عندالله خير للابرار» سوگند به خدا از جانب مرگ فرود آمده‌اى ناگهانى كه آن را ناخوش بدارم و ظهور كننده‌اى كه آن را زشت بشمارم به من روى ننمود. من در اشتياق به مرگ چنانم كه خواهنده آبى به آب فرود آيد و جوينده‌اى كه خواسته خود را بيابد و آنچه در نزد خدا است براى نيكوكاران بهتر است. 🍃مرگ اگر مرد است گو نزد من آى 🍃تا در آغوشش بگيرم تنگ تنگ 🍃من از او عمرى ستانم جاودان 🍃او ز من دلقى ستاند رنگ رنگ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! ما از غافلانيم نه از کافرانيم نگاهدار تا پريشان نشويم و در راه آر تا سرگردان نشويم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي عَلِمْتُ بِاخْتِلافِ الاْثارِ وَ تَنقُّلاتِ الاَْطْوارِ اَنَّ مُرادَكَ مِنّي اَنْ تَتَعَرَّفَ اِلَيَّ في كُلِّشَيْء حَتّي لا اَجْهَلَكَ في شَيْء خدايا! از اختلاف آثار و تغييرات احوال دانستم كه خواسته‌ات از من اين است كه خود را در هرچيز به من بشناسانی تا در هیچ چیز نسبت به تو جاهل نباشم! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حکمت اشراق؛ چیستی و ویژگی‌ها ▫️به مناسبت سالروز بزرگداشت مقام علمی شیخ شهاب‌الدین سهروردی نشست علمی “حکمت اشراق؛ چیستی و ویژگی‌ها” با حضور استاد امینی‌نژاد به صورت مجازی و حضوری (محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی) برگزار می‌شود. ▫️زمان: شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰، از ساعت ۱۱ الی ۱۳ ▫️مکان: سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی ▫️لینک حضور مجازی: http://hekmateislami.com/?p=12152 https://eitaa.com/nafahat_eri
الهــــی! پسنديدگان تو را به تو جستند و به تو پيوستند ناپسنديدگان تو را به خود جستند و بگسستند نه او که پيوست به شکر رسيد نه او که گسست به عذر رسيد! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
علیه السلام 💦 وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ و به خاطر شما باران فرو مى‏‌ريزد. 🌱به شوق خالق جامعه کبیره حضرت هادی علیه السلام 🌷یادتان هست نوشتم که دعا می خواندم 🌷داشتم کنج حرم جامعه را می خواندم 🌷از کلامت چه بگویم که چه با جانم کرد 🌷محکمات کلمات تو مسلمانم کرد 🌷کلماتی که همه بال و پر پرواز است 🌷مثل آن پنجره که رو به تماشا باز است 🌷کلماتی که پر از رایحه غار حراست 🌷خط به خط جامعه آیینه قرآن خداست 🌷عقل از درک تو لبریز تحیر شده است 🌷لب به لب کاسه ظرفیت من پر شده است
🔰قسمت صد و دوم 🔰 ❇️چهار مرتبه کلی طهارت: 🔹چون از مرتبه اوّل طهارت و دستور آن فراغت حاصل شد، به دستور ثانوى شروع فرمود: 🌴پس از آن معاشرت كن با خلق خدا. 🔸مثل ممزوج بودن آب با اشياء كه ادا مى‏‌كند حقّ هر چيزى را و از معناى خود تغيير نمى‏‌كند. ✅و تأمّل كن. ✨ قول رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله را كه مى‏فرمايد: مثل مؤمن خالص [خ ل: خاصّ‏] مومن مثل آب است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت بیست و سوم🔰 🇮🇷از میان همه‌ی ملّت‌های زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت میگمارد؛ و در میان ملّت‌هایی که به‌پاخاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به‌جز تغییر حکومت‌ها، آرمان‌های انقلابی را حفظ کرده باشند. 🇮🇷امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است. 🇮🇷درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم می‌شود.۱۳۹۷/۱۱/۲۲ https://eitaa.com/madresehbagherain
علیه السلام پیغمبر اکرم هم المیزان است؛ یعنی خوب و بد را باید با پیغمبر بسنجیم. 🌾مولوی درباره حضرت امیر علیه السلام فرمایش خیلی سنگینی دارد؛ یعنی اگر همه عالم جمع شوند و بخواهند تعریف حضرت امیر علیه السلام را بکنند مثل این شعر نیست: 🔹تو ترازوی احد جو بوده‌ای 🔹بل زبانه هر ترازو بوده‌ای تو زبانه هر ترازو بوده‌ای⬅️ یعنی ترازوها را نیز با تو می‌سنجند! ⚖ترازو وسیله سنجش است، حالا خود ترازو را با چه وسیله‌ای باید بسنجیم؟ ✅خود ترازو را با حضرت امیر علیه السلام و با پیغمبر صلوات الله علیه باید بسنجیم. https://eitaa.com/,madresehbaghersin
📢📢📢📢📢📢📢 به اطلاع سروران گرامی می‌رساند همزمان با عید سعید غدیر مجموعه متن گفتارهای حضرت استاد یزدان‌پناه با عنوان ابعاد اجتماعی ایمان در کانال بارگذاری خواهد شد. لازم به ذکر است این مجموعه از سخنرانی های سال گذشت ایشان در آمل تهیه گردیده است.
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▫️قسمت اول در قرآن کریم، اهمیت و جایگاه ایمان در بعد فردی در آیات مختلف از جمله سوره عصر بیان شده است. ❓اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا همیت ایمان، تنها در بعد فردی است یا در صحنه اجتماع نیز جاری‌ است. 1⃣ مقدمه اول: 🔺 مخاطب اصلی دعوت انبیا، اجتماع است نه فرد. 🔹 پیامبر نیز در دعوت مردم به اسلام، ادبیات امت را به کاربرد. 🔸 بلکه می‌توان گفت آیات قرآن تماما اجتماعی است. ✔️ چون در سوره‌های مکی، بحث مقابله با سردمداران کفر است و در سوره‌های مدنی، تشکیل جامعه دینی و از بین بردن دشمنان این جامعه مطرح می‌شود؛ ⚠️یعنی حتی مسائل اعتقادی نظیر توحید و معاد نیز مسائل اجتماعی هستند. برای مثال در حدیث سلسله الذهب که سخن از توحید و ولایت است، در واقع سردمداران کفر را مورد حمله قرار می‌دهد و نفی طواغیت می‌کند. 🔹 در دوره ما نیز، حضرت امام خمینی ره به تاسی از انبیا و ائمه علیهم السلام، یک حرکت وتحول اجتماعی را درقالب انقلاب اسلامی بنیان نهاد. 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! اين همه نوازش از تو بهره‌ی ماست که در هر نفس چندين سوز و نور غايت تو پيداست چون تو مولايی کراست؟ و چون تو دوســـت کجاســـت؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و بیست و دوم🔰 🔹اکثر عرفا یتیم بوده اند. یتیم بودن در آن ها بسیار اثر گذاشته و باعث لطافتشان شده است. ◀️ بنابراین بلاها، مزاحمت ها و اذیت هایی که به انسان می‌رسد، تبدیل به داغ و حزن معنوی دل نشین می‌شود. ⬅️یکی از اساتید بزرگوار ما می گفت بنده خدایی آمد گفت من در مسیر سلوک هستم و توضیحاتی داد و در اثنای صحبت گفت که می‌خواهم زنم را طلاق بدهم. استاد ما گفت برو این طور مگر انسان به جایی می‌رسد؟! 🔻هنر این است که بسازی، هنر این است که با همه شرایطش بسازی. 🔺 ◀️ حضرت استاد حسن زاده نقل می کردند: می خواستم حال ذکر داشته باشم و تمرکز کنم بچه ها آمدند سر و صدا کردند، لذا اوضاع ما هم به هم ریخت و ما هم عصبانی شدیم و چیزی گفتیم. بعدها دیدم که استاد ما ( آقای قاضی) گفتند که آقای حسن زاده می خواهد اینطور به خدا برسد؟! 🔻 مسیر سلوک این گونه نیست؛ باید با همین ابتلائات بسازد و به خدا برسد..🔺 ❓حال باید چه کار کرد؟ ◀️ در همۀ این ها با خدا معامله کند. یعنی با خدا معامله کردن شرط است؛ بگوید خدایا تو شاهد باش ایشان چنین می‌کند ولی من دهان را بستم. و بدانیم خیلی از بندگان خدا زمینه دارند. 🔸پس به طور کلی باید دانست: 1️⃣اگر هم خیلی فاصله باشد، واقعاً خصومت جدّی باشد، آن مزاحمت ها نعمت هست. 2️⃣ از طرفی تو یک وظیفۀ دیگر هم داری و آن این که تا می توانی دستگیری کنی این را بکشانی به سمتِ لذّت های معنوی، در حدّ خودت بدون اینکه هیچ فشاری بیاوری. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▫️قسمت دوم 2⃣ مقدمه دوم: 🔺زمانی می‌توانیم برای یک حقیقت، هویت اجتماعی قائل شویم که جزء فرهنگ جامعه تلقی شود. ⬅️ با این دو مقدمه می‌توانیم بگوییم: ایمان نیز چنانچه در تعامل انسانی و کنش متقابل انسان‌ها قرار بگیرد به گونه‌ای که امر متفاهم عمومی و مقبول عموم واقع گردد، پدیده اجتماعی و فرهنگ می‌شود. ✔️ بلکه با دقت بیشتر می‌توان گفت ایمان به خدا، جزء اموری‌ است که پایه، بنیاد و مغز یک فرهنگ است، در مقابل مادی‌گرایی که پایه و اساس یک فرهنگ متقابل است. 🔷 قرآن کریم دوگانه‌ای را مطرح می‌کند به عنوان خدا و طاغوت. اگر کسی ایمان به خدا پیدا کرد، باید خدا را در جامعه حاکم قرار دهد؛ یعنی باید او را به عنوان حاکمیت دینی و سرپرست اجتماعی پذیرفت و باید در برابر حاکمیت اجتماعی کفر ایستادگی کرد. ♦️🔸و این، همان صحنه اجتماعی اساسی و پایه ای در همه بحث‌ها است.🔸♦️ 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! خود کردم و خود خريدم آتش بر خود، خود افروزانيدم از دوستی آواز دادم دل و جان را فراناز دادم اکنون که در غرقابم دستم گير که گیر افتادم. هر روز من از روز پسـين ياد کنم بر درد گنــــه هزار فرياد کنم از ترس گـــناه خود شـــوم غمگيـن بــاز از رحــمت او خاطــر خود شاد کنم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✨در سوره مباركه نساء دستور سپرداری پرهيزكاران را اين گونه بيان می‌كند: (أينما تكونوا يُدرككم الموت ولو كنتم في بروجٍ مشيّدة وإنْ تصبهم حسنة يقولوا هذه من عند اللَّه وإن تصبهم سيّئة يقولوا هذه من عندك قل كلّ من عند اللَّه فمالِ هؤلاء القوم لا يكادون يفقهون حديثاً، ما أصابك من حسنة فمن اللَّه وما أصابك من سيّئة فمن نفسك وأرسلناك للنّاس رسولاً وكفي باللَّه شهيداً) (سوره نساء /78 و 79) ☘يك انسان، در پرورش قلب و روح خود ـ در مسائل حلال و حرام ـ يك آب بندی در دست دارد كه ، همان وقايه است كه سپر اوست. 🔸هرگاه خير، فضيلت، بركت، رحمت، نعمت و توفيقی ديد فوراً آن سپر را به طرف خود نگه می‌دارد كه مبادا اين خيرات و بركات را ناشی از خود بداند و مغرور شود و بگويد كه من منبع پيدايش اين خيرات و بركات شدم و... چرا كه: (ما أصابك من حسنة فمن اللَّه) 🔹واگر معصيت، آسيب، گزند، بی توفيقی، محروميت و مانند آن دامنگير او شد فوراً اين سپر را به طرف اللَّه نگه می.دارد كه مبادا اين مصيبت و آفت، به خدا اسناد پيدا كند، بلكه به خود نسبت بدهد و بگويد: من بودم كه شايستگی توفيق پيدا نكردم. 💥تقوا تنها در اين نيست كه انسان گناه نكند، دروغ نگويد، اينها مراتب مقدماتی دين است و او بايد بدان حدّ برسد كه اهل وقايت باشد و سپر در دست داشته باشد و در اين سپرگيری كه يك جهان بينی عارفانه است بين زن و مرد هيچ فرقی نيست، بلكه مناجاتها و اشك و ناله ها كه سرمايه و سلاح اين راه است در زنها قوی‌تر از مردها است.