eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
88 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
الهی! این آدم نماها که از خوردن گوشت برّه گوسفند تا بدین اندازه درّنده‌اند، اگر گوشت گرگ و پلنگ را بر آنان حلال می‌فرمودی چه می‌شدند؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و بیست و چهارم🔰 🔹تجربه کسانی که معمولاً این مسیر سلوک را طی می کنند، این است که هر وقت چیزی را که در درون دارند در جای نادرست بازگو کردند از ایشان گرفته می شود؛ ❌خدایی نکرده گاهی پای نفسانیّت وسط می‌آید که خیلی آدم باید بترسد. اصلاً آدم از نفس خود هيچ گاه نباید اطمینان داشته باشد. 🔹مساله بعدی این است که گاهی اصلاً گفتن اسرار مشکل زاست. برخی چیزها را می‌گوییم، افراد باور نمی‌کنند و اوضاع را به هم می‌ریزند. یعنی يك دسته هجمه های سنگین برای آدم ایجاد می‌شود. چه لزومی دارد آدم بگوید؟! ✅این قاعدۀ کلی است که اگر برسد حرف نباید بزند، باید لب را بست؛ ❓چرا؟ چون خود انبیاء مگر به آن مراحل عالی نرسیدند؟ بله رسیدند؛ ❓ولی با مردم چگونه حرف می زنند؟ به اندازۀ عقلشان حرف می زنند. پس چرا بیشتر از این می گویی که این ها نتوانند تحمل کنند؟ "کلّموا الناس علی قدرِ عقولهم" ✅قاعدۀ کلی دیگر این است که کلاً هر کسی که زیاد گفت من این گونه هستم، من این کار را کردم، من به این مقامات رسیدم و... غالباً اینها خلل دارد؛ از این ها آدم نباید فریب بخورد! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
9. احوال خوش قلبی (جلسه دهم محرم الحرام 1443 - استاد یزدان پناه).mp3
14.1M
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه دهم ▪️جلسه دهم عزای سیدالشهداء علیه‌السلام با سخنرانی حضرت استاد یزدان‌پناه و مدیحه‌سرایی آقای آقاپور در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که استاد یزدان‌پناه به توضیح یقظه سلوکی و یقظه فنایی به عنوان دومین و سومین مراحل یقظه پرداختند. ▪️این جلسه، آخرین جلسه استاد در محرم‌الحرام ۱۴۴۳ بود. ⏱ زمان: ۴۳ دقیقه 💿 حجم: ۱۵ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
▪️آن جناب آگاه است كه گاه گاهى اين مشتاق الى الله به عنوان طبع آزمايى الفاظى را با يكديگر تلفيق مى‌كند و در صورت نظم، تنسيق. در ذوالحجه سال جارى ( 1396 ه . ق ) در غزلى گفته است: 🌱 دار وجود نظم تمام است بى گزاف 🌱با نظم تام، خواجه! چه جاى شكايت است! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! روی زمینت حیوانستان شد؛ حسن را به آسمان انسانستانت انس ده! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✨ منظور از علم، علمي است كه تبصره آن اصل باشد. ✅يعني اول قنوت، خضوع، بندگي در ساحت قدس اله، اول ناله شبانه كردن، به رحمت خدا اميدوار بودن و از آينده خود ترسيدن. ✅ و بعد عالم شدن، كه اگر آن اصل نباشد، اين علم، وبالي بيش نيست. «رُبّ عالم قد قتله جهله وعلمه معه لا ينفعه» (نهج البلاغه، فیض، حکمت 104) در بيانات نوراني اميرالمؤمنين ـ عليه افضل صلوات المصلين ـ آمده است كه چه بسا افراد عالمي كه كشته جهلشان هستند، عالمند ولي عاقل نيستند و چون عاقل نيستند، جاهلند ـ يعني جهل در برابر عقل نه جهل در برابر علم ـ زيرا كه جهل در برابر علم را برطرف كردند، اما جهل در برابر عقل را سركوب نكردند. با اين كه عالمند، امّا در جبهه جهاد درون شكست خورده و به هلاكت رسيده اند. كاري كه از عقل ساخته است از علم ساخته نيست، و آن عقل، با ناله پيدا مي شود. پس اگر قرآن، علم را مزيت و فضيلت مي داند، اين را تبصره الحاقي اصل تقرب به خدا مي شمارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهــــی! ما به تو زنده‌ايم هرگز کی ميريم ما که به تو شادمانيم کی اندوهگين شويم ما که به تو نازانيم چون بی‌تو به سر آريم ما که به تو عزيزيم هرگز چون ذليل شویم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت شصت و چهارم🔰 ... همين مواردى كه شمرديم خود اسبابى است كه در تمامى موارد بغى و خيانت و جنايت دخیل هستند: 🔹 آن كسى كه خيانت مى‏ كند و حرمتى براى قانون قائل نيست منطقش اين است كه: ✔️مردم قدر خدمت او را نمى‏ دانند و با سپاسى معادل و برابر، خدمتش را تلافى و جبران نمى‏ كنند، ✔️در نظر مردم هيچ فرقى بين خادم و خائن نيست بلكه افراد خائن وضع و حال بهترى دارند. 🔹آن كسى هم كه به ظلم و جنايت دست مى‏ زند منطقش اين است كه: ✔️من اين كار را مى‏ كنم و از كيفر قانون فرار مى‏ كنم، ✔️چون قواى پليس كه نگهبان قانونند نمى‏ توانند از جنايت من خبردار شوند، ✔️مردم هم كه شامه تشخيص جانى از غير جانى را ندارند، ⬅️در نتيجه هيچ بويى نمى‏ برند كه مرتكب فلان جنايت وحشتناك منم. 🔹 آن كسى هم كه در اقامه حق و قيام عليه دشمنان حق كوتاهى نموده، و با آن دشمنان مداهنه و سازش مى‏ كند، براى اين شانه خالى كردنش عذر مى‏ آورد كه: ✔️ قيام بر حق، آدمى را در نظر مردم خوار مى‏ كند و در دنياى امروز به ريش آدم مى‏ خندند و مى‏ گويند: ✔️اين آقا را ببين مثل اينكه از دوران‏ هاى قرون وسطايى و از عهد اساطير، به يادگار مانده. 🔸و اگر در پاسخشان سخن از شرافت نفس و طهارت باطن به ميان آورى مى‏ گويند: ✖️برو بابا شرافت نفس به چه كار مى‏ آيد، وقتى شرافت و طهارت باطن به جز گرسنگى و ذلت در زندگى ثمره‏ اى نداشته باشد هفتاد سال بعد از اين هم نباشد‼️ اين منطق پيروان حس است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
قسمت بیست و پنجم 🇮🇷جوانها! بدانید؛ بدون هیچ‌گونه تردیدی آینده‌ی روشن و امیدبخش این كشور و این نظام، متعلّق به شما است؛ 🇮🇷شما خواهید توانست كشورتان و ملّتتان را به اوج افتخار برسانید؛ 🇮🇷شما به توفیق الهی خواهید توانست الگو و نمونه‌ی كاملِ تمدّنِ نوینِ اسلامی را در این آب و خاك تشكیل بدهید؛ 🇮🇷برای اینكه بتوانید این وظائف بزرگ را انجام بدهید، بایستی 🔸دین را، 🔸تقوا را، 🔸عفّت را، 🔸پاكیزگیِ روحی را در میان خودتان هرچه بیشتر ترویج كنید و تقویت كنید. 🇮🇷 جوانِ امروز احتیاج دارد 🔹به دین 🔹به تقوا 🔹به علم 🔹به نشاطِ كار 🔹به امانت 🔹به عفّت 🔹به انجام‌ خدمات اجتماعی 🔹و به ورزش 🇮🇷 این‌ها خصوصیّاتی است كه جوانِ امروز به آن احتیاج دارد و شما عزیزان بسیجیِ من، ان‌شاءالله توفیق انجام این كار را داشته باشید.۱۳۹۲/۰۸/۲۹ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅آدم زمانی بالفعل می شود که در او نفخ روح شود ✅روح عبارت از توحید احدی صمدی است. ✅ روح عالم عبارت از توحید احدی صمدی است. ✅ همه محسوسات و موهومات عبارت از بی جان ها هستند. ✅ زمانی جان پیدا می کنند که بفهمیم همه این ها ظاهر یک مظهر هستند ✅ و آن ظاهر است که پیدا شده است و همه این ها حکایت آن رحمت بی نهایت است. ✅ لذا عالم به اندازه ای که عالم قابلیت دارد در آن ظاهر می شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و بیست و پنجم🔰 🔹حضرت امام وقتی به او حرف هایی از این سنخ که مربوط به اسرار عالم بود را می گفتند، ایشان می گفت من کور باطنم، من این ها را باور ندارم. مثلاً می آمدند می گفتند آقا! ما با امام زمان عج ارتباط داریم، امام زمان عج یک پیامی داده اند. ◀️ایشان همان اول گفت من نسبت به اینها کورباطن هستم، (البته امام می داند که عده ای از بزرگان با امام زمان ارتباط دارند، خیلی هم به اینها علاقه داشت) اما تا اینجوری می شنید می گفت من کور باطن هستم و اول باور نمی کرد. ◀️بعد که آنها خیلی اصرار کردند گفت باشد، شما بروید من سه تا مسأله دارم از امام زمان بپرسید، اگر این سه تا را توانستید جواب بدهید باور می کنم. خواست برایشان مشخص کند خبری نیست. آنها رفتند و آمدند و گفتند امام زمان می گویند که «من اینها را جواب نمی دهم.» ◀️امام خمینی گفت همین نشان می دهد خبری نیست، من آن چیزی که از شما خواستم چیز مادی نبود و یک چیز خاصی خواستم، می دانستم اگر او امام زمان باشد به شما جواب می دهد. ⬅️پس بدانید که خبری نیست. ⚠️خیلی آدم باید مواظب باشد وقتی از شخصی از این حرفها می شنود یک دفعه مرید آن شخص نشود. ❌این مرید و مرادبازی ها اکثراً غلط هست؛ اکثراً نفسانیّت است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌴اكنون كه از نظام احسن دار وجود سخن به ميان آمد مناسب است كه از بی‌چون نامه و اسرار خلقت، دو اثر گرانمايه سرهنگ آزادگان مرحوم احمد اخگر، يادى شود. 🌴مرحوم اخگر بی‌چون نامه و اسرار خلقت را در رد گفته هاى يكى از معاصرينش به نام عبدالحسين بهمنى كه در دو منظومه يكى به عنوان «محاكمه با خدا» و ديگرى به نام «چون و چرا نامه» اعتراضاتى در آفرينش از خود، اظهار داشت، سروده است. 🌴مرحوم اخگر در بی‌چون نامه در پاسخ منظومه بهمنى مى‌گويد: اديبى بهمنى نام از زمانه گرفت از كوى حق‌گويى كرانه ز سير چرخ و اختر تنگدل شد به شعر سخت گفتن سنگدل شد تا اينكه گويد: اديبا سوى من لختى بده گوش چراها را جواب طرف بنيوش جسارت گر رود معذور فرماى كه حق تلخست و تلخى ذوق فرساى چو تو بسيار كس آشفته بودند چراها پيش ازين بس گفته بودند همه غافل چو تو ز اسرار امكان همه گم كرده راه و رسم برهان بلى با سر خلقت كس نشد جفت به قدر عقل خود هر كس سخن گفت كنون بهر در تحقيق سفتن ندارم چاره جز افسانه گفتن به دريا ماهی‌اى دم از خدا زد به كوى حق در چون و چرا زد كه چون دريا برايم آفريدى خط خشکی چرا گردش كشيدى مرا هرگز به خشکى نيست حاجت چرا بيرون زحاجت گشت خلقت نمى دانست آن مسكين كه دنيا براى او نگرديده مهيا جهان را چون كماهى آفريدند درون آب ماهى آفريدند تويى چون ماهى و دنياست دريا براى تو نشد دنيا مهيا هواى نفس انسانى است شيطان بغير از نفس انسان كيست شيطان هواى نفس چون گرديد مطلوب شد آدم از دم ابليس مغلوب ادامه دارد...
الهــــی! چه غم دارد که تو را دارد و که را شايد که تو را نستايد آزادا آن نفس که به یاد تو بازان و آباد آن دل که به مهر تو نازان و شاد آن کس که با تو در پيمان است. ما را سر و سودای کـس ديگر نيست در عشق تو پروای کس ديگر نيست جز تو دگـــری جای نگيـــرد در دل دل جای تو شد جای کس ديگر نيست https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
، ✨گاهي راه عاطفه، مهر و رحم، بيش از راه قهر كارساز است. ذات اقدس اله، عالم را بر محور محبت اداره مي‌كند و بسياري از آيات قرآن درس محبت مي دهد و راه محبت را زن بهتر از مرد درك مي كند. اگرچه راه قهر را ممكن است مرد بهتر از زن درك كند. ⚡️احاديث و اشعار عرفاني و نثر و نظم و ادب عرفاني در زن اثر بيشتري دارد تا مرد همان گونه كه تأثير آيات و سخنان حماسي، و احاديث و نثر و ادب حماسي، در مرد مؤثرتر است و اين يك نوع تقسيم كار است. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
پیوست تربیتی: خانم‌ها توجه داشته باشند، وقتی توصیه می‌شود در صورت بروز اختلاف، قهر، ممنوع، چون قهر، خلاف ساز و کار زنانه است. ساز و کار زنانه، حل مشکلات از طریق محبت است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت شصت و پنجم 🔰 و اما منطق آن طرف ديگر يعنى منطق دين مبين اسلام غير اين است؛ چون دين اسلام اساس خود را بر: 🌀پيروى حق و تحصيل اجر و پاداش خداى سبحان🌀 قرار داده، 🔹و اما اين كه اگر منافع دنيوى را هم هدف دانسته؛ در مرتبه‏ اى بعد از پيروى حق و تحصيل پاداش اخروى است: اين غرض ثانوى و آن غرض اولى است و معلوم است كه چنين غرضى در تمامى موارد وجود دارد و ممكن نيست كه هیچ موردى از شمول آن خارج باشد و كليت و عموم آن را نقض كند. ⬅️ پس عمل، تنها بخاطر خدا انجام مى‏ شود. 🔹 يك مسلمان ؛ ✔️اگر فعلى را انجام مى‏ دهد براى اين است كه خدا خواسته و او تسليم امر خدا است. ✔️و اگر انجام نمى‏ دهد باز به خاطر خدا است، چون خدايش انجام آن را باطل دانسته ، ▪️چون معتقد است كه خداى تعالى اعمالش را مى‏ نويسد و به آن عليم و دانا است، ▪️خواب و چرت هم ندارد كه هنگام خوابش عمل باطل را انجام دهيم. ▪️و كسى غير از او هم نيست كه از عذاب به او پناه ببريم. ▪️و خدا نه تنها به اعمال ما آگاه است بلكه در همه آسمان و زمين چيزى بر او پوشيده نيست و او از آن چه ما مى‏ كنيم با خبر است. 🔹پس در بينش يك مسلمان: ✔️ بر بالاى سر هر انسانى در آنچه مى‏ كند و آنچه به او مى‏ كنند رقيبى است گواه، ✔️كه براى شهادت دادن در قيامت ايستاده و تماشا مى‏ كند، ✔️حال چه اينكه مردم هم آن عمل را ببينند يا نبينند ✔️و چه زياد او را بستايند، و يا نكوهش كنند، ✔️و چه بتوانند جلو آدمى را از آن عمل بگيرند و يا نتوانند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 إنا لله و إنا الیه راجعون🏴 با نهایت تاسف و تاثر با خبر شدیم پدر بزرگوار حجت‌الاسلام والمسلمین جناب استاد سوری از اساتید دوره تخصصی مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام به رحمت الهی رفتند؛ فقدان ایشان ما را سخت اندوهگین ساخت؛ از خداوند متعال، صبر جمیل برای بازماندگان، غفران و رحمت واسعه برای آن عزیز از دست رفته و سلامتی و طول عمر با عزت، برای جناب استاد خواهانیم. از سروران گرامی تقاضا داریم هدیه به روحشان، حمد و یازده توحید قرائت بفرمایند. https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰قسمت صد و پنجم 🔰 🌴آخرين دستور جامع را براى اهل رياضت و سلوك بيان مى‏‌فرمايد: پاكيزه كن دل خويشتن را به پرهيزگارى و يقين، در وقت پاكيزه نمودن اعضاء خود را به آب. ✅اشاره به دو مقام شامخ اهل معرفت است: 🔹يكى تقوا، كه كمال آن ترك غير حقّ است، 🔹 ديگرى يقين، كه كمال آن مشاهده حضور محبوب است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
قسمت بیست و ششم 🇮🇷دشمن دارد حدّاکثر استفاده را از حربه‌ی تحریم می‌کند؛ 🇮🇷هدفشان هم این است که ملّت ایران را تحقیر کنند؛ 🇮🇷هدفشان این است که این حرکت عظیمی را که فقط روی دوش ملّت ایران می‌توانست انجام بگیرد، متوقّف کنند. 🇮🇷حرکت انقلاب اسلامی، حرکت نظام اسلامی، حرکت به‌ سمت تمدّن نوین اسلامی را می‌خواهند متوقّف کنند؛ ✅چون می‌دانند این حرکت، درست نقطه‌ی مقابل منافع سرمایه‌دارهای صهیونیست و کمپانی‌دارهای ظالم و خون‌خوار دنیا است. 🇮🇷این را می‌فهمند و می‌بینند که این حرکت چطور در دنیا توسعه پیدا می‌کند و ملّت‌ها را متوجّه خودش می‌کند؛ می‌خواهند جلوی این را بگیرند. 🇮🇷این تحریم‌ها و این تهدیدها و این شرط و شروط کردن‌ها به‌ خاطر این است.۱۳۹۳/۱۱/۲۹ https://eitaa.com/madresehbagherain
34.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 وارستگی از دنیا ▪️فرمایشات استاد امینی‌نژاد درباره نسبت انسان با دنیا و نظر دین مبین اسلام ▪️اسلام همان‌طور که با وارفتگی و سهل‌انگاری انسان نسبت به دنیا مخالف است، با وابستگی انسان هم مخالف است و حتی مخالفتش شدیدتر است. اسلام خواهان وارستگی انسان نسبت به امور دنیوی است. 🏷 جلسات تاثیر رشد اندیشه و رفتار دینی مردم در حکومت اسلامی، دهه اول محرم‌الحرام ۱۴۴۳، دانشگاه علم و صنعت ایران 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
✅ انقطاع وحی معنی ندارد چون انقطاع وحی یعنی انقطاع رحمت رحیمیه و رحمت رحیمیه یعنی همه موجودات عالم از نقص به کمال می رسند و این به کمال رسیدن ازلا و ابدا هست و این معنی ندارد که قطع شود. ✅ انقطاع وحی یعنی کل دارایی که هست و کل توحید احدی صمدی که آدم ساز است، نصیب حضرت خاتم شد و دیگر بالاتر از آن نبود که به غیر ایشان برسد. ✅وحی در عالم همیشه هست منتهی آنی که این وحی را دریافت کرد، عبارت از آن حضرت خاتم بود. ✅ انقطاع وحی یعنی همه دارایی ها پیدا شده معنی خاتم هم همین است. خاتم به این معنی نیست که فیض خداوند تبارک و تعالی ختم شده باشد بلکه به این معنی است که خداوند هر چه دارایی داشت در پیغمبر اکرم ظاهر کرد.✨ https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰قسمت صد و بیست و ششم🔰 🔹علامۀ طباطبایی در سورۀ بقره در مورد آیه ی «یومنون بالغیب» می گوید ما دو نوع ایمان داریم: ◀️یکی ایمان بالغیب است یعنی ندیدیم اما ایمان آوردیم؛ ◀️یک نوع هم ایمانِ از سرِ شهود است. مثال این نوع ایمان آن تعبیری است که "ما کذب الفواد ما رأی"، آنچه دل دید خطا ندید و همان بیانی که امیرالمؤمنین دارد که"لم أعبُد رباً لم اره"، من آن خدایی که نبینم نمی پرستم ، ❓«آن خدایی را که نبینم نمی پرستم» یعنی چی؟ یعنی من خدا را شهود می کنم دارم می پرستم. 🔹هم چنین کلاً همۀ عوالمِ بالا تاریک و پنهان حساب می شوند. پس همه «غیب» می شوند؛ یعنی از ما پنهان هست، اینجا شهادت و آشکار هست؛ پس برخی مومنین ایمان به غیب می آورند. ✅نکته: البته باید دانست که اکثرِ مؤمنینی که "یؤمنون بالغیب" هستند، شعاع هایی به دلشان می خورد و گرمای حضور حق را احساس می کنند، اما نمی توانند خوب ببینند، نه اینکه هیچ چیز نبینند. این را برخی از آقایان توضیح می دهند که یک نوع شهود ضعیف در دل مؤمنان دارد روی می دهد ولی متوجّه نیستند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«من اخلص لله اربعین صباحا ظهرت ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه» چشمه های حکمت از قلبش بر لسانش می‌آید. واقعا ما بعضی که تو این مسیر بودند رو می‌بینیم حرف هاشون هر کدومش درّ است. هر کلمه ای که میگن هر نکته ای که میگن حساب شده است. گهگاهی در همین مومنین مطلبی رو ایشان به زبان میاره که آدم باید این رو با طلا بنویسه. به دلیل چی؟ به دلیل این که تجربه معنوی موفقی را در حق ایشون اجرا کردند و ایشون به زبان آورد. یعنی چشمه های حکمت بعضی موقع یک تعبیر، یا یک کلمه، گاه خیلی کوتاه هم هست ولی خیلی حرف ها دارد. کتاب الهی نامه از استاد حسن زاده را دیدید؟ الهی نامه انسان را خیلی می‌شوره. نکته ها و راه های حکمت زیاده توش و همش هم از سر معنویت قلم زده شد. گاهی من می‌شینم به اصطلاح با زحمت یک کلمه خیلی مسجع را درست میکنم چیزی است. گاهی آن نورانیت خود را تبدیل می‌کند به کلمات. این ها خیلی حساب شده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
برای دسترسی آسان به الهی نامه علامه حسن زاده در کانال، را جستجو کنید.