eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
87 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 دهه امامت روز عید قربان تا روز عید غدیر، در واقع یک مقطعی است متصل و مرتبط با مسئله‌ی امامت. خدای متعال در قرآن یاد می‌فرماید: «و اذ ابتلی ابراهیم ربّه بکلمات فأتمّهنّ قال انّی جاعلک للنّاس اماما» (بقره/ ۱۲۴)؛ «و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتی بیازمود و وی آن همه را به انجام رسانید، [خدا به او] فرمود: من تو را پیشوای مردم قرار دادم » 🔸 ابراهیم از طرف پروردگار منصوب شد به امامت. چرا؟ چون از عهده‌ امتحان‌های دشوار برآمد. مبدأ این را می‌شود روز عید قربان به حساب آورد، تا روز عید غدیر که روز امامت امیرالمؤمنین علی بن ‌ابی طالب (علیه ءالاف التّحیّة و الثّناء) است. این هم به دنباله‌ امتحانات سخت بود. امیرالمؤمنین طول حیات مبارکش را با امتحان - امتحان‌هایی که از آن سرافراز بیرون آمده است - گذرانده؛ 🔸 از ۱۳ سالگی یا ۱۱سالگی و قبول نبوت تا لیلةالمبیت، یک جوان فداکار و فانی در پیغمبر که آماده است جان خود را فدای پیغمبر بکند - عملاً این را در ماجرای هجرت پیغمبر به اثبات می‌رساند - 🔸و بعد هم آن امتحان‌های بزرگ در بدر و احد و حنین و خیبر و بقیه‌ی جاها. ⬅️ این منصب والا، دنباله‌ی این امتحان‌هاست؛ 💠 لذا د‌لها متوجه شده است به اینکه بین عید قربان و عید غدیر یک ارتباط است. بعضی هم این را «دهه‌ امامت» نامیده‌اند و نام مناسبی است. (۱۳۸۸/۰۹/۰۴) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و نود و هشتم🔰 🔹به یکی از اساتید گفتند: ما می خواهیم نماز شب بخوانیم. ❓گفت تو فقط موقع اذان بلند می‌شوی؟ گفتند: بله گفت: ساعت پنج مثلاً اذان است. فردا شب 4:59 دقیقه بیدار شو! ❌بیشتر هم نمی خواهد کاری بکنی. این را یک هفته داشته باش. در هفته بعد به همین صورت زودتر بیدار شو. بعد از یک مدّتی آمد گفت: 🔅آقا! من می توانم حالا دیگر نماز شب بخوانم. اگر بگویی نیم ساعت جلوتر، ❌ گاهی طبعِ ما در مراحل ابتدایی نمی‌تواند. ☑️ ولی آهسته آهسته می‌شود. و نباید زیاد سخت گرفت. ☑️تمرین دادن دارد. ▫️شما الان میخواهید خط بنویسید، ❓مگر می توانید همین اوّل دست به خط بکنید؟ کسی که کلاس اوّل می رود با چه زحمتی می خواهد «بابا» را بنویسد. ❗️ما می گوییم «بابا» که نوشتنش راحت است! ولی خب اوّلِ کار است. انقدر تمرین می کند تا به اینجا می رسد؛ ☑️این قاعدۀ کار است. ▫️بچّه می خواهد راه بیافتد، ❓مگر همین اوّل می تواند راه بیافتد؟ می بینید چقدر با چه زحمتی بلند می شود، زود می افتد، بعد به جایی می رسد ⬅️حرف می زند ⬅️و فکر می کند ⬅️و راه هم می رود ❌و هیچ مشکلی هم ندارد. در این مرحله، برایش ملکه شد. و کودک آهسته آهسته به اینجا رسید. ☑️ پس قاعده را یاد بگیریم. 📚جلسه بیست و هشتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فرصت مزاحمت‌ها 🔸 در مسیر سلوک تمام مزاحمت‌ها برای سالک، فرصت الهی است. گرچه ممکن است او در ظاهر به زحمت بیفتد و خون‌دل‌ها بخورد، ولی رشد می‌کند و به مقصود، نزدیک‌تر می‌شود. 🕊 سالکی که در مسیر معنویت قدم نهاده اما همسرش با او همراهی نمی‌کند، باید بداند بهترین فرصت مجاهده را به دست آورده است و چنین تعاملی، اهل سلوک را خیلی زود به نتیجه می‌رساند. او در قدم اول باید: 🔖 به دستور شریعت رفتار کند. 🔖 تمام وظایف خود نسبت به همسر را انجام دهد. 🔖 نسبت به او کوتاهی نداشته باشد. 🔖عادل باشد. ❌ نه اینکه بگوید چون او بدی کرد، من هم بدی می‌کنم! ✅ بلکه به دستور شریعت، بدی او را با خوبی پاسخ دهد. این، همان مجاهده با نفس است و به تدریج راهِ عالم معنا را _که به سختی باز می‌شود_ باز می‌کند. 🔴 البته در اوایل راه، کار آسانی نیست. 📚 لغت موران| جلسه ۱۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
💧 وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ و به خاطر شما باران فرو مى‏‌ريزد. 🌱 به شوق خالق جامعه کبیره حضرت هادی علیه السلام 🌷یادتان هست نوشتم که دعا می خواندم 🌷داشتم کنج حرم جامعه را می خواندم 🌷از کلامت چه بگویم که چه با جانم کرد 🌷محکمات کلمات تو مسلمانم کرد 🌷کلماتی که همه بال و پر پرواز است 🌷مثل آن پنجره که رو به تماشا باز است 🌷کلماتی که پر از رایحه غار حراست 🌷خط به خط جامعه آیینه قرآن خداست 🌷عقل از درک تو لبریز تحیر شده است 🌷لب به لب کاسه ظرفیت من پر شده است علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و سوم🔰 مقصد پنجم: در بعضی آداب استقبال فصل دوم: در بعضی از آداب قلبیّه استقبال 🔶وَصَلَ عنِ الصّادقِ (علیه السلام): 《اذا استَقبَلتَ القِبلَهَ فَآیِس منَ الدُّنیا و ما فیها وَ الخَلقِ وَ ما هُم فیه وَاستَفرِغ قَلبَکَ عَن کُلِّ شاغلِِ یَشغُلُکَ عَنِ اللّه تَعالی و عایِن بِسِرِّکَ عَظَمَه الله تعالی وَاذکُر وُقُوفَکَ بَینَ یَدَیهِ یَومَ تَبلو کُلُّ نَفسِِ ما اَسلَفَت وَ رُدّوا الیَ اللهِ مَو لیهُم الحَق وَقِف عَلی قَدَمِ الخَوفِ والرَّجا.》 🔶 و این دستور شریف دستوری است برای امثال ما محجوبین که نمی توانیم حالات قلبیّه خود را دائما حفظ کنیم و جمع بین وحدت و کثرت و توجه به حق و خلق نمائیم. ✳️ پس در این هنگامِ توجه به حق و استقبالِ قبله: 🔸 از دنیا و آنچه در اوست باید مایوس گردیم؛ 🔸و از خلق و شئون آنها طمع خود را ببریم؛ 🔸و مشاغل قلبیّه و شواغل روحیّه را از جان و دل بیرون کنیم؛ 🔆 تا آنکه لایق حضور حضرت گردیم و جلوه ای از جلوه های عظمت در سرّ روح ما تجلّی کند. ♦️ پس در محضر چنین عظیم الشّانی که تمام دارِ تحقق، جلوه ای از جَلواتِ فعل او است، چون تو و من مسکینی، باید به قدمِ خوف و رجا تردّد کنیم و بایستیم. ✅ چون ضعف و فُتور و بیچارگی و فقر و ذلّتِ خود، و عظمت و حشمت و جلال و کبریای ذات مقدّس را دیدیم؛ ⬅️ از خطرِ مقام، در خوف و خشیّت باشیم. ✅ وچون رحمت و عطوفت و الطاف غیر متناهیه و کرامات بی پایان را دریافتیم؛ ⬅️ امیدوار گردیم. 📚آداب الصلاه| صفحه ۱۳۲ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🕋 بیان اسرار حج از زبان شیوای حضرت علامه حسن‌زاده آملی ره 🔰 توضیحات مقدماتی https://eitaa.com/madresehbagherain/2059 🔰 قسمت اول https://eitaa.com/madresehbagherain/2032 🔰 قسمت دوم https://eitaa.com/madresehbagherain/2036 🔰 قسمت سوم https://eitaa.com/madresehbagherain/2038 🔰 قسمت چهارم https://eitaa.com/madresehbagherain/2045
🟢 غدیر برای همه مسلمان‌ها مساله غدیر متعلق به همه مسلمان‌ها است. چون به معنای حاکمیتِ 🔸 عدل 🔸فضیلت 🔸و ولایت الله است. 🔗 اگر بخواهیم از متمسکین به ولایت امیرالمومنین باشیم، باید خودمان و محیط زندگیمان را به عدل نزدیک کنیم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ امام می‌خواهد مرا از «من » بیرون ببرد ؛ پیشوای من است و می‌خواهد دست مرا بگیرد و آن جایی ببرد که خودش هست. ✅ او در بسم الله الرحمن الرحیم است مرا هم به بسم الله الرحمن الرحیم می‌برد. ✅ در بسم الله الرحمن الرحیم «من» نیست. اگر امام «من» داشته باشد نمی‌تواند ما را به بسم الله الرحمن الرحیم برساند باید «من» نداشته باشد تا بتواند شفاعت کند. 📚أنهاراربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و نود و نهم🔰 🔹 رهزن سلوک ما در سلوک گهگاهی چند کار سلوکی که می‌کنیم، در دل می‌گوییم: ⬅️عجب کمالاتی به ما داده شد‌! ⬅️عجب خوابی دیدم! ⬅️عجب حال خوشی دارم! ☑️ در ادامه ممکن است انسان راضی شود به خودش. 🌱همین که به چهار حال خوش رسید، خوب است. 🚫 امّا خودِ این راضی شدن، بد است! ❓چرا؟ چون مانعِ راه است. بلکه این عجز است؛ ❓چرا عجز است؟ چون تو می خواستی از دستِ نفس خلاص شوی؛ ولی الان داری رضایت می دهی به نفس! ☑️تو می خواستی نفس را کنار بگذاری. ☑️ دل را پاک کنی. ولی الان با همین کار که چهارتا حال خوش آمد، راضیِ به نفس شدی! ☑️ عملاً این، اظهار عجز کردن در برابر نفس است. یعنی نفس را میدان دادی. ❌همین هم نباید راضی شوی. همان بحثِ عُجب. ☑️راضی شدن از نفس، عجز است. ❌تو قرار بود تابعِ نفس نشوی. این یک نوع عجز است. 📚جلسه بیست و هشتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور بانوان در صحنه سیاسی ▪️ اميمه، دلسوز رزمندگان 💫دختر قيس بن ابی الصلت الغفاری: 1⃣ هم از محدثات بود و روايات زيادی از رسول اكرم صلی الله عليه وآله نقل نموده 🔹«روي عنها جملة من التابعين»: تعدادی از تابعين شاگردان او بودند كه به وساطت اين بانو، حديث را از پيامبر نقل مي كردند. 🔹«وكانت شفيقة علي المجاهدين»: اين بانو نسبت به مجاهدين و رزمنده‌ها كمال شفقت را داشت. 🔹«ودائماً تحضر الوقايع وتداوي الجرحي وتدور بين القتلي»: او در جنگها حضور داشت و براي مداواي مجروحين و تخليه شهدا سهم مؤثر و به سزايي داشت. 2⃣ او علاوه بر اين كه محدثه بود و احاديث را خوب مي فهميد و نقل مي نمود، يك نيروي رزمي نيز بود. اينها دقيقاً همان كمالاتي است كه ديگر صحابه به آن مي باليدند. ✅تنها تفاوتي كه وجود دارد اين است كه رسول خدا براي جهاد به دنبال مردها مي فرستاد، اما زنها داوطلبانه مي رفتند. چون حضور در جبهه بر زن لازم نبود، اينان خود مي آمدند استدعا مي كردند كه آنها را براي تدارك وسايل جبهه به همراه ببرند. در هر صورت اين بانو، گذشته از امور تداركي جبهه از قبيل: 🔸 تخليه مجروحين 🔸دفن شهدا 🔸و حضور گسترده‌ای كه در اين جهت در صحنه‌های نبرد داشت. ➕ از سوی ديگر عهده دار وظايف تبليغاتی و ترغيب و ايجاد عشق و شور در رزمندگان، از راه ايراد خطابه و شعر و مانند آن بود. ادامه در پست بعدی👇👇👇
✨نقل كرده اند روزي عده اي از زنان بني غفار همراه اين بانو به حضورپيغمبر صلي الله عليه وآله رسيدند و او كه سخنگوي اين گروه بود، عرض كرد: از حضرت رسول صلي الله عليه وآله درخواست كردند: اجازه فرماييد كه ما در تخليه مجروحين و دفن شهدا همكاري كنيم، اين كارها از ما ساخته است. و حضرت رسول صلي الله عليه وآله نيز اجازه فرمودند و آنان در جريان خيبر حضور پيدا كردند و رهبرشان همين دختر قيس بن ابي الصلت غفاري بود. 🔸 نقل شده است كه او معلمه آن گروه بود و آنان را هدايت و راهنمايي مي نمود تا آنگاه كه جنگ پايان يافت و مسلمانان پيروزمندانه بازگشتند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام: 🌸وَجَدتُ عِلمَ النّاسِ في أربَعٍ: •أوَّلُها أن تَعرِفَ رَبَّكَ •و الثّانِيَةُ أن تَعرِفَ ما صَنَعَ بِكَ •و الثّالِثَةُ أن تَعرِفَ ما أرادَ مِنكَ •و الرّابِعَةُ أن تَعرِفَ ما يُخرِجُكَ مِن دِينِكَ ✨امام كاظم عليه السلام: 🌸دانشِ مردم را در چهار قسم يافتم: ۱) نخست اين كه پروردگارت را بشناسى ۲) دوم اين كه بدانى با تو چه كرده است ۳) سوم اين كه بدانى از تو چه خواسته است ۴) و چهارم اين كه آنچه تو را از دينت بيرون مى برد، بشناسى. 📚کشف الغمه، ۳/۴۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🥇شخصیت پیشتاز علوم انسانی و اسلامی ▫️آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با حضور دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از پژوهشگران و محققان عرصه علوم انسانی و اسلامی صبح امروز دوشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. ▫️در اختتامیه این جشنواره بین‌المللی که با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی، معرفی و ارائه آثار و نظریه‌های برتر، روش‌ها و طرح‌های جدید در حوزه علوم انسانی و اسلامی در میان اندیشمندان ایرانی و غیر ایرانی برگزار شد، حضرت آیت‌الله استاد سید یدالله یزدان‌پناه به عنوان شخصیت پیشتاز علوم انسانی و اسلامی معرفی شدند. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰قسمت صد و چهل و چهارم🔰 مقاله ثالثه در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل اول: در سرّ جملی نماز و آداب اجمالی آن ها 🔶 بدان که سالک الی الله در اذان باید قلب -که سلطان قوای ملکوتیه و ملکیه است - و دیگر جنودِ منتشره در جهاتِ متشتهِ ملک و ملکوت را اعلان حضور در محضر دهد و چون وقت حضور و ملاقات نزدیک گردیده، آن ها را مهیّا نماید ⬅️ 🔸تا اگر از مشتاقان و عاشقان است به جلوه ناگهانی دامن از دست ندهد؛ 🔸و اگر از محجوبان است، بی تهیّه اسباب و آداب وارد محضر مقدّس نگردد. ✳️ پس سرّ اجمالی اذان، اعلانِ قوای ملکوتیه و جیوش الهیه برای حضور است؛ ❇️ و ادب اجمالی آن(اذان)، تنبّه به بزرگی مقام و خطر آن و عظمت محضر و حاضر و تذلّل و فقر و فاقه و نقص و عجزِ ممکن از قیام به امر و قابلیّت حضور در محضر است. ✳️ و (سرّ اجمالیِ) اقامه، به پا داشتن قوای ملکوتیه و ملکیه است در محضر و حاضر نمودن آن هاست در حضور؛ ❇️ و ادب آن(اقامه)، خوف و خشیت و حیا و خجلت و رجاءِ واثق به رحمت غیر متناهیه است. 💠 سالک باید در جمیع فصولِ اذان و اقامه، به قلب: 🔹عظمتِ محضر و حضور و حاضر را بفهماند؛ 🔹و ذُلّ و عجز و قصور خود را نصبُ العین قرار دهد؛ ⬅️تا خوف و خشیت حاصل آید. 🔹و از طرفی رحمت واسعه و الطاف کریمانه را به قلب وانمود کند؛ ⬅️ تا رجا و شوق حاصل آید. 📚آداب الصلوه| صفحه ۱۳۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
⚜ هو الحبیب حمد و ثناء بر حکیم مطلق و سلام و درود بر صاحب حکمت بالغه و اهل بیت طاهرین که ترجمان حکم نازله وی هستند. 🔸از آنجا که تلقی حکمت از جمله عالی ترین اشتغالات نورانی بشر محسوب می‌شود و ترویج حکم الهی، راقی‌ترین نعم حق متعال بر اولیاء اوست، مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام تحت نظارت حضرت آیت الله یزدان پناه حفظه الله تعالی با نیت تبعیت از سنت فلسفی سلف صالح و در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون احیاء مکتب حکمت تهران، شعبه ی تهران این مرکز را به نام مدرسه علمیه حکمت و عرفان اخت الرضا سلام الله علیها را تاسیس نموده اند. این مرکز نیز همانند مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام، در قم بنا دارد به پرورش طلاب و دانشجویان دلباخته حکمت و عرفان اسلامی با شیوه سنتی و آموزشِ کتاب محورِ کتب اصیل حکمت از جمله بدایه، نهایه، اشارات، اسفار و... و در عرفان اسلامی از جمله مبانی و اصول عرفان نظری، فصوص الحکم و ... بپردازد تا به یاری حضرت حق در نشر معارف الهیه و تبلیغ حقیقی مکتب تشیع سهیم باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 فراخوان دوره جامع حکمت و عرفان، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام 🌺با لطف و عنایت حضرت حق برای هفتمین سال متوالی، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام از بین افراد واجد شرایط ⬅️ در دو مقطع، ویژه خواهران، اقدام به پذیرش می‌نماید. 🔸این دوره با اشراف استاد معظم : آیت الله سید یدالله یزدان‌پناه برگزار می شود . 📚مقاطع تحصیلی: 📍تمهیدی (با محوریت کتاب بدایه الحکمه) 📍عمومی ( در دو سطح: سطح اول با محوریت کتاب نهایه‌الحکمه/ سطح دوم با محوریت کتاب اشارات) 🔰 این مقاطع برای بهره‌مندی بیشتر خواهران به دو صورت: 🔹مجازی 🔹حضوری: در دو شعبه قم ( مرکزی ) و تهران ( اخت الرضا ) برگزار خواهد شد. 🟡 شرایط پذیرش: ▫️ قبولی در مصاحبه ▫️ التزام به پیگیری منظم و مستمر دروس 🔻تعهدات لازم: ▪️التزام به حضور مستمر در دروس ▪️التزام به پیگیری های منظم برنامه‌ی درسی ▪️التزام به مباحثه ویا تقریر هفتگی 📖 دفترچه راهنما : https://www.uplooder.net//files/7527aca9d1bf7282558c8c90fca431f0/دفترچه-راهنمای-پذیرش-مدرسه-علمیه-باقرین--سال-1402--1403.pdf.html 👈 ثبت نام : https://survey.porsline.ir/s/AtMfSGL ⏱مهلت ثبت نام: ۱۴۰۲/۴/۲۱ تا ۱۴۰۲/۵/۵ 🔎 جهت کسب اطلاع بیشتر به آیدی زیر در ایتا پیام دهید: 🆔@hekmat_baqerain 🆔@Hekmat_Okhtorreza(تهران) 📳تلفن تماس فقط برای بانوان : ☎️ قم ⬅️ 09360929591 تهران ⬅️ 09102401278 ⌚️ زمان پاسخگویی: ساعت 10تا 12 صبح ________________ 🕌 مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ صحبت این بود که آن چه در ما ریخته اند و ما هم مجمل او هستیم وقتی شکوفا شود عبارت از کمال لایق ماست، ✅ مثل این که کمال موجوداتی که فشرده هستند مثل هسته نباتات، نطفه حیوانات و نطفه انسان، این مجمل وقتی مفصل شود کمال لایق آن را پیدا کرده است ✅ و انسان چون در مجمل او ⬅️عالم طبیعت هست ⬅️ و عالم آخرت هست ⬅️ و در مجمل او روح منفوخ هم ریخته شده است، ♻️ لذا این چیزی که در انسان هست اگر شرح شود، انسان به کمال رسیده است. 🔆 آن وقت شرح او عبارت از روح منفوخ است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت دویستم🔰 🔹معدوم شدن به بابِ انفعال برود، می‌شود انعدام. ❌فنا، انعدام موجودات نیست. 🔅نور حق که می تابد، فنا _یعنی استغراق_ رخ می دهد. ❓وقتی استغراق شد یعنی من از بین می روم؟ ❓موجودات از بین می روند؟ ❓ این را باید چگونه حلّش کرد؟ ❌موجودات از بین نمی روند، انعدام نیست. ❓پس چه می شود که ما می گوییم خدا ماند، بقیّه نماندند. همه فانی شدند؟ ☑️یک ابلهی در خانه بود. در خانه چراغ داشت. یک اتاق تاریک بود، او دید چراغ قشنگ روشن است. بعد یواش یواش چراغ را کنارِ پنجره آورد. ❗️دید این چراغ مثلِ اینکه اصلاً نور ندارد. این همه نوری که چراغ داشت وقتی آفتاب که می تابد، هیچ خبری نیست، ❌مثل اینکه نوری ندارد. 🔅به مادرش گفت که مادر این آفتابْ چراغِ ما را ناپدید کرد، انگار اصلاً چراغی وجود ندارد در حالی که چراغ باید نور بدهد! 🔸مادر به او گفت: ✔️حالا اینجا یک اندکی نور هم باز می‌بینی چراغ را که از خانه که بیرون ببری، ❌ آنجا دیگر کلّاً از بین می رود؛ 📚 جلسه بیست و نهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 رابطه علم و عمل ▪️قسمت اول ✨ مقام محمود انسان كه حامد آن دانشمندان و فرشتگان و بلكه خداى سبحان است ⬅️ ادراك حقائق كلمات نورى موجودات كما هى، ✔️ از راه نظر و برهان ✔️و كمال آن به نحو شهود و عيان است . 📿 و من الليل فتهجد به نافلة لك عسى أن يبعثك ربك مقاما محمودا 💎 علم و عمل، دو گوهر انسان سازند. 📚 آن (علم)، مشخص و سازنده روانست. 🕊 و اين (عمل)، مشخص و سازنده بدن و هر دو غذاى انسانند. ✨ و غذا با مغتذى، مسانخ و مجانس است. 🍂 و بدن، در همه عوالم، مرتبه نازله نفس است. 🔺و تفاوت بدنها به كمال و نقص است... 🕊 علم و عمل به منزله دو بال نفس ناطقه اند كه (نفس) به اندازه نيروى اين دو بال در عوالم بى پايان پرواز مى‌كند. پروازى كه در نشئه شهادت داخل در عالم غيب مى‌شود و در عالم غيب ظاهر در نشأت شهادت مى‌گردد. 🦋 پرواز برون ز حد احصا 🦋 آنى چو هزار سالت اى دوست ✅ از اين اشارت سرّ اين گونه آيت را درياب كه حق تعالى به پيامبر فرمود: ✨ «و اسئل من أرسلنا من قبلك من رسلنا...؛ اى پيامبر از پيامبران پيشين بپرس.» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور بانوان در صحنه سیاسی ▪️ امّ كلثوم و مهاجرت زنان ✨نمونه ديگر، امّ كلثوم دختر عقبة بن ابي معيط است. او جزء مهاجران بوده است و مورّخين درباره او گفته اند «أسلمت و هاجرت و بايعت الرسول صلي الله عليه وآله». 🕊 او در سال هفتم هجري مهاجرت نمود و می‌گويند اوّلين مهاجره‌ای (مهاجر خانم) است كه از مكه به مدينه با پای پياده هجرت نموده است و همسرش زيد بن حارثه بود كه در جنگ موته به شهادت رسيد. 🔸زمانی كه اين بانو از مكه هجرت نمود، عده‌ای از كفار آمدند تا او را دوباره برگردانند كه اين آيه نازل شد: ✨ (فإن علمتموهنّ مؤمنات فلا ترجعوهنّ الي الكفّار) (سوره ممتحنه، آیه/10) شما اگر می‌دانيدكه اين زنان ايمان آورده و در اثر وحی الهی از مكه به مدينه مهاجرت كردند، اينان را به كفّار برنگردانيد، گرچه بستگانشان باشند، زيرا كه: ✨ (لا هنّ حلٌّ لهم ولا هم يحلّون لهنّ) (همان) ✅ از اين نمونه ها روشن می‌شود، چيزی كه مربوط به جان انسانی است، زن و مرد در آن يكسانند و اسلام با استمداد از همين اصل كلی عقلی و قلبی، پيام‌های خود را برای هر دو صنف ابلاغ نموده است . https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حقیقت ثارالله ▫️قسمت اول ▪️در روایات و زیارات وارده از معصومین(ع)، اوصاف زیادی برای تک تک این بزرگواران ذکر شده است. 🔺 برای امام حسین علیه السلام، اوصاف ویژه‌ای بیان شده، یکی از برجسته‌ترین آنها صفت "ثارالله" است. ▪️ همه چهارده معصوم(ع)، نور واحد هستند. حقیقت، ماده، معدن و اصل همه آنها یکی است. ✨ در زیارت جامعه آمده است که "اَنّ ارواحکم و نورکم و طینتکم واحده" ارواح شما و طینت شما و نور شما واحد است. ▪️ و بنابر حدیث اشتقاق، این حقیقت واحد که از خداوند سبحان تجلی یافته، کم کم انشعاب پیدا می‌کند و در قالب چهارده معصوم، متبلور می‌گردد. ▪️ از همین روست که حیات سیاسی اجتماعی ائمه معصومین(ع) را نیز، طبق بیان مقام معظم رهبری باید از ابتدا تا انتها، بسان حیات یک انسان ۲۵۰ ساله در نظر گرفت. ❓اگر حقیقت و اصل و منبع امامان، یکسان است، چرا القاب و صفات این بزرگواران، متفاوت است؟ علامه حسن زاده آملی(ره)، می‌فرمایند شرایط و موقعیت‌های موجود در عصر هر امامی، اقتضاء ظهور و بروز یک صفت را در یک امام، بیش از دیگران ایجاد می‌کند و اگر هر امامی، در شرایط و زمان امام دیگر بود، او هم همان صفت را جلوه گر می‌ساخت. 🎙جلسه سوم/ سلسله جلسات حقیقت ثارالله آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و پنجم🔰 مقاله ثالثه در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل اول: در سرّ جملی نماز و آداب اجمالی آنها 🔶 برای اولیای کُمّل، حق 🔹گاه به تجلّی لطفی، تجلّی فرماید و عشق و جذبه حُبّیه رهنمون آن ها گردد. چنانچه در حدیث است که رسول خدا (ص) انتظار نماز را می کشیدند و عشق و شوقشان اشتداد پیدا می کرد و به بلالِ موذّن می فرمودند: اَرِحنا یا بِلال. 🔹وگاه به تجلّیِ عظمت و سلطنت تجلّی نماید و خوف و خشیت در آن ها حاصل آید. 🔹وگاه به تجلّی جمعیِ اَحدی، تجلّی فرماید به حسب طاقت قلوب و بزرگی وعاء آن. 🔶پس برای ما، آدابِ حضور طور دیگری است و قیام به وظایف قلبیّه به شکل دیگر. ولی مقدّم بر همه چیز آن است که : 1⃣ یاس از روح الله و قنوط رحمت الله را که از جنودِ بزرگ ابلیس و از القائات شیاطین انسی و جنّی است از قلب بیرون کنیم؛ 2⃣ و گمان نکنیم که این، مقاماتی است به قامتِ اشخاصی خاص بریده شده و دست آمال ما از آن کوتاه و پای سیرِ بشر از آن راجل است؛ پس یکسره دست از پا خطا نکنیم و با سردی و سستی، مُخَلّد در ارضِ طبیعت بمانیم. نه! چنین نیست که توهّم شده است. ✅ بلی من نیز گویم که مقامِ خاصِ کُمَّل اهلُ الله برای احدی میسور نیست؛ ولی از برای مقامات معنویه و معارف الهیه مدارج بی پایان و مراتبی فراوان است که بسیاری از آن مقامات و معارف و حالات و مدارج برای نوع میسر است اگر: 📌 سردی و سستیِ خودِ آنها بگذارد؛ 📌 و عناد و تعصّب ِ اهلِ جهل و عناد دست از قلوب بندگان خدا بردارد و شیطانِ راه سلوک آن ها نگردد. 📚آداب الصلوه| صفحه ۱۳۵
🔰 حقیقت ثارالله ▪️قسمت دوم درباره معنای ثارالله، لغت دانان، ثار را دو گونه معنا کرده اند: ۱-خون ۲-طلب خون یا خونخواهی ✔️البته منظور از خون، مطلق خون نیست، بلکه منظور، خون ریخته شده یا همان خونی است که بر اثر کشتن، پدید می آید و معمولاً مطالبه می‌گردد. ☑️ و معنای دقیق و صحیح نیز، همین معناست. ⚫️ موید: در زیارت عاشورا، عبارت «طلب ثارکم» آمده؛ طلب خونخواهی، معنا نمی‌دهد در حالی که طلب خون، معنادار است. 🔺 پس باید ثارالله را به همان خون خدا، معنا کرد. ❓اما خون خدا یعنی چه ؟ بزرگان برای توضیح «خون خدا بودن امام حسین علیه السلام»، از روایات قرب نوافل و قرب فرائض، استفاده کرده اند. ▪️ در قرب نوافل، ولی خدا، به اندازه‌ای مقرب می‌گردد که همه وجودش، خدایی میشود، یعنی خدا می‌شود چشم او، گوش او، دست او و... . از طریق خدا می بیند و می شنود و... ❌ البته بعضی به اشتباه، این امور را مجازی تلقی کرده‌اند. برای مثال، دست ولی خدا به اندازه‌ای پاک و توحیدی شده است که دست خداست. حال آنکه دست خدا یا چشم خدا بودن، یک حقیقت و واقعیت است، نه مَجاز! ▪️ در قرب فرائض که مرتبه بالاتری است، بنده به حدی محبوب می‌شود و غرق در توحید می‌گردد که جهت بشری‌ او، محو شده و جهت الهیش ظاهر می‌شود. مثلاً چشم بشری او، جهت حقانی پیدا می‌کند و خدا، با چشم او می بیند. چشم او، دیگر چشم خداست، نه چشم او. 🔺 به همین دلیل امیرالمومنین(ع) عین الله است. ✔️ خون امام حسین علیه‌السلام نیز به دلیل همین تقربی که دارد، خون خدا است. 🎙جلسه پنجم/ سلسله جلسات حقیقت ثارالله آمل