eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
84 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداوند تبارک و تعالی مشافهتاً با حضرت خاتم صحبت فرمود، حضرت موسی هم همینطور. ❓ چرا حضرت موسی کلیم الله شد و مستقیماً با خدا صحبت فرمود بله منصب نبوّت به دیگری داده نمی‌شود خدا با ما هم حرف میزند ولی ما گوشمان نمی‌شنود و کر است. ای با همه در حدیث و گوشِ همه ، کر ای با همه در حضور و چشمِ همه ، کور 🌹🌹🌹🌹🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جنایت غزه محصول تمدن غرب 🎙حضرت استاد یزدان پناه در تفسیر آیات 26 و 27 سوره بقره ◾️واقعا جنایتی که صهیونیست ها کرده اند، جای تعجب دارد که جهان چگونه آن را می پذیرد؟! ◾️این تمدن غربی است که جنگ جهانی اول و دوم و این ظلم به مردم مظلوم فلسطین را پدید آورده است. ◾️این ظلم ها روح تمدن غرب است که با منفعت طلبی و قساوت جمع شده است و نتیجه اش شده است این فاجعه. ◾️ غرب همه اش شده است لجن. مدرنی که می گویند، این است؟! این که کثیف ترین شرایط است، این ها دست شیطان را از پشت بسته اند. این جنایت سنگین است. این همه جنایت می کنند، اما راحت از کنارش می گذرند. ◾️ در این جریان غزه، بیِّنات دارد، اما از لجن بازی هایشان هیچ کوتاه نمی آیند. ◾️ خداوند متعال در سوره بقره با این یهود نژادپرست دعوا دارد. به همین خاطر است که در همین سوره بقره بیش از 100 آیه در حق این ها نازل شده است. 🤲 ان شاء الله به حق این سوره بقره، خزلان اسراییل را هم ببینیم. https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت اول: معنای سعادت در اصطلاح فلسفی 🔹 ابن سینا می‌گوید اگر در مفهوم سعادت نگاه کنید⬇️ به لحاظ لغوی و به لحاظ آنچه که آیه اشاره دارد⬅️ ✅در سعادت دو تا مسئله با هم اشباع شده است: 1️⃣ یکی اینکه در آن خوشی، سرور و خوشحالی خوابیده است. 2️⃣ و دیگری اینکه در آن مسئله خیر و کمال خوابیده است. ☑️ مثلاً می‌گوییم او به سعادت رسید؛ یعنی 🔸هم خوشحالی و سرور و خرّمی و شکفتگی دارد. 🔸هم وضع خوشی دارد. 🔸سختی و رنج ندارد. 🔸راحتی و خوشی دارد. ⬅️ و هم خیرش و کمالش هم همین بود. ✅ پس هر شیء ای، خیر و کمالی دارد. هر گاه به خیر و کمالش برسد، می‌گوییم سعادتمند شد. ☑️مثال: ❓گندم را در دل خاک کاشتید چه توانایی دارد؟ ❓سعادت و کمالش کجاست؟ کمالش این است که یک ساقه برآمده همراه با خوشه ها باشد و بتواند بر و بار بدهد. هر وقت به اینجا رسید: ✅ می گوییم به خیر و کمالش رسید. 🗂 جلسه اول https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مناجات نامه ▪️ قسمت پنجم 🌱آفريدگارا! من كيستم؟ من چرا از خود مى‌ترسم؟ از كى بپرسم من كيستم؟ جز تو كيست تا حل اين معما كند و اين گره بسته را وا كند؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حس گرایی و ارزش گرایی 💥ممكن است حسّ گرايانِ تجربه زده، دنيازدگانِ طبيعت باخته، اين گونه از معارف دينی را اسطوره، افسانه، ذهن گرایی، تحجّر، ارتجاع و مانند آن بپندارند و حقوق انسانی زن را هضم شده در لابلای اين وعده و نويدهای اخروی تلقی كنند. ✔️ ليكن مؤمنان به سنّتِ معصومين عليهم السلام و دين باوران جامعه اسلامی هرگز بدون تكريم و تجليل و تعظيم به چنين متون دينی نمی‌نگرند و ادب برخورد با اين گونه احاديث را هماره حفظ می‌نمايند و تهمتِ ناروای تحجّر را به تديّن و تمدّن دينی نمی‌زنند. 🔻 البته هر دو گروه در طی اعصار و قرون بوده و هستند. 🔺به عنوان نمونه مردی به حضرت امام صادق عليه السلام گفت: همسرم به من خيانت كرد. امام صادق عليه السلام فرمود: آن خيانت چه بوده است؟ آن مرد گفت: همسرم دختر زاييده. امام صادق عليه السلام فرمود: شايد تو آن را كراهت داشته باشی، امّا خداوند می‌گويد: «آباؤكم وأبناؤكم لا تدرون أيّهم أقرب لكم نفعاً؛ يعنی شما نمی‌دانيد كدام يك از اعضای خانواده برای شما سودمندترند.» (سوره نساء/۱۱) ادامه در پست بعدی👇👇👇
✅غرض آن كه: 🔸حصر ارزش انسانی در امور مادی و 🔸انحصار حقوق در مزايای طبيعی و 🔸حذف مسائل معنوی از حقوق و 🔸بريدن و قطع نمودن آنها در تحليل مبانی حقوق و 🔸آنها را فقط از ديدگاه اخلاق نگاه كردن و 🔸اخلاق را پايين تر از مزايای حقوق مادّی دانستن ⬅️ محصول مبنای خاص حسّ گرايی و طبيعت زدگی است كه مكتبِ مقابلِ خود را ذهن گرايی می‌پندارد. 💫و چون اساس نكاح، صبغه ملكوتی دارد، اگر كابين زن جنبه تكاثر پيدا كند و از معيار معقول و مقبول فاصله بگيرد، چنان زنی مشؤومه خواهد بود و شأمت و قبح او در گرانی صَداق و افزونی مَهر او است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌸 میلاد امام حسن عسکری علیه السلام تبریک و خجسته باد. علیه‌السلام
🌸🍃صلوات خاصه امام حسن عسکری علیه‌السلام
🔰قسمت صد و پنجاه و یکم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل سوم: در بعضی آداب شهادت به الوهیت و بیان ارتباط با اذان و نماز 🔶 سالک باید ◀️ 🔹حقیقت "لا مُؤثِّرَ في الوُجودِ الّا الله" را اول به برهان حكمی مستحكم كند؛ 🔹و از معارف الهيه كه غايت بعثت انبياء است فرار نكند؛ 🔹و از تذكّرِ حق و شؤن ذاتيه و صفاتيه اعراض نكند؛ 📍كه سرچشمه تمام سعادت ها تذکّر حق است " و مَن أعرَضَ عَن ذِکری فَإنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنكاً "📍 🔹و پس از آن... به قدم تذکّر و ریاضت، قلب را با آن مانوس كند تا قلب ايمان آورد به آن. ✳️و این اوّل مرتبه صدق مقاله اوست که علامت آن: 📌انقطاع به حق؛ 📌و چشم طمع و امید از جمیع موجودات پوشیدن است؛ ✳️و نتیجه آن توحید فعلی است که از مقامات بزرگ اهل معرفت است. 🔶 وچون سالک الی الله قصرِ جمیع تاثیرات را در حق کرد و چشم طمع را از جمیع موجودات جز ذات مقدّسش بست، لایق محضر مقدس شود؛ ✔️ بلکه قلبش فطرتاً و ذاتاً متوجّه به آن محضر شود. ♦️شاید تکرار شهادت برای تمکین باشد و مقصود از شهادت یکی از دو شهادت باشد؛ ♦️و شاید تکرار نباشد و یکی اشاره به الوهیت ذاتیه و دیگر اشاره به الوهیت فعلیه باشد و در این صورت ممکن است اعاده آن در آخر برای تمکین باشد و از این جهت شهادت آنجا ذکر نشده. 📚آداب الصلاة| صفحه ۱۴۳ و ۱۴۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حضرت معصومه بانویی بسان فاطمه زهرا سلام الله علیها ▪️بیانات استاد یزدان‌پناه در شب رحلت حضرت معصومه سلام الله علیها
✅ ثمره‌ ذکرِ خداوند تبارک و تعالی این است که آدم، آدم می‌شود. ⭕️ وقتی ذکر را از او بگیری، غفلت داشته باشد و توجه نداشته باشد، غیر آدم می‌شود. ✅ فصل آدمی _نه فصل انسان و نه فصل بشر_ یعنی آن چیزی که آدم را از سایر مخلوقات ممتاز می‌کند، ذکر خداوند تبارک و تعالی است‌. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بسم الله الرحمن الرحیم برای پیروزی نیروهای مقاوت دعای هفتم صحیفه سجادیه را قرائت کنیم.
🔰 مناجات‌نامه ▪️ قسمت ششم 🌱آفريدگارا! 🔸از پشه آنقدر انديشه دارم كه از پيل و از مور آن اندازه 🔹كه از اژدهاى دمان و از كرم شب تاب همان 🔸كه از آفتاب ❗️چيست كه عجيب نيست؟ رستنى‌ها همه حيرت آور! حيوانات همه مهيب! كوه‌ها همه عجيب! درياها همه سهمگين ستاره ها همه دلربا و جانفزا اين‌همه از كجا پيدا شدند؟ اصلشان چه قدر زيبا خواهد بود و چه قدر بزرگ و توانا خواهد بود؟! همه علمند و شعور همه هشيارند و بيدار همه در زمزمه مدح و ثناى تو همه سر به آستان تو نهاده اند. ❗️اين چه شوكت و سلطنت است و اين چه جبروت و عظموت؟! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 مکتب سلوکی علامه حسن زاده ▪️قسمت دهم: حرف بشنو تشنگی آور به دست 💎 حضرت علامه می‌فرمودند باید حرف شنید تا چشم و گوش باز شود و بعد از آن دست به کار شد. ✅ اگر کسی سنت صدرایی را خوب بخواند، تشنگی ایجاد می‌شود و چشم و گوش باز می‌شود. 💠 از صدرا به بعد، نسل صدرایی فیلسوف‌عارفان فراوانی داریم. 🔸فیض کاشانی و 🔸حاجی سبزواری و 🔸ملاعلی نوری و 🔸علامه طباطبایی و 🔸علامه حسن‌زاده ✔️همه از نسل صدرایی هستند. در کتاب فروغ معرفت این سلسلۀ تاریخی آمده است. 🗂 جلسه ۳۷۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🥀 آرمان عزیز ▪️ سالروز شهادت شهید آرمان علی‌وردی ▪️هدیه به روح همه شهدا یک صلوات به همراه حمد و سوره
🔰 علم و عدالت سالاری يا مديريت اسلامی ▪️معنای قيّم بودن شوهر نسبت به زن يك امر حقوقی تخلّف يا اختلاف ناپذير نيست. 🔸 زيرا در صورتی كه زن استقلال اقتصادی داشته باشد و صلاحيت اداره و تدبير و نگهبانی و نگهداری حيثيت خويش را واجد باشد، می‌تواند در متن عقد نكاح مثلاً محدوده آن قيموميّت را با توافق طرفين تعيين نموده كه به هيچ وجه به استقلال و كيان وجودی او آسيبی نرسد. 🔹 البته تمكين غريزی غير از قيموميّت خانگی است، زيرا آن، حقِ ديگری است كه مي تواند با تعهّد متقابل و تراضی طرفين قلمرو آن مشخص شود و تحديد بعضی از انحاء يا مراتب يا مراحل آن نه با كتاب و سنّت معصومين مخالف است و نه با مقتضای عقد نكاح مباين. 🔸 چون تقييد اطلاقِ مقتضای برخی از عقود با توافق طرفينِ عقد، محذوری را به همراه ندارد. ✔️از رهگذر فوق لازم است توجه شود كه عنوان سالار به معنای فرمانروا و حكمران و فوق قانون و غير مسؤول، برای هيچ كسی نسبت به ديگری روا نيست خواه در حريم خانه به عنوان مردسالاری و خواه در متن جامعه به عنوان رئيس سالاری يا فقيه سالاری يا عناوين ديگر. 🔹 زيرا مهم ترين شرط صلاحيت سرپرست خانواده يا جامعه همانا دو عنصر محوری علم و عدل است. 🔸 يعنی در جريان تشخيص اصول مديريت، آگاه و مطّلع و در اجرای اصول و موادّ مديريت، عادل و معتدل باشد. 🔹 زيرا بازگشت چنين مسئوليت‌ها در نظام اسلام به علم و عدالت سالاری است كه همه فرهيختگان بشری خواهان چنين حكمرانی و فرمانروايی هستند كه هرگز جهل به جای علم ننشيند و جور به جای عدل حكم نراند.
🔰قسمت صد و پنجاه و دوم🔰 ▪️مقاله ثالثه: در مقارنات نماز باب اول: در بعضی آداب اذان و اقامه فصل سوم: در بعضی آداب شهادت به الوهیت و بیان ارتباط با اذان و نماز 🖋 تنبیهٌ عِرفاني 🔶 بدان که برای شهادت مراتبی است: 🔹اول شهادت قولیّه است؛ 🔹دوم شهادت فعلیّه است؛ ✔️ و آن (شهادت فعلیه) چنان است که انسان به حسب عمل های جوارحی شهادت دهد. مثلا در طور اعمال و جریانِ افعال خود حقیقت "لاموثِّرَ فیج الوُجودِ الَّا الله" را داخل کند. 🔸چنانچه لازمه شهادت قولیّه اش آن است که کسی را مؤثر نداند ⬅️ نقشه اعمالش نیز چنین باشد. 📌پس دستِ احتیاجِ خود را جز در محضر مقدّسِ حق جلّ و علا دراز نکند؛ 📌وچشم امید خود را به موجودی از موجودات باز ننماید؛ 📌و پیش بندگان ضعیف اظهار غِنا و استغنا کند؛ 📌و از ضعف و ذلّت و عجز کناره گیرد. ✳️ در روایت کافی شریف است که عِزّ مومن استغناءِ اوست از مردم؛ و اظهار نعمت و غنی نمودن خود، یکی از مستحبّات شرعیه است و طلب حوائج از مردم از مکروهات است. 🔹سوم شهادت قلبیه است؛ ✔️و آن چنان است که توحید فعل حق در قلب تجلّی کند و قلب به سرّ باطنی خود دریابد حقیقت این لطیفه را و از دیگر موجودات منقطع و منفصل شود. ♦️عمده اخباری که از اهل بیت عصمت راجع به ترک طمع از مردم و یأس از بندگان و ثقه و اعتماد به خدای تبارک و تعالی وارد شده، راجع به این مقام است. 🔹چهارم شهادت ذاتیه است؛ ✔️ومقصود شهادت وجودیه است و آن در کمّل اولیاء تحقق يابد و در نظر اولیاء، در جمیع موجودات _به یک معنی_ این شهادت است. 📚 آداب الصلاة|صفحه ١٤٤ و ١٤٥
🔰 گزارش تصویری مراسم گرامیداشت بانوی با کرامت قم با حضور ارزشمند حضرت استاد یزدان‌پناه و روضه‌خوانی مداح اهل بیت جناب آقای خلیق ۱۴۰۲/۸/۸
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فایل صوتی جلسه ۱۴۰۲/۸/۸