eitaa logo
مائده آسمانی
106 دنبال‌کننده
5 عکس
1 ویدیو
775 فایل
"مائده آسمانی" گزیده ای از تفاسیر قرآن کریم، پخش شده از رادیو کرمان با کارشناسی حاج محمود خالقی ادمین: @Habib_khaleghi کانال تلگرام: https://t.me/maede_aasmani
مشاهده در ایتا
دانلود
M-A-yoosof 319.mp3
4.14M
🔈برنامه 319، آیه 100 ـ 101 🌺چکیده این برنامه: 🔹با توجه به داستان حضرت یوسف، یک باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشد: 👈 👈 در تلخی‌ها و شادی‌ها 👈رها کردن هر خط انحرافی «إنّی ترکتُ ملّة قوم لا یؤمنون بالله» 👈ادامه گذشتگان «و اتّبعت ملّة آبائی إبراهیم و إسحاق و یعقوب» 👈 و تحمل در برابر حوادث سخت 👈 و پاکدامنی 👈 بسیار «إنّی حفیظ علیم» 👈 زیبا و فصیح «فلمّا کلّمه قال إنّک الیوم لدینا مکین أمین» 👈 کردن با «یا صاحبی السجن أ أرباب متفرّقون خیر أم الله الواحد القهار» 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 320.mp3
4.07M
🔈برنامه 320، آیه 100 ـ 101 🌺چکیده این برنامه: 🔹ادامه ویژگی‌‌های یک : 👈حرص نسبت به دیگران «یا صاحبی السجن أ أرباب متفرقون خیر أم الله»؛ 👈قدرت و «جعل السقایة فی رحل أخیه» یا «فذروه فی سنبله»؛ 👈 و «رفع أبویه علی العرش»؛ 👈 و اغماض «لا تثریب علیکم الیوم»؛ 👈 و «نزغ الشیطان بینی و بین إخوتی» (به روی خویش نیاورد که برادران بدی کردند)؛ 👈 «إنّی حفیظ علیم»؛ 👈 «أنا خیر المنزلین». 🔹در برخی از کتب معتبر آمده که حضرت یعقوب وقتی بر یوسف وارد شدند، 130 سالشان بود و 17 سال نیز پس از آن زندگی کردند. یا در دفن شده‌اند یا . 🔹حضرت یوسف 110 سال زندگی کرد. بعد از وفاتش، اختلاف افتاد و هر کسی می‌خواست او را در محله‌ی خودش دفن کند. بالاخره پیکر او را درون تابوت در دفن کردند تا آب متبرک به بدن او، از همه محله‌ها بگذرد و بهره ببرند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 321.mp3
3.67M
🔈برنامه 321، آیه 100 ـ 101 🌺چکیده این برنامه: 🔹یکی از مصادیق ، یادکردن از کسانی است که در ارتقای ما نقش داشتند، از جمله و از جمله . پایان بخش برنامه‌های مربوط به حکایت حضرت یوسف را گزیده‌ای از این شعر مشهور حافظ قرار می‌دهیم: 👈یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور/ کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور 👈ای دل غمدیده، حالَت بِه شود، دل بَد مکن/ وین سرِ شوریده باز آید به سامان غم مخور 👈دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت/ دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور 👈ای دل اَر سیل فنا بنیاد هستی بر کَنَد/ گر تو را نوح است کشتیبان، ز طوفان غم مخور 👈حافظا در کُنج فقر و خلوت شبهای تار/ تا بوَد وِردَت دعا و درس قرآن غم مخور 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ذلِكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحيهِ إِلَيْكَ وَ ما كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَ هُمْ يَمْكُرُونَ (102) وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنينَ (103)
M-A-yoosof 322.mp3
3.89M
🔈برنامه 322، آیه 102 ـ 103 🌺چکیده این برنامه: 🔹در این برنامه آیات 102 و 103 سوره یوسف ترجمه و مختصری توضیح داده می‌شوند. 🔹مردم جسته و گریخته داستان یوسف علیه السلام را می‌دانستند؛ اما به صورت یکجا و با این جزئیات، این نخستین بار بود که اطلاع می‌یافتند. 🔹مقصود از این که «تو آنجا نبودی»، عدم حضور با و است و گر نه، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله پیش از خلقت علیه السلام نیز حضور داشت. 🔹پرسش: آیا پیامبران از انسان‌ها برترند؟ 👈پاسخ: آنان از انسان برتر نبودند؛ اما بودند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 323.mp3
3.78M
🔈برنامه 323، آیه 102 ـ 103 🌺چکیده این برنامه: 🔹در چند جای دیگر قرآن نیز آمده که «تو در آنجا نبودی ...» تا شاهد ماجرا باشی، مثل «ما کنت بجانب الغربی إذ قضینا إلی موسی الأمر» یا « ما کنت بجانب الطور إذ نادینا» یا « ما کنت لدیهم إذ یلقون أقلامهم أیّهم یکفل مریم». اولا این گونه تعابیر یعنی جزئیات مورد نیاز از هر حکایتی را بیان کرده‌ایم و پیش از بیانِ ما، تو و بقیه مردم از آنها نبودید؛ و ثانیاً اولین عبارتی که بیان می‌شود، مهم‌ترین بخش داستان است و نقش محوری دارد. در اینجا، تعبیر «إذ أجمعوا أمرهم» مهمترین است تا توجه نماییم که اگر چه یوسف علیه السلام کار پلید برادران را به روی خویش نیاورد، ما نباید آن را فراموش کنیم. 🔹طبق برخی از روایات، پیامبر و حضرت امیر . از این رو، همان گونه که پیامبر فرمود من پیش از حاضر بودم، حضرت امیر نیز فرموده‌اند که من با همه پیامبران بوده‌ام. (واضح است که مقصود، این نیست؛ بلکه آن و ملکوتی است.) 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 324.mp3
4.09M
🔈برنامه 324، آیه 102 ـ 103 🌺چکیده این برنامه: 🔹اگر کسی این سه ویژگی را داشته باشد، باید دعوتش را پذیرفت: 1. و دعوت کند؛ 2. خودش باشد؛ 3. برای دنیا و دعوت نکند. عموم پیامبران چنین بودند، خصوصا پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله. اما مردم که بیشترشان گرفتار هستند، به چیزهای نادیدنی ایمان نمی‌آورند. البته مقصودمان این نیست که اکثر اینها به می‌روند؛ خیر؛ چون ممکن است خدا اکثر اینان را بیامرزد و فقط را جاودانه در دوزخ نگه دارد. 🔹 در خوب و پسندیده است؛ اما در نه. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله برای حریص بود و خیر ایشان را می‌خواست. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 325.mp3
3.92M
🔈برنامه 325، آیه 102 ـ 103 🌺چکیده این برنامه: 🔹 یا در امور است یا در امور . حرص در امور معنوی اگر به معنای میل قلبی باشد، هر چه بیشتر باشد بهتر است؛ اما اگر جنبه‌ی عملی بگیرد، نباید از خارج شود. 🔹حرص در امور مادی گاهی در است و گاهی در . حرص در تولید پسندیده است، به این معنا که همیشه باید برای ارتقای جامعه و کاهش ، به دنبال تولید بیشتر باشیم. اما حرص در مصرف خوب نیست و حد اعتدال آن، نام دارد که در روایات ما بسیار مدح و سفارش شده است. 🔹عبارت «و ما أکثر الناس و لو حرصت بمؤمنین» ممکن است به این معنا باشد که اکثر کسانی که از تو را با این تفصیل می‌شنوند، باور نمی‌کنند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 326.mp3
4.35M
🔈برنامه 326، آیه 102 ـ 103 🌺چکیده این برنامه: 🔹 ندارند، شاید به این خاطر که بدانیم ندارند و همیشه برای مفیدند. 🔹پرسش: چرا حضرت یوسف با این مقام والا، فرزندی که پیامبر باشد نداشت؟ 👈پاسخ: ویژگی‌های کلیِ یک پیامبر را می‌توانیم با عقلمان درک کنیم، مثل این که باید از مصون باشد یا بیاورد و مانند اینها. اما ویژگی‌های جزئی را دیگر نمی‌توانیم درک کنیم، مثل این که حتما باید فرزندی داشته باشد که او هم پیامبر باشد. بسیاری از پیامبران ـ حتی برخی از پیامبران اولوالعزم، مثل حضرت نوح و موسی ـ فرزندی که پیامبر باشد نداشتند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ مَا تَسْأَلُهُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ (104) وَ كَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَ هُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ (105) وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِكُونَ (106)
M-A-yoosof 327.mp3
3.96M
🔈برنامه 327، آیه 104 ـ 106 🌺چکیده این برنامه: 🔹در این برنامه آیات 104 و 105 سوره یوسف ترجمه و مختصری توضیح داده می‌شوند. 🔹درباره عموم پیامبران این عبارت نقل شده که به قوم خویش گفته‌اند از شما هیچ نمی‌خواهیم. اما درباره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله آمده که «مزدی نمی‌خواهم مگر ». 🔹«» مرتبه‌ی بالایی از دوستی است که نشان می‌دهد مُحب نسبت به محبوب، اعتقادی و اخلاقی و عملی دارد. 🔹پرسش: آیا پیامبر اسلام بر خلاف همه پیامبران از پیروانش مزد و اجر خواسته است؟ 👈پاسخ در برنامه بعد خواهد آمد ان شاء الله. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 328.mp3
4.14M
🔈برنامه 328، آیه 104 ـ 106 🌺چکیده این برنامه: 🔹پاسخ پرسش برنامه گذشته: در جای دیگری از قرآن آمده که «ما سألتکم من أجر فهو لکم» یعنی آن و اجری که من از شما می‌طلبم، مال خودتان [و به نفع خودتان] است. این که مزد و شمرده شده، به خود پیروان باز می‌گردد و ایشان را تأمین می‌کند. بنا بر این، پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله نیز مانند بقیه پیامبران، اجر و مزدی برای خودش درخواست نکرده است. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 329.mp3
4.63M
🔈برنامه 329، آیه 104 ـ 106 🌺چکیده این برنامه: 🔹پرسش: چرا دیگر نگفتند که ما ما است. پیش از پاسخ، مقدمتاً عرض می‌کنیم که پس از پیامبران گذشته، پیامبر دیگری می‌آمد و راه او را ادامه می‌داد؛ اما پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و دیگر پیامبری نخواهد آمد. (ادامه پاسخ در برنامه بعد) 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 330.mp3
4.5M
🔈برنامه 330، آیه 104 ـ 106 🌺چکیده این برنامه: 🔹از آنجا که پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله ، باید بعد از ایشان عده‌ای باشند که راهش را ادامه دهند و دینش را حفظ کنند؛ یعنی هم معارفش را به مردم بیاموزند و هم اجرایش کنند. این عده به تصریح پیامبر، خاندان و نزدیکان او هستند. لذا مردم باید این خاندان را می‌شناختند و به ایشان نزدیک می‌شدند. 🔹در ادامه آیه «لا أسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربی» چنین آمده که «من یقترف حسنة نزد له فیها حسنا»؛ یعنی «حسنه» است و خدا بر آن می‌افزاید. از سوی دیگر در و از خدا حسنه می‌خواهیم «آتنا فی الدنیا حسنة و فی الآخرة حسنة». در نتیجه، با این از خدا می‌خواهیم که در دنیا و آخرت با باشیم. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani