M-A-yoosof 319.mp3
4.14M
🔈برنامه 319، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹با توجه به داستان حضرت یوسف، یک #رهبر_الهی باید چنین ویژگیهایی داشته باشد:
👈#اخلاص
👈#توجه_کامل_به_خدا در تلخیها و شادیها
👈رها کردن هر خط انحرافی «إنّی ترکتُ ملّة قوم لا یؤمنون بالله»
👈ادامه #راه_درست گذشتگان «و اتّبعت ملّة آبائی إبراهیم و إسحاق و یعقوب»
👈#صبر و تحمل در برابر حوادث سخت
👈#تقوا و پاکدامنی
👈#علم بسیار «إنّی حفیظ علیم»
👈#بیان زیبا و فصیح «فلمّا کلّمه قال إنّک الیوم لدینا مکین أمین»
👈#مدارا کردن با #مخالفان_فکری «یا صاحبی السجن أ أرباب متفرّقون خیر أم الله الواحد القهار»
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 320.mp3
4.07M
🔈برنامه 320، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹ادامه ویژگیهای یک #رهبر_الهی:
👈حرص نسبت به #هدایت دیگران «یا صاحبی السجن أ أرباب متفرقون خیر أم الله»؛
👈قدرت #طراحی و #برنامهریزی «جعل السقایة فی رحل أخیه» یا «فذروه فی سنبله»؛
👈#تواضع و #فروتنی «رفع أبویه علی العرش»؛
👈#عفو و اغماض «لا تثریب علیکم الیوم»؛
👈#فتوت و #جوانمردی «نزغ الشیطان بینی و بین إخوتی» (به روی خویش نیاورد که برادران بدی کردند)؛
👈#امانتداری «إنّی حفیظ علیم»؛
👈#مهماننوازی «أنا خیر المنزلین».
🔹در برخی از کتب معتبر آمده که حضرت یعقوب وقتی بر یوسف وارد شدند، 130 سالشان بود و 17 سال نیز پس از آن زندگی کردند. یا در #شام دفن شدهاند یا #بیت_المقدس.
🔹حضرت یوسف 110 سال زندگی کرد. بعد از وفاتش، اختلاف افتاد و هر کسی میخواست او را در محلهی خودش دفن کند. بالاخره پیکر او را درون تابوت در #رود_نیل دفن کردند تا آب متبرک به بدن او، از همه محلهها بگذرد و بهره ببرند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 321.mp3
3.67M
🔈برنامه 321، آیه 100 ـ 101
🌺چکیده این برنامه:
🔹یکی از مصادیق #شکر، یادکردن از کسانی است که در ارتقای #فرهنگ_دینی ما نقش داشتند، از جمله #شاعران و از جمله #حافظ. پایان بخش برنامههای مربوط به حکایت حضرت یوسف را گزیدهای از این شعر مشهور حافظ قرار میدهیم:
👈یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور/ کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور
👈ای دل غمدیده، حالَت بِه شود، دل بَد مکن/ وین سرِ شوریده باز آید به سامان غم مخور
👈دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت/ دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور
👈ای دل اَر سیل فنا بنیاد هستی بر کَنَد/ گر تو را نوح است کشتیبان، ز طوفان غم مخور
👈حافظا در کُنج فقر و خلوت شبهای تار/ تا بوَد وِردَت دعا و درس قرآن غم مخور
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
ذلِكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحيهِ إِلَيْكَ وَ ما كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَ هُمْ يَمْكُرُونَ (102) وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنينَ (103)
M-A-yoosof 322.mp3
3.89M
🔈برنامه 322، آیه 102 ـ 103
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه آیات 102 و 103 سوره یوسف ترجمه و مختصری توضیح داده میشوند.
🔹مردم جسته و گریخته داستان یوسف علیه السلام را میدانستند؛ اما به صورت یکجا و با این جزئیات، این نخستین بار بود که اطلاع مییافتند.
🔹مقصود از این که «تو آنجا نبودی»، عدم حضور با #بدن_عنصری و #مادی است و گر نه، #وجود_نوریِ پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله پیش از خلقت #آدم علیه السلام نیز حضور داشت.
🔹پرسش: آیا پیامبران از انسانها برترند؟
👈پاسخ: آنان از انسان برتر نبودند؛ اما #انسانِ_برتر بودند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 323.mp3
3.78M
🔈برنامه 323، آیه 102 ـ 103
🌺چکیده این برنامه:
🔹در چند جای دیگر قرآن نیز آمده که «تو در آنجا نبودی ...» تا شاهد ماجرا باشی، مثل «ما کنت بجانب الغربی إذ قضینا إلی موسی الأمر» یا « ما کنت بجانب الطور إذ نادینا» یا « ما کنت لدیهم إذ یلقون أقلامهم أیّهم یکفل مریم». اولا این گونه تعابیر یعنی جزئیات مورد نیاز از هر حکایتی را بیان کردهایم و پیش از بیانِ ما، تو و بقیه مردم از آنها #آگاه نبودید؛ و ثانیاً اولین عبارتی که بیان میشود، مهمترین بخش داستان است و نقش محوری دارد. در اینجا، تعبیر «إذ أجمعوا أمرهم» مهمترین #محور_داستان است تا توجه نماییم که اگر چه یوسف علیه السلام کار پلید برادران را به روی خویش نیاورد، ما نباید آن را فراموش کنیم.
🔹طبق برخی از روایات، پیامبر و حضرت امیر #نور_واحدند. از این رو، همان گونه که پیامبر فرمود من پیش از #خلقت_آدم حاضر بودم، حضرت امیر نیز فرمودهاند که من با همه پیامبران بودهام. (واضح است که مقصود، این #بدن_مادی نیست؛ بلکه آن #وجود_نوری و ملکوتی است.)
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 324.mp3
4.09M
🔈برنامه 324، آیه 102 ـ 103
🌺چکیده این برنامه:
🔹اگر کسی این سه ویژگی را داشته باشد، باید دعوتش را پذیرفت: 1. #مستدلّ و #منطقی دعوت کند؛ 2. خودش #هدایت_شده باشد؛ 3. برای دنیا و #جاهطلبی دعوت نکند. عموم پیامبران چنین بودند، خصوصا پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله. اما مردم که بیشترشان گرفتار #حس هستند، به چیزهای نادیدنی ایمان نمیآورند. البته مقصودمان این نیست که اکثر اینها به #دوزخ میروند؛ خیر؛ چون ممکن است خدا اکثر اینان را بیامرزد و فقط #معاندان را جاودانه در دوزخ نگه دارد.
🔹#حرص در #امور_معنوی خوب و پسندیده است؛ اما در #امور_مادی نه. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله برای #هدایت_مردم حریص بود و خیر ایشان را میخواست.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 325.mp3
3.92M
🔈برنامه 325، آیه 102 ـ 103
🌺چکیده این برنامه:
🔹#حرص یا در امور #مادی است یا در امور #معنوی.
حرص در امور معنوی اگر به معنای میل قلبی باشد، هر چه بیشتر باشد بهتر است؛ اما اگر جنبهی عملی بگیرد، نباید از #حد_اعتدال خارج شود.
🔹حرص در امور مادی گاهی در #تولید است و گاهی در #مصرف. حرص در تولید پسندیده است، به این معنا که همیشه باید برای ارتقای #اقتصاد جامعه و کاهش #وابستگی، به دنبال تولید بیشتر باشیم. اما حرص در مصرف خوب نیست و حد اعتدال آن، #قناعت نام دارد که در روایات ما بسیار مدح و سفارش شده است.
🔹عبارت «و ما أکثر الناس و لو حرصت بمؤمنین» ممکن است به این معنا باشد که اکثر کسانی که از تو #حکایت_یوسف را با این تفصیل میشنوند، باور نمیکنند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 326.mp3
4.35M
🔈برنامه 326، آیه 102 ـ 103
🌺چکیده این برنامه:
🔹#حکایتهای_قرآن #تاریخ ندارند، شاید به این خاطر که بدانیم #تاریخ_مصرف ندارند و همیشه برای #هدایت مفیدند.
🔹پرسش: چرا حضرت یوسف با این مقام والا، فرزندی که پیامبر باشد نداشت؟
👈پاسخ: ویژگیهای کلیِ یک پیامبر را میتوانیم با عقلمان درک کنیم، مثل این که باید از #خطا مصون باشد یا #معجزه بیاورد و مانند اینها. اما ویژگیهای جزئی را دیگر نمیتوانیم درک کنیم، مثل این که حتما باید فرزندی داشته باشد که او هم پیامبر باشد. بسیاری از پیامبران ـ حتی برخی از پیامبران اولوالعزم، مثل حضرت نوح و موسی ـ فرزندی که پیامبر باشد نداشتند.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
وَ مَا تَسْأَلُهُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ (104) وَ كَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْهَا وَ هُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ (105) وَ مَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِكُونَ (106)
M-A-yoosof 327.mp3
3.96M
🔈برنامه 327، آیه 104 ـ 106
🌺چکیده این برنامه:
🔹در این برنامه آیات 104 و 105 سوره یوسف ترجمه و مختصری توضیح داده میشوند.
🔹درباره عموم پیامبران این عبارت نقل شده که به قوم خویش گفتهاند از شما هیچ #مزدی نمیخواهیم. اما درباره پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله آمده که «مزدی نمیخواهم مگر #مودّت_نزدیکانم».
🔹«#مودّت» مرتبهی بالایی از دوستی است که نشان میدهد مُحب نسبت به محبوب، #خضوع اعتقادی و اخلاقی و عملی دارد.
🔹پرسش: آیا پیامبر اسلام بر خلاف همه پیامبران از پیروانش مزد و اجر خواسته است؟
👈پاسخ در برنامه بعد خواهد آمد ان شاء الله.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 328.mp3
4.14M
🔈برنامه 328، آیه 104 ـ 106
🌺چکیده این برنامه:
🔹پاسخ پرسش برنامه گذشته:
در جای دیگری از قرآن آمده که «ما سألتکم من أجر فهو لکم» یعنی آن #مزد و اجری که من از شما میطلبم، مال خودتان [و به نفع خودتان] است. این #مودت_نزدیکان که مزد و #اجر شمرده شده، به خود پیروان باز میگردد و #سعادت ایشان را تأمین میکند. بنا بر این، پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله نیز مانند بقیه پیامبران، اجر و مزدی برای خودش درخواست نکرده است.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 329.mp3
4.63M
🔈برنامه 329، آیه 104 ـ 106
🌺چکیده این برنامه:
🔹پرسش: چرا #پیامبران دیگر نگفتند که #اجر ما #مودت_نزدیکان ما است.
پیش از پاسخ، مقدمتاً عرض میکنیم که پس از پیامبران گذشته، پیامبر دیگری میآمد و راه او را ادامه میداد؛ اما پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله #آخرین_پیامبرند و دیگر پیامبری نخواهد آمد. (ادامه پاسخ در برنامه بعد)
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani
M-A-yoosof 330.mp3
4.5M
🔈برنامه 330، آیه 104 ـ 106
🌺چکیده این برنامه:
🔹از آنجا که پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله #آخرین_پیامبرند، باید بعد از ایشان عدهای باشند که راهش را ادامه دهند و دینش را حفظ کنند؛ یعنی هم معارفش را به مردم بیاموزند و هم اجرایش کنند. این عده به تصریح پیامبر، خاندان و نزدیکان او هستند. لذا مردم باید این خاندان را میشناختند و به ایشان نزدیک میشدند.
🔹در ادامه آیه «لا أسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربی» چنین آمده که «من یقترف حسنة نزد له فیها حسنا»؛ یعنی #مودت_اهل_بیت «حسنه» است و خدا بر آن میافزاید. از سوی دیگر در #دنیا و #آخرت از خدا حسنه میخواهیم «آتنا فی الدنیا حسنة و فی الآخرة حسنة». در نتیجه، با این #دعا از خدا میخواهیم که در دنیا و آخرت با #اهل_بیت باشیم.
#سوره_یوسف
🔸https://t.me/maede_aasmani
🔸https://eitaa.com/maede_asmani