eitaa logo
مائده آسمانی
106 دنبال‌کننده
5 عکس
1 ویدیو
775 فایل
"مائده آسمانی" گزیده ای از تفاسیر قرآن کریم، پخش شده از رادیو کرمان با کارشناسی حاج محمود خالقی ادمین: @Habib_khaleghi کانال تلگرام: https://t.me/maede_aasmani
مشاهده در ایتا
دانلود
M-A-yoosof 330.mp3
4.5M
🔈برنامه 330، آیه 104 ـ 106 🌺چکیده این برنامه: 🔹از آنجا که پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله ، باید بعد از ایشان عده‌ای باشند که راهش را ادامه دهند و دینش را حفظ کنند؛ یعنی هم معارفش را به مردم بیاموزند و هم اجرایش کنند. این عده به تصریح پیامبر، خاندان و نزدیکان او هستند. لذا مردم باید این خاندان را می‌شناختند و به ایشان نزدیک می‌شدند. 🔹در ادامه آیه «لا أسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربی» چنین آمده که «من یقترف حسنة نزد له فیها حسنا»؛ یعنی «حسنه» است و خدا بر آن می‌افزاید. از سوی دیگر در و از خدا حسنه می‌خواهیم «آتنا فی الدنیا حسنة و فی الآخرة حسنة». در نتیجه، با این از خدا می‌خواهیم که در دنیا و آخرت با باشیم. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 331.mp3
5.2M
🔈برنامه 331، آیه 104 ـ 106 🌺چکیده این برنامه: 🔹خداوند پیامبرش را می‌دهد که تعجب نکن که به این نمی‌آورند؛ زیرا آنها به هم ایمان نمی‌آورند که بسیار خارق العاده‌اند. 🔹بسیاری از نعمتها امور خارق العاده‌ای هستند؛ اما از آنجا که برای ما تکراری شده‌‌اند، به آنها توجه نداریم و قدرشان را نمی‌دانیم. 🔹این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود/ هر که فکرت نکند، نقش بود بر دیوار 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 332.mp3
4.74M
🔈برنامه 332، آیه 104 ـ 106 🌺چکیده این برنامه: 🔹شرک گاهی و آشکار است و گاهی و پنهان. در شرک آشکار، صراحتاً برای خدا شریک قائل می‌شوند و به آن باور دارند. اما در شرک پنهان، اگر چه هر شریکی را از خدا نفی می‌کنند، در مواجهه با مسائل زندگی، بدون آن که توجه داشته باشند، برای خدا شریک قائل می‌شوند؛ مثلاً وقتی با مصرف دارو بیماری‌شان بهبود می‌یابد، را از می‌بینند، نه از خدا؛ در حالی که باور درست این است که خدا به واسطه‌ی دارو شفا داده است؛ یعنی سبب اصلی خدا است و این دارو است. کسی از امام صادق علیه السلام پرسید آیا درست است بگوییم: «اگر خدا به واسطه فلان شخص بر من نمی‌نهاد، من هلاک شده بودم»؟ حضرت پاسخ دادند: «ایرادی ندارد». 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 333.mp3
4.97M
🔈برنامه 333، آیه 104 ـ 106 🌺چکیده این برنامه: 🔹یکی از مصادیق ، است. اگر به جای ، از دیگران اطاعت کنیم و خدا را ناخشنود سازیم، شرک در اطاعت داریم. اما اطاعت از و و و ... در راستای و در طول اطاعت خدا است و شرک در اطاعت به شمار نمی‌آید. (لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق) 🔹یک مصداق دیگر شرک خفی، است، مثل آن که عبادت را برای دیده شدن به جا آوریم (ریا)، نه برای خدا. در روایت است که «شرک از حرکت مورچه بر سنگ سیاه در شب تاریک نیز مخفی‌تر است» یا این که «آنچه برای شما از همه بیشتر بیمش را دارم، یا همان است». 🔹آیه مورد بحث، در واقع هشدار می‌دهد که در اعتقادات و در مقام اطاعت و عبادت، خود را گردانند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
أَفَأَمِنُوا أَنْ تَأْتِيَهُمْ غَاشِيَةٌ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ أَوْ تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ.
M-A-yoosof 334.mp3
4.99M
🔈برنامه 334، آیه 107 🌺چکیده این برنامه: 🔹در این برنامه آیه 107 سوره یوسف ترجمه و مختصراً توضیح داده می‌شود. 🔹انسان تا زمانی از محفوظ است که در جا بگیرد. 🔹 فقط آن حوادثی که یک قوم را نابود می‌کند، نیست. همین ، و نگرانی‌ها نیز می‌توانند مصداق عذاب الهی باشند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قُلْ هذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَی اللَّهِ عَلَی بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي وَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ
M-A-yoosof 335.mp3
3.52M
🔈برنامه 335، آیه 108 🌺چکیده این برنامه: 🔹در این برنامه آیه 108 سوره یوسف ترجمه و مختصراً توضیح داده می‌شود. 🔹«سبیل» به معنای راه و روش و منهج است. گاهی مقصود از سبیل، این است که یک فاصله‌ای را طی کنیم تا به مقصد برسیم؛ اما گاهی فاصله‌ای در میان نیست و سبیل صرفاً به معنای رفع حجاب و برداشتن مانع است. 🔹در برنامه بعد خواهیم گفت که سبیل در این آیه، به کدام مصداق اشاره می‌کند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 336.mp3
3.98M
🔈برنامه 336، آیه 108 🌺چکیده این برنامه: 🔹در پاسخ به پرسش برنامه گذشته، باید بگوییم که ما با خداوند نداریم: انّ الله یحول بین المرء و قلبه؛ إنّی قریب أجیب دعوة الداع إذا دعان؛ أنا أقرب إلیه من حبل الورید. بنا بر این، مقصود از «سبیل» راهی نیست که با آن فاصله‌ای طی شود؛ بلکه بین ما و خدا وجود دارد؛ یعنی جایگاه و ارزش ما و خداوند است که تفاوت دارد و اگر در «سبیل الله» گام بگذاریم و را برداریم، به خدا می‌رسیم: وَ أنَّ الرّاحِلَ إلِیک قَرِیبُ المَسافَة؛ أَنَّکَ لَا تُحْجَبُ عَنْ خَلْقِکَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ‏ الْأَعْمَالُ‏ دُونَک‏. 🔹 و زدودن است. حال اگر کسی به خود دعوت کند، نه خدا، این دعوت توحیدی نیست و با اهداف انبیا نمی‌سازد. آن دعوتی توحیدی است که اول و آخرش خدا باشد: أدعو إلی الله. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 337.mp3
3.52M
🔈برنامه 337، آیه 108 🌺چکیده این برنامه: 🔹از این آیه، سه تفاوت و دیگر رهبران فهمیده می‌شود: 1ـ رهبران الهی به خدا دعوت می‌کنند، نه به خودشان؛ 2ـ رهبران الهی و را با و به مردم عرضه می‌کنند، نه با و ؛ 3ـ رهبران الهی به مردم می‌گویند: «بیایید» نه این که «بروید»! یعنی ابتدا خودشان در راه خدا گام بر می‌دارند و می‌شوند و سپس از نیز می‌خواهند که چنین کنند. 🔹تعبیر «أدعو إلی الله» جمله در مقام است؛ یعنی همه باید این گونه باشند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 338.mp3
3.86M
🔈برنامه 338، آیه 108 🌺چکیده این برنامه: 🔹شبیه مضمون آیه مورد بحث، در آل عمران/79 نیز آمده است که: مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ. یعنی اولا همه باید دعوت کنند، نه و ثانیاً این دعوت با سلاح است. 🔹پرسش: این دعوت گاهی از طرف است و گاهی از طرف . پیروان انبیا نیز گاهی دانشمندند و گاهی نه. حال چگونه کسی که دانشمند نیست، می‌تواند مردم را به خدا دعوت کند؟ پاسخ: مقصود از علم، در اینجا آن نیست؛ بلکه مقصود «بینش و » است که در «» (فألهمها فجورها و تقواها) تحصیل می‌شود و هر کس را اطاعت کند، «» می‌گیرد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 339.mp3
3.7M
🔈برنامه 339، آیه 108 🌺چکیده این برنامه: 🔹پیروان انبیا اگر از دانشمندان هم باشند، باید در مدرسه مدرک بگیرند و گر نه، نمی‌توانند کسی را کنند؛ چون خودشان هدایت نیافته‌اند. 🔹از قدس سره نقل شده فرمودند: علمی نیست که قابل تدریس باشد؛ بلکه شما باید طوری باشید که شاگردان وقتی شما را می‌بینند، شوند. 🔹انسان ، زیبایی کار خوب و بدی کار بد را می‌بیند و از این رو، کارهایش را با «بسم الله» شروع می‌کند و هر کاری را به خدا گره می‌زند. چنین کسی نه تنها کار نمی‌کند؛ بلکه در همه کارهایش را در نظر می‌گیرد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 340.mp3
4.01M
🔈برنامه 340، آیه 108 🌺چکیده این برنامه: 🔹 علیه السلام در خطبه 152 ، ویژگی‌های شخص «» را چنین می‌شمرند: نسبت به آنچه می‌شنود، می‌کند [هر حرفی را نمی‌پذیرد]؛ از حوادث می‌گیرد؛ در قدم می‌گذارد تا در پرتگاه‌ها نکند و در پیچ و خم‌ها نشود؛ از فاصله نمی‌گیرد؛ سخن حق را نمی‌کند؛ و از ترس ندارد. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
M-A-yoosof 341.mp3
4.52M
🔈برنامه 341، آیه 108 🌺چکیده این برنامه: 🔹یکی از ویژگی‌های انسان طبق فرمایش امام صادق علیه السلام این است که هیچ چیزی را نگوید یا تکذیب نکند، مگر با و (أن لا یقولوا حتی یعلموا و لا یردّوا ما لم یعلموا). ایشان این نکته را به دو آیه از قرآن مستند نمودند: «أَلَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِمْ مِيثَاقُ الْكِتَابِ أَنْ لَا يَقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ» «بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ». 🔹چه بسا انسان‌های بیسواد یا کم سوادی که دارند و چه بسا دانشمندانی که بصیرت ندارند. 🔸https://t.me/maede_aasmani 🔸https://eitaa.com/maede_asmani