eitaa logo
🏴 مناهج 🇵🇸🇮🇷
20هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
170 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با مدیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 بالاخره برنامه امتحانات طلاب سطوح عالی حوزه علمیه قم در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ از سوی معاونت آموزش اعلام شد؛ البته بصورت کلی و بدون اشاره به جزییات... 📌 مناهج: در آینده درباره اینکه چطور ضربه‌های جبران‌ناپذیری به فضای تحصیلی حوزه‌های علمیه وارد شد بیشتر سخن خواهیم گفت. معایب و مشکلات شیوه‌های دانشگاهی را وارد کردیم؛ اندک محاسنی که شیوه‌های دانشگاهی داشت را هم به خاطر بی‌اعتمادی شدیدی که نظام اداری به اساتید حوزه داشت، از آن سلب کرد و نتیجه شد آنچه نباید... @Manahejj
🏴 درس فاطمی 💠 حضرت زهرا سلام الله علیها: کسی که عبادت‌های خالصانه خویش را به سوی خدا بفرستد، خداوند بهترین مصلحتش را به سوی او می‌فرستد. 📚 بحار الأنوار؛ ج ۷۰؛ ص ۲۴۹. 📌 ما سرمشق اخلاص و مبارزه تا پای جان و آبرو برای تحقق ولایت را از مادرمان حضرت زهرا سلام الله علیها گرفتیم و آموختیم نهراسیم و مأیوس نشویم... 🏴 شهادت صدیقة طاهرة، بنت النبي، أم أبیها، زوجة الوليّ، ام الأئمة حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را خدمت مولاجانمان حضرت حجت بن الحسن العسکری و تمامی شیعیان و محبین حضرتش تسلیت عرض می‌کنیم. آجرک الله یا صاحب الزمان @Manahejj
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 روضه حاضرشدن حسنین علیهماالسلام بر پیکر بی‌جان مادر 🎙 میثم مطیعی 🏴 آجرک الله یا صاحب الزمان @Manahejj
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای خواب دیدن سلام الله علیها توسط آیت الله نصرالله شاه آبادی(ره)😭 ▪️در دوران کودکی به ما آموخته بودند قبل از خواب چهار قل و آیه الکرسی بخوانیم، و ما می‌خواندیم یک شب در سن 7 سالگی خواب دیدم حضرت زهرا سلام الله علیها تشریف آوردند من همانطور که نشسته بودم پشت سر من نشستند و منو بغل گرفتند و دستی زدند به بازوی راست من و فرمودند مادر! تو که آیه الکرسی می‌خوانی چرا درست نمی‌خوانی؟ 🔻این را فرمودند من از خواب بیدار شدم اذان صبح بود. نماز صبح که خواندیم به اخوی که با من تو اون اتاق بود گفتم که داداش گوش بده من آیه الکرسی رو بخوانم و اگر اشتباه دارد تصحیح کن و ایشان گفت که من حوصله ندارم. پدر صدای من را شنیدند و صدا زدند نصرالله! و فرمودند: بخوان! من یک دور آیه الکرسی را خواندم. ایشان فرمودند: دو مرتبه بخوان. دو مرتبه خواندم فرمودند: سه مرتبه بخوان. دفعه سوم که خواندم فرمودند: قسمت آخر آیه الکرسی ( الله ولی الذین آمنوا) را با قسمت بعد جابجا می‌خوانی. بعد پرسیدن چطور شده؟ خواب رو نقل کردم و ایشان شروع کردند به اشک ریختن و من  را در بغل گرفتند و محبت بسیار زیاد و بی‌سابقه نمودند و فرمودند: که این خواب تو دو تا ثمره داره؛ یک ثمرش این است که شماها واقعا از اولاد زهرا هستید - چون مادر ما علویه بود- یک! دو البته این دومیش را من در حافظه نگه داشتم که بعد که طلبگی پیدا کردیم در آن طلبگی متوجه شدم که فرمودند در آیه الکرسی اختلافه که آیا تا هو العلی العظیم هست یا تا هم فیها خالدون. ◾️کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab
🌀 سکوت و اعتراض، در ترازوی تاریخ 📝 ایفای نقش راهبردی در سیره‌ی فاطمی 🖋 حسین محمودزاده 🔸 سیره حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها در برابر غاصبان خلافت، ابعاد مختلفی دارد که در این نوشته به یک جنبه از آنها پرداخته می‌شود: ✊🏻 اعتراض به ستم در جایی که غلبه‌ی ظالم قطعی و یقینی است و مقابله‌ی عملی با آن به خاطر نامتوازن‌بودن قوا سودی ندارد، به دیدگاه برخی افراد - در بهترین حالت- بیهوده و حتی منافی با عزت و اعتبار به شمار می‌رود. 🔺 منطق چنین افرادی این است که «اگر می‌توانی اقدام عملی داشته باشی بسم‌الله؛ و اگر نه، با تکرار اعتراض و اصرار، خود را سبک نکن و ضعف عملی خودت را آشکار نساز.» 🔻 یکی از نتایج چنین منطقی، در مقابل جرائم و ظلم‌هایی است که گسترده و سنگین هستند؛ چون ظلم سنگین، قدرت بیشتری می‌طلبد و هر چه قدرت بیشتر، امکان مقابله‌ی عملی با آن کمتر، و سکوت و سبک‌نکردن خودمان در مقابل آن، منطقی‌تر و موجه‌تر. ♨️ در روابط بین‌الملل، گاهی کشورها و نهادها به دلایل مختلف به محکوم‌کردن برخی امور بسنده می‌کنند. به تصور برخی افراد و در نگاه ابتدایی، چنین اعتراض‌هایی بیشتر نمایشی و شعاری یا در بهترین حالت احساسی و برای تخلیه‌ی هیجان‌ عاطفی است. اما آن‌چه در حقوق بین‌الملل ثابت شده این است که از فواید مهم و سرنوشت‌ساز این محکومیت‌های لفظی و اعلامیه‌ای، ثبت اعتراض در تاریخ و ایجاد ظرفیت برای اقدام‌های عملی در آینده و هنگام توفر شرایط و امکانات برای تأمین منافع از دست رفته است. ✅ خلاصه آن‌که محکومیت لفظی و اعلامیه‌ای، صرفا یک واکنش شعاری و تخلیه‌ی عاطفی نیست، بلکه اقدامی راهبردی است که منافع آن در درازمدت روشن می‌شود. 🔺 پس از کودتای و إعمال بزرگترین ستم ممکن علیه تاریخ و بشریت، شاید کسانی بودند که نسبت به وضعیت ناراضی بودند، اما با توجه به اقبال دولت کودتاچیان و کمبود تعداد یاوران حق، با خود می‌گفتند «خداوند که می‌داند ما در دل راضی نیستیم، اقدام و مخالفت عملی هم در جایی که دولت ستم رو به اقبال گذاشته، بیهوده است، حال در این شرایط اعتراض‌کردن زبانی و محکوم‌کردن صرف، چه سودی دارد؟» 🔻 این‌طور نبود که تمام اهل مدینه از منافقان و اشرار باشند که بغض و کینه‌ی اهل‌بیت پیامبر صلوات الله علیه و آله را به دل داشته باشند؛ به عکس، از برخی گزارش‌ها استفاده می‌شود که لااقل برخی مردم از اقدامات و سخنان صدیقه‌ی طاهره (س) متأثر می‌شده و به فکر می‌رفتند، اما می‌توان گفت دست کم بخشی از سکوت‌ها به خاطر ذهنیت‌هایی از سنخ منطق پیش‌گفته بوده است. ◼️ در این شرایط بود که صدیقه‌ی طاهره (سلام الله علیها) به تنهایی بار کم‌کاری‌ همه‌ی ناظران ساکت را به دوش کشید؛ و البته در انجام این مأموریت راهبردی تاریخی از تهمت «واکنش احساسی بیهوده» نیز هراسی نداشت. ◼️ صدیقه‌ی کبری (سلام‌الله علیها) با اقدام سرنوشت‌ساز خود به همگان آموخت که اعتراض ظاهری و اصرار بر آن، (حتی پس از روشن شدن خذلان مردمان زمان) ثمرات و آثار راهبردی تاریخی دارد و ترک آن به بهانه‌ی نداشتن ثمرات ملموس در کوتاه مدت، موجه و عقلانی نیست. ◼️ تاریخ از ثبت مستقیم حال و هوای ناگفته و ارتکازات پنهان اجتماعی ناتوان است و برای ثبت آن‌ها به علائم ظاهری و دلایل خارجی احتیاج دارد. امور و ارتکازاتی که در حال حاضر بسیار بدیهی به نظر می‌رسند، ممکن است برای نسل بعد کاملا پنهان و بلکه به شکل معکوس باشند. ♨️ اکنون برای ما و اکثریت مردم جهان، ظلم و ستم و نارضایتی نسبت به توحش صهیونیست‌ها در فلسطین بدیهی است. اما برخی با احاله به: بدیهی بودن مسأله، علم خداوند به مضمرات قلبی و ناممکن بودن اقدام عملی، اعتراض ظاهری را بی‌فایده می‌شمرند و حتی به کسانی که صدای اعتراض‌شان قطع نمی‌شود کنایه می‌زنند که «وقتی ضعیف هستید چرا صبح و شب صرفا اعتراض می‌کنید؟» غافل از آن‌که استمرار همین اعتراض ظاهری و لفظی علیه ظلم و ظالم در صبح و شب -نه به عنوان یک حرکت احساسی، بلکه به عنوان یک تکلیف راهبردی- درسی است که بانوی بزرگ اسلام برای تاریخ به یادگار گذاشته است. @Tanbiholomah @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بریده باد زبانی که شأن زهرا را از خــــطبه‌خوانی به نوحــه‌سرایی تبدیل کند 🎥 آغاز مبارزه حضرت زهرا سلام الله علیها از زبان امام خامنه‌ای @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مراعات اسلام صوری، موجب حفظ و تقویت شیعه شد 🎥 اگر به سب و لعن مشغول می‌شدیم کجا تشیع گسترده می‌شد؟! 👤 آیت‌الله بهجت 📌 مناهج: خروجی تشیع انگلیسی نه تنها گسترده‌شدن تشیع نبود، بلکه با انتشار فیلمهای کذایی مراسمات لعن، جان و مال شیعیانی که در منطقه در اقلیت بودند را نیز همواره به خطر انداختند! لذا خیلی فرق است بین اسلام علوی و فاطمی، با اسلام افراطی برخی؛ که با عقلانیت و دوراندیشی بیگانه است... @Manahejj
🌀 رویای اعتدال آمریکایی و آنتی تز انقلاب از قم 🔺 دلبستگان غرب که رؤیای اعتدال آمریکایی داشتند، اینک باز هم چشم امیدشان به آنتی‌تز انقلاب در قم است. 🔻 چراکه اندیشه‌های سیاسی، فقهی و کلامی سکولارها در قم، مبانی حرکت سیاسی اجتماعی آنها در تهران علیه نظام و انقلاب است. 🔹علما و بزرگان انقلابی از زمان هشدار صریح رهبر انقلاب در روز ۱۹ دی ۱۳۸۹ تا امروز حتما اقدامات گوناگونی انجام داده‌اند، اما خروجی این اقدامات و برون داد رسانه‌ای آن چه بوده؟ 🔹 قرارگاه ۱۹ دی با دغدغه تأمین نظر رهبر معظم انقلاب تشکیل شد، رئیس محترم و دبیر محترم این قرارگاه به افکار عمومی بگویند تا امروز چه کرده‌اند؟ نمی‌خواهیم مثل برخی سیاه‌نمایی کنیم که هیچ‌کس تا امروز هیچ کاری نکرده است، بلکه افکار عمومی خصوصا جبهه انقلاب سؤال دارند. 🔹 آیا عملکرد قرارگاه ۱۹ دی متناسب با انتظارات صریح رهبر انقلاب مبنی بر مواجهه صحیح با آنتی تز انقلاب از قم بوده است؟ امروز سؤال جبهه انقلاب خصوصا در قم اینست که آیا تمرکز قرارگاه فرهنگی و اجتماعی ۱۹ دی صرفا بر رفع آسیبهای اجتماعی است یا قبل از آن متمرکز بر دفع آسیب‌های فرهنگی است؟! 🔹 نیروهای انقلابی انتظار دارند گزارش قرارگاه برای مقابله با نظریه پردازان آنتی تز انقلاب را بشنوند که چه اقدامات روشنگری در این سالها انجام شده است؟ آیا تنها راهکار مواجهه با آنتی تز انقلاب، صرفاً برخورد امنیتی با آنان است (که گاهی حتما هم لازمست) یا به تعبیر رهبر انقلاب آتش فتنه را با روشنگری باید خاموش کرد؟ 👈 نباید با ساده‌سازی مسائل، از کنار آن به سادگی عبور کنیم، همه سهم تقصیر خویش را بپذیریم. @Manahejj
🌀 وحدت حوزه و دانشگاه یا شبیه‌شدن حوزه به دانشگاه؟! 🖋 هادی مصری‌پور؛ 🔸 در ایام سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، برخی اساتید ابراز گلایه کرده بودند که همچنان پس از چند دهه، حوزه برای «وحدت حوزه و دانشگاه» برنامه‌ای ندارد. ‼️ اما می‌خواهم بگویم اتفاقا امروز پس از سی سال، به همت شورای عالی و مرکز مدیریت، «حوزه» از هرروز دیگری به دانشگاه شبیه‌تر شده است و بجای حفظ سنن حوزوی و تعامل با دانشگاه، دچار اتحاد حوزه با برنامه دانشگاه شدیم: 1️⃣ چه به لحاظ آموزشی و سیستم سرطانیِ ترمی واحدی؛ 2️⃣ چه به لحاظ مدرکی که دیگر خروجی حوزه‌ها آیت الله و حجت‌الاسلام نیستند (یادداشت «دکتر بوشهری و دکتر اعرافی»)؛ 3️⃣ چه به لحاظ هویت حوزوی و طلبگی که کاری کرده‌ایم که طلاب حس کنند برای اینکه هویت و بها پیدا کنند لاجرم از داشتن مدرک دانشگاه هم هستند؛ چون وقتی هویت تحصیلی و مدرکی ذیل سیستم دانشگاهی تعریف شد، همه اصالت‌ها هم به ظاهر با دانشگاه خواهد بود و خودبخود حوزه را در سایه‌‌ی دانشگاه، هویت‌بخشی کرده‌ایم. ♨️ استمرار همین روند خسارت‌بارِ خالی از ایده و برنامه، کم‌کم باعث بدبینی بسیاری از بزرگان و فضلای سنتی حوزه به رهبری شد؛ چراکه اساسا شورای عالی و مرکز مدیریت به فرمایش رهبری ایجاد شدند برای ارتقای حوزه‌های علمیه، اما آنچه در عمل رخ داد ترقی معکوس یا به تعبیر رهبری ارتجاع بود (عقبگرد و ارتجاع حوزه در آموزش). ⛔️ خناسان و یاوه‌گویان (متحجرینی که خون‌کردن دل امام را به ارث برده‌اند و فقط وقتی آرام می‌گیرند که حوزه را برای همیشه به قهقرا برده باشند) نیز از این مجالِ کم‌کاری و ترک فعل شورای عالی و مرکز مدیریت، نهایت سوءاستفاده را داشتند در جهت بدنام‌ساختن و بی‌اعتبار جلوه‌دادن رهبری بین علما و فضلایی که روزبروز نگران ازدست‌رفتن سنن حوزوی و بی‌مایه و سردشدن فضای حوزه بودند، فضایی که کم‌کم تبعات خسرانش در کمیت و کیفیت حوزه نمایان شد. 🔺 فضایی که در آن دیوان‌سالاری اداری و بی‌اعتمادی شدید و غلیظ نسبت به استاد و طلبه حاکم شد؛ تا جایی که استاد را مثابه یک رباتی دید که بیاید درسی بگوید و برود، لذا حتی امتحان و نمره استاد را ارجی نمی‌نهند و سیستم دیوان‌سالارانه خودش باید امتحان کتبی و شفاهی (آن هم به بی‌کیفیتی که همگان مطلع‌اند) برگزار کند. 🔻 ساختاری که همه‌چیز را متمرکز تعریف کرد؛ جالب اینکه همه‌چیز را دانشگاهی کرد الا نقاط قوتی که دانشگاه داشت و حوزه خیلی پیش‌تر داشت: «اعتماد به استاد» و یا حتی برخی اختیارات در تعیین سرفصل و گرفتن امتحانات و ارزشیابی غیر متمرکز و بطور کلی «هویت استاد» که در دانشگاه وجود دارد را از «استاد حوزه» دریغ کردیم. حال بعد از سی‌سال باید ببینیم آثار مثبت این روند بیشتر بوده یا خسارت‌هایش؟! 🔴 بی‌انگیزه‌شدن طلبه برای حاضرشدن در دروس را با حضور و غیاب اجباری بدون هرگونه ایده خلاقانه‌ای اجرا کردیم، ساختار متمرکز برای امتحانات شفاهی و پایان‌نامه تعریف کردیم، حال بعد از سی‌سال باید ببینیم آثار مثبت این روند بیشتر بوده یا خسارت‌هایش؟! (یادداشت «جذب و ماندگاری در حوزه و دو مانع بزرگ!) ❇️ امروز رهبری، تمامی مراجع و علما و فضلای حوزه انتظار دارند این روند اشتباه سی‌ساله «در دانشگاهی‌کردن حوزه» هرچه زودتر خاتمه داده شود و توضیح داده شود، با چه مجوزی این طور سریع‌السیر سنت‌های حوزوی را منسوخ ساختیم. @Manahejj
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 فرار حضرات آیات سید علی بهشتی و سید عبدالاعلی سبزواری از مرجعیت 🎙 استاد نجم الدین طبسی 🔸 ناقل خاطره: مرحوم آیت الله سید محمدمهدی موسوی خرسان رحمة الله عليه که به تازگی رحلت فرمودند. @Manahejj
🌀 تجربه اعضای شورای عالی در نوشتن پایان نامه! 🖋 محمد خادمی؛ 🔸 یکی از بهترین راه‌ها برای فهم اینکه یک راه خوب است یا بد این است که آن راه را تجربه کرده باشید؛ مثلا در گذشته استاد درس خارج که کفایه را خوب خوانده بود می‌دانست در برنامه درسی طلاب چطور کفایه را بگنجاند و چندسال زمان لازم است؛ لذا مرجع تشخیص او، دقیق وی بود! 🔹 راه دوم - هرچند به خوبی راه اول نیست- استفاده از دیگران است؛ مثلا حوزه‌ای بگوید این اقدام را انجام دادم و نتایج عالی از آن گرفتم، یا مثلا دانشگاهی بگوید اردوهای علمی تجربه کاملا موفقی بوده است. ❗️حال سؤال از اساتید عزیز این است: آیا آنان در پیچ و خم پایان نامه سطح سه و چهار بوده‌اند تا تجربه خودشان را از این رفت و آمدها اعلام کنند؟! آیا برای خودشان به این نحو و طرح و تصویب موضوع و فرم استاد و... آورده علمی مهمی داشته است؟! یا این روند را طی نکرده‌اند و الحمدلله در حوزه با همان شیوه استاد سطح و خارج شده‌اند، پس چرا همان را برای سایرین بهینه‌سازی نمی‌کنند؟! ❗️سؤال دوم این است که اگر خودشان تجربه ندارند آیا تجربه دانشگاه در این زمینه تجربه موفقی بوده است و تنها راه منحصر ارائه‌ی مدرک تحصیلی است؟ آیا علمای بزرگی چون آیت‌الله شاهرودی که تقریر درس خارج اصول شهید صدر (کتاب بحوث) را نگاشته بودند در سیستم فعلی با ارائه‌ی این کتاب، مدرکی به ایشان تعلق می‌گیرد؟! یا صرفا روی پایان‌نامه‌های مدل دانشگاهی تصلب داریم؟!! ♨️ حتی اگر و جمود داریم که حوزه را تماما به لحاظ شکلی و روشی و ... به شکل دانشگاه درآوریم، چرا از عدم تمرکزگرایی در دانشگاه، الگوگیری نکردیم و با تمرکزگرایی افراطی باعث می‌شویم گاهی چندین ماه طلبه‌ای معطل تصویب یا طی‌شدن روند تصویب و ارائه‌ی پایان‌نامه شود!! لذا اگر «دانشگاه» قطب آمال برنامه‌ای و روشی ماست حداقل به محاسن آن پایبند باشیم تا لااقل خسارت‌های کمتری در منسوخ‌شدن سنت‌های اصیل حوزوی را شاهد باشیم. ❗️سؤال سوم این است که تابحال آسیب‌شناسی جدی و کارشناسی از افرادی که پایان‌نامه نوشته‌اند و افرادی که ماه‌هاست در این روند متوقف یا کند شده‌اند داشته‌ایم؟! چراکه بدون ارتباط با بدنه حوزه نمی‌توانیم به اشکالاتی که دیوان‌سالاری و تمرکزگرایی افراطی ایجاد کرده است پی‌ببریم تا برای حل آن عزم و برنامه‌ای داشته باشیم. ✅ توقع روحانیت از اعضای محترم این است که این ابهامات را به طلاب عزیز توضیح دهند؛ تا ان‌شاءالله از ریزش و بدبینی بیش از پیشِ بدنه حوزه علمیه مانع شویم و کم‌کم قدم‌های ابتدایی برای اصلاح و تحول حوزه برداشته شود. @Manahejj