eitaa logo
مسجد مجازی حضرت عمار ره
211 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
738 فایل
ارتباط با مدیر @ammarha1399
مشاهده در ایتا
دانلود
ale emran_127.wma
11.89M
🔆 🌷روز را با تفکر در قرآن آغاز کنیم. 📣 بشنوید: (صوتی) 📚 تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی سوره آل عمران جلسه ۷۰۵ وَمُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَلِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ ۚ وَجِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ(۵۰) إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ ۗ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ(۵۱) فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَىٰ مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ(۵۲) رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ(۵۳) وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ(۵۴) مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
🕋 امروز پنج شنبه هجدهم فروردین ماه 1401👈 و روز پنجم ماه مبارک رمضان 1443هجری قمری 🕋 ذکر مخصوص امروز 👇👇👇 🕋 لا اله الا الله الملک الحق المبین 🕋 انجام اعمال مخصوص هر روز ایام ماه مبارک رمضان 🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌 ✍نکات برگزیده از جزءچهارم قران کریم❤️ اول: رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون 💥یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِینَ اسْوَدَّتْ.....(106) وَ أَمَّا الَّذِینَ ابْیَضَّتْ وُجُوهُهُمْ .......(107- آل عمران) روز قیامت چهره‏ هایى نورانى و چهره‏ هایى تاریك خواهد بود. به آنان كه چهره‏ هایشان تاریك است گفته میشود: چرا بعد از اینکه ایمان آوردید كافر شدید؟! پس اكنون به خاطر آن كفری که ورزیدید طعم عذاب را بچشید و به آنان هم كه چهره‏ هایشان نورانى است در رحمت الهى مقیم می شوند و براى همیشه در آن میمانند. این یک اصل قرآنی است که نوع زندگى انسان و پاداش و كیفرهاى او در جهان دیگر در حقیقت تجسمى از اعمال او در این جهان است.به عبارت دیگر: هر كارى كه در این جهان از انسان سر می زند آثار گسترده‏ اى در روح انسان باقى گذاشته و کم کم چهره جان او را صورتگری می کند. درک این تغییرات در دنیا برای مردم امری ناممكن است؛ ولى در قیامت که روز آشکار شدن باطن افراد است آن واقعیت نهفته در جان که در حقیقت چهره واقعی جان انسانهاست پدیدار می گردد. روسفیدى و روسیاهى در قیامت هم که این آیات به آن اشاره می کنند در حقیقت تجسّم همان حالات انسان در دنیاست. كسانى كه در دنیا ولایت خدا را پذیرفته و تابع دستورات او بوده‏ اند؛ خداوند آنها را از ظلمات به نور میبرد و در آن روز با چهره‏اى نورانى حاضر مى‏شوند؛ ولى آنان كه به ولایت طاغوت گردن نهاده‏ اند، طاغوت‏ها آنان را از نور به ظلماتِ سوق مى‏دهند و در قیامت با چهرهایی سیاه محشور میشوند. جاذبه عجیبی که در هوس‏هاى زودگذر، لذات جنسى نامشروع، مقامها و ثروت‏هاى غیر مباح وجود دارد همان جذبه آتش دوزخ است که هر انسانی را به سوی خود می کشاند دوم: استقامت و تقوا رمز دفع شر دشمنان 💥وَ إِن تَصْبرُِواْ وَ تَتَّقُواْ لَا یَضُرُّكُمْ كَیْدُهُمْ شَیًْا (120- آل عمران)؛ اگر شكیبایى ورزید و پرهیزكارى كنید، نیرنگشان هیچ زیانى به شما نمى‏رساند. در این آیه شریفه دو رمز پیروزی و دفع شر دشمنان به صراحت مطرح شده که یکی پایداریست و دیگری رعایت تقوا. از این فراز قرآنی استفاده مى‏شود كه امنیت مسلمانان در برابر نقشه‏هاى شوم دشمنان، مشروط به استقامت و هوشیارى و داشتن تقوى آنهاست و تنها در این صورت است كه امنیت آنها تضمین می گردد. در پنج آیه بعد قدری پرده را کنار زده و گوشه ای از اسرار این فرمول را بر ملا ساخته است که چگونه خدا دفع شر می کند و مسلمانان را پیروز می گرداند؛ آنجا که روز بعد از شکست در جنگ احد به رزمندگان اسلام می فرماید: آرى؛ اگر امروز استقامت بخرج دهید و به رویارویی سپاه دشمن بشتابید و تقوا را پیشه كنید و مانند روز گذشته با فرمان پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله مخالفت ننمائید؛ اگر در این حال، مشركان به سرعت به سوى شما برگردند؛ خداوند بوسیله پنج هزار فرشته كه همگى داراى نشانه‏هاى مخصوص هستند شما را یارى خواهد كرد. سوم: چند وصف ممتاز برای متقین 💥الَّذِینَ یُنفِقُونَ فىِ السَّرَّاءِ وَ الضرََّّاءِ وَ ....(134) وَ الَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ .....(135- آل عمران) قرآن کریم در این آیات، پنج ویژگی برتر متقین را بیان می کند که عبارتند از: آنها در همه حال انفاق مى‏كنند چه موقعى كه در راحتى و وسعتند و چه زمانى كه در پریشانى و محرومیتند آنها بر خشم خود را کنترل می کنند. آنها از خطاى مردم مى‏گذرند و در دل کینه به دل نمی گیرند؛ البته این گذشت و عفو از كسانى است كه شایسته آنند نه کسانی كه گذشت و عفو باعث جرأت و جسارت بیشتر آنها مى‏شود. آنها نیكوكارند. که این مرحله عالی ترین درجه مراتب تکاملی گذشته است؛ مراتبی که از فروبردن خشم شروع می شود و به نیکی کردن در برابر بدى (البته آنجا كه شایسته است) ختم می شود. آنها اصرار بر گناه نمى‏كنند. پرهیزگاران علاوه بر اوصاف مثبت گذشته اگر مرتكب گناهى شوند بزودى به یاد خدا میافتند و توبه مى‏كنند و هرگز با علم و آگاهى بر گناه خویش اصرار نمى‏ورزند و آن راتكرار نمى‏كنند. مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
🔸🔶 دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ الْقَانِتِينَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ أَوْلِيَائِكَ الْمُقَرَّبِينَ بِرَأْفَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ خدایا مرا در این روز از استغفار کنندگان قرار ده و از بندگان صالح مطیع خود مقرّر فرما و هم در این روز مرا از دوستان مقرّب درگاه خود قرار ده به حق رافتت (مهربانیت) ای مهربانترین مهربانان ‏ مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
مسجد مجازی حضرت عمار ره
🔸🔶 دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ وَ اجْعَلْنِي
شرح دعای روز پنجم توسط 🔹 جعل‌های اجتماعی، خواه در قرآن کریم باشند یا در روایات معصومین و ادعیه، بنیان‌های جامعه سازی اسلامی را تشکیل می‌دهند. 🔹 اساس امت‌چینی در ساخت جامعه‌ی دینی، حول محور متقین است. متقین یعنی کسانی که عالم را محضر خدا می‌بینند و از ترس آنکه مبادا اعتبارشان نزد خدا خدشه‌دار شود، کاری که برای او ناپسند باشد را مرتکب نمی‌شوند. فرد فرد آحاد یک امت، در جامعه‌سازی اسلامی یا جامعه‌ی هجری چنین هستند. 🔹 متشکل از انسان‌های مهاجری‌ست که پشت به تمام آنچه ماحرم‌الله است کرده و از آن هجرت گزیده‌اند. سرآغاز این انقلاب و تغییر، از توبه است. توبه و استغفار (چه استغفار زبانی و چه در ادامه‌ی آن یعنی استغفار در عمل) انسانِ مسکن گزیده در هواهای نفسانی را آماده‌ی هجرت می‌کند؛ هجرتی به سوی خدا. 🔹 انسانِ مهاجر، در حوزه اجتماعی نیز، اهل عمل صالح است. «صلاح» در قرآن کریم برابر «فساد» آمده است؛ پس مصلح اجتماعی کسی است که همواره بر افساد می‌شورد و شورش او، شورشی علیه طواغیت است. 🔹 آنچنان که در دعای امروز از خدا می‌خواهیم ما را از عباد صالح خود « » کند، روزی هم فراخواهد رسید که تمدن اسلامی (جامعه‌ی هجری و مهدوی) همه‌ی جهان را دربرمی‌گیرد که: «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» ▫️شرحی بر دعای روز پنجم ماه رمضان - الهام گرفته از سرفصل «جامعه‌سازی» و سرفصل «خلق و جعل» : kolbeh-keramat.ir/Sessions/Index/51 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Index/56 مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
💠برتری‌های مادّی سرابی بیش نیست «تِلْكَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا يُریدُونَ عُلُوَّاً فى الأرْضِ وَلا فَساداً.» (قصص ۸۳) «ترجمه: آن خانۀ برتر و والاى آخرت را از آن كسانى قرار مى‌دهيم كه در روى زمين ارادۀ برترى و تسلط (بر ديگران) و فساد و تباهى ندارند.» 🔹️اکنون این سؤال مطرح مى‌شود که آیا آیاتى که ما از برترى طلبى باز مى‌دارند، این مفهوم را القا مى‌کنند که انسان باید باشد و هیچ‌گاه در فکر صعود به مقامهاى بالاتر نیفتد؟ در این صورت، آیات فوق ما را امر به رکود، ایستادن و توقّف کرده‌اند و این خلاف اصلى است که تاکنون بر آن تأکید داشته و گفته‌ایم: آدمى هیچ وقت نباید به آنچه که دارد قانع و بر آن متوقّف شود، بلکه، پیوسته باید نداریها و کمبودها مدّ نظر و مورد توجّه او باشند تا با جبران آنها واجد کمالات بیشترى شود. 🔸️در پاسخ سؤال فوق باید بگوییم: این آیات هیچگاه ما را وادار به رکود و توقّف نمى‌کنند، بلکه، این حقیقت را به ما مى‌آموزند که برتریهائى مادّى و زمینى، که خیلى‌ها بدان دل بسته‌اند، حقیقت ندارند، بلکه، برتریهاى دروغین هستند که انسان را از وصول به برتریهاى حقیقى باز مى‌دارند. بینش قرآنى به ما مى‌آموزد که برتریهاى مادّى، در واقع، هدف نهایى و آخرین نقطه تعالى انسان نیستند. و مطلوبيّت ذاتى ندارند بلکه، در حدّ ابزار و وسیله‌اى بیش نیستند و ارزش آنها ارزشى غیرى است که در پرتو ارزش ذاتى ِ اهداف نهایى و در مسیر وصول به آنها تحقّق مى‌یابد. 🔹️برتریهاى مادّى نمى‌توانند درد انسان را دوا و وى را برطرف سازند. بلکه، سرابى بیش نیستند و اسباب بازى و گول زننده‌اند. برتریهاى مادّى نقش پستانک را بازى مى‌کنند که کودک را از اینکه پستان پر شیر، مادر را جستجو کند باز مى‌دارد و انسان با دل بستن به این برتریهاى غیر حقیقى، در واقع خود را فریب مى‌دهد، از طلب و جستجوى برتریهاى حقیقى باز مى‌ماند، به فساد و انحراف مى‌افتد و سقوط خواهد کرد. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۲۵ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
مرحوم مغفورحجه الاسلام شهید محمدصادق دارایی یکی دیگر از مصدومان حادثه سوء قصد در حرم مطهر رضوی بر اثر شدت جراحات ناشی از چاقو، دعوت حق را لبیک گفت. ضمن عرض تسلیت شهادت ایشان، مجلس ختم مجازے با قرائت فاتحه مع‌الصلوات و یڪ صفحه از قرآن کریم و نثار ثواب آن به روح مرحوم را هم‌اکنون برگزار می‌کنیم. مسجدمجازی‌حضرت‌عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
💠 قرائت جمعیِ صفحه ۲۴۸ قرآن کریم 💠 قرائت سوره مبارکه یوسف از آیه ۱۰۴ تا آخر ۱۱۱ 🔸 نثار روح مرحوم مغفور شهید حجه الاسلام و المسلمین محمد صادق دارایی 🌹 مسجد مجازی حضرت عمار (ره) نشانی ما در واتساپ ، ایتا ، سروش و تلگرام 🕋🧎‍♂️https://chat.whatsapp.com/F7O8iEFlFEEHKjbj8QZUkX 🕋🧎‍♂️eitaa.com/masjed_ammar 🕋🧎‍♂️splas.ir/masjed_ammar 🕋🧎‍♂️t.me/masjed_ammar
♻️❣️ *قصه عمامه و خون* 🌷 . قصه عمامه و خون ، حکایت جدیدی نیست. همین رمضان شاهد است و محراب مسجد کوفه که عمامه و خون، چگونه باهم در سحرگاه ۱۹ رمضان رستگار شدند. عمامه ای که در گودال خونین به غارت رفت ، خوب قصه عروج را میشناسد. شیخ شمس الدین محمد نبطی جزینی و زین‌الدین بن علی بن احمد عاملی جُبَعی را شهید اول و شهید ثانی نام نهاده اند تا فقاهت از نخست با شهادت همنشین باشد. از شیخ فضل الله نوری تا نواب صفوی ، از یونس استاد سرایی یا همان میرزا کوچک جنگلی تا سیدحسن مدرس، از سید مصطفی خمینی تا سید محمدباقر صدر، از شریف قنوتی تا مصطفی ردانی پور، از مفتح تا مطهری،از بهشتی تا باهنر، از مدنی و دستغیب و اشرفی اصفهانی و صدوقی تا مالامیری و کریمیان و هادی ذوالفقاری، از محمدباقر حکیم تا شیخ نمر، از سید مصطفی موسوی تا شیخ راغب و بیش از ۳۵۰۰ شهید طلبه دفاع مقدس، شاهدند که این نهضت مدیون عمامه های در خون نشسته است. بگذار از مولوی جنگی زهی، ماموستا شیخ الاسلام، ملا عبدالحمید فرقانی، ماموستا برهان عالی، برهان الدین ربانی، مولوی فیض محمد حسین بر، به همراه ۱۰۰ روحانی شهید اهل سنت کشور نیز سخن بگویم، ایشان نیز شاهد این مدعا هستند که برای دشمن تکتف در نماز یا غیرآن مهم نیست، دشمن مخالف عالمان مجاهد است و در این مسیر برای او شیعه و سنی تفاوتی ندارد. 🔺 *کافی بخوانی یا صحیح، او با قرائت جهادی از اسلام مخالف است،* در این میانه بدش نمی آید که گاهی بر طبل اختلاف بدمد و خون این دسته را به گرده آن یکی بیاندازد و به ریش قم و قاهره بخندد. حادثه عمامه های در خون نشسته در صحن امن رضوی: شهید حجت الاسلام محمد اصلانی🌹🌴 و شهید حجت الاسلام محمد صادق دارایی🌹🌴 ، حکایت استدامت استقامت حوزه های علوم دینی بر سبیل مجاهدت است. گوارا باد شربت شیرین شهود و شهادت بر عاشقان مسیر وصل، و چه زیباست جامه عروج خونین بر اندام فقاهت❣️❣️ چه خوش فرمود آقا روح الله  بزرگ ، آن احیاگر اسلام جهادی در عصر حاضر، پس از شهادت علامه مطهری:‎‏ " *بریزید خونها را؛ زندگی ما دوام پیدا می کند.* *بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود. ما ا‏ز مرگ نمی ترسیم؛ و شما هم از مرگ ما صرفه ندارید".* *( رزقنا الله قتلاً فی سبیل الاسلام)* ✍️به قلم حجت الاسلام رضاپور مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
ale emran_128.wma
12.03M
🔆 🌷روز را با تفکر در قرآن آغاز کنیم. 📣 بشنوید: (صوتی) 📚 تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی سوره آل عمران جلسه ۷۰۶ إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ ۗ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ(۵۱) فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَىٰ مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ(۵۲) رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ(۵۳) وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ(۵۴) مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 دعای روز ششم ماه مبارک رمضان 🔻 اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعصِیتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ و زَحزحنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ و أیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـهَ الرّاغبینَ. 🔹 ای خدا مرا در این روز به واسطه ارتکاب عصیانت خوار مساز و به ضرب تازیانه قهرت کیفر مکن و از موجبات خشم و غضبت دور گردان به حق احسان و نعمت‌های تو به خلق ای منتهای آرزوی مشتاقان. 🌙 مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
مسجد مجازی حضرت عمار ره
🔰 دعای روز ششم ماه مبارک رمضان 🔻 اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعصِیتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِس
شرح دعای روز ششم توسط 💠 «اللَّهُمَّ لاَ تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ وَ لاَ تَضْرِبْنِی بِسِیَاطِ نَقِمَتِکَ وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِکَ بِمَنِّکَ وَ أَیَادِیکَ یَا مُنْتَهَی رَغْبَةِ الرَّاغِبِین» 💠خدایا من را بخاطر تعرض به گناهان نکن؛ و مرا با مزن؛ و از موجبات سخط و خشمت مرا دور بدار؛ به حق احسان و نعمت‌هایی که به من داده‌ای، ای منتهای رغبت مشتاقان. 🔸گناه، انسان را خوار و ذلیل می‌کند؛ در حالی که تقوا به وی کرامت می‌بخشد: «ان اکرمکم عند الله اتقواکم» در پیشگاه خدا چنین حکم می‌کند که چون در محضر او هستیم، پس آنچه موجب خلع اعتبار ما نزد خدا می‌شود را مرتکب نشویم. ✳️ یک وجه از کرامتی که خدا به متقین می‌دهد، نزول از آسمان و زمین است: «وَ لَوْ اَنَّ اَهْلَ الْقُرى آمَنوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الاَْرْضِ...» - «و اگر مردمِ آبادى‌ها ايمان مى‌آوردند و تقوا پيشه مى‌كردند، بركات را از آسمان و زمين به روى آنان مى‌گشوديم...» این بدان معناست که سیل‌، زلزله‌، خشکسالی و... تازیانه‌های عذاب الهی هستند که در دعای امروز از خدا می‌خواهیم ما را به تازیانه‌ی عذاب خود مزند. 🔸جمله ذرات زمین و آسمان/ 🔸لشکر حقند گاهِ امتحان 🔻نظریه « » به شما می‌گوید طبیعت هرگاه اراده کند، ابرها متراکم می‌شود، بادها پراکنده می‌شوند، باران می‌بارد. خدا هم که کاره‌ای نیست. «انتخاب طبیعی-Natural selection » یعنی موجوداتی که سازگاری بیشتری با «طبیعت» دارند، بقاء می‌یابند. پر بیراه هم نیست؛ هرچه باشد، جسم انسان محدودیت‌هایی دارد. (طبیعت من می‌گوید سقوط از ارتفاع، به قیمت جان من تمام می‌شود. پس ناگزیرم خودم را با آن هماهنگ کنم تا زنده بمانم.) اصلاً چرا دور برویم؟ همین کدخدا، چهار قدم آن طرف‌تر؛ دل به کدخدا می‌سپاریم؛ برجام که بیاید، آب خوردن‌مان حل می‌شود؛ دریاچه‌ی خشکیده ارومیه احیاء می‌شود. و همه‌ی مشکلات لاینحل‌مان، حل! و اگر جز این فکر کنیم، بی‌سوادِ بی‌شناسنامه‌ی بی‌عقلِ... بگذریم! 🔻«یا أَیُّهَا الإِنسان‌ُ ما غَرَّک‌َ بِرَبِّک‌َ الکَرِیم‌ِ» (چه چیز تو را مغرور کرده، ای انسان؟) تصور می‌کنی خیلی می‌دانی؟ 🔴 پیامد اعمال انسان، موجب فساد در زمین و دریا می‌شود که: «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ» بنا بر روایات متعدد، شیوع ، زنا، و زدوده شدن یکایک توسط مردم مسبب قحطی، خشک‌سالی، کم‌آبی، خشکیدگی چشمه‌سارها و رودخانه‌ها، سلب برکت از زندگی و... است. اما در مقابل، مولای متقیان امام علی(ع) می‌فرمایند: ✳️«هر كه دست در دامن تقوا زند،... باران كرامت پروردگار كه منقطع شده بود از نو باريدن گيرد و رحمت حق كه از او رميده بود بدو روى آورد و چشمه‌هاى نعمت كه خشكيده بود روان گردد.» [نهج‌‌البلاغه، خطبه ۱۸۹] ✅ بیاییم در ماه رمضان از خواری به دور شویم؛ باور کنیم در محضر خدا هستیم و خود را از چشم خدا ببینیم تا خدا هم تکریم‌مان کند؛ و کیست که به عهد خود وفادارتر از خدا باشد؟ ▫️شرحی بر دعای روز ششم ماه رمضان مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
🕋 امروز جمعه نوزدهم فروردین ماه ۱۴۰۱🌸 و روز ششم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۳ هجری قمری 🕋 ذکر مخصوص امروز👇👇👇 🕋 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم 🕋 خواندن دعای پرفیض ندبه در صبح جمعه 🌸🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌🌸 ✍نکات برگزیده از جزء پنجم قرآن کریم❤️ ۱- آسان خدا را سخت کرده‌ایم 💥یُرِیدُ اللَّهُ أَن یخَُفِّفَ عَنکُمْ  وَ خُلِقَ الْانسَنُ ضَعِیفًا(28- نساء) ازدواج راهکاری است حلال و آسان که خداوند متعال برای سامان دادن به غریزه شهوت ، پیش روی انسان قرار داده است. انسان به طبع اولیه در برابر خواهش‌های نفس خود ضعیف خلق شده تا با تربیت آن در مکتب انسان سازی قدرتمند شود. از اسباب تربیت نفس پاسخی واقعی به درخواست‌های بجای اوست؛ ازدواج یکی از این موارد است که در حوزه غریزه جنسی خداوند آن را تنها پاسخ درست به درخواست آن قرار داده است و به شکل‌های متعددی آن را تا حد امکان آسان گرفت تا بهانه‌ای برای آلوده دامنی برای کسی نماند. در اسلام پس از رضایت طرفین؛ فقط چند جمله کوتاه لازم است تا ازدواج صورت گیرد؛ ولی ما چنان کار را بر خود سخت کرده‌ایم که آسانی ازدواج گم شد و به یکی از دشوارترین و اقداماتی تبدیل شد که می‌توان  تصور کرد. ۲- تصرف در اموال دیگران تنها از راه شرعی جایز است 💥یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَأْکُلُواْ أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم ......(29- نساء) این آیه در واقع زیر بنای قوانین اسلامی در مسائل مربوط به معاملات مالی را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل فقهای اسلام در تمام ابواب معاملات به آن استدلال می‌کنند. آیه خطاب به افراد با ایمان می‌گوید: اموال یکدیگر را از طرق نابجا و غلط و باطل نخورید؛ یعنی هر گونه تصرف در مال دیگری که بدون حق و بدون یک مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد ممنوع شناخته است. بر اساس این آیه تصرف در اموال دیگران تنها به واسطه یکی از مجوزات شرعی مثل بیع و اجاره و مانند آن ممکن خواهد بود و هرگونه تصرف که بدون مجوز شرعی صورت گیرد مانند قمار و شرکت‌های هرمی و مانند آن، مصداق اکل به باطل بوده و از نظر شرع حرام خواهد بود. ۳- از کبیره‌ها بگذر تا خدا از صغیره هایت گذر کند 💥إِن تجَْتَنِبُواْ کَبَائرَ مَا تُنهَْوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیَِّاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُم مُّدْخَلًا کَرِیمًا(31- نساء) از آیه شریفه دو مطلب استفاده می‌شود: اول اینکه گناهان دو نوعند: صغیره و کبیره؛ هر چند تمام گناهان چون نافرمانی خداوند عظیم اند، کبیرند و بزرگ؛ اما وقتی گناهان با هم مقایسه می‌شوند برخی صغیره اند و برخی دیگر کبیره. بزرگی معصیت وقتی تحقق می‌یابد که نهی از آن نسبت به معصیت دیگر مهم‌تر و شدید تر باشد. دوم اینکه هر چند سیئات تمام گناهان را شامل می‌شود اما در این آیه منظور از گناهانی که خدا از آن می‌گذرد به دلیل مقابله، گناهان صغیره است. بنابراین این آیه با صراحت می‌گوید: اگر شما گناهان کبیره‌ای که از آن نهی شده ترک کنید؛ ما گناهان صغیره تان را می‌بخشیم و شما را به بهشت و مقام قرب الهی‌ وارد می‌کنیم. توسل به اولیای دین در همه حال چاره ساز است 💥۴- وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ ......(64- نساء) در این آیه راه بازگشت را به روی گناهکاران و آن‌ها که به نحوی از انحاء مرتکب گناهی شدند، گشوده و به یکی روش‌های توبه که تضمین قبولی در آن شده اشاره می‌کند. که اگر گنه‌کار نادمی به رسول خدا ص پناهنده شده و در پیشگاه او از خداوند طلب بخشش نماید رسول الله نیز دست به دعا برداشته و برای او درخواست آمرزش نماید خداوند خواسته او را اجابت کرده و گنه‌کار را می‌بخشد. این آیه پاسخی است به کسانی که توسل جستن به پیامبر صلی الله علیه و آ له و یا امام علیه السلام را یک نوع شرک می‌پندارند؛ زیرا این آیه به وضوح می‌گوید که آمدن به سراغ پیامبر صلی الله علیه و آ له و او را در پیشگاه الهی شفیع قرار دادن و وساطت و استغفار او برای گنه‌کاران مؤثر است و موجب پذیرش توبه و نزول رحمت الهی است. و فرقی بین زنده بودن و زنده نبودن پیامبر نیست ______________________________ 🕋🕋 التماس دعا 🕋🕋 ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
💠اعتقادات ظنی دیر یا زود فرو می‌ریزد «اِنْ يَتَّبِعُونَ اِلاَّ الظَنَّ وَاِنَّ الظَنَّ لا يُغْنى مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً.» (نجم ۲۸) «ترجمه: آنها جز از ظنّ و گمان پيروى نمى‌كنند، و بى‌ترديد ظنّ و گمان به هيچ وجه از حق بى‌نياز نمى‌كند.» 🔹این راه صحیحى نیست که انسان در مقام شناختن حقایق، به اعتقادات ظنّى اکتفا کند. نرفتن به دنبال علم و یقین و بسنده کردن به و گمان، راه خطرناکى است و ضمانت صحّت ندارد. اگر ما اعتقاد و بینشى پیدا کردیم که مطابق با واقع نبود از آنجا که، اساسى ندارد نه تنها از آن تکاملى براى ما حاصل نمى‌شود، بلکه ما را به بیراهه مى‌کشاند. کسى که اساس روش زندگى و رفتارى خود را بر ظنّ و گمان بنا کند همانند کسى است که پى ساختمان خویش را بر لبه پرتگاهى که در حال ریزش است و به تعبیر قرآن «على شفا جرف هار» بنا کند که در این صورت ساختمان او ریشه و اساسى ندارد و دیر یا زود فرو خواهد ریخت و در جهنّم سقوط مى‌کند. «فانهار به فى نار جهنّم.» اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه۱۰۱ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
مسجد مجازی حضرت عمار ره
♻️❣️ *قصه عمامه و خون* 🌷 . قصه عمامه و خون ، حکایت جدیدی نیست. همین رمضان شاهد است و محراب مسجد کوفه
طلبه کیست؟ طلبه، مظلومی است که وقتی مسئولی می خواهد افتضاحات مدیریتی اش را سرپوش گذارد، بودجه ناچیز طلاب را در بوق و کرنا می کند تا سپر او شوند؛ همان بودجه ای که در زندگی طلاب هیچگاه دیده نمی شود! طلبه، محرومی است که وقتی فلان بازیگر سینما و تلویزیون ، بیکار می شود برای جلب توجه فیلمسازان، آنچه مستحق خود است را به طلبه نسبت می دهد تا دوباره دیده شود! طلبه شهیدی است که وقتی تکفیری ناجوانمرد می خواهد اقدام تروریستی اش، ضریب رسانه ای و وحشت آفرینی بیشتری پیداکند، او را می کشد. طلبه سنگ صبوری است که بی عرضگی های مسئولین در کوچه و خیابان از طرف آدميان بر سراو هوار می شود. طلبه نردبانی است که وقتی فلان سلبریتیِ گدای نگاه می خواهد فالورهایش بالا برود، به او تهمت می زند یا مضحکه اش می کند! طلبه ستمدیده ای است که وقتی عده ای حرامخوار اقلام بازار را گران می کنند، عده ای مردم آزار، فحشش را به او می دهند! طلبه مجاهدگمنامی است که در دوران جنگ، ۴ برابر بقیه اصناف برای دین و ملت شهید داد اما حالا عده ای متکبرانه می گویند طلاب در جبهه نبودند! طلبه جهادگری است که در ساعات نخست سیل و زلزله و بیماری در میان مردم است، اما لوح تقدیر و ترفیع درجه و جوایزش به ابن الوقت های سیاسی کار می رسد! طلبه محروم شده ای است که از حقوق اولیه خود بخاطر نگاه غلط مدیران نالایق محروم شده، اما عده‌ای از مردم حقوق ازدست رفته خود را از او مطالبه می کنند! طلبه مستضعفی است که بعد از ۲۰سال درس خواندن، نصف حقوق کارگر بیسواد سرگذر دریافتی ندارد و گمان عده ای آن است که نجومی بگیر یعنی طلبه! طلبه غمخواری است که گره های خانوادگی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی یک محله را با ایثار کردن راحتی خود و خانواده مظلومش حل می کند، وبعد مورد نیشخند و ریشخند عده ای از همان‌ در گِل مانده ها قرار می‌گیرد! طلبه مظلومی است که بارها و بارها و بارها در پیشگاه همسر وفادار و فرزندان نازنینش، شرمگین شده است! طلبه مقاومی است که بیشترین هجمه رسانه های بی وجدان غربی علیه اوست تا او را از حمایت نظام و ملت خسته کند، اما او کماکان ایستاده است! طلبه صاحب حقی است که بسیاری از مسئولان و بازاریان و آدمیان و خویشان، روزقیامت در پیشگاه عدل الهی باید به ظلم هایی که به او و خانواده اش روا داشتند، پاسخ دهند؛ وهیچ پاسخی نخواهند داشت. طلبه غریبی است که هیچکس از او حمایت نمی کند؛ هیچکس؛ نه رسانه ای، نه ارگانی، نه صنفی و... حامی طلبه فقط امام زمان عج است. حامی مظلومی، مظلومی دگر است. مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
ale emran_129.wma
12.5M
🔆 🌷روز را با تفکر در قرآن آغاز کنیم. 📣 بشنوید: (صوتی) 📚 تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی سوره آل عمران جلسه ۷۰۷ قسمت ۱ فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَىٰ مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ(۵۲) رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ(۵۳) وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ(۵۴) مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
🕋 امروز شنبه بیستم فروردین ماه ۱۳۴۰👈 و روز هفتم ماه رمضان ۱۴۴۳ 🕋 ذکر مخصوص امروز👇👇 🕋 یارب العالمین 🌸🌸 🌸🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌🌸 ✍آیات برگزیده جزء ششم قرآن❤️ ۱- خطری که بیش از ترک عبادت آخرت انسان را تهدید می کند 💥وَ مَن یَسْتَنكِفْ ‌عَنْ عِبَادَتِهِ .(172) فَأَمَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ ... (173) قرآن کریم می فرماید: كسانى كه از بندگى پروردگار امتناع ورزند و این امتناع از تكبر آنها سرچشمه بگیرد، همه آنها را در روز رستاخیز حاضر خواهد ساخت و به هر كدام كیفر مناسب خواهد داد. در آن روز به آنها كه داراى ایمان و عمل صالح بوده‏ اند پاداششان را به طور كامل خواهد داد و از فضل خود بر آن خواهد افزود؛ ولی کسانی را كه از بندگى خدا امتناع ورزیدند و راه تكبر را پیش گرفتند به عذاب دردناكى گرفتار خواهد كرد. استنكاف یعنى امتناع و انزجار از چیزى. این حالت در مورد بندگى خدا، گاهى ریشه در جهل دارد و گاهى به خاطر خودبینى است. علامه طباطبایی(ره) می فرماید: استنكاف به تنهایى باعث سخط الهى نمیشود، زیرا استنكاف دو جور ممكن است باشد، یكى از استضعاف و دیگرى از استكبار، آن استنكافى باعث خشم و غضب الهى مى‏شود كه برخاسته از روح استكبار باشد. قانون قرآن این است: اگر كسى نسبت به آنچه که باید ایمان بیاورد، كفر بورزد و راه مؤمنان را رها كرده و در راه كافران قرار گیرد، اعمال او بر باد می رود و در آخرت در زمره زیانكاران خواهد بود ۲- کفر، تمام اعمال و عبادات گذشته انسان را نابود می کند 💥وَ مَن یَكْفُرْ بِالْایمَانِ فَقَدْ . (5- مائده) قانون قرآن این است: اگر كسى نسبت به آنچه که باید ایمان بیاورد، كفر بورزد و راه مؤمنان را رها كرده و در راه كافران قرار گیرد، اعمال او بر باد می رود و در آخرت در زمره زیانكاران خواهد بود. «كفر به ایمان» یعنی آدمى به آنچه كه مى‏داند حق است عمل نكند؛ مانند اینكه می داند اسلام حق است ولی مشركین را دوست بدارد و با آنان اختلاط کند و نیز مانند کسی که می داند نماز و روزه و زكات و حج، جزء دین و از ارکان آنند ولی با این حال آنها را ترک کرده و به آنها عمل نکند. فرق بین کافر و فاسق نکته دیگر اینکه «كفر به ایمان» در مورد كسى صادق است كه همواره عمل به مقتضاى ایمان خود را ترك كند و همیشه و به طور دائم بر خلاف علم خود عمل نماید از این رو كسى كه در زندگیش گاهی حق را میپوشاند و بر خلاف علم و ایمانش عمل مى‏كند به چنین كسى نمیگویند به ایمانش كفر ورزیده؛  بلكه مى‏گویند او مرتكب فسقى شده است. ۳- در هیچ شرایطی ظلم نکنید 💥یَأَ ایهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ كُونُواْ (8- مائده) این آیه می گوید: اى اهل ایمان! براى خدا قیام كنید و شهادت عادلانه دهید. دشمنى گروهى نباید سبب شود كه عدالت را رعایت ننمایید. عدالت ورزید كه آن به تقوا نزدیكتر است و از خدا پروا داشته باشید زیرا كه خداوند به آنچه انجام مى‏دهید، آگاه است. "شنئان" به معنای کینه ایست که همراه فاصله گرفتن باشد.آیه مورد بحث در مورد شهادت دادن به ناحق علیه كسى است که در آن، شاهد به دلیل بغضى كه نسبت به مشهود علیه دارد سعی می کند تا با ضایع کردن حق او، انتقام خود را از او بگیرد. آیه در صدد آن است که مومنین را از چنین ظلمی در شهادت باز دارد ظلمی که ممکن است در اثر وجود سابقه دشمنی بین آنها در شهادت صورت پذیرد. از این رو شهادت را مقید به قسط كرد و فرمود: باید كه شهادت شما به قسط و به حق باشد و در شهادت دادن غرضهاى شخصى را دخالت ندهید. آنگاه به دلیل اهمیت موضوع بار دیگر روى مساله عدالت تكیه كرده و مى‏فرماید: عدالت بورزید كه به پرهیزگارى نزدیكتر است و از آنجا كه عدالت مهمترین ركن تقوا و پرهیزگارى است به عنوان تاكید اضافه مى‏كند: از خدا پروا داشته باشد؛ زیرا خداوند از تمام اعمال شما آگاه است. منظور از «محارب» كسى است که با اسلحه به جان یا مال مردم تجاوز كند؛ اعم از اینكه به صورت دزدان سرگردنه‏ در بیرون شهرها چنین كارى كند و یا در داخل شهر؛ مانند افراد چاقوكشى كه حمله به جان و مال و نوامیس مردم میكنند ۴-حکم محارب در قرآن 💥إِنَّمَا جَزَؤُاْ الَّذِینَ یحَُارِبُونَ .(۳۳) این آیه، جزاى افراد متجاوزى را كه اسلحه به روى مسلمانان میكشند و با تهدید به مرگ و حتى كشتن، اموالشان را به غارت مى‏برند با شدت بیان میكند و میگوید: كیفر كسانى كه با خدا و پیامبر(ص) به جنگ بر میخیزند و در روى زمین دست به فساد مى‏زنند این است كه یكى از این چهار مجازات در مورد آنها اجراء شود: نخست اینكه كشته شوند؛ دیگر اینكه به دار آویخته شوند؛ سوم اینكه دست و پاى آنها به طور مخالف (دست راست با پاى چپ) بریده شود و ... ادامه.. ________________________ 🕋 التماس دعا 🕋 ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان 🔻 اللهمّ اعنّی فیهِ علی صِیامِهِ و قیامِهِ و جَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ و آثامِهِ و ارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین. 🔹 ای خدا مرا در این روز بر روزه و اقامه نماز یاری کن و از لغزش‌ها و گناهان دور ساز و ذکر دائم نصیبم فرما به حق توفیق‌بخشی خود ای رهنمای گمراهان عالم. مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
شرح دعای روز هفتم توسط 🔰 «اللَّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلَی صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ وَ ارْزُقْنِی فِیهِ ذِکْرَکَ بِدَوَامِهِ بِتَوْفِیقِکَ یَا هَادِیَ الْمُضِلِّین» «خدایا یارى كن مرا در این روز بر روزه گرفتن و و بركنارم دار در آن از بیهودگى و گناهان و روزیم كن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان» 🔹 زمان‌سنجِ بیرونی ما، آمد و رفت شبانه‌روز را درک می‌کند؛ دقایق و لحظاتی که بی‌وقفه و پی در پی می‌آیند و می‌روند. اما چه می‌شود که گاهی زمان تند تند می‌گذرد ولی گاهی به شماره می‌افتد و گویی اصلاً متوقف می‌شود! انسان‌ها علاوه بر زمان‌سنج بیرونی، زمان‌سنج درونی هم دارند که « » آن‌ها را می‌سنجد. گاهی خوش‌حالند و گاهی غمگین و... 🔹 حال خوش انسان در سحرگاهان و آن نشاط وصف ناشدنیِ توأم با هوشیاری و آگاهی در دیگر اوقات شبانه‌روز بدست نمی‌آید. از این روست که شب، بهار مؤمن است. 🔹 کسی که شب‌ها از وقت‌گذرانی پای فیلم و سریال و فضای سایبر کناره می‌گیرد؛ و بعد از اقامه نماز عشاء در بهترین ساعاتی که می‌تواند انرژی جسم خود را تأمین نماید، (مابین 10 تا 2 شب) می‌خوابد. سپس یک ساعت از شب را در محفل انس خصوصی با خدا سپری کند؛ با آرامشی وصف‌ناشدنی که نمی‌تواند با کسی تقسیمش کند و بگوید وقتی سر خود بر روی مهر می‌گذارد چه حسی به او دست می‌دهد؛ بعد از آن حالِ بهجت و سرخوشی که حس می‌کند دیگر نیست، بعد از نماز صبح می‌تواند به مطالعه وکار و ورزش بپردازد. 🔹 گرچه توفیق نماز شب و مناجات سحرگاهان، دعوتی‌ست از سوی خدا؛ اما اگر می‌خواهیم در زندگی، انسانِ مقاوم و محکمی باشیم و فرو نریزیم، باورهایمان دست‌خوش تغییر نشود و با اندک پستی و بلندی در برابر مشکلات جا نزده و کوتاه نیاییم؛ و اگر می‌خواهیم علم و معرفت از درون‌مان بجوشد، راهش از نماز شب می‌گذرد. اغلب رزمندگان در دفاع مقدس به اقامه این نماز مقید بودند. پس پُر بیراه نیست که هرکس در علم، معرفت، حکمت و مجاهدت به درجات بالا رسیده است، ردپایی از تهجد و شب‌زنده‌داری در سیره او دیده می‌شود. ▫️شرحی بر دعای ماه رمضان - برگرفته از جلسه 347 کلبه کرامت در خرداد 91 kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/556 مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
ale emran_130.wma
12.43M
🔆 🌷روز را با تفکر در قرآن آغاز کنیم. 📣 بشنوید: (صوتی) 📚 تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی سوره آل عمران جلسه ۷۰۸ قسمت ۲ فَلَمَّا أَحَسَّ عِيسَىٰ مِنْهُمُ الْكُفْرَ قَالَ مَنْ أَنْصَارِي إِلَى اللَّهِ ۖ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصَارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ(۵۲) رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ(۵۳) وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ(۵۴) إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَىٰ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ۖ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ(۵۵) فَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ(۵۶) وَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ(۵۷) ذَٰلِكَ نَتْلُوهُ عَلَيْكَ مِنَ الْآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيمِ(۵۸) مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
🕋🕋 امروز یکشنبه بیست ویکم فروردین ماه ۱۴۰۱ 👈 و روز هشتم ماه رمضان ۱۴۴۳ هجری قمری 🕋 ذکر مخصوص امروز 👇👇👇 🕋 یا ذالجلال والاکرام 🕋 انجام اعمال مخصوص هر روز این ماه 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌸🕌بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ🕌🌸 ✍آیات برگزیده جزء هفتم قرآن کریم❤️ ۱-احكام سوگند. آيه 89:"خداوند شما را به خاطر سوگند هاي بيهوده مؤاخذه نمي كند, اما در مقابل سوگندهايي كه با ايمان وقصد بوده است مؤاخذه مي كند". اقسام سوگند: سوگندهايي كه داراي هدف مشخصي نيست و از روي اراده محكم و تصميم قاطع نيست. سوگندهايي كه با اراده و عزم است. كفاره سوگند.اگر كسي بنام خدا سوگند ياد كند كه عمل نيك يا عمل مباحي را انجام دهد, واجب است به سوگند خود عمل كند و اگر آنرا زير پا گذاشت ,كفاره دارد و نيز سوگند جز به نام خدا معتبر نيست.كفاره سوگند نيز يكي از اين سه چيز است: اطعام ده نفر مسكين. پوشاندن ده نفر نيازمند. آزاد كردن يك برده و اگر كسي توان هيچكدام از اينها را ندارد ,بايد سه روز روزه بگيرد. ۲- احكام شراب و قمار و بخت آزمايي. آيه 91 و 92:"شيطان مي خواهد با آشاميدن شراب و قمار, شما را از ياد خدا و نماز گذاردن بازدارد".يادآوري مي شود در مورد شراب در آيه 219 سوره بقره نيز مطالبي آمده است. ۳- احكام صيد درحال احرام: خداوند در آيه 95 سوره مائده خطاب به مؤمنين مي فرمايد:" در حال احرام شكار نكنيد و هر كس از شما كه بداند مُحرم است و شكار نمايد, بايد از چهار پايان قرباني كند و يا كفارۀ آن رابپردازد كه اطعام چند مسكين است و يا برابر همان اطعام روزه بگيرد" و در آيه بعدي مي فرمايد: "صيد دريا در حال احرام حلال است". ۴- احكام وصيت, خداوند در آيه 106 سوره مائده مي فرمايد: "زمانيكه مرگ يكي از شما فرا مي رسد هنگام وصيت نمودن , دو نفر عادل را به شهادت بگيريد و..." و بدينوسيله خداوند سعي در حفظ حقوق و اموال مردم كرده است. ۵-سؤالات بيجا, آيه 101:" از چيزهايي نپرسيد كه اگر براي شما آشكار شود شما را ناراحت مي نمايد". لازم به ذكر است كه گرچه سؤال , كليد فهم حقايق است ,اما اين مورد هم مانند مسائل ديگر ,استثنايي دارد كه به چند نمونه اشاره مي كنيم: الف- بيشتر مردم اگر ازعمق بيماري خود اطلاع داشته باشند, به وحشت مي افتند. لذا گاهي پزشك صلاح مي داند كه بيماري شخص را به اطرافيانش بگويد و بهتر است خود بيمار سعي در فهميدن بيماري خود نداشته باشد. ب‌- در روايت آمده است كه در هر مورد كه خداوند سكوت كرده است, پرسش نكنيد كه حكمتي در آن است. ج‌- در روايتي از امام رضا (ع) درباره داستان گاو بني اسرائيل و سؤالات پي درپي قوم يهود از حضرت موسي (ع) در رابطه با مشخصات گاوي كه مأمور ذبح آن بودند, آمده است كه اگرقوم يهود در همان آغاز يك ماده گاو سر مي بريدند كافي بود, اما آنان سخت گيري كردند و خداوند هم بر آنان سخت گرفت. ۶-در آيه 110 سوره مائده مواهب پروردگار به حضرت عيسي(ع) ذكر شده است.وهمچنين در آيات پاياني اين سوره داستان نزول مائده بر حواريون حضرت عيسي(ع) و تقاضاي عيسي(ع) از خداوند براي نزول مائده آسماني بعنوان عيدي و همچنين گفتگوي خداوند با حضرت عيسي(ع) و اعلام بيزاري آن بزرگوار از شرك پيروانش آمده است. موضوع مطالب سوره مباركه انعام در جزء هفتم: ۷-درصفحه 144 جلد 5 تفسير نمونه در مورد جلسات ختم انعام نوشته شده است كه بعضي ها از اين سوره تنها به خواندن الفاظ آن قناعت مي كنند و جلسات عريض و طويلي براي ختم انعام و حل مشكلات شخصي و خصوصي خود با تشريفات ويژه اي ترتيب مي دهند. مسلما اگر در اين جلسات به محتواي سوره انعام دقت شود, نه تنها مشكلات شخصي ,بلكه مشكلات عمومي مسلمانان نيز حل خواهد شد. ۸- عكس العمل هاي مشركين در مقابل دعوت به توحيد: الف- اعراض از آيات الهي; آيه۴:" هيچ آيه اي ازطرف پروردگارشان نمي آيد مگرآنكه از آن روي گردانند". ب‌- تكذيب حق; آيه 5:" هر زمان حق به سراغشان آمد تكذيب كردند". ج‌- لجاجت مشركين; آيه 7:" اگر نامه اي روي صفحه اي بر تو نازل كنيم و‌ آن را با دست خود لمس كنند, آنگاه مي گويند كه اين جز سحر آشكار نيست. د‌- بهانه هاي مشركين; آيه 8:" مي گويند چرا فرشته اي به پيامبر نازل نشده است" و در آيه 37 مي فرمايد:" گفتند چرا معجزه اي بر او نازل نمي شود". ه‌- كتمان اهل كتاب; خداوند مي فرمايد اينها پيامبر را مي شناسند همانگونه كه فرزندان خود را مي شناسند ]اما معرفي نمي كردند[. و‌- دلهاشان تاريك و گوشهاشان كر است. آيه 25 و۲۶ بر دلهاشان پرده اي افكنده ايم و در گوشهاشان سنگيني نهاده ايم. ز‌- ايمان نمي آورند; آيه 25:" اگر تمام نشانه ها را هم ببينند ايمان نمي آورند". ج‌- منكر معادند; آيه 29:" آنها معتقدند كه جز اين زندگي دنيا زندگي ديگري وجود ندارد و ما هرگز برانگيخته نخواهيم شد. مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
🔰 دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان 🔻 اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَهَ الأیتامِ و إطْعامِ الطّعامِ و إفْشاءِ السّلامِ و صُحْبَهِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین. 🔹 ای خدا در این روز مرا ترحم به یتیمان و اطعام به گرسنگان و افشا و انتشار سلام در مسلمانان و مصاحبت نیکان نصیب فرما به حق انعامت ای پناه آرزومندان عالم. 🌙 مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar
💠شیطان آدم را با وعده قدرت فریب داد «یا آدَمُ هَلْ اَدُلُّكَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْک لا يَبْلى.» (طه ۱۲۰) «ترجمه: پس شيطان او را وسوسه كرد، گفت: اى آدم، آيا تو را به درخت جاودانى و ملكى كهنه نشدنى راهنمايى كنم ؟ (درختى كه تا ابد ميوه دهد و يا ميوه‌اش حيات ابدى بخشد و سلطنتى كه به هيچ حادثه‌اى ضعيف يا زايل نگردد).» 🔹️شیطان براى آدم و فریب دادن او روى قدرت تکیه کرد و خواست از مطلوب بودن آن و گرایشى که آدم نسبت به آن دارد سوء استفاده کند و آدم را به بیراهه بکشاند. از این رو، به وى گفت: آیا مى‌خواهى ترا به سلطنت بى‌زوال و کهنه نشدنى هدایت کنم؟ «سلطنت» و به تعبیر موجود در خود آیه «ملک» در واقع سمبل قدرت است. بزرگترین قدرت انسان عبارت از تسلط بر دیگران؛ یعنى، قدرت اجتماعى است. و تسلّط بر دیگران یا همان است که، ما از آن به «سلطنت» تعبیر مى‌کنیم و در قرآن از آن به «ملک» تعبیر شده است. 🔸️آری شیطان به آدم گفت: اگر جاودانگى و قدرت بى‌زوال مى‌خواهى باید از این شجره (شجرة الخلد یا درخت جاودانگى) تناول کنى. سپس قرآن حکایت مى‌کند که آدم و حوّا تحت تأثیر وسوسه‌هاى قرار گرفتند و فریب وعده وعیدهاى او را خوردند. در واقع، از داستان فوق، مى‌توان فهمید که شیطان روانشناس ماهرى بود و مى‌دانست که در نهاد انسان میل به قدرت وجود دارد و نقشه‌اش این بود که از وجود این میل سوء استفاده کند و و را به بیراهه بکشاند و او این کار را کرد و موفّق هم شد و این نشانگر وجود این میل در فطرت انسان است و دلالت دارد بر این که آدم حتّى قبل از آنکه هبوط کند و به این عالم بیاید، از چنین میل فطرى برخوردار بوده و همین میل او منشأ سوء استفاده شیطان و فریب خوردن آدم از وى گردیده است. اخلاق در قرآن صفحه ۱۱۵ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar