eitaa logo
منهاج الولاية
3.1هزار دنبال‌کننده
427 عکس
88 ویدیو
17 فایل
⚡️نَحنُ نَرفَع رَأيَة الولَايَة و الْبَرائة⚡ ✍🏻ان شاء الله با بهره‌گیری از معارف نورانی اهل‌البیت علیهم‌السلام، شاید بتوانیم گوشه‌ای از فضای آشفته‌ی مجازی را تغيير دهیم آرشیو: @Menhajol_velayat2 ادمین: @moteallem_110 ادمین تبادل: @Alireza_vatandoust
مشاهده در ایتا
دانلود
مشتاقم بدانم در نظر شما چگونه ام!؟ ❤️ ✍🏻 مرحوم علامه مجلسی به نقل از کتاب شریف "عيون أخبار الرضا عليه السلام" می نویسد: ▪️ ابن إدريس، عن أبيه، عن سهل، عن الحسن بن علي بن النعمان، عن ابن أسباط، عن ابن الجهم قال: قلت للرضا عليه السلام: جعلت فداك أشتهي أن أعلم كيف أنا عندك؟ فقال: انظر كيف أنا عندك ➖ ترجمه: به نقل از ابن جهم آمده است که ایشان به علیه السلام عرض کردند : جانم به فدایتان مشتاقم بدانم در نظر شما چگونه ام؟ حضرت فرمودند : نظر کن که من در نزد تو چگونه ام[*] 📚 بحار الأنوار - ط دار احیاء التراث جلد ۶۷ صفحه ۵۴ [*] یعنی هر آنقدر که منِ امام رضا علیه السلام در نزد تو مقام و منزلت دارم شما شیعیان نیز همین مقام و منزلت را دارید ‌@Menhajol_velayat
🏴 صلی الله علیه وآله وسلم 🖋 وجه جمع علامهٔ مجلسی بین دو سَمّ! توضیحات: ↓ ↓ ↓ ↓ https://eitaa.com/menhajol_velayat/1859
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️ صلی الله علیه وآله 📌 وجه جمع علامهٔ مجلسی بین دو سَمّ! ✍🏻 مرحوم علامه مجلسى اعلی الله مقامه الشریف می‌فرمایند: "... در احادیث متعبره وارد شده است که: آن حضرت به شهادت از دنیا رفت. چنانکه ❶ صفار به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که: در روز خیبر زهر دادند آن حضرت را در دست بزغاله ای، چون حضرت لقمه ای تناول فرمود آن گوشت به سخن آمد و گفت: یا رسول الله! مرا به زهر آلوده اند. پس رسول خدا در مرض موت خود می فرمود: امروز پشت مرا درهم شکست آن لقمه ای که در خیبر تناول کردم و هیچ پیغمبر و وصی پیغمبر نیست مگر آنکه به شهادت از دنیا می رود❗️ و در روایت معتبر دیگر فرمود که: زن یهودیه آن حضرت را زهر داد در ذراع گوسفندی، و چون حضرت قدری از آن را تناول فرمود آن ذراع خبر داد که: من زهر آلوده ام پس حضرت آن را انداخت، و پیوسته آن زهر در بدن آن حضرت اثر می کرد تا آنکه به همان علت از دنیا رحلت نمود (۱) ❷ و عیاشی به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که: عایشه و حفصه آن حضرت را به زهر شهید کرد❗️ 👈🏻 و محتمل است که هر دو زهر در شهادت آن حضرت دخیل بوده باشند 📕 جلاء العيون، انتشارات سرور، صفحه ۱۴۵ ✏️پ، ن: (۱) تعبیرِ «رحلت» در عبارات ایشان منافی با قول به شهادت پیامبر اعظم نیست! زیرا این واژه در آن عصر در مقابل «شهادت» استعمال نمی‌شده، بنابراین در عصر حاضر که از کلمهٔ «رحلت» یا بعضاً «وفات»، در مقابل «شهادت» استفاده می‌شود، شایسته است مؤمنین و شیعیان، همواره برای این مصیبت عُظمی از کلمهٔ «شهادت» استفاده کنند @Menhajol_velayat
🏴 فهرست مطالب مرتبط به صلی الله علیه وآله 👈🏽 بررسی تفصیلی يوم الخميس و جسارت خلیفهٔ دوم [ ] https://eitaa.com/Menhajol_velayat2/3 👈🏽 کوتاهی مسلمانان در شناخت رسول اکرم صلی الله علیه وآله [ کلیپ تصویری استاد معاونیان ] https://eitaa.com/menhajol_velayat/1825 👈🏽 عظمت مصيبت رسول خدا در کلام امام صادق سلام الله علیهما https://eitaa.com/menhajol_velayat/1806 👈🏽 بررسی اقوال بعضی از علمای شیعه [ از متقدمین تا معاصرین ] راجع به شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله https://eitaa.com/menhajol_velayat/1837 👈🏽 وجه جمع علامهٔ مجلسی بین دو سَمّ! [ ] https://eitaa.com/menhajol_velayat/1859
🥀 فهرست مطالب مرتبط به يوم الخميس و جسارت خلیفهٔ دوم به رسول خدا صلی الله علیه وآله ▪️خلاصه ای از واقعهٔ يوم الخميس در منابع عامه https://eitaa.com/menhajol_velayat/1813 ▪️تصریح مرحوم شیخ مفید بر اجماعی بودن ماجرای يوم الخميس بین شیعه و عامه https://eitaa.com/menhajol_velayat/1815 ▪️مراد از «هَجر» در قول عمر بن خطاب چیست؟ [ کتب لغت اهل تسنن ] https://eitaa.com/menhajol_velayat/1817 ▪️مکتوب رسول خدا صلی الله علیه وآله چه بود که خلیفهٔ دوم مانع آن شد⁉️ https://eitaa.com/menhajol_velayat/1818 ▪️تحلیل و بررسی جسارت خلیفهٔ دوم در يوم الخميس 👌🏻 https://eitaa.com/menhajol_velayat/1827 https://eitaa.com/menhajol_velayat/1833 ▪️کلام مرحوم راجع به يوم الخميس و جسارت خلیفهٔ دوم https://eitaa.com/menhajol_velayat/1851
🏴 علیه السلام 🥀 سبب شهادت سبط النبی سلام الله علیه توضیحات: ↓ ↓ ↓ ↓ https://eitaa.com/menhajol_velayat/1867
🏴 علیه السلام 🥀 سبب شهادت سبط النبی سلام الله علیه ✏️ مرحوم علامه مجلسی در کتاب شریف "جلاء العيون" می نویسد: ▪️قطب راوندی از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که حضرت امام حسن علیه السلام به اهل البیت خود می گفت: من به زهر شهید خواهم شد مانند رسول خدا صلی الله علیه وآله❗️گفتند: که خواهد کرد این کار را ؟ فرمود: زن من جعده دختر اشعث بن قیس، معاویه پنهان از برای او زهر خواهد فرستاد و امر خواهد کرد او را که به من بخوراند. گفتند: او را از خانهٔ خود بیرون کن و از خود دور گردان. فرمود: چگونه او را از خانه بیرون کنم و هنوز از او کاری واقع نشده است، اگر او را بیرون کنم به غیر او مرا نخواهد کشت. و او را نزد مردم عذری خواهد بود. پس از مدتی معاویه مال بسیاری با زهرِ قاتلی برای او فرستاد گفت: اگر این را به امام حسن بخورانی، من صد هزار درهم به تو می دهم و تو را به حبالهٔ پسر خود يزيد در می آورم.روزی آن مظلوم روزه بود، روز بسیار گرمی بود در وقت افطار، آن حضرت بسیار تشنه بود 😭 آن ملعونه شربت شيری از برای آن حضرت آورد، آن زهر را در آن شیر داخل کرده بود. چون حضرت بیاشامید، گفت: ای دشمن خدا کُشتی مرا خدا تو را بُکشد، به خدا که خَلَفی بعد از من نخواهی یافت. آن ملعون تو را فریب داده!!! خدا تو را و او را به عذاب خود معذّب خواهد کرد. پس دو روز آن حضرت در درد و ألَم ماند بعد از آن به جد بزرگوار و پدر عالی مقدار خود ملحق گردید، معاویه از برای آن ملعونه وفا به وعده های خود نکرد 👈🏻 و در روایت دیگر: مال را به او داد و او را به يزيد تزویج نکرد، گفت: کسی که با حسن وفا نکند با یزید وفا نخواهد کرد. 📕 جلاء العيون صفحه ۴۶۱ و ۴۶۲ @Menhajol_velayat
🏴 علیه السلام تدفین سبط النبی سلام الله علیه و...💔 توضیحات: ↓ ↓ ↓ ↓ https://eitaa.com/menhajol_velayat/1872
🏴 علیه السلام تدفین سبط النبی سلام الله علیه و...💔 🖋 مرحوم علامه مجلسی در کتاب شریف" جلاء العيون" می نویسد: ▪️ ابن عباس گفت: چون آن حضرت به عالم بقا و جوار حق تعالی رحلت کرد، حضرت امام حسین علیه السلام مرا و عبدالله بن جعفر را و علی پسر مرا طلبید، آن حضرت را غُسل داد و خواست که دَرِ روضهٔ منوّرهٔ حضرت رسالت را بگشاید و آن حضرت را داخل کند، پس مروان ملعون با فرزندان عثمان و فرزندان ابوسفیان و سایر بنی امیه مانع شدند و گفتند: عثمان مظلوم به بدترین حالی در بقیع دفن شد، و حسن با رسول خدا دفن شود!؟ نخواهد شد تا نیزه ها و شمشیر را شکسته شود، و جعبه ها از تیر خالی شود❗️ پس حضرت امام حسین علیه السلام فرمود: به حق آن خداوندی که‌ مکه را محترم گردانید که حسن فرزند علی و فاطمه أحق است به رسول خدا و خانهٔ او از آنها که بی رخصت داخل خانه او شدند. به خدا سوگند او سزاوارتر است از عثمان حمّال خطا کار که ابوذر را بی گناه از مدینه بیرون کرد و با عمار و ابن مسعود بی حرمتی کرد و راندگان رسول خدا را پناه داد! ⚠️ ... ابن عباس گفت: در این سخنان بودیم که ناگاه صدا ها شنیدیم و شخصی را دیدیم که اثر شَرّ و فتنه از او ظاهر است می آید، چون نظر کردیم دیدیم با چهل سوار است می آید و مردم را تحریص بر قتال می نماید، چون نظرش بر من افتاد مرا پیش طلبید گفت: ای پسر عباس شما بر من جرٱت به هم رسانیده اید، هر روز مرا آزار می کنید، می خواهید کسی را داخل بر خانه من کنید که من او را دوست نمی دارم و نمی‌خواهم!!! من گفتم‌: وا اسفاه یک روز بر شتر سوار می شوی و یک روز بر استر، می خواهی نور خدا را فرو نشانی و با دوستان خدا جنگ کنی و حایل شوی میان رسول خدا و دوست او. 👈🏾 پس آن زن به نزد قبر آمد خود را استر افکند و فریاد زد: به خدا سوگند نمی گذارم حسن را در اینجا دفن کنید تا یک مو سر من است!!! ➖ به روایت دیگر: جنازه آن حضرت را تیر باران کردند، تا آنکه هفتاد تیر از جنازه آن حضرت بیرون کشیدند... 😭 📕 جلاء العيون صفحه ۴۶۹ و ۴۷۰ @Menhajol_velayat
فضائل علیه السلام ❤️ 📌 فضیلت اشک بر مصائب امام حسن در کلام رسول خدا صلی الله علیهما ✍🏻 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : ▪️ أَمَّا اَلْحَسَنُ فَإِنَّهُ اِبْنِي وَ وُلْدِي وَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ قُرَّةُ عَيْنِي وَ ضِيَاءُ قَلْبِي وَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي وَ هُوَ سَيِّدُ شَبَابِ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ وَ حُجَّةُ اَللَّهِ عَلَى اَلْأُمَّةِ أَمْرُهُ أَمْرِي وَ قَوْلُهُ قَوْلِي مَنْ تَبِعَهُ فَإِنَّهُ مِنِّي وَ مَنْ عَصَاهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَ إِنِّي لَمَّا نَظَرْتُ إِلَيْهِ تَذَكَّرْتُ مَا يَجْرِي عَلَيْهِ مِنَ اَلذُّلِّ بَعْدِي فَلاَ يَزَالُ اَلْأَمْرُ بِهِ حَتَّى يُقْتَلَ بِالسَّمِّ ظُلْماً وَ عُدْوَاناً فَعِنْدَ ذَلِكَ تَبْكِي اَلْمَلاَئِكَةُ وَ اَلسَّبْعُ اَلشِّدَادُ لِمَوْتِهِ وَ يَبْكِيهِ كُلُّ شَيْءٍ حَتَّى اَلطَّيْرُ فِي جَوِّ اَلسَّمَاءِ وَ اَلْحِيتَانُ فِي جَوْفِ اَلْمَاءِ فَمَنْ بَكَاهُ لَمْ تَعْمَ عَيْنُهُ يَوْمَ تَعْمَى اَلْعُيُونُ وَ مَنْ حَزِنَ عَلَيْهِ لَمْ يَحْزَنْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَحْزَنُ اَلْقُلُوبُ وَ مَنْ زَارَهُ فِي بَقِيعِهِ ثَبَتَتْ قَدَمُهُ عَلَى اَلصِّرَاطِ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ اَلْأَقْدَامُ ➖ ترجمه: اما امام حسن صلوات الله علیه قطعا او پسرم و فرزندم و پاره تنم و نور ديده‌ام و روشنى دلم و ميوه قلبم هست و او سيد جوانان اهل بهشت است و حجت خداست بر امت امرش امر من است و قولش قول من است ؛ هر كه پيرويش كند از من است و هر كه نافرمانيش كند از من نيست و چون او را ديدم بيادم آمد آنچه از اهانت پس از من بيند و تا آنجا كشد كه با زهر ستم و عدوانش كشند در اينجا فرشتگان هفت آسمان به مرگش بگريند و همه چيز تا پرنده هوا و ماهيان دريا بر او گريند، چشم كسى كه بر او بگريد كور نباشد روزى كه چشمها كورند و هر كه بر او محزون شود روزى كه دلها همه محزونند دلش محزون نباشد و هر كه در بقيع او را زيارت كند قدمش بر صراط‍‌ برجا ماند روزى كه همه قدمها بلغزند . 📚الأمالی للصدوق صفحه ۱۷۶ @Menhajol_velayat
🗯 سوال: آیا زیارت امام رضا أفضل از زيارت امام حسين سلام الله علیهما میباشد!؟ ☑️ بیان روایتی راجع به افضلیت زیارت امام رضا بر زیارت امام حسین سلام الله علیهما 👌🏻 به همراه شرح و توضیح مرحوم علامه مجلسی توضیحات: ↓ ↓ ↓ ↓ https://eitaa.com/menhajol_velayat/1881
فضیلت علیه السلام 🖤 🗯 سوال: آیا زیارت امام رضا أفضل از زيارت امام حسين سلام الله علیهما میباشد!؟ ٣٤ ـ ن : ابن المتوكل ، عن علي ، عن أبيه ، عن  ابن معروف ، عن ابن مهزيار قال : قلت لابي جعفر عليه‌السلام : جعلت فداك زيارة الرضا عليه‌السلام أفضل أم زيارة أبي عبدالله عليه‌السلام ؟ فقال : زيارة أبي عليه‌السلام أفضل ، وذلك أن أبا عبدالله عليه‌السلام يزوره كل الناس وأبي عليه‌السلام لا يزوره إلا الخواص من الشيعة  ▪️ترجمه: ابن مهزیار علیه الرحمه گوید به امام جواد علیه السلام عرض کردم: جانم به فدایت زیارت امام رضا علیه السلام أفضل است یا زیارت أبا عبدالله امام حسین علیه السلام؟ حضرت فرمودند : زیارت پدرم ( امام رضا علیه السلام ) أفضل است چرا که امام حسین علیه السلام را تمامی مردم زیارت میکنند أما پدرم را زیارت نمیکنند مگر خواص شیعه 📚 عيون اخبار الرضا عليه السلام جلد ۱ صفحه ۲۹۲ 🖋 مرحوم علامه مجلسی در توضیح این روایت شریفه میفرمایند : ❶ شاید این أفضیلت مختص به آن زمان باشد، چرا که شیعیان رغبتی به زیارت امام رضا علیه السلام نداشتند مگر خواص شیعیان که فضل زیارت ایشان را میدانستند بنابر این تعلیل در هر زمانی زائر هر امامی کمتر بشود، زیارت آن امامی که زائرش کمتر است، با فضیلت تر بوده و ثواب بیشتری خواهد داشت ❷ یا آنکه علت این است که در آن زمان مخالفین مانند شیعیان نیز امام حسین علیه السلام را زیارت میکردند ولی امام رضا علیه السلام را فقط خواص زیارت میکردند. و خواص، یعنی: شیعیان! 👈🏻 بنابراین مِن در الخواص من الشیعه، بیاینه میباشد ❸ یا آنکه بگوییم علت أفضلیت این است از فرقه های تشیّع امام رضا علیه السلام را زیارت نمیکردند مگر آنان که قائل بر امامت جمیع ائمه بودند. زیرا کسی معتقد به ولایت و امامت امام رضا علیه السلام باشد بقیه امامان معصوم علیهم السلام را هم پذیرفته است [ اما امام حسین علیه السلام را شیعیانی که اثنی عشری نبودند هم زیارت می‌کردند ] 📚 بحار الانوار - ط دار احیاء التراث جلد ۹۹ صفحه ۳۹ @Menhajol_velayat
⚠️ براى تو خير دنيا و آخرت را جمع نمودم ▪️امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: إِذَا أَخَذَ اَلنَّاسُ يَمِيناً وَ شِمَالاً فَالْزَمْ طَرِيقَتَنَا فَإِنَّهُ مَنْ لَزِمَنَا لَزِمْنَاهُ وَ مَنْ فَارَقَنَا فَارَقْنَاهُ .اِحْفَظْ مَا حَدَّثْتُكَ بِهِ فَقَدْ جَمَعْتُ لَكَ فِيهِ خَيْرَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ . ➖ ترجمه: وقتى مردم بطرف راست و چپ گرايش داشتند تو از طريق ما منحرف نشو هر كس دست از ما برندارد ما نيز از او دست برنميداريم و هر كه از ما جدا شود ما نيز از او جدا ميشويم. آنچه برايت توضيح دادم حفظ‍‌ كن براى تو خير دنيا و آخرت را جمع نمودم. 📙 بحار الأنوار ط دار احیاء التراث جلد ۲۶ صفحه ۲۳۹ @Menhajol_velayat
🏴 علیه السلام ❓چرا مأمون لعنة‌ الله‌ علیه، حضرت امام رضا علیه‌السلام را به شهادت رسانید❓ توضیحات: ↓ ↓ ↓ ↓ https://eitaa.com/menhajol_velayat/1889
🏴 علیه السلام ❓چرا مأمون لعنة‌ الله‌ علیه، حضرت امام رضا علیه‌السلام را به شهادت رسانید❓ 🖋 ابن بابویه از احمد بن علی روایت کرده است که گفت: از ابوالصلت هروی پرسیدم که چگونه مأمون راضی شد به قتل حضرت امام رضا علیه‌السلام، با آن اکرام و محبّتی که نسبت به او اظهار می‌کرد و ایشان را ولیعهد خود گردانیده بود؟! ▪️أباصلت گفت: «مأمون برای آن، حضرت را گرامی می‌داشت که فضیلت و بزرگواری او را می‌دانست؛ ولایت عهدی را به او تفویض کرد، برای آنکه مردم آن حضرت را چنان بشناسند که راغب است بسوی دنیا و محبّت او از دلهای مردم کم شود! چون دید که این کار، باعث زیادتیِ محبّت و اخلاص مردم شد، علمای جمیع فِرَق را از یهود و نصارا و مجوس و صائبیان و براهمه و ملحدان و دهریان و علمای جمیع فرق مسلمان را جمع کرد که با آن حضرت مباحثه و مناظره نمایند، شاید که بر او غالب شوند و در اعتقاد مردم نسبت به آن حضرت فتوری به هم رسد؛ [ یعنی از اعتقاد مردم نسبت به حضرت کاسته شود ] و این تدبیر نیز بر خلاف مقصود او نتیجه داد، همگی آنها مغلوب آن حضرت گردیدند و اقرار به فضیلت و جلالت او نمودند! ▪️حضرت مکرّر اظهار می‌فرمود خلافت حقّ ماست و ما از دیگران به امامت سزاوارتریم؛ و بدگویان، این سخن را به آن ملعون می‌رسانیدند؛ 👈🏻 به این سبب خشم و حسد بر او غالب شده، حضرت مدارا با او نمی‌کرد و مداهنه در حقّ او نمی‌نمود و در اکثر احوال، سخنان درشت در روی او می‌گفت و موجب مزید حِقد و کینۀ او می‌گردید؛ به این سبب به قتل آن بزرگوار راضی شد و به زهرِ غَدر، آن حضرت را شهید کرد.» 📕 جلاء العیون علامه مجلسی صفحهٔ ۹۳۷ @Menhajol_velayat
⚠️ عنایت ویژهٔ امام رضا علیه السلام به شیعه ای که با کمبود پول مواجه بود 🖋 روزی يکی از محبين آن حضرت از حج بر مي گشت، با کمبود پول مواجه شده بود و به محضر حضرت امام رضا سلام الله عليه مشرف شد و به آن حضرت عرضه داشتند: 🔻 أَنَّ رَجُلًا قَالَ لَهُ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَنَا رَجُلٌ مِنْ مُحِبِّيكَ وَ مُحِبِّي آبَائِكَ مَصْدَرِي مِنَ الْحَجِّ وَ قَدْ نَفِدَتْ نَفَقَتِي وَ مَا مَعِي مَا أَبْلُغُ مَرْحَلَةً فَإِنْ رَأَيْتَ أَنْ تُهَيِّئَنِي إِلَى بَلَدِي وَ لِلَّهِ عَلَيَّ نِعْمَةٌ فَإِذَا بَلَغْتُ بَلَدِي تَصَدَّقْتُ بِالَّذِي‏ تُولِينِي عَنْكَ فَلَسْتُ مَوْضِعَ صَدَقَةٍ فَقَامَ عليه السلام فَدَخَلَ الْحُجْرَةَ وَ بَقِيَ سَاعَةً ثُمَّ خَرَجَ وَ رَدَّ الْبَابَ وَ أَخْرَجَ يَدَهُ مِنْ أَعْلَى الْبَابِ فَقَالَ خُذْ هَذِهِ الْمِائَتَيْ دِينَارٍ فَاسْتَعِنْ بِهَا فِي أُمُورِكَ وَ نَفَقَتِكَ وَ تَبَرَّكْ بِهَا وَ لَا تَتَصَدَّقْ بِهَا عَنِّي اخْرُجْ وَ لَا أَرَاكَ وَ لَا تَرَانِي فَلَمَّا خَرَجَ سُئِلَ عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ مَخَافَةَ أَنْ أَرَى ذُلَّ السُّؤَالِ فِي وَجْهِهِ لِقَضَاءِ حَاجَتِهِ أَ مَا سَمِعْتَ حَدِيثَ رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه و آله الْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ تَعْدِلُ سَبْعِينَ حِجَّةً وَ الْمُذِيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ وَ الْمُسْتَتِرُ بِهَا مَغْفُورٌ. ➖ ترجمه: مردي به آن حضرت عرض کرد: سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، من مردى از دوستان و ارادتمندان شما خانواده هستم، از مكه مى ‏آيم پول خود را گم كردم و آنقدر كه مرا به وطنم برساند ندارم اگر صلاح بدانيد به من كمك فرمائيد تا به شهر خود برسم در آنجا من داراى ثروت هستم و خدا مرا از نعمت خويش بهره‏مند كرده است، وقتى به شهر خود رسيدم آنچه به من عنايت كرده ‏اى‏ از طرف شما صدقه مي دهم و من نمي توانم از صدقه استفاده كنم، 👈🏼 آن حضرت بلند شد و وارد اتاق شدند و ساعتي در آنجا بودند و سپس خارج شدند در را باز کردند و از بالاي درب دست خود را دراز کردند و فرمودند: اين دويست دينار را بگير و در کار هايت و مخارجت از آن استفاده کن و از آن تبرک بجو و نيازی نيست از طرف من صدقه بدهی، خارج شو که من تو را نبينم و تو نيز مرا نبيني، وقتي آن فرد خارج شد، از اين دستور حضرت سوال کردند، ايشان فرمودند: [علت اينکه گفتم خارج شو تا من و تو همديگر را نبينيم] ترس از اينکه حالت شرمندگي در اثر اين درخواست در چهره او ديده شود آيا سخن رسول خدا صلي الله عليه و آله را نشنيدي که فرمود: کسي که خوبی را در پنهاني انجام دهد، معادل با هفتاد حج است و گسترش دهنده بدی، خوار شده و کسي که بدي را بپوشاند، مورد بخشش واقع شده است. 📙 مناقب آل أبي طالب - ط المكتبة الحيدرية جلد ۳ صفحه ۴۷۰ @Menhajol_velayat
💠 علت ملقَّب شدن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام به «رضا» ✍🏻 جای هیچ تردیدی نیست که همه معصومین علیهم السلام به مقدرات الهی راضی بوده؛ و از طرفی خداوند متعال نیز از آنها رضایت کامل داشته است که آنان را به عنوان حجت خود بر انسانهای روی زمین برانگیخت. اما سوالی که در اینجا خودنمائی می کند این است که چرا لقب رضا تنها به امام هشتم اختصاص داده شده است؟ در پاسخ این سۆال به دو روایت که در همین زمینه می باشد اشاره می شود. 1⃣ ... عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ الْبَزَنْطِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى ع إِنَّ قَوْماً مِنْ مُخَالِفِیکُمْ یَزْعُمُونَ أَبَاکَ إِنَّمَا سَمَّاهُ الْمَأْمُونُ الرِّضَا لِمَا رَضِیَهُ لِوِلَایَةِ عَهْدِهِ فَقَالَ کَذَبُوا وَ اللَّهِ وَ فَجَرُوا بَلِ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى سَمَّاهُ الرِّضَا لِأَنَّهُ کَانَ رِضًى لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی سَمَائِهِ وَ رِضًى لِرَسُولِهِ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ فِی أَرْضِهِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ أَ لَمْ یَکُنْ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْ آبَائِکَ الْمَاضِینَ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ رِضًى لِلَّهِ تَعَالَى وَ لِرَسُولِهِ وَ الْأَئِمَّةِ ع فَقَالَ بَلَى فَقُلْتُ فَلِمَ سُمِّیَ أَبُوکَ مِنْ بَیْنِهِمْ الرِّضَا قَالَ لِأَنَّهُ رَضِیَ بِهِ الْمُخَالِفُونَ مِنْ أَعْدَائِهِ کَمَا رَضِیَ بِهِ الْمُوَافِقُونَ مِنْ أَوْلِیَائِهِ وَ لَمْ یَکُنْ ذَلِکَ لِأَحَدٍ مِنْ آبَائِهِ ع فَلِذَلِکَ سُمِّیَ مِنْ بَیْنِهِمْ الرِّضَا ع. 🔸 ترجمه: از احمد بن محمّد بن ابى نصر بزنطىّ نقل شده است که گفت: به امام جواد علیه السّلام عرض کردم: گروهى از مخالفین شما می‌پندارند که چون مأمون پدر شما را براى ولایت عهدى خود پسندید و برگزید، ایشان را «رضا» نامید. حضرت جواد علیه السّلام فرمودند: به خدا دروغ می‌گویند و مرتکب فسق و فجور شده اند. بلکه خداوند- تبارک و تعالى- او را «رضا» نامید، زیرا او براى خداوند- عزّ و جلّ- در آسمانش، و براى رسولش و ائمّه بعد از او علیهم السّلام در زمینش مورد رضایت بود. بزنطى می‌گوید: عرض کردم: آیا مگر سایر پدرانتان علیهم السّلام از خدا و رسولش و أئمّه علیهم السّلام راضى نبودند؟ حضرت فرمود: چرا، عرض کردم: پس براى چه از این میان فقط پدرتان «رضا» نامیده شده است؟ فرمود: چون همان طور که دوستان و طرفدارانش به ایشان رضایت داده و ایشان را پذیرفتند، مخالفین نیز ایشان را قبول کرده، به ایشان رضایت داده بودند، و این حالت براى پدران و اجداد ایشان اتّفاق نیفتاد؛ و لذا، از بین آنان فقط ایشان «رضا» نامیده شده ‏اند. 2⃣ ... عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ حَفْصٍ الْمَرْوَزِيِّ قَالَ‌ كَانَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع)يُسَمِّي وَلَدَهُ عَلِيّاً(ع)الرِّضَا 👈🏻 وَ كَانَ يَقُولُ ادْعُوا إِلَيَّ وَلَدِيَ الرِّضَا وَ قُلْتُ لِوَلَدِيَ الرِّضَا وَ قَالَ لِي وَلَدِيَ الرِّضَا وَ إِذَا خَاطَبَهُ قَالَ يَا أَبَا الْحَسَنِ. 🔹 ترجمه: سلیمان بن حفص گوید: امام موسى بن جعفر علیهماالسّلام فرزندش على را رضا لقب داده بود؛ و می فرمود: «فرزندم رضا را نزد من بیاورید»، «به رضا چنین گفتم»، «رضا به من چنین گفت». اما وقتى او را مخاطب قرار می داد می فرمود: یا اباالحسن. 📚 عيون اخبار الرضا عليه السلام جلد ۱ صفحه ۱۳ و ۱۴ @Menhajol_velayat
✴️ پ، ن: ✍🏻 نکته بسیار مهمی که در روایت اول باید به آن توجه شود این است که حضرت امام جواد، رضایت امام رضا سلام الله علیهما را بر امر ولایت عهدی رد می کند و اینکه لقب رضا برای حضرت علتش رضایت ایشان بر این امر باشد. بلکه برعکس، رضایت مخالفین را بر حضور امام در امر حکومت مطرح می کنند، که این خود شکستی بزرگ برای خلفای نابحق به شمار می رفت. اما به مقتضای روایت دوم دانسته می‌شود که امام کاظم علیه السلام از همان ابتداء برای اینکه این لقب برای فرزندشان شایع شود ایشان را «رضا» نامیده و هرگاه درباره حضرت با دیگران سخن می فرمود از این لقب استفاده می کرد. طبعا دیگران هم وقتی چنین برخورداری از ایشان ملاحظه می کردند ناخداگاه در مورد ایشان با لقب رضا سخن می گفتند و این گونه، لقب رضا برای آن حضرت شایع شد. اما امام کاظم علیه السلام در زمانی که می خواست با خود امام رضا علیه السلام سخن بگوید با کنیه ایشان را صدا می زد. شاید وجه آن این بوده که احترام خاصی به ایشان بگذارد، زیرا در عرب رسم بود هرکه را بخواهند احترام بیشتری بگذارند با کنیه صدا می زدند. @Menhajol_velayat
🌟 علم امام رضا علیه السلام به جزئیات اعمال و افعال اشخاص 🖋 ابو حامد بن محمد السندی گفت: برای امام رضا صلوات الله علیه نامه‌ای نوشتم و از ایشان خواستم دعایی برای من بکند، ایشان برای من دعا کرد و در جواب نامه‌ام چیزهایی را گوشزد کرد و به خدا قسم هیچ کس از آن مسائل باخبر نبود جز خدای تبارک و تعالی 👈🏻 و آن مسائل این بود که ایشان فرموده بودند: ای فلانی نماز خود را به تأخیر نینداز و زکات دادن را حبس نکن.! ▪️راوی میگوید: به خدا قسم من هیچ چیزی در مورد آن ننوشته بودم و فقط از ایشان خواسته بودم برایم دعا کند به راستی که من نماز عصر خود را در آخر وقتش می‌خواندم و همچنین زکات را به خوبی نمی‌دادم و ایشان بدون اینکه کسی از آن باخبر باشد مرا گوشزد کرد و بعد از آن من اعمال خود را به خوبی انجام می‌دادم. 📙دلائل الإمامة صفحهٔ ۳۷۰ @Menhajol_velayat
4_5911504771881108822.mp3
3.87M
▪️ و‌درگیری‌های‌شیعیان با یکدیگر❗️ ➖ حجت الاسلام کاشانی • یکی از واجبات فراموش شده در این ایام «تولی مومین نسبت به یکدیگر» است • کی به ما اجازه داده هرکسی را منتسب کنیم به ضد انقلاب یا...!؟ • شایسته نیست اعتقادات خود را با لج بازی پیش ببریم! @Menhajol_velayat
⚠️ اطلاعیه سایت رسمی آیت الله وحید خراسانی دام ظله راجع به ▪️ متن اطلاعیه: پیرو سوالات مکرر مؤمنین به اطلاع می‌رساند، طبق نظر آیت الله العظمی وحید خراسانی، عزاداری برای حضرت محسن بن علی علیهماالسلام از افضل قربات است!!! 👈🏻 منتهی عدم‌عزاداری در هفته اول ماه ربیع الاول موجب هتک‌حرمت اهل‌بیت علیهم‌السلام نمی‌باشد. ۹ آبان ۱۳۸۸ 🌐 سایت رسمی معظم له @Menhajol_velayat