پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیتالله حسنزادهآملی
🔹با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسنزادهی آملی رحمةاللهعلیه را دریافت کردم. این روحانی دانشمند و ذوفنون از جملهی چهرههای نادر و فاخری بود که نمونههای معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را مینوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهرهمند میسازد.
🔹نوشتهها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود انشاءالله. اینجانب به همهی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه مرحوم علامه حسن زاده آملی: انسان استاد مي خواهد
#روحش_شاد
#اربعین
#علامه_حسن_زاده
🆔@meshkatnoor
🖼 #لوح | نور نجات
🔹 رهبر انقلاب: اين جملهاى كه از رسول اكرم صلوةاللهعليهواله نقل شده كه فرمودند «إنَّ الحُسَينَ مِصباحُ الهُدى و سَفينَةُالنَّجاة» - يعنى حسين چراغ هدايت و كشتى نجات است - مال همهى زمانهاست... امروز سفينهى نجات بودن حسينبنعلى عليهالسلام از صد سال پيش و پانصد سال پيش بيشتر است. امروز كه مىگويم يعنى عصر نهضت و انقلاب، روزى كه ياد حسينبنعلى ناگهان مثل يك شبچراغ جهانتاب بر آسمان دنيا، بر سقف فلک درخشيدن گرفت. ۱۳۶۴/۷/۲
#نور_نجات
#رهبر_انقلاب
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا هیات سکولار می توانیم داشته باشیم؟
#دین #هشتگ_دین #عقائد #امام_حسین #سکولار #اسلام_سیاسی
#din #hashtagdin 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#علامه_حسنزاده
در نمازم خم ابروی تو با یاد آمد
حالتی رفت که محراب به فریاد آمد
🆔@meshkatnoor
◼️ پیام تسلیت مجمع عالی حکمت اسلامی بمناسبت ارتحال حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی
@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
✳️شاید چند سال پیش حسن آقامیری حتی درخواب هم نمیدید که روزی در اکثر محافل دینی و غیر دینی، موافقان و مخالفان با هیجان از او سخن بگویند و او به پشتگرمی دنبالکنندگان میلیونی خود، هر روز نغمهای ناساز ساز کند. آخر کسی با یک استعداد متوسط چگونه در میان انبوه فضلا و منبریان زبردست نقل مجالس شده است؟!
👈«آقامیریها» محصول تلاش خود نیستند، بلکه نتیجه فرعی کنش کنشگران مدیریتی، فرهنگی و اجتماعی هستند.👇
1️⃣امروزه فضای مجازیِ «رها»، فضای مناسبی برای ارضای حس شهرتطلبی هر فرد کممایه و بیمایه است، اما سادهانگاری است فضای مجازی را «مدیریتناشده» بدانیم، فقط کافی است توجه گردانندگان را به خود جلب کنید.
براستی چرا در برخی از پیامرسانها هر پیامی درباره «سردار دلها» به شدت سانسور میشود، ولی دخترکی با قروفرها و رفتارهای سخیف و زننده دنبالکنندگان زیادی را به خود مشغول کرده؟!
2️⃣شاید آقامیری «رگ خواب» جوانان را خوب شناخته یا به او شناساندند، با وجود این، متولیان امر تبلیغ چقدر در شناساندن رگ خواب مخاطبان کوشیدهاند؟ چقدر محتوای تبلیغی با نیازهای امروزی هماهنگ است؟ آیا کم توجهی مبلغان دینی به «اسلام رحمانی» باعث گرایش به یاوه گوییهای آقا میری نشده است؟
3️⃣گاه نوع برخورد نامناسب دستمایه بزرگ شدن کوتولهها میشود؛ هنوز هم نوع برخورد با «آقامیریها» مسئله است، آیا نباید تصمیمی کارشناسی با حضور کارشناسان دینی، فضای مجازی و قضایی در برخورد با آقامیریها گرفت؟
آقامیری هم روزی به تاریخ خواهد پیوست، لکن چه راهکاری برای مواجهۀ کارشناسانه با «آقامیریها»، «سروشها» و ... داریم؟ آیا تجارب گذشته که گاه صدمات جبرانناپذیری در پی داشته نتوانسته ما را ... .
✍️ حجت الاسلام دکتر قلی پور
🆔@meshkatnoor
🔰 بعد رحلت جانسوز علامه_حسن_زاده_آملی ،عده ای که یک خط عرفان نخوانده اند و از مدت ها قبل به لجن پراکنی علیه ایشان مشغول بوده اند، اکنون فرصتی برای بازگشایی عقده هایشان مهیا دیده اند
یک نمونه را در سوال بالا می بینید که چطور خواسته اند با این تقابل ، حرف علامه را مخالف روایات جلوه دهند
👌 جواب استاد طاهرزاده به شبهه مطرح شده درباره مخالفت حرف علامه حسن زاده درباره روئیدن گیاه جرجیر در قعر جهنم با روایت امام کاظم (ع) که فرمودند احمق هست کسی که چنین حرفی بزند.👆👆
🔰 در تصویر سمت راست، عکسی از کتاب شرح فصوص الحکم جناب قیصری آورده ایم تا مشاهده کنید که این جمله درباره جرجیر، حرف ابن عربی هست ، و علامه حسن زاده ، فقط ترجمه کرده اند
⬅️ مخالفین علامه حسن زاده دست خودشان را خوب رو کرده اند و فرق بین نظر یک فرد و ترجمه جمله فرد دیگر را نمی دانند!!!!
🆔@meshkatnoor
◾️ چالشهایی که کرونا به وجود آورد
▫️طی دو سال گذشته در جریان #کرونا و تزریق واکسن، جامعه با چند دیدگاه #مخالف مواجه شده است.
▫️گروه اول: این گروه كه از #مهمترين گروههای مخالف وجود کرونا و تزریق واکسن هستند؛ معتقدند: بیماری کرونا و تزریق واکسن جهت پیشگیری از این بیماری با #مبانيـعلمي آنها ناسازگار است.
▫️گروه دوم جريان #شیعهیـانگلیسی هستند كه در هر موضوعی به مقابله با نظام برمیخیزند. این جریان برای دستیابی به اهداف خود، از #دین به عنوان یک #ابزار استفاده میکنند و دین را به عنوان یک امر غیر معقول و تعبدی به جامعه تحمیل میکنند.
▫️گروه سوم برخي از طرفداران #طبـسنتي هستند كه از واژه طب اسلامی برای تعریف خود استفاده میکنند. این گروه بارها در مقاطع مختلف گفتهاند به طب جديد و آکادمی اعتمادی ندارند. آنها ادعای بزرگی میکنند و معتقدند که درمان فقط در طب اسلامي است.
▫️#سخنـما:
در برابر این چهار گروه، باید گفت: در #علومـطبيعيـوـتجربي، كه مبتنی بر #تجربه و مشاهده است باید به #متخصصین این حوزه رجوع کرده و به بایدها و نبایدهای آنها، پايبند بود. اين #روشی است که #عقلا پذیرفتهاند و به همین دلیل آنها به این روش عمل میکنند. لذا معتقدیم که این رفتار عقلایی در مقام عمل برای ما نیز شرعا ایجاد #حجیت میکند و مخالفت با آن از هیچ حجیتی شرعا و عقلا بهرهمند نیست.
📌لینک pdf مقاله:👇
http://dpfqom.ir/system/files/files/Kovid14000624.pdf
#واکسن
#کرونا
🆔@meshkatnoor
💢سامانه دریافت اینترنت رایگان برای اساتید ، معلمان و دانشجو ها و طلاب فعال شد
♦️برای ثبتنام به سایت زیر مراجعه کنید👇
🌐 https://ictgifts.ir
♦️مدت اعتبار: 6 ماه بعد از فعالسازی
♦️این هدیه فقط برای اوپراتورهای تلفن همراه و ADSL فعال می شود و حداکثر تا یک هفته پس از ثبت نام بسته فعال می شود.
🆔@meshkatnoor
✳️ فیلسوف فروتن
📚 مجموعه مقالات و مصاحبههای نکوداشت آقای پروفسور محمد لگنهاوزن، به کوشش جناب آقای حمید امیرچقماقی
✅ مجموعه حاضر با سه گفتگو، یک رساله از آقای پروفسور لگنهاوزن و مجموعهای از مقالات علمی که برخی استادان و محققان به مناسبت نکوداشت پروفسور لگنهاوزن ارائه نمودهاند، به شرح زیر سامان یافته است:
🔶 گفتگو با آیتالله مصباح یزدی(ره) درباره زندگی و شخصیت پروفسور لگنهاوزن
🔷 گفتگو با پروفسور لگنهاوزن درباره مشی علمی و تشرف وی به اسلام
🔶 زندگینامه پروفسور لگنهاوزن؛ منصور نصیری
🔷 گفتوگو با پروفسور لگنهاوزن درباره رساله
🔶 «چارچوبی برای فلسفه دین شیعی»
🔷 چارچوبی برای فلسفه دین شیعی؛ محمد لگنهاوزن
🔶 درباره فلسفه دین؛ علیاکبر رشاد
🔷 نقدی بر کثرتگرایی دینی؛ احمد بهشتی
🔶 تعامل آموزههای نقلی و تجربی در روششناسی علوم اجتماعی؛ عبدالحسین خسروپناه
🔷 کثرتگرایی دینی جان هیک به مثابه واکنشی به مسأله تعارض علم و دین؛ سید محمدعلی دیباجی و آرزو محمدی
🔶 سنجهها و ملاکهای ارزشیابی نظامهای معنوی؛ محمد جعفری
🔷 بررسی نقش دیدگاه غیر شخصوارگی خداوند و جایگاه آن در الهیات معاصر؛ قاسم اخوان نبوی
🔶 ارزیابی نقدهای فریتیوف شوان بر تجددگرایی؛ محمد جاودان
🔷 مکانیسمهای زیستی و الگوی نفسشناسی فلسفی؛ مهدی عاشوری
❇️ ناشر: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔰 مشاهده و خرید اینترنتی👇
🌐 https://poiict.ir/?p=19103 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از گودرزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸مجموعنگری به آموزههای دینی، در دینشناسی و برای برداشت صحیح از دین، کاری ضروری است.
🔰در روایات متعدد، سؤر مؤمن و شفا بودن آن مطرحشده است.
🔆از سوی دیگر دستهای از روایات است که توصیه میکنند از بیمار واگیردار، مانند افراد جذامی، لازم است فاصله گرفته شود؛
⏮بهعنوانمثال در روایتی از امام صادق باواسطه ائمه دیگر از امیرالمؤمنین (علیهمالسلام) نقلشده است که پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله و سلم) در ضمن وصیتهاى خود چنین فرمودند:
مکروه است با شخصی که مرض جذام دارد معاشرت و صحبت شود، مگر اینکه بین آن دو بهاندازه یک ذراع فاصله باشد( من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 557). و حضرت رسول (صلیاللَّه علیه و آله و سلم) فرمود: از شخص جذامى فرار کن همانطور که از شیر فرار میکنی.
⏮همچنین در روایت دیگر از حضرت رسول اکرم (صلیالله علیه و آله و سلم) نقلشده است که فرمودند:
شخصی که مبتلابه جذام بود برای بیعت نزد پیامبر آمد، اما حضرت به او دست نداده و فرمودند: بدون آنکه با من دست بدهی، بیعتت را پذیرفتم.(بحار، ج 62، ص 82).
⏮همچنین در روایت دیگری از حضرت چنین نقلشده است که:
به افراد مبتلابه خوره، زیاد نگاه نکنید و وقتی با آنان گفتوگو میکنید، بهاندازه یک نیزه از آنان دورباشید.(همان، ص ۸۳)
🔰قطعاً در میان افرادی که در جامعه آن روز مبتلابه بیماری شدهاند، مؤمنان نیز بودهاند و بااینحال سفارش به رعایت فاصله با آنها شده است چه رسد به اینکه نیمخورده آنان را کسی بخورد.
🔆 توصیه دین در بیماری های فراگیر رعایت بهداشت است.
گودرزی دانشجوی دکتری فلسفه دین
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#منتشر_شد
📚 کتاب #فلسفه_عرفان
🖊 نوشته ریچارد جونز
🖊 ترجمه و نقد جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر علیرضا کرمانی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
✅ فلسفه عرفان کتابی نسبتاً جامع در حوزه مباحث فلسفی در قلمرو عرفان است که نويسنده آن را ادامه و تکميل کننده عرفان و فلسفه، اثر ولتر استيس میداند. اين کتاب، دربردارنده مباحث مهمی همچون معرفتشناسی عرفان، رابطه علم و عرفان، متافيزيک و عرفان، عقلانيت و عرفان، زبان و عرفان و اخلاق و عرفان است.
🔶 رزومه علمی آقای دکتر کرمانی
🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1205
🔷 مشاهده و خرید اینترنتی
🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4579
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چطور یکی از یاران امام حسین علیه السلام ارمنی بوده است در حالی که خدا فرمود هیچ دینی غیر از اسلام نزد او قبول نیست؟
#دین #هشتگ_دین #عقائد #پرسش #ارمنی #امام_حسین
@hashtagdin 🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
🔰 بعد رحلت جانسوز علامه_حسن_زاده_آملی ،عده ای که یک خط عرفان نخوانده اند و از مدت ها قبل به لجن پر
مطلب ارسال شده از طرف یکی از اساتید : 👇
🔶 هفت روایت در مصادر شیعی(۴ روایت درمحاسن برقی، ۱ روایت در مکارم الاخلاق، ۱روایت در دعوات راوندی،۱ روایت در بحارالانوار) وجود دارد که میگويد؛ جرجیر در جهنم وجود دارد
و یک روایت از امام کاظم در فروع کافی و محاسن برقی نقل شده که میگويد در جهنم جرجیر نیست.
علامه مجلسی در مرآة العقول ج٢٢ ص ٢١٢ می فرماید که حدیث منتسب به امام کاظم كه وجود جرجیر در جهنم رو نفی میکنه به لحاظ سندی مجهول است.
علامه مجلسی در بحار الانوار ج ۶۳ ص ۲۳۷ بعد از نقل این دو طایفه از روایات می فرماید:
اقول یمکن الجمع بین هذا الخبر و سائر الاخبار بأن النفي في هذا الخبر كونه علي حقيقة البقلية و المثبت في غيره كونه علي هذا الشكل و الهيئة كشجرة الزقوم و يحتمل أن يكون أخبار الاثبات و الإنبات محمولة علي التقية.
شایسته است مخالفین عرفان که داعیه تمسک به احادیث را دارند حداقل به روایات موجود در مصادر شیعی و سخنان محدثان بزرگ توجه کنند بعد به طرح اشکال بپردازند. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین اصغر زمانی از فضلای حوزه علمیه
elm-din [ghasedoon.blog.ir].pdf
564.4K
📜رساله علم و دین
متن پرسشهای دکتر گلشنی و پاسخهای علامه حسن زاده آملی در باب رابطه #علم_و_دین
🔻در سال 1375ُ پروفسور مهدی #گلشنی طی نامه ای، هشت سوال در مورد ارتباط علم و دین از محضر علامه #حسن_زاده_آملی پرسیدند و ایشان به این هشت سوال مهم پاسخ دادند.
#علم_دینی
🔴 @kashkolenab 🆔@meshkatnoor
🌹 بررسی شبهات و رویکردهای گوناگون نسبت به انتظار فرج
🚫 دسته ششم از روایاتی که صاحبان رویکرد دوم (بیتفاوت نسبت به زمینهسازی و تشکیل حکومت) به آن استناد میکنند:
🛑 ۶) قیام امام زمان (ع) به صورت ناگهانی و یکشبه اتفاق خواهد افتاد.
⚠️ از رسول خدا (ص): «مَثَل او، مَثَل قیامت است [که] "در آسمانها و زمین [بر ساکنانش] سنگین است و جز ناگهان به سراغتان نمی آید".» (📚کفایة الأثر، ص۱۶۷)
⚠️ از رسول خدا (ص): «مهدی، از ما اهل بیت است و خداوند، کارش را در یک شب، سامان میدهد» (📚کمال الدین، ص۱۵۲)
〽️ باتوجه به این روایات، امر ظهور تدریجی و گامبهگام نبوده و متوقف بر زمینهسازی و فراهم شدن شرایط قیام نیست. بنابراین تشکیل حکومت یا تمدن اسلامی قبل از ظهور ضرورتی ندارد.
✅ پاسخ
1️⃣ چنین برداشتی از روایات مذکور، با سایر احادیثی که از گردآمدن ۳۱۳ تن یار ویژه و ده هزار نفر یار دیگر خبر داده (📚الارشاد، ج۲، ص۳۸۲) و به نشانههای حتمی پیش از ظهور از جمله قیام یمانی اشاره میکند (📚کمالالدین، ص۶۵۰) منافات دارد.
💬 شاید گفته شود ممکن است همه این اتفاقات به سرعت رخ دهد.
💡میگوییم در مورد مسائل ماورایی (مانند بانگ آسمانی) چنین پاسخی درست است؛ اما مسائل اجتماعی-سیاسی مانند تشکیل سپاه و درگیری و جنگ، بدون زمینههای قبلی ممکن نیست.
2️⃣ ناگهانی بودن ظهور امام، منافاتی با لزوم زمینهسازی و مقدمهچینی ندارد. چه بسا زمینههای ظهور امام به وسیله تشکیل حکومت و تربیت نیرو فراهم شده باشد، اما شرایط جهانی به گونهای رقم بخورد که هیچکس انتظار ظهور امام را نداشته باشد.
💬 برای مثال تصور ابتدایی ما شاید این باشد که قیام امام متوقف بر آشنایی اکثر مردم جهان با دین اسلام و استغاثه آنها برای ظهور منجی است.
💡اما از این روایات میفهمیم که برای فرج امام ضرورتا لازم نیست که عموم مردم دنیا شیعه شده و دهها سال به استغاثه پرداخته باشند. نه، ظهور امام ممکن است بدون هیچکدام از این مقدمات رخ دهد.
3️⃣ سامان گرفتن امر ظهور در یک شب، به معنای دفعی بودن تمام وقایع نیست. چه بسا مقدمات یک کار سالها بلکه قرنها فراهم شده باشد، اما تقدیر نهایی در یک شب رقم بخورد.
💡کما اینکه بعثت پیامبر (ص) در یک شب رخ داد اما این امرِ ناگهانی پس از چهل سال تربیت الهی حضرت و آشنا شدن مردم مکه با منش اخلاقی ایشان صورت گرفت.
4️⃣ پیام اصلی این روایات پرهیز دادن مسلمانان از نا امیدی است: در هر وضعیتی برای ظهور دعا کنید و به انجام دادن وظایف فردی و اجتماعیتان ادامه بدهید. حتی اگر حکومت و تمدنی هم شکل نگرفته، نا امید نباشید؛ قامت راست کنید و دست به کار شوید، چه بسا همین امشب ظهور حضرت رخ دهد.
5️⃣ برخی نیز معتقدند ناگهانی بودن امر قیام، مختص به دشمنان حضرت است. اما شیعیان که از نشانههای ظهور آگاه هستند، انتظار این واقعه را دارند.
📖 مطالعه بیشتر:
📌دانشنامه امام مهدی، ج۸، ص۸۲-۱۰۳
📌خورشید مغرب، محمدرضا حکیمی، ص۴۰۵-۴۰۹
📌https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=43&lid=0&catid=27871&mid=411339
📣 @tafakoraat 🆔@meshkatnoor
– چنين حدیثی صحيح نيست و سنديت ندارد.
– آنچه در احاديث آمده است بشارت بهشت به جناب ابوذر در ماه آذر رومي هست نه در ماه صفر! و علاوه بر آن اين بشارت شخصي است و مخصوص جناب ابوذر است، بنابراین قابل تعمیم نبوده و عمومي نيست.
(در ادامه متن روایت و توضیح آن خواهد آمد)
– اما آنچه زمينه ساز آن شده تا چنين مطلبي از سوي برخي بيان شود عبارت است از:
1. حديث با لفظ «من بشّرني بخروج صفر بشّرته بالجنّة».
الف) جناب ميرداماد در الرواشح السماوية ص 202 به ضعيف بودن اين حديث اشاره دارد.
ب) در كتاب مستدرك سفينة البحار نوشته الشيخ علي النمازي الشاهرودي اينچنين آمده: «…وعن كتاب عجائب المخلوقات قال: روي عن النبي (صلى الله عليه وآله) إنه قال: من بشرني بخروج صفر أبشره بالجنة».
(مستدرك سفينة البحار، ج 6 ص 293)
– همانطور كه مي بينيد بدون سند و با لفظ «روي» آمده است.
ج) در كتاب المراقبات (أعمال السنة) – ميرزا جواد آقا ملكي التبريزي – ص 37 اين حديث بدون سند آمده است.
د) مرحوم علامه محمدتقی جعفری نیز در شرح بر مثنوی معنوی آنجایی که مولوی به این مضمون اشاره دارد، مینویسد: «روایت فوق مأخذ معتبری ندارد، از میرداماد نقل شده است که روایت مجعول است. همچنین با نظر به اینکه بشارت به پایان یافتن یک ماه، مانند پایان یافتن روز برای همه معلوم میشود، پاداش بشارت پایان یافتن یک ماه را بهشت قرار دادن فوقالعاده بعید به نظر میرسد».
(تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی جلالالدین محمد مولوی؛ محمدتقی جعفری، ج10، ص455 – 457)
هـ) ملا علي القاري از علماي اهل سنت اين حديث را جعلي مي داند. حديث: «من بشرني بخروج صفر بشرته بالجنة» ، لا أصل له.
(الأسرار المرفوعة في الأخبار الموضوعة ( الموضوعات الكبرى )، ص 324)
و) همچنین در تفسير روح البيان آن هم بدون نقل سند آمده است.
(تفسير روح البيان، دار الفكر، بيروت، ج 4، ص 325)
ز) در کتاب «عجائبالمخلوقات و غرائبالموجودات و آثارالبلاد و اخبارالعباد» نوشته مرحوم زکریا بن محمد بن محمودالقزوینی نیز به آن اشاره شده که این نقل هم بدون سند رجالی است، کتاب مذکور نیز در اعتبار اسنادی دچار شبهه و تردیدهای جدی است.
2. حديث با لفظ «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة».
الف) براي فهم روايت لازم است متن کامل حدیث را طبق نقل شيخ صدوق (ره) ببينيم؛
– ترجمه:
ابن عبّاس گوید: روزى پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وى بودند فرمود: نخستین شخصى که اکنون بر شما وارد شود مردى از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهى از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین وارد شونده باشد و در نتیجه بهشتى گردد، پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به نیّت آنان پى برد، و به باقى مانده اصحابش که نزد وى بودند فرمود؛ بزودى چند تن بر شما وارد مىشوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشت است. سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبو ذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماه هاى رومى بسر میبریم؟
أبو ذر گفت: یا رسول اللَّه آذر بپایان رسیده است.
پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله فرمود: اى أبا ذرّ آن را مى دانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردى از اهل بهشت مىباشى، و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقهات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگى خواهى نمود، و تنها خواهى مرد، و قومى که عهده دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانى که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود.»
(معانی الأخبار ص205، علل الشرایع ج1 ص175)
ب) توضيح:
– اين حديث از جهت سند مورد قبول هست اما معناي خاص به خود را دارد.
– همانطور که از اين روايت بدست مي آيد و هدف پيغمبر بوده، همان معرفي جايگاه ويژه جناب ابوذر به ديگران بوده است. و گرنه معنا ندارد كه بهشت براي كسي باشد كه يك خبر ساده اين چنيني را مطرح نمايد بلکه آن خبر تنها یک نشانه بود تا ابوذر از دیگران تمییز داده شود.
– فرمايش رسول مكرم اسلام (ص) براي همان حادثه مي باشد و نمي توان آن را تعميم داد و بشارت بهشت را براي تمام زمانها و تمام انسانهاي پس از اين واقعه دانست.
– از همه اينها گذشته حضرت فرموده اند: «خروج آذر». آذر از ماه هاي رومي است و ماه رومي روزهايش با ماه قمري تطابق ندارد. لذا اينگونه نيست كه همواره ماه آذر با ماه صفر مطابق باشد. تا بتوان اين بشارت ها را براي اين ماه دانست.
– بنابراین براي اينكه كسي به اشتباه نيفتد در حديث به خوبي آمده است كه پيامبر صلي الله و عليه وآله وسلم ماه را مي دانستند و ملاك صرف خبر به خروج ماه نبوده است
، بلكه مقصود بيان فضيلتي براي ابوذر بوده است.«قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ ؛ اى أبا ذرّ آن را مى دانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردى از اهل بهشت مىباشى»
– لازم است از انتساب هر مطلبي به اهل البيت عليهم السلام تا زماني كه درستي آن اثبات نشده، خودداري نماييم. تا دچار نسبت هاي دروغ و ايجاد بدعت ها نشويم.
– علاوه بر مطالب مذکور باید بیان نمود چنین مطلبی با اعتقادات شیعیان همخوانی ندارد؛ اینکه شخصی ظالم و فاسق باشد اما بدون جبران و توبه کردن، صرفا بخاطر بشارت دادن اهل بهشت گردد. 🆔@meshkatnoor
📖 فلسفه دین و کلام جدید: اولویتهای پژوهشی
(https://iict.ac.ir/1400/07/fdink/) (https://iict.ac.ir/1400/07/fdink/)🔰تازهترین اثر #قطب_علمی_فلسفه_دین_اسلامی پژوهشگاه منتشر شد.
🔹دانش فلسفۀ دین در غرب نسبت به فلسفه یا کلام، دانشی نوپاست و از زمان ورود آن به داخل کشور و طرح فلسفه دین اسلامی نیز زمان چندانی نمیگذرد. تازگی مباحث و فقدان آثار کافی بهویژه با نگاه اسلامی، ابهامات فراوانی را در این عرصه به جای گذاشته و لذا شایسته پژوهشهای گسترده است.
#آثار
#تازه_های_نشر
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️رعایت پروتکلهای بهداشتی از زبان علامه مصباح یزدی(ره)
واقعا تفاوت علامه مصباح قدس الله سره با برخی که داعیه #تفکر_منطقی دارند، اینجا روشن میشود .
🆔@meshkatnoor
♨️آیا نماز و روزۀ استیجاری نامعقول است؟
فلسفۀ نماز و روزۀ استیجاری چیست؟ چه معنا دارد که با نمازخواندن فرزند، تکلیف پدر ادا شود. این مانند آن است که زید درس بخواند، اما مدرک تحصیلی را به عمر بدهند. یکی از آقایان با این بیانات نماز و روزه استیجاری را به تمسخر گرفته و آن را برداشتی نادرست از دین می داند؟ پاسخ شما چیست؟
🔹پاسخ : اولا اگر قرار بر نقد نظر فقها و عالمان دین است، تمسخر چه معنا دارد؟ استهزاء کاری غیر اخلاقی است و با آن چیزی اثبات نمی شود. اگر استدلال معتبر برای ادعایشان دارند آن استدلال را بیان کنند. متأسفانه خشم و نفرت و هیجان مانع فهم و داوری درست می شود. ما اگر به هر دلیلی از کسانی عصبانی باشیم به سختی می توانیم دربارۀ آنها و افکارشان داوری درستی داشته باشیم. براستی کنار نهادن حب و بغض در مقام فهم و داوری از مصادیق جهاد اکبر است.
ثانیا حوزۀ دین حوزه اسرار و رموز است. اگر قرار بر این باشد که هر چیزی را که با درک عرفی و عادی ما قابل فهم نباشد به سخره بگیریم، بسیاری از احکام مسلم دینی را می توان از روی جهل استهزاء کرد. اصل نماز، روزه، حج، اعتکاف و مانند کارهایی نیست که انسان ها در زندگی عادی و عرفی و غیر دینی خود انجام دهند. این گونه اعمال برای کسی که به دین اعتقاد ندارد بی معنا و لغو است. اما نگاه دیندار متفاوت است. او بر اساس عقلانیت، اصل لزوم عبادت و اطاعت را اثبات می کند و دربارۀ شکل و نحوۀ عبادت تابع احکام شریعت و متعبد به آن است. تعبدی که در دیگر احکام شرعی جاری است درباره نماز و روزۀ استیجاری هم جاری است. البته در کنار این نکته حکمت هایی هم هست که برای ما قابل فهم است.
ثالثا این حکم اختصاص به نماز و روزه ندارد. اگر پدری به کسی بدهکار باشد، ورثه موظفند در صورت توان آن دین را ادا کنند. اگر این آقای محترم که نماز و روزه استیجاری را مسخره می کند، از کسی طلبکار باشد و آن شخص از دنیا برود و فرزندان بدهکار بخواهند دین او را به ایشان ادا کنند، آیا ایشان نمی گیرد و آنها را مسخره می کند و به آنها می خندد، یا خوشحال می شود و می گوید عجب قانون خوبیست و چقدر بد می شد اگر با مرگ شخص دین هم از وراث ساقط می شد؟!
رابعا این حکم اهمیت تکلیف را نشان می دهد، که حتی با مرگ هم برخی تکالیف مانند نماز و روزه برداشته نمی شوند. این امر موجب می شود که انسان به تکالیفش بیشتر توجه کند و بیشتر پایبند به آن باشد و نگوید گذشته ها گذشت، بلکه تا زنده است بکوشد تکالیفش را انجام دهد و دیونش را ادا کند.
خامسا هنگامی که شخص بداند تکالیف او با مرگش ساقط نمی شوند بلکه بر عهده فرزندانش قرار می گیرد، از باب عطوفت و دلسوزی به فرزندانش و پیشگیری از به مشقت افتادن آنها می کوشد تکالیف و دیونش را تا زنده است خود ادا کند.
سادسا فرزندان شخص دنباله وجود و ثمرۀ عمر او هستد، چه بُعدی دارد که با اقدام فرزندان شخص تکلیف او ادا شود، چنانکه در دیون مالی این مساله قابل درک است.
سابعا بی شک پدر و مادر برگردن فرزند حق دارند و فرزند مدیون والدین و موظف به احسان به آنها است. این تکلیف چنانکه در زمان حیات والدین جاری است پس از مرگ آنها هم جاری است. فرزندان با اعمال نیک و خیرات و مبرات می توانند بخشی از دین خود به والدینشان را ادا کنند.
ثامنا خداوند ارحم الراحمین است و رحمتش بر غضبش سبقت دارد. خداوند دنبال بهانه برای به جهنم بردن بندگانش نیست، بلکه بدنبال بهانه ای برای عفو و بخشش آنهاست. مقتضای رحمت الهی این است که راه هایی را برای جبران کاستی های بندگانش حتی پس از مرگ آنها باز بدارد تا هرچه بیشتر مشمول لطف و عنایتش قرار گیرند.
تاسعا یکی از حکمت های این گونه احکام مأیوس نشدن از رحمت الهی است. بنده چون خداوند را ارحم الراحمین می داند در هیچ شرایطی از رحمت خدا ناامید نمی شود. اگر بنده در پایان عمر توجه کند که تکالیفی از او فوت شده، گرچه نادم و پیشمان و نگران می شود اما از رحمت خدا ناامید نمی شود و امید می برد که فرزندانش بتوانند بخشی از دیونش را ادا کنند.
عاشرا در کنار آنچه گفتیم باید توجه داشت که لازمۀ نماز و روزه استیجاری و مانند آن این نیست که کسی که برایش نماز استیجاری می خوانند مانند کسی است که خود در حیاتش نمازش را خوانده است. هرگز این دو برابر نیستند و قطعا کسی که نماز نخوانده خسارت عظیم کرده است، اما خداوند از باب رحمتش این باب را به روی بندگان عاصیش گشوده تا بخشی از آن خسارت جبران شود.
به جای استهزاء عامیانه باید کوشید اهمیت این گونه احکام را درک کرد و خداوند را که ابواب رحمتش را از راه های مختلف به روی بندگانش می گشاید سپاس گفت و شاکر بود و دینی را که به این گونه ظرائف توجه دارد تحسین کرد.
✍️ دکتر محمد فنایی استاد موسسه امام خمینی