eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
765 ویدیو
279 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚معرفی کتاب: بدرود بهار ✅شرح دعای 45 ـسجاديه؛ وداع امام سجاد علیه‌السلام با ماه مبارک 🔰اثر: علامه آیت‌الله ره 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️شبکه‌های اجتماعی و معنویت شخصی کنش و واکنش افراد در شبکه‌های اجتماعی، کاملاً به شکل جهت‌دار، مبتنی بر خود محوری فکری جلو می‌رود. در همین فضا، معنویت شخصی و فرد محور هم رشد قابل توجهی یافته است و بدیهی است که این رویکرد و نگرش، با فضای معنویت دینی و تعالی معنوی که دین از انسان انتظار دارد، زاویه پیدا می‌نماید. ▫️حجت‌الاسلام دکتر محمد جعفری، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) در گفتگو با خردورزی ✅ بازخوانی ویژه‌نامه «اندیشه‌های معنویت مدرن» مجله خردورزی در ماه رمضان @kheradvarzi_ir 🆔@meshkatnoor
23.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 سوال: آیا اعمال و مناسک دینی و یا نحوه آنها تاثیری در سعادت و معنویت انسان ندارد ؟ 🎙 پادکست _کلیپ شبهه 📝واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor
☘️🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺☘️ 💐 گذشت، ماه خدا و رسید، عید صیام به هر دو باد، درود و به هر دو باد، سلام 💐 هزار شکر که عید صیام کرد، طلوع هزار حیف که ماه صیام گشت، تمام 💐🌸 عید فطر و جشن طاعت بر ره یافتگان ضیافت الهی مبارک. 🆔@meshkatnoor
✅نشست علمی: دین و آزادی ❇️سخنران: دکتر لگنهاوسن استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 🗓دوشنبه ۴ اردیبهشت ساعت ۱۰ 💠دانشگاه قم دانشکده الهیات سالن شهید مطهری 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
✴️ پاسخ به ديدگاه مصطفی ملکیان👇👇 🖊 در قرآن و روایات همه چیز هست. تو چه می‌خواهی؟ جبر می‌خواهی؟ اختیار می‌خواهی؟ عدالت می‌خواهی؟ آزادی هم می‌خواهی؟ از آن بیرون می‌آید. ✅ اسلام تجددگرایانه چه در روایت لیبرالی‌اش و چه در روایت سوسیالیستی‌اش می‌تواند به قرآن و روایات استناد کند. ✅مجموعه قرآن و روایاتٰ، پتانسیل همه این چیزها را دارد. ➖مصاحبه مصطفی ملکیان با روزنامه شرق، 28 اسفند 1401 🔰 نقد شبهه آقای ملکيان : ✅ همان گونه که آقاي ملکيان مي گويند امکان برداشت های متعدد از قرآن وجود دارد . امیرالمومنین علی علیه السلام به ابن عباس فرمود، برو با خوراج سخن بگو " و لا تخاصموهم بالقرآن" با آنها با قرآن مناطره و مجادله نکن.چرا؟ زیرا قرآن "حمالٌ ذو وجوهٍ" یعنی قابل حمل بر معانی مختلف بوده و دارای وجه های متعدد است. يزيد بن معاويه هم جواز شرابخواري خودش را به قرآن استناد مي داد : ما قالَ رَبُّکَ وَیْلُ لِلَّذی شَرِبا لکِنَّهُ قالَ وَیْلُ لِلْمُصَلّینا یعنی خداوند نفرموده وای بر کسانی که شراب می خورند بلکه فرموده وای بر نماز گزاران. پس شراب مشکلی ندارد. 🌐به همین خاطر اهل بیت هشدار دادند که فهم قرآن ، تفسیر قرآن ، معنای قرآن را باید از اهل آن فرا گرفت. 💠امام باقر علیه السلام به قتاده فرمود: شنیدم تو قران را تفسیر می کنی؟ گفت بله. حضرت فرمود اگر از جانب خودت تفسیر می کنی "هلکت و اهلکت" یعنی هم خودت را هلاک کرده ای و هم دیگران را به هلاکت رسانده ای. "انما یعرف القرآن من خوطب به" قرآن را کسانی می فهمند که مخاطب آن هستند. 🔰 بنابراین زمانی ما می توانیم یک معنای صحيح از قرآن استفاده کنیم که تسلط کامل روی آیات محکم، متشابه، عام ، خاص ، مجمل، مبین، مطلق، مقید و ... داشته باشیم. خصوصا این که باید آیات متشابه را به آیات محکم ارجاع داد که در خود قرآن، به آن تاکید شده است: هُوَ اَلَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ اَلْكِتٰابَ مِنْهُ آيٰاتٌ مُحْكَمٰاتٌ هُنَّ أُمُّ اَلْكِتٰابِ وَ أُخَرُ مُتَشٰابِهٰاتٌ فَأَمَّا اَلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مٰا تَشٰابَهَ مِنْهُ اِبْتِغٰاءَ اَلْفِتْنَةِ وَ اِبْتِغٰاءَ تَأْوِيلِهِ وَ مٰا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اَللّٰهُ وَ اَلرّٰاسِخُونَ فِي اَلْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنّٰا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنٰا وَ مٰا يَذَّكَّرُ إِلاّٰ أُولُوا اَلْأَلْبٰابِ ﴿آل عمران، آیه۷﴾ ✅ همچنين نمی شود در تفسير آيات، يقينيات عقلي و روایات قطعي اهل بیت را رها کرد. ♻️ خداوند سبحان هم مي فرمايد : و ما یعلم تاویله الا الله و الراسخون فی العلم/ و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل اليهم / 🔰پس صرف اینکه قرآن امکان برداشت های متعدد دارد، دلیل نمی شود که از آن بتوان برداشت های متعدد را داشت و همۀ آنها را معتبر دانست‌‌‌‌؛ بلکه بايد به دنبال فهم درست و واقعی از قرآن و آن چیزی بود که خدا ما را به سمت آنها هدایت کرده است. ✍️ حجت الاسلام حميد رضا گودرزي؛ دکترای فلسفه دين موسسه امام خمینی ره 📝واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor
📝واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره https://virasty.com/MJafari_ir 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔰 موضوع: تفاوت انسانی‌شناسی اسلامی و غربی ✅ بیانات آیت‌الله مصباح در پنجمين کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در تاریخ 1398/09/07 🔶 سایت و کانال همایش بین المللی "علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمد تقی مصباح یزدی ره" 🌐 ihsam.iki.ac.ir 🆔 @ihsam_ir 🆔@meshkatnoor
🔶 آیا ارواح در خواب با هم در تماس هستند و وقتی کسی را در خواب می‌بینیم واقعاً ارواح ما با یکدیگر ملاقات داشتند؟ 🔷 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اَلرُّؤْيَا ثَلاَثَةٌ بُشْرَى مِنَ اَللَّهِ وَ تَحْزِينٌ مِنَ اَلشَّيْطَانِ وَ اَلَّذِي يُحَدِّثُ بِهِ اَلْإِنْسَانُ نَفْسَهُ فَيَرَاهُ فِي مَنَامِهِ. «خواب سه گونه است: خوابی که بشارتی از سوى خداوند است؛ خوابی که از جانب شيطان ایجاد اندوه می‌کند؛ خوابی ‌كه شخص چيزهايى را در عالم بيدارى با خود مى‏گويد و در عالم رؤيا آن را مى‏بيند». (بحارالانوار، ج۵۸، ۱۹۱) 🔷 طبق روایت فوق تنها یک بخش از خوابهای انسان ممکن است رؤيای صادقه و بشارت از سوی خداوند سبحان باشد. اما اکثر خوابهای بشر مربوط به حوادث روزانه و خوابهای پریشان شیطانی است. لذا در بیشتر موارد، خواب و صورتهای دیده شده مربوط به نَفس خود ماست و در واقع ساخته و پرداخته‌ی روح ماست. 🔷 اگر انسان کسی را در خوابهایی که در واقع مربوط به تأثیر گفته‌ها و شنیده‌ها و دیده‌های روزانه یا گذشته‌ی خویش است ببیند؛ طبیعتا ربطی به ملاقات روح آن شخص ندارد و مربوط به دنیای درون و نَفس خویش است. 🔷 امّا «رؤیا و خواب صادق»، خوابى است که با حوادث خارج از ما - چه جسمى و چه اخلاقى و روحى - و حقایق عالم هستى، مرتبط بوده و مستند به آنها است. در این نوع خواب، «نفس» انسان از عالم دنیوى گذشته و با توجه به هم سنخى اش با عالم مثال و عالم مجردات، با آن دو مرتبط مى گردد. از این رو مستند به علل طبیعى جسمانى انسان (مانند گرم بودن یا سرد بودن مزاج) و نیز علل خلقى و روحى انسان (مانند عصبى بودن، حسادت ورزیدن، کینه داشتن و امثال آن) نیست. (المیزان، ج ۱، ص ۲۶۹ - ۲۷۳). انسان، بدنی مثالی و برزخی دارد و در هنگام خواب - که تعلق روح به بدن مادی تا اندازه ای کم می شود و روح از حصار مادی تا اندازه ای آزاد می شود - خود را با بدنی شبیه بدن مادی و دنیوی می بیند؛ بدون این که جرم و وزن داشته باشد؛ بلکه صورتی سه بُعدی دارد. 🔷 در رؤياهای صادقه روح انسان با عالم مجردات و مثال (برزخی) اتصال پیدا می‌کند و حقایقی می‌بیند گر چه گاهی مبهم و رازآلود است. در در خواب دیدن روح ما فاعل است در درون خویش سیر می‌کند یا در رؤيای صادقه وارد عالم مثال (برزخی) می‌شود. لذا روح کسی معمولا به خواب ما نمی‌آید بلکه ما بدن مثالی (برزخی) او را در عالم مثال مشاهده می‌کنیم. بنابراین تنها در بعضی از خوابها و رؤياهای صادقه ممکن ارواح در عالم مثال با یکدیگر تعامل کنند و یکدیگر را به نوعی مشاهده کنند. 🔷 اگر در عالم خواب، خود را هم صحبت با دیگری یافتید یا مستند به مزاج و خلقیات شماست - که در این صورت، نفس شما به دلیل تعلقات روحی تان صورتی از دوستان را ترسیم کرده و فکر کرده اید واقعاً در عالم دیگری با او ملاقات کرده اید - و یا خوابی است که مستند به خارج از شما بوده، شما واقعاً با عالم برزخ مرتبط گشته و وی را در آن جا مشاهده کرده اید (که در این صورت، شما با بدن مثالی خود، با بدن مثالی دوستتان ملاقات کرده اید). این ملاقات بر دو گونه زیر قابل تصور است: 1. دوست شما نیز در عالم خواب (در همان هنگام که شما خواب دیده اید)، در قالب بدن مثالی خود بروز کرده و با شما هم صحبت شده است. در این صورت، دوست شما نیز به آن ملاقات علم دارد؛ چنان که این مسئله برای بعضی رخ داده است. ۲. دوست شما چنین خوابی ندیده و از این ملاقات، بی اطلاع است و این نیز به نوبه خود هیچ اشکالی ندارد؛ چون شما با بدن مثالی، دوست خود را ملاقات کرده اید که در عالم مثال و برزخ وجود دارد (هر چند دوست شما به دلایلی بدان آگاه نیست و با آن مرتبط نبوده است). ✍️داود اسفندیاری ؛ دکترای کلام موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor
کتاب قانون در دانشگاههای جهان «مروری بر آئین نامه های پوشش در مراکز دانشگاهی جهان» با هدف دفاع برون دینی از حجاب و قوانین پوشش در جامعه و خصوصا فضای دانشگاهی تالیف شده است. در این کتاب به سه نمونه از قوانین وضع شده در دانشگاههای جهان پرداخته است 1- قوانین 21 دانشگاه از دانشگاههایی که لباس دانشگاهي (University uniform) دارند 2. اشاره به قوانین 27 دانشگاه از دانشگاههایی که دانشجویان ملزم به پوشیدن لباس دانشگاهی (Academic dress) در مراسمات خود هستند. 3. بیان قوانین 37 دانشگاه و بیان آدرس 52 دانشگاه دیگر از دانشگاههایی که دستورالعمل پوشش(Dress code) دارند . در آخر این فصل نگاهی موضوعی به این قوانین دارد که قابل استفاده است. در یکی از فصول کتاب 13 دلیل برای دفاع از وضع مقررات پوشش و 16 دلیل برای دفاع از یونیفرم دانشگاهی که برخی از دانشگاهها ( با وجود تفکر سکولار) برای اقناع دانشجویان بیان کرده اند می پردازد. از دیگر اموری که دانشگاهها برای پیروی دانشجویان وضع کرده اند، تنبیهات انضباطی برای متخلفین از قوانین پوشش در دانشگاهها است که در یکی از فصول به تفکیک سه نمونه پوشش آورده شده است. بعد از بیان قوانین پوشش در دانشگاههای در بخش دوم کتاب به قوانین پوشش در دانشگاههای ایران در دو قسمت مصوبات ناظر بر چگونگی ترویج فرهنگ حجاب در دانشگاه‌ها و قوانین و مقررات پوشش در دانشگاه‌ها نظام جمهوری اسلامی ایران می پردازد . 🆔@meshkatnoor
🔆مباحثی درباره امور خارق العاده و احضار ارواح از زبان علامه طباطبایی ✅ از بسيارى از صلحاى دين دار ما حكايت شده كه در خلال مجاهدات دينى خود به كرامات خارق العاده و حوادث عجيب و غريبى دست يافته ‏اند كه حتى در بين اقران خود انگشت ‏نما شده‏ اند، نظير تجسم بعضى از امور در برابر چشمهايشان، و مشاهده اشخاص و وقايعى كه حواس ساير مردم از احساس آن عاجز است، و استجابت دعا و شفاى مريضانى كه اميد بهبودى در آنها نيست، و همچنين نجات از مهالك و مخاطر بوسيله غير طرق عادى، و گاهى هم نظاير اين‏ها براى غير اهل صلاح هم اتفاق مى‏افتد، و ليكن اين وقتى است كه شخص داراى نيت صادق و نفسى منقطع از دنيا باشد كه چنين اشخاص هم چيزهاى ناديدنى را مى ‏بينند. ✅چه بسا يك نفر استاد احضار ارواح روح مردى را در آينه و يا آب و امثال آن و بطورى كه معمول است بوسيله تصرف در نفس يك كودك احضار كرده و مى‏پندارد كه كودك با همين چشم سر، شخص احضار شده را مى‏بيند، و خيال مى‏ كند ساير حضار كه نمى‏بينند بين آنها و آن روح احضار شده حجابى است كه اگر كنار رود آنها نيز مانند آن كودك او را خواهند ديد. ✅چه بسا بدست آورده باشند كه بعضى از ارواح احضار شده در خبرهايى كه داده دروغ گفته است، و اين خود باعث تعجب شده است، چون عالم ارواح عالم طهارت و صفا است و دروغ و افترا و خلاف واقع در آنجا تصور ندارد. ✅ چه بسا روح انسان زنده‏ اى را احضار كرده و از او اسرار و نهان ‏هايش را استنطاق نموده‏ اند، در حالى كه خود صاحب روح بيدار و مشغول انجام كارها و حوائج يوميه خود بوده است، و اصلا از داستان اينكه روحش مورد استنطاق قرار گرفته و دارد اسرارش را كه از افشاى آن بسيار تحفظ داشت فاش مى‏كند بی خبر بوده است. ✅ چه بسا انسانى را بوسيله خواب مغناطيسى خواب كرده در همان حال عملى را كه خود مى‏خواهند تلقينش مى‏كنند، و اين قدر تكرار مى‏كنند تا از روى طيب خاطر قبول كند، آن گاه بيدارش مى‏كنند، مرد بدنبال كار خود رفته و همان عمل را كه در خواب تلقينش كرده بودند با همه شرايطى كه آنها خواسته بودند انجام می دهد، در حالى كه از جريان تلقين و قبولاندنش در خواب مغناطيسى غافل است. ❇️علامه محمد حسین طباطبایی، المیزان، ترجمه محمد باقر موسوی، ج6، ص278- 279 🆔@meshkatnoor
📍ممنون، دکتر غنی نژاد عزبز❗️ 🔻در مناظره اخیر دکتر غنی نژاد و دکتر درخشان صحبت های دکتر غنی نژاد برای بنده واقعا انگیزه بخش بود. 🔻واقعیت این است که نهال اقتصاد اسلامی هرچند تا پختگی فاصله قابل توجهی دارد اما در حال حاضر، خیلی جلوتر از بسیاری از دانش های دیگر علوم انسانی مانند مدیریت، علوم سیاسی و جامعه شناسی و ... است و در سالهای اخیر در مجموع تلاش کرده است که به تدریج جای خود را باز کرده و در مسائل ورود جدی کند. 🔻با دکتر غتی نژاد آشنا نبودم چون رشته تخصصی ام اقتصاد نیست هرچند در رشته مدیریت از لیبرالهای غربزده و تسبیح بدست های باطنا سکولار تازیانه‌ها خورده بودم. 🔻صحبت های غنی نژاد برای ما مهم بود؛ می خواستیم بدانیم سخن کسانی که نظام اسلامی چهاردهه به آنان اعتماد کرده و تربیت دهها هزار دانشجو و خیلی از میزهای مدیریت را دهه ها به آنها سپرده و میلیاردها تومان در قالب حق التدریس، پایان نامه و گرنت و هزینه پژوهش و سفر و ... را خرج آنها کرده چقدر از اهداف بنیادین این نظام را برآورده کرده اند. 🔻فکر می کردم دکتر، صداقت دارد ولی وقتی دیدم حرف های کاملا غیرواقعی در مورد تدوین می زند و شهید مظلوم دکتر را در جرگه کمونیست ها معرفی می کند! و واقعیات روشن را انکار می کند، از فکر خود برگشتم. 🔻فکر می کردم ایشان انسان دانشمندی باشد ولی وقتی دیدم یک استاد درجه یک، هنوز نمی داند که دانش علوم انسانی در هر جای دنیا که تولید می شود مبتنی ارزش شناسی، پیش از آن انسان شناسی، پیش از آن جهان بینی و پیش از آن شناخت شناسی است؛ حیرت زده شدم!! 🔻مگر می شود استاد برجسته‌ای سخن از روش بگوید و هی تکرار کند اما به شناخت شناسی بی توجه باشد؟ یا اگر توجه دارد با حذف مرموز در شناخت شناسی، دربست تجربه گرایی غرب را ملاک تولید علم اقتصاد در یک کشور مسلمان قرار دهد و با بی ادبی علمی، بی شرمانه به بزرگترین فقهای عصر توهین کند که متخصص نیستند!! 🔻مگر می شود یک استاد چهاردهه در سیستم آموزشی یک کشور اسلامی خدایی کند و بعد لیبرالیسم خشن غربی را چنان ملوس معنا کند که خلاف واضح تاریخ خود غرب است؟ 🔻مگر در قرن هیجده دقیقا با همین معنای لیبرالیسم و اینکه انسانها صدرصد آزادند موجب نشدند که کارگران به شدت فرسوده و فقیر شوند و سرمایه داران دچار انفجار ثروت گردند؟ آیا بعد از مسائل قیامهای سنگین قرن هجده و نوزده کارگری در اعتراض به دوران سیاه لیبرالیسم اقتصادی در غرب شکل نگرفت که منجر به تصویب دخالت دولتها در روابط کار و تشکیل سندیکاها شد؟ 🔻اصلا مگر و یادمان کشته شدن کارگران در دوران لیبرالیسم اقتصادی غرب نیست؟ 🔻دکتر غنی نژاد فلاسفه بنیان گذار لیبرالیسم در انگلیس و آمریکا را می ستاید و اقتصاد برآمده از لیبرالیسم را تقدیس می کند؛ اما به اقتصاد اسلامی که می رسد با غیرت لیبرالیستی و سکولاریسم افراطی به بصورت عوامانه حمله می کند؟ 🔻چطور می شود که جوانان معصوم مسلمان را در اختیار کسانی قرار می دهیم که اول لیبرالیسم را قبول دارند بعد اسلام را!! و اسلام را با لیبرالیسم متر می کنند؟ 🔻صحبت های دکتر غنی نژاد، چهره خشن لیبرالیسم پنهان شده در نظام آموزشی و سیاسی کشور را عریان کرد. 🔻از این بابت از ایشان ممنونیم. از ایشان ممنونیم که باعث شد انگیزه ما برای مبارزه علمی و پاکسازی فضای آموزشی و مدیریتی کشور از لیبرالها چند برابر شود. 🔻مبارزه ای که دامنه آن نباید محدود به دانشگاه باشد بلکه تا وسط حوزه و تا بیت آن خود مرجع پنداری که اقتصاد اسلامی را هجو می کند باید امتداد داشته باشد. ✍️حمیدرضا ابراهیمی 🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دين، شهادت آيت الله سليماني امام جمعه سابق زاهدان و کاشان را به بازماندگان اين عالم مجاهد خصوصا حجت الاسلام و المسلمين وحيد سليماني از فارغ التحصيلان گروه کلام موسسه تسليت عرض مي کند . خداوند ايشان را با اولياي خود محشور نمايد . 🙏🏻🙏🏻 🆔@meshkatnoor
✅ کانال حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری هرندی، دانشيار گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ايتا با عنوان «ديانت و عقلانيت» راه‌اندازی شد: 1️⃣ يادداشت‌ها و گفتارها پيرامون مباحث اعتقادی و فکری 2️⃣ پادکست‌ها و کلیپ‌های کوتاه حول مباحث روز با نگرش معرفتی 3️⃣ انعکاس تأليفات و مقالات 4️⃣ پاسخ به شبهات روشنفکران 🔶 رزومه دکتر جعفری👇👇 🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1464 🔷 کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری هرندی 🆔 https://eitaa.com/mjafari_ir 🆔 @mjafari_ir 🌐 کانال مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 غرب هم بالاخره فهمید (بُعد معنوی بالاترين سطح وجودی انسان و امتياز ويژه او و مؤثر در جسم و روان است)، البته با ۱۴ قرن تأخیر! گرچه هنوز هم... 🔸نگاهی کوتاه به تاریخچه سه نوع هوش مورد توجه روانشناسان: آی کیو IQ، ای کیو EQ و اس کیو SQ (هوش عقلانی، هيجانی و معنوی) 🌹وحی، مانع هدر رفتن ظرفيتهای كمالی انسان در طول قرنها آزمون و خطاست 🔸توضیحات بیشتر در: https://eitaa.com/sajedi_ir/3117 👤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل ، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شبكه جهانی ولايت @velayattv 🔷 کانال دکتر ساجدی 🆔https://eitaa.com/sajedi_ir 🆔@meshkatnoor
🌀 یک روز و دو واقعه 📝 مردم! مقابل روحانیت یا پشتیبان روحانیت؟ 🖋 علی مهدوی 1️⃣ واقعه اول. تشییع پرشکوه آیت الله سلیمانی واقعه مهم اول تشییع آیت الله سلیمانی بود؛ تشییعی که نه فقط روحانیت بلکه اقشار گوناگون‌ مردم حاضر شده بودند و بار دیگر در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شد که مردم همچنان پای دین و روحانیت ایستاده‌اند؛ و دلدادگی مردم به روحانیت خدوم همچنان پابرجاست. 2️⃣ واقعه دوم. حمله به طلبه ایستاده در ایستگاه اتوبوس صبح امروز راننده‌ای با خودروی سواری خود به دو روحانی ایستاده در ایستگاه اتوبوس تعرض کرده و بعد از تصادف با چاقو نیز به یکی از روحانیون حمله‌ور می‌شود و سپس به پلیس حمله کرده؛ ناگفته نماند وی با چاقو به خودش نیز آسیب می‌زند. 🔺 عده‌ای بسیار علاقه دارند با بزرگنمایی چنین حملاتی، روحانیت را فاقد وجهه اجتماعی نشان دهند و می‌گویند: روحانیتی که تا دیروز معتمد و محترم مردم بوده، کارش به جایی رسیده که مردم نه تنها از دین بریده‌اند، بلکه به روحانیت هم حمله می‌کنند! 🔻 اینکه فردی بر اثر جنون یا حتی مسمومیت در اثر القائات رسانه‌های معاند و جنگ شناختی، به یک روحانی ایستاده در ایستگاه اتوبوس حمله ور شود عجیب نیست؛ بلکه تعجب اینجاست که این حوادث بگونه‌ای انعکاس داده شود که گویا ضارب، نماینده‌ی اکثریت مردم است!!؟ ♨️ در عصر رسانه، روایت صحیح هر ماجرایی بسیار مهم است؛ چرا که در جنگ روایت‌ها،مخصوصا روایت اول، تأثیرات و تبعات بسیاری به همراه خواهد داشت. از جمله: حس امنیت روحانیون و خانواده ایشان، حس جامعه به اینکه روحانیت در کشور امنیت دارد یا ندارد و.... پر واضح است که امنیت روانی از خود امنیت مهمتر است. 🔺 بیاندیشیم که دشمن در زمین رسانه دنبال القای کدام روایت و تزریق کدام حس در جامعه است و ما در پازل دشمن بازی نخوریم. 🔻 هرچند روحانیت همیشه مظلوم‌ترین قشر این جامعه بوده و هست؛ اما مسؤوولین هم مثل گذشته وظیفه دارند با هرگونه تعرضی مقابله کنند و می‌کنند ان‌شاءالله. @Manahejj @meshkatnoor
معرفی کتاب.pdf
238.8K
💠 معرفی کتاب «عقلانیت در معنویت دینی و معنویت سکولار» در نشریه روشنا، (فصلنامه تخصصی فرق و ادیان) 🖊 نوشته حجت الاسلام و المسلمین علی قربانی، دانش‌پژوه دوره دکتری فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔶این کتاب توسط انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سال 1400 چاپ و منتشر شده است. 👈 مشاهده و تهیه اینترنتی 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
✳️ مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند ✅ نشست تخصصی گروه علمی فلسفه دین 🔷 موضوع: نقد و بررسی گوهر و صدف دین از دیدگاه آقای مصطفی ملکیان 👤 ارائه: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗓 سه‌شنبه 1402/2/12 ⏰ 20 لطفا با لینک زیر وارد جلسه مجازی شوید 👇👇 https://b2n.ir/f.din 🔰 @hekmateislami 🆔@meshkatnoor
🔅 مرحوم آقای مصباح (رضوان ‌الله ‌علیه) یک استادِ فکر بود... همچنانی که علم استاد میخواهد، فکر هم استاد میخواهد. ١۴٠١/٢/۶ امام خامنه ای مدظله العالی 🔰 آغاز ثبت نام دوره ۴٠ روزه طرح ولایت تابستان ١۴٠٢ 👈 و سراسر کشور 💯 مکان: ❤️ 🔻 زمان دوره: 👇 🔸 دوره اول : ١٠ تیرماه 🔸 دوره دوم: ٢٣ تیرماه 🟥 ثبت نام: تا یک خرداد ماه 🌐 Hamzevasl.ir ☎️ کسب اطلاعات بیشتر(ساعت٩تا٢١) 🧑‍💼برادران: 09962866500 و 09962867500 🧕خواهران: 09100336652 و 09036141498 📌 این دوره را به بهترین دوستانمون معرفی کنیم.🙋‍♂ 👈 آدرس کانال: 🆔 @hamzevasl 🆔@meshkatnoor
30.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 تبیین مولفه ها و ابعاد حرام سیاسی 🔰حجت الاسلام استاد اشکوری 🔷 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor
✳️ کانال برخی از اساتید مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) در پیام‌رسان ایتا: 🔷 علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) 🌐 http://eitaa.com/mesbahyazdi_ir 🔶 آیت‌الله محمود رجبی 🌐 https://eitaa.com/mahmoodrajabi_ir 🔷 آیت‌الله غلامرضا فیاضی، فلسفه 🌐 https://eitaa.com/Fayazi_ir ✅ حجج اسلام و المسلمین دکتر: 🔷 ابوالفضل ساجدی، کلام 🌐 https://eitaa.com/sajedi_ir 🔶 احمد فربهی، اجتماعی 🌐 https://eitaa.com/farbehi 🔷 احمدحسین شریفی، فلسفه 🌐 https://eitaa.com/Ahmadhoseinsharifi 🔶 حسین شرف‌الدین، جامعه‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/sharafoddin_ir 🔷 رضا مهکام، روان‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/mahkam_reza 🔶 صفدر الهی راد، کلام 🌐 https://eitaa.com/elahirad_ir 🔷 علی مصباح، فلسفه دین 🌐 https://eitaa.com/alimesbah_ir 🔶 فیروز اصلانی، علوم سیاسی 🌐 https://eitaa.com/Aslanifutacir 🔷 قاسم ابراهیمی‌پور،‌ جامعه‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/ghebrahimipour 🔶 قاسم روان‌بخش، علوم سیاسی 🌐 http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f 🔷 مجتبی مصباح، فلسفه و کلام 🌐 https://eitaa.com/mojtabamesbah_ir 🔶 مجید همتی، روان‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe 🔷 محمد جعفری، کلام 🌐 https://eitaa.com/mjafari_ir 🔶 محمد سربخشی، فلسفه 🌐 https://eitaa.com/sarbakhshi 🔷 محمد فنایی، فلسفه 🌐 http://eitaa.com/dreshkevari 🔶 محمدجواد توکلی، اقتصاد 🌐 https://eitaa.com/eqmoq2 🔷 محمدرضا باقرزاده، حقوق 🌐 https://eitaa.com/MohamadRezaBagherzadeh 🔶 محمدرضا جباری،‌ تاریخ 🌐 https://eitaa.com/mjabbari_ir 🔷 موسی نجفی، علوم سیاسی 🌐 https://eitaa.com/drmousanajafi 🔶 مرتضی آقاتهرانی 🌐 https://eitaa.com/aghatehrani_ir 🔷 مرتضی صانعی، ادیان و عرفان 🌐 https://eitaa.com/msanei_ir 🔶 مهدی ابوطالبی، تاریخ معاصر 🌐 https://eitaa.com/aboutalebi57 🔷 مهدی برهان، فلسفه 🌐 https://eitaa.com/Bmehrizi 🔶 مهدی خطیبی، اقتصاد 🌐 https://eitaa.com/mahdikhatibifigheghtesad 🔷 اصغر اخوی، روان‌شناسی 🌐 https://eitaa.com/hamsardarl 🔶 ابراهیم اخوی، روان‌شناسی نوجوان 🌐 https://eitaa.com/eakhavi 🔷 رضا رمضان‌نرگسی، علوم سیاسی 🌐 https://eitaa.com/DrRamazan 🔶 سید محمود نبویان 🌐 https://eitaa.com/nabavian 🔷 غلامرضا پرهیزگار، جامعه شناسی 🌐 https://eitaa.com/ghparhizkar 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
📣 موسسه التوحید با همکاری معاونت پژوهش جامعه المصطفی برگزار می کند: ✅ «بایسته های مواجهه با الحاد جدید؛ راهبردها و راهکارها» 🎙 با ارائه پروفسور مهدی گلشنی استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف ⏰ زمان: دوشنبه ۱۸/ ۲/ ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ تا ۱۲ ♨️ نشست به صورت مجازی برگزار میگردد. 🆔 لینک شرکت مجازی: http://vce.miu.ac.ir/mashhad7 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻مواجهه نیروی انتظامی با کشف حجاب 🖊مهدی جمشیدی در شرایط حاضر و وضعیت فعلی حجاب ، هیچ عاقل آینده‌اندیشی به سازوکار فرهنگی بسنده نمی‌کند، بلکه می‌کوشد متناسب با «اضطرارهای فرهنگیِ کنونی»، نهادهای امنیتی و قضائی و انتظامی را به عرصه فرابخواند تا مجال پیشروی از این حرام اجتماعی گرفته شود و «ثبات فرهنگی» ایجاد شود و «اقتدار ضربه‌خورده»، بازسازی شود، آن‌گاه در قالب برنامه‌های فرهنگیِ تفصیلی به علاج بپردازد. وضع کنونیِ صحنه فرهنگی، به گونه‌ای نیست که صلاح باشد نیروی انتظامی را از آن راند و به حضور و کنشگری نیروهای فرهنگی اکتفا کرد؛ چراکه در این معرکه ترکیبی و چندگانه، انگیزه‌های غیرفرهنگیِ فراوانی بازی‌گردانی و بازی‌گری می‌کنند. نه‌تنها ضروری است که نیروی انتظامی، مواجهه هوشمندانه خود را ادامه بدهد و از قانون، عقب‌نشینی نکند، بلکه باید حضور و حیاتش در این میدان، بسیار محسوس‌تر و مؤثّرتر نیز باشد. ما در وضع خاصی قرار داریم که برای جبهه دشمن، حکم «زمان طلایی» دارد و او می‌تواند در این فرصت، ما را زمین‌گیر نماید. پس باید «سهم الزام» را در مواجهه افزود و مجال نداد که این زنجیره، تثبیت و کامل شود. کاری که امروز از حاکمیّت ساخته است، فردا به دشواری ممکن خواهد بود. اگر از این مقطع عبور کنیم، روشن است که باید بر «سهم اقناع» بیفزاییم و از تمام سازوکارهای فرهنگی بهره بگیریم تا هرچه بیشتر، «الزام قانونی» را به «تعهد وجدانی» تبدیل نمائیم. ازاین‌رو، انقباض‌های حقوقی و حسّاسیّت‌های قانونی و به‌کارگیری نیروی انتظامی، هیچ تعارضی با کارهای فرهنگی میان‌مدّت و بلندمدّت ندارد، بلکه می‌تواند از طریق ایجاد «ثبات فرهنگی» و «بازآفرینی اقتدار سیاسی»، زمینه‌ساز آنها باشد. در مقابل، برچیدن یا تعلیق الزام قانونی، به بدنه اجتماعی تجدّدی در ایران جسارت می‌بخشد تا هرچه بیشتر پیشروی کند و مسیرهای بازگشت را مسدود نماید. در عین حال، هرگز نباید تصوّر کرد که جامعه با چنین رویکردی مخالف است و مواجهه نیروی انتظامی را برنمی‌تابد. هر آنچه که در چهارچوب قانون و با روش‌های اخلاقی انجام بگیرد، مورد توافق جامعه نیز هست و هیچ گسستگی و تعارضی ایجاد نخواهد کرد. 🖇مطالعه متن کامل در مهر: mehrnews.com/x324px 🆔@meshkatnoor